MAZDA Thinking in new dimension....vse o MAZDE
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > MAZDA
-
"-- skrytý --" 22.07.04 15:56
« Re: Re:
Jinak ještě k těm propočtům, kolik člověk ušetří na oleji - to je úplně špatné počítání. Třeba u Octavie TDI, kde vydržej turba v toler. stavu cca 80-150.000 km lil kámoš od "malička" jenom Castrol RS 10W-60 (prptže je závodník a ten olej leje prostě do všeho). Dneska je to jediná Oktávka, která i na 230.000 km fouká to, co má, nezasírá se, maže jak nová a tlaky má taky jak nový...(výměna turba přijde asi na 68.000 Kč). -
"-- skrytý --" 22.07.04 15:49
« Re:
Do Mazdy3 uvádí importér Castrol SLX A1 (0W-30). Magnetec je právě jakýsi syntetický olej na částečně minerální bázi. Castrol jej nedoporučuje míchat s oleji plně syntetickými třídy SLX nebo TXT/RS. Taky je Megnetec lacinější (ale dražší než třeba Aral Elastic; Magnetec má prý oproti Elasticu nějaké lehkoběžná syntetická aditiva). Pokud je auto nové a požadavkem spotřebitele není nekonečná životnost motoru (tedy za 3 roky a 150.000 auto prodám), klidně lze používat ten Magnetec. Efekt zanešení motoru karbonem se projeví stejně až někde za hranicví 100.000 km a to ne havárií motoru, ale pouze nepatrně horšími výkonovými vlastnostmi a nepatrně vyšší spotřebou paliva (když někdo v zimě v -10°C dá hned při prvním rozjezdu plnej knedlik, je to pro ten motor asi o 1000% větší zvěrstvo....). Naopak nemizí tolik jako oleje syntetické, protože vlivem vzniku karbonu se ředí a jeho spotřeba je relativně nižší (absolutně to ale neplatí a olej je pouze špinavější). Při používání plně syntetických olejů na bázi TXT a SLX A1 je nutné vzhledem k intervalům po 30.0000 km olej dolejvat, ideálně půl litru po ujetí 10.000 km. Jediné, co člověk udělat NESMÍ, je do motoru, který běhal x let na minerální olej nalejt plnou syntetiku. Opačně to ale není žádný problém. -
"-- skrytý --" 20.07.04 11:57
« Re: Re: Olej
Nevim, dle meho nazoru je dulezite dodrzet specifikace, ktere doporucuje vyrobce. Paklize se dodrzi i znacka a typ oleje, myslim, ze tim clovek nic nezkazi. Me rozhodnuti? Proplach se nekona (jednalo se opravdu o cistic STp..pred vymenou oleje se neleje do motoru, necha se chvili bezet na volnobeh a pak se vypusti. Tzn svou povahou to neni aditivum), skovam ho na dalsi pouziti, olej pouziji stejny jako ten, na kterem auto odjezdilo valnou vetsinu sveho zivota a to Castrol TXT ci Magnatec 5w40. Uvazoval jsem o 10w40 jak psal Mitsi, ale vzhledem k povaze svych tras..po meste a pomerne casto kratke vzdalenosti si myslim, ze i vzhledem k malinko vyssi spotrebe tohoto typu oproti 10w40 zustanu na 5w40. Ted ho jen koupit a vymenit. Jeste me ceka ta prevodovka..myslim olej..ale tam je to celkem jasne. -
"-- skrytý --" 20.07.04 10:38
« Re: Americke oleje
No ještě mám jeden dotaz, vzhledem k tomu že jsem doposud s nebožkou mrkačkou najel v průměru jen asi 6000km ročně (a teď nemám v plánu víc), nevím zda pro mě platí hledět jen na ujeté kilometry, jak jsem dělal doposud, taky třeba u vzduchového filtru a svíček mám psáno 50 000km, to by u mě ale znamenalo tak za 6 let nejdřív, olej po 2,5 roce. Můžu to takhle aplikovat a řídit se převážně kilometry, nebo musím dodržovat časový intrval co je za lomítkem, tedy olej každý rok a zbytek co 3 roky? To se mi zdá taky přemrštěné, ten olej přece kdybych třeba vůbec nejezdil po roce stání neztrouchnivý aby ho bylo potřeba vyměnit, ne? To kdyby jo kupoval bych ten nejlevnější a měnil furt. Málo lidí jezdí tak málo jak já (zase chci aby to aspoň stálo za to) a proto tento problém skoro nikdo neřeší... -
« Americke oleje
Weiny: z toho intervalu si nic nerob. Americke oleje su uplne ine ako nase - s kratsou "zivotnostou". Uplne kludne dodrz interval vymeny ako u europskej 323F (teda 15tkm/1 rok).
