Bio NAFTA nebo motorová NAFTA

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse

  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.00  17:57

    « Re: Nabídka LTO

    Rozdíl mezi ELTO (Extralehný nízkosirný topný olej) a LTO (lehký topný olej) je poměrně fatální. LTO vylučuje parafíny už při poměrně vysokejch teplotách. Kotel pro spalování musí mít předehřev rozvodů i nádrže, aby se neucpaly trubky. Také doprava se řeší speciálními cisternami. ELTO (já mu říkám ETO) je spíše nafta. Rozdíl v normách je proto, že pro naftu a pro ETO se sledují různé ukazatele, proto tak nic nevyčtete. ETO se vyrábí z nafty. V Litvínově např. tak, že se k naftě dá červené barvivo. Jiní výrobci tam přidávají přísady, které zvyšují výhřevnost (pro topení je to dobře pro motor ne). Věřím, že se najdou zemědělci, kteří to kupujou jako topení a pak dávaj do traktoru. U osobáku bych se do toho moc nehrnul. Pokud si na proježděnej topňák uplatníte Žádost o vrácení spotřební daně, je to trestný čin a tato oblast je finančním úřadem dost kontrolována.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.00  17:28

    « Re: Nabídka LTO

    Za 14,- bych na to jezdil. Vsadim se, ze by slezl, kdyľ to ve finale kupuje cca za 10Kč/litr...PTD
  • 00 Reagovat !

    foto

    15.02.00  13:32

    « Nabídka LTO

    Při pátrací akci po LTO jsem objevil v Annonci v rubrice PALIVO inzerát, kde nabízejí tento produkt za 15 Kč/litr. To je ale asi moc, pohodlnější je koupit EKO o málo dráž bez manipulace a s menším rizikem.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    14.02.00  08:47

    « Re: ELTO

    Nebo se domluvit s někým kdo má topení na ELTO a "odcucávat si" To ba asi ale byla zase "nadměrná spotřeba" v jeho chalupě...PTD
  • « 00 Reagovat !

    foto

    14.02.00  07:47

    « Re: ELTO

    Díky za pěkné psaní, jsem hluboce zklamán, ale přesně tohle jsem čekal, že to určitě budou mít nějak podchycený. Takže nejdřív sehnat kotel.... To už je levnější jezdit na normální naftu.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.02.00  08:22

    « Re: ELTO

    No ja k tomu vlastne presne takto prisel. Mam RD na vesnici, kde neni plyn. Takze vytapet barak znamenalo vyresit palivo. Protoze prikladani do kotle jsem mel uz plny zuby, elektrika je draha a plynovou cisternu na zahrade jsem nechtel, nic jineho nez olej mi vlastne nezbylo. A co se tyce ceny jeste upresnuji: olej lze koupit dvema zpusoby. a) jako ELTO, potom vam k tomu pripocitaji spotrebni dan, kterou fin. urad vrati po prokazani, ze bylo spotrebovano na vytapeni. Konkretne: asi 22-24 Kc, po odecteni dane vysledek asi 8,50 Kc/l. b) jako "teplo", kdy firma, ktera zavazi bere na sebe tu spotrebni dan, takze jeji "rejze" je vlastne rozdil ceny mezi jakou to prodava tj asi tech 10,50 a temi 8mi Korunami, na jake to poom odecteni vyjde. Ono je to jeste trosilinku slozitejsi, ale v podstate to funguje asi takto. Jestli je mozne olej ziskat oficialni cestou aniz bys nemnel topeni na olej, to fakt nevim. A co se tyce tankovani trebas i v JZD: ELTO je cerveny, jako jahodova stava, a to barvivo tam davaj uz chemopetrolu a pod prisnou kontrolou... takze nevim.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.02.00  21:59

    « Re: ELTO

    Nechci vám brát iluze,ale při nákupu LTO zaplatíte spotřební daň,kterou vám finančák vrátí,až prokážete,že jste olej protopili.Takže podobný fígl může dělat ten,kdo olejové topení má.Koupit se dá třeba u Probo transu nebo v Čepru.Přivezou vám to pochopitelně cisternou.
  • 00 Reagovat !

    foto

    11.02.00  08:02

    « ELTO

    Tak to vidíte, ELTO za 10,50 a my tady řeąíme bionaftu. Osobně si myslím, ľe ELTO uľ nebude o nic horąí neľ Bionafta a naopak. Navíc na LTO jezdila půlka republiky, co tankovala u různých pump, za časů kdy se nic nevědělo jeątě o LTO aféře. A nic bych nedal za to, ľe je tomu tak stále, alespoň u JZD pump a neznačkových pump. Předsedovi JZD je úplně jedno, na co jezdí traktor kterej musí stejně vrátit a kdyľ uľ má ty nádrľe na LTO na suąičce zrní a chmele, tak co uľ..... jak říká klasik: Nu coľ, olupte ... PTD
  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.02.00  07:56

