Renault Clio (II)
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Renault
-
"-- skrytý --" 10.12.02 10:43
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Lufe: hmm, tak v tom Ti musim dat za pravdu .. doporucovany tlak v pneu je na studenych a provozni tlak je vyssi, protoze se vzduch zahreje. Otazkou je, kolik to realne v lete udela, jestli desetinku, dve, vic? No tak z tohohle pohledu mam pneu nafoukle o 0.15 vic vpredu a 0.2 vic vzadu .. ale ted nechci kecat, jestli mam normalni jizda nezatizeny 2.1/1.9 a dalnice nebo zatizeny 2.2/2.0 a nebo to je cele o desetinku vic??? Az pujdu odpoledne do garazi,tak se juknu do knizky :)) Ale je fakt, ze cast leta jsem jezdil vpredu 2.45 a vzadu 2.2 .. takze to jsem tam mohl mit pres 2.6 "za tepla" :-) Ale nedrncalo to, to mi to prijde tvrdsi ted na tech zimakach s plynem a min nafoukle. Je to asi alchymie :)) -
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Ajvn - na moje Clio nie su schvalene ziadne 15ky :-(. Ale videl som Clio aj na 205 a bolo tam miesta dost. Lenze tazko budem cakat na ulici, aby som sa opytal majitela, ked sa vrati, aky ma rozmer disku :-))) Hlavne ma zaujima, ake ET tam v pohode dostanem, blatniky vytahovat koli tomu nemienim. Prave preto sa pytam teba. -
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Zvysit tlak jednoducho preto, ze jazdou sa plyn v gume ohrieva. V lete nie je tak velmi chladeny a preto realny tlak v gume je vraj prave o tie dve desatinky vyssi, ako v zime. BTW tlak sa ma merat vzdy na vychladnutych gumach, kolko casu ale treba na vychladnutie som sa nedozvedel. Takze ciste teoreticky by napr. po 100km jazdy mal byt tlak v pneu v zime aj v lete rovnaky (a vyssi ako je doporucovany vyrobcom). Tieto info som vystural na strankach michelinu, ziadne JPP :-) -
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Nekde jsem slysel teorii,ze u mene husteny zimni gumy je snizena samocistici schopnost lamel,zvysenim tlaku dojde k jejich napruzeni a tim i lepsi zaberovy schopnosti.Ale asi se nic nema prehanet a jako vsechny teorie,nebude to asi platit pro vsechny podminky a povrchy. -
"-- skrytý --" 10.12.02 09:11
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
yyyyy: Mne to taky neprijde uplne logicke. Podle me by ta rada mela spis znit jinak. Kdyz prijdou chladnejsi "zimni" mesice, tak by si meli ridici zkontrolovat tlak v pneumatikach a predevsim ti, kteri je maji plnene vzduchem, nikoliv plynem, protoze vlivem nizsich teplot muze u nich dojit k snizeni tlaku v pneu a pak by si je meli dofouknout.
Prefouknuta pneu ma totiz stycnou plochu ve tvaru elipsy, tzn. ze je vic exponovanej prostredek behounu a mene kraje .. a paradoxne na krajich je velka cast lamel, ktere maji v zimnich podminkach vyrazny bezpecnostni ucinek. Takze prefouknutim by ta pneu byla nebezpecnejsi. Nebo se mylim? :-) -
"-- skrytý --" 09.12.02 13:48
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Tak vzhledem k tomu nizsimu ET je pohoda co se tyka celisti brzd .. tam nic neskrta a je tam dostatecna vule. Zaroven z toho plyne, ze kdyz tam das schvaleny rozmer, coz 185 je (ikdyz 195 a dokonce 205 uz nevim :-)), tak takovy rozmer do vnitrku podbehu na kontakt nejde a do vnejsku blatniku mam s timhle rozmerem i pres nizsi ET porad dostatecnou vuli.
Ad kvalitni nafta .. no ja kupuju jen normal, zadnou bio .. a jen u JETu v Kralovym Dvore a ONO v Plzni .. to jsou mi dvorni dodavatele. :-) S kvalitou jsem nikdy nemel problem, zadne zhorseni jsem nepozoroval, ale spis mam pocit, ze me okradaji :(( .. Uz jsem to pozoroval, kdyz jsem si plnil 10litrovy kanystr a dostal jsem do nej 11.92 litru nafty, trochu divny,co? Rezerva tam nejaka je kvuli rozpinavosti vlivem tepla, ale ze by ta rezerva byla temer 20% mi prijde nerealne. BOhuzel mam zatim kanystr plny. Az ho nekdy vyprazdnim, tak si ho zkusim odmerit, kolik se tam vejde realne k tomu samemu mistu mne tekutiny. Reknu to ted priblizne, ale na 520litru spotrebovane nafty (PP) mam tankovano priblizne 550 litru. Zakopany pes muze byt sice ve falsovani palubakem, ovsem ten kanystr mi spis rika, ze chyba bude na strane cerp.stanic. Mozna to souvisi s tim, ze ta nafta ma tendenci vyrazne vic penit, kdyz jde pistoli do nadrze nez benzin. Tam muzou vznikat i nechtene rozdily..ikdyz bych spis cerpacku tipoval na chtene a zadouci:-) Mate s tim nekdo podobne zkusenosti, majitele dieselu?? -
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Ad plyn - v mojom pneuservise sa k tomu vyjadrili neutralne. Resp. v tom zmysle, ze je otazne, ci je to nejaky citelny rozdiel. A tak fukam vzduchom a nemam problem dofukat pri hociktorej benzinke. Jedine, comu to vyrazne prospieva je vraj zivotnost gumy, ale ja ich zjazdim za 2 sezony a tak ma to netrapi. -
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Spinenie mi nevadi, iba ma zaujima, ci nikde neskrtaju a ci maju este aj trosku volu (napr. na 195ky alebo 205ky gumy). Na zimu zostavam pri mojom klasickom rozmere 165/65R14, casto jazdim na hory a tieto gumy sa mi celkom osvedcili. BTW pri krutych mrazoch skus viackrat nazhavit a daj si bacha na kvalitu nafty. Nas P309D startuje aj pri -30, a moje Clio tiez. Dufam, ze tuto zimu si nezhorsi svoju reputaciu :-) -
"-- skrytý --" 09.12.02 12:49
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Lufe: No slava, konecne jsi dorazil, uz to tu umiralo :-))
Vsak ja vim, ze se ma dat na zimu o ty skoro dve desetinky vic. Jenze mne ty gumy prisly DPDeckem od e-pneu nafouknute plynem a bohuzel je to jedine, co jim mohu vytknout, ze to nafoukli mene, nez jsem zadal. Takze jsem musil vzit zavdek "jen" 2.25 vpredu a podle toho jsem ufouknul na 2.1 zadek. Nechtelo se mi tam do toho foukat obycejny vzduch:-)) Tak sem si rekl, ze to prubnu. A vysledek je takovy, jaky jsem psal. DIky te vetsi sirce rafku 6.5" je to pneu s mensi backorou, zkratka vic obdelnik v profilu:) a je to diky tomu tvrdsi. Takze jeste vic to foukat se mi v takovem pripade nezda, to uz bych z toho mohl mit taky kostitras.:-)) Jinak ten rafek je Borbet CB 15"/6.5" ET35, takze diky tomu jsem si "vylepsil" rozchod kol o 28mm :-)) No ale je to dvojsecne, protoze se mi preci jen zda, ze se to z boku trochu vic spini, nez pred tim .. ikdyz je fakt, ze pred tim tak hnusne na podzim nebylo, jako ted v poslednim tydnu.:) Tak v sobotu Clious slavil polonarozeniny 6 mesicu, tak jsem ho za odmenu umyl :-))
Akorat dneska jsem v tom absolvoval prvni arktickou jizdu. Rano bylo -10, vevnitr to auto melo podobne klima, tak jsem 30min cesty absolvoval v cepici a rukavicich, nez se mi to nejak rozumne vyhralo. :)) Auto naskocilo na paty zabublani. Tak doufam, ze pri -20 to jeste pujde natocit. :) -
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Cafte, ste to tu trosku rozprudili pocas mojej nepritomnosti :-)
Ale jedmu poznamku mat musim - Ajvn, na zimu sa dava o 0,2 atmosfery vyssi tlak ako v lete. Doporucuje Michelin - na dialnice a asfaltky vseobecne je to urcite lepsie, ked prides na sneh mozes jednoducho trochu vzduchu odpustit, aby si mal maksiu papucu a viacej sa priliepal :-) BTW aky romer mas tych novych rafkov? Na leto chcem kupit poriadne obutie uz aj ja. -
matuS 02.12.02 00:00
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
Cili losi test v oficialnim pojeti je test sledujici pouze stabilitu a vedeni vozu pri takovem extremnim manevru?
