Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Re:
Já bych řekl, že všichni tvrdíte totéž, akorát si to nechcete přiznat... :roll:
Řekl bych, že Ace chce prostě zdůraznit to, že ATF má v automatu:
1) funkci přenosu síly, která je nejdůležitější, což de facto znamená, že pokud v automatické převodovce nebude ATF, tak se auto ani nepohne (zatímco pokud z manuálu vypustíte olej tak to neznamená, že by se vozidlo nemohlo rozjet, byť by se asi zas tak daleko nedojelo)
2) funkci chlazení celého ústrojí, která je v pořadí priorit druhá
3) funkci mazání těch několika planetových kol, kde navíc nejde o "mastnost" či "kluzkost" (jež je potřebná spíše v manuálu, kde se součásti vůči sobě více pohybují), ale především o vytvoření vrstvy "filmu", který od sebe mechanicky odděluje dvě zabírající kola.
Tak si proboha roztrhejte občanky >:-[] a pojďme normálně kecat o něčem smysluplném. :? -
« Re:
Jako pánové sice děkuji za vše osobní útoky, jsou velmi podmětné a zajisté kvalitní, nicméně trochu mimo mísu. Já tu pořád (a dokola) tvrdím, že ATFko v automatu je od toho aby vytvářelo tlak, odvádělo teplo a až v poslední řadě něco mazalo. A dále jsem tvrdil, že mazací schopnosti motorového a oleje a ATFka jsou natolik diametrálně odlišné, že se to dá i doma demonstrativně vyzkoušet. A vy tvrdíte to samé, ale ještě k tomu přidáte pár osobních útoků.
Kdybych tady nepopsal základní princip fungování automatu, tak si zde zbytek lidí bude dle vašeho vyjádření myslet, že je automat plný ozubených kol alá manuál pracující na téměř stejném principu. Já jsem to tady popsal a vysvětlil proč je v automatu ATFko a jaké jsou jeho funkce, protože si tu opět spousta lidí myslí že ATFko je v automatu od toho aby něco mazalo což je špatně, protože automat funguje na zcela jiném principu. A že ATFko minoritně v automatu něco maže píšu už od začátku. -
"-- skrytý --" 22.08.04 13:00
« Bez nadpisu
Mitsi: ale no tak, zas až tolik bych to nehrotil. Stačí jen říci, že to, že se v manuálu dvojice kol zasouvají a vysouvají do/ze záběru, nemá s nároky na olej vůbec co společného. Jinými slovy, z hlediska přenosu síly onou dvojicí kol, a z hlediska potřeby mazání těch zabírajících kol, není mezi nimi vůbec žádný rozdíl. Akorát v manuálu musí mít kola vytvořené náběhy, aby do sebe vůbec šla snadno zasouvat a vysouvat, a navíc musí být vytvořena příslušná opičárna na hřídeli, aby to bylo po čem posouvat. Ale z hlediska mazání mezi nimi prostě rozdíl není - mazat se musí oboje. Akorát u manuálu má konstrukteér navrhující dimenzování kol a zubů poněkud více olejů na výběr - kdežto u automatu je vázán mazacími vlastnostmi ATF - a nemůže tam prostě prsknout jiný olej, když mu to zaboha furt nevychází :)))) -
"-- skrytý --" 22.08.04 11:48
« Re: Re: Re:
A já jsem si myslel, že s ace2 lze vést diskusi. Nelze! Jestliže někdo hlásá dogmata a k tomu ještě zcela mylná a velmi snadno vyvratitelná, pak je zbytečné se o něco snažit.
Názorný přiklad: (cit. ace2) "Ad k tomu planetovému převodu, chtěl jsem jasně pro ostatní odlišit jak fungují zubená kola v automatu a jak v manuálu. Aby bylo všem jasný, že v automatu jsou ozubené převody jasně a pevně daný a jejich pozici se nemění narozdíl od manuálu kde je tomu přesně naopak a to vlastně i v nárocích na olej."
- Z toho přece jasně vyplývá, že ozubené převody jsou v automatu vůči sobě v pevné pozici, jinými slovy se netočí, resp. se vůči sobě nepohybují (nemění pozici), tudíž jde stále stejný zub na stále stejný protilehlý zub a z toho jasně vyplývá, že je netřeba mazat, jelikož jsou vůči sobě pouze zaklesnuté. Přepokládám, že právě touto logikou se řídí ace2... -
"-- skrytý --" 21.08.04 22:01
« Re: Re:
Ozubená kola v automatu fungují úplně stejně jako v manuálu. To, že se v manuálu navíc ještě zasouvají a vysouvají ze záběru, je celkem fuk - zapadají do sebe úplně stejně, a zabírají taky úplně stejně - a taky se musí úplně stejným způsobem mazat. V manuálu se liší jen o to, že musí mít vytvořeny určité náběhy, aby do sebe šly zasunovat.
