Klimatizace
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Kontrola Klimy
trona: Zkus si zajet k pumpě, kde mají kompresor s hadicí, zapni ho a sleduj, co z tý hadice lítá. Zvlášť v zimě je to patrný, pokud ještě ta hadice není zamrzlá. V převážný většině se jedná o směs vody olejem z kompresoru. Vzduch vždy obsahuje nějakou vlhkost (pokud se nenacházíš v poledne uprostřed údolí smrti, nebo nějaký pouště), která se vlivem změn tlaku a tedy i teploty vždycky někde vysráží(kondenzuje), v tomto případě buď ve vzduchojemu kompresoru, nebo v hadici. To, že se tam vysráží však neznamená, že ve vzduchu, co z toho fouká už žádná není. Naopak, v určitý situaci je vzduch , kterej z toho fouká, ještě vlhčí, než ten, kterej si to nasává.kazan: Žádnou paniku. Klimoška, především kompresor, je mazanej určitým množstvím oleje, kterej je rozptýlenej po celým systému. Když si necháš klima naplnit, tak správnej a zkušenej chlaďař vezme skleničku, do který chlejstne dva decáky motorovýho oleje, vývěvou ti nejdřív vycucne celej systém tak, aby v něm byl podtlak, pak chvíli počká, jestli ten podtlak drží (tím vlastně tak na hrubo kontroluje těsnost) a pak se slovy " Pro jistotu ho trochu namažem, aby se nekous !" (myslí tím kompresor), vycucne obsah tý skleničky do celýho systému. Většinou to dělá v případech, kdy je systém úplně prázdnej např. po havárce, kdy byl chladič na mraky a musel se dát novej a je tedy pravděpodobnost, že trochu toho oleje mohlo vytýct (usazuje se vždycky dole). Výměna týhle mazací náplně není nutná, spíš je lepší se starat o to, jestli je napnutej řenmen. Doporučuje se taky jednou za rok nechat klimošku zkontrolovat, především na těsnost, dofouknout, popř.celou náplň vyměnit, což není zvykem, jelikož když mi to chladí, nebudu přeci zbytečně jezdit do servisu, to dá rozum,ne?:-). -
« Re: Kontrola Klimy
-> trona: ve vzduchu obvykle trochu vlhkosti je, ale lidské smysly ji moc neregistrují. Normálně je relativní vlhkost tak 40-70% a člověk ji "nevidí". Až pokud naroste ke 100%, tak se začne tvořit mlha a to už člověk registruje. V opačném případě - tj. když rel.vlhkost klesne hodně nízko (cca 20% a níž), tak tě o tom může informovat nos (vzduch je moc suchý).
Abych tu vlhkost ještě trochu kvantifikoval, tak přejdu od relativní vlhkosti [%] k absolutní vlhkosti [g/m3]. Při normální teplotě (20 C) a tlaku (1 atm) a relativní vlhkosti 100% (tj. začíná se tvořit mlha) je množství vody ve vzduchu cca 17 g/m3. V normálnějších podmínkách - např. při 60% vlhkosti - je pak množství vody 0.6*17 = 10 gramů vody na metr kubický vzduchu.
Takže bych varování profa bral vážně. Možná by ale to natlakování šlo provést pomocí dusíku - tak si někteří nadšenci nechávají plnit i pneumatiky, tudíž předpokládám, že to umí většina pneuservisů. -
« Re: Klimatizace a prehrivani motoru
Jo, i muj pomalu tocici se vetrak se toci skoro furt a ten druhej rychlej jen kdyz se "teplota motoru" resp vody prehoupne blizko ke stovce.Nedky kdyz zastavim v kopci cumakem do kopce, posloucham jak se chudinka rychlej vetrak asi desetkrat zapne, chvilinku pochladi, vypne, za chvili zase, to asi jak jde teplo od motoru...nebo co. -
« Re: Zklamání...