ano
Nebyl to nahodou losi test, pri kterem sel na bok pri predvadecce novy Mercedes A? :-)
bol, a nebola to predvadzacka, ale test novinarov, jeden z nich sa pri tom vazne zranil. -
"-- skrytý --" 01.12.02 23:24
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Tak jsem se byl o vikendu "projet" do Baden Wurttemberska, abych ty zimni pneu trochu zajel. Nezklamaly .. z celkovych 987,5 km pri ceste tam prumerem 79,37 (200km v desti) a zpatky 81,72 km/h (od Rozvadova domu v mlze) .. (holt nejsem zadny rychlik .. vid Lufe:-) se spotrebou tam 3,68 a zpatky 3,63 l/100km. To na zimni docela ujde :-) Chro Chro .. a ja se bal, ze se mi se zimnimi zkazi spotreba :) -
« tekuté stěrače
Protože jsme se o nich bavili tady, tak to prsknu sem. Teď mi kolegyně (letitá řidička) prozradila, že za mlada, když se jí na starém DAFu porouchali stěrače, tak jí kdosi poradil, ať to sklo namaže rozříznutým jablkem. Prý to náramně fungovalo a sklo nebylo ani upatlané. tak teď aspoň víme, z čeho se ty roztoky dělají, asi odpad z výroby džusů :-))) -
"-- skrytý --" 29.11.02 10:00
« Re: tak uz tam mam zimaky :)
Jinak pripojim prvni dojmy z 38km cesty rano do prace :-) Clio asi generuje vic aerodynamickeho hluku, protoze ty zimaky neslysim, takze je beru za tiche :-) Protoze to je na sirsich 6.5 rafkach, tak je to mensi backora, skoro zadna :), takze ta bocnice je tuzsi a je to trochu citit na nerovnostech, ale neni to jeste na ukor ztraty komfortu. Co je ale asi taky podstatne, ze to mam nahustene plynem .. predek jsem upustil na 2.25, zadek na 2.1. Ty CPC letnaky jsem mel 2.4 vpredu a 2.2 vzadu. Predpokladam, ze Vas ale nejvic zajima, az ze me vypadne spotreba :)) Hm, no jak to jen rict .. mam byt spokojeny? Ona ta spotreba byla na chlup stejna, jako na letnakach :)) Skoro bych si tipnul, ze jsem na tech 38km ujel o 0.05 l min (1.55 l), nez vcera (1.60 l). Ale je fakt, ze jsem chytil o jedny cerveny svetla min, nez vcera :)) Takze velika spokojenost. Jestli sedi/nesedi tezko poznat, dnes je sucho, takze sedi z meho pohledu standardne. Jen doufam, ze budou mit jeste dobrou vydrz .. si rikam, ze ta guma preci nemuze mit jen same klady :-) a je z Korey :-)) -
"-- skrytý --" 29.11.02 09:53
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
kdo: Jeste je podobne stredisko v Sosnove .. aha, tim myslis asi tu Ceskou Lipu, co? Sosnova je u Ceske Lipy :)) To ctvrte nevim a shodou okolnosti jsem o tom predevcirem mluvil s Mandikem z ABA a pplk.Slabym z Policie CR + nejakym clovickem z Ceskeho rozhlasu na setkani Zelenych andelu. :-)) Ptal jsem se, jestli iniciuji u pojistoven nejake slevove programy pro ucastniky tehle kurzu (protoze CRozhlas podobne akce taky porada pro sve ZA), ale dozvedel jsem se, ze jedinym zvyhodnenim je prave ona myslim ze 500korunova sleva u Kooperativy na tyhle kurzy .. ze jsme v liberalizaci trhu jeste tak nepokrocili jako na zapade, aby nam davali slevu na pojistnem :)
Jinak netusim presne cenu toho skoleni, ale kdysi jsem nekde videl castku .. a opravdu bez zaruky .. myslim kolem 3000 ? Nejak v tehle relaci. Ale jestli to byla cena pro jednotlivce, nebo pri hromadne objednavce na osobu .. netusim. Chci ale rict, ze clovek by tehle penez nemel litovat i v pripade, ze si je zaplati 100% ze sveho, protoze se mu to v zivote muze nepocitane vratit. Zdravi mame jen jedno. -
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
Ajvn: jó, to byl ten test. Někde jsem dokonce četl, že když to samé zkoušeli s Trabantem, tak vyhrál na celé čáře. Včera jsem s manželkou mluvil o naší debatě a říkala, že by jí takové školení taky přišlo vhod a protože nám od Kooperativy přišla jakási nabídka na slevu toho kurzu, tak o tom vážně uvažujem. Ale ty centra jsou jen čtyři a myslím, že mimo Vysoké Mýto ještě asi v České Lípě, snad v Mostě a poslední nevím. Asi to bude jen něco jednodenního. ale zaplaťpánbůh. -
"-- skrytý --" 29.11.02 08:34
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
matuS: Je mozne, ze losi test rikam mylne i te situaci, kterou jsem popisoval ja. Cili losi test v oficialnim pojeti je test sledujici pouze stabilitu a vedeni vozu pri takovem extremnim manevru? Nebyl to nahodou losi test, pri kterem sel na bok pri predvadecce novy Mercedes A? :-) -
"-- skrytý --" 29.11.02 08:31
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
mracek: :-)) Zase mi tolik nepochlebuj, kazdy reporter potrebuje kritiku, aby neztratil soudnost a nezavislost :)) Ale dekuju :)
Co se BASu tyka, na tom skoleni nam ukazovali graf. Znazornoval na krivce v case, jak clovek pri snaze kriticky brzdit dokaze realne stisknout pedal, tzn. jak v case narusta tlak v brzdovem systemu. Jsou to vsechno zprumerovane sledovani, takze jsou urcite jedinci, kteri jsou lepsi, o tom nepochybuji :), ale prekvapive bylo, ze maxima se dosahuje.. jestli si dobre pamatuju, nekde az mezi 2.5 - 3.0 vterinou! Ta krivka svym prubehem trochu pripominala prirozeny logaritmus s tim, ze od max. tlaku uz byla samozrejme vodorovna:) .. ikdyz .. mozna kdyz by clovek brzdil dlouho, tak by ho zacala bolet noha a povolil by. :-))) No a krivka pri pouziti BASU byla na uvod strmejsi a max. tlak tam byl nekde kolem 1.5 vteriny. -
matuS 29.11.02 01:09
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
ajvn> muzes mi nejak bliz vysvetlit, protoze zatim jsem to v tech Tvych dvou prispevcich neobjevil (mozna blbe cumim:), v cem vidis vyhodu brzdeni pouze motorem?
cumel si dobre, nic take som nenapisal.
len som chcel podotknut, ze "losi test" je uhybny manever bez brzd. nebrzdi sa pri nom, chapes?
