Renault Clio (II)
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Renault
-
"-- skrytý --" 25.04.02 11:18
« Re: audio
LUF: To radio duverne znam, v Megane ho mame taky, ale musim spis oponovat. Vzhled by mozna nekdo rekl, ze ma radeji barevnou muziku ve stylu vsech tech Sonaku, Panasonicu a jinych znacek, kde ten panel hraje vsemi barvami :-) Ja jsem za tohle rad. Bez kaplicky je zlodeji vicemene k nicemu, takze nikoho lakat nebude. Zaroven je v tech dvou ctyrpolohovych kruhovych ovladacich integrovane dost slusne mnozstvi funkci a pomerne logicky dostupne. No a tohle vsechno ve spojeni s ovladanim pod volantem je pekne vychytana a nabusena vecicka. (z pohledu funkci, nikoliv hudebniho vykonu:) Sice jsem si s tim 307ickovym radiem hral vyrazne kratsi dobu u znameho, ale mam-li je srovnat, tak to renaultacke je co do ovladani o tridu povedenejsi. Teda ale jestli bych neco chtel (a zatim to nelze:( ), tak mit z Laguny tu feritovou stresni antenu .. takovy maly prcek, zadny prut, hm hm hm :) -
« Re: audio
V mojom nebolo standardne nic. Za cenu, aku pytaju za audio, som postavil audio minimalne o dve triedy lepsie. Renoltacke originalne radia nemaju pekny design, zvuk ani nic ineho, jedina vyhoda je ovladanie pod volantom. Uz sa neviem dockat, kedy zacnu davat ine radia, tieto montuju od nabehu vyroby Meganov a to uz je par rokov... -
"-- skrytý --" 24.04.02 21:46
« Re: audio
Lufe, Tebe odtud vyhnat? To bych byl sam proti sobe, neni nad pravoverne Cliaky :-)) Cim nas tu bude takovych vic, tim lip :-) S tim Hi-Fi u sebe nevim. Spis bych to videl tak, ze se oddam poslechu hudby doma a na cestach ve vozitku se spokojim s 4 x 22W a zpravama v radiu :-) On to zadny velky zazrak nebude, ale doufam, ze to nebude ani propadak. V tom Tvem dvojkovem Cliu bylo standardne kolik? .. 4 x 15W? -
« Re: audio
skl - ja som natahal oba kable, nepotreboval som to daleko tahat, takze ma to nezruinovalo.
e1ement - uz sa tesim, ked si to budem moct vypocut. Ja mam zatial iba 10 dosiek fonomatu, snad to bude stacit a planujem kupit v tescu balik runa asi na cca 2 velke vankuse, to stacit bude urcite :-). Nechcel by som tie dvere rozoberat viackrat. BTW co si spravil s prednymi vyskacmi, zostali tak ako boli posledne? A co plasty v aute, nedrncia ti od basov?
ajvn - nas z tadialto nedostanes :-) Asi mas smolu, ze prave priaznivci Clia maju zaujem o autohifi. A mozno casom na hifi zlomime aj teba... -
"-- skrytý --" 23.04.02 10:34
« Re: to ajvn
to ATX: 1. no uprimne receno .. na zivot v iluzich uz jsem trochu odrostly :-) To by clovek musel mit klapky na ocich, na usich, aby nevnimal, ze tu nekomu na tom neco odejce, tu ono .. viz. memu otci v puli roce na novem Megane venkovni teplotni cidlo a lambda sonda. Samozrejme, ze hodne zahy zjistim, ze to auto jede urcite jinak, nez kdyz jsem mel napr. tu moznost ridit sluzebne Subaru Legacy 2.0 turbo 4x4 :-)), stejne jako se tezko ubranim tomu, ze me na dalnici budou predjizdet jini, se silnejsimi vozy :-) Ale ja rozhodne nemam problem se svym muzskym ego, ze by me to tak vytacelo, ze je nekdo "lepsi", nez ja, ze mu to jede lip a rychlejc. Ja to kazdymu preju, hlavne at to kazdy uzije ve zdravi a nikoho jineho o to zdravi svym konanim nepripravi a pak je to OK. U me je to stejne, jako s PC. CPU a grafarnu jsem si pretaktil o tolik, o kolik si mohu sam svymi zkusenostmi zarucit, ze to tem komponentam necini problem a netrpi tim. Slo by to urcite jeste pretahnout, ale uz za cenu rizik a tuhnuti kompu. A urcite by se nechalo koupit vyrazne silnejsi CPUucko a jeste vic ho sponovat. Ale