Automatická převodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Re:
No jízda je s tím poměrně zajímavá :-) protože se to chová úplně jinak :)
Když s tím skáčeš po městě, tak ani nepoznáš, že jedeš s variatorem to nijak nevnímáš. * ovšem nastane když tomu naložíš na rovince. Otáčky se vyšvihnou na úroveň kde má auto největší výkon (záleží na tom jak hodně sešlápneš plyn), když sešlápneš plyn až na zem, tak se ručička zasekne někde u 6.000 ot/min a tam nehybně zustane stát :-) a auto jakoby dohání rychlostí otáčky motoru, až rychlost bude adekvátní, nebo budeš pouštět plyn, tak otáčky padají a pak se jakoby srovná rychlost auta s otáčkama motoru.
Takže prostě je nezvyk v tom, že ručička otáčkoměru necestuje tak jak je člověk zvyklej z manuálu, nebo automatu, ale více méně při akceleraci stojí na jednom místě. Což o to, z technického hlediska je to nejlepší způsob, protože po celou dobu akcelerace má auto prostě nejvyšší možný výkon, z uživatelskýho hlediska je ovšem nemilé to, že ti prostě těch několik vteřin co akceleruješ řve motor na maximální otáčky.
Ke všemu to není mnoho sportovní, protože neslyšíš a neprožíváš ten pocit vytáčení motoru. Na druhou stranu tyhle CVT převodovky mají z valné většiny možnost sekvence, kde jsou elektronicky nastaveny jakési virtuální rychlostní stupně (u Murana 6st), takže tímto se to dá eliminovat. Nicméně když si koupíš Murano úplně v základu tak tu sekvenci nemá. Stejně tak jako Almera a Tino od Nissana. Ty tam mají sice sportovní mód, ale jak jsem to pochopil, tak ten jen nastavuje vyšší hladinu těch maximálních otáček při akceleraci. (ale nemám zkušenost)
No zkrátka se to auto chová úplně jinak, jede samozřejmě lépe než s manuálem nebo automatem, protože CVT z toho auta vždy vyždíme maximum výkonu, dokonce je CVTéčko úspornější než manuál, ale holt to má jinou charakteristiku provozu. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemus
No to není tak zcela pravda. Sice Micra byla tuším úplně první auto na světě s CTV v této použitelné generaci (Jinak CVT snad mělo i nějaký Volvo přes x desítkama let, ale tam to fungovalo na primitivní úrovni) Ale Nissan své CVT převodovky dává i do jiných auta. U nás v EU se s ní můžeš setkat u Elmery či u Tina, což zase nejsou úplně pidi nákupní tašky, ale auta střední třídy. Jinak CVTéčko používá i VW v AUDInách, kde se dává i do A6 (té co je dnes již stará gen) Nicméně tam to má poměrně dost značné omezení, musí to mít jen pohon jedné nápravy, tedy ne Quattro, nesmí to být velký diesel a v benzínu snad maximálně do 3.0 V6.
Problém CVT je totiž v tom, že i při dnešní technologii neumí přenášet vysoký kroutící moment, tedy umí, ale životnost by byla velmi nízká, protože ten řetěz by se roztrh. Což je největší technologické omezení CVT. Jinak princip je znám snad déle než automat, ale vždy to krachlo na nemožnosti použít takovou technologii, která by zajistila životnost toho řetězu. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemusí ni
Předpokládám, že ty coby amerikanista máš představu o velikosti auta posunutou trochu dál než já >:D Chtěl jsem naznačit, že jsem se domníval, že CVT se u Nissanu dává tak max do Micry. Ale je fakt, že jsem vývoj CVT nikdy moc nesledoval, takže se omlouvám za své zkreslené představy. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemusí nic ma
Murano není tank, je to malé auto postavené na podvozku tuším Nissan Altima. Infiniti FX sice použivá identický motor, ale tam už je jen ve spojení s 5st automatem, to už je velikostí někde jinde. Každopáně Murano je povedené auto ve všech směrech, snad jedinou poznámku bych měl k podkladu budíku rychloměru a otáčkoměru, podklad je oranžové barvy (což o to) a působí kvalita podkladu jako kdyby to bylo vystřižené podle šablony z papíru. Což tenhle detail zabijí celý jinak velmi povedený a extremně kvalitní zpracování interiéru. -
« Re: Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
A děkuji za zastání a za pochopení toho co jsem chtěl hlavně světu sdělit :)
