NEJLEVNĚJŠÍ BENZÍN - OnLine
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 26.11.01 14:28
« Re: Dnešní Blesk - to je perla
Prof> "Ocenit lze leccos. Dá se tomu říkat odvaha, ale taky bezohlednost nebo drzost :-)" Rekl bych, ze o tenhle slo. Taky se mi zdalo, zes ujel. Drzost mozna, takova ta podnikatelska drzost. Ale bezohlednost? Rozumim to tak, ze mala pumpa ONO je bezohledna tim, ze ma male ceny? Ja to samozrejme chapu, ze muze existovat jen proto, ze ostatni jsou drazsi, ale to uz je preci kapitalismus, to je volny trh, ne? ONO je tak male, ze nemuze ohrozit giganty (i kdyz proc ma Aral na D5 u Kladrub, coz je o 1 pumpu driv od hranic, diesel za 21,30 - tedy o 1,50 Kc levnejsi nez ostatni velke pumpy v okoli a o 2 kc drazsi nez pumpy v Praze vc. Aral). Je to stejne jako existuji levnejsi neznackove a drazsi znackove servisy, jako existuji male rodinne restaurace a male kramky na jedne strane a velke supermarkety a McDonalds na druhe strane... Nevidim nikde tu bezohlednost, pokud jsem ovsem prehledl nejaky prispevek o pajcovani jejich paliv nebo sizeni pri placeni ... -
« Re: Dnešní Blesk - to je perla
TO PROF: Odpovím jenom tob, protože si nejsem zcela jist, že ostatní pYesn pochopili, o
em se to vlastn bavíme. PYedevším si vážím tvého uznání. Rozhodn nežvaníš nesmysly, spíš naopak!My dva se totiž bavíme o samotném ekonomickém pYínosu firmy ONO do ekonomiky, který je pYinejmenším velkou otázkou. Problém je v tom, že nikde v kontinentální Evrop nelze objektivn zmYit skte
ný zisk, resp. hodnotu firmy a její vzestup
i pád. Pro
tomu tak je, to se dá vysvtlit trošku složitji, proto, kdybys to chtl vdt, Yeknu ti to nkde stranou a nebudu s tím "obtžovat" zbylé ú
astníky. Rozhodn to však nemá nic spole
ného s tržním anebo plánovaným hospodáYstvím. Tyhle dv vci prosím neporovnávej, neboe tržní hospodáYství má tzv. "tržní problémy" a plánované zase "problémy plánování". Plánované hospodáYství (socialismus u nás) nemože mít tzv. "tržní problémy", protože v pYípad plánování neexistuje trh, ale to už jsme úpln jinde. Myslím si, že tvoj názor je pYinejmenším velmi dobrý, já jsem si jen dovolil jej trošku upYesnit. Rád
tu tvoje pYíspvky, proto prosím, pokra
uj ve psaní dál (kdykoliv a kdekoliv,
ím delší, tím lepší)!!! -
« Re: Dnešní Blesk - to je perla
Nechci rypat, takze jen tak v dobrem: "Mas v tom trochu gulas :-)"
Proc 2x15x12? Na pumpach se jede vetsinou bud nonstop, nebo na 2 smeny, zpravidla 7 dni v tydnu, takze ocekavam, ze tam pracuje 6-8 lidi. A proc pocitas * 12 mesicu, kdyz pises o 720tKc/mes?
Takze spis by mzdove naklady za mesic mely byt 8x18 (kdyby mela mit obsluha treba 12 cistyho).
