Klimatizace
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Klimatizacia vo Felicii
A jsme zase u toho. Já tvrdím, že výkon klimatizace je stejný při 25 stupních venku nebo při 60 stupních venku....prostě buď běží nebo neběží !!! Jestli elektronika přidává plyn, je to zvláštní regulace, ale na výkonu ani kroutícím momentu se to nijak neprojeví... A pokud jde o poznámku k 1,9 TDi , tak za prvé má 81 KW, za druhé má sice o něco větší kroutící moment než 1,8 T ale zase ho má vyšší jen ve velmi uzounkém pásmu otáček... -
« Re: Klimatizacia vo Felicii
Jak už jsem napsal níže. Ve své Felicii 1.6 poznám úbytek výkonu v otáčkách do 3.000 opravdu značně. Pak už ale stačí auto udržovat ve 3.000 a více a jede bez většího výkonového rozdílu. Záleží však na teplotě okolí. Dneska při 21-22 stupních venku je rozdíl ve výkonu s klima a bez ní vpodstatě zanedbatelný, a to i v těch nižších otáčkách. Až bude venku 35 a pekelné slunce, řekne si ta klima o daleko větší kus výkon a auto pojede daleko hůře. P.S. Myslím, že to co klima autu ubírá není výkon, ale točivý moment. Předpokládám, že bude daleko méně znát u motoru 1.9 TDI 85kW, než u 1.8T 110kW. -
« Re: Klimatizacia vo Felicii
Pokud máą výkonějąí auto, tak ho větąinou ani při sviľnějąí jízdě "nehoníą" naplno. A ta "elektronika" udělá při zapnutí klimy tu nejprostąí věc - otevře (a reguluje) pomocný ventil umístěný vedle ąpérklapky. Takľe je to jako kdybys přiąlápl plyn. Proto nepoznáą úbytek výkonu ani nic jiného. Pokud ovąem jedeą s plynem na podlaze tak samozřejmě nezbývá ľádný prostor pro regulaci - pak to znát je. Ale pokud máą např. 110 kW, tak to zase skoro nepoznáą. -
« Re: Klimatizacia vo Felicii
Jak vás tak poslouchám, možná záleží taky na tom, jaký typ a tudíž výkon mají různé typy klimatizací v různých autech ! Odpojování kompresoru při max. akceleraci je u méně výkonných aut chytré. Ale myslet si, že nějaká blíže neurčená zázračná elektronika si poradí z úbytkem výkonu při ustálené jízdě ?? Jak by to dělala ?? Spíš si myslím, že si na tu menší dynamiku člověk časem zvykne. Já to teda na dynamice auta poznám - např. při normálním rozjezdu a pod. A navíc je auto slyšitelně hlučnější, protože automaticky roztočí větráky .... -
« Re: Klimatizacia vo Felicii
Záleľí také na tom, jak je nastavená elektronika zodpovědná za spolupráci klimatizace a motoru. U mého auta se zapnutí klimy projevilo pouze při velkém výkonu, při ustálené jízdě vyrovnala elektronika ztrátu výkonu v klimatizaci bez zaváhání. Jen občas se projevilo opravdu mírné ąkubnutí, větąinou se to poznalo spíąe akusticky. Moderní auta mají větąí inteligenci, při prudąí akceleraci sami vypnou kompresor a zapnou ho aľ při "klidnějąí" jízdě. -
« Re: výkon a typ kompresoru
Těľko by mohla klimatizace vysouąet vzduch, kdyby se nezapnul kompresor. Jinak mě se kompresor zapínal i při -x°C. Vysouąení funguje tak, ľe vodní páry rozptýlené ve vzduchu kondenzují na tělěse výparníku, protoľe je daleko chladnějąí neľ vzduch. Asi jako kdyľ dýchneą na studené sklo. -
« Re: Klimatizacia vo Felicii
POkud se nepletu, tak výkon klimatizace je - resp. odpor - asi 5 KW. Z Felicie 50 KW to je , jednoduše spočítáno, 10 % . Horší je, že průběh kroutícího momentu a výkonu Felicie 1,3 je tak nevýhodně vysoko, že se to při normální jízdě projeví citelněji než 10 % . Snad ani ne spotřebou, ale rozjíždět se je údajně lepší bez klimatizace a zapínat ji až při ustálené jízdě. To mám z doslechu, ale vím, že i při mých 110 KW a velmi příznivém kroutícím momentu je pokles tahu ¨z nižších otáček dost citelný, spotřeba se mi změní tak o plus 0,3-0,4 l/100 km ( normál počítám tak 7,2-7,5 l při delších cestách...) Mluvím ale o Octavii. -
Diamant 15.06.99 21:05
« Re: výkon a typ kompresoru
Pocet siedmych piestov je uvedeny napriklad v knihe "Automobily Skoda FELICIA" od M.R.Cedrycha. Zaujimam sa o klimu do Felicie, lebo jazdim aj s Golfom a preto mi uz vo Felicii chyba. Privitam vsetky informacie o dodatocnej montazi, cenach ...
