Klimatizace
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Klimatizace u Felicie
Mám již skoro tři roky klimatizaci Diavia ve Felicii 1.6. V době kdy jsem auto kupoval ji ještě Škoda nedodávala a tak jsem za ni zaplatil 43tis., zatímco Škoda ji dnes prodává za příplatek 25tis. Co se týče ztráty výkonu je závislá od potřeby chlazení (kupodivu). Když zapnete naplno klima v 50 stupňovém interiéru, tak to jede jako s tunovým přívěsem. Pokud už jen dochlazujete, tak zaplou klimatizaci skoro nepoznáte. Co se týče výkonu, považuji ho za velmi dobrý a při delších jízdách po dálnici jsem musel i při 40 stupních venku, vždy na chvilku klima vypnout, abych nezmrzl. (Prostě míň to už zapnout nešlo). Na druhou stranu zase nemůžete čekat, že ve stojící zácpě vychladíte 50ti stupňový interiér na příjemnou teplotu za 10 minut. -
« Re: Klimatizace u Felicie
Otec ma klimacku ve felde zabudovanou od zacatku. Ma teda 1.6l a pri spusteni klimy je citit urcity pokles vykonu. To auto je takovy linejsi. Taky trochu vice zere. Ale za ten komfort to stoji. Nechaval si to dodelavat, protoze to auto z vyroby klimacku nemelo, ale ma na to plnou zaruku a je spokojenej. Standardne stoji klima do feldy kolem 40000, ale uz jsem videl u nektereho prodejce na webu i cenu kolem 25000. -
« Technické provedení klimatizace u různých aut
To DIM: Co dělají větráky u Octavie 1.8T, když kompresor přechodně vypne (ale klima je stále spuštěná) - běží dál? Jsou větráky oba před nebo oba za chladičema? Pokrývají větráky celou čelní plochu chladiče klimy? Je mezi chladičem klimy a chladičem motoru mezera nebo jsou "přilepený" na sebe? Máš tam Climatronic nebo manuální klimu? Dík Pavel. -
« Re: Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Octavia 1,8 T má pístovou klimatizaci, a to rovnou sedmipístovou .......větráky se zapínají oba v okamžiku zapnutí kompresoru, a to na první výkonový stupeň ( asi 60 W ). V případě potřeby se přepnou na 2. stupeň ... asi 120 W , tuším... -
« Re: Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Pokles otáček na volnoběch, který jsi popsal je způsoben sepnutím kompresoru nikoli ventilátoru, Je prakticky vyloučeno, že by Ti běžel kompresor na plný výkon stále, protože by to za prvé nejspíš vypnul přetlakový ventil a za druhé by Ti s velkou pravděpodobností zamrzl výměník klimy a došlo by k jeho poškození. Teploty které uvádíš také nehovoří o extrémním výkonu celého systému. Teplota u výdechů většinou na plný výkon při volnoběhu dosahuje hodnoty do 10 stupňů, ale samozřejmě až po nějaké chvíli nikoli tedy hned po zapnutí klimy. Výkonnost klimatizačních systémů pro auta je o dost vyšší než u bytových klimatizací a také jsou stavěné na výrazně vyšší výparnou teplotu (tím myslím právě vysokou teplotu u chladiče motoru) a proto většinou ani tolik nezáleží na teplotě okolního vzduchu (samozřejmě myšleno v létě). Snížený výkon může být zapříčiněn několika faktory: jednak dostatkem resp nedostatkem chladícího média (doporučuji Ti si nechat změřit množství chladiva a popřípadě ho nechat doplnit - upozorňuji že není to nic levného, řádově kolem 1.500,- Kč), dálší důvody jsou většinou nedostatečný výkon kompresoru (netěsnost nebo příliš volný náhonový řemen nebo nedostatečně účinná elektromagnetická spojka na řemenici - ale to bývá jen zřídka), nejprimitivnějším důvodem by mohla být porucha na ventilátoru chladiče, protože jak jsem již psal princip spočívá v co nejdůkladnějším ochlazování výparníku (před chladičem) a k tomu je nutný plný výkon ventilátoru bez přerušování, myslím tedy, že tam máš nejakou poruchu když Ti ventilátor spíná jen s připnutím kompresoru. Jinak ten pokles otáček jsem uváděl při plném zatížení alternátoru. Tzn. dva (většinou) ventilátory v chodu, zapnutý světla a třeba ještě posilovač v činnosti. Pokles se ale projevuje více u benzínů než u nafty, protože ta má dost velký točivý moment v nízkých otáčkách a většinou i silnější alternátor z důvodu větší baterie. Nafťáky někdy nemívají systém na vyrovnávání otáček. Ten krokovací motorek mají většinou jen benzíny. Jinak v klimatizacích v autech se používají spirálové kompresory.