Tak můžeme začít jiné téma. Kdo kdy jel s CVT převodovkou alias variatorem ? Zatím mám zkušenost jen jednu a to z Nissanu Murano kde to tedy funguje excelentním způsobem a to i díky motorizaci 3.5 V6 250hp. Podstatný přínos není ani to že to neřadí, čert to vem :-) dnes jsou stejně automat tak komfortní, že je to stejně jedno. Nicméně o proti normálním automatu tady není vůbec žádná prodleva po sešlápnutí plynu. Asi to to znáte pokud máte auto s automatem. Stojíte a chcete se prudce rozject, šlápnete na plyn, ale akcelerace neodpovídá míře stlačeného plynu a pak jakoby "auto dohání otáčky motoru" s CTV šlápnete na plyn a mizíte. Chvilku jsem s tím Muranem skákal než jsem si na to zvykl. -
dcgsd 23.08.04 09:19
« Re: Re: Re: Re: ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
jen pro zajimavost:
[odkaz]
[odkaz]
ale hlavne tohle
[odkaz]
Jinak mam pocit ze u dnesnich manualnich prevodovek (i 20let nazpet) osobnich aut jsou jednotliva prevodova kola neustale ve stejne poloze a jenom nektera prenaseji silu (synchronizovana prevodovka). Potreba mazat prevody je jasna ale mazaci schopnosti naplne prevodovky je podrizena konstrukce prevodu s ohledem na zivotnost. Jeste dodam ze podle meho nazoru jsou realne mazaci schopnosti ATF dextronII srovnatelna s SAE 75W-80 API GL4. Tim vsak nechci rict ze jsou plne zamenitelne. -
« Re: Re: ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
Já bych ale řekl, že to Ace postupně uvedl na pravou míru a vysvětlil jak to myslel ne? ;-) Třeba se jen v prvních příspěvcích jen nepřesně vyjádřil. Alespoň já to chápu tak, že chtěl jen říct, že hlavním důvodem přítomnosti ATF v převodovce není mazání, ale přenos tlaku, což je fakt. Myslím, že to co napsal je nesmysl posuzovat jen z několika prvních příspěvků, ale bude lepší dělat si názor v kontextu všeho co napsal. -
"-- skrytý --" 22.08.04 22:42
« Re: ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
A ještě část jeho příspěvku z 8. 8.: (cit) "ATF v automatu nemá za úkol něco mazat, ale vytvářet tlak což je hlavní funkce a druhotná funkce je odvod teploty."
- To jen pro pořádek dvě čistě namátkové ukázky toho, jaké představy u někoho panují o fungování automatu a vlastnostech, resp. funkci ATF... Ale jak jsem již uvedl, nemá cenu bojovat proti dogmatům. -
"-- skrytý --" 22.08.04 22:37
« ATF v automatu prý nemusí nic mazat...
To GeorgRolf: Moje odpověď - část příspěvku ace2 z 12. 8.: (cit) "Automat není vlastně nic jiného, než soustava planetového převodu a propouštěcích kanálků, nic o sebe nedře, nic se nenamáhá a teoreticky se nemusí nic mazat, snad jen přepouštěcí ventily a pružinky. Automat funguje jen na principu tlaku hydraultické kapaliny." -
« Re: Re: Re: Re: Re:
No jo kdyz nekteri nectou pozorne...
Jsem psal> ...po sundani filtru ATF jsem nasel cca 20g kovovych pilin...
Dale> ATF ma proto takove vlastnosti jake ma, protoze PRIMARNE slouzi k pohonu hydrodynamickeho menice, bez ceho neni automat automatem (jedine snad odstrediva spojka z babety >:D )
A taky> Z obrazku jde videt ze tam prevody JSOU -
« Re: Re: Re: Re:
Mitsi?????? A není náhodou zmínka o "vrstvě" filmu uvedena v bodu: 3) Mazání? >:D Buď nechceš chápat, nebo to nezvládáš... funkci mazání přece nikdo nezpochybňuje, jen říkáme a to naprosto správně, že to není funkce hlavní a nejdůležitější, ale funkce pomocná. Pokud někde v příspěvcích najdeš zmínku o tom, že ATF k mazání vůbec neslouží, tak mi to sem prosímtě zkopíruj. Ovšem nepředpokládám, že by někdo něco takového psal. Tak už té demagogie prosím nech :'-( Určitě by se našlo 1000 zajímavějších věcí k diskuzi než přihlouplé a pubertální osobní útoky.
Co se týče spolehlivosti, ale fakt těžko říci, do provozu se ty CVTéčka všeobecně dostávají až ted poslední dobou, takže první feedbacky o spolehlivosti budou tak za 5 let. Ono principielně je CVT relativně primitivní zařízení, kde se nemá co zničit. Problémem je jen ten řetěz, který musí přenášet veškerý výkon a nikdo ti ted neřekne co ten řetěz bude dělat za 3 - 5 - 7 let. Tam je prostě riziko, že se může roztrhnout a to byl a stále je zásadní problém, proč CVT převodovky nejsou normálně v autech i když ta technologie je známá asi 80 let. Je problém vyvinout tak pevný řetěz aby fungoval bez problému po xxx tis km a let. Proto je samo o sobě zajímavé, že se objevila CVT převodovka ve 250hp autě s pohonem všech kol (byt haldex spojka)