Climatronic. Mam skusenosti z praxe. Ak mas zapnute ECON, tak je kimatizacia uplne vyradena z prevadzky a nema ZIADNU spotrebu. Mas teda auto ako bez klimy, len s kurenim. Znamena to teda, ze nedostanes z vetraku kurenia nizsiu teplotu, ako je teplota vonkajsieho vzduchu, nedochadza k vysusaniu vhananeho vzduchu. Automaticka regulacia teploty vsak aj nadalej funguje. Inak v zime klima nepojde ani v normalnom rezime. Teda vysusanie vzduchu ano (to potrebujeme, ak su zarosene okna), ale kompresor sa v pripade teploty okolo 0 a nizsie urcite nezapne. -
« Climatronic a kurenie v zime
Viete mi niekto dat vediet, ako je to s kurenim v zime a klimatizaciou ? Zaujima ma, ci je pri Climatronicu mozne zapnut kurenie v rezime ECON, alebo len v rezime AUTO - to znamena, ci klima musi pracovat aj pri kureni (a tym brat vykon a zvysovat spotrebu). Je mi jasne, ze by sa kompresor teoreticky nemal zapnut pri nizsej vonkajsej teplote, ale cital som dost casto o vyhode klimy v zime - vysusovanie vnutorneho vzduchu. Avsak ako je to potom so spotrebou vykonu (a benzinu)? -
« Re: výkon a typ kompresoru
Alesi, z toho ale není vůbec jasné, jestli se dá ovlivnit výkon klimatizace , jinými slovy jestli má řekněme při plném výkonu agreát chlazení výkon ( resp. odpor ) 5 KW, jestli při lehkém dochlazování může běžet řekněme pouze na 2 nebo 3 KW.... Já zatím tvrdím, že si to nedokážu představit, jak by to fungovalo v praxi. Že se klima odpojuje nebo připojuje přes elmag spojku je jasné. Ale to by spíše znamenalo, že mám pravdu já. -
« Re: výkon a typ kompresoru
.... a navíc pokud dobře rozumím Tvé teorii, tak předpokládáš nějaký tlakový zásobník mezi kompresorem a výparníkem. Možné to je, ale pokud by vzrůstal tlak v tom zásobníku tím, že by jej ventil vyprázdňoval pomaleji, tak by kompresor tlakoval do stále více natlakované nádoby = větší odpor na výstupu z kompresoru! Kompresor překonává jenom ten tlak, který si sám vytvoří, a pak to prostě foukne do nenatlakovaného prostoru .....Ale my na to společně nakonec stejně přijdem :-)))) -
« Re: výkon a typ kompresoru
V kompresoru ale nejde o dávkování chladiva !! Kompresor stlačuje plyn ve válci, který pak vstříkne do prostoru kde je normální tlak, stlačený plyn se začne rozpínat a tím se prudce ochladí...jako bombička na sifon když ji propíchneš ( no, raději to nedělej ). Jmenuje se to adiabatický děj. Tak vzniká v klimatizaci zima . Představa, že by kompresor stlačoval jenom tak trochu mi stále nějak nesedí...JAK BY TO UDĚLAL ?? V ledničce taky když ji zapneš na míň nebo na víc, tak tím prostě jenom ovlivníš četnost spínání a vypínání kompresoru, ale ne jeho výkon..... -
« Re: výkon a typ kompresoru
Já to posuzuji hlavně podle rozjíždění se. V otáčkách pod 3000 je ten pokles výkonu (nebo toč.momentu?) nejcitelnější a minimálně při rozjíždění musí motor těmito otáčkami projít. Pokles výkonu motoru při naplno zapnutým větrákům v horku nebo při např. 10 stupních venku v dešti, je obrovský. Čím to je nevím. Já se laicky domnívám, že by to mohl mít na svědomí rozdíl tlaku před a za kompresorem. Když hodně chladím, pouští ventil v dávkách do výparníku častěji chladivo (když se na to soustředím je to i slyšet). Pokud je ale už výparník vychlazený, nepotřebuje tak často dávku chladiva a tlak za kompresorem se snižuje pomaleji a kompresor tak překonává stále menší rozdíl tlaku a spotřebovává méně energie. Najde se někdo kdo tento můj názor podrobí kritice? -
« Re: výkon a typ kompresoru
.........já jen pořád nevím , jak by se ten výkon reguloval ! Že při dochlazování pokles výkonu nepociťuješ ?? Nemůže to být tím, že si prostě na ten pokles po několika minutách prostě zvykneš ?? Já totiž ten pocit poklesu zrychlení ,zvlášť při hodně nízkých otáčkách , vnímám bez ohledu na to, jaká zima už v kabině je. A taky mi vadí ten zvýšený hluk od těch větráků, je to dost výrazný rozdíl...?:-((( -
« Re: výkon a typ kompresoru
Nemyslím si, že by se kompresor sám zapínal a vypínal, protože když klimatizaci zapnu, tak to trošku cukne. Nic takového se ale neděje po dobu, kdy je klima zapnutá. Nějaká regulace tam ale být musí, protože když zapnu v horku klimatizaci naplno, je to dost poznat na výkonu. Pokud už jen dochlazuju, tak ten rozdíl ve výkonu ani nepoznám.
