Klimatizace
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Automat
Jak funguje ta regulace komresoru u te Fabie? zmenou otacek, nebo nejaky prepousteci ventil ci co? Myslim, ze dnesni cenove dostupne cipy a cidla uz dokazi uhlidat kdeco, takze bych si predstavoval, ze teplotu hlida elektronika a ten kompresor bohuzel furt bezi rezimem zap/vyp. V okruhu totiz muze byt zasobnik, takze i kdyz kompresor vypne, teplota vyparniku se radove i nekolik minut nemeni. -
« Re: Automat
Fabie s automatickou klimou maji vylepsene rizeni kompresoru klimatizace. Pokud chces teplotu napr 25 st. tak jede kompresor prave na takovy vykon, aby uchladil na 25 st a nemusel se vzduch prihrivat. U vsech starsich automatickych klimatizaci to funguje tak, ze kompresor jede na 100% a pokud chces teplejsi vzduch, tak ho prihrejou v topeni. -
« Re: Jak funguje manualni klima
Diky, to uz je mi tedka jasnejsi. (: opravuju popis tlacitek je to Normal a Max, ale funkce bude jiste totozna. Trochu mne zarazi, ze rikas, ze se pri max uzavre na vnitrni okruh, pritom ja ziju v domneni, ze Golf III neumi uzavrit na vnitrni okruh. Moje Hondy vsechny meli prepinac zda tahat vzduch zevnitr a nebo zvenku, ale golfiste ma jen regulaci otacek, polohovac (okna,nohy,nohy-xycht,xycht:) a ty dva cudly klimosky. Tak nevim, z nemeckyho manualu se mi louska jen spatne, je dost povrchni. Kazdopadne ve vsech polohach, stojice na krizovatce za nejakym smradochem, jsem odsouzen bud vypnout ventilaci a nebo si pestovat zavislost na oluvu a buhvi cem jeste... ale je mozny, ze jsem jen neprisel na vhodnou kombinaci... -
« Re: KS
Kamarád mi vyprávěl, co se mu stalo, když jednou nedával příliš velkej pozor, kam vlastně odbočil a ještě se ty okýnka nestačily zamlžit. Po chvilce najednou uslyšel pravidelný ťukání na okno přesně v rytmu tý příjemný činnosti. Když se rozhlídl, tak uviděl vojína v helmě, kterej čumí dovnitř a byl tak blízko, že mu ta helma ťukala do okýnka. Zajel totiž do nějakýho střeženýho vojenskýho prostoru. :-) -
« Re: Automat
Co já tak slyším do ostatních řidičů, tak za jistých podmínek se mlží okna u většiny aut - jde především o boční okna vzadu (kam není přímý "ofuk" ani el.vyhřívání) např. při dešti a plném autě lidí. Někdy se to stává i u aut s klimatizací.
Jinak když už MEDA problém zamlžování oken zevnitř tak hezky teoreticky popsal, tak bych doplnit jednu věc. Tou je nižší teplota vnitřního povrchu oken a vzduchu v jeho těsné blízkosti (nižší oproti teplotě vzduchu v kabině). Ta je vlastní příčinou zamlžování oken zevnitř. Pokud by okna byly vyrobeny z dokonale izolujícího materiálu a teplota jejich vnitřního povrchu byla stejná jako je průměrná teplota uvnitř vozu, pak by se nemlžila (pokud by pravda relativní vlhkost všeho vzduchu v kabině nedosáhla 100% - pak by se ale nejen mlžily okna, ale vznikala by přímo mlha v celém prostoru kabiny :-)))
Další důležitý faktor jsou lidi v kabině (tedy hlavně ti dýchající). Čím jich tam je víc, tím víc zvyšují vlhkost vzduchu (jak absolutní, tak relativní). Kdyby tam ti lidi nepřekáželi (nebo alespoň nedýchali), tak by se okna při jízdě skoro nikdy nezamlžovala (jen v případě 100% vlhkosti venku = mlhy).
U starších aut bez klimy a se slabou ventilací (Š100 apod.) se řešilo zamlžování oken tím, že se pootevřelo některé okénko - tím se výrazně zesílila cirkula vzduchu přes kabinu a vliv dýchající posádky se snížil.
