Renault Clio (II)
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Renault
-
« Re: Megane II
>Si nevedia davat pozor?< NEVEDIA!!! seci sa prechadzaju po ceste, namiesto aby sli po chodniku, viem ze chodniky su zaladnene viac ako cesta (teda aspo sa mi to tak zda cez okienko), a vobec ma neserie ze sa radsej nechaju zabit autom ako by si zlomili nohu, ale kua preco pod mijimi kolesami??? :-))) -
« Re: Megane II
Bol to 5-dv. Vyhlad z auta bol dobry, nic mi neprekazalo. Vyborny bol aj vyhlad vzad (aj ked som mal dost namrznute okno), podstatne lepsi ako cez ten priezor vzadu, co ma Clio. Vcera som takmer zrazil dvoch maldych na parkovisku pri cuvani. Si nevedia davat pozor? :-))) -
"-- skrytý --" 20.12.02 15:06
« Re: Veselé Vánoce
diky "kdo" za tel., odpoledne se ozvu. Hergot .. no jo, komu ja to vlastne zavolam? Zvedne to manzelka, zepta se, koho chcete .. a ja reknu Rad bych Kdo! Je Kdo doma? :)) No to me bude povazovat za blazna a polozi to :-) Ale za let v L-39, to za to stoji :) -
« Re: letadla
rozdiel medzi cyklickym a kolektivnym ovladanim je v zasade jeden, aj ked len taky "akoze" aby sa dalo nejako rozlisovat - je to v tom, ze cyklicke riadenie nema moznost nastavenia uhla nabehu vsetkych listov spolu, v pouzivani to znamena ze u cykliky riadis vysku otackami rotora, zatial co u kolektivu to riadis nastavenim listov so stabilizovanymi otackami rotora. technicky maju obi dve verzie neotacajuci sa tanier ktory je ovladany zasahom pilota a na ten su otocne pripojene ovladace uhlu nabehu listov. Takze cyklicke riadenie ma ten tanier s dvoma osami volnosti, zatial co kolektivne ma tri osi volnosti. V reali sa to robi tak (ak sa neberie do uvahy archaizmus ako naklanana os rotora) tak mas vlasne dvojlisty rotor volne ulozeny na osi pozdlz listov a jeho vychylka pozdlz listov (to znamena co uberies jednemu listu to pridas druhemu) je ovladana gyroskopom na hriadeli ktoreho os je ovladana prave tym tanierom - je to komplikovane, ale robi sa to kvoli stabilite, niekedy ten gyroskop tvoria male plosky ulozene na osi pootocenej voci hlavnym listom o 90 stupnov - je to sialene jednoduche ked to vidis v reali, v podstate tam stacia 4 loziska a jeden tanier -
« Re: letadla
Ajvn: ad kazeta: jsem z Odolena Vody a jak jsem psal, do Klatov jezdíme přes Váš překrásný kraj.:-)) Je to ze zadního sedadla (jsou dvě za sebou, žák a instruktor, zadní o něco výš. takže pilot vepředu dělal co umí a ten vzadu se jen natřásal a třímal kameru. Za chvíly končím a jdu domu, můžeš kdyžtak zavolat 732/383923, nebo pošli Tvůj telefon. -
« Re: letadla
Ajvn: budu to číst a postupně odpovídat - budu-li vědět. Nožní řízení je nastaveno tak, aby na střední polohu byl tah vyrovnávací vrtulky úměrný gyroefektu (dáno výkonem, tedy průměr a otáčky), sundavat nohy je kravina :-)), takže při střední poloze to letí rovně. Ad. kolektor???- myslíš kolektiv, obráceně, na té páce je rukojeť jako u motorky a tou přidáváš plyn a zvedáním páky nahoru a dolu měníš všem listům kolektivně úhel náběhu a tím ovládáš jejich vztlak. Tyto dva úkony vzájemně souvisí, asi jako přidání plynu a spojka u auta při rozjezdu, ale jsou nezávislé na sobě. To znamená, že i při velkém úhlu náběhu a nízkém výkonu motoru můžeš klesat (to se ale nedoporučuje :-))) Jinak, motor přenáší otáčky do tzv. hlavního reduktoru (taková velká převodovka), kde se to redukuje a rozvádí do hřídele hlavního rotoru nahoru (součást reduktoru) a transmisí dozadu do pomocného reduktoru (vrtulka). Ten převod je neměnný. Nožní řízení ovládá pouze nastavení listů zadní vrtulky. Takže zmenšíš tah vrtulky a točíš po směru efektu a obráceně. Ad cyklika: tak to je na dýl :-)) Pokusím se nezabřednout do detailů, snad kolegové motoristi prominou, že zabíráme místo. Ale základ už máš. Takže: pod hlavou rotoru (to je to