    « Re: ELTO

    Našel jsem několik prodejen, ale žádná v Praze. Řekni mi prosimtě jen jedno, než se budu nějak víc angažovat. Když přijdu do takového kšeftu, prodaj mi co chci bez nějakých opletaček nebo po mě budou chtít ňáký specialni papiry, aby bylo zřejmé, že to mám do kotle? Aby se se mnou vůbec vůbec bavili, nemusím odebrat celou cisternu?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.02.00  06:05

    « Re: ELTO

    Vypis slozeni je sice velmi podrobny, co z toho ale vyplyva v praxi? Ja na ELTO jezdil i v loni v zime a v minus 13 mne rano auto uplne v pohode chytalo. Absolutne jsem nemel problem se zamrzanim. Jenomze potom mi odesel snimac otacek na jednom z vstrikovacu a prvni na co se mne u AUDI zeptali bylo, jestli jsem nahodou nejezdil na nejakou sragoru. Ale neni zcela jasne, ze to bylo tim, mozna by ta soucastka odesla i tak... Fakt je, ze na naftu to jelo lepe. Sice neznatelne, ale prece. Jinak cena ELTO na podzim byla pro maloodberatele vcetne vsech dani 10,50 za litr. Jak se da koupit ti reknou v kazde vytopne, nebo u dealera kotlu (topeni) na toto palivo.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    10.02.00  10:13

    « Re: Budeme jezdit na ELTO?

    Jezdil bych hned, ale jen někdo napovězte, kde se dá koupit, za kolik a za jakých podmínek.
  • 00 Reagovat !

    foto

    10.02.00  09:05

    « Budeme jezdit na ELTO?

    To jsem zvědav kam aľ budeme muset zajít a na co se bude jezdit, kdyľ dále porostou ceny vąech paliv. Včera jsem jel tankovat Bionaftu k OMV v Brně a platil jsem uľ 17,50 za litr. U DEA stoji 17,30, takľe taky ľádná charita. Kdyľ se bude dát jezdit na LTO či na ELTO, tak jdu do toho. Pozoruji dle sloľení hlavní rozdíl mezi LTO a ELTO v bodu tuhnutí, coľ by ukazovalo na větąí podíl petroleje v palivu. PTD
  • « 00 Reagovat !

    foto

    10.02.00  07:44

    « Re: ELTO

    ELTO je sice kvalitativně o něco lepší než LTO, ale je tam proti naftě víc rozdílů než podíl jen obsahu vody.
    Výpis některých kvalitativních parametrů dle České rafinérské:
    LTO
    Síra <=1-2%
    Mechanické nečistoty <=0.1%
    Bod tuhnutí<=-5 (v zimě)
    Obsah popela <=0.02%
    Hustota <=910g/l
    ELTO
    Síra <=0.2%
    Mechanické nečistoty <=0.05%
    Bod tuhnutí<=-10 (v zimě)
    Obsah popela <=0.01%
    Hustota <=860g/l
    Nafta
    Síra <=0.05%
    Mechanické nečistoty <=0.02%
    Bod tuhnutí<=-22 (v zimě)
    Obsah popela <=0.01%
    Hustota <=820-840g/l
  • « 00 Reagovat !

    foto

    09.02.00  12:50

    « Re: Bio,Eko,Seta...

    GSF: Jestli se mohu zeptat, zajímalo by mě za jakou cenu kupuješ ELTO? A za jakých podmínek ho lze kupovat?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    09.02.00  09:07

    « Re: Bio,Eko,Seta...

    To prakticky nikdo neví. Takľe to testujeme a zatim OK. Alespoň u mne, jezdim 100% na Bio. ELTO to neobsahuje, to obsahuje zase více vody. PTD
  • « 00 Reagovat !

    foto

    09.02.00  05:56

    « Re: Bio,Eko,Seta...

    Vyborne, jeste by mne zajimalo (pokud jeste mohu obtezovat), jestli metylester pusobi nejak nepriznive na cerpadlo, nebo samotny motor. A jeste jedna vec: obsahuje nejakou takovouhle "nezadouci" pridavnou slozku i jiz zminovany ELTO? (asi je jedno jestli se pise ELTO nebo jen LTO ... nevim. Distributor, ktery mne olej zavazi, to vede jako ELTO - take jsem se musel zeptat, co to vlastne znamena). Diky.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    08.02.00  08:36

    « Re: Bio,Eko,Seta...

