16V motory - jsou naprd nebo ne?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Krivky motorov (částečné versus plné zatíľení motoru)
Zpoľdění od lambda sondy neexistuje, protoľe údaje z lambdy se poľívají pouze při cca 5%-80% otevření ąkrtící klapky. Pod touhle hranicí se to větąinou povaľuje za brľdění motorem (taky je to závislé na otáčkách) a to je jiný reľim a nad touhle hranicí za poľadavek na max axeleraci a benzín tam jde podle tabulek, větąinou tak 5%-10% nad stechiometrický poměr. -
« BMW 316i = 1.8 8V - ze by dalsi 8V *?
Tak jsem zjistil, ze i slavne BMW uz vyrabi nove auto s novym 8V benzinakem. Je to BMW 316i, coz je motor 1.8 8V. Parametry 77kW/5300, 165Nm/2500, Vmax 190km/hod, 0-100 za 11,9 spotreba mix 7,6 l/100km. Tak co, uz se zblaznili i u BMW, kdyz na VW 8V tu skoro kazdy nadava? Nebo ti chlapci jen pochopili co je to elegantni kompromis cena x dynamika? -
« Re: Krivky motorov (částečné versus plné zatížení motoru)
Složitost problému srovnávání motorů je ještě hlubší než jen to, že často máme k dispozici jen maximální výkon nebo kroutící moment a ne celé křivky. Ony křivky se dají sehnat ale je nutno si uvědomit, že se jedná o křivku spojující body maximálního výkonu (krouťáku) při jednotlivých otáčká. Abych to znázornil - např. u motoru 1.9TDI/81kW odpovídá dle výkonové křivky otáčkám 2500 ot/min výkon 60 kW. Jenže to platí pouze v režimu kdy má řidič plně sešlápnutý plyn a turbodmychadlo se otáčí na příslušných otáčkách). Pokud např na rovině jede člověk s tímto motorem na půl plynu při otáčkách 2500 ot/min, tak výkon motoru nebude určitě 60 kW, ale možná jen 30 kW. Při jízdě z kopce bez plynu bude výkon motoru na otáčkách 2500 ot/min dokonce nulový (řídící elektronika způsobí nulový vstřik)nebo spíš záporný, protože dochází k brzdění motorem. Takže aby nedocházelo k omylu, že motor má jen jednu křivku popisující závislost výkonu na otáčkách - jde o křivku maximálních výkonů pro jednotlivé otáčky. Proto by bylo u každého motoru dobré znát, jak rychle se z "podkřivkové" oblasi částečného zatížení dostane po plném sešlápnutí plynu na tuto maximální výkonovou křivku (např. u TD motorů se projevuje turboefekt, u benzínových se může projevit zpoždění od lambda sondy apod.)
-
« novacik
Zdravim diskutujucich. Nie som takym tech. odbornikom, takze len laicky postreh z praxe. Mal som Opel Kadett 1.6i/55kW v sucasnosti Toyotu Corollu 1.4 16V/55kW (predosly model). Takze obe auta maju zhodny vykon. Vyhody Kadetta - nizsia hlucnost pri vyssich rychostiach (120km/h - pohoda). Vyhody Corolly - zivsie, uspornejšie (cca 1liter/100km). Problem je s hlučnostou. Pri 120 uz motor dost pocut a pri dlhsej jazde to uz aj vadilo. Zvlastne je ze potom az do cca 140 hluk rapidne nestupa. Asi je to tym ze max kr.moment je od 4100 do 4500 ot/min. Inak som spokojny so 16V a asi by som sa opat rozhodol pre 16ventil. Aj ked je urcite rozdiel v motoroch u kazdeho vyrobcu. -
« Teorie a praxe
Samozrejme ze existuji teoreticke vypocty ktere uspesne modeluji chovani motoru v praxi. Tyhle vypocty ale byvaji tak slozite, ze existuji pouze ve slozitych pocitacovych simulacich. Hledat o nich neco ve VS skriptech statitiky, dynamiky nebo pruznosti mi prijde dost posetile (to byl obsah meho prispevku). Navic ten model byva soucasti firemniho tajemstvi, ktere si vetsina firem chrani... -
« Re: Krivky motorov
100% mas pravdu. Teorie se nelisi od praxe, co je hypoteticke na nasich diskuzich, ze nemame k dispozici presne prubehy momentovych krivek, ktere jsou nutnym predpokladem presnejsi simulace a obvykle vse extrapolujeme z 2 bodu, ktere zname skoro u vsech aut (max.M a P pri danych otackach). Samozrejme odpory, prokluzy spojky a "all that rubbish" nechavame nepovsimnut. ;-) -
« Re: Krivky motorov
Nejaka skripta jsem za ta leta studii taky videl (z nekterych i delal zkousky) ale zivot realny neni jen o urcitem statickem bodu, na nemz popiseme vsechna silova pusobeni za jednoho rezimu. Kazdy motor pracuje v sirokem rozsahu rezimu a malokdy navic za idealne meznich podminek za nichz byl testovan. Simulace chovani motoru za menicich se podminek (napr. pridani plynu pri potrebe zrychlit) bude na ta skripta trochu slozita... -
« Re: Krivky motorov
Tak tady bych měl pár připomínek. Na rozjetí auta je třeba velký točivý moment více než velký výkon. Točivý moment auta je hlavně nutný například při zrychlování do kopce (jsou zde největší odpory proti směru jízdy). Zjednodušeně řečeno - výkon je jako působící síla na určité ozubené kolo, které vzhledem ke svým rozměrům a dalším parametrům "převádí" sílu na pohonnou silovou dvojici (od té se teprve odečítají působící odpory) -> točivý moment. Tedy točivý moment auta je samozřejmě zavislý na výkonu avšak též na převodu v převodovce. Proto nelze jednoduše tvrdit, že nezáleží na výkonu, ale na točivém momentu a naopak.
P.S. pro hlubší prostudování bych doporučil např. skripta Statika, či dále Kinematika konče Dynamikou některé strojní fakulty. -
« Porovnani krivek motoru
V rubrice Octavia 1.8 turbo... vznikla pekna iniciativa - kdosi tam nascanoval krivky od vetsiny motoru z Otiny a dal je na WEB: www.volny.cz/tuning . Mate-li nekdo krivky motoru jinych znacek i starsi (ja mam Fiat Brava/Marea) navrhuji poskytnout ty krivky tvurci one stranky - mohlo by to byt docela zajimave srovnani :-) -
« corsican
To s tou nižší spotřebou 16V proti 8V se mi moc nezdá. Kdysi jsem jezdil s AR 2.0TS s 8V a průměrná spotřeba byla 8-9l, nyní jezdím se stejným motorem, ale už 16V a spotřeba stoupla na 10-11l průměrně...je teda fakt, že vždy využívám maximálně výkon motoru, ale to jsem dělal i dříve. Ale můžete mít třeba i jiný zkušenosti. Kdo ví...
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!