16V motory - jsou naprd nebo ne?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Krivky motorov
100% mas pravdu. Teorie se nelisi od praxe, co je hypoteticke na nasich diskuzich, ze nemame k dispozici presne prubehy momentovych krivek, ktere jsou nutnym predpokladem presnejsi simulace a obvykle vse extrapolujeme z 2 bodu, ktere zname skoro u vsech aut (max.M a P pri danych otackach). Samozrejme odpory, prokluzy spojky a "all that rubbish" nechavame nepovsimnut. ;-) -
« Re: Krivky motorov
Nejaka skripta jsem za ta leta studii taky videl (z nekterych i delal zkousky) ale zivot realny neni jen o urcitem statickem bodu, na nemz popiseme vsechna silova pusobeni za jednoho rezimu. Kazdy motor pracuje v sirokem rozsahu rezimu a malokdy navic za idealne meznich podminek za nichz byl testovan. Simulace chovani motoru za menicich se podminek (napr. pridani plynu pri potrebe zrychlit) bude na ta skripta trochu slozita... -
« Re: Krivky motorov
Tak tady bych měl pár připomínek. Na rozjetí auta je třeba velký točivý moment více než velký výkon. Točivý moment auta je hlavně nutný například při zrychlování do kopce (jsou zde největší odpory proti směru jízdy). Zjednodušeně řečeno - výkon je jako působící síla na určité ozubené kolo, které vzhledem ke svým rozměrům a dalším parametrům "převádí" sílu na pohonnou silovou dvojici (od té se teprve odečítají působící odpory) -> točivý moment. Tedy točivý moment auta je samozřejmě zavislý na výkonu avšak též na převodu v převodovce. Proto nelze jednoduše tvrdit, že nezáleží na výkonu, ale na točivém momentu a naopak.
P.S. pro hlubší prostudování bych doporučil např. skripta Statika, či dále Kinematika konče Dynamikou některé strojní fakulty. -
« Porovnani krivek motoru
V rubrice Octavia 1.8 turbo... vznikla pekna iniciativa - kdosi tam nascanoval krivky od vetsiny motoru z Otiny a dal je na WEB: www.volny.cz/tuning . Mate-li nekdo krivky motoru jinych znacek i starsi (ja mam Fiat Brava/Marea) navrhuji poskytnout ty krivky tvurci one stranky - mohlo by to byt docela zajimave srovnani :-) -
« corsican
To s tou nižší spotřebou 16V proti 8V se mi moc nezdá. Kdysi jsem jezdil s AR 2.0TS s 8V a průměrná spotřeba byla 8-9l, nyní jezdím se stejným motorem, ale už 16V a spotřeba stoupla na 10-11l průměrně...je teda fakt, že vždy využívám maximálně výkon motoru, ale to jsem dělal i dříve. Ale můžete mít třeba i jiný zkušenosti. Kdo ví... -
« Re: Krivky motorov
nevim, možná ses diamante špatně vyjádřil, ale výkon ma přímou závislost na točivým momentu...teda jestli má auto nejvýšší točivý moment na 2000-3000 otáčkách, znamená to, že je v těchto otáčkách nejefektivnejší,... i výkonově. A to je přece to co hledáš...problěm je v tvém srovnání TDi s Ti jen v tom, že u TD potom nad tyto otáčky už točivý moment motoru výrazně spadne, kdežto u turbo benzinu, jako ke třeba 1.8 T spadne jen nepatrně...Proto je logicky živější. Mě na autech zajímá výkon i točivý moment, nejlépe jeho průběh. Třeba u svýho auta s atmosferickým benzinovým motorem mám narůst už od 1000 otaček a plochou křivku od 2000 až do 4500, max 250Nm na 3800. A maximální výkon 140kw na 6000. To je pak ideální, jak na tichý provoz mezi 1000-2000, i na rychlý předjíždení, kdy využívám max. výkon. -
Diamant 10.09.99 22:03
« Krivky motorov
No neviem ale mňa viac ako točivý moment zaujíma výkon v rozmedzí 2000 až 3000 otáčok. Tie sa najčastejšie využívajú. Nie je pre mňa zaujímavé, že motor má maximálny výkon pri 7000 otáčkach, lebo je už priveľmi hlučný. Ja viem, že ten dočasný hluk sa dá vydržať pri predbiehaní, ale na dlhodobú jazdu to nie je. A čo sa točivého momentu týka, tak napríklad TDI 1,9/81 kW má točivý moment podľa grafu ideálny (maximum 235 N.m niekde pod 2000 ot) a predsa je ten motor lenivší, než 1,8/110 kW. Jednoducho rozhoduje výkon. Lebo práve výkon porebuješ dodávať autu, aby sa pohybovalo. A je samozrejmé, že motor, ktorý končí pri 4000 otáčkach musí mať ťažší prevod. Inak neviem si predstaviť, ako sa dá vypočítať z točivého momentu výkon. Stačí sa pozrieť na krivky a to čo by teoreticky mohlo platiť u jedného motora, neplatí u žiadneho iného. Inak keby niekto chcel, tak som si dal tú námahu a prekreslil krivky toč. momentu a výkonov do rovnakej mierky, takže sa dajú porovnať. Divili by ste sa, že motory 1,6/55 1,6/74 a 1,8/20V majú pri 2500 otáčkach skoro rovnaký výkon 37 kW. Takže prečo nekúpiť 1,6/74? Je to kompromis ceny a výkonu vo vyšších otáčkach (ten je užitočný hlavne pri predbiehaní). Keby niekto chcel nejaké krivky, tak nech napíše, pošlem. diamant@dodo.sk Pekne tam vidieť, že na bežnú jazdu je motor 1,6/55 rovnako dobrý ako 1,6/74, ale pri rýchlej jazde či pri predbiehaní je už markantný rozdiel. Mnohým preto stojí zato ušetriť zopár tisíc. -
« Re: 12V motor
Tak tak, správně, není nad 12V motor. Taky mám v autě 12V motor a jezdí to s ním skvěle. Vrchol krouťáku to má na 2000 ot/min 260 Nm a dál to neklesne pod 230 Nm až do 5000 ot/min.
