Automatická převodovka

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse

  • « 00 Reagovat !

    foto

    28.01.01  10:24

    « Re: Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    Samozřejmě, že u S8 je manuální šestikvalt... ale mě by ještě zajímalo, jestli se s tiptronikem při ručním režimu můžu přiblížit zrychlení co má manuál.....Dik......
  • « 00 Reagovat !

    foto

    28.01.01  07:50

    « Re: Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    to beranek: To, že se motor vytočil, přičítám buď tomu, že jsi neměl úplně uvolněnej plyn, a nebo příliš komplikovaná elektronika obvyklým způsobem na chvilku "zablbnula". Rozdíl mezi neutrálem u automatu a u manuálu je ten, že u manuálu je tam bezpodmínečně nutnej, jinak by to nemohlo fungovat. Ono by to šlo udělat, aby to fungovalo. Bylo by to však komplikovaný a dost nepraktický :). U automatu jsou prakticky neutrály dva. Jeden je P, kdy jsou navíc zablokovaný kola. Ten by úplně stačil, ten druhej, N, občas uplatnění najde, i když by zas tak nevadilo, kdyby tam nebyl vůbec.Je to jenom taková mezipoloha mezi R a D. Za jízdy lze u většiny automatů bez problémů vyřazovat a bez plynu zase zařazovat, tak jak to popsal Keyser_Soze. Byly (možná ještě jsou) však i automatické skříně (Mercedes), se kterými šlo auto i roztáhnout. U nich toto vyřazování bylo sice možné, ale pokud se při jízdě opět řadilo D při chodu motoru na volnoběh, dostal ten motor krátkodobou, ne zrovna moc plunulou pecku, že se vytočil do vysokých otáček. Jako by tam na okamžik spadla jednička. Zmírnit jsi to mohl pouze tak, že jsi musel nastavit otáčky motoru tak, aby odpovídaly, pokud možno, přesně rychlosti, při níž jsi se rozhodl tam to D opět zařadit. I tak však bylo cítit, že to není zrovna ono, co by té skříni vyhovovalo.

    Všeobecně platí, že podle toho, co chceš, aby auto dělalo, navolíš jednoduše polohu automatu, která tomu odpovídá. Dál lidé, pro který je automat určenej, už nepřemýšlejí. Jenom my, koumáci v Čechách, začneme uvažovat o tom, jestli z kopce nevyřazovat, jestli dávat neutrál při zastavení na semaforech, nebo jestli podřazovat ručně a pod. Vše, co jsem zde teď vyjmenoval, opotřebovává automatickou skříň více, než kdybychom si jí vůbec nevšímali. Na to je totiž dělaná. Není náhoda, že v Čechách je snad největší spotřeba automatických skříní. Jedním z důvodůje i to, že mnoho lidí ještě neví, že u automatu se kontroluje množství oleje zásadně při BĚŽÍCÍM MOTORU !!! Hladina oleje je totiž níž, než když motor stojí. Kdo to tak nedělá, jezdí trvale s nízkou hladinou a je jen otázkou času, kdy té skříni dojde trpělivost. Stejně tak mnoho lidí neví, kudy se do té skříně olej dolévá. Jednou jsem koupil Granadu s automatem, která již pouze couvala (klasika). Samozřejmě ve skříni ani kapka, zato v motoru bylo oleje cca 20 cm nad horní rysku na měrce a že to nebyl olej motorový, si jistě sami domyslíte.:-) Velmi chytře jsou vymyšlený i dorazy volicí páky a to sice tak, aby ovládání skříně bylo co nejpohodlnější a nejjednodušší. Mnoho majitelů automatů o nich ani neví a myslí si, že musí vždy mačkat pojistku, nebo tahat páku k sobě, pokud má řazení pod volantem. Není tomu tak a je to opravdu uděláno zcela logicky. Všimněte si, jak se jezdí v amerických filmech. Frajer skočí do auta, vrzne tam D a už gumuje pryč. Někdo si poví, jak tam mohl to D tak rychle trefit? Jednoduše, je tam totiž doraz a on jenom využívá toho, co pro něj konstruktéři auta vymysleli. Podobné je to s tím, že nelze za jízdy zařadit R ani P, pokud si šofér zbytečně nehraje s pojistkou, nebo netahá páku k sobě.