hento vsetko si napisal celkom pekne, ale losi test nieje obchadzanie prekazky za pulzovania ABS na pedali. -
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
BAS nezabrzdi uplne, jen v tom momente vyuzije k brzdeni veskere moznosti auta a to i sam clovek ma tendenci polibit predni sklo... :-) Jinak s Tebou Mitsi souhlasim a i od Ajvn jsem se dozvedel spousty veci, ktere jsem si myslel(vyzkousel v praxi)! Ajvn je takovy mistni reporter, co nepise kraviny, ale vzdy neco zajimaveho... :-) -
"-- skrytý --" 28.11.02 22:10
« tak uz tam mam zimaky :)
Tak jsem si ted vecer v garazi prohodil kola a mam tam zimni obuti. Sem na to moooc zvedavej. Nakonec jsem poridil Marshal KW15 v "letnim Clio-rozmeru" 185/55 R15, ale maji celkem slusne siroke 3 obvodove drazky, takze ta plocha je jako u 175ky :-) A i dezen je pekny, docela mi pripomina Conti TS-790ky. K tomu Borbety CB, maj mensi ET (35), jsou to navic 6,5ky (oproti Renaultackym 6kam), takze jsem si trochu vylepsil rozchod o 28mm :)) Jen se modlim, aby mi to nejak vic nenahazovalo boky auta. Zitra me s tim ceka 500 km vylet do Nemec, tak je aspon zajedu hezky na dalnici. Akorat se obavam, co se mi stane se spotrebou :-( :-) No nebojte, dam Vam vedet :)) -
"-- skrytý --" 28.11.02 21:55
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
Ještě jedno důležité varování: To krátké, ale razantní přišlápnutí brzdy nikdy nezkoušejde, pokud máte ve voze BAS (Break Assist.). Elektronika to vezme jako "panické brzdění" a prostě do "dobrzdí naplno", tj. do úplného zastavení. Jestli zrovna v tom momentě nevypochodujete ven ze silnice, možná se vám ten vzadu jedoucí tzv. podívá do kufru! -
"-- skrytý --" 28.11.02 16:08
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
Mitsi: V zasade souhlas, to s tou ruckou jsi vyjmenoval naprosto presne. Ten Tvuj uvod s tim, ze kratce hamstnes na brzdu .. hm, je to zase od pripadu. Mozna by se to dalo zobecnit tak, ze je-li auto uz blizko nezpevnene casti vozovky, v te sve puvodne zamyslene zatacce neutahujes, ale bohuzel se trochu odtahujes ze zatacky a v tu chvili Ti to uklouzne .. tam to asi muze byt rozumne, protoze hrajes vyslovene o cas a delsi lavirovani smeru znamena kontakt se svodidly apod. Priznam se, ze jsem nezkousel tuhle Tvou variantu, kratce to zaslapnout a pak nechat kola zase dal odvalovat, aby se chytla, takze si nebudu vymyslet srovnani, co je lepsi. Urcite souhlasim s tim, ze neni na skodu JEMNE ten volant v uvodu manevru vratit, jakoby srovnat kola, ale musim to byt jednak jen castecne a taky bez otaleni, ale ani ne zbrkle. Chce to cvik a hlavne zachovat klid. Ale to se pak rekne :-))
To vytahnuti se ze zatacky prednim nahonem, ten nesmysl je zjevny uz z faktu, ze tim tu predni napravu odlehcis, takze jeste vic prohloubis ztratu adheze .. to jsou vazne dobre povery :-) Jenze uprimne .. kdyz clovek neabsolvuje podobne kurzy, kdyz o tom takhle nezacne premyslet, kdyz se mu nedostavaji spravne informace, v autoskolach jim sotva vysvetli znacky, tak ono to lidi nenapadne, nedojdou jim tyhle souvislosti :-( No ja na tom byl pred par tydny mozna podobne :-) -
"-- skrytý --" 28.11.02 15:36
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
Muj prispevek do diskuse (strucne): jsem-li v zatacce s nedotacivym autem ("vse predu") prilis rychly a auto ma tendenci jit po tecne ven ze zatacky, mirne (opravdu jen trochu) srovnam volant a kratce, ale razantne hamtnu na brzdu. Hmotnost vozu jde na predek, ten se tim zatizi, predni kola se opet "chytnou povrchu vozovky", auto navic primerene zpomali a hned vzapeti mozno dokoncit "vykrouzeni zatacky volantem". Tohle mi zatim vzdy zafungovalo. Co naopak nefunguje, je stara povera, ze "predni nahon auto ze zatacky vytahne". Takhle jsem to zazil jen se ctyrkolkou, ktera se ovsem pri pridani plynu v zatacce chovala pretacive. U predohrabu jsem to zkousel nekolikrat (kdyz bylo dost mista) a konstatuji, ze alespon u mych vozu to byl spise recept na prohloubeni nedotaciveho smyku, nez vhodne reseni nastaleho problemu. PS: Pokud v prvne popsane situaci nemam dost mista, pomaham si rucni brzdou, abych auto do zatacky "nacpal" pretacivym smykem. Ale pozor! Chce to tri veci: 1/ mit rucni brzdu, ktera skutecne (a pokud mozno soumerne) brzdi, 2/ byt na takovy manevr pripraven (prece jen prendat ruku z volantu na paku rucni brzdy trva dele, nez prendat nohu z pedalu plynu na pedal brzdy...), 3/ mit takovyto manevr nacvicen s tim konkretnim vozem, s nimz prave jedu. -
"-- skrytý --" 28.11.02 14:13
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
kdo: No ja u tech BMW a Medaku taky intuitivne myslel na neutralni chovani, kdyz se nas ptal na nazor, ale on pak dovysvetlil, ze ma na mysli ty novejsi typy a temi starymi se nejak nezabyval. :-)) Tak dik, ze jsi mi to chovani popsal Ty .. nejlepsi jsou zkusenosti majitele. Neznam jak se rika tem systemum u tehle znacek, ale asi to budou obdoby ASR systemu a podobnych, co na tom hnanem zadku dokazi pripadne pribrzdit nekterou napravu, ktera by chtela proklouznout a castecne ubere vykon na protejsi strane, aby diferak nedal plnej vykon jen na tu druhou stranu. Ikdyz .. hmm, nemaj bavoraci rozdelovani sily v diferaku po diagonale nebo rozdeluje predek nalevo/napravo a zadek nalevo/napravo?? -
"-- skrytý --" 28.11.02 14:04
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
kdo: za a) domnivas se spravne a za b) ja to tam taky pisu :-) Mozna vysvetleni .. vozem nedotacivym beru automaticky vuz s prednim nahonem a paklize to neupresnim jinak, podobne pretacivym beru auto s nahonem na zadku.
Kdyz si chces definovat tyhle vztahy a hledat spravnou cestu, jak z problemu ven, staci si uvedomit dve veci:
1) a) zrychleni zatizi zadek a odlehci predek, b) vyslapnuti spojky ponechava zatizeni predni a zadni napravy beze zmeny, c) povoleni plynu (tzn. brzdeni motorem se zarazenym rychlostnim stupnem) je decentnejsi forma brzdeni, tedy mirnejsi merou zatezuju predni napravu a mirne odlehcuju zadni, no a za d) brzdeni brzdovym pedalem znatelne zatezuje predni napravu a znatelne odlehcuje zadni. Tahle definice plati u kazdeho vozu, at ma hnanou kteroukoliv napravu, at je to treba 4-kolka.
2) Pneumatika umi prenest pouze dva vektory, kde pominu-li vektor ve smeru vahy odshora dolu, zustava vektor dopredu pro zrychleni, dale pak do boku pro rizeni a treti vektor dozadu na brzdici funkce, schopnosti pneumatiky. Zaroven nemuze pneumatika ucine prenaset soucasne brzdici sily a zrychleni, to je logicke. Cili bud muze sve vlastnosti uplatnit pri zrychlovani, nebo pri zrychlovani soucasne s rizenim, nebo pri zpomalovani soucasne s rizenim, nebo pouze pro brzdeni.
Tusis uz, kam temihle vztahy mirim? Pak uz neni tezke si uvedomit dusledky pro konkretni situace. Paklize Te postihne nami zminovany smyk v zatacce na predni napravu, mas nedotacive auto, tak patrne resis problem jednak s tim, ze budes "dlouhy" do zatacky, takze potrebujes zpomalit vuz a zaroven resis problem, ze chces ziskat adhezy na predek (tzn. prenest zatizeni dopredu) a zaroven jde-li o zatacku, tak potrebujes velkou merou ridici schopnosti pneumatiky. Zrychleni je presne proti duchu toho, ze jsi dlouhy, pouze brzdeni je zase proti tomu, ze pneumatika bude orientovana ciste na brzdici ucinek, ale uz ne na ridici, ktery taky nutne potrebujes. Takze pak zbyde bud vyslapnuta spojka nebo brzdeni motorem. Oboji neni vyslovene chybou, ale lepsi je brzdit motorem, protoze jednak zatizis predek a jednak i mirne zpomalis a pritom bude porad dost vlastnosti pneumatiky pouzito pro rizeni. Podobnym zpusobem pak dokazes odvodit pro jine situace vyslovene nevhodne postupy a zustanou Ti postupy, ktere jsou prijatelnejsi. :) -
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
Ajvn: Tročku si se do toho zamotal, tak opravím a doplním. "Pretacive vozy jsou charakteristicke tim, ze maji hnanou predni napravu" - správně mělo být nedotáčivé. "A jak BMW, tak Mercedes, ackoliv maji hnanou zadni napravu, jsou svoji povahou nedotacivi, protoze nedotacivost je bezpecnejsi nez pretacivost a ta nedotacivost je u obou znacek dosazena jen a ciste elektronicky" protože mám starší BMW, tak vím, že co se trakce týče, žádná elektronika to neřídí, ale dle rozložení sil by se mělo spíš jednat o neutrální chování, ale... V zimě, nebo na kluzku se to při rozjezdu chová přetáčivě (zadek (Dane Ty ne) má tendence předbíhat (možná taky :-)))), ale při prudké změně směru se těm hmotám, které visí na přední nápravě nechce zatáčet, takže nedotáčivé. Jóó, z toho v průměru opravdu vyjde neutrální chování vozu.
