Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: nová AT
hmm jenže já Chrousta neznám i když sídlí 2 ulice od našeho Cadillac klubu. Právě proto že vím jaký má ceny tak tam ani nepáchnu. Je to o xichtu, když se mi zamlouváš v pohodě, když máš na prsou napráno "okraďte mě" tak to zcela jistě udělá... Vzhledem k tomu, že jsem si už jednou naběhnul takhle u ACS servisu a skončilo to velmi nepěkně co se týče výše účtu, tak zásadně dávám auto jen do rukou klubu, nebo na složitější věci jako byla výměna kuláků a tlumičů do Rover Servisu kde to má zaháčkovaný Marauder a nutno říci, že dobře, protože svou práci udělali velmi dobře. -
« Re: nová AT
no ten mě napadl taky, jenže známe Chrousta.. Přijede tam Maxima vyjukanej z první výměny oleje ve skříni a co udělá CHroust.... Udělá obkládačku a pak nám bude Maximá sípat že nikdy za
a) netušil, že je v automatu 25 litrů oleje
b) že do japonský kár se dává speciální ATF, ale že je to on, tak mu ho Chroust sehnal jen za 724 Kč/litr (pochopitelně bez dípíejč)
c) a že by si měl hned nechat vyměnit lamely, protože tyhle jsou už na dojetí a že mu udělá spešl Mikuláškou cenu za 60 tis Kč, protože je mu to auto sympatický.
d) jsem si chtěl vymyslet něco staršně hroznýho, ale Maxima je kámoš a to se prostě nedělá...
Takže pokud je nováček tam tam asi ne... Prostě kompletní dílna od "Snap-on" pár mega stojí... a někde se na to vzít musí. -
« Re: nová AT
Maxima: Ne OD nevypínej. Ano jistě asi se teoreticky více namáhá převodovka než bez OD, ale to je jako jezdit v autě a nepoužívat jiný rychlostní stupeň než jedna, protože řazením se převodovka ničí.... jezdi na OD. D jen když něco táhneš, či jedeš do nebo z kopce. Jinak nad tím nepřemýšlej.
Olej se mění a ti co říkají, že ne jsou hlupáci. Olej v motoru taky neměníš až se začne motor zadírat že jo... Ke všemu pokud je ATF krásně červené, či jemně hnědé je riziko rovno 0. Ono si vybrat teoreticky zda jezdit s automatem dalších já nevím 50 tis km a chlácholit se tím, že fungovala ještě 50 tis než začala dělat problémy než vyměnit olej a jezdit až do konce životnosti auta. Olej vyměň ATF stojí 150 Kč litr a sada kde je filtr a těsnění stojí kolem litru + -. Jinak teoreticky automat vlastně nepoužívá olej, ale převodovou kapalinu což je ATF. Rozdíl je v tom, že ATF nemaže, ale vytváří vhodný tlak pro funkci automatu což v praxi znamená, že teoreticky může být náplň doživotní, protože se ATF neznehodnucuje. Reálný život však ukazuje, že změny teplot a postupné opotřebovávání mohou v ATF zanechat nečistoty, které mohou být zdrojem potencionálních problémů, zvláště v přepouštěcících kanálkách mozku automatu. Výměnou se člověk sychruje ne že by zadřel převodovku, což vlastně ani nejde, ale zaručuje čistotu převodové kapaliny a tím i vnitřní čistotu automatu.
Je dobré měnit pravidelně a olej v těch automatech které jsou používány často v městském provozu (taxi atp.), nebo které jsou používán k tažení. U těchto automatů dochází k přehřívání převodové kapaliny a její znehodnocování a samozřejmě znehodnocování lamel, které poté uvolňují žmolky a mají tendenci zustávat tam, kde by zustávat neměli.
