OCTAVIA 1,8 Turbo...máte ji taky ??
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Octavia
-
« Re: Poslední příspěvek pro takytechniky
Údaj o 128 000 ot/min jsou víceméně automaticky převzal z literatury,( p. Cedrych, Octavia Combi ) . Nikdy nemůže člověk vyloučit, že se jedná o tiskovou chybu, možná to mělo být bez té jedničky vpředu 28 tis, nebo taky třeba 12 800, nebo 128 :-))) Škoda, že u dieslových motorů ten údaj o otáčkách turba není, dalo by se to porovnat..... Tak jsem se příležitostně zeptal " odborníků v autorizovaných servisech " :-)))))) Jeden mi odpověděl - cituji - " to turbo točí kurevsky rychle !!! " , v druhém servise nesměle špitli něco o 30tis. ot/min. To by mohlo napovídat tomu, že je v knize překlep, a místo 128 000 mělo být 28 000 ot/min. Třeba by pomohlo zeptat se mailem přímo z .com stránek Škody, ale když jsem se kdysi ptal, jestli k motoru 1,8 T najdu nějakou literaturu, tak mi sice odepsali ale v podstatě v tom smyslu, že všechno důležité najdu v návodu na obsluhu....:-))) A za měsíc vyšla výše zmiňovaná kniha - s posvěcením Škody a.s. Ptejte se odborníků !!! Věřím, že by stejně vzali do ruky tu knihu - jestli vůbec - a opsali by těch 128 000....Takže teď nevím, fakt nevím. A zajímá mě to čím dál tím víc. Zkuste někdo najít nějaké údaje o jiných turbomotorech. VOLVO 100 000 ot/min ??? -
« Re: Poslední příspěvek pro takytechniky
Takze uz pripustas 30 000 ot/s. No z tych 16 000 je to urcity pokrok, takze odhadujem, ze do dvoch tyzdnov uznas aj tych 120 000. Inac neviem preco by ma mmalo vzrusovat, ze obvodova rychlost prekracuje rychlost zvuku. Ak to nie je viac ako rychlost svetla, tak je to v pohode. ;-) -
« Poslední příspěvek pro takytechniky
Trošku jsem se na to turbo zaměřil. Podle údajů, které se mi podařilo zjistit točí většina turbínek v turbu tak do 30.000 ot/min. Je to umožněno volným uložením v pouzdrech, kde se turbínka točí fakticky na olejovém filmu. Jako opravdu poslední perličku=> zkuste si zpočítat obvodovou rychlost turbíny při otáčkách 128.000ot/min. Zjistíte, že obvodová rychlost Vaší turbínky bude vyšší než rychlost zvuku!!! A pokud máte taky problémy s matematikou, klidně mi napište, že to u VW jde. Howg Gapa. -
« Re: Zapeceni turba to gapa
Proč nemá vařit voda v chladiči ?? Protože vznikem páry vlivem změny skupenství z kapalného na plynné vznikají velké tlaky v systému....viz parní stroj :-))))) Prostě by to začalo pískat a kouřit.... To ale ještě nemusí pro motor NIC ZNAMENAT !!!!! POkud by teplota 100 stupňů měla být pro motor fatálně nebezpečná, tak už nejezdí žádná Škoda 105-120 !! Teploty v kritických místech motoru - což jsou všechna kluzná ložiska a třecí plochy ve válcích - mohou být jistě mnohonásobně vyšší . A stejný problém by mohl teoreticky potkat i ložisko ( bezpochyby kluzné, ne kuličkové, to má své maximum opravdu někde u 17 000 ot/min ) turbodmychadla. Ale s vodou v chladiči a potažmo s během ventilátorů po vypnutí motoru to má asi pramálo společného ..... Málo oleje, jeho nízká kvalita nebo jeho stáří a nebo případná závada mazání, tam vidím možnosti kritických situací. Pokud nejsou kluzné plochy motoru mazány, začne jim prudce narůstat teplota vlivem kritického tření, tím vlivem teplotních dilatací ( roztažnosti ) dílů dochází k neustálému zvyšování tření a tím i teploty, až se k sobě díly v podstatě přivaří !!! Kam se na takový proces hrabe teplota varu vody ! A třecí plochy v motoru nejsou chlazeny vodou, ale právě přiváděným olejem, který má svůj chladící systém. Ale běžná rychlá jízda že by měla přivodit kritickou situaci po vypnutí motoru ??? Jedině když se bude jezdit na Ramu nebo Lukanu ...... -
« Re: Zapeceni turba
to gappa: V zadnem pripade nechci snizovat Tvoje technické znalosti v oblasti strojirenstvi (loziska, pouzdra atd.), ale zajdi co nejdrive do technicke knihovny a podivej se na technicke novinky za rok 1997!!! Prijdes na to, ze v tomto roce japonci zkonstruovali elektromotorek, ktery toci 16.500 ot./s. coz je v prepoctu skoro 1.000.000 ot./s. To je pouze poznamka k tomu, ze si LZE predstavit neco tak rychle rotujici. Ale nerozvadejme tuto diskusi, venujme se turbum jako takovym, ale predtim apeluji na gappu, aby si obnovil sve technicke znalosti, ktere jsou na urovni 70.let. Nezapomenme pise se rok 1999.
