16V motory - jsou naprd nebo ne?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 20.12.02 19:36
« Re: Točivy´ moment kontra vy´kon motoru...,magic
jasně - má rotační čerpadlo, ale myslím že chtěl srovnat právě "nové" PD a "nový" CR. Při použití rotačního čerpadla tam jsou ještě pořád dost velké ztráty ve vedení k trysce, takže to už vůbec není nic moc... -
« Re: Točivy´ moment kontra vy´kon motoru...,magic
Nejlepší pro informaci o schopnostech motoru je plocha, která je ohraničená osami a křivkou momentu. Moment je o všem, výkon je jen informace, jak moc se dá motor roztočit, aby měl ještě slušný moment. Proto údaje o max. momentu a max výkonu jsou nedostatečné. Je potřeba ještě zrychlení z 0-100 a ještě lepší je třeba zrychlení z 50-100 na 4tý stupeň, jak to udává Ford. Tímto způsobem se dá dokonce změřit výkonová křivka vozu. Je potřeba rozjet vůz (na rovině), tak aby na 4ku točil cca 1500ot, sešlápnout plyn na podlahu a zaznamenat závislost rychlosti na čase. Přesnost je velmi slušná. Po dosažení max otáček, je třeba vyřadit a nechat dojet vůz setrvačností se současným měřením závislosti rychlosti na čase. Tyto dvě naměřené křivky se potom odečtou a vyjde výkonová křivka. Z ní se dá spočítat momentová. Nedávno jsem dělal testy Mondeo 66kW a Oktávka 66kW. První motor měl moment 180Mn, druhý 210Mn. Ačkoliv je max. moment u Oktávky o 30Nm výšší, velmi rychle klesá a tak celkové zrychlení Mondea bylo větší (momentová plocha je větší). To je obecný jev motorů common-rail, jejich moment rychle naroste a brzy zvadne. To pak omezí použitelné otáčky na rozsah 1500-3500 na rozdíl od běžného TD nebo D, který se dal točit od 1000 - 5500ot. -
« C20XE - únik oleje
Ahoj všichni, prosím vás o radu. Mám na Calibře komplet přetěsněný motor (C20XE), tzn. pod víkem ventilů, okolo rozdělovače, vaček, klikovky a pod vanou a přesto mi z něj olej přímo "chčije". Za 14 dní jsem musel dolévat 1l oleje, což v případě syntetiky Castrol 5W-40 obnáší skoro 400Kč. Navíc všude za sebou zanechávám olejové skvrny, kape to opravdu brutálně. Nejvíc to teče někde u zadní pravé části motoru (pro vaši orientaci v těch místech, kde je např. alternátor a kape mi to na horké výfukové potrubí, výsledkem čehož je neuvěřitelný smrad spáleného oleje a kouř linoucí se zpod stojícího vozidla. Motor má najeto 141000 a po stránce výkonnostní by mu mohly mnohé jiné závidět. Kámoš říkal něco o tom, že by mohla být někda prasklina na bloku motoru?? Nevím. Prosím vás o radu. -
« Re: Točivy´ moment kontra vy´kon motoru...,magic
konecne jsem nasel ten vzorec, ta konstanta (pro imperialni jednotky) je 5252, proto kazdy graf kde je vykon v hp a toc. moment v ft/lb bude mit krivky vykonu a toc. momentu protinajici se pri 5252 otackach...
Power (hp) = Torque (ft-lb) * RPM / 5252. -
"-- skrytý --" 30.08.02 12:59
« Re: Točivy´ moment kontra vy´kon motoru...,magic
Uvedu takovou malou drobnost, která zřejmě drtivé většině lidí v MC při studiu fyziky na základní škole vypadla :o) : otáčky se udávají v [ot./min], zatímco úhlová rychlost, na kterou je třeba převést otáčky při "chuti" dosadit do zmíněného vztahu, v [rad/s] a tudíž je třeba otáčky vynásobit (2*pi/60), což zapříčiní ten převod jednotek a nikdo si nemusí pamatovat žádné praštěné číslo. -
« Re: Točivy´ moment kontra vy´kon motoru...,magic
Klucí, nechte toho veličinování zavčasu. Podobné téma krouťák jsme jednou rozpitvali v nějakém tématu kroutící moment nebo tak nějak. Přispěli jsme k tomu asi milión příspěvků a nikdo z toho nakonec nebyl moudřejší než předtím :o))))) -
« Re: Točivy´ moment kontra vy´kon motoru...,magic
No to s tym “derivacia podla” je to samozrejme blbost pretoze to je matematicky vzate funkcia smernikov danej krivky. “Derivacia” ale znamena tiez “odvodeninu” a ta je jasna vykon = otacky * moment * volaco. . . . To pretinanie grafov v nejakom bode je tiez o nicom lebo su to grafy dvoch roznych nesuvisejucich velicin (na y ose), a je len umelym setrenim miesta vynasat ich do toho isteho grafu – nie len meritko ale aj vynesena velicina moze byt rozna kW, W, HP. V skutocnosti pravda je taka, ze maximalny vykon je pri otackach kde moment klesa rychlostou ked to uz zvysujuce otacky nedotiahnu – tu to teda zavisi na tom “volaco” ktore vlastne aj udava v akych jednotkach to je.
