Klimatizace
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Ja sem nechaval do svy kary plnit klimu minulej rok a stalo me to tusim litr.Mam tam R12 a tu mi tam taky ten chladar vrazil.Bydli v Mochove za Prahou.Pokud pojedes po stary Podebradsky tak u benzinky pred Mochovem doprava a pak se zeptej na chladare,co dela lednicky.Jmeno si uz nepamatuju.Tenkrat mi prislo dat dva litry za napln moc.Naplnil mi to a supr,nic neuchazi.Mej se. Trona -
« Kazane vzdyt to je jednoduchy
Jestli mas novejsi karu s R134a, tak tam dej R134a.
Jestli mas starsi tak tam dej bud R12 a zij s tim pocitem ze delas neco lehce ilegalniho nebo tak neco. (ty ne, ten chladar imho, a pak kdo mi jak dokaze, ze tam ta napln neni od vyroby)
nebo tam dej nahrazku R12ky a budes mit sice mene vykonnou ale funkcni a koser klimu.
Nebo rozbij prasatko a nech si to predelat na R134a coz mi v dobe kdy existuji nahrazky za R12 prijde jako nesmysl. -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Tak jsem obvolal pak chladaru v okoli, na kolik by prislo odsati okruhu, doplneni (cca 1 kg) a souvisejici sluzby jako detekce uniku apod. Tady jsou vysledky:
Arny Auto (Panenske Brezany nebo u zakaznika, provozni hodiny = kdykoliv po domluve): dava tam R12 (je sice nelegalni, ale da se jeste sehnat), cena cca 1700 Kc (asi to myslel bez dane, pak s dani je to asi 2100 Kc).
Brema (Jatecni 4, P7, Po-Pa 7-16): namisto R12 tam davaji ISC49, cena 2300 s dani.
Auto MT (Chynice, dalnice D5, Po-Pa 9-17): davaji tam R12, delaji i tlakovou zkousku, cena s dani 2400 Kc.
-
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Nakopiruju sem kousek textu ze sveho prispevku 8.7.1999 (po predchozim naplneni klimy): "...Ptal jsem se (Arnyho), zda se namísto R12 (freon) doplňuje R134a a byl jsem poučen, ze nikoliv - do starsích klimatizací projektovaných na freon se doplňuje buď "isceon49" nebo "MP49"...." -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
to Mitsi: To, ze klimu je vhodne pustit obcas i v zime, je stara vesta a rad bych to delal. Bohuzel se ale automaticka klima v Tempre odmita spoustet pri venkovnich teplotach nizsich nez cca 15 C. Nevim jestli to tak bylo uz u novyho auta, ale mne to tak funguje celou dobu (5-11 rok zivota moji Tempry). V podstate nejde o moc, hlavni je ze klima v lete chladi. Tu zimu ji nejak odpustim (jinak zimni spanek zatim vzdy prezila). -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Jo jo ted jsme všichni prudce inteligetní a už nebudeme mluvit s chlaďařem o tom jako, že prosím doplňte mi klimatizaci. Ale "hod mi do okruhu R-12" a nedám víc jak litr za litr... :-) Jo a 131 budu chtít až v roce 131 tak si zatím nech ve stodole :-) -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Keyser_Soze > HCFC jsou měkké freony - neúplně halogenované chlorfluoruhlovodíky - napr. R22, R123, R141b. pro ne plati to, co jsi napsal o tech zakazech a terminech; v autoklimatizacich se nepouzivaji. Ale R11 a R12 jsou tzv. CFC - plně halogenované chlorfluoruhlovodíky. A jejich (CFC) vyroba, dovoz a spotreba je skutecne v CR od r.1996 zakazana podle "Videnske dohody" az na vyjimky podle "Montrealskeho protokolu" (kdy by jejich vyrazenim doslo k ohrozeni lidskych zivotu - nemocnice, kryty, atd.). Pak jsou jeste HFC - hydrofluoruhlovodiky, to je prave R134a pouzivane dnes v autoklimatizacich. To s tou nahradou je samozrejme pravda - nejde to proste vymenit napln; myslel jsem to tak, ze vyrobci nahradili R12 R134kou. S temi lednickami je to tak, ze cast jich pouziva R134a a ty modernejsi uz pouzivaji izobutan nebo propan nebo jejich smes (jsou oznaceny "Greenfreeze")- to je to co se pouziva v zapalovacich. Jinak skodlivost freonu obecne je : CFC - obsahuji velke procento chloru - rozpousteji ozonovou vrstvu, HCFC - totez, ale obsahuji mensi procento chloru, HFC - udajne zpusobuji sklenikovy efekt (neprokazano), izobutan, propan, cyklopentan - zadne prokazane skodlive ucinky. -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
No to že je R-12 pro přírodu svině největší se dokonce píše nepřímo v manuálu. Takže jsem se taky ptal jak že je to s jiným chladivem a taky mi bylo přesně tohle řečeno když budu chtít místo R-45 tu 131. No o weekendu se zeptám kolik mě taková konverze bude v roce 2010 stát peněz. Schválně neříkám Kč :-) neb možná už € -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
bohuzel, nemel jsi pravdu, zakazana stale jeste neni.