ja vim, ze to co mam ted, mi pro me potreby plne postacuje.:-) A od Clia cekam to same. Odpovidajici komfort vzhledem k dane tride, hospodarnost provozu, nezavislost na mestske a mezimestske doprave, bezpecnost a odpovidajici rezervu vykonu jak pro bezny provoz, tak pro "bezne" krizove momenty, ktere se mohou objevit. Ale urcite neaspiruju na to honit se na silnicich s ridici, kteri bud sva auta dostali darem od rodicu, od tchana nebo tchyne:), nebo co si koupi ojety sunt a pak mysli, ze jsou hrdinove, kdyz umi drzet nohu na podlaze. To umi i medved nebo prase v cirkuse:-) Ja si na to poctive setrim a pak k tomu autu budu mit samozrejme i jiny odpovidajici vztah. A beda, kdo by mi ho chtel naborit, tak toho Z(A)BIJU!! :-))) -
« to ajvn
1. Oj, první auto vůbec a ještě k tomu nové... Tak to jsi ještě plný iluzí o kvalitě a vlastnostech auta. Krásný to pocit, než pochopíš, že jde jen o spotřební zboží na kterém je potřeba dosáhnout zisku. No, i tak, za dva měsíce tě přejde prvopočáteční nadšení, budeš mít pocit že auto znáš jako svoje boty, a že to už tak nějak nejede, nebo tě to spíš už tak výkonově neuspokojuje, jako dřív...
2. Ano, dalo by se to přirovnat k tomu biosu. A nakonec, některé chipy mají HW modifikaci pro přepínání několika verzí SW.
3. Zákazník může dostat orig. sw na jekém médiu bude chtít. Obvykle orig. epromku nebo muže i disketu. Na druhou stranu, sám si SW vyměnit nemůže, pokud to není top elektronik amatér s patřičným vybavením
4. Interface k přenosu dat do ŘJ je defakto programátor různých EPROM, atd., do kterého když vložíš onu EPROM a máš ten patřičný bin soubor, můžeš elaborovat. Teď k tomu musíš mít patřičné pájecí zařízení, aby jsi jsi tu 44 nožičkovou malou potvoru nejdřív dostal z desky bez porušení cestiček, potom pokud nechceš vytvořit freeware jěště nějaký protikopírovací sokl, ke kterému se skóduje bin soubor, potom to tam všechno naletovat zpět, no a nakonec mít tu jistotu, aby ten bin soubor za něco stál, že...
-
"-- skrytý --" 22.04.02 19:25
« doba sziti se s vozem a ...
to ATX - Chapu, ze nekdo, kdo je jiz vyjezdeny at uz s jednim, nebo s vice vozy a ma praxi, kterou muze snaz aplikovat na novy vuz, pak mnohem snaze sroste s novym vozem a driv se muze rozhodnout pro a proti. Jelikoz to (jiz objednane) Clio je (resp. bude:) moje prvni auto, tak by bylo falesne si hrat na prebornika a vsehoznaleho frajirka .. to nemam v povaze. Takze nejen to Clio bude jeste syrove a bude potreba trochu zajet, ale syrovy budu vlastne i ja a taky potrebuju nejaky cas :-)) Rozhodne diky za informace, ktere poskytujes, clovek pak ziska blizsi predstavu o necem, co muze znit dost tajemne a zatim je to celkem transparentni. Kdyz to tak ctu, tak je to de facto operace rovna updatu biosu v motherboardu. :-) To je dulezite info z toho titulu, ze se nejedna o fyzickou prestavbu/dostavbu. Kdyz tak o tom premyslim, tak je skoda, ze v RJ vozidla neni neco na zpusob DualBIOSu :-) Ze by se dalo prepinat mezi tovarnim default nastavenim a tuningovym :)) Cili kdyz se nekdo rozhodne pro prepsani EPROM novymi daty, dostane zakaznik na nejakem mediu ulozene i puvodni tovarni nastaveni? Nebo si to predstavuju az trochu moc pocitacove a funguje to v tehle branzi jinak? :-) Teda ted uz zabiham trochu daleko a neber to z mych ust vazne, ale ono by stacilo vlastnit interface k prenosu do/z RJ a nekde na warezu sehnat ten spravny .bin soubor a pak si to doma flashnout zadara :-))) Pak pri ceste do autorizovaneho servisu nahrat docasne puvodni tovarni soft, a pak v klidu zas fungovat na vytunenem :-)) -
