Klimatizace
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Kontrola Klimy
trona: Zkus si zajet k pumpě, kde mají kompresor s hadicí, zapni ho a sleduj, co z tý hadice lítá. Zvlášť v zimě je to patrný, pokud ještě ta hadice není zamrzlá. V převážný většině se jedná o směs vody olejem z kompresoru. Vzduch vždy obsahuje nějakou vlhkost (pokud se nenacházíš v poledne uprostřed údolí smrti, nebo nějaký pouště), která se vlivem změn tlaku a tedy i teploty vždycky někde vysráží(kondenzuje), v tomto případě buď ve vzduchojemu kompresoru, nebo v hadici. To, že se tam vysráží však neznamená, že ve vzduchu, co z toho fouká už žádná není. Naopak, v určitý situaci je vzduch , kterej z toho fouká, ještě vlhčí, než ten, kterej si to nasává.kazan: Žádnou paniku. Klimoška, především kompresor, je mazanej určitým množstvím oleje, kterej je rozptýlenej po celým systému. Když si necháš klima naplnit, tak správnej a zkušenej chlaďař vezme skleničku, do který chlejstne dva decáky motorovýho oleje, vývěvou ti nejdřív vycucne celej systém tak, aby v něm byl podtlak, pak chvíli počká, jestli ten podtlak drží (tím vlastně tak na hrubo kontroluje těsnost) a pak se slovy " Pro jistotu ho trochu namažem, aby se nekous !" (myslí tím kompresor), vycucne obsah tý skleničky do celýho systému. Většinou to dělá v případech, kdy je systém úplně prázdnej např. po havárce, kdy byl chladič na mraky a musel se dát novej a je tedy pravděpodobnost, že trochu toho oleje mohlo vytýct (usazuje se vždycky dole). Výměna týhle mazací náplně není nutná, spíš je lepší se starat o to, jestli je napnutej řenmen. Doporučuje se taky jednou za rok nechat klimošku zkontrolovat, především na těsnost, dofouknout, popř.celou náplň vyměnit, což není zvykem, jelikož když mi to chladí, nebudu přeci zbytečně jezdit do servisu, to dá rozum,ne?:-). -
« Re: Kontrola Klimy
-> trona: ve vzduchu obvykle trochu vlhkosti je, ale lidské smysly ji moc neregistrují. Normálně je relativní vlhkost tak 40-70% a člověk ji "nevidí". Až pokud naroste ke 100%, tak se začne tvořit mlha a to už člověk registruje. V opačném případě - tj. když rel.vlhkost klesne hodně nízko (cca 20% a níž), tak tě o tom může informovat nos (vzduch je moc suchý).
Abych tu vlhkost ještě trochu kvantifikoval, tak přejdu od relativní vlhkosti [%] k absolutní vlhkosti [g/m3]. Při normální teplotě (20 C) a tlaku (1 atm) a relativní vlhkosti 100% (tj. začíná se tvořit mlha) je množství vody ve vzduchu cca 17 g/m3. V normálnějších podmínkách - např. při 60% vlhkosti - je pak množství vody 0.6*17 = 10 gramů vody na metr kubický vzduchu.
Takže bych varování profa bral vážně. Možná by ale to natlakování šlo provést pomocí dusíku - tak si někteří nadšenci nechávají plnit i pneumatiky, tudíž předpokládám, že to umí většina pneuservisů. -
« Re: Klimatizace a prehrivani motoru
Jo, i muj pomalu tocici se vetrak se toci skoro furt a ten druhej rychlej jen kdyz se "teplota motoru" resp vody prehoupne blizko ke stovce.Nedky kdyz zastavim v kopci cumakem do kopce, posloucham jak se chudinka rychlej vetrak asi desetkrat zapne, chvilinku pochladi, vypne, za chvili zase, to asi jak jde teplo od motoru...nebo co. -
« Re: Zklamání...