    SETA jako jediná o které vím, garantuje sloľení své bionafty, t.j. 32%metylesteru a zbytek normální nafta. Ostatní výrobci Bionaft zatím nikde neučinili veřejné prohláąení o sloľení svého produktu zvaného Bionafta a ani nezveřejnili technické údaje (co já vím), takľe mohou obsahovat i 50-60% metylesteru. ČSN říká, ľe tam musí být minimálně 30%, aby bylo moľno uplatnit zvláątní sazbu spotřební daně. PTD
  • 00 Reagovat !

    foto

    07.02.00  23:24

    « Bio,Eko,Seta...

    Zna nekdo rozdily mezi vyse jmenovanymi? V servisu na AVIE v Praze mi rekli, ze do nove Avie (motor Daewo 3.5 TD) je primo od vyrobce zakazano pouzivat ekonaftu, nebo bionaftu. Setu vsak dle dostupnych informaci pouzivaji i taxikari do TDI... Jaky je tedy mezi nima rozdil?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    07.02.00  16:15

    « Re: taky názor

    Názory typu já bych si tam bio nedal už znám.To každej řiká pokud to sám nezkusí.A pokud nemá vlastní zkušenosti tak si myslim že hanit bio jen tak, jedna paní povídala nemá smysl.Spousta lidí si plete bionaftu první a druhé generace.Mezi nima jsou značné a rozhodující rozdíly.Bionafta druhé generace má jen
    30% řepkového oleje a té první generace to je 100%řepkový olej.Já osobně nepozoruji rozhodně žádnou změnu na chodu motoru ani na spotřebě.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    07.02.00  08:49

    « Re: ELTO

    I nafta je na "omak" suchá, ale nechává mastné fleky. PTD
  • « 00 Reagovat !

    foto

    05.02.00  09:10

    « Re: ELTO

    Extra Lehky Topny Olej. Je cerveny asi jako malinova, nebo jahodova stava. Zda se mi jen trochu sucha
  • « 00 Reagovat !

    foto

    03.02.00  10:42

    « Re: ELTO

    LTO (nevim co to je před tím E) se dá pouľívat do auta, ale je lepąí častějąí vypouątění vody z palivového filtru. Daląí moľnost je nalít LTO do barelu a nechat si sednout vodu na dno. Pak odčerpáą z vrchu jen naftu bez vody. Optimální je pouľití LTO v zimě kdyľ mrzne aľ praątí. Ta voda v naftě zmrzne do ledových koulí a ty se "dobře" filtrují :-) PTD P.S. Zvýąení výkonu stojí cca 1000DM, s přepínačem 1300DM. U nás cca 18000-25000Kč u nejmenovaných oficiálních servisů ©koda.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    03.02.00  00:00

    « Re: ELTO

    To PTD: takze musi existovat zpusob, jak ELTO pouzivat, aniz by se auto znicilo? Pokud bys nechtel publikovat verejne, muzes na jupp@email.cz , dik vsem za prispevky na tema TDI!!!
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.02.00  17:25

    « Re: Jezdím a ąetřím

    66kW TDi ma normalni Turbo, 81kW TDi Turbo s "VTG" ale o tom uz se tady psaly romany. Jinak je ten motor) geometricky stejny.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.02.00  16:23

    « Re: Diesly nesmrděj

    S tím smradem, to je asi věc názoru. Asi jsi nikdy nejel za starym Žigulem nebo sto dvácou. Když jedu za starym Piánem (MB), který trochu pokuřuje, smrad mi nepřijde tak hroznej. Nejsmradlavější diesly, kterejch se fakt nechci zastávat jsou ale Avie. Všude jen smrděj a zacláněj v cestě. Ještě ty emise: Nejsem odborník, ale slyšel jsem nebo četl, že pevné částice od dieslů nejsou tak škodlivé jako ty neviditelné plyny od benziňáků, tak já nevím, hádat se nebudu.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.02.00  14:59