« to ajvn
1. Nemám tady konkrétní graf z brzdy pro Clio dCi.
Obecně, co do průběhu bude vypadat stejně jako originál, s tím, že po nástupu turba bude po chiptuningu křivka výkonu a Mk posunutá do vyšších hodnot.
2. Hluk motoru samotný chiptuning nijak nezmění. To by se musel modofikovat výfuk, sání, atd...
3. Ad emise, nevím přesně kolik g/100km. Stejně tak ona hodnota bude nějaký průměr, adekvátní nějaké té průměrné spotřebě, a ta se výrazně nezmění. Ovšem na plný plyn bude i originální hodnota g/100 km někde jinde a s chipem zase jinde. Klasickou emisní normu to ovšem splní.
4. Však nemusíš do toho jít hned. Pojezdi, seznam se a uvidíš. Někdo se seznámí za týden, někdo za 2 měs a někdo za rok... Konec komců ani jej nemusíš hned natvrdo koupit, můžeš si jej třeba 14 dní otestovat...
5. Ad 82PS - já mám všude v podkladech 60kW (82PS). I teď, když se dívám do autokatalogu 2002, je tam 62PS. Každopádně je to asi zřejmě v každém případě jeden a tentýž motor.
6. Ad 103PS a 230Nm - informace od dodavatele, kterou já mohu jen ověřit. To je stejné, jak můžeme vědět, že to originál má 82PS, také je to info od výrobce, kterou můžeme jen ověřit.
7. Jak probíhá chiptuning? Jednoduše. Kerscher zná BOSCH motormanagement. Dělá to dlouho a pořád, a už dovede i odhadnout zhruba kolik bude možno získat. Následně mu přijede nový model, který ještě neupravoval, udělá pilotní chiptuning a změří jej na brzdě včetně emisí. Podívá se do grafu a modifikuje nijance v SW. Tohle zopakuje tolikrát, až má pocit, že je spokojen. Výsledný soubor uloží, a ví, že pro ten a ten motor, s takovým a makovým HW a SW v řídící jednotce existuje taková a maková chiptuningová varianta. Na základě toho my dealeři můžeme něco nabízet. Z tohoto počinu vznikne jakási nosná kostra upravy dat pro daný motor a daný HW, která má potom ještě několik podmodifikací pro různé druhy kvalitativně stejných, ale různými identifikačními daty jiných řídících jednotek. Čili, jeden stejný motor, jedno stejné auto, ale díky ostatním komponentům (klima, ESP, ABS, navigace)třeba deset trochu jiných řídících jednotek. Čili co jednotka, co originální SW, to originální chiptuningový SW se stejným základem pro jeden druh motoru. Není možné je navzájem promíchat a ač ke stejnému motoru požít tuningový software k odlišnému originálu. Ve výsledku je to potom tak, že existuje několik již předem připravených klasických tuningových SW, které na základě identifikace já nainstaluji do dané řídící jednotky. Individualita by začalo v tom případě, že buď bychom chtěli extra výkon, vyšší než standartní chiptuningové verze, anebo z nějakého důvodu chtěli jinak průběhy než má originál a než Kerscher považuje za standartní, potom by se musel SW ladit individuálně a za příplatek.
