Renault Clio (II)
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Renault
-
"-- skrytý --" 01.04.04 11:07
« jizda z kopce
Jeden tu pisete, ze z kopce "jen" na neutral, druhy, ze z kopce "jen" na kvalt, mne to prijde oboji zcestne. Btw. Mitsi, Ty znas nejake zajimave procento pripadu, kdyz nekomu na neutral za jizdy chcipl motor? Mne to prijde jako nafouknuty strasak. Pokud chce nekdo z kopce usetrit, tak v prve rade musi videt, jaky je to kopec, s jakym sklonem. Na mirnych kopcich je zarazenej kvalt jednoznacne ztrata, naopak v prudsich je zase ztratovy neutral. To, co to zere na neutral byva tak 1/6-1/4 toho, co potrebujete na udrzeni rychlosti v zaverecne fazi kopce, kdy uz je to zanedbatelny svah, ale stale to neni jeste rovina.
A bat se nejake zpozdene reakce, kdyz je zarazeny neutral, mi prijde taky zbytecne. Preci obecne se v aute neda jezdit stylem, ze resim situaci, az kdyz nastane a pak hledam rychle reseni. Obecne se preci vsechno deni okolo sleduje a predvida. A pokud uz takova vec nastane, ze cloveka neco prekvapi, je to krizovka, ale pokud clovek nespi nebo nekocha se svou pritelkyni vedle:-), tak se necha standardne resit. Jinak pochopitelne pokud plachtim na neutral z kopce, mam nohu pripravenou na spojce, druhou na brzde a pravackou se v tu chvili urcite v nose nedloubu. ;-) ... od toho ma prece levacku :shock: >:D -
« Re:
par poznamok:
- ak drzis motor v otackach maximalnej ucinnosti, to este neznamena ze ta ucinnost je naozaj vysoka; to je pravda len v pripade ze z neho ten vykon naozaj tahas, to znamena ist po rovinke 60 na 3 ustalenou rychlostou je blbost, ale nie je blbost sa na tu trojku ROZBIEHAT, proste na nizky kvalt rozbehnes, a na dalsiu cervenu dobehnes bez kvaltu aby si tam moc nebrzdil; ucinnost je pomer odovzdaneho vykonu a dodaneho paliva, cize vykon je dodane palivo minus straty ktore takmer nie su zavisle od odovzdavaneho vykonu (tocis = odpor = straty) cize ak motor nedava vykon nemoze mat dobru ucinnost, lebo pomer strat a precedenej energie je velky; cize aby si mal maximalnu ucinnost, musis splnit dve podmienky – otacky kde je motor “happy” – cize maximalny moment, a pedal plynu na podlahe. Ak si daleko pod tymi otackami, ale plyn je furt na podlahe, znizujes aj starty aj mozny vykon, ale si este stale v pohode, lebo ten vykon tahas, ale dalo by sa kusok lepsie; ak si v otackach max. ucinnosti ale mas 1/10 plynu si uplne mimo a doplatis na spotrebe. To je preco slabe motory menej zeru, proste ta nutia dostavat ho do jeho maxima a teda do vysokej ucinnosti, ale ak do toho vidis, dosiahnes to aj u vecsieho alebo lepsie maleho ale silneho motora napriklad renolta 1.4 16V :-)
- ak rozbiehas na nizky kvalt na vysoke otacky, motor netrpi ako uz pisal Mitsi, ale aj keby, tak aky je problem ak je to par sekund (das za 2 a 80 mas za dve sekundy, mozno za tri) oproti dlhotrvajucemu neucinnemu trapeniu v nizkych?
- Ak ides z kopca a zaradis, tak preco motor nezdochne? No ved ho tocis nie??? Ako moze zdochnut bez paliva?
- Ak mas zaradeny kvalt a pustis plyn tak spotreba je naozaj takmer nulova, ale pri tom zaroven brzdis auto, takze pri dalsom zrychleni to pekne vratis, takze zmysel to ma ked POTREBUJES brzdit – to je ten priklad zjazdu z kopceka alebo aj pri brzdeni na rovine, ale ak vidis 100m daleko cervenu alebo vies za tam zostanes stat z ineho dovodu, tak proste vyradis a nechas to tam dobehnut, je stupidita tlacit to tam na motor a potom tam na motor aj brzdit -
"-- skrytý --" 01.04.04 10:48
« Re: Re:
Mitsi: jasne, ze ve vrcholu tocaku je min. merna spotreba, ne obecne absolutni :), ikdyz na poslednich dvou rychlostnich stupnich to vzasade plati, ze se jedna i o absolutni minimalni spotrebu .. teda v pripade meho dieselaku. Jak se to subjektivne chova u Tveho benzinaku? Preci jen ten ma daleko vic plossi krivku, tam to muze byt dost zajimavy. U me se projevuje jeden zajimavy fenomen a nemam pro nej vysvetleni. Znas tu mou krivku, ktera je typicky dieselovy kopec. Pokud vemu minimum rozumnych provoznich otacek, cca 1500, tak mi pri nich motor bere stejne (stejne malo), jako kdyz podradim o stupen niz a dostanu se na idealnich 2000 ot. Hozeno do krivky, chova se mi to v tom rozsahu 1500-2000 ot. jako takovy hodne mirny kopecek, se dvema minimy na obou koncich. (od 2000 vys uz to samozrejme roste kontinualne nahoru, tam uz zadny dalsi pokles neni :) -
"-- skrytý --" 01.04.04 09:14
« Re:
kotlar:
- To, že "nezvoní ventily" (žádné ventily tam samozřejmě nezvoní, jedná se o "cvakání pístů o stěny válců" vyvolané detonačním spalováním), ještě neznamená, že nepodtáčíš - moderní motory mají kontinuálně regulovaný průběh předstihu zážehu, nemluvě o dnes již obvyklém "čidle klepání", čímž se detonační spalování a tím i to lidově nazývané "zvonění ventilů" účinně eliminuje.