-
« Re: Automat
Pro odmlžení (vysušení vody ze skla) je důležitá relativní vlhkost vzduchu (to je fyzikální veličina). Čím nižší relativní vlhkost, tím vyšší schopnost pojmout vodní páru. Na relativní vlhkost vzduchu má vliv více veličin, pro nás je důležitá teplota. Pokud vzduch jenom ohřeješ, dostaneš vzduch s vyšší teplotou, nižší relativní ale stejnou absolutní vlhkostí. Pokud ho ochladíš, vysráží se z něj voda (klesne absolutní vlhkost), pak ho ohřeješ na původní teplotu (klesne relativní vlhkost, absolutní zůstane stejná)a máš vzduch s původní teplotou a nižší absolutní vlhkostí než v prvním případě. Fór je v tom, že v prvním případě ten vzduch je teplý (což nevadí v zimě ale vadí to třeba v létě při dešti), v druhém případě máš vzduch o původní teplotě, který můžeš dál ohřívat a jeho relativní vlhkost se bude dále snižovat takže bude schopen pojmout větší množství přebytečné vlhkosti z vnitřku auta. A ta přebytečná vlhkost je právě ta, která je sražená na sklech. Případně na čele řidiče či spolujezdců :-)). Když si to po sobě čtu tak to vypadá složitě, ale je to jednoduché : ta voda, která z klimatizace vyteče pod auto, se odebere vnitřnímu prostoru navíc oproti pouhému ohřátí vzduchu. -
« Re: Automat
Nejdřív to vzduch vychladí ve výměníku klimatizace a pak ho ohřeje v topení. Tak to funguje u ruční i u automatické klimatizace. Funguje to tak i v klimatizačních jednotkách v klimatizovaných budovách. Vtip klimatizace je právě v tom snížení teploty vzduchu a poté jeho ohřátí. Při ochlazení se totiž vzduch odvlhčí a ohřátý vzduch už tu vlhkost nestačí pojmout a sníží vlhkost vzduchu v autě - odmlžení oken. Což se hodí třeba právě teď. -
« Automat
Klimu mám ve Feldě "dvojčudlíkovou" Příště bych si už ale nic jiného než automatickou klimu nekoupil. Teplota vzduchu se reguluje teplotním čudlem, ale jak to vlastně funguje? To připouští teplý vzduch nebo to zvyšuje přímo teplotu vzduchu co jde z Klimačky? PTD -
« Re: zapach
Dulezite je, tak 5 minut pred vypnutim motoru vypnout klimatizaci, aby se ventilatorem vysusila od klimatizace vysrazena vlhkost, ktera jinak zahniva a zpusobuje smrad "stareho mokreho hadru na podlahu". To je samozrejme predevsim prevence. Mne to pred lety tohle naucili znami v Americe, kteri s takovymi vecmi maji preci jen delsi zkusenosti. Musim rict, ze to funguje, protoze jsem pred nedavnou prodaval auto 4 roky stare a po zapachu ani stopy. Mimochodem, myslim, ze uz jsem tady o tom nekdy psal. -
« zapach
poradite mi niekto, co robit (ako odstranit) zapach z klimatizacie - uz mi to striekali asi 5 krat, avsak vzdy po kratkej dobe ke to spat - najnovsie smrdi opat po 4 dnoch. Je to v Octavii, original od vyrobcu. Dik za rady. (smrdi to, ked prepnem na ECON a kym sa to nevysusi po pouziti klimy). -
« Oprava chladice klima
Zdravim. Prosim o radu. Jak zalepit nebo nejakym zpusobem opravit malinkou dirku v chladici klimatizace. Napln mi vydrzi pri castem pouzivani asi mesic. Nechce se mi chladic vyndavat, protoze potrebuji stale jezdit a vsechny firmy si chteli chladic nechat alespon tri dny. Diky za rady. -
« Re: Jak funguje manualni klima
to Keyser: Nápodobně,děkuju.to pd: Vždycky když jsem měl problém, tak mě pomohl. Někdy nebyl nejlevnější, ale až ho poznáš, tak zjistíš, že to není žádnej mistr světa amoleta, ale obyčejnej kluk, kterej je automobilovej maniak. Když neví, dokáže říct: " To neumím." Vím to, i když jsem to od něj ještě neslyše.to Sněhulák: auto bez klima je asi jako kino bez promítačky. A s tím výkonem si nedělej starosti. Klima stejně nejvíc uživíš v totálním hicu v zácpě ve městě, nebo na dálnici, kde ostatní zvracej z vedra otevřenýma okýnkama a absolutně nedokážou pochopit, jak je možný, že ti není teplo, když nevětráš:-))) -
« Re: klima
Auto bez klimy stoji za prd. nejenze je to nebezpecny z hlediska udrzeni pozornosti v letnim paraku, ale kdyz se v lete oteviraji okna, zvysuje se hluk, neda se poslouchat radio, pri vyssich rychlostech je to o usi, taky asi spotreba, a navic nejde udrzet v aute poradek. Okny totiz vleti dovnitr svinstva az hruza, vsechno se viri a vy to pak dychate. -
« Re: klima problem
nechci tu delat prof-ovi reklamu, ani se nezname, jen s nim souhlasim v nazoru co to je poradny auto :-) nicmene co tu ctu jeho typy na lidi co se vyznaj, tak je na nem videt ze fakt neni pubertak s oplastovanou oktavkou nebo golfem :-) ale do veci znacne vidi. takze bych veril -
« Re: Jak funguje manualni klima
rozhodne kup klimatizaci, leta budou uz jen teplejsi a teplejsi, a jestli travis cas v mestskym provozu tak se ti to vyplati.