8. Ještě k těm proklamovaným výkonům. To co se nabízí si Kerscher několikrát změřil a mockrát prodal. Druhá věc je ta, že něco z toho jsme prodali i my a tak stejně něco z toho také v rámci vědy a výzkumu nebo na přání zákazníka nechali změřit. Čili, o něčem přesně vím, jak si stojí, o něčem mám pouze dodané informace. Každopádně, něvědět přesně, že Clio dCi bude mít 103PS by znamenalo, že ho Kerscher ještě nikdy nědělal, a tomu tak není, protože ho mám v nabídce. P.S. Já jsem Clio 1.5 ještě nedělal. -
"-- skrytý --" 22.04.02 09:32
« Re: to ajvn
to ATX: Zni to zajimave. Snazim se projit jeste celou konverzaci v Tve mistnosti :-) 1. Co se tyce hluku (vnitrniho i vnejsiho) u chipnuteho vozu, ten predpokladam neni nejak vyrazne vyssi, jen umerne v pripade vyuziti navyseneho vykonu. Ne jako v pripade ruznych vychytavek typu napr. vyfuk :-) O takove projevy bych veru nestal :)) 2. Co se emisi tyce, je nejak zmapovano, na jake hodnote se pak takovy udaj pohybuje po chiptuningu? Original pro R Clio 1.5dCi 60kW/80k je udavany 110 g/km. Mimochodem, pro srovnani, jaka hodnota je z pohledu normy, resp. z pohledu nejakych novych, ktere maji prijit v platnost v dohlednych letech? 3. Nicmene si myslim, ze bych do toho okamzite nesel. Nejprve si to vozitko chci osahat, zvyknout si na nej, poznat, jak jezdi, kdyz uz je zajete, mit namerene nejake relevantni hodnoty pro srovnani a pak teprve rict, jestli se mi vyplati vubec investice 17k do takove upravy (cimz nechci rict, ze je to drahe). Takze ne driv nez tak po trictvrte roku nebo roce. Snad leda, ze bych uz od zacatku byl zklamany tim, ze to bude snek, ale v to nedoufam :). Pri hmotnosti 980kg musi byt tech 80(82)k uz na pohodovou jizdu dost slusnych. 4. A propos, proc porad pises 82koni, kdyz se udava 80? Ja se teda setkavam s vice takovymi diferencemi v tomhle udaji u ruznych vozu v ruznych materialech. 5. To chran Buh neni neduvera:), ale kde beres "jistotu", ze po chiptuningu budou ty udaje prave 103k a 230Nm? S tim mozna souvisi otazka, jak vlastne probiha takovy chiptuning? Je to pouze sw zmena dat v EPROMce, kam se nahraje nejaky napr. od Kerschera dodany "patch" :-) nebo spis update:))? Nebo je s tim spojena nejaka doinstalace nejakeho "hardwaru" do RJ? Nebo je vlastni uprava datove mapy vzdy individualni pocin a zalezi na ladici u Vas, jak jednotliva data zharmonizuje a tim dostane pozadovany prubeh a parametry? V tom poslednim pripade by bylo prece trochu predcasne rict, ze ten vykon a tocak bude prave presne takovy, nebo ne? Je mi jasne, ze kdyz se necha u Vas ochipovat napr. x Octavek, tak uz to vite vicemene presne a znate idealni hodnoty, ale copak uz jste meli na chiptuningu primo 1.5kove 80konove Clio? Jinak diky Michale za predchozi odpoved a dekuju predem i ted :) -
« to ajvn
1. Chápeš to dobře, ale opomenul jsi jednu podstatnou věc, asice ty křivky výkonů (série vs. chiptuning) jsou měřeny na plný plyn, čili maximum co motor umí. Jinak řečeno, v sériové verzi, konkrétně třeba ten R Clio dCi bude mít na 100% plynu 82PS a s chiptuningem 103PS. Všechny výkony pod maximální možný výkon ovládá řidič plynem. Čili pokud pojedeš jednu stejnou trasu se sériovým motorem, dejme tomu průměrnou rychlostí 100 km/h, bude motor poskytovat průměrně dejmetomu 45PS a ty budeš průměrně stlačovat plyn na 60% maxima a k tomu ti vyjde nějaká spotřeba dejmetomu 4,5 l/100 km. A teď když tuto stejnou trasu pojedeš s chiptuningem, stejnou průměrnou rychlostí 100 km/h, tak opět bude motor poskytovat průměrně stejných 45PS, ale ty budeš průměrně stlačovat plyn dejmetomu jen na 45% a ty zajedeš opět stejnou prům. spotřebu oněch 4,5 l na 100km. Logicky vzato, stený poskytovaný výkon, stějná průměrná rychlost=stejná spotřeba. A teď vysvětlení té nižší spotřeby, kterou ovlivňují dva hlavní faktory, asice: když pojedeš ustálenou rychlostí, tak díky tomu, že motor bude mít k dispozici větší sílu, nemusíš tak často podřazovat, to znamená že trať projedeš na vyšší přev. stupně než li v sériovém provedení (subjektivně budeš mít pocit, že 5° táhne s chiptunigem jako 4° v sérii). Druhá věc je ta, že díky možnosti změnit datové mapy (dávka paliva stejná, plnící tlak vyšší), motor umí chodit v nízkém zatížení ještě na chudší směs než v sérii, čili ještě méně spotřebovává paliva. No a třetí varianta je plný výkon, při kterém motor předvede pochopitelně spotřebu vyšší. Když vezmu v potaz, že v max. výkonu a v max. zatížení chiptuning přidává cca 20% paliva, lehce dojdeme k závěru, že u průměrných TD motorů je ona max. spotřeba cca o 1-1,5 l/100km vyšší, než u sériového motoru při stejném způsobu jízdy.