----------------------------------------… /> Dneska jsem si v Brně prohlížel MB S500L a před chladičem klimatizace žádný větrák neměl. Jediný mohutný větrák je umístěný za chladičem vody. -
« Re: výkon a typ kompresoru
Klima u Skodovky (a asi aj u ostatnych aut) je bud zapnuta alebo vypnuta. Toto plati aj pre automaticku klimu. U oboch mozno klimu vypnut a zapnut iba z kabiny, ziadne vypinanie a zapinanie z dovodu teploty vzduchu sa nedeje - bolo by to nebezpecne aj z hladiska poklesu vykonu motora (tento pokles citit hlavne u motorov s nizkym krut. momentom). V systeme topenia za pelovym filtrom je vymennik tepla od klimy, potom nasleduje klapka, ktora usmernuje vzduch bud na radiator topenia alebo priamo do kabiny. Z tohoto usporiadania vypliva, ze aj pri manualnej klime si mozeme namiesat lubovolne teply vzduch jednoduchym otocenim knofliku topenia. Klima nadalej bude pracovat na max. vykon, ibaze cast studeneho vzduchu bude pretekat cez radiator a vysledny efekt bude prijemny vlazny a suchy vzduch v kabine. Pri zmene rychlosti vozidla alebo vonkajsej teploty zial musime miesanie tepleho a studeneho vzduchu doregulovat. Ak sme lenivy, tak si kupime automaticku klimu, kde tato regulacia (vcetne mnozstva a smeru vzduchu v kabine) sa deje automaticky (ale klima sa nikdy nevypina). Ak vypneme klimu, vzduch takisto preteka cez vymennik klimy, ale ten ho uz neochladi. -
« Re: výkon a typ kompresoru
Já nevím, kde jsem k té informaci přišel ale vím, že jsem se podivil tad tím počtem sedmi pístů !!!! Někde to muselo být uvedené.... Možná že by se výkon dal ovládat tím, že by prostě některé písty z těch sedmi byly vyřazovány ( třeba otevřením jejich ventilů ) To by asi nemuselo být tak složité !!! Zkusí to někdo najít, jak to je ?? Kdo bude první, získá malý puntík .... -
« výkon a typ kompresoru
Nechci Vás zklamat, ale ve většině aut se používají spirálové kompresory nikoli pístové, výkon kompresoru se pohybuje kolem 5KW, celkový chladící výkon je ale podstatně vyšší. Pochopitelně kompresor buď pracuje nebo nepracuje je ale možné regulovat chladící výkon, protože kompresor není jediným činitelem, který tento výkon ovlivňuje. Jedná se ale o dosti náročný systém, který se používá převážně u velmi drahých klimatizací. Normálně se používa jen různě dlouhé sepnutí kompresoru. Toto je regulováno potřebou dochlazovat výměník na kterém je většinou teplotní čidlo, které spíná kompresor při nárůstu teploty na výměníku klimy. Nárůst teploty je dán množstvím ochlazeného vzduchu. Tzn. zapnete-li ventilátor u manuálu na vyšší výkon logicky proteče více vzduchu a klima musí více dochlazovat tudíž spíná kompresor buď čatěji, nebo na delší dobu. U automatů je to zase dáno dalšími čidly, které měří teplotu v interiéru a porovnávají ji s teplotou Vámi nastavenou. Pokud zjistí rozdíl, tak zapnou ventilátor na vyšší výkon popřípadě ještě usměrní proud vzduchu tím se ohřeje výměník a čidlo na výměníku sepne kompresor. Je to celkem prosté. Pavel -
« Re: Vykony
Klima se víceméně nijak zvukově neprojevuje, kdyľ si odmyslím větráky. Zakvílení při zapnutí klimy nebo prudké akceleraci je na 90% klínovej řemen co tu klimu pohání. Větąina aut má na klimu samostatnej, ale některý maj na kompresor, alternátor vodní pumpu apod. jen jeden. Jinak ten odběr výkonu je podle typu a samozřejmě podle otáček v rozmezí cca 3 - 8 kW. Jestli tvůj Accord má 24 kW tak to bude moľná i 1/3 ;-))) Nevím jak u novejch, ale u starąích aut (Audi, Citroen) automatická klima opravdu jen otvírá a zavírá přívod venkovního/teplého/ochlazeného vzduchu. V reľimu "ekono" nechladí, jen mixuje venkovní/teplý. V reľimu "max" dá větráky na plný k. a míchá venkovní/ochlazenej. Jinak má klima jeątě jednu funkci - "suąí" vzduch. Vlhkost ze vzduchu kondenzuje na výparníku a odkapává pod auto. Takľe kdyľ je venku vlhko a vám se mlľej okýnka (třeba kdyľ jedete z lyľí), tak zapněte klimu a topení a hned je to lepąí. -
« Re: Vykony
No to je právě ten rozdíl, že ti to mísí vzduch na základě informací o teplotě v kabině. Když jsi jezdil s accordem, neprojevovalo se ti to nijak na zvuku motoru? Že by nebylo něco v pořádku s naším? Ale jede to a chladí to, tak nevím, v čem by byla zrada. Jestli jsi z okolí prahy, tak by to chtělo, aby sis to poslechl. Napiš, co si o tom myslíš. Já nic jiného s klimou neřídil, tak nemám zkušenosti. -
« Re: Vykony
Jak už jsem psal, opravdu je to poznat, když se zapne, ale o 1/3 , to bych neřekl :-))) To by už Felda asi nejela...:-))) V čem je jiná automatická klimatizace ??? Není tam snad píst a válec ?? Automatické je pouze to mísení vzduchu s tím, že ti to hlídá vnitřní teplotu a pak ti ji udržuje na nějaké nastavené úrovni. Ale klimatizační jednotka jako taková je snad stejná...?? -