R12 se vazne nepouziva ne protoze mela ucinky jako freon ale protoze to freon je. Dnes se pouziva R134a, vymenit ji za R12 lze ale je to nakladnejsi, protoze se R12musi vypustit, vymenit mazaci smes v kompresoru eventuelne nejaky to tesneni. A taky neni zaruceny ze to pujde u kazdyho auta udelat. U fordu tohle je bezproblemu. Po svete se da sehnat RS24 coz je bezfreonova nahrazka R12ky kterou se da R12kova klima doplnit. Jestli to nabizi i nekdo u nas nevim -
« Re: Kontrola Klimy
Trona: Přiznám se, že jsem měl kdysi taky takovej nápad. Chlaďaři mě ale včas varovali s tím, že pokud se tímto způsobem dostane do okruhu nějaká vlhkost - a to je téměř na 100% jistý - tak se jí budeš těžko zbavovat = bez kompletní rozborky a sborky celý klimatizace a jejímu náročnýmu vysušování se jí nezbavíš. Sražená kapka vody na vstřikovači tak vždy okamžitě zamrzne a ucpe ji. Ale že ty ventilky k tomu přímo vybízejí, že? :-) -
« Re: Zklamání... versus super služby
Tak novinky. Byl jsem u firmy Chlaďaři s.r.o. tady v K.Varech, tam, přestože jsem přijel na konci pracovní doby, mi velice ochotný pán natlakoval klima, zjistil kde to uchází, nazval ty co mi to plnili minule diletatnty, kašpary a "šikuly", poradil mi jak odstranit tento únik... nechtěl po mně ani korunu, řekl: Kluci, ty gumičky si vyměňte a hybaj ať jste tu zpátky (o: V této fázi to vypadá, že jsou zničené O kroužky u "hlavy" ventilků, kde to syčí jako blázen. Tuto závadu měl samozřejmě odstranit už ten minulý "plnič" ale zřejmě se mu nechtělo něco hledat. U Chlaďařů to trvalo pouhých 10minut a bez keců. Tak doufám, že hned jak kroužky vyměním, že to bude OK. -
« Kontrola Klimy
Co byste rekli tomu,kdybych natlakoval okruh klimy vzduchem u pumpy a tim zkusil,jestli nekde neutika ? Mam tam takovy ty autoventilky.Natlakoval bych to a po case(jeden dva dny) bych tlak premeril.Pokud bude priblizne stejnej,pak by se dalo rict,ze mi to nikde neutika.Musim samozrejme pocitat i se zmenou tlaku vzduchu v zavislosti na teplote okoli. -
« Re: Klimatizace a prehrivani motoru
Pokud Ti přidávali klimu, tak Ti měli taky přidat spínání ventilátoru chladiče motoru od klimy (předpokládám, že nemáš spešl ventilátor pro chladič klimy). U mýho auta nabíhá velkej ventilátor prakticky vždy, když se rozběhne kompresor klimy - zřejmě je to ale od nárůstu tlaku v chladiči klimy (což s rozběhem kompresoru těsně souvisi). Loni se mi upekl konektor ventilátoru na chladiči motoru a než jsem pochopil že je třeba vypnout klimu, tak jsem měl dost nahnáno - dost se přehříval motor. Takže pokud Ti ventilátor nespíná od činnosti okruhu klimatizace, tak Tvoje potíže jsou naprosto logické. -
« Re: Naplneni klima
No, podle toho, co jsem viděl u toho kutila chla´dařskýho, když mi to plnil, tak potřebuješ jen bombu, kohoutky, hadice a správný "konektory" nebo "ventilky". Zřejmě taky nějakej "budík". Doma nemusíš mít váhu podle který Tě pak oškube o penízky (o: Pro dektekci úniku potřebuješ takový divný pípátko blikátko, případně flourescenční kapalinu přísadu, kterou nějak přišňupneš k tomu chladícímu plynu a pak UVéčkem najdeš kde to utíká. Tak to je teorie kterou jsem pochytil. V praxi ovšem nevím zda je toho schopen každý (o: -
« Naplneni klima
Nevite nekdo,zda se da doma zkontrolovat pripadne naplnit klimoska ? Mam na mysli nejaky tlakovy lahvicky,jako jsou napr.hasicske pristoje do auta.Jinak sem se ptal na vice mistech na naplneni klimy,ale ceny jsou hrozne rozdilny.Mam tam zrejme nejaky unik,protoze mi klima nejde,co sem ji koupil.To auto bylo bourany na predni dvere(asi) a tak si myslim,ze my to nekde unika.Pokud nekdo mate radu,jak ten unik zjistit doma,napiste to .Diky.Trona -
« Re: Zklamání...