Pavel K. -
« Re: Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Jedná se o automatickou klimu ve Fiatu Tempra 1.9TD z roku 1991. Když jsem loni měřil teploty na výdechu na palubce tak byl vzduch ochlazený o 10-15 C oproti venkovní teplotě (při plným ventilátoru spíš jen o 10 C). Teplotu trubky před chladičem a za chladičem klimy jsem zatím neměřil, ale někdy to zkusím. Trochu jsi mě znejistil informací, že otáčky motoru mohou citelně klesnou i jen od zapnutí ventilátoru - možná si potom ony poklesy otáček špatně vykládám, když tvrdím, že jde primárně o vliv spínání kompresoru klimy (není možné, že jde pouze o vliv spínání ventilátoru a že kompresor klimy běží neustále - tj. regulovaně?). Jinak co se týče zvýšeného zatížení motoru na volnoběh při instalaci dalšího ventilátoru - asi bych to řešil tím, že bych před létem trochu přešteloval nahoru volnoběžný otáčky (Fiatovský 1.9TD/66kW je starší motor a očividně nemá žádnou elektronickou regulaci otáček volnoběhu pro případy zvýšeném zatížení apod.). Mimochodem jaký se vlastně používají kompresory v klimatizačních okruzích aut - pístový nebo něco jinýho? Dík za informace, Pavel.
-
« Re: Rychlej?í topení u digit.klima
Já to hrnu: 1) Jestli má inivovaná A4 dvojčinou (pro řidiče a spol.) klima, to ted´nevím. , ale A4 od počátku výroby do inovace (2/99) měla klasickou klima (taková, jaká je ted´v A3), která také zohledňuje úhel dopadajících paprsků, zcela automaticky (nahoře, dole, vpravo, vlevo, ...) vyrovnává teplotu V©UDE ve voze, má několik senzorů, díky kterým měří teplotu v inkriminovaných místech (v té A4, o které jsem psal jsem si vąiml senzoru: po otevření zadních levých dveřích, na polstrování v levém horním rohu). Dovolím si tvrdit, ľe takto zcela aut. klima nemá ľádný jiný výrobce levnějąích vozů (snad kromě VW, jinak kromě samozřejmě asi i M-B, BMW, apod....). Jak rozkládá vzduch dvojčinná klima, jestli je to tak, jak jste psali, ľe teplota pro spol. platí i pro vąechny zadní sedadla, to nevím. Jinak tohle vąechno platí jen pro klimatizace originál AUDI. Jestli máte ve voze namontovanou dodatečně jinou, je to něco jiného. -
« Re: Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Zkus napsat co máš za auto, protože pak se můžeme bavit zasvěceněji, nicméně je velmi nestandartní situace, že ventilátor sepne jen při sepnutí kompresoru klimatizace, protože jak jsem již zde uvedl efekt spočívá v co největším ochlazování chladiče a toho lze jen stěží dosáhnout krátkodobým sepnutím ventilátoru (nebo ventilátorů). To že ventilátor(y) pokrývají jen část chladičů nemusí být na škodu, závisí to na konstrukci, Podle toho že uvádíš pokles otáček motoru při zapnutí klimy soudím, že motor tvého vozu není vybaven krokovacím motorkem v sání, protože většinou si motor sám přidá těsně před zatížením kompresoru klimy. Jak říkám zkus napsat co máš za auto a jestli je klima dodělávaná dodatečně. Zkus změřit teploty u výdechů na palubce při plně zapnutým vnitřním ventilátoru a stojícím autě, doporučuji taky aby jsi zkusil odhadnout zahrátí trubky vedoucí k chladiči klimy a k vysoušeči(je to válcovitá nádoba většinou s jedním vstupem a výstupem často s malým okénkem v horní části). Jinak montáž dodatečného ventilátoru , který by běžel při zapnutý klimě stále bych Ti doporučil, ale pokud nemá motor možnost se vyrovnat se zvýšeným zatížením na volnoběh, tak by jsi mohl mít potíže s přílišným poklesem otáček při volnoběhu a z toho plynoucí vibrace (výkonný ventilátor má docela slušný odběr a tudíž dost zatíží alternátor). Pavel K. -