« Re: Vykony
Jo DIME, klima chladí (a/c) furt stejně, otáčením knoflíku topení pouštíš topení, a to mixuje teplo s chladem z A/C. U elektronické je ale situace jiná. To je podstatný rozdíl. Jinak klima nechutně snižuje výkon (prý o 1/4 až o 1/3). Však také náš accord pěkně brečí, když mu ji zapnu. Kvílí jako zvíře (při akceleraci). Když se chci svižně svézt, tak ji radši vypnu a otevřu si okna. Zapnu ji vždy, když nemohu předjíždět, nebo když není třeba masivní akcelerace. Nechtěl bych jezdit v chudince felicii s klimou. Asi bych musel do kopce vystoupit a zatlačit. -
« Re: Vykony
Jsem přesvědčený o tom, že to tak není, že by otáčením knoflíku topení chladila klima čím dál tím míň !!! Klimatizace podle mě chladí pořád stejně akorát že tím, že ten studený vzduch mixuješ s teplým tak, si můžeš nastavit teplotu i mezi úplně studeným a nebo venkovním teplým. Když dáš topení naplno, tak teplý vzduch přebije ten studený, možná že ho i přepážkou odešle někam pod auto ( buď úplně nebo částečně ) ale že by nějak reguloval výkon klimatizace ??? Jak by to technicky dělal ?? Klimatizace je především kompresor = píst , válec a ventil . Jak by si chtěl při konstantních otáčkách - konstantní počet zdvihů stejného pístu ve stejném válci - dosáhnout nějakou změnu výkonu ?? Proměnnou výškou zdvihu válce ?? To je poměrně složité, i když ne nemožné. Ale dost bych o tom pochyboval...... -
« Re: Vykony
Před lety v Brně mi zástupce fy Diavia řekl mj. toto: Man. klima zapínáme tlačítkem, výkon se přes elmag. spojku reguluje tak, že u regulace TEPLY-STUDENY (většinou kruhový, případně táhlový ovladač) budeme postupně při zapnuté klima otáčet směrem na TEPLY, tak plynule zmenšujeme výkon chlazení. Tj: když bude ovladač úplně na teplo, klima NECHLADÍ, jestli nějak pracuje, to nevím, ale NECHLADÍ!! Doporučuji mít ovladač vždy max. na STUDENO, výkon chlazení kabiny, pokud to jde, regulovat větrákem. Když i 1. poloha je dostatečná, klima vypnout, nebo přidat trošku "tepla." -
« Re: Vykony
Musím poopravit svůj minulý příspěvek : chladiče v Octavce 1,8T jsou za sebou, ne vedle sebe, a mají mezi sebou jen malou mezeru. Vedle sebe jsou ventilátory, které jsou na chladiči blíž k motoru. První chladič je zřejmě průchodnější a je na klimatizaci, ten druhý s větráky je na vodu z motoru. S tím, že by spojka jen tak trochu spínala kompresor, se mi nechce věřit....... hnací hřídel je stále poháněna klínovým řemenem od motoru a v případě zapnutí klimy se elmag spojkou spojí hřídel náhonu a hřídel kompresoru. Ale že by to spínalo jen tak trochu ??? Spíše mám nejasný pocit o tom, že výkon klimatizace je snad opravdu nějak regulován, a že to souviselo s geometrií samotného kompresního prostoru...zkusím zjistit :-))) -
Diamant 01.06.99 19:54
« Vykony
Nemam sice info o vykone klimy, ale nesuhlasim s tym, ze klima je zapnuta, alebo nie. Kima ma pohon cez spojku a pokial sa cez nu prezenie velke mnozstvo vzduchu, tak sa samozrejme chladiace medium viac ohreje a spojka castejsie zapina klimu. Naopak, pokial si nastavite ventilator na minimum, tak sa odoberie z media menej chladu a tak je potrebne zriedkavejsie dochladzovanie (t.j. zapinanie cerpadla cez spojku) a teda aj mensie odobratie vykonu motora. Inak len pre zaujimavost. Chladic bezneho Favorita dokaze odovzdat do vzduchu az 33 kW tepelneho vykonu. -
« Re: Technické provedení klimatizace u různých aut
Větráky se zapínají v okamžiku, kdy se zapne tlačítko klimatizace - nemám automatickou ale ruční ... Chladiče jsou vedle sebe, větráky jsou za nimi. K tomu poklesu výkonu při jízdě : i přes motot s velmi solidními parametry ( 110 KW a 210 N/m od 1800 ot. ) je zapnutí klimatizace při jízdě, zvlášť v nízkých otáčkách citelně znát : auto sebou citelně škubne, je línější a hlučnější, což asi souvisí s hukotem těch větráků. Spotřeba se zvýší tak o 3-4 deci na 100 km. Nevím jak ve Feldě, ale zřejmě taky záleží na tom, jak výkonná klimatizace v tom autě je, nevím jestli se takový údaj dá najít. Co se týče dochlazování a nebo zapnutí jen na " málo " , taková možnost vpodstatě neexistuje, klima buď běží nebo ne, i u automatiky to bude stejné, automatika jen řídí četnost zapínání a vypínání podle teploty uvnitř.... -
« Re: Klimatizace u Felicie
Mám již skoro tři roky klimatizaci Diavia ve Felicii 1.6. V době kdy jsem auto kupoval ji ještě Škoda nedodávala a tak jsem za ni zaplatil 43tis., zatímco Škoda ji dnes prodává za příplatek 25tis. Co se týče ztráty výkonu je závislá od potřeby chlazení (kupodivu). Když zapnete naplno klima v 50 stupňovém interiéru, tak to jede jako s tunovým přívěsem. Pokud už jen dochlazujete, tak zaplou klimatizaci skoro nepoznáte. Co se týče výkonu, považuji ho za velmi dobrý a při delších jízdách po dálnici jsem musel i při 40 stupních venku, vždy na chvilku klima vypnout, abych nezmrzl. (Prostě míň to už zapnout nešlo). Na druhou stranu zase nemůžete čekat, že ve stojící zácpě vychladíte 50ti stupňový interiér na příjemnou teplotu za 10 minut. -