Tak jsem volal k jednomu solidnimu panovi co plni klima, ale bohuzel nakonec jsme zkocili na tom, ze moje klima se neplni pres rychlosvorky,nybrz pres autoventilky a to se plni R12kou a ta se nesmi plnit nebo co a on to proste delat nemuze ci neumi. Jak vlastne poznam cim se to ma naplnit, kdyz v manualu k autu jsou jen ty dva original plnice a zadny jiny hodnoty? Kdyz to tedy chvili chladit vydrzelo, tak to neni O-krouzkama? Takze by to mohlo byt nekde v ty "hlave" ventilku? Nebo hadice, nebo chladic a nebo kompresor. Nic jinyho tam uz snad neni nebo jo? -
« Re: Klimatizace a prehrivani motoru
Ja jsem nikdy auto neuvařil, ač jezdilo i s hodně těžkým přívěsem, pomalu a v horku. Pak jsem tam nechal namontovat klima a jakmile někde poskakuju teploměr se začíná šplhat nahoru. Vysvětluji si to tím, že před originální chladič dali ještě chladič klima. Originální chladič tak není chlazen okolním vzduchem, ale teplým vzduchem, který právě opustil chladič klima. Asi to chce podívat se jak máš chladiče v autě namontované. -
« Re: Zklamání...
Já jsem renovovanou hadici koupil za 600, ale už jsem měl možnost za 250 Kč. Žijeme v tržním mechanismu, tak si musíme zvyknout, zjistit cenu konkurence. Ceny za naplnění stejné klima 4500,- Kč nebo 1200,- Kč jsou normálem, stejně jako tak ceny hadic.
K opravam hadic: Asi se jednalo o vracecku, ale stejne je divne že to drží. V klimatizaci může být až 20 atm, takže nějaká izolační páska, nevím, nevím. -
« Re: Zklamání...
Jo a ještě k cenám hadic - hadici mezi kompresorem a chladičem jsem měl v jednom místě částečně prošoupanou. To místo bylo omotané páskou, ale malý únik tam naměřil. Když tu pásku strhnul, tak se únik zvětšil. Nabízel mi tu hadici buď origoš za cca 3.000 nebo jeho "vlastní výrobu" za cca 1500 Kč. Tak jsem ho přiměl, aby to zase pořádně omotal plastovou lepící páskou, doma jsem jí tam ještě pár vrstev přidal a zatím to funguje. Teď se chystám na třetí sezónu, tak už jsem zvědav , jestli to bude ještě dost chladit (?). -
« Re: Zklamání...
Ještě k té detekci úniků. Když jsem si před 2 roky nechal ve fi. Arnyauto vyčistit a naplnit okruh, tak onen automechanik (a myslím že i majitel firmy v jedné osobě) úniky sledoval takovým hi-tech detektorem. Vypadá to jako vysílačka s dlouhou ohebnou anténou. Dá se to použít na různý unikající látky (přepínání režimů). Signalizace velikosti úniku je optická (řady ledek) a akustická. -
« Klimatizace a prehrivani motoru
Muzete mi nekdo poradit s nasledujicim problemem:
mam Ford Escort, 98, 1.6 16V, a manualni klima.
Klima chladi bez problemu a pokud jedu tak je v pohode i teplota motoru, ale jak se dostanu do zacpy a chvili popojizdim a zaroven chladim klimou, tak se motor zacne hrat a hrat a ja musim klimu vypnout. Po vypnuti klimy se motor prestane hrat. Nevite cim by to mohlo byt, nebo je to normalni a motor nestiha ?? -
« Re: Zklamání...
Ale vidím, že tomu tady rozumíte, takže se ptám, co se stane, když to klima dlouho stálo a tudíž se nemazalo, nemazaly se ty kroužky a gumičky, že jo, takže když sem ho potom pustil, nechladilo, nemělo náplň. Pak mi ho naplnili, přestože zřejmě ucházelo, tři tejdny sem s ním jezdil a chladilo jak ďas a pak najednou ze dne na den.. nic. Je možný, že se poškodilo ještě něco a nebo pravděpodobně jen někde dírka, netěsnost atd? Kompresor vypadá, že je v pořádku, protože při zapnutí klimy se stáhnou otáčky motoru. Jsou drahý ty trubky? Chladič bude asi za balík, že jo. No mám jen manuální klima z roku 92. Je možný, že by únik byl v oblasti ventilů, kde se to plní? Ta část se taky mění? Je drahá? Díky za každou radu. -
« Re: Zklamání...