jinak podle EU a i nasich zakonu plati pro latky s HCFC (R12 a R22):
Od 1.7. 2002 zákaz pouľití ve vąech nových zařízení s vyjímkou klimatizačních reverzibilních (chlazení/topení) o chladícím výkonu do 100 kW.
Od 1.1. 2004 zákaz pouľití ve vąech nových zařízení.
a ted klicove body
Od 1.1. 2010 zákaz pouľití nově vyrobeného chladiva pro údrľbu a servis stávajících zařízení.
Od 1.1. 2015 zákaz pouľívání zařízení s těmito chladivy s tím, ľe před 1.1. 2008 bude přezkoumána moľnost zkrácení tohoto termínu.
-
« re no tepic,
no to teda tepic, protoze freonovy systemy klimatizace s R12 a R22 jsou povoleny.
Podle ceskeho zakona 86 z roku 95, kde jsou chladiva deleny, je skupina C kam patri R12 a R22.
Jeho výroba, dovoz a vývoz je povolen do roku 2015.
jinak mas recht ze misto R12 se da pouzit R134a, jenze to neni prima nahrada ale uplne jiny system, kdo si misto R12 napusti R134a do systemu, odsoudil klimu k blizke smrti.
Pri prestavbe klimatizace z R12 na R134a je treba vycistit cely okruh (ne jen odsat ale vymejt), vylejt olej z kompresoru, protoze R12kovej olej nejde michat s R134a, vymenit vsechna tesneni na R134a a zmenit redukcni ventily a tak protoze R134a pracuje pri uplne jinych tlacich nez R12.
Spravna prima nahrada za R12 je neco uplne jineho. -
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Tak jsme měl pravdu, že R12 je zakázaná, co. Já tam mám právě tu.. jak je to číslo s tou 14kou nebo 34? .....
S tím zimním protáčením klimy je to pravda no, taky že ji pouštím... aby se toršku protočili kompresor a úpromazaly gumičky atd...že ano....
A Ty nový náhražky třaskavý, jak jsou na tom s účiností? A jdou do starejch klimatizací?
KaZaN -
"-- skrytý --" 29.05.02 09:10
« Re: Nejak se nechce probudit klima
Reakce na příspěvek č. 461: Kdo ponechá klimu v "zimním spánku", ten riskuje, že se mu pak "neprobere". V manuálu k autu je obvykle doporučení zapínat klimu i během zimy, a to minimálně na 5 minut každý týden - nejlépe ještě před vyjetím z garáže, protože v třeskutých mrazech venku kompresor samozřejmě nenaběhne. Mimochodem: používání klimy i v zimě je ten nejúčinnější prostředek proti zamlžení a zamrznutí oken zevnitř (musím si do klimy pochopitelně pustit naplno i topení!), protože pak funguje jako vysoušeč vzduchu. Riziko poškození klimatizace jejím dlouhodobým nepoužíváním je mnohem menší u nových typů aut, resp. klimatizace, která běží na minimální výkon (do 2%) neustále a nelze ji úplně vyřadit z činnosti (pokud nesundám řemen pohonu kompresoru...).