Inak ten "vyber oleja" nevidim ako taky strasny problem: podla mna staci "dodrzat specifikaciu" a je to. Nemyslim, ze je medzi plne syntetickymi olejmi taky priepastny rozdiel, aby sa to prejavilo napr. na skrateni zivostnosti auta. Uz som to asi spominal, ze mi servis kazdykrat naleje do Mazdicky iny olej - ina znacka, dokonca ina viskozita: od 5W-30, cez 5W-40 az po 10W-60. Pocitovo sa Mazdicke najviac pacil prave ten posledny (znacky Veedol), ktory mi naliali na leto.
Co sa tyka prechodu mineral-syntetika, nerobil by som to. Prechod syntetika-mineral je asi OK. Ked je vsak motor "zvyknuty" na plnu syntetiku, ostal by som pri nej. -
"-- skrytý --" 20.07.04 10:02
« Re: Olej
to Weiny: U nás bych prodloužil interval výměny proti USA. Oni používají velmi levné a proti nám málo kvalitní oleje - proto ta výměna tak brzy. Když se v Evropě měnil olej po 10-15000 km měli v USA stále 4800 km. Mě kdysi v servisu taky dávali čím dál kvalitnější oleje a zkracovali lhůty z 20 na 15 a dokonce na 10000 km. Na moji otázku proč, odpovídali, že je to lepší (zapoměli říct pro koho). Nikdy jsem je nerespektoval. Kdysi jsme dělali rozbory motorových olejů. U předpisu výměny po 10000 km byl olej nevyhovující teprve po 20000 km, kvůli mechanickým nečistotám, ostatní vlastnosti byly v normě. Dál jsme nemohli pokračovat, protože nebylo dost oleje v motoru (na zkoušku je potřeba odebrat nejméně 0,5 l). Jednalo se o auto v běžném soukromém provozu. Dodrží-li se interval výměny předepsaný výrobcem a olej nejhorší ještě dovolený, tak se nic nestane. Maximálně může mít problém 5, 6 nebo další majitel po 25 letech provozu, ale s tím on počítá. -
"-- skrytý --" 20.07.04 09:20
« Olej
No já našel ve své doobjednané brožuře ke své Protegé5 2L že doporučují syntetiku 10W-30 anebo 5W-30, já se nechal zlomit motem na letáku "Z lásky k motoru" a nalil tam Castrol Formula SLX 0W-30 za 500kč/l, protože pořád jen popojíždím (na to potřebuji 2L motor >:D ) a zdá se že přede blahem, možná je to tím teplem nebo mi opravdu ztichl motor po studeném startu, prostě už tam nic jiného nenaliju.
Taky mě zaráží ty intervaly (schedule) výměny oleje, jsou tam 3 tabulky rozdělené podle oblastí Ameriky a v té poslední je fakt výměna co 3000mil, v té první je 12 000km, myslím ale že s tímto Castrolem to klidně mohu prodloužit na u nás obvyklých 15 000km a nic se nestane...