Jsem z Karlových Varů. Auto asi dlouho stálo a mám ho teprve čtvrtý měsíc. Takže stálo i přes zimu ): . Ten chytrák co mi klim aplnil říkal, že tam to barvivo už někdo zkoušel, chvilku tam něco pátral a dotahoval a pak se ptal jestli to teda opravdu chci naplnit nebo ne ): POčítal jsem, že to zkontroloval a že to nikde neuniká ): ha jaký to omyl. Vydrželo to pár týdnů. -
« Re: Zklamání...
Zjišťuje se to tak, že se do chladiva přidá barvící látka a sleduje se únik. Oprava záleží podle toho, kde to zrovna utíká. O kroužky nejsou problém, hadice se mění, trubky se letují mosazí a nejdražší je to u chladičů. I když jsou pochopitelně servisy, kde to vymění rovnou všechno, aby měli 100% jistotu. Po té co jsem zjistil, že rozdíl v ceně v naplnění je 3000,- Kč doporučuji dříve, než to dáš někam naplnit zjistit co a jak. V Praze doporučuji ( nemám s nimi nic společného) autoektriku v Radotíně.
Loni jsem odvezl auto do servisu v Praze, který je prakticky živ jenom z klima. Zjistili, že nefunguje jeden z větráků. Te se ovšem nedodává jednotlivě, takže celý kit včetně chladiče za cca 40 tisíc. Doporučili mi motorek řádně prostříkat vodou!!!
Motorek byl v krásném vodotěsném provedení. Něco jsem roznýtoval něco obrousil, rozebral, vyčistil, smontoval, snad s pomocí silikonu vodotěsně, připojil na baterku a šepot lučních květin. Pak jsem namontoval zpátky na auto a nic. Teprve po té jsem zjistil, že je špatný kontakt v konektoru, kterým se motorek připojuje. Nadával jsem si do blbců, kvůli tomu zbytečnému rozebrání, ale když Ti dodavatel klimatizace řekne, že je to motorkem, tak by Tě nenapadlo, že ty blbci ani nezkontrolují konektor.
Jinak jsem něvěděl, že klima je potřeba i v zimě pravidělně zapínat. Chladivo má v sobě jakýsi olej, kterým se "mažou" těsnící prvky, jinak se scvrknou. A tak je potřeba klima pravidelně na chvíli zapínat, aby se olej prohnal okolo gumiček. -
« Zklamání...
Mám manuální klima, když sem ho na jaře resp před měsícem nechal plnit, ten divnej maník kolem toho měl spoustu řečí, že už tam někdo hledal asi úniky, vrtal se v tom šíleně dlouho.. nakonec řekl, že mi to naplní bez záruky.. a tak se stalo.. vypláznul jsem přes 1200 a hurá pryč.. autí klimovalo do včerejška, v dnešním vedru ani Ň. Koukám na paragon z chladírenské firmy a vidím na účtu skutečně BEZ Záruky. Napadá mne, jestli by neměl takovej degeš, kterej si napočítá za hodinu práce pomalu sedm stovek, milostivě schopnej najít únik a upozornit mne na něj. Každopádně jsem pěkně votrávenej... Jak se hledá díra v klima? Tuším, že nějakou reflexní látkou, což si asi sám neudělám, takže zase hurá do servis. A dá se ta díra zalepit? A čím? A co když je v chladiči? -
« Re: Automat
Jak funguje ta regulace komresoru u te Fabie? zmenou otacek, nebo nejaky prepousteci ventil ci co? Myslim, ze dnesni cenove dostupne cipy a cidla uz dokazi uhlidat kdeco, takze bych si predstavoval, ze teplotu hlida elektronika a ten kompresor bohuzel furt bezi rezimem zap/vyp. V okruhu totiz muze byt zasobnik, takze i kdyz kompresor vypne, teplota vyparniku se radove i nekolik minut nemeni. -