Ale predpokladam, ze u pumpy nebudou hrat naklady na zamestnance vetsinovou roli. -
« Re: Dnešní Blesk - to je perla
No a jeste k ty vytoci, pises, ze 8000 lit/den, ze je tak normal. Tj 8000lit * 3Kč rabat * 30dni = 720tis/mes, coz se mi tak malo nezda. Za predpokladu dvou lidi u obsluhy s platem 15tis. (2lidi * 15tis * 12mes = 360tis.). Zbyva tedy dalsich 360tis. Ty mohou byt urceny na provozni rezii (nevim kolik to bude) a splaceni dluhu tech zminovanych 35mil. Jsou to jen spekulace a dohady o cilsech ... On je ale v tomhle state jeden velkej problem: kazdej by chtel podnikat, pokud mozno moc nemakat, cili maximalne tak neco prodavat, a nejlepe byt za rok milionar. Takhle to ale nejde :-) -
« Re: Dnešní Blesk - to je perla
Co vam porad vadi. Je tady malo pump jako ONO v tomhle state, ktere se nesnazi obrat zakaznika vysokym rabatem. Co je to nekorektni cena? Ja te profe chapu, ale jestli ma Ono pri soucasnych nakupkach rabat 2Kc, tak me to prijde naprosto normalni stav. Naopak mi nekorektne pripadaji ti drici, kteri maji pri cene kolem 27Kc tak sedm korun. Je otazka jestli ma byt rabat 2 nebo 3 Kc, ale kdo je tady vetsi zlodej? Ono s rabatem o korunu nizsim nez "normal" nebo ostatni s rabatem o 4koruny vyssim. -
« Re: Dnešní Blesk - to je perla
DP: To je ideální příležitost, kdy můžu před tebou smeknout já ! Zdaleka nemám tvoje vědomosti a místy mi dá velkou práci pochopit, o čem vlastně píšeš a něco prostě bez dalšího vzdělání ani pochopit nemůžu (což mě, mezi náma, dost vadí, protože ty termíny, který užíváš, znamenají zcela jistě podstatný a hodně užitečný věci). Můj názor na obchodování stylem ONO vychází čistě z velmi jednoduchýho a ryze praktickýho pohledu obyčejnýho člověka, kterej přemejšlí o tom, co vidí a snaží se to pochopit. Nechci porovnávat mezi sebou velký a malý, počítat, kolik kdo vydělá a kolik na to musí vynaložit, ale souvislost mezi nima beze sporu je a ovlivňujou se navzájem i jinak, než ekonomicky. V případu firmy ONO vidím prostě anomálii, která určitě nevypovídá o kvalitě podnikatelskýho prostředí v týhle zemi (a nejde jen o prachy, je to taky tak trochu o žebříčku hodnot každýho člověka). Bejt na místě těch dvou lidí, snažil bych se asi malinko míň vyčnívat. Díky za tvůj názor, pro mě je to taková zpětná vazba, abych nežvanil nesmysly (a velmi vysoce si jí vážím). Klidně mě zaraz, kdybych to někde přepísk. -
« Re: Dnešní Blesk - to je perla
To PROF: Tvoje ekonomická analýza je velmi pozoruhodná, měl by si však zvážit ještě další mikroekonomické faktory. Jak známo, fixní náklady sice s množstvím klesají, ale mezní variabilní náklady klesají pouze do určité hranice a potom opět rostou až přerostou mezní míru zisku. Jednoduše řečeno, je jedno, jestli vytočíš milion litrů měsíčně anebo deset milionů měsíčne, protože od jisté hranice už zisk prostě neroste a otázka zní, kde je tato hranice. Proto je potřeba velmi pečlivě nastavit tuto hranici pomocí ceny. U dražších, značkových pump je určitá hranice, kterou přesně odráží cena, proto pro ně není výhodnější zlevnit, neboť by tuto hranici sice posunuli víše, ale i při vyšší výtoči by nedosahovali vyššího zisku. Zapomeňme na absolutní čísla a věnujme se číslům relativním, tj. číslům vztaženým k jedné jednotce. Kdybych to řekl úplně jednoduše, každý má jiné náklady na zisk a skutečný zisk vyjadřuje diskontovaný percentuální