    Keyser> Skutečně jsem to v jedný příručce našel, že lze z táhlých kopců podřadit na nižší stupeň a odlehčit tak brzdám. Mám ale takovej pocit, že se mělo jednat o takovej kopec, kterej se vyskytuje možná jenom někde v Alpách. Pokud se to nedělá pravidelně, tak bych proti tomu nic neměl, i když každý zbytečný řazení je vlastně zbytečný. jedn můj známej jezdí na Firebirdu zásadně tak, že podřazuje za jízdy rukou a musím říct, že to ovládá tak dokonale, že s tím dokáže docela efektní kousky. Jedná se však o klasicku, ročník 1979 s 3 kvaltovýou 350 TH, která přežije skoro všechno. Pro úplnost, točí s ní poctivej big-block 6,6l V8.

  • 00 Reagovat !

    foto

    28.01.01  01:47

    « Bez nadpisu

    nekdo to dela na trikvaltech bez zamku menice kdy ho z tahlejch kopcu prevodovka "brzdi" nazory na to jestli se tim * nebo ne se i od expertu rozchazej tak nevim
  • « 00 Reagovat !

    foto

    28.01.01  01:47

    « Re: Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    hm 310 kobyl neni zas takovej zazrak ale verim ze z 90je to skok jak krava, ja se na to koukam furt ze svyho pohledu 200kobyl a dvoutunovyho auta., btw u automatu podle toho jak chytrej je samozrejmne narvat neutral za jizdy jde. (verim ze nova A8 to bude uz mit nak elektronicky chraneny) a udela to to samy co manual, jenze protoze u automatu na paku nehrabes tak se ti to nestane :)

    MATUS>neni nic jednodusiho nez pak plyn pustit a zaradit decko a plyn zas seslapnout.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    28.01.01  01:43

    « Re

    jo pod stary dobry hydraulicky 3kvalty se podepisu :-) tezce pohodovy. V posledni granade mi sice blbnul ale to byla jen uvolnena podtlakova hadice.

  • « 00 Reagovat !

    foto matuS

    matuS 27.01.01  21:37

    « Re: Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    naco chces zaradzovat neutral? problem imho nieje vo vyradeni ale pri opatovnom zaradeni Dcka, ked prevodovka moze ist naspet cez jednotku - co to stym narobi v 100km/h si vies predstavit.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    27.01.01  20:32

    « Re: Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    Nevim, jak funguje prevodovka u A8, ale kdyz jsem chtel rychle predjet, maximalni tocivy moment se hodil.A tak kdyz jsem jel tech 70 na petku a chtel takovymhle zpusobem predjet, pekne jsem to prislapnul, aby to zabralo co nejvic, to je prece jasny.Jiste, ze jsem mohl prislapnout plyn jen do pulky a akcelerace by takova nebyla.Ale o tom jsem nemluvil.Mel jsem na mysli moznost okamziteho maximalniho zrychleni a tam se Tiptronic hodil vic.Samozrejme mate pravdu v tom, ze se na takovyhle auto musi zvyknout.Zvykat si z 90ti koni na 310 koni a k tomu na elektronicky plyn, ktery se par desetin tvari jako ze tam neni a pak poradne zatopi pod kotlem, neni zalezitost nekolika dni.Chce to cvik. - Zajima mne jeste jedna vec, kdyz vidim, ze vite, o cem je rec.V cem je rozdil mezi neutralem u automatu a u manualu?Jednou jsem tam asi v 40ce vrazil omylem neutral a motor zarval jako blazen a vyjel otackama pekne vysoko.Proc nejde u automatu vyradit na neutral jako u manualu?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    27.01.01  19:16

    « Re: Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    Takže asi potvrdíš, že zlatý starý dobrý čistě hydraulický 3kvalty. Mám jednu bezvadnou Granadovou skříň taky schovanou. Kdo ví, kdy jí zase budu potřebovat?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    27.01.01  18:12

    « Re: Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    k A8, mel jsem moznost ji vochutnat jako spolujezdec kdyz ji mel znamej na dva dny z jarova pucenou, a prislo mi to OK.

    ad "nabrani dechu to jo", pak to je jasny, ja na jednom starym fordu nemel z tohodle duvodu jeden cas ani zapojeny zadni brzdy :-) cimz jsem nebezpecne vytacel k nepricetnosti majitele vselijakejch nizkoobjemovejch kramu co na krizovatkach vytaceli motor aby se za jekotu rozjeli :-) stacilo na miste udelat trochu dymu ..... :)

    problem je v tom ze 0-100 casy se nepocitaj s timhle ze si to na brzde naslapnes, pak tam je ten engage time.

    ta C3S je z fordu leta konec 60 az zacatek 80tych. Pak zacli davat A4LD se zamkem na 4ce.