« Re: Automat
Fabie s automatickou klimou maji vylepsene rizeni kompresoru klimatizace. Pokud chces teplotu napr 25 st. tak jede kompresor prave na takovy vykon, aby uchladil na 25 st a nemusel se vzduch prihrivat. U vsech starsich automatickych klimatizaci to funguje tak, ze kompresor jede na 100% a pokud chces teplejsi vzduch, tak ho prihrejou v topeni. -
« Re: Jak funguje manualni klima
Diky, to uz je mi tedka jasnejsi. (: opravuju popis tlacitek je to Normal a Max, ale funkce bude jiste totozna. Trochu mne zarazi, ze rikas, ze se pri max uzavre na vnitrni okruh, pritom ja ziju v domneni, ze Golf III neumi uzavrit na vnitrni okruh. Moje Hondy vsechny meli prepinac zda tahat vzduch zevnitr a nebo zvenku, ale golfiste ma jen regulaci otacek, polohovac (okna,nohy,nohy-xycht,xycht:) a ty dva cudly klimosky. Tak nevim, z nemeckyho manualu se mi louska jen spatne, je dost povrchni. Kazdopadne ve vsech polohach, stojice na krizovatce za nejakym smradochem, jsem odsouzen bud vypnout ventilaci a nebo si pestovat zavislost na oluvu a buhvi cem jeste... ale je mozny, ze jsem jen neprisel na vhodnou kombinaci... -
« Re: KS
Kamarád mi vyprávěl, co se mu stalo, když jednou nedával příliš velkej pozor, kam vlastně odbočil a ještě se ty okýnka nestačily zamlžit. Po chvilce najednou uslyšel pravidelný ťukání na okno přesně v rytmu tý příjemný činnosti. Když se rozhlídl, tak uviděl vojína v helmě, kterej čumí dovnitř a byl tak blízko, že mu ta helma ťukala do okýnka. Zajel totiž do nějakýho střeženýho vojenskýho prostoru. :-) -
« Re: Automat
Co já tak slyším do ostatních řidičů, tak za jistých podmínek se mlží okna u většiny aut - jde především o boční okna vzadu (kam není přímý "ofuk" ani el.vyhřívání) např. při dešti a plném autě lidí. Někdy se to stává i u aut s klimatizací.
Jinak když už MEDA problém zamlžování oken zevnitř tak hezky teoreticky popsal, tak bych doplnit jednu věc. Tou je nižší teplota vnitřního povrchu oken a vzduchu v jeho těsné blízkosti (nižší oproti teplotě vzduchu v kabině). Ta je vlastní příčinou zamlžování oken zevnitř. Pokud by okna byly vyrobeny z dokonale izolujícího materiálu a teplota jejich vnitřního povrchu byla stejná jako je průměrná teplota uvnitř vozu, pak by se nemlžila (pokud by pravda relativní vlhkost všeho vzduchu v kabině nedosáhla 100% - pak by se ale nejen mlžily okna, ale vznikala by přímo mlha v celém prostoru kabiny :-)))
Další důležitý faktor jsou lidi v kabině (tedy hlavně ti dýchající). Čím jich tam je víc, tím víc zvyšují vlhkost vzduchu (jak absolutní, tak relativní). Kdyby tam ti lidi nepřekáželi (nebo alespoň nedýchali), tak by se okna při jízdě skoro nikdy nezamlžovala (jen v případě 100% vlhkosti venku = mlhy).
U starších aut bez klimy a se slabou ventilací (Š100 apod.) se řešilo zamlžování oken tím, že se pootevřelo některé okénko - tím se výrazně zesílila cirkula vzduchu přes kabinu a vliv dýchající posádky se snížil.