manualni klimatizace funguje nehmlich stejne jako lednicka, je tam obvod naplneny chladicim a mazacim mediem (dnes nefreonovy R134a, drive R12 (cca do 93-4let)).
takze kompresor, zasobnik, vyparnik a tak dale jako v lednici.
Kompresor je normalne na remenu spolecne s alternatorem, nebo na solo remenu.
Pri zapnuti klimy se sepne spojka kompresoru (elektromagneticka nebo tak neco) plus prislusne obvody. (nektery auta maj de-ice cidlo aby nezamrzala takze klima nemusi jit zapnout v zime kdyz je teplota mensi ci rovna nule. (pouziva treba ford) no a klima zacne fungovat, jak lednice, medium na sebe "vaze teplo" ktery se pak odvadi v chladici ktery je nekde pred chladicem motoru a miva svuj solo ovladanou el. vetrak.
bezna klima dava na vystupu neco mezi 5-8 stupni celsia, proste jako lednice, stejne jako lednice nebezi kompresor celou dobu kdy je klima zapla ale jen urcite useky, medium ma svoji "setrvacnost" a neni duvod delat z auta mrazak.
teplotu v aute si pak regulujes klasickym ovladacem teploty, tim se k studenymu vzduchu klimy pridava teply vzduch. Kdyz pouzijes vnitrni cirkulaci vzduchu tak si klima bude brat uz ochlazeny vzduch a nebude takovy rozdil teplot. tudiz nebude kompresor nucen bezet tolik.
automaticka klima ma navic v aute cidla teploty a ovladani kde si nastavis pozadovanou vnitrni teplotu, ona se pak postara o michani tepleho a studeneho vzduchu.
to ma svoji nevyhodu protoze automatika obvykle nedovoli jit pod urcitou hranici (15-18 stupnu) kdezto na max u manualni na vystupu vydechu muzes teplomerem namerit tech 5-10.
rozdil mezi autem s vyplou klimou a bez je tak neznatelny ze ho nema cenu ani resit. kdyz klima nebezi tak se spojka kompresoru volne protaci a tam jsou jediny neznatelny straty.
spotreba paliva a vykon zalezi na koncepci klimy a auta, obecne se to neda moc rict, videl jsem dvoulitry kde to pri zaple klima bylo sakra poznat (skoro litr navic a snizeni dynamiky) ale i 1.6ky kde to bylo nepatrne. Osobne mam dvestekonovy trilitr kde ztratu vykonu se zaplou klimou nepocituju zadnou a spotreba se nehne (a jestli tak neznatelne z nakejch mestskejch 13.6 na 13.7 ci 13.8 nebo tak nak nezajimave)
tak snad sem se nekde nesek.
-
« Jak funguje manualni klima
Cau, rozhoduji se jestli koupit auto s klimatizaci nebo bez, a proto by me zajimalo, jestli nekdo dokaze popsat jak manualni klimatizace vubec funguje. Taky by me zajimalo, jak je to se spotrebou benzinu pri pouzivani klimatizace. Je spotreba/vykon pri vypnute klimatizaci nachlup stejny jako u auta bez klimatizace ?
Diky, Snehulak
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!