- Pro dlouhý život benzínového motoru je důležité, aby běžel (pokud se po něm chce výkon) mezi otáčkami max. točivého momentu a max. výkonu. Na to je stavěn a to mu prospívá!
- Představa, že čím rychleji se motor točí, tím rychleji se opotřebovává, je úplně zcestná! Vychází totiž výhradně z jednoduché představy o "tření dvou ploch vůči sobě" (i tohle je ovšem nepřesné - ani tady totiž neplatí, že čím vyšší je jejich vzájemná rychlost, tím vyšší tření, a tudíž i tím vyšší opotřebení...) a nebere v potaz složitý komplex silových poměrů ve spalovacím pístovém (to slovo "pístovém" zdůrazňuji - kvůli problematice vratných sil) motoru. V zásadě platí, že podtáčení znamená vyšší namáhání klikového ústrojí v řádu NĚKOLIKA DESÍTEK NÁSOBKů!!!
- V režimu kolem otáček max. toč. momentu je sice nejmenší tzv. "měrná spotřeba", tj. spotřeba v přepočtu na odevzdanou práci, ale nikoli absolutní, resp. skutečná spotřeba (to je o něčem jiném...).
- U moderního MPI motoru je při tzv. "nuceném volnoběhu" (typicky se jedná o případy, kdy sjíždím kopec se zařazeným kvaltem a sundanou nohou z plynového pedálu) nulová spotřeba - vstřiky jsou totiž odstaveny/vypnuty/zavřeny. Pokud to samé jedu na neutrál, vstřiky samozřejmě jedou rovněž, obvykle navíc v režimu "zvýšeného volnoběhu" (jedná se ochranu přídavných zařízení, které motor musí hnát - alternátor, různé pumpy a posilovače apod. - před nedostatkem přívodu výkonu, a tím i o bezpečnost provozu), čímž je spotřeba o dost vyšší než na "prostý volnoběh".
- Sjíždět kopce s moderním autem a v dnešním provozu je nebetyčná hloupost (viz též výše), a pokud to ještě někdo v autoškole učí, měl by okamžitě dostat padáka! Komu při takovém "plachtění" z jakéhokoli důvodu chcípl motor u auta s hydraulickým posilovačem řízení a byla tam naneštěstí zatáčka, ten určitě móóóc dobře ví, o čem mluvím. A to už vůbec nerozebírám např. potřebu okamžité akcelerace v případě nutnosti rychlé reakce na změnu dopravní situace...
Stačí? -
« Bez nadpisu
Ahoj všem,
vyjádřím se k více názorům od Vás:
1)Při akceleraci mi otáčky nejdou pod 1800 ot/min, čímž splňuji jakš takš min. limit pro neškodnou jízdu. Při zrychlování není slyšet klepání ventilů. Právě klepot ventilů napovídá o podtáčení.
2) Někdo z Vás psal, že na jedničku se jen lehce rozjede a pak na dvojku jede do 80km/h. No nevím, zda právě při tom motor nepláče... :'-(
3) Když jedu z kopce na zařazenou rychlost a nepřidávám plyn, tak mi také PP ukazuje nulovou spotřebu. Ale pro mě je to nelogické, protože jak může běžet motor bez šťávi? Co v té chvíli spaluje? Podle mě je to jen klam PP a tak si myslím, že neutrál ušetří víc. Budu však rád, pokud mi to někdo vysvětlí.
4) Ta lišta je mrška neposedná! Hold nám nezbyde nic jiného, než to nechat být.
5) Motor 1,2 16V má nejvyšší toč.moment při 3 500 ot./min. Zkusím tedy motor držet v rozmezi 3 300 - 3 700 ot./min. a pak Vám sdělím, jaká byla spotřeba. Také mi to zajímá.
Hezký den.
Honza.
No a preco sa nic nezhorsuje od 1500 do 2000? No to je presne o com sa tu bavime, proste u 2000 mas u tvojho dizla optimum vsetkeho, tak preco by sa to malo zhorsovat?