    tohoto casu trapim 2.9 V6 24v scorpio se zminenym 4kvaltem.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    27.01.01  17:40

    « Re: Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    to matuS: I se starým automatem lze řadit podobně, jako s tiptronikem, jenom ti to nepřeřadí úplně vždy, když to budeš chtít, čímž ti to taktně naznačuje něco v tom smyslu: Co blbneš, ještě je čas!:-) Vím, že A8 je již kultivovaná pohonná jednotka, která dokáže táhnout od spodu. Měla by ale řadit i bez nutnosti šlapání kicku, jak to popisaoval beranek.

    to Keyser: Právě při tom rozjezdu, kdy má měnič maximální možný prokluz, je to výhoda, jelikož kola ještě téměř stojí a přitom motor již může "nabrat dech". A že velkoobjemový vůz již docela slušně dýchá už při volnoběhu, nemusím, doufám, připomínat. Nehovořím o blokování měniče u vyšších kvaltů, ale i zde není stále prokluz na závadu, tak jako u starých dobrých tříkvaltů. Vše by mělo být zpřevodováno tak, že se s prokluzem měniče již počítá. Motor díky němu dostává daleko méně zabrat, než při hrubém zacházení se spojkou. Zrovna teď dělám jeden vůz, který je relativně neobvykle osazen manuální skříní. Odešla spojka, ale jen proto, že se vysypal tlumič torzních kmitů, který zde není součástí lamely, ale je zabudován do setrvačníku. Pružiny tlumiče vylítaly, kudy mohly, a auto jezdilo dál. Jelikož však postrádalo torzní tlumení, lamela to nevydržela a plech, jenž spojuje drážkovaný střed s obložením jednoduše popraskal. Obložení je netknuté, přítlačák i strvák je jak nový. Být tam automat a obyčejný měnič, nebylo by na tom voze co spravovat. Automat má podle mého názoru menší dynamiku z 0 - 100 kvůli velkým nárokům měniče a skříně, které pro svoji funkci spotřebují větší část výkonu motoru, než si vyžadují zanedbatelné odpory, které klade mechanická skříň. Mám Chevy Caprice 5.0 V8 + čtyřkvaltový automat. Měnič se blokuje pouze u 4. stupně. Z jakého Fordu je ta skříň?

  • 00 Reagovat !

    foto

    27.01.01  15:15

    « Bez nadpisu

    BERANEK>jeden dotaz, tak proc si rval ten plyn az do podlahy kdyz se ti pak nelibi. Tve vytky jsou sice opravnene, jen bys potreboval jezdit s tim autem podstatne dyl abys pochopil jak automat poradne pracuje. Vse co popisujes ma trivialni reseni v tom nervat ten plyn az do podlahy kdy sepne kickdown spinac ale treba jen do trictvrte, dulezity je skokova zmena a ne pomaly pridavani. Pak ti to podradi o kvalt ci dva.



    PRof poprve :-) to samozrejmne zjistuju take, ale to je o pomalych reakcich manualistu :-) kteri si nechteji nicit spojku

    matus>castecne si na to kapl, zbytek je to co rikam, a sice prodleva prevodniku momentu.

    prof podruhe :-) jestli si v praze tak te zvu na exkurzi ke mne do garaze kde je zrovna rozebrany jeden automat ford C3S kde ti nazorne objasnim jaka prodleva tam je. zakony hydrauliky neoblafnes :-) btw co mas za auto ten obsah je mi symaticej moc. btw s tim ze se automat hejbe po sundani nohy z plynu to je recht :-) protoze cerpadlo furt udrzuje nejakej tlak :)

    HOREVAj>eazy vysvetleni, S8 manual ma na 100% sestikvaltovou prevodovku, automat pouze peti. zbytek nize.

  • « 00 Reagovat !

    foto matuS

    matuS 27.01.01  11:53

    « Re: Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    prof> dnesne automaty v europe uz 3,2,1,L nemaju. to bola zalezitost starych automatov, kde nebola moznost rucneho radenia, tak ako je tomu teraz. viem o com hovorim, jazdil som aj s takymto starym automatom v xantii, a teraz mam moznost jazdit s automatom ktory ma kvazi tiptronic. suhlasim s tebou ze ten manik co jazdil s tou a8 to nevedel. na automat si imho treba zvyknut, na to asi nemal cas. ale zasa ta a8 ma dobry tah aj v nizkych otackach, ono to ma objem 4.2, takze zvysenim na 5l by sa zazraky nedosiahli.