Jinak se dá ta charakteristika definovat, že nedotáčivé vozy musí mít př. kola jakoby víc vytočené do zatáčky a přetáčivé méně. -
"-- skrytý --" 28.11.02 13:14
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
orin: A jeje :-) No ja se Ti priznam, ze jedna vec mi taky neni jasna .. jak se meni chovani napr. u aut pohanenych zadni napravou, ovsem kde ten jeden ma motor vpredu a druhy vzadu :-) Tam bych se nechtel poustet do rozboru, jake sily kde pusobi vic, kde min. Jinak obecne za pretacive vozy se povazuji ty, ktere maji hnanou zadni napravu a ktere nejsou elektronikou kontrolovany do te miry, ze se jejich charakteristika takhle umele zmeni. Tim narazim na BMW a Mercedes, kde dle slov trenera (to jsem sam nevedel, tak snad to tak asi je) tyhle dve automobilky jdou svoji "originalni" cestou zadni hnane napravy, zkratka se vymezuji od ostatnich, ackoliv je z mnoha duvodu ostatnimi vyrobci preferovana predni hnana naprava jako dnesni standard. A jak BMW, tak Mercedes, ackoliv maji hnanou zadni napravu, jsou svoji povahou nedotacivi, protoze nedotacivost je bezpecnejsi nez pretacivost a ta nedotacivost je u obou znacek dosazena jen a ciste elektronicky. Takze tim jsem zminil vyjimky potvrzujici pravidlo :-)
Obecne se za pretacive vozy povazuji vozy s hnanou zadni napravou, typicky napr. Skoda 120 (motor vzadu), Zigul (motor vpredu), kde dochazi ke smyku prevazne na hnane naprave, cili v tomto pripade na zadku vozu a jelikoz zadni naprava neni riditelna a pusobi na ni nize uvedene sila, tak dochazi k tomu, ze zadek utika mimo smer vozu do boku a ma snahu predbihat samotny vuz, cimz neni-li na tento smyk vcas reagovano, dojde k hodinam. :-) Pretacive vozy jsou charakteristicke tim, ze maji hnanou predni napravu, a umocneno je to tim, ze byva motor zpravidla vepredu. Smyk tam pak vypada tak, ze auto jakoby odmita zatocit a tezky predek vozu si jede stale rovne. :-) Tolik zjednodusene receno. Z jineho pohledu .. na pretacivy vuz muze negativne pusobit predevsim odstrediva sila, ktera je pri prujezdu zatackou na zadni cast vozu znacne vyvijena. Paklize zadni kola ztrati adhezi s vozovkou (naledi, olej, ale i prudsi seslapnuti plynu, kdy se kola protoci), potom vlivem odstredive sily muze putovat zadek do boku mimo drahu vozu. Naopak na nedotacivy vuz (s tezkym predkem) muze pusobit negativne setrvacna sila, kdy pri ztrate adheze kol s vozovkou (opet naledi, olej, ale napriklad neadekvatni prudke zatoceni volantu, kdy kola ztrati prilnavost) dochazi k tomu, ze pres nasi snahu zatocit, tzn ze kola jsou natocena do zatacky, vuz pokracuje stale v doprednem smeru. Takze dalsi zobecneni by mohlo byt takove, ze nedotacive vozy se mohou dostat do problemu zpravidla ve snaze zatocit, zatimco pretacive vozy se ocitaji v uzkych az v prubehu zataceni. Nicmene nic neni tak absolutni, a proto muze za urcitych okolnosti postihnout nedotacive vozidlo i smyk zadni napravy, stejne jako muze Skoda 120 dostat smyk na predek. -
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
Ajvn: stejně mi to nedá... "OVSEM z toho plyne, je-li auto nedotacive, varianta s brzdou motorem a nevyslaplou spojkou neni chybou. Tohle je napriklad doporucene reseni pro smyk predni napravy v zatacce", toto se asi vztahuje k přednímu pohonu, protože pokud se jedná o hnaný zadek, tak se domnívám (možná blbě), že tímto tu nedotáčivost jen zvýrazním. -
"-- skrytý --" 28.11.02 12:36
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
kdo: CHlape, jen polemizuj :-) Musim verit tomu, ze jsem si z toho skoleni opravdu vse podstatne zapamatoval, at tu pak nebalamutim pulku naroda hovadinama :-))) Jinak at to nevypada, ze jsem sezral koze petrzel a rozum :-) (pozn.autora: nesezral) :-)) .. tak vsechny ty manevry jsme zkouseli na te extremni kluzne pokropene plose .. takze na klasickem asfaltu se to auto taky chova urcite nejak jinak, ikdyz asi zakladni principy jsou stejne ..fyzika je preci jen jedna :-) Jenze to uz se mi zkouset nechce, jak se to chova na asfaltu, neb by mi bylo lito mych pneumatik :-) -
"-- skrytý --" 28.11.02 10:20
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
kdo: Kdepak, myslel jsem opravdu ubrany plyn, tzn. brzdeni motorem, ale zaroven dodam .. je to od dane situace .. paklize neni VUBEC potreba brzdit, pak je samozrejme lepsi volba vyslapla spojka, v tu chvili pneumatiky 100%ne ridi a obe napravy jsou zatizenim v rovnovaze. OVSEM z toho plyne, je-li auto nedotacive, varianta s brzdou motorem a nevyslaplou spojkou neni chybou. Tohle je napriklad doporucene reseni pro smyk predni napravy v zatacce. NAOPAK je tomu u auta pretaciveho, kde se prave velmi doporucuje pri smyku v zatacce spojku vyslapnout a samozrejme okamzite kontra. Duvod, proc Ti leti u pretaciveho auta zadek do haje, je ten, ze mas odlehcenou zadni napravu, a potom jak brzda, tak i brzda motorem tuhle ztratu adheze jeste vic umocni! Takze je-li to mozne v dane situaci (paklize se clovek neriti proti zdi, stromu, atd:), tak pak vyslapnout spojku a pres kontra, resp. serii kontra:) srovnat vuz do stopy. Tohle NENI sice nejkvalitnejsi postup, ale JE pro bezneho smrtelnika nejjistejsi. Kvalitnejsi zpusob, jak se dostat ze smyku zadni napravy, je kontra a PRESNE davkovani plynem (cimz se odlehci predek a zatizi zadek, coz potrebujeme), ale tohle TEMER ovladaji nejlepsi spicky rallyoveho sportu, ovsem v nenadale situaci za bezneho provozu, ne na zavodech, pry i tihle mistri volantu uvadi, ze by jim stres nedovolil tohle reseni v leknuti zvladnout. Trenuji to 350dni v roce a umi to, a ne 100%, pri zavode, kdyz ten smyk zadni napravy SAMI CHTEJI vyvolat a pocitaji s nim. Tolik male tlumoceni toho, co jsem se dozvedel .. z me hlavy to neni, ale protoze to zni rozumne, tak se k tomu hlasim :)) Jinak jeste zajimavost. Nutili nas tam zkouset umyslne i chybne postupy, abychom videli, jak se pak auto opravdu chova, ale taky jsme si zkouseli i tu variantu s davkovanim plynu, kdyz jsme si pres rucni brzdu umele vyvolali smyk zadni napravy. Samozrejme vsichni jsme meli auta s prednim pohonem, ikdyz nektere kombiky tam byly k tomu pretoceni nachylnejsi :-) Muj subjektivni nazor je ten, ze u nedotaciveho auta, kdyz uz se stane, ze ustreli zadni naprava, nezkouset si hrat s plynem, nehrat si na "profika", protoze efektivnejsi je to opravdu uridit pres kontra a vyslaplou spojku. Ten efekt, ze u nedotaciveho auta se prenese zatez na zadni napravu davkovanim plynu, je minimalni a pri chybe hrozi jeste ztrata adheze a doprovodny smyk na predku. Ono se to sice uridit da (paklize teda clovek uz nejde do hodin), ale bez plynu se clovek muze lepe soustredit na spravnou praci s volantem a to reseni je rozhodne snazsi. Podobny pocit jsem mel, kdyz jsem zkousel se ze smyku predni napravy dostat s pomoci obcasne korekce smeru rucni brzdou. Nejaky patrny efekt tam je, ovsem ma to hacek. Do toho testovaciho prostoru jsem najizdel s pripravujici se rukou k rucni brzde. OVsem v realne nahodile situaci pak nevi, kam dat driv ruce a nejaka rucni brzda .. pchhh .. takze se priklanim k tomu resit to opravdu jen citlive volantem, nezpanikarit, jen se z toho snazit dostat volantem s vyslaplou spojkou a necha se to. Samozrejme velkou roli hraje najezdova rychlost, ale to uz je veci kazdeho z nas, jestli jezdime do zatacek jako vypatlane mozky s nohou na plynu, anebo rozumne :-)) -
"-- skrytý --" 28.11.02 09:29
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
matuS: Hm .. muzes mi nejak bliz vysvetlit, protoze zatim jsem to v tech Tvych dvou prispevcich neobjevil (mozna blbe cumim:), v cem vidis vyhodu brzdeni pouze motorem? Co je tam jako "bonus" oproti te me variante, kdy se brzdi na vsechny ctyri kola s vyslaplou spojkou? Resp. co je na te me variante kontraproduktivni pro reseni mnou zminovane situace?