Dobrá, shrňme to tedy asi takto, OK? V automatu je několik ozubených soukolí, které jsou spolu stále v záběru, a to, které se zrovna skutečně točí a zabírá, určuje hydraulika - na rozdíl od manuálu, kde dvojici zrovna zabírajích kol určuje řidič klackem. Nicméně, ať již je to v jednom či druhém, zabírající kola je třeba mazat. V automatu to zajišťuje ATF, neb jsou zde potřeba ještě jeho hydraulické vlastnosti a obyčejný olej tam tedy prsknout nelze, v manuálu je to převodový olej dle výběru konstruktéra - klidně to ovšem může být i to ATF, je dost výrobců, kteří to tak mají. Např. i do mých prastarých Peugeotů můžu to ATF použít místo originální řídké sračky 75W-80W, starší orvané převodovky s tím pak chodí líp.
ATF má mazací schopnosti zhruba srovnatelné jako tyhle řídké speciální sračky. Pochopitelně vyhlíží jinak než legendární PP90, co nešel ani vylít z flašky... i na omak.
Jinak hydraulických olejů je taky tři p..ele tříd a druhů, a některé z nich vypadají spíš jako mazut - a i přesto mají poýadované vlastnosti hydraulické kapaliny. To jen tak na okraj - nelze tvrdit, že mazací schopnost je tam jen tak okrajová. Není. -
« Re:
no a co jsem napsal špatnýho. Pořád je to jenom o jednom. Já jenom tvrdím, že ATFko není v automatu prioritně od toho aby něco mazalo, protože v automatu se zkrátka nemá toho co mazat, maximálně tak držet v kondici. A též jsem říkal, že mazací schopnosti ATFka a motorového oleje jsou tak rozdílné, že nejdou srovnávat a dával jsem jasně demostrovatelný způsob jak si to může každý doma vyzkoušet. Nechápu co nechcete pochopit. Otevřete si někdy automat, prostudujte si k němu dílenskou příručku a pak mi zkuste oponovat. Já jsem vždy psal, že ATFko má svou mazací schopnost pouze jako podružnou a prioritou je tlak a odvod teploty a ne že nemaže vůbec. Si to aspoň čtěte celé co píšu.
Ad k tomu planetovému převodu, chtěl jsem jasně pro ostatní odlišit jak fungují zubená kola v automatu a jak v manuálu. Aby bylo všem jasný, že v automatu jsou ozubené převody jasně a pevně daný a jejich pozici se nemění narozdíl od manuálu kde je tomu přesně naopak a to vlastně i v nárocích na olej. -
"-- skrytý --" 21.08.04 21:26
« Bez nadpisu
Tedy, Ace, co občas dokážeš vyplodit za neuvěřitelné hovadiny, to by jeden zíral, všechna čest! Nechtěl by sis takhle náhodou přečíst aspoň první stránku názvosloví strojních součástí? Sorry, ale takohouhle koncetraci nesmyslných blábolů bych nečekal ani od pekařského učně, natož od někoho, kdo se prezentuje nějakými znalostmi o autech!
Namátkou: planetový převod se skládá z ozubených kol. Ozubené kolo vůbec nemusí být váleček se zuby na obvodu, může být taky talířové, kuželové atd - a pořád je to ozubené kolo!
Za další: dvě zabírající ozubená kola, vyrobená z oceli, nemůžou běhat bez mazání. V žádném případě. Je úplně jedno, jestli se občas zasunou jeko v manuálu, nebo jsou v záběru navždy. Pokud se točí velmi pomalu, stačí na mazání tuk, od určitých rychlostí je třeba nějaký olej. Podle použitého oleje - tedy hlavně jeho únosnosti - se navrhují ty zuby. Zcela bez mazání jsou schopny běhat leda nějaká plastová kolečka přenášející minimální síly.
ATF JE olej. Je celkem buřt, jestli se tom u říká olej nebo kapalina. Je to prostě olej se speciálními vlastnostmi. Mimo to, že musí splňovat ony požadavky přenosu síly tou hydraulikou, taky splňuje určité požadavky na mazání, a únosnost olejového filmu. že se ti to od pohmatu nezdá, tvoje chyba. Vůbec to nemá nic společného s tím, čím to jde umýt. -
« Re: Re: Ozubená kola v automatu...
no někdo to nazívá ozubená kola někdo planetový převod. Název pro ozubená kola bych nechal pro manuální skříň. A docela by mě zajímalo co by jsi chtěl na planetovém převodu mazat, tam není mnoho důvodu něco mazat a pokud ano od toho je ATFko. V automatu do sebe žádné zuby nezapadají tak jako v manuálu. Jak je výrobce k sobe dosadil tak tam budou napořád, jenom se vzájemně k sobě točí. Eventuálně se přestane točit jedno a druhé se začne, rozhodně se od sebe neodpojují a zase do sebe nezapadají, tedy ta nutná kluznost, která je v manuálu, není v automatu potřeba. To ATFko z větší části spíše zajištuje méně hlučný provoz těch soukolí.