R12 se vazne nepouziva ne protoze mela ucinky jako freon ale protoze to freon je. Dnes se pouziva R134a, vymenit ji za R12 lze ale je to nakladnejsi, protoze se R12musi vypustit, vymenit mazaci smes v kompresoru eventuelne nejaky to tesneni. A taky neni zaruceny ze to pujde u kazdyho auta udelat. U fordu tohle je bezproblemu. Po svete se da sehnat RS24 coz je bezfreonova nahrazka R12ky kterou se da R12kova klima doplnit. Jestli to nabizi i nekdo u nas nevim -
« Re: Kontrola Klimy
Trona: Přiznám se, že jsem měl kdysi taky takovej nápad. Chlaďaři mě ale včas varovali s tím, že pokud se tímto způsobem dostane do okruhu nějaká vlhkost - a to je téměř na 100% jistý - tak se jí budeš těžko zbavovat = bez kompletní rozborky a sborky celý klimatizace a jejímu náročnýmu vysušování se jí nezbavíš. Sražená kapka vody na vstřikovači tak vždy okamžitě zamrzne a ucpe ji. Ale že ty ventilky k tomu přímo vybízejí, že? :-) -
« Re: Zklamání... versus super služby
Tak novinky. Byl jsem u firmy Chlaďaři s.r.o. tady v K.Varech, tam, přestože jsem přijel na konci pracovní doby, mi velice ochotný pán natlakoval klima, zjistil kde to uchází, nazval ty co mi to plnili minule diletatnty, kašpary a "šikuly", poradil mi jak odstranit tento únik... nechtěl po mně ani korunu, řekl: Kluci, ty gumičky si vyměňte a hybaj ať jste tu zpátky (o: V této fázi to vypadá, že jsou zničené O kroužky u "hlavy" ventilků, kde to syčí jako blázen. Tuto závadu měl samozřejmě odstranit už ten minulý "plnič" ale zřejmě se mu nechtělo něco hledat. U Chlaďařů to trvalo pouhých 10minut a bez keců. Tak doufám, že hned jak kroužky vyměním, že to bude OK. -
« Kontrola Klimy
Co byste rekli tomu,kdybych natlakoval okruh klimy vzduchem u pumpy a tim zkusil,jestli nekde neutika ? Mam tam takovy ty autoventilky.Natlakoval bych to a po case(jeden dva dny) bych tlak premeril.Pokud bude priblizne stejnej,pak by se dalo rict,ze mi to nikde neutika.Musim samozrejme pocitat i se zmenou tlaku vzduchu v zavislosti na teplote okoli. -
« Re: Klimatizace a prehrivani motoru
Pokud Ti přidávali klimu, tak Ti měli taky přidat spínání ventilátoru chladiče motoru od klimy (předpokládám, že nemáš spešl ventilátor pro chladič klimy). U mýho auta nabíhá velkej ventilátor prakticky vždy, když se rozběhne kompresor klimy - zřejmě je to ale od nárůstu tlaku v chladiči klimy (což s rozběhem kompresoru těsně souvisi). Loni se mi upekl konektor ventilátoru na chladiči motoru a než jsem pochopil že je třeba vypnout klimu, tak jsem měl dost nahnáno - dost se přehříval motor. Takže pokud Ti ventilátor nespíná od činnosti okruhu klimatizace, tak Tvoje potíže jsou naprosto logické. -
« Re: Naplneni klima
No, podle toho, co jsem viděl u toho kutila chla´dařskýho, když mi to plnil, tak potřebuješ jen bombu, kohoutky, hadice a správný "konektory" nebo "ventilky". Zřejmě taky nějakej "budík". Doma nemusíš mít váhu podle který Tě pak oškube o penízky (o: Pro dektekci úniku potřebuješ takový divný pípátko blikátko, případně flourescenční kapalinu přísadu, kterou nějak přišňupneš k tomu chladícímu plynu a pak UVéčkem najdeš kde to utíká. Tak to je teorie kterou jsem pochytil. V praxi ovšem nevím zda je toho schopen každý (o: -
« Naplneni klima
Nevite nekdo,zda se da doma zkontrolovat pripadne naplnit klimoska ? Mam na mysli nejaky tlakovy lahvicky,jako jsou napr.hasicske pristoje do auta.Jinak sem se ptal na vice mistech na naplneni klimy,ale ceny jsou hrozne rozdilny.Mam tam zrejme nejaky unik,protoze mi klima nejde,co sem ji koupil.To auto bylo bourany na predni dvere(asi) a tak si myslim,ze my to nekde unika.Pokud nekdo mate radu,jak ten unik zjistit doma,napiste to .Diky.Trona -
« Re: Zklamání...