-
« Re: Automat
Pro odmlžení (vysušení vody ze skla) je důležitá relativní vlhkost vzduchu (to je fyzikální veličina). Čím nižší relativní vlhkost, tím vyšší schopnost pojmout vodní páru. Na relativní vlhkost vzduchu má vliv více veličin, pro nás je důležitá teplota. Pokud vzduch jenom ohřeješ, dostaneš vzduch s vyšší teplotou, nižší relativní ale stejnou absolutní vlhkostí. Pokud ho ochladíš, vysráží se z něj voda (klesne absolutní vlhkost), pak ho ohřeješ na původní teplotu (klesne relativní vlhkost, absolutní zůstane stejná)a máš vzduch s původní teplotou a nižší absolutní vlhkostí než v prvním případě. Fór je v tom, že v prvním případě ten vzduch je teplý (což nevadí v zimě ale vadí to třeba v létě při dešti), v druhém případě máš vzduch o původní teplotě, který můžeš dál ohřívat a jeho relativní vlhkost se bude dále snižovat takže bude schopen pojmout větší množství přebytečné vlhkosti z vnitřku auta. A ta přebytečná vlhkost je právě ta, která je sražená na sklech. Případně na čele řidiče či spolujezdců :-)). Když si to po sobě čtu tak to vypadá složitě, ale je to jednoduché : ta voda, která z klimatizace vyteče pod auto, se odebere vnitřnímu prostoru navíc oproti pouhému ohřátí vzduchu. -
« Re: Automat
Nejdřív to vzduch vychladí ve výměníku klimatizace a pak ho ohřeje v topení. Tak to funguje u ruční i u automatické klimatizace. Funguje to tak i v klimatizačních jednotkách v klimatizovaných budovách. Vtip klimatizace je právě v tom snížení teploty vzduchu a poté jeho ohřátí. Při ochlazení se totiž vzduch odvlhčí a ohřátý vzduch už tu vlhkost nestačí pojmout a sníží vlhkost vzduchu v autě - odmlžení oken. Což se hodí třeba právě teď. -
« Automat
Klimu mám ve Feldě "dvojčudlíkovou" Příště bych si už ale nic jiného než automatickou klimu nekoupil. Teplota vzduchu se reguluje teplotním čudlem, ale jak to vlastně funguje? To připouští teplý vzduch nebo to zvyšuje přímo teplotu vzduchu co jde z Klimačky? PTD -
« Re: zapach
Dulezite je, tak 5 minut pred vypnutim motoru vypnout klimatizaci, aby se ventilatorem vysusila od klimatizace vysrazena vlhkost, ktera jinak zahniva a zpusobuje smrad "stareho mokreho hadru na podlahu". To je samozrejme predevsim prevence. Mne to pred lety tohle naucili znami v Americe, kteri s takovymi vecmi maji preci jen delsi zkusenosti. Musim rict, ze to funguje, protoze jsem pred nedavnou prodaval auto 4 roky stare a po zapachu ani stopy. Mimochodem, myslim, ze uz jsem tady o tom nekdy psal. -
« zapach
poradite mi niekto, co robit (ako odstranit) zapach z klimatizacie - uz mi to striekali asi 5 krat, avsak vzdy po kratkej dobe ke to spat - najnovsie smrdi opat po 4 dnoch. Je to v Octavii, original od vyrobcu. Dik za rady. (smrdi to, ked prepnem na ECON a kym sa to nevysusi po pouziti klimy). -
« Oprava chladice klima
Zdravim. Prosim o radu. Jak zalepit nebo nejakym zpusobem opravit malinkou dirku v chladici klimatizace. Napln mi vydrzi pri castem pouzivani asi mesic. Nechce se mi chladic vyndavat, protoze potrebuji stale jezdit a vsechny firmy si chteli chladic nechat alespon tri dny. Diky za rady. -
« Re: Jak funguje manualni klima
to Keyser: Nápodobně,děkuju.to pd: Vždycky když jsem měl problém, tak mě pomohl. Někdy nebyl nejlevnější, ale až ho poznáš, tak zjistíš, že to není žádnej mistr světa amoleta, ale obyčejnej kluk, kterej je automobilovej maniak. Když neví, dokáže říct: " To neumím." Vím to, i když jsem to od něj ještě neslyše.to Sněhulák: auto bez klima je asi jako kino bez promítačky. A s tím výkonem si nedělej starosti. Klima stejně nejvíc uživíš v totálním hicu v zácpě ve městě, nebo na dálnici, kde ostatní zvracej z vedra otevřenýma okýnkama a absolutně nedokážou pochopit, jak je možný, že ti není teplo, když nevětráš:-))) -
« Re: klima
Auto bez klimy stoji za prd. nejenze je to nebezpecny z hlediska udrzeni pozornosti v letnim paraku, ale kdyz se v lete oteviraji okna, zvysuje se hluk, neda se poslouchat radio, pri vyssich rychlostech je to o usi, taky asi spotreba, a navic nejde udrzet v aute poradek. Okny totiz vleti dovnitr svinstva az hruza, vsechno se viri a vy to pak dychate. -
« Re: klima problem
nechci tu delat prof-ovi reklamu, ani se nezname, jen s nim souhlasim v nazoru co to je poradny auto :-) nicmene co tu ctu jeho typy na lidi co se vyznaj, tak je na nem videt ze fakt neni pubertak s oplastovanou oktavkou nebo golfem :-) ale do veci znacne vidi. takze bych veril -
« Re: Jak funguje manualni klima
rozhodne kup klimatizaci, leta budou uz jen teplejsi a teplejsi, a jestli travis cas v mestskym provozu tak se ti to vyplati.