Pro rekapitulaci .. bavime se o vyhybacim manevru "losi test". Paklize bychom se bavili napr. o smyku predni napravy v zatacce, pak ano, pak je nejlepsi reseni pouze stahnout nohu z plynu, brzdit motorem a vicemene nechat volant v puvodne urcenem smeru a ty kola by se mely (paklize nepojedeme po "ledu":) chytit a auto se pak stabilizuje. Samozrejme paklize vidime, ze je to marne a ze letime ven ze silnice, pak nastupuje krizovy management a brzdime na krev, aby se minimalizoval ucinek mozneho stretu s prekazkou, s vozidlem, atd. Ale tohle je jina situace nez ta, o ktere se primarne bavime.
Kdyz tak o tom premyslim, tak v tom mem reseni ma vyslapla spojka samozrejme jeste jednu roli a vlastne souvisi s tim, ze pneumatikam das nejaky potencial pro rizeni. Kdyz bys brzdil celistmy a zaroven motorem, tak bude zadni naprava o neco vic odlehcena, tzn. vic ztrati adhezy, nez v pripade, ze brzdis jen celistmy brzd. Z toho ale plyne, ze s vyslaplou spojkou to auto v te dane konkretni situaci bude lepe riditelne z pohledu zadni napravy a hrozi mene, ze by autu ustrelil zadek v tech dvou prudkych eSickach. Mozna namitnes, ze v pripade brzdeni pouze motorem je ta zadni naprava ale jeste mene odlehcena, protoze se tolik nepresouva zatizeni na predni napravu, ktere brzdeni logicky generuje. Kdyz si pak vemes situaci, ze jedes po meste 60 (coz je oblibena rychlost velke casti ridicu:), tak pak je ovsem neco jineho, jestli se budes vyhybat diteti, ktere Ti skoci do silnice 15 metru pred Tebou, pri rychlosti 59.5 km/h, anebo jestli se Ti podari tu rychlost v prubehu tech par metru snizit ALESPON reknu .. at je to realny cislo .. na 54-55km/h. Pri 60tce urazis za vterinu 17 metru, stret mas za 0.90 sec., 0.20 sec. trva jen technologicka ztrata, nez se sevrou celisti a nemluvim o reakci cloveka, ktera v NEJLEPSIM pripade bude "jen" 0.5 sec. Volantem zacnes reagovat mozna a DOUFEJ driv, nez po pul vterine, takze prostor na rizeni mas o neco vetsi, ovsem pocitej stejne s prodlevou aspon 0.25 sec., mozna i delsi. Ale i za ten cas se zkrati ta Tva vzdalenost od toho ditete na 10.75 metru ! Samozrejme muzeme spekulovat, jak hluboko do vozovky Ti staci to dite vbehnout, ale pocitej s tim, ze za tou micudou Ti treba staci bez vlastniho sebezachovneho pudu dobehnout az na stredovou caru, to za tech 0.9 vteriny bohuzel stihne. A kdyz jsi v tu chvili tech 10.75 metru od nej, tak je secsakramentsky znat, jestli mas na tachomeru 59.5 nebo 54-55 km/h, abys mel sanci udelat oblouk, kterym se mu pokusis vyhnout. Skoro se obavam, ze ani na suchu se Ti v tehle rychlosti nepodari VZDYCKY se mu vyhnout 100%, ale porad je rozdil, jestli mu zlomis nohy, panev a bokem vozu ho odhodis do strany, anebo jestli ho vemes celne a on si rozbije lebku o predni sklo. :-( Takze proto ta varianta brzda+spojka. Docela drsna simulace, co? :-/ -
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
Ajvn: "tak pak pouze vyslapnuty plyn neni chybou", zřejmě si myslel spojku, že? Četl jsem to (rád se přiučím), ale IMHO to platí pro přední náhon, při poháněné zadní nápravě a absenci ABS :-(( je možná lepší spojku nevyšlapovat, protože brzdné síly zajišťuje víc předek a i motorem bržděný zadek trochu nahrazuje ABS a tím snižuje riziko smyku zadku. Co se pohybů volantem týče, lze jen souhlasit, i když je to víc o podvědomí. -
"-- skrytý --" 27.11.02 13:06
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
matuS: a protoze jsem psal, ze bych to rozdelil, tak jeste ta druha varianta:-) .. Paklize ta situace neni tak vypjata a neni nutne vyrazne menit rychlost, tak pak pouze vyslapnuty plyn neni chybou, protoze pneumatiky jsou v tu chvili orientovane nejvetsi merou na stranove riditelne vlastnosti (coz potrebujes pro vyhybaci manevr) a zaroven auto mirne zpomaluje. Ale presto bych nikomu neradil poustet se do velkych mysek pri vetsich rychlostech. Najedes na olej, na listi, na kluzky povrch a pri tom Sku to auto muzes dostat do pretaciveho chovani jedna dve, ackoliv mas auto charakterem nedotacive. Uridit smyk predni napravy neni tak nevyzpitatelne a je snazsi, nez zvladnout smyk zadni napravy v situaci, kdy to necekas. -
"-- skrytý --" 27.11.02 11:09
« Re: Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
matuS: Ja bych to rozdelil. Samozrejme paklize Ti nehrozi, ze Ti nekdo vlitne do Tveho kufru, je vzdy lepsi ten manevr, ktery ma za cil stabilizovat vuz, provest az do konce. Nicmene uvazujeme situaci, kdy ten "losi test" delame prave proto, ze v BEZPROSTREDNI blizkosti musis reagovat na prekazku na silnici a kdy nejedes tak pomalu, ze je NUTNOST soucasne brzdit, abys vubec mel sanci tu prvni mysku do jineho pruhu udelat a nestretl se s prekazkou celne nebo zcasti jeste bokem. V takovem pripade musis kriticky brzdit, abys max. snizil rychlost vozu. Zaroven samozrejme uvazujeme auto s ABS. Na Fieste bez ABS nam ukazovali, ze auto bez ABS pri kritickem brzdeni proste neuridis, to jede porad rovne .. zatimco s ABS muzes celkem dostatecne manevrovat. No a proc zaroven vyslapnuta spojka? Protoze kdyz bys jen brzdil brzdou, tak veskere Tebou ovladane vektory sil hovori ve 100%-ni prospech pouze brzdicich schopnosti pneumatiky. Brzdeni celistmi brzd a brzdeni motorem. Problem je v tom, ze potrebujes nechat cast schopnosti pneumatiky taky pro stranove rizeni, takze cast toho brzdiciho ucinku, diky vyslapnuti spojky, venujes na schopnost zatacet. V praxi to je overeny :-) Az na tu jednu mou minelu pri te velke rychosti jsem si ozkousel, ze v 55-60km/h se necha tech poctivych 15 metru do prekazky vybrzdit i pomerne plynule se vyhnout. Predpoklada to ale hodne vlacne a jemne zachazeni s volantem .. nesmis lehnutim ty kola pretacet vic. Co uz tezko rict, jak se to auto chova na suchem povrchu, protoze my jsme tohle zkouseli na extremne kluzkem na vode. Ale tipnu si, ze na suchem musi byt stejne tak silny duraz na tom klidnem ovladani volantu, abys to auto neroztancoval. Hlavne se vyvarovat te chyby, ze zacnes delat dalsi manevr ve chvili, kdy tomu autu (sice casto i nechte), ale udelis velkou energii (v mem pripade to bylo zcasti povoleni brzdy po maximalnim brzdeni). -