uprostřed) kde jsou ukotveny listy je dole taková kružnice, obepínající hřídel, takové veliké axiální ložisko, horní půlka se točí spolu s rotorem a po ní se pohybují táhla vedoucí k jednotlivým listům. Pokud se celé toto nadzvedne (ovládané kolektivem) mění se úhel náběhu všech listů stejně (múžeš stoupat a klesat) a do toho takovým soupáčím zasahuje cyklika, která umožňuje v závislosti na poloze "kniplu" toto celé naklánět v podélném i kolmém směru (spoj si palce a ukazováčky do kruhu a kolébej jimi), tím měníš cyklicky náběh toho kterého listu v tom kterém místě kružnice a tím měníš jejich vztlak a tím se mění výkon určité výseče rotoru. Třeba: zatáčíš doprava, nadzvedne se levá polovina a tím vyvine levá polovina rotoru větší vztlak než pravá a vrtulník se nahne doprava a při dopředném letu zatáčí. Při rychlém vodorovném letu se to pilotuje stejně jako letadlo. Přitáhneš - stoupáš, potlačíš - klesáš, vychýlíš-zatáčíš, v podstatě již kolektiv nepotřebuješ. Dokonce i Tvá třetí možnost tam je :-)) ty listy jsou přidělané tak, že mají určitou vůli a tlumiče pro podélný pohyb. Rozpaž ruce :-))(úplně Tě vidím), natáčet je v ose jde, nahoru a dolu to je napevno, ale můžeš s nimi kývat dopředu a dozadu. To proto, že při dopředném letu je třeba počítat s rychlostí okolního vzduchu. Nastupující list - ten co nastupuje zezadu dopředu, najednou obtéká vzduch daleko rychleji, čímž se na něm zvýší vztlak a list se prohne nahoru a tím se díky těm táhlům co vedou dolu k tomu kruhu zmenší úhel náběhu a tedy vztlak, ale zároveň i odpor a list se odlehčí a vykmytne dopředu, ustupující list (zepředu dozadu) se najednou octne v méně rychlém proudění a zmenší se vztlak, takže list se pronese a to táhlo zase přidá úhel, čímž dojde k růstu vztlaku, ale i odporu a list ¨prokmitne dozadu. Proto ty tlumiče. Při pohledu zepředu na vrtulník ve visu se proto zdá být ten kruh, co listy tvoří nakřivo. Snad to stačí. :-)) -
« Re: Megane II
Tak dnes som si Megane II prebehol aj ja. Bola to iba 1.6 16V (mal som zalusk na 2.0, ale asi v SR este ziadna nieje). Musim povedat, ze motor ma velmi prijemne prekvapil - tahal v podstate od volnobeznych otacok bez protestov az do 5500 (viacej som neskusal, bol este studeny). Subjektivne sa zda ze netaha vobec nikde, ale je to sposobene velmi plochym priebehom momentu. Pri 5tis ot. nabral druhy dych. Zaujimave bolo zistenie, v akych otackach sa nachadzam, ked som pozrel na otackomer, podla zvuku a hluku som tipoval cca. polovicne, pri 5tis bolo v aute ticho. Na volnobeh o motore clovek nevie, nepocut ho, nevibruje, po stlaceni tlacitka STOP sa vlastne nic citelneho nestane. Pri jazde je citit aj rozdiel stalcenia plynu 80% vs. 100%, co je mojmu Cliu v podstate jedno. Trosku odstrasujuco ale posobila priemerna spotreba, ktoru som za tie 2km dosiahol - 9.6l :-) Za motor davam velke plus.
Interier bol na vynikajucej urovni. Mal som moznost si vyskusat na vlastnej kozi Privilege vybavu. Pekna kombinacia bledohnedej a ciernej, volant v kozi prijemny na dotyk. Mnozstvo odkladacich priestorov je na ukor miesta pre repraky :-((( Sedadla su spickove, ale uz nie su francuzsky makke. Zato nastavitelne vsemoznymi smermi a najst si dobru polohu je jednoduche. A nastastie aj za mnou zostalo relativne dost miesta (mam 190cm), v pohode by som sa tam odviezol, ale popravde nechcel by som tam cestovat 500km :-) Kvalita spracovania (co to vlastne znamena?) je vyborna, auto fakt posobi kvalitnym dojmom. Miesto na batozinu je biedne, iba kusok vacsie ako v Cliu, nakladaci otvor je maly (resp velky dost, ale napr. postel v tom aute neodveziete, v starom Megane ano). Snad to bude riesit kombi verzia. BTW piaty dospelak sa moc pohodlne neodvezie - stredovy tunel je dost mohutny, nemal by si kam dat nohy. Takze interier velke plus, kufor minus.
