Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 01.12.02 18:21
« Re: Rozdahování :o)
Řadu aut, zejména japonských benzíňáků, můžete roztahovat, jak chcete. Nechytnou a nechytnou...! Protože řídící elektronika bez použití vlastního startéru nezapne ani zapalování, natož pak vstřikování - prostě ochrana před zničením motoru přeskočením rozvodového řemene a rovněž katalyzátoru před vnitřní destrukcí "pšouknutím" nahromaděného neshořeného paliva v momentě, kdy tam konečně dojdou horké výfukové plyny. Jestliže tu někdo tvrdí, že ve studeném katu se palivo prostě odpaří, nemá pravdu. Nebo jste snad nikdy neslyšeli "střelit roztahové auto do výfuku"? Ten výstřel je někdy tak razantní, že zničí i ještě poměrně zachovalý výfukový systém (přetlak si prostě někudy udělá cestu ven), natož poměrně choulostivý katalyzátor. Tak si vyberte, zda péče o akumulátor, nebo značné vícenáklady na případnou opravu motoru či výfukového systému, vč. katu (nebo rovnou obého současně). -
« Rozdahování :o)
Klidně si roztahujte, co chcete, maximálně domrvíte maličko katalyzátor (u benzínu). Ale nesnažte se při tažení zařadit rychlost, jako muj kamarád, kterého jsem táhnul v noci 150km daleko a on chtěl, aby mu nedošla baterka a mohl stále svítit a blikat, tak vymyslel to, že nechá bublat pětku a baterka se tak bude dobíjet. Baterka se sice dobíjela, ale studenej olej nemaže, tak se ten motor za asi 50km totálně zadřel. Byl to favorit. -
« Re: souhrn
Když je nouze, tak i dieselová auta běžně roztahuju, ale jenom opatrně a jenom takový, o kterejch vím, že maj vůbec někdy dělaný rozvody. Nemám ale rád vůbec co to auto dela, kdyz to zacne chytat, protoze vetsinou se to roztahuje nekde v nouzi, kdyz je vybita baterie, ze pak neni ani nazhaveno a ten motor dela pak po nastartovani hrozny veci... Cuka, skube sebou a toho se bojim jeste vic, nez toho vlastniho roztazeni. -
« Re: souhrn
oddie: Ale no tak. Stejne tak jako starter,
tak i spojka jdou "od nuly" -- proste se motor neotaci
a pak se postupne zacne otacet. Myslim si, ze
v pripade rozumne rychleho pusteni spojky a zarazeni vyssiho
rychlostniho stupne je silove namahani stejne --
proste se nejak (prez spojku/starter) roztoci
klika a rozvodovemu remenu je jedno, kdo za to muze...
Mozna je problemem nespalene palivo, ktere se muze
dostat do vyfuku/katu a tam neco udelat, ale na
druhou stranu... Kdyz se kat pomalu ohriva, predpokladam,
ze se palivo (alespon benzin) pomalu odpari. No
a v dobe, kdy by melo bouchnout (a poskodit tak kat),
tam jiz davno neni, protoze se odparilo a vyfouklo ven... -
« Re: souhrn
spravne, souhlasim s oddiem. Kdysi davno, kdyz jsem mel sveho prvniho diesela, Golfa I 1,5D, tak mi v nem prvni zimu zamrzla nafta (byl jsem mlady, blby a nezkuseny :-) Nechal jsem to roztahovat, ale uz tehda jsem nebyl TAK blby, abych tam pri roztahovani nedal nejdriv ctyrku, nenechal to roztocit, pak trojku a na tu to po kilometru chytlo ... a pak jsem honem dojel do vyhrivane garaze a tam tu letni naftu vychle vypustil ;-) -
« Re: souhrn
Pavel_KR5: Hele, a jaky je rozdil mezi roztahovanim
a startovanim (z hlediska namahani rozodu)?
Predpokladam, ze pri tom roztahovani tam nedam
1 a nepoustim rychle spojku...
Pri startovani roztoci starter venec a kliku.
Prez kliku jsou pohaneny rozvody. Pri roztlacovani
je prez spojku roztacena klika a prez ni rozvody.
V pripade, ze budu startovat na 2-3 a pomalu poustet
spojku, odhaduji, ze priapadny raz na rozvodovy
remen bude pri roztahovani a postupnem spousteni spojky MENSI nez pri
startovani, kdy se starter najednou utrhne a celym tim cukne... -
« souhrn #2
no to je presne ono, kazdy sem tam hodi prispevek, co se ma a co nema, ale nikde neni kompletni prehled techto rad - proto bych navrhoval formulaci, kt.by pripadne kazdy doplnoval, aby se pak vytvoril seznam toho nejdulezitejsiho:
1) nezatezovat motor, pokud je studeny
2) po vyuzivani max.vykonu nechat bezet chvili naprazdno motor, aby se zchladilo turbo
3) neprovadet nouzovy start (pouze start.kabely propojit jinou baterku)
4)
5)
6)
7)
atd.