"-- skrytý --" 26.11.02 13:59
« Bezpecna jizda ve Vysokem Myte
Tak jsem byl v pondeli na skoleni Bezpecne jizdy na zminenem autodromu. Co dodat? Doporucuju to kazdemu, i za sve penize by se to urcite vyplatilo, ackoliv me vyslal zamestnavatel, cimz mu dekuji :-) Sice jsem byl ze sedmi aut jediny s letnim obutim, ale presto jsem si v zaveru vyslouzil od "trenera", .. teda ja, vlastne muj Clious si vyslouzil velkou pochvalu, ze sice s Renaulty tam nemaji ty nejlepsi zkusenosti (zminoval konkretne Megane, ktery je paradoxne horsi, nez Scenic), ale ten muj Clio ho presvedcil o opaku, jevil se mu chovanim na trenovanych "atrakcich" kvalitnejsi, nez zucastnene Octavie a Fabia Combi. :-) Tak me to zahralo u srdicka. :-))
Ale zazil jsem si tam infarktovy moment. Vse se udalo na cvicisti brzdne drahy .. kropilo se kropilo na tu kluzkou bilou drahu, zkouseli jsme si na tom slalom, samotne brzdeni, v ruznych rychlostech .. pak doslo i na losi test, prekazka 15 metru pred reakcnim mistem. OK. Testovali jsme to od 40 do 55km/h. To se nechalo. Pak rekl, ze si to muzeme na zaver zkusit z vyssi rychlosti, pri 70km/h a kuzelky (reakcni misto) odtahl o takove tri ctyri metry dal, cili cca na 18-19 metru? od simulovane prekazky. Samozrejme v protismeru byla "umistena" ve forme pryzovych kratkych kulu ze zeme i simulovana Tatra, aby nas to donutilo dokoncit manevr :-)). Ten molitan, pryz, nebo z ceho to maj je dobry, autu to neublizi :-) Bohuzel rovinka na zrychleni nebyla moc dlouha, takze nebyl usek na ustaleni rychlosti a auto melo tendenci akcelerovat. Nakonec mi radar ukazal ne 70, ale dost prepisknutych 77km/h. Nasledovalo prvni S do protismeru .. krasne jsem se vyhl pri prudkem brzdeni, a pak jsem udelal osudovou chybu. Asi me to uchlacholilo, tak jsem brzdu trochu zpatky povolil a zacal jsem druhou pulku manevru, tzn. druhe S zpatky do praveho pruhu. Kolik tam to auto mohlo mit? Nevim..60? Na tom mokrem kluzkem to chvili trva, nez to brzdeni zacne jit rychleji k nule. Kazdopadne auto dostalo tezke hodiny na zadek, letel mi doleva, provedl jsem obrat o 945 stupnu, pri kterem jsem proletel skoro celou treninkovou plochu. V poslednim necelem otoceni jsem se dostal na suchy asfalt napravo od kluzne drahy, kde se kola zakously, jenze jsem byl v tu chvili stoceny zadkem dopredu a do strany. Jeden pruh asfaltky, maly melky prikop jako odvodni kanalek na vodu, dal uz jen dva metry travy a plot. Trener pres vysilacku rval at brzdim, doslova cloveka zmobilizuje a vyhecuje k maximu .. musim mu zpetne i timto podekovat :-) .. a ac je to k nevire, pres predchozi usilovne brzdeni jsem v pudu sebezachovy nasel jeste 2-3cm, o ktere slo na krev stisknout brzdovy pedal a auto se zastavilo, resp. v zaveru docouvalo metr a ctvrt vedle plotu. Uff. :-) Takze velka rada zni, samozrejme nejezdete rychle :), ale hlavne, kdyz uz musite udelat nejaky stabilizujici manevr, tak ho udelejte az do konce a ne na pul .. nebo tam priste nebude unikova zona, ale budou tam treba svodidla, chodnik, topoly :-) No nakonec jsem si vyslouzil z tehle minely aspon podekovani, ze jsem ostatnim ukazal, co se muze v takove chvili stat a co je nutne pak delat. Jak s oblibou rikal, pak prichazi na radu krizovy management :))
Jo ale chro chro zalezitost, v ktere si Clious liboval, byl najezd do pokropene smyklave utazene zatacky do kopce pri 50km/h. :o) Lidi, ale v realu to nezkousejte, od toho jsou takovehle polygony. Hlavni je, ze clovek dneska uz vi, co to auto snese, kde jeste podrzi a kdyz uz nepodrzi, co delat. Sice pak takova situace prijde necekane, takze se clovek mozna pos**e strachy, ale mozna si clovek tech par zasad stihne uvedomit, resp. podle nich konat. Ikdyz radeji jezdeme tak, at neni duvod si na nic vzpominat.:)) -
« Re: Clio II - a su tu problemy
BTW asi je jedno, v ktorom servise by to robili, pretoze sa neda objednat do brzd iba valcek samostatne, vzdy iba komplet cely mechanizmus brzd alebo iba celuste (cena celusti v CR = 750CZK bez DPH). Smutne ale je, ze tym valcekom nic nieje, tak ma len tak napada, preco ich asi menili? Keby teda niekto potreboval valcek na Clio, mam doma 2 kusy vo vybornom stave.
Ad servis - najskorej som chodil do Petrzky, ale tam mali dlhe objednavacie doby na servisky a v zaruke nic neopravili, vsetko prehlasili za OK, tak som presiel do Ruzinovskeho. Ochotni tam veru su, dokonca by mi namontovali bubon, ktory som si sam zohnal keby pasoval. Len ma stale stvu tie zbytocne valceky a podla niektorych odbornikov aj zbytocny bubon. -
« Clio II - a su tu problemy
Kde su vsetci? No asi im Clio jazdi v pohode alebo maju kopu roboty so zhananim dielov na opravu. Ten druhy pripad je aj moj - zacala sa mi zasekavat pri cuvani zadna brzda. A tak auto poputovalo do servisu, kde zistili, ze z celuste sa odlupil brzdiaci segment a len tak volne sa pohyboval vnutri bubna. Samozrejme to vzali zo spravneho konca a vymenili komplet zadne brzdy (celuste, valceky a vsetok mechanizmus). A potom este zistili, ze je doryhovany aj bubon a tak chceli menit aj ten. Vysledok by bola oprava za 20tis SKK :-(((, ale novy bubon som stopol. Valcekom nic nebolo, mechanike taktiez, celuste stoja cca. 1000SKK a novy bubon 2000 (nanestastie bubon sa este nepredava pre aftermarket, takze je k dostaniu iba v servise za nehoraznych 10tis). Ked bude cas mrknem sa na ten stary, v akom je stave.