manualni klimatizace funguje nehmlich stejne jako lednicka, je tam obvod naplneny chladicim a mazacim mediem (dnes nefreonovy R134a, drive R12 (cca do 93-4let)).
takze kompresor, zasobnik, vyparnik a tak dale jako v lednici.
Kompresor je normalne na remenu spolecne s alternatorem, nebo na solo remenu.
Pri zapnuti klimy se sepne spojka kompresoru (elektromagneticka nebo tak neco) plus prislusne obvody. (nektery auta maj de-ice cidlo aby nezamrzala takze klima nemusi jit zapnout v zime kdyz je teplota mensi ci rovna nule. (pouziva treba ford) no a klima zacne fungovat, jak lednice, medium na sebe "vaze teplo" ktery se pak odvadi v chladici ktery je nekde pred chladicem motoru a miva svuj solo ovladanou el. vetrak.
bezna klima dava na vystupu neco mezi 5-8 stupni celsia, proste jako lednice, stejne jako lednice nebezi kompresor celou dobu kdy je klima zapla ale jen urcite useky, medium ma svoji "setrvacnost" a neni duvod delat z auta mrazak.
teplotu v aute si pak regulujes klasickym ovladacem teploty, tim se k studenymu vzduchu klimy pridava teply vzduch. Kdyz pouzijes vnitrni cirkulaci vzduchu tak si klima bude brat uz ochlazeny vzduch a nebude takovy rozdil teplot. tudiz nebude kompresor nucen bezet tolik.
automaticka klima ma navic v aute cidla teploty a ovladani kde si nastavis pozadovanou vnitrni teplotu, ona se pak postara o michani tepleho a studeneho vzduchu.
to ma svoji nevyhodu protoze automatika obvykle nedovoli jit pod urcitou hranici (15-18 stupnu) kdezto na max u manualni na vystupu vydechu muzes teplomerem namerit tech 5-10.
rozdil mezi autem s vyplou klimou a bez je tak neznatelny ze ho nema cenu ani resit. kdyz klima nebezi tak se spojka kompresoru volne protaci a tam jsou jediny neznatelny straty.
spotreba paliva a vykon zalezi na koncepci klimy a auta, obecne se to neda moc rict, videl jsem dvoulitry kde to pri zaple klima bylo sakra poznat (skoro litr navic a snizeni dynamiky) ale i 1.6ky kde to bylo nepatrne. Osobne mam dvestekonovy trilitr kde ztratu vykonu se zaplou klimou nepocituju zadnou a spotreba se nehne (a jestli tak neznatelne z nakejch mestskejch 13.6 na 13.7 ci 13.8 nebo tak nak nezajimave)
tak snad sem se nekde nesek.
-
« Jak funguje manualni klima
Cau, rozhoduji se jestli koupit auto s klimatizaci nebo bez, a proto by me zajimalo, jestli nekdo dokaze popsat jak manualni klimatizace vubec funguje. Taky by me zajimalo, jak je to se spotrebou benzinu pri pouzivani klimatizace. Je spotreba/vykon pri vypnute klimatizaci nachlup stejny jako u auta bez klimatizace ?
Diky, Snehulak
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!