jak je to napr.se zhavenim apod.-urcite se najde par dalsich dobrych tipu, ne? -
« Re: souhrn
Temi "vetsimi silami u dieselu" bylo mineno, ze u dieselu vic hrozi preskoceni par zubu na rozvodovem remeni. Rozvodak temer vzdy krome rozvodu atd. pohani vstrikovaci zarizeni (at uz vysokotlake vstrikovaci cerpadlo nebo sdruzene vstrikovace nebo cerpadlo "common-railu"), ktere u dieselu musi produkovat extremni tlaky vstriku. -
« Re: souhrn
Pavel_KR5> U benzíňáku se ti nepotkají písty s ventily nikoliv kvůli menším silám, ale kvůli menšímu kompresnímu poměru u běžného benzíňáku. Prostě ten píst se ani v horní úvrati "nesrazí" s otevřeným ventilem. U dieselu ano, takže u dieselu jsou při prasknutí nebo přeskočení ozubeného řemene následky docela tragické. -
"-- skrytý --" 26.11.02 13:08
« Re: Rozežral se...
Cleaner je akorát prudič, si ho nevšímej. Vůbec se divím, že to sem píšeš, vždyť tu stejně nikdo nemá víc zkušeností než ty... Jinak, když jsem měl bídný vstřiky, nijak moc víc to nehulilo, akorát to hůř jelo, a byl hlučnější a neklidný volnoběh. -
« Re: Rozežral se... to Cleaner
Tak se schválně někdy podívej na Mercedesy řady 190 nebo 124 (pokud je teda poznáš) a koukni se jestli ty diesely hulej. To teda jsou extrémní případy, který maj najeto vysoko přes půl milionu a spíš ještě víc, aby hulily. Oni většinou ani takhle ojetý motory nečouděj, ty se v MB fakt povedly! Cleaner má asi před očima pohled na vychlastaný piáno... -
« Re: Rozežral se...
Bavím se tady vážně a nečekám dementní odpovědi od Cleanera. Je možný, že mám špatnej vstřik a auto vůbec nečoudí? Specielně za studena se ozývá, pak jak se ohřeje ztichne a za chvilku zas klap klap... Už to tak dělá asi dva roky. Já na to budu muset vlítnout a zkusím toho klapouna vyměnit a uvidí se. Když já ale vůbec nemám čas na vlastní kobylu!!! -
« Re: souhrn
No, ted mne napada dalsi vec (ono toho asi bude povic, ale clovek nema cas nad tim dumat) - u dieselu se vubec nema provadet nouzovy start pomoci roztahovani. Vetsina z nich pouziva pro rozvody ozubeny remen a je zde velke nebezpeci, ze preskoci par zubu, potkaji se pisty a ventiky, .... a amen (resp. oprava za 50.000 a vic). Zrejme je toto nebezpeci u dieselu vetsi nez u benzinaku, kde se obecne pracuje s mensimi silami. -
« Re: souhrn
K opatrnemu zatezovani studeneho motoru (viz zadek524) je treba u turbodieselu dodat, ze neni dobre motor vypinat hned po plne zatezi (napr. u dalnicni pumpy), aby nedoslo ke karbonizaci oleje v rozpalenem turbu. Takze bud pred zastavenim jet par minut na polovicni plyn nebo to nechat chvilku bezet na volnobeh na miste.
Totez plati u turbobenzinu, ale to jsou pomerne "vzacne" se vyskytujici motory podobne jako atmosfericke diesely, takze vetsina lidi prechazejicich z benzinu na naftu, prechazi z atmosferickyho benzinaku na turbodiesel. -
« Rozežral se...
Mám v současnosti takovej malinkej problém nebo nevím jak to nazvat.
Mám v péči Mercedes 190 2.0D a to auto dřív žralo 5,5 - 6 litrů, nalítali jsme s ním asi 80.000km bez údržby motoru, kromě filtrů a olejů. To auto teďko žere k sedmi litrům...