Takže resume na konec: Ano vyměnit a nebát se vlka nic, neb není důvod. Automat není magická skříňka o které se vedou horlivé diskuse na universitní půdě. Ale zařízení jako každé jiné :) -
« Re: nová AT
Jezdím furt na D, tak praví i návod. Vážně mám ve městě vypínat O/D? Vlastně jsem jinej režim než D použil jen v horách při prudkym výjezdu i sjezdu. Jo a ještě ten režim s vločkou je na sníh fajn. Zato „sport“ mi přijde zbytečnej, když chci, odřadím to plynem a sport se aktivuje sám. Taky by mě zajímalo, jak je to teda s ATF. V dílenský příručce píšou neměnit. V autorizovanym servisu se jim do toho vůbec nechtělo, pak jsem mluvil s chlápkem, na kterýho mi dali číslo v SIMIXu jako že dělá automaty, a ten se taky kroutil, že když už to má najeto 130000 (teď už 150000) na jednu náplň, tak není jasný, co ta výměna s převodovkou udělá. To samý mi říkal člověk, kterej kámošovi repasoval automat u XM. Selskej rozum mi říká vyměnit, ale on to nikdo nechce udělat. Tak nevím a jezdím a uklidňuju se tím že je ATF krásně červená, bez zákalu a nesmrdí:-) -
« Re: nová AT
tak tak, automat není elektrické auto na pouti. Řadí se plynem, když se člověk naučí zacházet s plynem, tak se zesynchronizuje krásně s převodovkou a již člověk ví co má udělat aby řadila tak jak chce, kolik je možné přidat maximálního plynu bez podřazení, kdy naopak podřadit, jak si zařadit vyšší rychlostní stupeň a to vše jen pedálem plynu, no není to ideál :-) tak proč to stále někteří nechápou ... -
« Re: nová AT
prof: Ten kočár je tátovo, jezdí s ním křížem krážem napříč republikou a pochybuju, že by tam chtěl dávat něco jinýho než [D] :o)
Zpřevodovanej je extrémně do rychla, takže dvojku řadí při 70ti, trojku dává ve 140ti, čtyřku nevím, nikdy jsem nehonil auta rychlostma přes dvěstě, to je jediný, na co jsem nikdy nebyl. Imponuje mi zrychlení, zvuk motoru a průjezdy zatáčkama.
I když se sedmou je učiněná pohoda valit to kolem 180 když je trošku prázdnější dálnice, je to fajn cestovní rychlost, ubíhá to a je to v pohodě.
Další věc je, že každej se po čase naučí tou nohou v podstatě mimoděk dávat automatu impulzy, co má dělat, můžu třeba povolit plyn, on přeřadí trojku a potom zase přišlápnout, ale on už nepodřadí a já jedu za míň a s menším hlukem. Nebo pomalu přidávám a on mi podrží dvojku dlouho a až když povolím, tak tam trojku dá. Osobně se mi líbí, jak automat funguje a jestli prodám to svý, tak příští auto asi automat bude, i když jsme zatím všechny doma museli repasovat :o) -
« Re: nová AT
RB: Já jsem to taky porovnával a spotřeba mi stoupla o litr, ale nejsou to údaje z počítače, jen jsem to změřil tankováním, takže + - autobus a když prostě vyjedu víckrát ven, hned to bude jinačí, než když budu poskakovat po městě. Zařídil jsem se podle toho a jednoduše když courám jen po městě, tak tam mám 3 a už mě nemrzí, že mě tam na 3-5 místech spadl rychloběh zcela zbytečně. Jakmile ale jedu ven a je alespoň trochu volno, tak dám D a neřeším nic. Většinou jsou ale ty cesty poslední dobou tak ucpaný, že se i mimo město couráš, jako bys jel vyhlídkovou projížďku centrem, takže ten rychloběh tam je fakt jen pro parádu. Jak jsem uváděl, je to hlavně o trochu šetrným zacházení a neměl by nastat nějakej problém i kdyby tam nic jinýho než D řadit nešlo. Záleží taky na zpřevodování, protože mám pocit, že evropský pekáče jsou víc do tahu, zatímco americký krámy jsou spíš do rychla. Proto např. způsob zacházení, který byl psán především pro USMOTORS a tedy lidi, který jezdí klasickými amerikami, téměř není možné aplikovat u takového Voyageru, který se na 3 točí zbytečně moc. Zajímalo by mě, jestli je rozdíl v odstupňování převodovky mezi Voyagerem vyrobeným v Rakousku pro Evropu a Voyagerem vyrobeným v Americe pro tamější trh. Vím, že kdesi jsem četl, že pro Evropu je tvrdší pérování. V tom celým je asi zakopanej pes. U evropských aut to je prostě jinak. U amerik, který jsou stavěný na jinačí charakter provozu, především mnohem častější dlouhý úseky ustálenou rychlostí, je prostě vhodný trochu nad tím řazením zauvažovat a tý skříni odlevit podle toho pojednání. Proto asi tvůj evropskej kočár dostal takovou žízeň, protože zařazenou 3 pochopil asi jako pobídku k mrštnějšímu pohybu. Ale je prima, když to lze takhle odzkoušet. -
« Re: nová AT
Tak jsem vyzkoušel po profově článku o složitosti používání D-čka pravdivost takového zacházení. Dosud jsem prostě nastartoval, prdnul tam D a jel, zastavil, dal P a vystoupil. Teď jsem udělal test poprvé se zařazeným [D] a podruhé se zařazeným režimem [3] .