2. Ještě jedna věc, chiptuning je optimalizace dat s přihlédnutím na výkon, Mk, průběh křivek, rychlé přechody "větší výkon-menší výkon" a naopak, s tím, že až taková priorita nejsou emise, tak stejně motor přestane mít rád nebo neuplatní svoje možnosti na nekvalitní palivo, zacpaný vzduchový filtr, laciné maziva a jiné nedluhy vyskytující se u totálně spotřebních uživatelů. Prakticky řečeno, motor po chiptuningu subjektivně má vyšší kulturu projevu. Méně se třepe, má rovnoměrnější chod, na plyn zareaguje ve všech režimech mnohem rychleji a ve vysokých otáčkách neuvadne tak prudce ale mnohem pozvolněji než v sérii.
3. K těm servisům. Toto je např. oficiální stanovisko škodovky k dané problematice:"K dotazu na chip-tuning motorů přikládám oficiální stanovisko výrobního závodu:
Úpravy výkonu motoru na vozidlech v záruce nejsou výrobním závodem schváleny. Pokud si přesto zákazník, protože vozidlo je jeho majetkem, nechá tuto úpravu provést, pak upravovatel vozidla přebírá veškeré záruky za eventuelní vady, vzniklé v souvislosti s touto úpravou a zákazník ztrácí záruku výrobního závodu na všechny komponenty, touto úpravou dotčené.
Helena Brůchová, Péče o zákazníka 2001/05/09 13:55:48"
Jedna věc je ta, že pokud nepřijdeš do servisu s tím, že nahlásíš že máš chiptuning, klasickým postupem nikdo nezjistí a ani zjišťovat nebude, jestli auto něco takového má nebo nemá. Jistě, zjistit by to šlo rozděláním řídící jednotky, anebo moc velký specialista na elektroniku by musel zanalyzovat vstřikovací data z diagnostiky a říct, že hodnoty neodpovídají normálu. Toto se ale ovšem nepředpokládá. Čili auto se servisuje jako obyčejně. Tak stejně individualita servisu by jistě také hrála roli. Uvedu příklad, jeden náš velký zákazník pravidelně chiptuninguje úplně všechny svoje auta. Pro prodejce je tak zajímavým zákazníkem, že jim dopředu oznamuje přikalkukování úpravy motoru do leasingu a nikdo si mu nedovolí ani pípnout o nějaké možnosti ztráty záruky. Tak stejně třeba chiptuningy, které prodáváme prostřednictvím aut. dealerů přímo do úplně nových aut, nikdy nebudou mít problém se zárukou. Na druhou stranu věřím, že pro prodejce nezajímavý pan XY by v případě problému za předpokladu chiptuningu přišel o záruku na motor. Jednoduše řečeno, celou záruku má v ruce aut. servis.
4. Naše záruka na motor u nových aut je taková určitá kompenzace za případnou ztrátu záruky u ofic. dealera a důkaz, že uvedené parametry motor nezlikvidují (málokterá firma prodávající chiptuning, takovéto záruky poskytuje). Tato záruka není jen tak, je limitovaná mnoha faktory, jakožto např. prav. servisní prohlídky u aut. dealera, množství km, havárie atd. (viz www.chiptuning.cz). Záruka platí rok, ale končí s orig. zárukou. Prodloužit se dá.
5. Problém s motorem u vozu v naší záruce se ještě nikdy nemusel řešit. Každopádně když by nastal problém, v prvé řadě informovat nás.