Pozn. turbo opravdu ma max. otacky okolo 120000 za min. -
« Re: Zapeceni turba to gapa
To Gapa: Najviac sa tesim na tvoju reakciu potom, co zistis, ze sa mylis.(Najma po tych invektivach typu "selsky rozum" atd. Tvoja argumentacia mi pripomina jedneho chlapika, ktory nebol ohcotny pripustit, ze motor sa moze tocit 5000 ot/min, pretoze rotor helikoptery ma 3000, takze by auto muselo lietat. A este k tomu chladeniu turba, samozrejme, ze ventilatory sa zapinaju, aby nedoslo k prehriatiu motora po jeho vypnuti, ale ak nevrie voda v chladici, tak nevrie ani pri turbe => turbo sa nemoze prehriat. -
« Re: Zapeceni turba to gapa
Ventilátory se poo vypnutí motoru, podle mého názoru, točí hlavně proto, aby nedošlo k varu vody v chladiči bezprostředně po vypnutí motoru, kdy přestane proudit chladičem vzduch...K těm otáčkám se ještě vrátím, je třeba sehnat tu literaturu :-)))) -
« Re: Zapeceni turba
to: DIM. Tryskové motory točí cca 6.500 ot./min, přičemž max. tech. možná hranice je kolem 12.000 ot./min. Samozřejmě že otáčky t-kompresoru nejsou otáčky motoru, ale každá rotační součást musí být nějakým způsobem uložena (ložiska, pouzdra, hroty a pod.). Dokážeš si představit rotující součást, která se otočí kolem své osy cca 2.100 krát za sekundu!!!!! To už je v oblasti sci-fi. Nevím z jaké literatury ten údaj máš, ale nemyslíš, že se někdo mohl "uklepnout".
to: walker, pokud máš opravdu vysokoškolské vzdělání, je smutný tvůj nedostatek selského rozumu. -
« Re: Zapeceni turba to gapa
Dakujem za zaradenie do skupiny diletantov(hoci znalosti ma velmi dobre aj z vysokoskojskej fyziky); je dobre ked clovek vie na com je, len ci to vies aj ty. K tomu chladeniu, turbo sa chladi aj olejom aj vodou; ked je vypnuty motor a zapne sa ventilator, tak voda by mala obiehat "samospadom"(ochladena voda klesa v chladici nizsie; samozrejme je to obmedzovane cerpadlom, ale aj cez neho by sa ta voda mala dostat, naco by sa potom ten ventilator zapinal? -
« Re: Zapeceni turba
Padlo tady víc věcí najednou...Takže : Ventilátory jsou dva dvoustupňové,. Že je tutrbo chlazeno od motoru nevím, nemám možnost to hned ověřit, ale jestli,tak jak má být chlazeno ?? Vodou ?? Olejem ?? Obojí je však napojeno na oběhová čerpadla, takže nestačí, když běží ventilátor, ale musel by běžet celý motor, a tudíž i čerpadla !!! Otáčky turba jsou podle literatury max : 128 000/min !!!!!!!! Nepleť si otáčky motoru....!!! Turbína není koloběžka :-)))) Kolik otáček asi točí tryskové motory letadel ??? ( Já to nevím...) -
« Re: Zapeceni turba
To: walker. I ty walkere???? Lehce jsi se zařadil mezi technické diletanty. Pro vysvětlení: nejkvalitnější ložiska naší doby zvládnou tak max. 16 tis.otáček :(( Taková formule 1 točí asi tak 12 tis.otáček/min:(( Kam se ale hrabou na VW to má klidně sériové turbo s 10-ti násobnou rychlostí :))) Neškodilo by trochu soudnosti, selského rozumu a něco málo znalostí středoškolské fyziky. -
petous 16.05.99 11:28
« Rozdíly mezi 1.8 s T a bez
Ve firemních materiálech k oktávce je napsáno, že motor 1.8T nemá variabilní časování sacích ventilů ani změnu délky sání, jako ten samý motor bez turba. Je to pravda ? Ta variabilní délka sání je asi u turba zbytečná, ale VVT by se určitě vyplatilo zachovat. Možná že se snažili někde ušetřit.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!
[odkaz] Tam pisou ze skousi prumerny turba
do 200 000 otacek a vyvazuji je pri 100 000 otackach. z textu:
A turbocharger is very precisely constructed. The very strictly mounting toleration and a perfect balanced rotor (which makes revolutions
up till 220.000 a minute) guarantee a correctly compression.
The turbo`s are balanced at 100.000 revolutions a minute, which is necessary for a long life for the turbo.