Vynuloval jsem tedy cestovní kompjůtr a udělal 2x stejnou trasu po městských okruzích i středem města s plně zahřátým motorem, se stejnými měrami zrychlení a stejnou maximální rychlostí na delších úsecích (80 km/h). Výsledkem je, že spotřeba po městě stoupla ze 13.2 na 15.7 litrů na sto! Budiž mi to tedy slabou útěchou v tom, že skříň déle vydrží. O kolik? Vyzkouším to znovu až bude skříň po repasi zdravá a zkusím ještě ve sportovním režimu (řadí ve vyšších otáčkách, do trojky max.), ale už teď o tom pochybuju :o/
A ještě něco: Pokud by to celé měla být taková věda a nebude to jen o [D] a jedu, mám pocit, že asi ve svým do smrti budu řadit :o) Nebo jsou ty evropský a emerický automaty tak jiný? To si nemyslím. -
« Re: nová AT
bambi: Vše je OK, jen pro doplnění: Já jsem se ruční brzdu fakt naučil dávat raději vždy přesně tak, jak popisuje Mitsi, protože tím zajistíš její funkčnost :-). Máš sice nové auto, ale pokud ji 4 roky nepoužiješ, je velmi pravděpodobné, že po tak dlouhé době některý z jejích mechanizmů zalehne a tudíž nemusí fungovat tak, jak má. Jak píše ace, nejobvyklejší je, že ji sice urveš a zabrzdíš, ale odbrzdit ji bude muset mechanik tvého autoservisu. To chvění jsou jen vibrace motoru, který běží v jiném režimu a tedy i jeho zátěž, kterou představuje zařazení, se projevuje jinak, než při provozní teplotě. -
« Re: nová AT
Jasně to se právě stává. Při "P" se obrazně řečeno do sebe zakousnou "dvě železa" tedy čím prudší kopec (a čím těžší auto) tím na ně působí vyšší síla a opravdu se může stát, že "P" nejde vyřadit, protože je tlak na zámek příliš vysoký. Vesměs stačí vyvinout na volič vyšší sílu, nebo pohoupnout auto. Péčko nakonec vyskočí za nelibě znějícího zvuku nesvědčí o dobrém zacházení z převodovkou. Typicky se ozve docela hlasitá rána :-) Proto jsem psal, že ruční brzda a až po zatažení ruční brzdy zařadit Péčko. Jinak záleží auto od auta. U starých to fakt nešlo vyřadit, tedy spíš hodně špatně, a u alespoň trochu modernějších, to jde trošku ztuha, ale v pohodě, popřípadě to jde uplně normálně, ale o ránu z převodovky není ušetřeno ani to nejmodernější auto :-)
Jinak kdy ruční brzdu dávat a kdy ne, záleží na odhadu řidiče, nikdo ruční brzdu nedal ani nepamatuje a pak když jí potřebuje tak se zasekne :-) což je ale, mimochodem ten častější případ, protože málokdy se parkuje z nějakého svahu. No a ti ostatní na to po pár ranách z útrob auta příjdou vlastní dedukcí... jako já :-) -
"-- skrytý --" 28.11.03 16:55
« Re: nová AT
To ace2: Diky, na 99% vycerpavajici popis! Jen bych doporucil (to zbyvajici 1%) zatahnout za rucni brzdu pred zarazenim "P" vzdy, kdyz zrovna auto nestoji na temer idealni rovine. Mne se totiz stalo, ze jsem na to jednou zapomnel, a pak jsem to "P" nemohl "vyrvat" (auto "stalo na koliku v prevodovce"), tj. preradit na cokoli jineho.