Podvozok a jazdne vlastnosti je tazko hodnotit, absolvoval so celkovo 3 odbocky a pri kazdej som mal problem trafit sa saltpakou do spravneho prevodu. Saltpaka ma velmi kratke drahy a neposobi gumovo, co mne zrovna nevyhovuje, mam rad makke prevodovky. Kazdy prevod presne zapadne a na mieste na salone to nebol problem, ale neutral je mierne vychyleny dopredu, takze tam, kde ho ja hladam je vlastne zaradena 4ka. Urcite sa na to da zvyknut, ale pri prvej jazde to bol trosku problem. Perovanie je tvrdsie ako v starsich, ale pritom komfortnejsie - nerovnosti tlmi velmi dobre a nenaklana sa. Vobec sa nezhupne na jame ani nic podobne. Nepodarilo sa mi ho rozhodit mojim standartnym sposobom - pridat na jednicku naplno a ked je v najlepsom, hamtnut na brzdu. Auto povacsine nic nespravi, ale clovek citi, ako sa sprava. V Megane ani naznak nedotacavosti a po zabrzdeni ani naznak pretacavosti, super! Tak kludne to este ziadne auto nezvladlo (nebite ma, nemam moc s cim porovnavat, jazdil som takmer vyhradne Renaulty a tento "test" este dlho nerobim) Celkovo male plus (mozno ma aj na velke, ale nejazdil som zakruty).
Zhodnotenie je tazke, najma v porovnani s Peug 307. Pre P307 hovori najma kufor a striedmy design, pre Megana motor, look interieru a moznost takmer neobmedzeneho kombinovania vybav. Uff, teraz si idem fukat mozole na prstoch :-) -
"-- skrytý --" 20.12.02 13:12
« Re: letadla
kdo: Az bych jel do Klatov? Nebo jsi chtel napsat Az bys jel (jako ja) do Klatov? :-) Odkud jsi? Ja jsem Berounak, v Praze pracujici. To vis, ze bych to moc rad videl .. to bych si hned prehral, takovou autentickou kazetu ma asi malo kdo :)) To je nataceny ze spodniho sedadla? Se priznam, ze si nejsem jisty, jestli ma i Albatros klasicke usporadani velitel-pilot nahore, palubni technik-strelec dole. :-) Anebo to natacel sam pilot a zvladal to vsechno naraz? :-))) -
"-- skrytý --" 20.12.02 13:04
« Re: letadla
kdo: S tim zadnim rotorem a sundanim nohou z rizeni mi to mozna neni jasne, mozna nakonec je:). Takhle..co vse se da ovladat pakou kolektoru? Plynem (tzn. pohybem plynove paky nahoru a dolu?) ovladas otacky rotoru a tim natocenim rukojeti sklon ploch rotoru? Funguje ta plynova paka kolektoru v tehle dvou osach? Pak je otazka, jestli se zvysi otacku hlavniho rotoru a soucasne s nim se zvysuji umerne i otacky zadniho vyrovnavaciho rotoru, aby stroj letel porad rovne, bez nozniho rizeni? Takze nozni rizeni ovlada pouze sklon ploch zadoveho vyrovnavaicho rotoru? Pak bych chapal, ze je ten tah obou rotoru vyrovnany tak dobre, ze se da letet rovne bez zasahu nohama a potom ti piloti nepajdaj :-))
Co mi jeste neni jasne, jak pracuje ta cyklika .. to se bud nejak vychyluje rotor z osy .. nebo se vychyluji jen listy v urcite vyseci toho "kruhu", po kterem putuji dokola? .. anebo treti moznost, ze by se nic nevychylovalo, ale dynamicky se v urcite vyseci prenastavi nastaveni listu do mensiho/vetsiho zaberu a tim se vyvola naklon? -
« Re: letadla
Ajvn: napadlo mně, že před pár lety se u nás v podniku stříkali L-39ky jednomu ruskému aeroklubu letadla pro jejich akrobatickou skupinu (předtím měly standardní kamufláž s hvězdama) a já mám doma kazetu z jednoho z posledních letů kolem Bezdězu a okolí před odletem. Jeden pilot ji vydržel držet na rameni asi 45 minut od startu až po finále. Možná by ses na ni rád podíval. Až bych jel do Klatov, mohl bych se zastavit a půjčit Ti jí. Není to moc divoké, vlastně jen let a změny sestavy a ke konci pár manévrů (v jednom okamžiku mu kamera při přetížení vypadla z ruky), ale je to dobrý. A nemusel bys u toho ani vrčet, je tam i zvuk motoru :-))
Ake mate vy skusenosti?