Nevím jestli jsem si měl připlatit za nějaký Mazda filtr, ten jsem nechal na klukách co mi to v malé opravničce měnili, stál mám pocit ani ne 3 kila, myslíte že takový olej zasluhuje i dražší filtr nebo je to putna?
Taky jsem se nikde nedočetl kdy se má měnit olej v automatické převodovce, je ho tam 7,2L a jak to tak vypadá neměl by se dle výrobce měnit vůbec?
V tomtéž servisu mi doporučili i tento olej po cca 60 000km raději vyměnit, co tam ale nalít neví nikdo, no to budu řešit s mým ježděním až za několik let, takže to mě teď netrápí.
Do té Mazdy3 bych doporučil zase tu Formuli, zvlášť když už tam byla, to zas potěšilo mě, že i výrobce holduje Castrolu.
Mám ale stejně pocit že to tu trochu nafukujem, motor snese hodně a pokud je olej jakýkoli pod 10W-40, plná syntetika a mění se nejpozději při 15 000km je celkem putna co tam kdo nalejem, zbytek je hlavně o našich pocitech, abychom měli o čem kecat tady či v hospodě a hřálo nás svědomí, že jsme ve všech směrech pro naše čtyřkolé miláčky udělali vše co si podle nás zasloužili, i když to nebylo kolikrát nutné, co říkáte? >:D -
"-- skrytý --" 20.07.04 08:43
« Re:
to KarelB: co dát do M3 neřeš. Žádný výrobce nepřipustí dát do motoru nevyhovující olej. Jestliže mi Mazda dovoluje použít 10W/40 A3 SL, tak jde o vyhovující olej s nejmenší rezervou. Dovolí-li to servis (záruka), používej takový olej. Pokud používáš auto způsobem doporučeným výrobcem, tak kvalita oleje v rozsahu předepsaném výrobcem nezkrátí životnost motoru. Něco jiného je filtr a výměnné lhůty oleje. Vždyť dnes stojí kvalitní olej 750,- a normální 150,- Kč/l. Při 200000 km je to 10 výměn po 4l, to je 30000 ku 6000 Kč za oleje. To dej raději do benzínu místo placení reklamy olejářským firmám. Je podstatné, zda ti motor vydrží 380000 nebo 400000 km? Testovali jsme i spotřebu za použití 0W/40 a 10W/40. Pocitově se to zdálo lepší, ale rozdíl byl jen v toleranci měření.
Různé přísady do olejů: Nikdo nedokáže udělat kvalitnější olej levněji, než sám výrobce. Proto individuální přísady ne.
Ke Castrolu mám taky nedůvěru, která vznikla asi před 25 lety, kdy Castrol měl špičkový marketink, ale mizerné oleje na trhu (ověřeno rozbory!). Dnes jsou asi jinde, ale ve mě ta nedůvěra zůstala. -
« Re: Re: Re: Re: Re: STP cistic usazenin
to magic: jo Mitsi bud vzdycky proti Castrolu :-) to uz je takovej ritual....jediny co uznava je RSko :-) ja jinej olej nedavam a jezdim uplne v pohode....do 323F jsem daval Magnatec 5W40... jezdil jsem za 5L/100 a po 100tis km to jelo jako nove (teda lepe). do MXka davam jen RS 0W40...ten cistic co dava Morfikus je jen pruplach...nalejes nachas 3 minutky bezet na volnobeh a sup ven..podle me to jen olej naredi a snazi se to vyplachnout motor pak uz dava Maganteca...podle me to neni blbej olej.