    horevaj> automaty maju taku blbost, neviem ako sa to vola, wawrik ti to vysvetli, ale v postate ide o to, ze po druhy rychlostny stupen je akoby este trocha stlacena spojka, proste su tam straty, az pri 3.prevodovom stupni sa ta blbost napevno zakusne, aby tam neboli straty. a preto to ma pomalsie zrychlenie. tuto somarinu napr nema audi s tym variomatom (neviem ako sa oficialne ta prevodovka vola) a preto to ma rovnake zrychlenie ako manual, dokonca o nejaku desatinku lepsie...
  • 00 Reagovat !

    foto

    27.01.01  11:35

    « Tiptronic vs Manuál - zrychlení

    Tak mi v tom případě vysvětlete, jak je tedy možný, že mezi S8 s manuálem a S8 s tiptronicem je rozdíl ve zrychlení 1,2s!!! To už je celkem dost.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    27.01.01  06:41

    « Re: to keyser_soze

    Mě se jenom líbilo, jak Keyser trochu pomeditoval o tý prodlevě. Ono totiž jakmile automatista sundá nohu z brzdy, tak už se hejbe a je jen otázka, kolik plynu k tomu přidá. Proto musí holt ve štrůdlu aut pořád brzdit:-). Takže o nějaký prodlevě tam nemůže být ani řeč.

    to beranek: To, co popisuješ je už maličko o něčem jiným. Popisuješ jízdu na pětku s nízkýma otáčkama. Ok. Chceš předjet? No tak normálně přidej plyn a jeď! Nikdo tě nenutí, abys šlapal na kickdown. Jestli vám zapoměli říct, že to řadí i když nešlapeš na doraz, tak potom sorry. Jestli to ovšem neřadí bez toho, abys musel dupnout na kick, tak není něco v pořádku. (Automaty Audi ale patří k nejvyspělejším a pokud vím tak se během MMF nejezdilo v olítanejch kýblech:-)))) Pokud to sice řadí, ale nejede tak, jak by sis přál, potom to je holt chyba auta, kterýmu chybí mírná porce krouťáku. A tady jsme u jádra věci, kdy krouťák je důležitější, než koně někde v 6 tis. otáček. Nejjednodušší, nejlevnější a taky nejúčinnější způsob, jak toho docílit, je zvýšit objem, takže 5 litrů je skutečně nutný minimum.(Nic jinýho totiž v 1200 otáčkách nedokáže tak zatáhnout). Pokud by sis prostudoval důkladně pokyny pro jízdu s automatem, tak by ses tam dočetl, že jsou tam ještě jiný stupně, než D. Pokud ne, tak tam bývá Tiptronic a nezbývá ti, než se stát otrokem šaltrovací páčky, se kterou budeš muset mlít až do úplnýho vyčerpání. Pokud ano, pak tam bývá ještě 3 a 2, nebo L a 1, nebo taky D bez kolečka a L. A tyto stupně jsou tam právě na to, aby ti skříň v režimu, který popisuješ, neřadila přiblble vždy až na poslední kvalt, pokud ubereš plyn. Tyto režimy automatu jsou vlastně nedokonalým tiptronikem, který je zdokonalený jen v tom, že ti řadí vždy jen o jeden kvalt nahoru, nebo dolů, páka má dorazy a elektronika hlídá takový šoféry, který by tam chtěli "natiptrobnikovat" ve 150 jedničku, nebo naopak v 20 pětku. No a pak je v tom celým taky trochu schopností šoféra, kterej by měl dokázat jezdit plynule a příjemě nejen loudavým, ale i pořádně svižným tempem. A že v tom druhým případě je to už trochu vyšší škola, o tom ses sám mohl přesvědčit.

  • « 00 Reagovat !

    foto matuS

    matuS 26.01.01  21:20

    « Re: Octavia s automatem:to quick

    podla mna automat preto zrychluje pomalsie, lebo sa rozbieha z 800-1000 otacok. napr otcova alfa dobre taha az od 4500ot, takze ta jednotka kym sa dostane az na tuto hodnotu, tak to auto nejde nijako slavne. zatial vsak na manuali das plyn na podlahu a spojkou si regulujes aby otacky boli stale vyssie, pripadne trocha presmykuju kolesa, co tiez pomaha rychlejsej akceleracii, to automat nedokaze.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    26.01.01  20:46