Tak jsem volal k jednomu solidnimu panovi co plni klima, ale bohuzel nakonec jsme zkocili na tom, ze moje klima se neplni pres rychlosvorky,nybrz pres autoventilky a to se plni R12kou a ta se nesmi plnit nebo co a on to proste delat nemuze ci neumi. Jak vlastne poznam cim se to ma naplnit, kdyz v manualu k autu jsou jen ty dva original plnice a zadny jiny hodnoty? Kdyz to tedy chvili chladit vydrzelo, tak to neni O-krouzkama? Takze by to mohlo byt nekde v ty "hlave" ventilku? Nebo hadice, nebo chladic a nebo kompresor. Nic jinyho tam uz snad neni nebo jo? -
« Re: Klimatizace a prehrivani motoru
Ja jsem nikdy auto neuvařil, ač jezdilo i s hodně těžkým přívěsem, pomalu a v horku. Pak jsem tam nechal namontovat klima a jakmile někde poskakuju teploměr se začíná šplhat nahoru. Vysvětluji si to tím, že před originální chladič dali ještě chladič klima. Originální chladič tak není chlazen okolním vzduchem, ale teplým vzduchem, který právě opustil chladič klima. Asi to chce podívat se jak máš chladiče v autě namontované. -
« Re: Zklamání...
Já jsem renovovanou hadici koupil za 600, ale už jsem měl možnost za 250 Kč. Žijeme v tržním mechanismu, tak si musíme zvyknout, zjistit cenu konkurence. Ceny za naplnění stejné klima 4500,- Kč nebo 1200,- Kč jsou normálem, stejně jako tak ceny hadic.
K opravam hadic: Asi se jednalo o vracecku, ale stejne je divne že to drží. V klimatizaci může být až 20 atm, takže nějaká izolační páska, nevím, nevím. -
« Re: Zklamání...
Jo a ještě k cenám hadic - hadici mezi kompresorem a chladičem jsem měl v jednom místě částečně prošoupanou. To místo bylo omotané páskou, ale malý únik tam naměřil. Když tu pásku strhnul, tak se únik zvětšil. Nabízel mi tu hadici buď origoš za cca 3.000 nebo jeho "vlastní výrobu" za cca 1500 Kč. Tak jsem ho přiměl, aby to zase pořádně omotal plastovou lepící páskou, doma jsem jí tam ještě pár vrstev přidal a zatím to funguje. Teď se chystám na třetí sezónu, tak už jsem zvědav , jestli to bude ještě dost chladit (?). -
« Re: Zklamání...
Ještě k té detekci úniků. Když jsem si před 2 roky nechal ve fi. Arnyauto vyčistit a naplnit okruh, tak onen automechanik (a myslím že i majitel firmy v jedné osobě) úniky sledoval takovým hi-tech detektorem. Vypadá to jako vysílačka s dlouhou ohebnou anténou. Dá se to použít na různý unikající látky (přepínání režimů). Signalizace velikosti úniku je optická (řady ledek) a akustická. -
« Klimatizace a prehrivani motoru
Muzete mi nekdo poradit s nasledujicim problemem:
mam Ford Escort, 98, 1.6 16V, a manualni klima.
Klima chladi bez problemu a pokud jedu tak je v pohode i teplota motoru, ale jak se dostanu do zacpy a chvili popojizdim a zaroven chladim klimou, tak se motor zacne hrat a hrat a ja musim klimu vypnout. Po vypnuti klimy se motor prestane hrat. Nevite cim by to mohlo byt, nebo je to normalni a motor nestiha ?? -
« Re: Zklamání...