to KAREL: clovek od Castrolu mi to vysvetlil takto: co je mineralni a co syntetickey olej?...pry se to lisi pomerem synteticke a mineralni slozky...a do jakeho pomeru je to mineral a od jakeho syntetika?....neverim, ze PLNA syntetika je skutecne jen a jen umele vyrobeny olej....to by asi nestalo ani tech 600 za litr :-) porad tam je nejaky mineralni zaklad ktery je obohacovan necim umelym, syntetickym.....tudiz Magnatec 5W40 je proste vic synteticky nez 10W40 ..... v nicem jinem to asi neni.... -
« Bez nadpisu
to magic: Tak teď jsem trochu rozpolcen. Už delší dobu si lámu hlavu co naleju do své M3 až přijde na garančku a zatím jsem byl rohodnut použít Castrol Magnatec 5W40 což snad odpovídá zadání výrobce, který to specifikuje takhle: "API SL ACEA A3/A5 5W30 nebo API SL ACEA A3 10W40, doporučený výrobce oleje Mazda nebo Castrol".
S autem jsem dostal Castrol Formula Longtec SLX 0W-30 který mi přijde poněkud předražený, navíc jezdím většinou velmi dlouhé trasy, takže "lehkoběžnost" tohoto oleje za studena mi přijde poněkud zbytečná neb 99% času mám olej na nominální teplotě :?:
Prolezl jsem už spousty "olejových" webů a mohu jen konstatovat, že specifikace ACEA A5 což je momentálně to nej. v evropské normě (zatím?) nemá téměř žádný z "velkých výrobců" včetně Castrolu doporučovaného Mazdou.
Výše uvedený "super" olej má navíc úplně stejnou výkonnostní specifikaci jako Magnatec (SAE 5W-40, API SL/CF, ACEA A3, B3, VW 505 00, 500 00, MB 229.1) přesto, že Castrol o Longtecu tvrdí: "motorový olej viskozitní třídy 0W-30, která v kombinaci se speciálně vyvinutým systémem aditiv převyšuje požadavky dnešních extrémních technických nároků, včetně úspory paliva i prodloužených servisních intervalů". Je to tedy jen o těch servisních intervalech? Jaké "dnešní" požadavky, když nejvyšší specifikace A5 nedosahuje? Mj. litr oleje ELF EVOLUTION CRV 0W30 disponující specifikací A5 stojí kolem 600 Kč :'-( :shock: Litr oleje už pomalu stojí víc než nejlepší chlast a jsou to jenom auta ....
Magnatec v obou verzích je pak na stránkách výrobce (a nejen tam) deklarován jako plná syntetika :?: .
Z výše uvedeného pak povstávají některé zákeřné otázky na vás všechny:
1) jaký konkrétní olej Castrol doporučuje výrobce pro M3 2,0i v servisní dokumentaci ne v knížce co dává s autem - neví to tady někdo? Flaška, kterou jsem dostal minimálně neodpovídá teplotnímu rozsahu specifikace výrobce a jak se na "lehkoběžný" olej např. tváří zde již probírané hydroštely?
2) viděl někdo z vás či již použil olej specifikace ACEA B5?
3) Jaké oleje je tedy vlastně dobře používat? Na US webech věnovaných Mazdám se dají najít doporučené intervaly výměny i 3000 mil a méně, syntetické oleje tam nejspíš moc neznají? Netahaj nás tady (v Evropě) jenom za fusekli poté, co nás zblbli Formulí 1 a podobnými záležitostmi, kde motory pracují hodiny v režimech, které by pro naše "stroje" znamenaly okamžitý konec již v případě jejich dosažení?
Karel -
"-- skrytý --" 19.07.04 16:11
« Re: Re: Re: Re: STP cistic usazenin
Tak tady bych byl proti vsemu.
