16V motory - jsou naprd nebo ne?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Lambda
to: Matej
To co píąeą můľe a nemusí být pravda. Vľdycky víc věřím tomu, co si ve skutečnosti ověřím, neľ tomu, o čem jsem jen ČETL. I kdyľ je pravda ľe odbornou literaturu čtu. Je moľné, i kdyľ podle mě z principu nepravděpodobné, ľe by odpojená lambda sniľovala výkon. U mého auta se to vąak neprojevuje. -
"-- skrytý --" 29.11.99 13:40
« Re: Lambda
Taky jsem měl problémy s tím, že mi to moc žralo, jednou jsem umyl motor, odjel do garáže (cca 10 m) a ráno už nenastartoval. Dokázal jsem to uvést do chodu jedině vstříknutím benzínu přímo do sacího potrubí, když jsem vyndal podtlak na brzdy. Pak to nastartovalo, hulilo černě, kolísalo to skoro do chcípnutí a těsně než to chcíplo, tak si to samo přidalo a pořád dokola. Jelo to, ale jak, to vám nemusím vysvětlovat. Tak mi taky poradily, že je to sonda a že dává blbý informace počítači - když jsem jí chtěl z potrubí vyndat, tak jsem jí "zkurvil" a ven musela sykovkama a dokonce hasákem !!! Sehnal jsem jetou a když jsem jí tam vrazil, tak nic nepomohlo - myslel jsem že mě omejou !!! Pak jsem měnil jednu el. krabičku v motoru za druhou a závada byla na potenciometru na škrtící klapce. Tu jsem vyměnil a měl jsem klid (teď to začíná občas zlobit zas). Takže všichni kterým to blbne koukněte i na potenciometr na škrtící klapce na sání motoru. -
« Re: Lambda
Vetsina pocitacu miva zabudovanou detekci existence cidel. Pokud je nektere z cidel odpojene prechazi pocitac automaticky na nouzovy rezim coz znamena, ze micha smes podle prednastavenych pevnych hodnot a vykon motoru jde dost dolu. Nouzovy rezim je vhodny na nouzove dojeti do opravny ale nehodi se pro trvaly provoz - pri delsim provozu by mohlo dojit k poskozeni KATu. KAT je staven na provoz pri 5% nespalene smesi - ta se spaluje prave v nem, o kolik vic maximalne snese jsem necetl. Jinak o spatne funkci Lambdy v souvislosti s kondezaci vody v kolenu se tu uz psalo u Otiny 1.6 55kW - ma tu sondu pry blbe zespodu kolena - pry ji staci prehodit nahoru a je po problemech. -
« Re: lambda sonda
to: gapa
Pokud vím, tak Bosch (kterýho tam mám) online pozná odpojení lambdy a přejde na "nouzový reľim", kde dává palivo podle tabulek, stejně tak jako kdyľ seąlápneą plyn na podlahu - v tu chvíli se totiľ taky lambda neuvaľuje. Taky se s ní nepočítá kdyľ je motor studený. Samozřejmě, ľe to katu nijak nepomáhá, ale nejsem si ani jistej, ľe by mu to výrazně ąkodilo. A konkrétně tomu mýmu, kterej má odkrouceno 250 000 km je to uľ asi úplně jedno :-)))
To: petous
Teorie podle učebnice je sice pěkná věc, ale umí mi někdo vysvětlit, proč se napětí na lambdě při spuątěném motoru pohybuje v rozmezí cca 2,2V aľ cca 6,5V? Je mi jasné, ľe to napětí negeneruje lamda, ale spíą ten počítač, spíą mi jde o to, jakým způsobem to tu hodnotu snímá, jestli to je nějaké můstkové zapojení či co. To napětí je časově proměnné v řádu setiny voltu za vteřinu, reaguje na přidání či ubrání plynu, kdyľ je motor studený, tak je kolem těch pěti ąesti voltů, za běľného provozu je kolem těch cca 2,5V. A teď babo raď. -
petous 28.11.99 22:01
« Lambda
Tak předně bych chtěl podotknout, že lambda sonda měří obsah kyslíku O2 ve výfukových plynech. Používala se v analyzátorech O2 cca už 100let, v autech až asi od roku 1978. Skládá se ze zirkonové keramické tyčky, s elektrodami z nevím čeho. Na vnější staně proudí výfukové plyny, ve vnitř je vzduch. Při rozdílném poměru O2 u vnitř a vně sondy vzniká el. napětí úměrné koncentraci nespáleného O2. Napětí se pohybuje mezi 0 - 1.2V, při Lambda 1 (14.5dílu vzduchu na 1 díl paliva) je napětí cca mezi 0.6-0.7V někde to mám přesně.