« Re: Klimatizace u Felicie
Otec ma klimacku ve felde zabudovanou od zacatku. Ma teda 1.6l a pri spusteni klimy je citit urcity pokles vykonu. To auto je takovy linejsi. Taky trochu vice zere. Ale za ten komfort to stoji. Nechaval si to dodelavat, protoze to auto z vyroby klimacku nemelo, ale ma na to plnou zaruku a je spokojenej. Standardne stoji klima do feldy kolem 40000, ale uz jsem videl u nektereho prodejce na webu i cenu kolem 25000. -
« Technické provedení klimatizace u různých aut
To DIM: Co dělají větráky u Octavie 1.8T, když kompresor přechodně vypne (ale klima je stále spuštěná) - běží dál? Jsou větráky oba před nebo oba za chladičema? Pokrývají větráky celou čelní plochu chladiče klimy? Je mezi chladičem klimy a chladičem motoru mezera nebo jsou "přilepený" na sebe? Máš tam Climatronic nebo manuální klimu? Dík Pavel. -
« Re: Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Octavia 1,8 T má pístovou klimatizaci, a to rovnou sedmipístovou .......větráky se zapínají oba v okamžiku zapnutí kompresoru, a to na první výkonový stupeň ( asi 60 W ). V případě potřeby se přepnou na 2. stupeň ... asi 120 W , tuším... -
« Re: Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Pokles otáček na volnoběch, který jsi popsal je způsoben sepnutím kompresoru nikoli ventilátoru, Je prakticky vyloučeno, že by Ti běžel kompresor na plný výkon stále, protože by to za prvé nejspíš vypnul přetlakový ventil a za druhé by Ti s velkou pravděpodobností zamrzl výměník klimy a došlo by k jeho poškození. Teploty které uvádíš také nehovoří o extrémním výkonu celého systému. Teplota u výdechů většinou na plný výkon při volnoběhu dosahuje hodnoty do 10 stupňů, ale samozřejmě až po nějaké chvíli nikoli tedy hned po zapnutí klimy. Výkonnost klimatizačních systémů pro auta je o dost vyšší než u bytových klimatizací a také jsou stavěné na výrazně vyšší výparnou teplotu (tím myslím právě vysokou teplotu u chladiče motoru) a proto většinou ani tolik nezáleží na teplotě okolního vzduchu (samozřejmě myšleno v létě). Snížený výkon může být zapříčiněn několika faktory: jednak dostatkem resp nedostatkem chladícího média (doporučuji Ti si nechat změřit množství chladiva a popřípadě ho nechat doplnit - upozorňuji že není to nic levného, řádově kolem 1.500,- Kč), dálší důvody jsou většinou nedostatečný výkon kompresoru (netěsnost nebo příliš volný náhonový řemen nebo nedostatečně účinná elektromagnetická spojka na řemenici - ale to bývá jen zřídka), nejprimitivnějším důvodem by mohla být porucha na ventilátoru chladiče, protože jak jsem již psal princip spočívá v co nejdůkladnějším ochlazování výparníku (před chladičem) a k tomu je nutný plný výkon ventilátoru bez přerušování, myslím tedy, že tam máš nejakou poruchu když Ti ventilátor spíná jen s připnutím kompresoru. Jinak ten pokles otáček jsem uváděl při plném zatížení alternátoru. Tzn. dva (většinou) ventilátory v chodu, zapnutý světla a třeba ještě posilovač v činnosti. Pokles se ale projevuje více u benzínů než u nafty, protože ta má dost velký točivý moment v nízkých otáčkách a většinou i silnější alternátor z důvodu větší baterie. Nafťáky někdy nemívají systém na vyrovnávání otáček. Ten krokovací motorek mají většinou jen benzíny. Jinak v klimatizacích v autech se používají spirálové kompresory.
Pavel K. -
« Re: Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Jedná se o automatickou klimu ve Fiatu Tempra 1.9TD z roku 1991. Když jsem loni měřil teploty na výdechu na palubce tak byl vzduch ochlazený o 10-15 C oproti venkovní teplotě (při plným ventilátoru spíš jen o 10 C). Teplotu trubky před chladičem a za chladičem klimy jsem zatím neměřil, ale někdy to zkusím. Trochu jsi mě znejistil informací, že otáčky motoru mohou citelně klesnou i jen od zapnutí ventilátoru - možná si potom ony poklesy otáček špatně vykládám, když tvrdím, že jde primárně o vliv spínání kompresoru klimy (není možné, že jde pouze o vliv spínání ventilátoru a že kompresor klimy běží neustále - tj. regulovaně?). Jinak co se týče zvýšeného zatížení motoru na volnoběh při instalaci dalšího ventilátoru - asi bych to řešil tím, že bych před létem trochu přešteloval nahoru volnoběžný otáčky (Fiatovský 1.9TD/66kW je starší motor a očividně nemá žádnou elektronickou regulaci otáček volnoběhu pro případy zvýšeném zatížení apod.). Mimochodem jaký se vlastně používají kompresory v klimatizačních okruzích aut - pístový nebo něco jinýho? Dík za informace, Pavel.