A) Castrol Magnetec je sice jakasi mezikategorie, ale bazi ma mineralni - takze NIKDY do motoru, ktery behal na MINERALNI olej NESMI prijit PLNE SYNTETICKY olej!!! Pri spalovani mineralni baze vznika karbon, ktery synteticke oleje rozpousteji. Takze ja bych naopak radil zustat u Magnetecu. B) nikdy do oleju nelit zadne "caroprisady" !!! Uz nekolikrat jsem psal o prikladu nestastneho majitele BMW, ktery v zaruce prisel o motor a po posudku od UVMV (pouzival Slick50) i o zaruku! Plati to same jako shora: tyto zazraky v postate funguji tak, ze rozpousteji karbon a potom hrozi riziko, ze kousky karbonovych zbytku ucpou nejaky mazny kanal, dostanou se do panvi a vydiraji je, nebo totalne zanesou olejovy filtr a v oleji potom muze plavat cokoliv. C) Nevim, co stale cesi proti olejum Castrol maji, ale ja s nima delam uz pres deset let a lepsi oleje neznam (pouze drazsi). Castrol patri do koncernu BP a ten je vrchni dodavatel syntetickych olejovych bazi i do maziv Aral, Agip, IC, OMV a dalsich. Jen Shell ma svoji patentovanou synthbazi, ale je strasne drahej (a nepripada mi, ze by lepsi a treba u turbomotoru se vypaluje, kdezto Castrol RS je proste pohodovej). Mam pocit, ze neduvera vuci olejum Castrol prameni z dob GTX, vyrabenych u nas v Koline.... -
"-- skrytý --" 15.07.04 16:47
« STP cistic usazenin
Ahoj,
vzhledem ke svemu "zazitku" s cvakajicim zdvihatkem..dojizdim olej a chystam se na jeho vymenu. Castrol Magnatec 5w40 (jezdi to na 5w40 co se to narodilo + samo Mazda filtr). Myslite, ze mam pred vymenou zkusit aplikovat STP cistic motoru? Nebo to tam radsi lit nemam? Minule jsem zkusil..a zas nejak nevim.? Diky -
"-- skrytý --" 14.07.04 15:56
« Re: Re: Automat
Jasně, z jednoho měření nemohu dělat závěry, nehledě na to že jsem včera studoval pdf-ko s tech. údaji k 323 z loňska a tam u dvoulitru přímo uváděli oněch 11,2 l/100km po městě, a to pro manuál, takže jsem pochopil že pravdu mají naši a amíci na svých webech udávají spotřebu uvalenou, jako by se zrovna oni o benál srali...
Našel jsem fotku automatu M3-ky, máš recht, je zrcadlově obráceně, kam se řadí nahoru a dolů jsem z ní už nevykoukal >:D
Chtěl jsem ti ji poslat, ale nemáš uveden mail...
V každém případku gratuluji, dlouho jsem se rozhodoval zda šetřit a čekat na Mazdu3, nakonec jsem zvolil jak jsem zvolil a už to neřeším, i když za ty prachy už jsem mohl mít i M3..
Zajímavé by bylo si obě auta na pár km přehodit, zhodnotit plusy a mínusy novinky a "důchodce" zvláště s takovýma převodovkama.
Čauky. -
« Re: Automat
No ta nase paka volice vypada hodne podobne jako ta tvoje, akorat je zrcadlove obracena, takze manualni rezim das z D smerem doleva. Az se mi podari na Linuxu pripojit fotak, tak to sem nekam dam. Ale v nasem aute se taky radi v manualnim rezimu + k sobe a - od sebe, tak jak to pises ty. Spotrebu jsem popisoval v tematu k Mazde 3. Po meste se drzi stabilne kolem 9.6, ale jezdim opravdu nenarocne. Kdybych na to slapal, tak to bude na 100% pres 10. Pripadne mi to ale normalni. Kdyz proste otacky vyleti, tak si to bude brat hodne. Libi se mi prave, ze ten automat me svadi ke klidne jizde s obcasnym zablbnutim. Ta spotreba je po meste uplne stejna jako jsem mival v Oktavce 1.6 74kW. Pokud jsem se podival na dlouhodobou spotrebu, tak byvala 8.5. Ja predpokladam, ze Mz3 si bude brat uplne stejne. No, vlastne ne, to kecam. Bude si to brat vic. S oktavkou jsem jezdil, jak se mi zachtelo. V Mz3 se fakt drzim. Ale s tim clovek musi pocitat, kdyz si poridi automat.Ale vic o tom urcite budu moc rict az po zabehu a po vice najezdenych kilometrech. Uz se na to tesim. A myslim si, ze nemas proc mit tezkou hlavu ze spotreby, kterou uvadis ty. Kdyz budes jezdit pianko, tak to bude ok. Ale pokud jezdis, tak jak pises, tak si asi kazdej dvoulitr rekne o to, co si zaslouzi. -
"-- skrytý --" 14.07.04 14:34
« Automat
To: Bethe: Pro koncovku výfuku zajdi do první tuningové prodejny na kterou narazíš, já tuhle parádní akorát pasující k mému tlumiči koupil za 1300 kč, no a za další 3 stovky mi ji v dílně vedle garáže přivařili :-!