Ale bacha, má to jeden háček, nový disko nikdy nejíš.... ale co to kecám. :-) -
« 12V motor
Take bych prispel malou zkusenosti do teto debaty. Mam accenta s motorem 1.5 65kW, kroutak neco kolem 130. Dobre na tom je, ze auto jede dobre uz od 2000. Nejvetsi toc. moment vyrazne nastupuje na 4000, ale konci na 5000. Od 5300 do 6200(omezovac) se toho prilis nedeje. Ja mam rad zvuk motoru ve vysokych otackach a velmi rad jezdim na max., takze pokukuju po 16V. Mam zkusenost treba Peugeot MI16, Ford ZETEC, atd. Myslim, ze 12V je mezi 8V a 16V nejen hodnotami, ale i chovanim auta. -
« Re HOP: plny plyn v nizkych obratkach
Je-li maximum kroutaku polozeno niz (stehuji se tam i moderni 16V - napr.Vectra 99) je to docela pohoda pri jizde v serpentinach (nezere to moc a navic neni prijemne poslouchat rev nalozeneho auta v kazdem delsim kopci). Jinak s Tebou HOPe souhlasim - kdo chce akcelerovat bez podrazeni nepatri mu do ruky auto s saltrpakou. -
« Re Ivo: Prodej Otin
Pouziti motorarskych zkusenosti pri vyberu modelu by asi meli zodpovedet Octavisti. Tipnul bych si, ze pro ne byl hlavnim chytakem rozdil ceny mezi GLX 1.6i a SLX 1.8 - to jsou dost rozdilne vybavy. SLX 1.6i na silnicich moc nevidim (casto jej zatajuji i v katalozich). Vyber modelu se u mnoha Otin asi motorem neridi -> proc by jinak tak mnoho lidi jezdilo v dlouhozdvihovem GLX 1.6 ? Muj dojem: pokud opravdu setrim - koupim si LX 1.6, kdyz chci "trochu" jezdit tak GLX 1.6i, ne? -
« Re: mapy predstihu a marketing...
No, v principu ma Matej pravdu, protoze skutecne je zde urcita snaha vyrobce v nizssich otackach splnit emisni limity a docilit vyssi spolehlivost a nizsi spotrebu a ve vyssich otackach podat nejaky ten vykon. Ten rozdil nebude nijak drasticky, ale asi tam je. A me to i vyhovuje - pri pohodove jizde mala spotreba a celkove male zatizeni pohonne soustavy (vyfuk, katalyzator, ventily, pisty ....) a kdyz potrebuju vykon tak pouziju radici paku a dostanu ho. Znovu opakuji, kdo pravidelne vyuziva MAXIMALNI kroutici moment v nizkych otackach je podle me tupec nebo zenska a patri mu auto s automatem, nebo aspon diesel. Navic ma vyssi spotrebu a emise nehlede na to, ze je to vetsinou klobouk a zdrzuje. Jedine dve opodstatneni krouticiho momentu v nizkych otackach je rozjizdeni na jednicku a plynula jizda po rovine (nebo do mirneho kopce pokud mate silnejsi auto). Jakmile jde plyn na podlahu pri otackach do cca 2500, je to spatne. -
« Re: Re HOP: mapy predstihu a marketing...
Hmm, osobne si myslim, ze to je hodne, hodne spekulativni. Takovy pristup by se velice rychle obratil proti nim. Jak dopadla 1.8 20V? Temer nikdo ji nekupoval, vsichni dali prednost 1.6i (tim nechci rici, ze to je ten pripad "ohlupovani"). Myslim, ze takovy pristup by mel sve ovoce pri nabehu daneho modelu a pak by nasledoval propad. -
« Re HOP: mapy predstihu a marketing...
Souhlasim s Tebou HOPe - vygenerovat ty mapy asi nebude takovy problem. Ale zase mam jednu obchodni spekulaci: neni nekdy ta mapa zamerne az na konci pritvrzena do vysokeho vykonu zatimco nize se preferuje pouze ekologicka hlediska? Takovy motor potom bude "skvely" - ma nizke emise a papirove i obrovsky vykon (bohuzel s malou vyuzitelnosti). Komercne by se takove auto prodavalo asi lepe nez ta ostatni s mene HP tak co na tom, ze skutecny dojem z takoveho "kockopsa" je bidny... Napada me, ze to je asi to jadro nespokojenosti mnoha lidi s nekterymi modernimi benzinaky, ktera uznavam neni vlastne problemem 8Vx16V ale spis v marketingu automobilek a silicim tlaku emisnich norem...