Hodnověrnost signálu si počítač vcelku jednoduše ověřuje podle zvlnění napětí. Tudíž pokud se někdo pokusí Lambdu nahradit ručně generovaným signálem, tak to většina řídících jednotek pozná a na signál se vys... . Výše popsanou lambda sondu užívá většina firem. Dnes u nejnovějších motorů které mají řídící jednotku podle normy OBD II se používá další lambda za katalyzátorem pro kontrolu jeho fce. Motory do V používají extra sondu pro každou řadu válců. Existují i širokorozsahové lambdy, které fungují i v motorech s chudou směsí. Používá je snad Honda, možná i Mitsubishi GDI. -
« Re: lambda sonda
To vypínání lambda sondy není moc chytré. Ta sonda je tam k tomu, aby měřila bohatost výfukových plynů. Řídící jednotka podle toho řídí vstřikování a bohatost směsi. V ojedinělých případech to může fungovat tak jak popisuje "hop", ovšem moc dobrý nápad to není. Pokud počítač nemá údaje z lamdy, myslí si, že je směs příliš chudá a obohatí ji, pak znovu zkontroluje lambdu a jelikož se nic nezměnilo přidá znovu a tak dále a tak dále.... Tuto závadu má zřejmě i jeden můj kamarád, který má R Laguna. Projevuje se to taky pouze za vlhka a to tak, že mu computer zalije svíčky benzínem a skončil. Vypínač by zřejmě v tomto případě pomohl, ovšem co to udělá s katalyzátorem to si dovedete představit. Myslím si, že vyměnit lambu je levnější, než měnit lambdu+katalyzátor. Představa o tom, že by mělo jít při odpojení sondy manuálně plynule regulovat vlastnosti směsi je zcestná. Vstřikování i nadále řídí řídící jednotka, ovšem bez údajů sondy je z toho zmatená......Pokud se pletu opravte mne. -
« Re: lambda sonda
Hope to je pěkně dábelský s tím přepínačem :-) Co máš za auto? Nevíš kolik parametrů ta sonda hlídá? Vlastně teoreticky by mělo jít při odpojení sondy manuálně plynule regulovat vlastnosti směsi a různý věci podle toho co všechno ta sonda hlídá ne? Co ty na to? -
« Re: to : andre & wolff
Proboha co to tu furt řešíte s tím tlakem? Tlak benzínu dělá pumpa, reguluje ho zpětnej ventil. Tlak vzduchu dělá turbo nebo kompresor, pokud tam jsou, jinak je tam jen podtlak. Určitej tlak benzínu (i když velmi malej) maj i karburátory, u stříkaček je to něco kolem 1 - 2 barů.
Stříkačka bez benzínu je jako karburátor bez benzínu - prostě tam nejde benzín. Katalyzátoru principielně chod bez benzínu nevadí, potíž nastává až v případě, že benzínu je tak málo, že ve válci nechytne a dostane se až na katalyzátor a shoří tam. Ale to je myslím velmi vyjímečná situace, protože buď shoří v potrubí před katalyzátorem a nebo je to studený, tak neshoří ani na katu. Jestli je tu někdo odborník, tak mě opravte, jestli v tomhle kecám.
16V bez benzínu je na tom stejně jako 8V bez benzínu. Pokud je směs při vysokém výkonu chudá, dochází k většímu zahřívání a případně k propálení pístu či ventilu apod. Ale to je poměrně extrémní případ u vysokovýkonných motorů. -
« Re: lambda sonda
Ne, nic by odejít nemělo. Já ji mám ve svym autě na vypínač :-) protože když je vlhko, tak to s ní zlobí (je to moc chudý). Tak ji vždycky vypnu, když prší. A když je hezky, tak ji mám zapnutou, aby to tolik nežralo. Je to holt kovářova kobyla, mám už sice jinou, ale zatím jsem byl línej ji vyměnit - je tam totiž kurevsky zarezlá ;-) -
« to : andre & wolff
Ten tlak tam musí bejt opravdu jen, když máš vstřikování a nezáleží na počtu ventilů. Je to hlavně kvůli tomu, aby nemuselo bejt u těch stříkaček silná pumpa (vychází z Pascalova zákona - musel bys na větší plochu víc tlačit, abys na menší dostal vyšší tlak). Ale jakým způsobem se to v tom potrubí natlakuje nevim. Asi se tam fouká dusík :o), nevim -
« Re: lambda sonda
Jo, to si slyšel dobře. Lambda sonda je namontovaná ve vejfukovým potrubí a hlásí vstřikovacímu počítači, jak dobře namíchal směs. Když je lambda špatná, tak to počítač většinou pozná a dává motoru paliva víc než je potřeba, protože nemá tu zpětnou vazbu. -
Saab 24.11.99 11:51
« Re: lambda sonda
Vliv na spotřebu to má dost velký. Já jsem koupil Corollu 1.3 s vadnou lambda sondou a spotřeba na dálnici při 130 km/h je necelých 12 litrů ! Při 90-100 km/h se pohybuje mezi 9,1 - 10 litrů. Podle údajů z lambda sondy se totiž určuje bohatost směsi a pokud je odpojena tak motor dostává velmi bohatou směs a pak to strašně žere. A pokud necháš vadnou lambda sondu zapojenou, tak ti to auto zase nepojede, já jsem musel tu moji Corollu přemlouvat, aby se alespoň přiblížila k hranici 130 km/h. Po několika minutách to dokázala. Bez lambda sondy není problém 150, víc jsem zatím nezkoušel, protože jsem měl obavy, že se nedostanu ani k nejbližší benzince.
U Fordů je to ten potenciometr na klapce hodně často - ale stejně tak i u Fiatů a Citroenů.