-
« Re: Rychlej?í topení u digit.klima
Já to hrnu: 1) Jestli má inivovaná A4 dvojčinou (pro řidiče a spol.) klima, to ted´nevím. , ale A4 od počátku výroby do inovace (2/99) měla klasickou klima (taková, jaká je ted´v A3), která také zohledňuje úhel dopadajících paprsků, zcela automaticky (nahoře, dole, vpravo, vlevo, ...) vyrovnává teplotu V©UDE ve voze, má několik senzorů, díky kterým měří teplotu v inkriminovaných místech (v té A4, o které jsem psal jsem si vąiml senzoru: po otevření zadních levých dveřích, na polstrování v levém horním rohu). Dovolím si tvrdit, ľe takto zcela aut. klima nemá ľádný jiný výrobce levnějąích vozů (snad kromě VW, jinak kromě samozřejmě asi i M-B, BMW, apod....). Jak rozkládá vzduch dvojčinná klima, jestli je to tak, jak jste psali, ľe teplota pro spol. platí i pro vąechny zadní sedadla, to nevím. Jinak tohle vąechno platí jen pro klimatizace originál AUDI. Jestli máte ve voze namontovanou dodatečně jinou, je to něco jiného. -
« Re: Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Zkus napsat co máš za auto, protože pak se můžeme bavit zasvěceněji, nicméně je velmi nestandartní situace, že ventilátor sepne jen při sepnutí kompresoru klimatizace, protože jak jsem již zde uvedl efekt spočívá v co největším ochlazování chladiče a toho lze jen stěží dosáhnout krátkodobým sepnutím ventilátoru (nebo ventilátorů). To že ventilátor(y) pokrývají jen část chladičů nemusí být na škodu, závisí to na konstrukci, Podle toho že uvádíš pokles otáček motoru při zapnutí klimy soudím, že motor tvého vozu není vybaven krokovacím motorkem v sání, protože většinou si motor sám přidá těsně před zatížením kompresoru klimy. Jak říkám zkus napsat co máš za auto a jestli je klima dodělávaná dodatečně. Zkus změřit teploty u výdechů na palubce při plně zapnutým vnitřním ventilátoru a stojícím autě, doporučuji taky aby jsi zkusil odhadnout zahrátí trubky vedoucí k chladiči klimy a k vysoušeči(je to válcovitá nádoba většinou s jedním vstupem a výstupem často s malým okénkem v horní části). Jinak montáž dodatečného ventilátoru , který by běžel při zapnutý klimě stále bych Ti doporučil, ale pokud nemá motor možnost se vyrovnat se zvýšeným zatížením na volnoběh, tak by jsi mohl mít potíže s přílišným poklesem otáček při volnoběhu a z toho plynoucí vibrace (výkonný ventilátor má docela slušný odběr a tudíž dost zatíží alternátor). Pavel K. -
« Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Včera jsem koukal na to, kdy mi vlastně funguje ventilátor u chladičů motoru a klimy. Motor běžel na volnoběh, teplota chladící kapaliny okolo 80 C (tudíž ventilátor se od ní nespínal) a měl jsem puštěnou klimu. Ventilátor se sepnul vždy jen na chvilku - zároveň s kompresorem klimy (alespoň si to myslím, protože vždy trochu klesly otáčky motoru). Moje otázka je, zda taková chvilková činnost ventilátoru je normální, nebo zda je spíš normální, že ventilátor běží pořád, pokud je v provozu klimatizace? Jinak, protože je tenhle ventilátor jen jeden a zabírá jen část čelní plochy chladičů, tak plánuje, že tam nechám přimontovat ještě druhej ventilátor zepředu, který by foukal na druhou "půlku" chladičů. Plus, že by oba pracovaly pořád, pokuj je puštěná klimatizace - zdá se Ti to rozumný? Dík Pavel. -
« Re: Rychlejší topení u digit.klima
Audis pravděpodobně myslel typ klimatizace, která se dodává do A6 a A8 (sériově). Tato klimatizace umožňuje zvolit jinou teplotu pro výdechy směřující na řidiče a jinou směřující na spolujezdce. Teplota pro výdechy na zadní sedadla se řídí podle nastavené teploty pro spolujezdce. Ve voze je opravdu více teploměrů, které sledují teplotu a směr slunečních paprsků dopadajících do různých částí vozu. Do A4 a A3 se dodává klimatizace staršího typu, kde je možno nastavit teplotu pouze jednu. Tato klimatizace je také méně výkonější, než ta nová. -
« Re: Rychlejší topení u digit.klima
26.4. jsi psal, že audi má po celém autě teploměry. My máme A4 2,6Q a našel jsem jenom jeden, kde mám ty ostaní. Také jsem nic neslyšel o tom, že by A4 měly klima rozdělenou na pravou a levou půlku, natož ještě na přední a zadní část. Jestli budeš v té tvé audině ty teploměry hledat, tak předpokládám, že najdeš jenom jeden, a to u ovládání klima. -
« Re: manuální klima - to Driverman
Pokud tam mate jen jeden ventilátor, tak by bylo maximálně vhodné tam nechat zabudovat ještě jeden a je v zásadě jedno jestli před nebo za chladič, prostě tam kam se vejde. Z principu klimatizace totiž vyplývá, že na jedné straně to chladí tím lépe čím více tepla tomu na druhé straně odeberete. Jednoduše řečeno se to dá takto vyjádřit. -
« Re: Climatronic a vykon
Nemám sice přímo Climatronic od VW, ale moje automatická klima (Fiat Tempra 1.9TD) je tomu zřejmě dost podobná. Souhlasím s jedním z předchozích příspěvků, že automatická klimatizace (tj. funkce chlazení) se dá nejlépe vypnout pomocí tlačítka "ECON". Jiný názor mám ale na to co to způsobí - dle mě se prostě vypne kompresor klimatizace, ale vzduch proudí dál přes výměník (ten se ovšem záhy ohřeje na teplotu protékajícího vzduchu a přestane ho ochlazovat). To zda proudí do auta vzduch z venku nebo zevnitř (vnitřní cirkulace) je jiná věc a nesouvisí přímo s činností kompresoru klimatizace. To že tlačítko "ECON" vypíná kompresor klimatizace je u mého auto zřejmé při stání a chodu motoru na volnoběžných otáčkách. Pokud je zmáčknuté "ECON" otáčky motoru jsou normální - tj. asi 900 ot/min, ale pokud "ECON" vymáčknu a naběhne kompresor klimy, tak toto přídavné zatížení motoru způsobí citelný pokles volnoběžných otáček (moderní motory s elektronickou regulací vstřiku se tak nechovají). Abych se ale vrátil k prvotní otázce - pokud tedy budeš mít zmáčknuto tlačítko "ECON" a nebudeš mít zapnutou "vnitřní cirkulaci", tak do vozu bude proudit čerstvý vzduch z venku (teplota vzduchu z výdechů bude stejná jako venkovní nebo může být o pár stupňů vyšší po průchodu ventilační soustavou). V tomto režimu nebudeš zatěžovat motor prací kompresoru klimatizace a nebudeš mít tudíž ani zvýšenou spotřebu. Ahoj Pavel. -