    « Re: Diesly nesmrděj

    Jde o to emise ceho mame na mysli - diesel ma skutecne mene emisi CO2 (jelikoz ma mensi spotrebu), nicmene CO2 nam zas tak moc nevadi (az na sklenikovej efekt). Jde zejmena o emise pevnych (karcinogenich) castich a dalsich karcinogenich latek, kterych je u dieslu spousta. Tva predstava, ze cim nizsi je spotreba paliva tim nizsi jsou emise je dost naivni. Ve skutecnosti maji vyrobci snazici se snizit spotrebu nejvic problemu prave s emisema. A pokud jde o subjektivni pocit smradlavosti - tak to je bez komentare (ja osobe ani za 50let starym benzinakem nezeroucim olej nic necitim - coz nemuzu rict o 5 let starym dieselu, ale kazdy mame asi jine zkusenosti) . A pokud jde o bionaftu tak to je ze 70ti % obycejna (nizkosirna) nafta a 30 % je cosi repkoveho.
  • 00 Reagovat !

    foto

    02.02.00  14:43

    « Diesly nesmrděj

    Úplně novej diesel má emise rozhodně lepší než novej benzíňák, to se dneska už ví. Pokrok je u dieslů hodně napřed. Vyplívá to už jen ze spotřeby. Diesel je mnohem úspornější, tak ani není tolik výchozího materiálu, kterej by mohl teoreticky smrdět. Když dám vedle sebe stoletýho benzíňáka a stoletýho diesla s totálně ojetejma motorama, benzíňák mi připadá smradlavější a hlavně dusivější. Když jedu po městě za starou Škodovkou nebo Žigulíkem, tak to jsou nejhorší smraďoši silnic, když vynechám dvoutakty. Navíc my EKOLOGOVÉ, co používáme bionaftu jsme k přírodě obzvláště šetrní.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.02.00  13:54

    « zvyseni vykonu

    projevi se to hlavne na emisich (FUJ SMRADOSI :-(() a na zivotnosti samozrejme taky :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.02.00  13:49

    « Re: Jezdím a ąetřím

    to PTD: Píšeš o zvýšeném výkonu Octavie na 125PS. To jste z 66kW verze vyždímali opravdu tolik. Kolik tahle úprava stojí a co úprava vyžadovala? Ještě by mě zajímal rozdíl mezi motory 66kW a 81kW, je mezi nima kromě jiné řídící jednotky nějaký rozdíl mechanickej? Třeba zesílené ojnice, pístní čepy....? Kdyby ty motory byly konstruovaný na takovéhle výkony, proč je výrobce rovnou neprodává takhle "nadupané"??? Tohle umělé zvyšování výkonu se přeci musí na některých součástích motoru negativně projevit?!
  • 00 Reagovat !

    foto

    02.02.00  13:23

    « taky názor

    Ndávno jsem viděl na MAX1 dokument o dieselových motorech. O jejich vzniku a vývoji atd. proč o tom píšu ? Všichni víme na jaký palivo ty motory jsou vyrobený. Na NAFTU klasickou ne na bionaftu. Známej jezdí kamionem, do kterýho to občas leje (má k tomu prej nějaký jistý důvody), ale myslíte, že si to leje do vlastního auta ? Ani náhodou, protože ví co to udělá s čerpadlem a tryskama, atd. Já ji taky nepoužívám a jestli si někdo stěžuje, že mu zamrzla normální nafta, tak by si měl uvědomit, že v zimě občas mrzne. To je stejný jako s chladící kapalinou. Pokud tam nenaleju Fridex, zamrzne.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.02.00  11:29

    « Re: Jezdím a ąetřím

    Dalo by se to tak říct. Do starąích aut Bio bez obalu lít, u nových aut kde to výrobce přímo nezakáľe - a takového neznám taky. Octavia TDi 66kW čipovaná na 125PS!!! a prvních 120000km bez jediného problému. Provoz čistě na bionaftu OMV nebo DEA. PTD
  • 00 Reagovat !

    foto

    02.02.00  07:40

    « Jezdím a šetřím

    Na tom, že bionafta poškozuje čerpadla... asi něco bude, ale v mém okolí ještě nikomu neublížila. Poznatek a zkušenost s bionaftou, které mi nikdo nevezme, že provozováním auta na bionaftu už jsem ušetřil cca 20.000 Kč, dobré naftové čerpadlo na vyměnění do mého starého BMW se dá koupit asi za 2.500 Kč. Výměna eventuelně vůbec neni problém. Takže můj závěr: bionafta už si na výměnu veškerých potřebných součástí u mě vydělala a teď mi jen spoří peníze a navíc jsem s jejím používáním naprosto spokojen.
  • 00 Reagovat !