    « to keyser_soze

    Jasne, ze mi MMF pujcili A8.Treba to tak i je, ze kdyz seslapnes plyn v automatu az na podlahu, ze to trva kratsi dobu, nez podradis rucne a pustis spojku(nechci se dohadovat, nemam to zmereny), ale ja chtel poukazat na jinou nevyhodu.Kdyz jsem jel Audinou po meste s plnym automatem 70kou, jel motor na 5. prevodovy stupen, otacky hodne nizko(tak 1100).Kdyz jsem chtel prudce pridat, prevodovka podrazovala az na dvojku(kickdown), otacky vyskocily nekam kolem 3000 a auto zbesile a prudce zatahlo.Vsechno s prodlevou v radove desetinach sekundy(za tu dobu se muze leccos stat).Zrychleni bylo veliky a auto tam melo pekne rychle 140 kilaku za hodinu a vic, takze se muselo okamzite brzdit a predjizdeni po meste bylo z pocatku spis formou priskoku(prudkej plyn, prudka brzda).Casem jsem zjistil, ze manualni zpusob razeni(Tiptronic) je mnohem lepsi a jizdne pruznejsi(bez otocenyho zaludku z tech kickdownovejch rozjezdu), protoze kdyz si radite sami, nenechate motor podradit prilis nizko, cimz se vyhnete zbytecne velike akceleraci, kterou dela kickdown.Pri kickdownu mate seslapnutej plyn az na podlahu(coz pri podrazovani s manualem samozrejme nemate) a auto rychle vyrazi, ale co kdyz jen visite za autem a cekate, kdy budete moci predjet?Najednou se v protismeru objevi auto a predjet nejde.Kickdown vas zene dopredu, protoze mate plyn az na podlaze a musite zurive brzdit.Jak sundate nohu z plynu, prevodovka tam nacpe zase petku, pak chcete zase predjet a tak furt dokola, za chvili je vam z toho spatne.To vam manual a ani sekvencni prevodovka neudela.Motor zustane vytoceny(pouzivate jen dvojku a trojku), ale auto se nikam nezene, protoze plyn seslapnuty neni.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    26.01.01  20:02

    « Re: Octavia s automatem:to quick

    to Keyser: Tak s tim porovnáním rozjezdu automatu a manuálu jsi to nějak nezvlád. Já naopak zjišťuju, že když už jsem tak 30 m za křižovatkou, tak manuálisti jsou tak v její polovině. Nevím, musím se s někým domluvit a třeba to změřit. Je fakt, že teda nemám Oktávku. Ještě jsem se v tom s automatem nesvezl. Docela by mě to zajímalo, jak se to chová.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    26.01.01  16:38

    « Re: Octavia s automatem:to quick

    o automatu se netvrdi ze radi pomalejc, jak ses spravne opravil, radi tak 2x rychlejc nez ridic. Zvlast co se tyce podrazeni bez straty otacek.

    obecne ale ma pomalejsi zrychleni 0-100, nebo 0-cokoli, pevny start je pomalejsi (bere-li se moment ze ridic automatu ma zaslapou brzdu a pripravenou nohu na plynu a manual ma vyslaplou spojku a zmacklej plyn a v momente startu automatista pusti brzdu slapne plyn, kdezto manualista pusti spojku a seslapne plyn vic) tak tady automat ztraci, protoze manual se okamzite rozjede kdezto u automatu je takova naka prodleva nez hydraulika udela svy a zabere prevodnik momentu

    Druhej vyznamnej faktor je ze vetsina automatu je 4stupnova a z toho vyplyva ze je podstatne jinak zprevodovana, srovnej jednicku u automatu 4kvaltu je prevod cca 2,45:1 u manualu 3.5:1

    Takze tenhle rozdil trosku smazavaj petikvaltovy automaty, kde je sice jiny zprevodovani nez u manualu, ale ne uz s takovyma rozdilama, coz da nakej vliv (cca 0,1s) + ten pomalej start coz je taky tak (0,1s, protoze jsou to pochopitelne modernejsi automaty)

    kdyz se kouknes pak na numera modernich aut, co maj jak petikvalty tak 5ti kvalt automaty tak zjistis ze rozdil je v tehle cislech
  • « 00 Reagovat !

    foto matuS

    matuS 24.01.01  21:48

    « Re: Octavia s automatem:to quick

    aj ja musim potvrdit, ze kickdown je rychlejsi ako manual. len treba naozaj bleskovo stlacit akcelerator az na podlahu, vtedy by to v ramci moznosti malo okamzite podradit o 2 stupne. otec ma v alfe166 riadne blby ten automat, ale toto zvlada vyborne.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    24.01.01  21:35

    « Re: Octavia s automatem:to quick

    samozřejmě že ne o manuálu, ale o automatu. Omlouvám se.....
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…