« Re: Climatronic a vykon
Tlacitko OFF tam fakt neni, ale vypnout se samozrejme da. Treba tak, ze podrzis levej dolni knoflik pod diplayem (zmensovani sily foukani). Na displeji pekne uvidis, jak ti mizi jednotlive carecky zobrazujici silu foukani a az zmizi i ta posledni, zobrazi se na displeji OFF a klima je definitivne vypnuta. Jinak mam Climatronic ve sve Octavce Combi a jsem navysost spokojen. Konecne nevim co to znamena se v aute potit. A to jeste nezacaly cervencove paraky !!! Vlastne nechapu, jak jsem doted bez klimy vubec mohl jezdit :-)) -
« Re: Climatronic a vykon
Moje kratka zkusenost s Climatronicem: Vyplati se priplatit, je to pohodlne, tu teplotu to docela drzi. Klima se da vypnout tak, ze prepnu z auto na Econ (aspon tak to pisou v manualu a i me se to tak zda). Potom nejde vzduch pres vymenik, ale z venku. Je-li teplota o dost nizsi, elektronika pohlida teplotu v aute. Zatim jsem vypozoroval, ze ve meste musim prepnout na automatiku tak pri rodilu teplot okolo 3-4 stupnu, mimo mesto se to utahne i rozdil pouhych dvou stupnu. Zalezi hodne, kolik vas jede, zda prazi slunce a pod. Co se tyce automatiky, zatim jsem se lepe necitil. Staci nastavit teplotu a je to. Ve felde jsem furt kroutil knoflikama v zavisloti na ruchlosti a pod. Ted jenom pridam nebo uberu teplotu. Parada. Doporucuju, rozdil u VW oproti manualu je kolem 14000 a to se da skousnout. -
« Climatronic a vykon
Nemam skusenosti s Climatronicom, avsak by som chcel vediet, akym sposobom sa da "vypnut" - teda aby nebrala zbytocne vykon a spotrebu. Zrejme to nie je tym, ze nastavis teplotu rovnaku ako je v okoli ! ... avsak co som videl ovlad. panel Climatr., nevidel som tam tlacitko "OFF" - teda aby sa dal pouzit len samotny ventilator - pokial nie je moc horuco (napr. zjari) tak asi staci aj ventilator. Predpokladam, ze sa to da inym sposobom, ako som uviedol, avsak ako ?
Mimochodom, vyplati sa podla Vas priplatit za Climatronic oroti manualnej klime ? -
« Re: manuální klima - to Driverman
v zivote jsem takovy reseni klimy nevidel, vzdycky tam byl jeden nebo dva vetraky pred chladicem klimy a pak ten na chladic normalni, rozhodne bych tam ten vetrak dodelal. Nevim co mas za karku ale ja tam mam jeste mezi tema dvouma chladicema olejovej vymenik na kapalinu z automatu. -
« Re: manuální klima - to Driverman
Je druhý ventilátor u chladiče klimy standardní řešení? Já mám chladič klimy "přilepenej" těsně před chladičem motoru a ventilátor je tam jen jeden (za chladičema). Právě zvažuji, zda se nemám nechat doinstalovat ještě jeden ventilátor před chladič klimy, kterej by se spouštěl při pracující klimatizaci a zvýšil její chladící výkon. Jinak díky za fundované příspěvky v téhle rubrice. Pavel. -
« Re: klimatizacia vs. spotreba
Odborníci mluví o 3 - 5 % odběru na výkonu a 5 -10 % se zvyšuje spotřeba. V praxi: Když máte silnější auto, tak vám to téměr nevadí, ten rozdíl milisekundy pri zrychlení pozná jedine přístroj, když nemáte a máte třeba Felicii , tak se doporučuje před rychlou akcelerací klimu vypnout, aby zbytečně neodebírala na výkonu. Co se spotřeby týče, asi 1 l benzínu(podle vozu), možná víc, a 0,5 - 1 l nafty(podle vozu). Jinými slovy, čím slabší (a s menší spotřebou - vyjímku dělá TDI ) auto budete mít, tím více to ucítíte na vaší peněžence. Jinými slovy, rozdíl litru na fildě je mnohem více než na passatu, vectře, omeze atd. -
« Re: manuální klima
Jestli zapínat/vypínat nebo jen regulovat. Já doporučuji jen regulovat zaprvé proto, že si nemusíte hrát se spínačem, za druhé proto, že Vám to do auta nebude foukat příliš vlhký vzduch díky odtávání výměníku, za třetí proto, že nebude docházet k tepelným špičkám na motoru, protože v okamžiku vypnutí manuálu se automaticky vypíná druhý ventilátor na chladiči, přestože je "chladič klimatizece ještě dost horký a sálá docela slušně před chladič motoru (zejména v případě popojíždění po městě). Za čtvrté proto, že při ohřátí výměníku pak musí klimačka pracovat delší dobu než kdaž jenom dochlazuje podle snímače teploty, za páté proto, že to nemá cenu, jelikož spotřeba se zvyšuje jen při zatížení kompresoru, tzn. v okamžiku, že tento je odstaven elektromagnetickou spojkou pak je spotřeba v normálu. Jinak souhlasit s tím, že automatická klima je lepší se mi torchu příčí, neboť je podstatně dražší a pokud systém neoplývá mnoha teplotními snímači (obvykle jsou dva až čtyři zhruba v úrovni palubní desky), protože jedině pak je automatická klimačka schopná vyrovnat třeba rozdíl teploty u nohou a u hlavy když jedete slunce Vám svítí z boku. Pokud tohle klimačka umí pak si má právo říkat automat, ale cena se pak pohybuje kolem 150.000,-. V opačném případě jsou to automaty který uměj jenom přidat ventilátoru a poznat jestli maj foukat na přední sklo nebo ne, ale tyto informace jsou většinou zakódovány v počítači, který si přečte z čidel při nastartování. -
« Dodatek k dod. mont. na můj email !!!