Ale vidím, že tomu tady rozumíte, takže se ptám, co se stane, když to klima dlouho stálo a tudíž se nemazalo, nemazaly se ty kroužky a gumičky, že jo, takže když sem ho potom pustil, nechladilo, nemělo náplň. Pak mi ho naplnili, přestože zřejmě ucházelo, tři tejdny sem s ním jezdil a chladilo jak ďas a pak najednou ze dne na den.. nic. Je možný, že se poškodilo ještě něco a nebo pravděpodobně jen někde dírka, netěsnost atd? Kompresor vypadá, že je v pořádku, protože při zapnutí klimy se stáhnou otáčky motoru. Jsou drahý ty trubky? Chladič bude asi za balík, že jo. No mám jen manuální klima z roku 92. Je možný, že by únik byl v oblasti ventilů, kde se to plní? Ta část se taky mění? Je drahá? Díky za každou radu. -
« Re: Zklamání...
Jsem z Karlových Varů. Auto asi dlouho stálo a mám ho teprve čtvrtý měsíc. Takže stálo i přes zimu ): . Ten chytrák co mi klim aplnil říkal, že tam to barvivo už někdo zkoušel, chvilku tam něco pátral a dotahoval a pak se ptal jestli to teda opravdu chci naplnit nebo ne ): POčítal jsem, že to zkontroloval a že to nikde neuniká ): ha jaký to omyl. Vydrželo to pár týdnů. -
« Re: Zklamání...
Zjišťuje se to tak, že se do chladiva přidá barvící látka a sleduje se únik. Oprava záleží podle toho, kde to zrovna utíká. O kroužky nejsou problém, hadice se mění, trubky se letují mosazí a nejdražší je to u chladičů. I když jsou pochopitelně servisy, kde to vymění rovnou všechno, aby měli 100% jistotu. Po té co jsem zjistil, že rozdíl v ceně v naplnění je 3000,- Kč doporučuji dříve, než to dáš někam naplnit zjistit co a jak. V Praze doporučuji ( nemám s nimi nic společného) autoektriku v Radotíně.
Loni jsem odvezl auto do servisu v Praze, který je prakticky živ jenom z klima. Zjistili, že nefunguje jeden z větráků. Te se ovšem nedodává jednotlivě, takže celý kit včetně chladiče za cca 40 tisíc. Doporučili mi motorek řádně prostříkat vodou!!!
Motorek byl v krásném vodotěsném provedení. Něco jsem roznýtoval něco obrousil, rozebral, vyčistil, smontoval, snad s pomocí silikonu vodotěsně, připojil na baterku a šepot lučních květin. Pak jsem namontoval zpátky na auto a nic. Teprve po té jsem zjistil, že je špatný kontakt v konektoru, kterým se motorek připojuje. Nadával jsem si do blbců, kvůli tomu zbytečnému rozebrání, ale když Ti dodavatel klimatizace řekne, že je to motorkem, tak by Tě nenapadlo, že ty blbci ani nezkontrolují konektor.
Jinak jsem něvěděl, že klima je potřeba i v zimě pravidělně zapínat. Chladivo má v sobě jakýsi olej, kterým se "mažou" těsnící prvky, jinak se scvrknou. A tak je potřeba klima pravidelně na chvíli zapínat, aby se olej prohnal okolo gumiček. -
« Zklamání...
Mám manuální klima, když sem ho na jaře resp před měsícem nechal plnit, ten divnej maník kolem toho měl spoustu řečí, že už tam někdo hledal asi úniky, vrtal se v tom šíleně dlouho.. nakonec řekl, že mi to naplní bez záruky.. a tak se stalo.. vypláznul jsem přes 1200 a hurá pryč.. autí klimovalo do včerejška, v dnešním vedru ani Ň. Koukám na paragon z chladírenské firmy a vidím na účtu skutečně BEZ Záruky. Napadá mne, jestli by neměl takovej degeš, kterej si napočítá za hodinu práce pomalu sedm stovek, milostivě schopnej najít únik a upozornit mne na něj. Každopádně jsem pěkně votrávenej... Jak se hledá díra v klima? Tuším, že nějakou reflexní látkou, což si asi sám neudělám, takže zase hurá do servis. A dá se ta díra zalepit? A čím? A co když je v chladiči?
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!