Je fakt, že motor je trochu klapavější, myslíte, že to může bejt opotřebovanejma vstřikama? Jinak to auto vůbec nečoudí, nevyjde z něj nikdy ani obláček. To bych chápal jako chybu ve vstřikách a rovnou bych se do toho podíval, ale takhle? -
« Escort 1.8 TD
Docela se zájmem sleduji tuhle diskuzi a měl bych pár připomínek k motoru Ford 1.8 TD z roku 1997. Už se tu objevilo jeho hodnocení v nejhorším světle. Máme kombíka, nalítáno má 150 tkm a co se týče motoru neměl jediný zásadní problém mimo elektromagnetického ventilu čerpadla, což dle servisu je běžná výměna v tomto km průběhu. Souhlasím, že ten motor je líný, vůbec nejede, ráno v zimě žhavím dvakrát, ale auto jako celek slouží. A to dostává zabrat - zemědělská firma, takže na polích si zajezdí. Dostává plnou údržbu po 15tkm, včetně všech filtrů - prach. To auto není uvnitř hezké, všechno tam je tuhé - spojka, volant, řazení, ale slouží. Kolega měl citroeny a peugoty a tam se při takovém počtu km dělaly jiné výměny - pravda často né na motoru, ale na nápravách. Prostě to auto je ošklivé, neoriginální, nepohodlné, ale zatím spolehlivé. Jako od nákladáku či dodávky je to pro mě asi relevantnější. -
« Re: Nejnadupanejsi turbodiesely (stav ke konci r.2002)
motorkar> vzdycky odchazi ta zarovka v potkavacce na prave strane. Uz odesla za tech 20tkm a rok a kousek 4x ... gumy na Octavii ma originalni Continentaly, ktery jsou tvrdy a moc nedrzi. Ale zato klouzou stejnomerne ;-) Na zimu mam Matadory MP56 Silika a je fakt, ze s nema se Octavia chova velice podobne jako Almera (na stejne trase) - drzi, drzi a pak ustreli ... a s brzdama u almery - no jinejm almeram (predchoziho modelu v sedanech i hatchbackich i tohoto v hatchbacku Sport) to nedela, u teto jsme to reklamovali a dle servisu pry je vse v norme ... -
« Re: Nejnadupanejsi turbodiesely (stav ke konci r.2002)
to STAVROS: To asi opravdu tím městem, já mám na fabii něco přes 40tkm a destičky jsou někde u poloviny životnosti a to jezdím pěkně svižně, ale nikde schválně nebrdím na krev. Ale je fakt, že určitě polovinu dělají dálkové jízdy a dovolená.
Máš něco společného s střešní firmou, myslím brněnskou? -
« Re: Nejnadupanejsi turbodiesely (stav ke konci r.2002)
to fija a motorkar: klobouk dolu na ty porce kilometru za ktery vam vydrzej desticky. Ja si pak pripadam jako strevo, kdyz menim ve 30t km, jenze ja jezdim vetsinou ve meste - dalky moc ne, tak si myslim, ze to je tim. Hodne jezdim tou Octavkou jako fija. Fijo zkus naznacit co pouzivas za finty a finesy pri jizde - jak radit, brzdit atd. Díky za nas mín sikovny. -
« Re: Nejnadupanejsi turbodiesely (stav ke konci r.2002)
2fija: Já mám hatchback. Ten pocit, o kterým píšeš, z mojí almery nemám. V zatáčce stopu drží, a to o dost líp než moje původní oktávie (vyzkoušeno denním ježděním na stejné trase), brzdí stejnoměrně. H1 mám stále původní, H7 v potkávačkách mám měněné jednou. Jiné žárovky jsem neměnil. Gumy dělají hodně, na léto jsem si dal na Al disky nové gumy Sava Intensa 195/60 R 15 (šetřil jsem), ne že by byly vyloženě blbý, ale žádný zázrak to není a jízdní vlastnosti se znatelně zhoršily, hlavně to vedení stopy. -
« Re: Nejnadupanejsi turbodiesely (stav ke konci r.2002)
tak to jezdime stejnou Almerou, pokud je to sedan. Proti Octavii ma Almera IMHO (ale muze to mozna byt i gumama) mnohem zradnejsi podvozek - drzi, drzi a pak najednou ustreli. Vubec z ni nemam dobry pocit, navic ta nase pri intenzvnim brzdeni nedrzi stopu a "zahejba doprava" ... jo a zarovky odchazeji tak jedna za tri mesice. V prednich svetlech ... -
« Re: Nejnadupanejsi turbodiesely (stav ke konci r.2002)
2kutil: Když mi "odešla" oktávie, tak jsem jí prodal (po ukončení všech servisních peripetií) a za jen mírně navýšené utržené peníze koupil nissana almeru 1.5/66kW. Je to 4/2001, teď mám najeto 104 tisíc km, kotouče i brzdový destičky pořád původní (pořád tl. destiček cca 4-5mm), to auto je naprosto spolehlivý (nechci to zakřiknout ani nedělám reklamu), za celou dobu jsem kromě spálených žárovek neměl žádnou závadu. Dlouhodobá průměrná spotřeba za celou dobu 6,68 l/100km (většinou jezdím sám a dlouhý trasy). Na námitku, která se určitě objeví, že almera nejede, odpovídám, že to fakt žádný divoch není (hlavně to má hodně dlouhý převody), ale málo žere, a když s tím jezdím sám a už vím "jak na ní", tak se jí za cenu vyšších otáček taky dá šlápnout na krk... Btw, můžu to bezprostředně porovnávat na stejných trasách, do zatáček snese almera rozhodně víc než oktávie... A ještě jednou Btw k tématu této diskuse, mezi roky 1992 a 2001 jsem měl až na 3 měsíční intermezzo samé diesely, takže se mě ta diskuse diesel-benzín docela týká. Howgh!