Na co dávat spousty pěněz za hlučné Remusy když stačí podobná úprava, zvlášť když můj tlumič má za sebou teprve 13000km, tvůj určitě ještě míň.
K tomu automatu, ten co tam mám já se pro náš trh a už vůbec ne do dvoulitru nikdy nedodával, takže mám zdá se opravdu originál možná v Evropě, nikdo by sem netahal auto které se vyrábělo i pro EU trh, jen já jsem takové pako ;-) Dělali ho japončíci jen pro Ameriku a přesný název je EC-Sport AT w/overdrive, název Tiptronic používám pro zjednodušení, myslím že funkce je stejná, prostě má navíc možnost sekvenčního řazení a vypadá efektně, ne jako taková ta kvedlačka dopředu-dozadu, co se u nás prodávala do 1,6-tek... Mimochodem ten můj je jeden z velmi mála automatů co řadí nahoru směrem k sobě a podřazuje od sebe, což mají i např. WRC-čka a zdá se mi to víc intuitivní, než jak to máš třeba i ty na M3. Ale je to zřejmě otázka zvyku. Hrozně by mě zajímalo kolik ti to s ním žere po městě, jestli jako mě i přes 11l, i když ty máš určitě 1,6-ku, u nás se prostě do dvoulitrů automat nedává, aspoň u nižší střední třídy... -
« 2 Weiny
Dival jsem se na fotky na mazdaklub.sk, vypada ji moc hezky. Mame ted novou M3 taky s automatem. Hrozne se mi na ni nelibi koncovka vyfuku, je to jenom trubka. Libi se mi ta co mas ty, kolik takova vec stoji a jak je tezky to tam dat? Moc se v tom nevyznam. Mozna by se mi libila trochu hranatejsi, neco na styl Oktavky RS. BTW, je nejaky rozdil mezi Tiptronicem a Activematicem, ktery mame my? Pokud Mazda pouzivala Tiptronic drive, tak ten Activematic bude asi jenom nejaka evoluce u Mazdy, nebo se pletu? -
"-- skrytý --" 14.07.04 12:39
« MX 6 na prodej. SAMO, moje neeee
Nazdarek..volal mi jeden klucina, kteryho jsem se svoji MX6 tkou potkal asi pred rokem v Praze. Chvili jsme spolu zavodili..a pak kecali. Ted mi volal, ze ji prodava. Nevypada zle, tedy technicky ok, potrebuje nove tlumice. Byla strelena na zadek vic, na predek min. Je to opravene. Je ale jeste potreba udelat zadek, neni nic moc. Rozumeje, je narovnany, pojizdny, vyklepany a vpoho, ale ne 100%..myslena klempirina. Dava k tomu jinej zadek na prehozeni, viko kufru apod..je to rv. 1995, 2,5V6, najeto 148tis a CENA 60tis! Jo, je cerna. No, vic nevim.. kdo bude mit zajem, at napise..predam kontakt.