« Ventilátory klimatizace - to Driverman & experts
Včera jsem koukal na to, kdy mi vlastně funguje ventilátor u chladičů motoru a klimy. Motor běžel na volnoběh, teplota chladící kapaliny okolo 80 C (tudíž ventilátor se od ní nespínal) a měl jsem puštěnou klimu. Ventilátor se sepnul vždy jen na chvilku - zároveň s kompresorem klimy (alespoň si to myslím, protože vždy trochu klesly otáčky motoru). Moje otázka je, zda taková chvilková činnost ventilátoru je normální, nebo zda je spíš normální, že ventilátor běží pořád, pokud je v provozu klimatizace? Jinak, protože je tenhle ventilátor jen jeden a zabírá jen část čelní plochy chladičů, tak plánuje, že tam nechám přimontovat ještě druhej ventilátor zepředu, který by foukal na druhou "půlku" chladičů. Plus, že by oba pracovaly pořád, pokuj je puštěná klimatizace - zdá se Ti to rozumný? Dík Pavel. -
« Re: Rychlejší topení u digit.klima
Audis pravděpodobně myslel typ klimatizace, která se dodává do A6 a A8 (sériově). Tato klimatizace umožňuje zvolit jinou teplotu pro výdechy směřující na řidiče a jinou směřující na spolujezdce. Teplota pro výdechy na zadní sedadla se řídí podle nastavené teploty pro spolujezdce. Ve voze je opravdu více teploměrů, které sledují teplotu a směr slunečních paprsků dopadajících do různých částí vozu. Do A4 a A3 se dodává klimatizace staršího typu, kde je možno nastavit teplotu pouze jednu. Tato klimatizace je také méně výkonější, než ta nová. -
« Re: Rychlejší topení u digit.klima
26.4. jsi psal, že audi má po celém autě teploměry. My máme A4 2,6Q a našel jsem jenom jeden, kde mám ty ostaní. Také jsem nic neslyšel o tom, že by A4 měly klima rozdělenou na pravou a levou půlku, natož ještě na přední a zadní část. Jestli budeš v té tvé audině ty teploměry hledat, tak předpokládám, že najdeš jenom jeden, a to u ovládání klima. -
« Re: manuální klima - to Driverman
Pokud tam mate jen jeden ventilátor, tak by bylo maximálně vhodné tam nechat zabudovat ještě jeden a je v zásadě jedno jestli před nebo za chladič, prostě tam kam se vejde. Z principu klimatizace totiž vyplývá, že na jedné straně to chladí tím lépe čím více tepla tomu na druhé straně odeberete. Jednoduše řečeno se to dá takto vyjádřit. -
« Re: Climatronic a vykon
Nemám sice přímo Climatronic od VW, ale moje automatická klima (Fiat Tempra 1.9TD) je tomu zřejmě dost podobná. Souhlasím s jedním z předchozích příspěvků, že automatická klimatizace (tj. funkce chlazení) se dá nejlépe vypnout pomocí tlačítka "ECON". Jiný názor mám ale na to co to způsobí - dle mě se prostě vypne kompresor klimatizace, ale vzduch proudí dál přes výměník (ten se ovšem záhy ohřeje na teplotu protékajícího vzduchu a přestane ho ochlazovat). To zda proudí do auta vzduch z venku nebo zevnitř (vnitřní cirkulace) je jiná věc a nesouvisí přímo s činností kompresoru