Klimatizace
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Ja sem nechaval do svy kary plnit klimu minulej rok a stalo me to tusim litr.Mam tam R12 a tu mi tam taky ten chladar vrazil.Bydli v Mochove za Prahou.Pokud pojedes po stary Podebradsky tak u benzinky pred Mochovem doprava a pak se zeptej na chladare,co dela lednicky.Jmeno si uz nepamatuju.Tenkrat mi prislo dat dva litry za napln moc.Naplnil mi to a supr,nic neuchazi.Mej se. Trona -
« Kazane vzdyt to je jednoduchy
Jestli mas novejsi karu s R134a, tak tam dej R134a.
Jestli mas starsi tak tam dej bud R12 a zij s tim pocitem ze delas neco lehce ilegalniho nebo tak neco. (ty ne, ten chladar imho, a pak kdo mi jak dokaze, ze tam ta napln neni od vyroby)
nebo tam dej nahrazku R12ky a budes mit sice mene vykonnou ale funkcni a koser klimu.
Nebo rozbij prasatko a nech si to predelat na R134a coz mi v dobe kdy existuji nahrazky za R12 prijde jako nesmysl. -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Tak jsem obvolal pak chladaru v okoli, na kolik by prislo odsati okruhu, doplneni (cca 1 kg) a souvisejici sluzby jako detekce uniku apod. Tady jsou vysledky:
Arny Auto (Panenske Brezany nebo u zakaznika, provozni hodiny = kdykoliv po domluve): dava tam R12 (je sice nelegalni, ale da se jeste sehnat), cena cca 1700 Kc (asi to myslel bez dane, pak s dani je to asi 2100 Kc).
Brema (Jatecni 4, P7, Po-Pa 7-16): namisto R12 tam davaji ISC49, cena 2300 s dani.
Auto MT (Chynice, dalnice D5, Po-Pa 9-17): davaji tam R12, delaji i tlakovou zkousku, cena s dani 2400 Kc.
-
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Nakopiruju sem kousek textu ze sveho prispevku 8.7.1999 (po predchozim naplneni klimy): "...Ptal jsem se (Arnyho), zda se namísto R12 (freon) doplňuje R134a a byl jsem poučen, ze nikoliv - do starsích klimatizací projektovaných na freon se doplňuje buď "isceon49" nebo "MP49"...." -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
to Mitsi: To, ze klimu je vhodne pustit obcas i v zime, je stara vesta a rad bych to delal. Bohuzel se ale automaticka klima v Tempre odmita spoustet pri venkovnich teplotach nizsich nez cca 15 C. Nevim jestli to tak bylo uz u novyho auta, ale mne to tak funguje celou dobu (5-11 rok zivota moji Tempry). V podstate nejde o moc, hlavni je ze klima v lete chladi. Tu zimu ji nejak odpustim (jinak zimni spanek zatim vzdy prezila). -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Jo jo ted jsme všichni prudce inteligetní a už nebudeme mluvit s chlaďařem o tom jako, že prosím doplňte mi klimatizaci. Ale "hod mi do okruhu R-12" a nedám víc jak litr za litr... :-) Jo a 131 budu chtít až v roce 131 tak si zatím nech ve stodole :-) -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Keyser_Soze > HCFC jsou měkké freony - neúplně halogenované chlorfluoruhlovodíky - napr. R22, R123, R141b. pro ne plati to, co jsi napsal o tech zakazech a terminech; v autoklimatizacich se nepouzivaji. Ale R11 a R12 jsou tzv. CFC - plně halogenované chlorfluoruhlovodíky. A jejich (CFC) vyroba, dovoz a spotreba je skutecne v CR od r.1996 zakazana podle "Videnske dohody" az na vyjimky podle "Montrealskeho protokolu" (kdy by jejich vyrazenim doslo k ohrozeni lidskych zivotu - nemocnice, kryty, atd.). Pak jsou jeste HFC - hydrofluoruhlovodiky, to je prave R134a pouzivane dnes v autoklimatizacich. To s tou nahradou je samozrejme pravda - nejde to proste vymenit napln; myslel jsem to tak, ze vyrobci nahradili R12 R134kou. S temi lednickami je to tak, ze cast jich pouziva R134a a ty modernejsi uz pouzivaji izobutan nebo propan nebo jejich smes (jsou oznaceny "Greenfreeze")- to je to co se pouziva v zapalovacich. Jinak skodlivost freonu obecne je : CFC - obsahuji velke procento chloru - rozpousteji ozonovou vrstvu, HCFC - totez, ale obsahuji mensi procento chloru, HFC - udajne zpusobuji sklenikovy efekt (neprokazano), izobutan, propan, cyklopentan - zadne prokazane skodlive ucinky. -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
No to že je R-12 pro přírodu svině největší se dokonce píše nepřímo v manuálu. Takže jsem se taky ptal jak že je to s jiným chladivem a taky mi bylo přesně tohle řečeno když budu chtít místo R-45 tu 131. No o weekendu se zeptám kolik mě taková konverze bude v roce 2010 stát peněz. Schválně neříkám Kč :-) neb možná už € -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
bohuzel, nemel jsi pravdu, zakazana stale jeste neni.
jinak podle EU a i nasich zakonu plati pro latky s HCFC (R12 a R22):
Od 1.7. 2002 zákaz pouľití ve vąech nových zařízení s vyjímkou klimatizačních reverzibilních (chlazení/topení) o chladícím výkonu do 100 kW.
