Renault Clio (II)
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Renault
-
"-- skrytý --" 19.04.04 13:46
« konecne zpatky na letnakach
Tak jsem vcera prohodil kolecka a uz jsem dneska zase frcel do prace na letnich CPC. Sice uz nevypadaji, jako nove, ale na pulku letni sezony jeste doufam vystaci. Ted maj 42tis. A ta spotreba opet potesila >:-[] , kdyz jsem ted na zimakach jezdil to same, co minule leto na letnakach. Ja ten motor miluju :P -
« Bez nadpisu
O otackach MPI - bratranec kupil Skodu Rapid, takze 1.3MPi s karbecom :-). Pri kupe mala najzdene 70tis, bez uprav najazdil 50tis a potom ju "trosku" upravil a zacal ju nahanat. Po dalsich 50tis praskla hlava. Inak za celu dobu ten motor nepotreboval ziadnu generalku. A to ten motor fungoval iba v otackach 3-7tis.
Dalsi priklad je moj foter vs. jeho bracho - moj foter jazdil v pohode, generalka motoru pri 100tis a celkovo sa dozil 170tis (dalsia generalka uz nemala cenu, auto bolo uplne zhnite). Jeho bracho motor nahanal, generalka pri 120tis (podla servisaka zbytocna), dalsia pri 210 a celkovo sa dozil 240tis (asi by zil dalej, ale auto okolo neho zhnilo). Obidve auta boli Skoda 100. -
"-- skrytý --" 18.04.04 21:36
« Re: Cyklovač a manuál
O cyklovači nic nevím, ale taky by se mi to líbilo. Ten manuál ke CLIU jsem zkoušel sehnat přímo v orig. prodejně a tam se mi vysmáli, že prý to dodávají jen u nich koupeným autům a ještě to říkal takovým povýšeným tónem, že jsem se naštval a přes net jsem si naň stěžoval na www.renault.cz a dostal jsem omluvný e-mail a i z knížkou. Takže to tam zkus taky. Já mám 1,4i r.v. 2000. -
"-- skrytý --" 18.04.04 12:07
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
A co křivka výkonu? Nebo si snad myslíš, že pro jízdu je důležitý výhradně točivý moment? To by pak asi všichni museli postupovat stejně, jako američtí konstruktéři: "Objem ničím nenahradíš!" Proč by se tedy vůbec měly vyskytovat nějaké maloobjemové motory, když ve světle téhle logiky by vlastně byly zcela nepoužitelné?
Abys maloobjemový motor alespoň trochu rozhýbal, pak potřebuješ vědět, kde má maximum "točáku" snad jenom proto, abys ho právě pod touto hodnotou vůbec nepoužíval. Zejména pro maloobjemový motor totiž platí, že by měl pracovat v otáčkách mezi vrcholem točivého momentu a vrcholem výkonové křivky. A to rozhodně není Tebou zmiňované pásmo!
A ještě k Tebou zmiňovaným argumentům, proč jsou "zastaralé" motory předurčeny pro práci v nižších otáčkách: Koncepce "dva ventily na válec" a "rozvod OHV", event. "tříložisková klika" ještě neznamená, že se motor nemůže, resp. vůbec "neumí točit". Ono totiž kromě toho záleží ještě na tom, jaký má takový motor stupeň komprese a především jaké má "překrytí ventilů", což je dáno parametry vačkového hřídele. Ano, "nastavení" těchto motorů vycházelo především z přesvědčení, že většina zákazníků je bude podtáčet, tak se schválně "posunul točák směrem dolů" (na úkor snížení jeho absolutní hodnoty) a podtáčení se přizpůsobila i regulace předstihu zážehu (aby ty motory vůbec měly při trvalém podtáčení jakous takous životnost). Současně se ochudila směs, aby při převážném používání v tomto pásmu otáček měl motor "jakoby nižší spotřebu". Jde o typický příklad toho, jak zákazník jde vlastně sám proti sobě tím, že klade na výrobek, resp. jeho výrobce, požadavky, které jsou zcela proti logice maloobjemového motoru. Měl jsem příležitost se svézt s motory od Tebou jmenovaných výrobců, které měly: mírně zvýšený kompresní poměr; jinou vačku s větším úhlem překrytí ventilů, jiný průběh regulace předstihu zážehu a jinak nastavené parametry bohatosti směsi (žádné další úpravy na nich nebyly). Přesto šlo o "svým charakterem zcela jiné motory", s chutí do života, švihem a schopností točit až k úrovni 7 tis. ot/min, přičemž při normální jízdě (ale vždy nad 3-3,5 tis. ot/min) se dokázaly odměnit i spotřebou v průměru nižší, než tytéž motory v sériovém provedení, ovšem v při "letargicky pomalé jízdě". Pravda, nebyly to motory pro chronické "podtáčeče", neboť do 2,5 tis. ot/min nespolupracovaly. Holt, co je komu milejší...
Ale i bez konstukčních úprav platí, že "honěný" maloobjemový motor (samozřejmě až po záběhu) zůstává dlouho v dobré kondici, zatímco dlouhodobě podtáčený motor je odsouzen k tomu, že se ze své letargie už nikdy neprobere a navíc že "rychle umře". Typickým "podtáčečem" byl svého času můj otec: na Škodovkách řady 1000MB až 105/120/130 dokázal dělat průměry spotřeby hluboko pod 6 litrů, ale už ve 40 tis. najetých km byl každý "jeho motor" totálně líný a v 60 tis. km obvykle zralý na generálku. Zatímco "mnou důsledně honěný motor" stejné typové řady vyžadoval ve 100 tis. km tak akorát výměnu pístních kroužků a ve stejné kondici jako "za mlada" pak nejezdil ještě pěkných pár desítek tisíc km. Pravda, s dlouhodobou spotřebou jsem v průměru pohyboval o dva až tři litry výše - tak někde kolem 8. Ale ať si tuto mou praktickou životní zkušenost každý rozebere, jak sám uzná za vhodné. -
matuS 18.04.04 02:00
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
mitsi, tento mpi motor je velmi specificky (ostatne tak ako ostatné benzinove motory od VW :-) )
pozeram na graf a od cca 2100 do cca 2700ot je kr.moment ten isty, cca 90% maxima, pri 2800 je tam vrchol a potom uz to ide dole kopcom, takze podla mna tych 2000 je na normalnu jazdu OK
ono je to ine, lebo tieto stare VW resp skodovacke motory su uplne o nicom, cervene pole maju pri 5000ot, jednoducho su to motory inej dekady (podotykam ze predminulej :-) )