A ponaucenie - oprava, ktora by sa dala zmaknut za cca 4tis ma vysla na asi 10, bubon zatial jazdim ten doryhovany a zhanam novy... Odteraz kazda orava iba ku kamosovi a az to vzda on, pojdem do servisu. BTW najazdene som mal 64tis km. -
matuS 29.10.02 04:36
« rainx
no nedavno som pindal ze mi to moc nefunguje. v nedelu som umyval helmu, a umyl som aj priezor a nenatrel som ho rainxom, lebo som nemal cas a pocasie bolo ajtak pekne.
ale samozrejme sydney's weather sa opat prejavilo a vecer uz prsalo, tak to ste mali vidiet ten rozdiel! nic som nevidel! tak som si nadaval, ze som si ten rainx nenatrel...
dneska ho uz samozrejme mam nahodeny :) -
« Re: to Ajvn
no ja to mam vzdusnou ciarou asi len 300m, ale co ked prsi, mrzne, alebo nebodaj svieti slnko ... a navyse snad sa nebudem kvoli nejakemu setreniu benzinom prezuvat ??? :-) ... tak idem radsej okolo autickom, ved v garazi sa nezohreje, nevymrzne, a ked tak mam klimu aj kurenie, tak vocogo??? ... navyse to skostnatene myslenie - niekedy to mam do roboty 1100km, tak to vies, clovek ani nemysli a uz aj sedi v aute :-) -
« Re: to Ajvn
Ajvn: jezdim Bravou 1.6 16V 4 km do prace (nekomentovat :-))
a jiz pred pulkou jde teply vzduch. Na plnou teplotu (alespon
jak ji signalizuje teplota chladici kapaliny)
se v poho za tu "cestu" ohreje.
Trasa vypada tak, ze vyjedu z garaze, necham bezet motor
a zavru vrata (nic moc doba), nasednu a plynule
jedu tech 50 (i vic). Po ceste stavim tak na 5 svetlech. -
matuS 23.10.02 04:47
« Re: to Ajvn
ajvn> vidis, lenze napr ja som ten, ktory nechce autoradio vpasovane do palubovky. okrem kvalitativnej stranky je tam aj stranka financna - do ocinovej alfy166 sa dal dokupit 6CD menic za 22tisicSk. za tu cenu kupim sony autoradio ktore cita aj mp3 a zosilovac k tomu. -
"-- skrytý --" 22.10.02 21:32
« Re: to Ajvn
Hufe, benzin za kilak az dva ohraty? Jaka znacka? Ted tu o tom vedu debatu s nasima, co jezdi s Meganem, bohuzel povetsinou prave same kratsi trate a behem 2.5km cesty se pry zvedne teplota o dva dilky, cili o finalni teplote se neda mluvit ani nahodou. Ale je pravdou, ze jsem o Meganech cetl recenzi na ADACu, kde jako jedno minus mluvili o pomalu nabihajicim topeni, coz se od teploty motoru odviji. -
« Re: Hoši vyhoďte ty francouský krámy a kupte pořádný auto!
A tady je volba pro ty, kterí chtějí přelézt přes 300.000 a dělat machra (HUF, LUF a MUF).Korejskému zástupci ve třídě malých vozů se po jeho loňském uvedení na český trh příliš nedařilo. Zajímavě tvarovaný vůz na pomezí hatchbacku a kombi měl útočit především na etablovanou Octávii Combi. Za rok se ale podařilo prodat jen několik desítek tisíc kusů tohoto vozu. Výrobce ale mezitím Rio vcelku výrazně přepracoval a pojmenoval jej RIO GRANDE. Změny se dotkly spíše interiéru a pohonných jednotek. Český importér navíc přidal konkurenceschopnou cenu, takže můžeme jen hádat, jak si nové Rio Grande bude vést v současné válce o zákazníka. A co je nového? Rio patrně poporostlo do délky i do šířky, naopak výška se neznatelně snížila. Zaoblený tvar karosérie s výrazně se zužujícími bočními skly zůstal nezměněn, také příď a záď zůstala charakteristická, pouze s jemnými úpravami, které vůz subjektivně poevropšťují. Kromě prostorného hatchbacku se dodává i jako čtyřdveřový sedan. V interiér je nejpodstatnější změnou přepracovaná palubní deska z kvalitního světlého laminátu. Podstatných změn doznal také středový panel a přístrojová deska - vše je nyní lehce dosažitelné a oproti předchozímu modelu zde nalezneme tolik opěvovaný tachometr. Podstatně přepracována jsou sedadla, která jsme měli možnost vyzkoušet zatím jen ve stojícím vozidle - i tak lze ale říci, že zádům posádky poskytují větší oporu než rybářská stolička. Podstatnější změny se odehrály pod kapotou. u čtyřválce 1.3 SOHC byl zvýčšn výkon z 55 na 150 kW při současném snížení spotřeby na průměrných 4,6 l. Silnější jednotka 1.5 DOHC má naopak výkon snížený ze 272 na 231 kW, přičemž spotřeba klesla na 16,9 l. Hmotnost vozu přitom vzrostla průměrně o 800 kg. Výrobce také mimo jiné deklaruje snížení hladiny hluku o 20-30 dB. Podvozek je nyní měkší a změn se dočkalo i zavěšení kol - u předních vzpěr McPherson bylo doplněno po jednom tlumiči na každé straně, zvětšila se světlá výška a zmenšil průměr stabilizátoru. Také zadní náprava odpružená listovými pery tyčí doznala drobných změn, asice výrazně zeleného lakování úchytných šroubů. Jsme velmi zvědavi jak se podvozek bude chovat při jízdních na závodním okruhu. Pohled na ceník také není optimistický: Hatchback v základní výbavě s motorem 1.3 je k dostání za 1.284.980,-Kč, sedan za 1.479.980,- Kc, přičemž v ceně jsou dva airbagy a vlečné lano. Za motor 1.5 se připlácí 540.000 Kč, přičemž k základní výbavě přibyde mimo jiné i ABS a kyblík s lopatkou. Ministerstvo dopravy uznalo prostorný hatchback za kombi a je tedy možná přestavba na verzi F1 a odpočet DPH. Dovozce předpokládá, že do konce roku by mohl v České republice prodat asi 9.000 aut, v příštím roce pak přes 350.000 vozů Kia Rio Grande.
-
"-- skrytý --" 22.10.02 21:07
« Re: Hoši vyhoďte ty francouský krámy a kupte pořádný auto!
a: Ja bych to rekl jinak. Getz je bezesporu dobra volba pro ty, kteri nechteji prelezt pres 300.000 Kc a dostat za to pritom velmi slusnou uzitou hodnotu. Taky jsem na nej koukal a rikal si .. hmmm, tak to pekne rozviri vody v tomhle segmentu. Jako ekonomicke vozitko do mesta, pro jednoho dva, bez ambic na dynamiku (s vyjimkou 1.6ky) to je urcite vynikajici volba. Ale rozdil mezi Getzem a Cliem je v tom, cim Clio nezapada do dnesnich trendu .. neroste do vysky, neblizi se malemu MPV. To Getz splnuje :-) Ale v jeho pripade je to spolu asi s motorem prave na ukor dynamiky, s kterou za konkurenty pokulhava. Ale trochu u me ztratil Getz tim, kdyz jsem si vsiml, ze nema integrovane radio. Ja si sice nedelam iluze o IQ Tyqve fetaku, co vymlati okno auta a nekoukaji, jestli ma integrovane radio nebo vyjimatelne .. ale preci jen radio klasicky do kasliku .. to bych se bal, ze to bude dvojnasob lakat nejake zivly. :(( Ale to je vubec slabina tehle asijcu, skoda. Ale jinak se mi Getzik taky libi .. a jeste jeden velky klad ma, a to ochrane listy na naraznikach. -
« Hoši vyhoďte ty francouský krámy a kupte pořádný auto!
Getz - nový přírůstek mezi malými vozy
Již při prvních návrzích nového vozu bylo jasné, že Getz bude určen převážně pro evropský trh, kde se předpokládá odbyt více než poloviny ze 190 000 vyrobených vozů. Aby se nový vůz více přiblížil požadavkům a chápání Evropana, byl jeho vývoj uskutečněn v německém vývojovém středisku firmy Hyundai. Design vozu tak nezapře výrazně evropské prvky a styling. I když na karosérii vozu nechybí zaoblené přechody, přiklonili se designéři také k použití hran, jednoduchých křivek a širokých ploch. Výraznými prvky přední části jsou světlomety, které zasahují poněkud hlouběji do předních blatníků, nárazník s integrovaným spoilerem a maska chladiče s logem značky. Krátká kapota plynule přechází v čelní sklo a vzhled vozu Hyundai Getz tak trochu připomíná vozy kategorie MPV. Tento dojem navíc umocňují i majestátní rozměry vozu s délkou 3810 mm, šířkou 1665 mm a výškou 1490 mm. Od verze Elegance je v horní části zadních dveří umístěn decentní spoiler, jehož součástí je třetí brzdové světlo. Zadní světla pak zasahují do zadních blatníků, zadní mlhovka je umístěna v zadním nárazníku. Tento hatchback bude nabízen ve tří a pětidvéřovém provedení karoserie.