Zjistil jsem, že jste mi už někteří napsali. Pro Vás a pro všechny ostatní: Jsem momentálně časově vytížen a zjistit kontakty také není hned, takže vám všem dám vědět hromadně asi do 15. 5. 99 Kdybych to nestihl, každopádně se ozvu. Díky za Váš zájem, a pochopení. -
« Dodatečné montáže
Ahoj!
Dekuji vsem za reakce na muj dotaz. Tech 50 000,- uz jsem zjistil take :-((. To do auta za 300 tis. nejde.
Vloni byly Almery s klima (+ -) zdarma, ted uz jsou zase. Ja s tim pocital, ale potreboval jsem auto uz (a az, tedy "pravje") v zime.
Audisi, prosim Te, nevis kdo napriklad doda klimu za 20 tis.? (Mam zname v servisu, tak bych videl co s tou zarukou. V nejhorsim pripade to spravi sibr - ale to asi zase bude znackova cena vs. ztrata zaruky na kastli :-((( )
-
pallas 26.04.99 19:14
« Re: Dodatečné montáže
Pokial ja viem, tak dodatočnou montážou klimatizácie do nového auta, ktoré je ešte v záruke, vám okamžite padá záruka na celé auto (napr. u Opla, Fiatu, Renaulta). Jedinou výnimkou je domontovanie originálnej klimatizácie u značkového predajcu, čo je ale velmi drahý špás (okrem klimatizácie treba prerobiť elektroinštaláciu, v niektorých prípadoch sa mení celá prístrojovka...). Takže ak klímu, tak hneď z výroby. -
« Dodatečné montáže
Když už mluvíte o těch dodatečných montážích. Dovozci, resp. jedinci, kteří dovážejí bouraná auta a jejich díly vám namontují nezávislé topení( jak jsem nakoupil, tak prodávám ) za 6 000 Kč, vyhřívané sed. za 1 000 Kč, klima kolem asi (nevím jistě) 20 000 Kč atd. -
« DODATEK Re: ...
"Prominte, omylem jsem zmáčkl enter. b) prakticky: AUDI A4 1,8 T stálo nedávno celou noc venku a dopoledne( asi 7 stupňů C ) jsem se s ní projel. Asi po 1,5 km jsem poznal, že začala topit naplno, protože klima se ztišila a pracovala na normální režim 24 stup. C -
« Re: Rychlejší topení u digit.klima
Vysvětlím: a) teoreticky: Vůz ( kvalitní - např. AUDI ) s aut. klima má po celém voze umístěné teploměry, které každou chvíli snímají teplotu uvnitř a podle toho regulují topení/větrání. Je-li větší rozdíl teplot, začne víc topit/chladit, přidá efektivněji na ventilátoru otáčky, lépe reguluje rozmístění, v nekonečných variantách, síly výdechů ( zda víc foukat nahoře/dole atd. ), zkrátka automatická klimatizace funguje účiněji a efektivněji, dokáže lépe využít tepla/chladu, zkrátka automaticky funguje lépe, než kdyby jsi ji měl za jízdy ovládat ty. -
« manuální klima
Měl bych dotaz na někoho kdo se vyzná v kostrukci klimatizací. Je výhodnější u manuální klimatizace regulovat teplotu zapínáním a vypínáním klimy nebo pouze regulací teploty?? Z hlediska ekonomického (spotřeba benzínu) se mi jeví jako lepší klimu vypínat a zase zapínat. Otázkou je jestli tím toto zařízení nějak netrpí. Každopádně přivítám jakoukoliv radu o používání manuální klimy. -
« Re: Klimatizace
hmm ja mam auto z roku 82 s klimatizaci, za ty tri roky jsem ji nemenil ani jednou a predchozi majitel taky ne. Jestli byla napln nekdy menena tak minimalne pred rokem 91 ale spis driv. Dodrzuju pravvidlo jednou za 14 dni ci mesic ji na 5 minut zapnout aby se probehla napln a promazly gumovy tesneni a chladi to dabelsky