    foto

    01.02.00  22:16

    « bio jen sebevrahům

    Z vlastní servisní činnosti vím, že bionafta je svinstvo. Rychle se rozkládá a protože je rostlinného původu zbyde něco jako fermež. Časem dojde k zanesení a zalepení důležitých kanálků a součástí vstřikovacího čerpadla, motor začne kolísat při volnoběhu, jde nepravidelně, sníží se výkon a tím se zvýší i spotřeba. V důsledku špatného spalování a chodu se začne poškozovat i motor. Protože tam přidávaj něco aby se to nestalo, tak to něco rozloží těsnící elementy. Dále bio i hůř maže než nafta, což má za následek zvýšené opotřebení částí vstřikovacího čerpadla a trysek, protože ty nejdůležitější součásti jsou mazaný jen naftou, a pak viz nahoře. Možná ale v Německu mají tu bionaftu lepší než tady, že to doporučujou a nebo co jim zbývá (ekologie!!, zemědělství??) Takže když si to sečteš ...., použil bych jen v nouzi a s aditivem. Většinu firemních aut máme na naftu a bio jsme nikdy netankovali. Protože se zabýváme servisní činností tak už jsme pár čerpadel po bio vyměňovali a v čerpadle hrůza.
    Bio nedoporučuju.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 01.02.00  03:43

    « Re: TDI

    Ja jsem tomu asi neporozumel,ve Francii je system cen jako vsude jinde,na dalnici vic,v rade 5 pump za sebou i pet ruznych cen.Tak to alespon znam ja uz nekolik let.Nebo se jednalo o jednu pumpu se dvema stojany a ruznymi cenami?Ale bionafta to asi nebyla.
    A pro ostatni,kterym nafta zamrzla po nacerpani.To se muze stat,kdyz malo jezdim a je tam smes starsi a nove nafty.Jestlize v pruhleditku vidim zakalenou naftu,tak ji proste necerpam.Arctica musi ty nase mrazy vydrzet spolehlive,jeste se mi nestalo za 8 let,ze bych mel potize-TDI,66kW,ted 81kW VW.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    31.01.00  23:17

    « Re: TDI

    To residents: Když si přečteš dokumentaci např. k oktávii TDI, tak nebudeš mluvit o podpoře. Spíše toleruje, a to navíc ještě po záruce. Mám ale dotaz z jiného soudku: v létě jsme byli na dovolené ve Francii. Bez jakéhokoliv rozdílu v označení se tam prodávala nafta ve dvou cenových relacích: 4,60 FRF/litr a 4,90 FRF/litr. Prostě některé pumpy prodávaly naftu levnější, některé dražší (a to i pumpy jako shell, elf, total ...). Přitom to rozhodně nevypadalo, že by všichni kupovali právě tu levnější. Jako správný Čech jsem kupoval tu levnější. Myslíte, že to byla bionafta?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    31.01.00  10:07

    « Re: TDI

    Celý koncern VW používání bionafty u TDi podporuje, tak žádná křeč. Nemám sice TDi, ale TD a pokud jsem měl někdy problémy s naftou, tak to byla ta klasická.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    31.01.00  08:41

    « ELTO

    LTO mají výrazně vyąąí povolené procento obsahu vody něľ motorová nafta. V tom je jediný rozdíl. PTD
  • « 00 Reagovat !

    foto

    30.01.00  21:38

    « Re: TDI

    Ani jsem nevěřil, že se někdo ozve. Mám doma topení na ELTO, což je vlastně čistá nafta, akorát že je do toho přikápnuto trochu barviva, to kvůli kontrole aby se to vlastně vůbec dalo rozlišit od nafty. Mám ještě golfa II TD. Tohle jsem do toho lil, a zhruba rok a půl na to vesele jezdil. Nebyl tam absolutně žádný rozdíl, ale nyní to auto už nejezdí. Ale pozor, ne postupně, ale ten motor prostě náhle klekl a konec. A bojím se, že bio-nafta, je ještě něco horšího. Jinak to TDI je 2.5 litr AUDI - trochu škoda ho odepsat...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    30.01.00  18:22

    « Re: TDI

    Já mám taky TDI a připojuji se: rovněž si netroufám. Přečtení článku (v podstatě pozitivního) "Bionafta ve světle testů" v AUTOSTYLu 1/2000 mě v tom jenom utvrzuje. I takhle mám obavy, na co vlastně jezdím, a to netankuji u no-name pump. Najedu za rok skoro 80 tisíc km a očekávám, že mi bude auto jezdit bez problémů minimálně do 250 tisíc km. Takže neriskuji a platím radši o něco víc...
  • 00 Reagovat !

    foto

    30.01.00  16:19

    « TDI

    mám motor typu TDI a nějak se mi do Bia nechce. Už jsem jednou u stojanu sahal po jeho pistoli, pak jsem si to ale rozmyslel a raději jsem mu dal napít normální naftu. Co vy na to "tédéíčkáři!?
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…