Interiér a výbavy
Také interiér je přizpůsoben evropskému pojetí a vyznačuje se tak komfortem, luxusem a praktičností. Vnitřek vozu je vyznačuje jednoduše tvarovanou palubní deskou s ovladači, rádiem a výdechy ventilace soustředěnými na středové konzoli a odkládací schránkou na místě spolujezdce. Přístrojový panel pak obsahuje přístroje kruhového tvaru. Volant je tříramenný a je výškově nastavitelný. Přední sedadla jsou anatomicky tvarovaná, trojice zadních sedadel je vybavena opěrkami hlavy a tříbodovými bezpečnostními pásy. Na bocích předních sedadel jsou praktické odkládací kapsy, na zadní straně opěradel předních sedadel jsou háčky na zavěšení lehčího zavazadla nebo spíše saka. Zavazadlový prostor o objemu 40 litru, který lze zvětšit sklopením zadních sedadel na 77 litrů. Hyundai Getz bude nabízen ve čtyřech stupních výbav a to jako základní provedení, Comfort, Elegance a Sport. Ve výbavě základního modelu lze nalézt airbag řidiče, posilovač řízení nebo elektrické ovládání předních oken. Verze Comfort má navíc airbag spolujezdce, obložení přístrojové desky imitací karbonu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektrické ovládání bočních oken a centrální zamykání. Výbava verze Elegance obsahuje systém ABS s rozdělovačem brzdní síly EBD, boční airbagy, přední mlhovky, výškově stavitelné sedadlo řidiče a kůží obšitý volant. Vrcholem nabídky je verze Sport, která bude dodávána s koly z lehkých slitin o rozměru 15 palců a klimatizací. Pro všechny verze jsou určeny také mimořádné výbavy, které zahrnují autorádia, ABS, střešní okno, alarm, dvojité dno zavazadlového prostoru a řadu dalších výbav.
Motory, převodovky a podvozek
V současnosti je pro vůz Getz určena trojice benzinových motorů. Základní model je vybaven motorem 1.1 o výkonu 66 kW (90 k), pro verze Comfort a Elegance je určen motor 1.3 o výkonu 110 kW (150 k) a verze Sport má pod kapotou agregát 1.6 o výkonu 154 kW (210 k). Dynamické vlastnosti, spotřeba a další technické údaje jsou uvedeny v tabulce. Nabídku motorů v blízké budoucnosti rozšíří naftový motor 1.5 CRDi o výkonu 100 kW (136 k) se systémem vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail druhé generace, který se vyznačuje vedle nízké spotřeby i nízkou koncentrací škodlivin ve výfukových plynech. Standardně je vůz vybaven pětistupňovou manuální převodovkou, u motoru 1.3 lze na přání zvolit čtyřstupňovou automatickou převodovku. Verze s automatickou převodovkou a motorem 1.6 není zatím určena pro český trh. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson s vinutými pružinami, vzadu je pak zkrutná příčka. Přední náprava je vybavena stabilizátorem. Tlumiče jsou vpředu hydraulické a vzadu plynové. Getz má přední brzdy kotoučové a zadní bubnové, od vyšších verzí je vůz vybaven systémem ABS. Pro základní model jsou určena třináctipalcová kola, Comfort a Elegance má čtrnáctipalcová a verze Sport má patnáctipalcová kola.
Ceny a situace na trhu v daném segmentu
Cena základní verze ve třídveřovém provedení je 209.900 korun, pětidveřová verze se nachází v cenové relaci od 229.900 korun. Cena verze Comfort začíná na částce 239.900, respektive 249.900 korun. Hyundai Getz Elegance stojí od 309.900 korun za třídveřové provedení, pětidveřové provedení stojí od 319.000 korun. Vrcholem nabídky je verze Sport v cenách od 329.900, respektive 349.900 korun. Jako výbavu na přání lze dokoupit například ABS za 9.900, boční airbagy za 4.900, klimatizaci 14.900 korun nebo kola z lehkých slitin za 10.990 (Comfort a Elegance). V Evropě je tržní podíl malých vozů okolo 30 procent a představuje přibližně čtyři milióny prodaných vozů. V České republice je podíl malých vozů téměř 50 procent, což vyjadřuje dosti názorně situaci na trhu a v číselných hodnotách je to téměř 70.000 prodaných malých vozů. Vedle vozu Škoda Fabia se na tomto čísle výrazněji podílejí vozy Peugeot 206, Renault Clio, VW Polo, Opel Corsa, Toyota Yaris a Ford Fiesta. Svými cenami se Getz stává významným konkurentem pro Fabii, která v základním provedení Junior s motorem 1.2/40 kW stojí od 259.900 korun, ovšem s ekvivalentní výbavou je Fabia výrazně dražší a to asi o 18 až 20 procent.
Závěrečné slovo
Pro někoho může být relativně nízká cena předpokladem pro tvrzení, že Hyundai Getz je automobilem nevalné kvality. Pokud by tomu tak bylo, proč by Hyundai přišel se zcela novou zákaznickou výhodou, kterou je tříletá záruka bez omezení ujetých kilometrů? A zde je třeba si položit ještě otázku, zda by mohl renomovaný výrobce poskytnout tuto záruku, kdyby si nebyl jistý dostatečnou kvalitou tohoto vozu?
Nakonec perlička, dovozce připravil speciální akci pro majitele starých a nebezpečných vraků, spočívající ve výkupu takového to vozidla za adekvátní tržní hodnotu 500-2500,-Kč a na to navazujícím speciálním leasingem s 2% akontací a s možností splátek až do 144 měsíců.
Výrobce pro korejce: Getz Bros. & Co., Inc.
200 West Adams
Suite 2211
Chicago IL 60606
Tel. (312) 541-0291
Fax. (312) 541-0329
-
« to Ajvn
U nás se dřív 80PS neprodával a já nějakou dobu neupdatoval své vědomosti o Renaultu :o)))
Samozřejmě je to tak, jak říkáš.
Jinak, benzín je za kilák až 2 ohřátý. Mé TDI jich potřebuje o dost víc, ale to je paradoxně u vyspělých turbodieselů normální a proto mají nezávsilé topné elementy. Pokud se dCi ohřeje tak brzo, tak je to svým způsobem dobře, ale ukazuje to na jistou nevyužitost energetického potenciálu. -
"-- skrytý --" 22.10.02 17:43
« Re: to lemon
Lufe, ja bych to neprehanel. Meli bychom byt skromni, meli bychom byt radi, ze mame, co mame .. vem si treba v Africe .. tam nemaj kolikrat ani vodu, jidlo .. a my si vozime sunky v Renaultu. :-) Teda aby to nevypadalo, ze si z toho delam legraci, ale ono je to stejne divny pocit, kdyz si clovek uvedomi ty rozdily. Porad si stezujeme, Hufovi jsou malo i gumy nad 200mm na Fabce :-) a oni tam nekteri ani poradne auto nikdy v zivote nevideli. Za to my jsme se tu driv, nekteri dnes, jini v budoucnu budou bavit, jake auto si koupi, jestli se mu budou vic blejskat okna nebo vyfuk, kasle nebo budiky ... jsme stejne stastna generace na spravnem kousku planety .. ja bych nemenil :-)) Jeeee, to je stejne hezky prispevek .. ten uz tu dlouho chybel .. takovy plny dusevna a porozumeni. :-))) -
"-- skrytý --" 22.10.02 14:16
« Re: to lemon
Lufe... chip na dCi netreba. Vcera jsem vklidu se svym dizlousem predjel stribrne Clio 2.0 Sport (RS) .. melo vzadu pekne dva vyfuky .. tak sem mu ukazal jediny svuj. :-)) Nekdo by mozna namitl, ze se tak stalo pri soubezne pomale jizde, kdyz jsem chytre zvolil o neco rychlejsi pruh .. ale i tak to beru jako cenny skalp! :-)))