Jinak srovnávat olej s ATFkem je dost o ničem. Stačí když si namočíš ruku do oleje a do ATFka. Olej z ruky dostaneš až po důkladném odmaštění přípravkem, ATFko relativně dobře smyješ i normální vodou.
Takže je to tam kde to má být, ATFko je prostě hydraulická kapalina, která má za úkol vytvářet tlak, odvádět teplo a až v třetí řadě něco mazat. Proto se ATFko používá mimo automatů i do prachobyčejného posilovače řízení. -
"-- skrytý --" 20.08.04 19:47
« Re: Ozubená kola v automatu...
Ace2: "Ty stepiny budou z planetoveho prevodu jak se zakulacuji hrany zubu postupem casu."
- Takže připouštíš, že i v automatu jsou "nějaká uzubená soukolí", která do sebe zapadají a která je třeba mazat?
"S kazdou další výmenou tam toho bude méne a méne."
- Tohle pravda být může, ale také nemusí. Těch štěpin může naopak přibývat, jak se bude planetové soukolí stále více opotřebovávat - jakmile se totiž poškodí povrchová speciálně zušlechtěná vrstvička na povrchu zubů, tak už to jde potom poměrně rychle (do kytiček...).
- A co říkáš na to, že právě Mercedes předepisuje do většiny svých manuálních převodovek ATF? Že by v nich nebylo třeba nic mazat, když už je na tom ATF tak bídně se svými mazacími schopnostmi...?
- Zkus si "pohmatem" porovnat nějaký hódně drahý převodový olej v hypoidní kategorii, ještě dražší motorový olej a ATF. Třeba přijdeš na to, že právě z hlediska Tebou popisovaných vlastností jsou si hóóódně podobné. -
« Bez nadpisu
ne ne tam se nemá o sebe skutecne co drit a ani se skutecne tam toho nema mnoho co mazat. Staci kdyz si zkusite jak ATFko maze a zjistite ze s mazacim olejem to nema temez nic spolecnyho, ani nenechává na objektech film po kterem by se melo neco mechanickeho klouzat. Ty stepiny budou z planetoveho prevodu jak se zakulacuji hrany zubu postupem casu. S kazdou další výmenou tam toho bude méne a méne. -
"-- skrytý --" 20.08.04 18:13
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: RE:VYMENA NAPLNE
O materiálu lamel nic nevím, ale kovový bordel na magnetech (doufám, žes' ho odstranil) je z ozubených soukolí jednotlivých kvaltů. Tedy zřejmě z toho, jak se rádoby "nic o sebe netře (a nedře), nic se vzájemně nedotýká, a ATF tak vlastně nemusí vůbec nic mazat, jen přenášet tlak" - jak tvrdí ace2. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: RE:VYMENA NAPLNE
mel jsem strach jak prase pred zabijackou z vymeny filru a kapaliny (psal jsem tu o tom). Tedka vam fakt muzu vsem podekovat za rady, 20 000km a v pohode, furt radi jak vino, zadne ukapy po vymene tesneni (takovy ten ruzne pozohybany korek). navic puvodni filtr jsem si necha, pac byl jak novy, jenom trochu pilin tam bylo - byli tam takove magnety.
ja nejsem kovany na auta, jsem IT, ale asi budu delat automechanika, protoze za tu vymenu chteli v praglu 6500 bez DPH.... -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: RE:VYMENA NAPLNE
Ano obecně se dá říci že se automat skládá ze tří hlavních částí Konvéro (hydro měnič) lamely a pak soustava přepouštěcích kanálků, kterým se říká mozek, nebo termitiště (pro svou podobu).
A když se něco porouchá, tak to jsou v drtivé většině právě ty lamely, které začnou prokluzovat, díky tomu, že je někdo usmaží v oleji. Jinak se tam toho moc posrat nedá. Může se seknout nějaký přepouštěcí ventilek v mozku, může chcípnout olejová pumpa, ale ta je na mechanickým principu. Jinak mě toho moc nenapadá.
Hlavní výhodou je, že automat je koncipován jako blbuvzdorné zařízení a tak se nedá uživatelsky zničit, např. agresivní či necitelnou jízdou. U manuálu zabijete synchrony vyčešete zuby a ohoblujete spojku a ani se o to nemusíte nijak zásadně snažit. Tohle se u automatu nikdy stát nemůže.
(cit.) "...ale především o vytvoření vrstvy "filmu", který od sebe mechanicky odděluje dvě zabírající kola."
- A já jsem si bláhově myslel, že právě o tomhle je jakékoli mazání...