Od 1.1. 2004 zákaz pouľití ve vąech nových zařízení.
a ted klicove body
Od 1.1. 2010 zákaz pouľití nově vyrobeného chladiva pro údrľbu a servis stávajících zařízení.
Od 1.1. 2015 zákaz pouľívání zařízení s těmito chladivy s tím, ľe před 1.1. 2008 bude přezkoumána moľnost zkrácení tohoto termínu.
-
« re no tepic,
no to teda tepic, protoze freonovy systemy klimatizace s R12 a R22 jsou povoleny.
Podle ceskeho zakona 86 z roku 95, kde jsou chladiva deleny, je skupina C kam patri R12 a R22.
Jeho výroba, dovoz a vývoz je povolen do roku 2015.
jinak mas recht ze misto R12 se da pouzit R134a, jenze to neni prima nahrada ale uplne jiny system, kdo si misto R12 napusti R134a do systemu, odsoudil klimu k blizke smrti.
Pri prestavbe klimatizace z R12 na R134a je treba vycistit cely okruh (ne jen odsat ale vymejt), vylejt olej z kompresoru, protoze R12kovej olej nejde michat s R134a, vymenit vsechna tesneni na R134a a zmenit redukcni ventily a tak protoze R134a pracuje pri uplne jinych tlacich nez R12.
Spravna prima nahrada za R12 je neco uplne jineho. -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Tak jsme měl pravdu, že R12 je zakázaná, co. Já tam mám právě tu.. jak je to číslo s tou 14kou nebo 34? .....
S tím zimním protáčením klimy je to pravda no, taky že ji pouštím... aby se toršku protočili kompresor a úpromazaly gumičky atd...že ano....
A Ty nový náhražky třaskavý, jak jsou na tom s účiností? A jdou do starejch klimatizací?
KaZaN -
"-- skrytý --" 29.05.02 09:10
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Reakce na příspěvek č. 461: Kdo ponechá klimu v "zimním spánku", ten riskuje, že se mu pak "neprobere". V manuálu k autu je obvykle doporučení zapínat klimu i během zimy, a to minimálně na 5 minut každý týden - nejlépe ještě před vyjetím z garáže, protože v třeskutých mrazech venku kompresor samozřejmě nenaběhne. Mimochodem: používání klimy i v zimě je ten nejúčinnější prostředek proti zamlžení a zamrznutí oken zevnitř (musím si do klimy pochopitelně pustit naplno i topení!), protože pak funguje jako vysoušeč vzduchu. Riziko poškození klimatizace jejím dlouhodobým nepoužíváním je mnohem menší u nových typů aut, resp. klimatizace, která běží na minimální výkon (do 2%) neustále a nelze ji úplně vyřadit z činnosti (pokud nesundám řemen pohonu kompresoru...). -
« Re: R12
no já tam jdu o weekendu, takže už se těším na to jak budu stát na magitrále v koloně a pozorovat lidi co klimatizaci nemaji. Vyplazeny jazyky až na asfalt... a já svině největší zadeklovanej v autě. Poslouchající si kazetu "Dobytí severního polo" kterou si na delších cestách rád poslouchám :) -
« Re: R12
No, tepic. R12 (CFC) je uz daaaavno zakazana (vyroba i pouzivani) na celym svete krome USA. Jeji prima nahrada je R134a (HFC) a jedine ta se smi plnit do klimatizaci a lednic pri oprave. Ma asi o 10% nizsi ucinost jako chladici medium. Uvazuje se i o zakazu R134a (prispiva ke vzniku tzv. sklenikoveho efektu - v Nemecku uz ho do lednicek nedavaji) a jeho nahrade R290 (propan) nebo R600a (izobutan). Ty maji ale jednu nevyhodu - jsou v urcitem pomeru se vzduchem (resp. kyslikem) traskave :-(. -
« Re: kazane
Fakt si myslíš, že sem degeš a nechávám to v klidu utíkat? To bylo tak, že než jsem našel solidní firmu, tak mi to několikrát "opravovali" a naplnili "experti" a klima zase ušla.. ale po několika pokusech jsem nakonec našel fajn Chlaďaře, ty našli problém a od tý doby to je OK...až na to, že mi prasknul v zimě radiátor a tak se sundavala celá palubka a musela se klima vypustit )o: a tedka zase to vyndavani motoru atd... )o: prostě pakárna.... (o: ale dík za radu...btw chladič jsem už taky vyndaval neboj nic... -
« R12
misto R12ky existujou nahrady, ale nejsou tak ucinny a hlavne ARNY original R12ku ma, sice je drazsi ale chladi ze se z toho jeden posere, mne bawor sezere dve kila naplne ale na vystupu je +1C temer okamzite a pak chladi to jeste notnou dobu setrvacnosti. ARNY mi uctuje R12ku za 1000 na kilo, nevim jestli to je bezna cena nebo ne, pac sem u nej pecenej varenej a delam si v jeho garazi svoje klimy za jeho asistence :-) -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