-
« Re: Točivy´ moment kontra vy´kon motoru...,magic
No tak teď nevim, jestli je krouťák derivace výkonu podle otáček (pak by moh bejt krouťák teoreticky zápornej, ale v praxi to je asi nesmysl), nebo je to jenom jednoduše výkon vydělenej otáčkama (pak by byl furt kladnej). Nemáte někdo ňákej graf krouťáku a výkonu jednoho motoru (teda spíš link)? Já bych se na to rád kouknul. Dík -
« Re: Točivy´ moment kontra vy´kon motoru...,magic
To nie je celkom tak. Vykon pri nejakych otackach je moment krat tie otacky krat volaco. Ta hodnota je max. dostupny vykon ktory dostanes pri uplne zmacknutom plyne. Momentova a teda aj vykonova krivka pri ciastocnom plyne vyzera uplne inak (ako by od urcitych otacok zacala klesat). Od "zlateho" veku tepelnych motorov, teda od asi 1910 sa k motorom dodava dvojica udajov - max. vykon pri urcitych otackach a max. tocak pri nejakych otackach. To umoznuje vypocitat aj tocak pri otackach max. vykonu a vykon pri max. tocaku. To umoznuje velmi priblizne zrekonstruovat priebeh tocaku a priebeh vykonu. To zase dovoluje priblizne stanovit nieco co sa vola pruznost motora a je to v zasade velkost toho hrbu vykonovej krivky. V zasade plati cim hrbatejsia krivka, tym lepsie (pri konstantnom vykone). Znamena to ako vela vykonu mas v strednych otackach v porovnani s max. vykonom. Ono totiz to co sa pise po vselijakych tych testoch motorov, ze motor ma "vyrovnanu krivku tociveho momentu" a teda ze je motor akoze dobry, neznamena nic ine ako ze motor nie je pruzny. Preto turbodizle vychadzaju subjektivne silnejsie ako benzinaky. Ak porovnas 80kW benzinak s rovnou ciarou tociveho momentu a teda rovnou sikmou ciarou vykonu (teda tocivy motor) s 80kW dizlom ktoremu silne opadava tocivy moment pri vo vysokych otackach tak zistis ze dizel ti da v nizkych otackach to co ti benzinak neda, teda za svoje prachy u dizla dostanes nieco navyse - to je ta pruznost. To vsetko preto ze ako pises samozrejme je zaujimavy vykon a nie tocak - ten sa premeni na vykom pomocou toho tocenia a teda prevodovky ktora je dimenzovana prave podla toho max. vykonu pri urcitych otackach. Vykon je pri prechode cez prevodovku invariantny. Ale urcite nemas pravdu s tym zapornym krutakom - skutocnost je taka, ze ked prekrocis max. otacky, tak krutak uz klesa rychlejsie ako rastu tie otacky * to volaco, cize cim ides vyssie tym mensi vykon dostavas - ale urcite nie zaporny ... teda pokial ti nevypne obmedzovac a nenatlces si not o predne sklo :-) -
"-- skrytý --" 28.08.02 15:26
« Re: Točivy´ moment kontra vy´kon motoru...,magic
Jak to, zápornej? Mk je podíl výkonu a úhlové rychlosti, a ani jedno z toho není záporné.
A když už tu takhle cvičíte s veličinami, uvědomte si prosím ještě jednu věc. V grafech udávaný výkon při určitých otáčkách je výkon maximální - v praxi jej ale vůbec nemusíte vždy využívat. Má-li např. motor při 3000ot/min výkon v grafu 40kW, vůbec to neznamená, že takový výkon má pořád. Pokud pojedu po rovině a budu držet lehkou nohou těch 3000ot/min, bude v tu chvíli mít třeba jen 10kW - a těch 40kW vysype, jen když šlápnu plný plyn.