klimatizace. To že tlačítko "ECON" vypíná kompresor klimatizace je u mého auto zřejmé při stání a chodu motoru na volnoběžných otáčkách. Pokud je zmáčknuté "ECON" otáčky motoru jsou normální - tj. asi 900 ot/min, ale pokud "ECON" vymáčknu a naběhne kompresor klimy, tak toto přídavné zatížení motoru způsobí citelný pokles volnoběžných otáček (moderní motory s elektronickou regulací vstřiku se tak nechovají). Abych se ale vrátil k prvotní otázce - pokud tedy budeš mít zmáčknuto tlačítko "ECON" a nebudeš mít zapnutou "vnitřní cirkulaci", tak do vozu bude proudit čerstvý vzduch z venku (teplota vzduchu z výdechů bude stejná jako venkovní nebo může být o pár stupňů vyšší po průchodu ventilační soustavou). V tomto režimu nebudeš zatěžovat motor prací kompresoru klimatizace a nebudeš mít tudíž ani zvýšenou spotřebu. Ahoj Pavel. -
« Re: Climatronic a vykon
Tlacitko OFF tam fakt neni, ale vypnout se samozrejme da. Treba tak, ze podrzis levej dolni knoflik pod diplayem (zmensovani sily foukani). Na displeji pekne uvidis, jak ti mizi jednotlive carecky zobrazujici silu foukani a az zmizi i ta posledni, zobrazi se na displeji OFF a klima je definitivne vypnuta. Jinak mam Climatronic ve sve Octavce Combi a jsem navysost spokojen. Konecne nevim co to znamena se v aute potit. A to jeste nezacaly cervencove paraky !!! Vlastne nechapu, jak jsem doted bez klimy vubec mohl jezdit :-)) -
« Re: Climatronic a vykon
Moje kratka zkusenost s Climatronicem: Vyplati se priplatit, je to pohodlne, tu teplotu to docela drzi. Klima se da vypnout tak, ze prepnu z auto na Econ (aspon tak to pisou v manualu a i me se to tak zda). Potom nejde vzduch pres vymenik, ale z venku. Je-li teplota o dost nizsi, elektronika pohlida teplotu v aute. Zatim jsem vypozoroval, ze ve meste musim prepnout na automatiku tak pri rodilu teplot okolo 3-4 stupnu, mimo mesto se to utahne i rozdil pouhych dvou stupnu. Zalezi hodne, kolik vas jede, zda prazi slunce a pod. Co se tyce automatiky, zatim jsem se lepe necitil. Staci nastavit teplotu a je to. Ve felde jsem furt kroutil knoflikama v zavisloti na ruchlosti a pod. Ted jenom pridam nebo uberu teplotu. Parada. Doporucuju, rozdil u VW oproti manualu je kolem 14000 a to se da skousnout. -
« Climatronic a vykon
Nemam skusenosti s Climatronicom, avsak by som chcel vediet, akym sposobom sa da "vypnut" - teda aby nebrala zbytocne vykon a spotrebu. Zrejme to nie je tym, ze nastavis teplotu rovnaku ako je v okoli ! ... avsak co som videl ovlad. panel Climatr., nevidel som tam tlacitko "OFF" - teda aby sa dal pouzit len samotny ventilator - pokial nie je moc horuco (napr. zjari) tak asi staci aj ventilator. Predpokladam, ze sa to da inym sposobom, ako som uviedol, avsak ako ?
Mimochodom, vyplati sa podla Vas priplatit za Climatronic oroti manualnej klime ? -
« Re: manuální klima - to Driverman
v zivote jsem takovy reseni klimy nevidel, vzdycky tam byl jeden nebo dva vetraky pred chladicem klimy a pak ten na chladic normalni, rozhodne bych tam ten vetrak dodelal. Nevim co mas za karku ale ja tam mam jeste mezi tema dvouma chladicema olejovej vymenik na kapalinu z automatu.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!