to ace2: Kdyz mi to pred 3 roky Arny auto (p.Rihacek) vysal a naplnit, tak to stalo tusim 1500 Kc. Jinak ty 3 roky mi nepripada nijak super vykon, spis takovej prumer. No proste docela to jde. Horsi je to se servama a ostatni elektroniky u automaticke klimy. To je v kombinaci s 11-letym starim meho auta (Fiat Tempra 1.9TD) dost nestastna kombinace. U dalsiho auta se budu snazit koupit neco mene elektronizovanyho. -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
No R-12 jsem našel na jedná součástce klitatizační jednotky v motoru hned pod Caution, under high pressure V manuálu jsem se sice dočetl, že lze R-12 nahradit ekologičtějším plynem tuším 232 nebo 323 tak nějak nevím přesně. A když jsem jsem se na to ptal u ARNY auto, tak řekl, že tam musí být jiný ventilek, jiný mazání a ještě něco aby se dal použít jiný plyn. Ono to není zjevně jen o naplnění jiným chladivem, což jsem si taky myslel ještě před 14 dny... :(
Jinak já se nevyznám ve spoustě věcí. Ted mi zrovna radí, co mi může cinkat od předního kola, když jezdím přes nerovností. Vzhledem k tomu že o nápravě vím asi to že jsou na ní kola, tak jsem z toho docela zmatenej.... No jesti máš zkušenosti s čepama siletblokama tak mi můžeš poradit do "US car and truck fan" :-) Neb ma to zatím nikdo nepřišel, i technik se na to díval a říkal že je to OK :( -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
To ACE:A kdesi vzal tu R12: Už se dává místo ní ta ekologičtější náhražka nebo né? Nebo tam máš fakt ještě origoš?
To ?:Jinak náplň klimy Ti mohou změřit Ti co ji plněj, tedy nějací chlaďaři..a případně dopustit..ale ne každý auto chladí tak super...takže to může bejt normální...
..ale to jen dycky doplním co píše velký moudrý ACE2, tak já jdu rozumovat jinam.... (o: -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Hmm včera jsem jel v 325 iS a tam když zapne klimu tak příjde doba ledová. Jinak doporučuji. Vetrák na minimum eventuálně na dvojku a zapnout vnitřní cirkulaci. Si to sosne ochlazeny vzduch z interieru a jeste vic ho to znova ochladi a takhle pořád dokola.... To to je potom zima... :) -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Já mám teda klimu na desetiletým autě, víc, jak rok jsem ji neplnil a zatím běhá. Ale nevím, jestli už nebude potřebovat "povzbudit". Jak poznám, že už nefachčí tak, jak by měla, když jsem ji nezažil v nejlepších letech a nemůžu srovnávat? Známej tvrdí, že v horkým létě nastartuje, zapne klimu naplno a za minutu má vychlazeno. Já když zapnu větrání naplno, tak se ten vzduch nestačí tak dobře chladit, jako na pomalý otáčky a vychladit auto mi trvá 5 - 10 minut. Svědčí to o něčem? Klimu mám manuál v BMW 325td. -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Bať bať, přesně tak to je. V historii jistě lze nalézt, že jsem si s klimou taky užil svý.. a jak je malej tlak, tak komprouš díku pudu sebezáchovy nenaběhne ... a tři roky klim abez plnění? Tak to jsi happy man (o: ... no ale mi co za poslední rok už budem plnit po pátý..my jsme v klidu (o: BTW moji klimu plněj ve Varech super človíčci za 1000-1200. GIII VR6 manuál klima
KaZaN -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Jo to souhlasí. Cadillac napíše "A/C Low pressure " a za chvilku "A/C Off" a z displeje klimatizace zmizí ikonka "Auto".
Mimochodem jsem taky volal do Arny auto a chtěl po mě 2000 Kč což se mi zdá přehnaný, normálně je to za 1200 Kč... tak jsem si to rozmyslel a pojedu asi někam jinam. Nebo to na mě jen zkoušel. O Kolik si řekl tobě ? -
« Nejak se nechce probudit klima
Tak letos se moji klime nejak nechce probudit po zimnim spanku. Snad bude stacit doplnit okruh a zase to pobezi (posledni plneni pred 3 roky, stari auta +nekonecno). Arny auto se v telefonu vyjadroval v tom smyslu, ze kdyz je v okruhu malo chladiciho media, tak kompresor nenabehne, protoze by ho nemelo co chladit. Nemel jste nekdo podobnou zkusenost, ze by Vam kompresor klimy vubec nenabihal a nasledne po doplneni okruhu bylo vsechno OK?