rozdíl (tohle už není mikroekonomie a daňové účetnictví, kterým jsi se zabýval, nýbrž účetnictví finanční, finanční matematika a investiční analýza), mezi tím, co jsem z podnikání dostal a co jsem do něj vložil (říká se tomu vnitřní výnosové procento, nebo taky míra výnosnosti). V absolutních číslech nemá smysl nic porovnávat, jestli síť značkových anebo no-name benzínek má nějaké zisky a nějaké náklady, na tom vcelku nesejde, jde o to určit, jakou míru výnosnosti má ta která firma, resp. z jakého kapitálu je schopna vytvořit jaká aktiva, případně pasiva (což se z daňového účetnictví nepozná - daňové účetnictví je to, které se děla pro finanční úřad a čísla z něj byla pravděpodobně prezentována v blesku, he he ;o))) Vnitřní míru výnosnosti lze bohužel jen těžce určit, pokud nemáme k dispozici přesné učetní doklady, kdybychom ale tuto možnost měli, zjstili bychom, že ona míra výnosnosti bratří Ondrů je ještě menší, než u jiných, menších a třeba i dražších no-name pump, ale může být klidně i daleko menší, než velké kolosy a ty jsou na tom hůř než jiná cyklická odvětví a ta jsou na tom hůř než neutrální odvětví a ta jsou na tom hůř, než bubliny na trhu atd... to bychom se ovšem dostali až k fundamentální analýze a teorii efektivních trhů (což zatím ve většině kontinentální Evropy nemá smysl, kvůli rozdílnému cíli podnikání vůči Anglosaským zemím, jak říkám, to uže ovšem příliš jiná story... ;o))). Zkrátka, skutečný zisk je velmi obtížné určit! Souhlasím však s tebou, že model bratří Ondrů není tím nejvhodnějším modelem kapitalizmu, je to spíš jakýsi fejeton na volné téma a paskvil toho, jak se má podnikat (z finančního hlediska). A to ještě uvažujeme ideální stav, kdy firma ONO nabízí stejně kvlaitní služby a paliva, jako jiné a prověřené značky (jistě, možná se může jednat jen o reklamní kampaň, ale mohu tě ubezpečit, že z finančního hlediska firma ONO velké koncerny v okolí ani jinde nemůže ohrozit, tudíž není důvod, proč zbytečně utrácet paníze za nějakou pochybnou kampaň, neboť negativní reklama je taky reklama a její skutečný dopad je absolutní hodnotou její velikosti...) -
« Re: Dnešní Blesk - to je perla
Tak jsem ten titulek opravil :-)) Chci jen vysvětlit, co považuju za hloupý v tom článku. Předem se omlouvám, že to bude asi dlouhý. V první větě článku stojí, že lze vydělat statisíce i při nízké ceně pohonných hmot, ale jaksi tam již čistě účelově chybí to, že to je možné jedině tehdy, když všichni ostatní obchodníci drží cenu výše. Jinak by cena firmy ONO nebyla ničím zajímavá a o výtoči 50 tis. litrů / den by si mohli nechat tak akorát zdát. Houby platné by jim bylo místo, jelikož se jedná o jednu z mnoha no-name pump, která kromě nízkých cen nenabízí nic vyjímečného, co by donutilo motoristu zastavit právě zde. Svou roli by pak i tady sehrála přiblblá reklama zančkových gigantů na značkové pohonné hmoty. Na výdělcích firmy ONO mají tedy zásluhu především okolní pumpy, které "jedou" tzv standart, což znamená ceny, které nevybočují nijak výrazně z normálu. Tím mají menší pumpy, které již nejsou na tak výhodných pozicích, zabezpečenou vůli, aby trochu snížili ceny a přitom mohli ještě existovat a sloužit lidem v jejich okolí. V cizině se tomu říká korektní obchodování, jehož podstatou jsou nepsaná pravidla mezi konkurenčními podnikatelskými subjekty, která umožňují existenci všech poctivých a slušných obchodníků. Obsah článku odhaluje čísla, která se běžně takto veřejně neprezentují, nicméně jsou reálná. Dvolím si vyslovit svůj názor, že led, po kterém se ONO pohybuje, je velmi křehký a to tak, že si to málo kdo uvědomuje. Kdy se prolomí, záleží skutečně jen trpělivosti okolních provozovatelů čerpacích stanic. A že se nejedná o nějaké nuzáky, je doufám každému jasné. Chtěl bych dále upozornit na nenápadnou, avšak velmi důležitou větu pana spolumajitele Ondry, jenž informuje o tom, že z 1 300 tis. čistého zisku /měs. investují 90% zpátky do firmy. Pokud umím dobře počítat, zbývá 130 tis na dva lidi, což je sice pěkný příjem na hlavu, nicméně to nejsou ony statisíce ani oněch prezentovaných 600 tis. na titulní stránce. Nyní k tomu, co obsahuje předposlední odstavec. Předchází mu informace, že obchodní úspěch fy. ONO je založen především na množství prodaných litrů. Dále milý František Prachař píše doslova: " U bratrů Ondrových z Plzně funguje to, co by se mělo prosadit i jinde. Na otázku proč tomu tak není, by měli odpovědět ti podnikatelé z jejich oboru, kteří cenami pohonných hmot dokáží lidi spíše dopálit. A že jich není málo." Dobrá, když ONO hodně vytočí, i přes nízký rabat vydělá dost. Hodně točí díky tomu, že je levné a zde to myslím vážně, když řeknu, že je vůči svému okolí nekorektně levné. Jak se pozná kdy je láce pohonných hmot ještě korektní? Velmi jednoduše. Představme si, že všechny pumpy zlevní na ceny ONO a budou tyto ceny dlouhodobě držet. Když píšu všechny, myslím tím celý stát. Co se stane? Firmě ONO klesne výtoč ( pro zjednodušení budeme hovořit jen o pumpě na Domažlické ), odhaduji tak na průměrně 8 tis. litrů, tedy na méně, než jednu šestinu současné výtoče a to akceptuji skutečnost, že by s nižšími cenami začalo jezdit i více aut. Pakliže ONO vydrží s těmito zisky a nekrachne, jsou takové ceny opravdu korektní. Jak se takový pokles výtoče projeví v jejich ekonomice si již můžete spočítat sami. Potom, co ONO zjistí, že to za těchto podmínek nemůže utáhnout, bude muset zdražit (zlevnit již nemá kam), což však již signalizuje, že tak nízké ceny korektní nebyly. I když by současně s ním zdražili i ostatní, jeho výtoč se tím nezvedne a opět bude muset sledovat, jestli to jde, nebo ne. V okamžiku, kdy se chytne a zbyde mu z čistého zisku částka, která se rovná alespoň výši uzákoněné minimální mzdy, lze hovořit o dosažení minimální výše korektní ceny pohonných hmot. Pokračujme však dál. Z věty, že by se cosi fungujícího u Ondrových mělo prosadit jinde mi běhá mráz po zádech. Ono by se mělo leccos, ale v tomto případě se obávám, že není co prosazovat. Komunisté se také rozhodli, že něco prosadí i jinde a jak to dopadlo vidíme a cítíme všichni. Pakliže autor článku navrhuje, že by se něco mělo prosadit, měl by také naznačit, jak si takové prosazování představuje, aby čtenářům bylo včas jasné, "vo co gou". Navíc svým nápadem prosazení obchodní politiky ONO na všechny pumpy by ve skutečnosti nastartoval začátek jejich konce, jelikož by tak v praxi uskutečnil onen test korektnosti úrovně jejich cen. Stálo by za to, dozvědět se od bratrů Ondrových, jak by takové prosazení jejich obchodní strategie na konkurenční pumpy přivítali. Z výše uvedeného již snad vyplývá, že na otázku proč nemají ostatní také nízké ceny jako ONO, již autorovi není třeba odpovídat.