Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Starty
Tak se pochlubte pánové, jak startujete? Nechci se vytahovat, ale pochlubit se musím, dneska jsem vlez do svýho auta BMW524TD a nastartoval jsem na jedno nažhavení na první převalení. Musím ale uznat, že rozběhnutí motoru trvalo o zlomek sekundy delší dobu než v létě...:-) -
« Re: Rozdahování :o)
no to stymi svieckami to bude fakt, manik mal v trabosi benzin na cistenie, metylakohol a k tomu 10% ricinoveho oleja (tym vsetkym vyriesil prazdnu nadrz v polke cesty) domov prisiel v pohode, ale rano nenastartoval, ale musel benzinom vycistit sviecky, nakopol a bolo po problemoch ... ale poznal som aj manika co na volge miesal benzin a naftu 1:1. Dlho na to tak jazdil az zadrel motor. Dovod bol totalne rozriedeny olej naftou co nevyhorela asi pri studenych startoch a preliezala do kartra ... asi setril aj na vymienani oleja :-))) ... namiesto dolievania asi len odpustal :-))) -
« Re: Rozdahování :o)
Benzinak na naftu jazdi, kamarat natankoval do Zigula 10l nafty, v nadrzi mal vtedy asi 5l benzinu a ziadne dalsie prachy. Tak s tym presiel 30km domov (jazdilo to maximalne na dvojku), dotankoval nadrz do plna a po vyjazdeni vycistil sviecky. A auto zije dodnes :-) -
« Re: Rozdahování :o)
Koukám, že vám fakt není nic dobrý. Já si dám práci s tak dlouhým článkem a .............škoda mluvit. Je to opravdu tak - takovou blbost by si přece nikdo nevymyslel, aby se tím chlubil. Celou dobu na jedničku asi jezdit nemusel - když něco vyjel dotankoval to benzinem a tak se to postupně zlepšovalo. Taky byl tenkrát menší provoz - bude to tak 10 let. Tenkrát jsem toho člověka ještě neznal - si pište, že být já u toho, řádně bych ho za takovou čuňárnu ztrestal................ -
« Re: Rozdahování :o)
oleowr1> nekecaj, a co tak cervenu brzdovu kvapalinu - to si neskusal? to obsahovalo ricinovy olej a izopropylalkohol 1:1 a ked sa to pomiesalo s benzinom, tak to bolo delo - hlavne ak to malo zdvihnutu kompresiu, ... teda az na to ze ricinak nehori tak to nechavalo dym ... nic pre cistica ... ale trabanta som na to videl chodit ... :-) -
« Re: Rozdahování :o)
Jeden můj známý kdysi natankoval do Š120 omylem skoro plnou nádrž nafty. Když si uvědomil svůj omyl (a to jen podle toho, že se mu ten benzín zdál nějakej levnej.......) zbývalo do plné nádrže už jen pár litrů. U pumpy mu to vypustit nedovolili, tak to dotankoval suprem a vyrazil....... Nastartovat na bezín v karburátoru šlo v pohodě a chvíli to ještě na benzin jelo normálně........Pak to chcíplo. ALE znovu nastartoval a ono to jelo. Sice jenom na jedničku, ale jelo........Z výfuku se prý valil dým jak z dieslové lokomotivy a rovněž zvuk motoru se prý od dieslu skoro nelišil........... A takto tu nádrž nafty celou vyjezdil - a to jezdí skoro jenom v centru Prahy ........................... -
« zavodak 1.9TDI/160kW
Co rikate na TDIcko pro Dakar (news.auto.cz)? Docela slusny parametry na to, ze to ma vydrzet Pariz-Dakar.
BTW, nejak nemam prehled o tom, zda v soucasnti jezdi nejaky diesely v okruhovych zavodech? Pred par lety jsem zaregistroval jejich prvni nasazeni a obcas i uspechy, ale jak to pokracuje, to nevim (?). -
oleowr1 02.12.02 11:00
« Re: Rozdahování :o)
Startování přes kabely taky není nic moc. Vloni jsem nemohl natočit služební feldu 1,3MPi, udeřily na pár dní teploty pod -10st. na tom autě mi sice nezáleží, ale nemohl jsem roztahovat (sám neumím řídit současně dvě auta) přistavil jsem svoji Sierru 1,8TD zapojil startovací kabely a startoval a startoval .... Celkem asi 15min. Felda vždy chytla pokašlávala a chcípla (asi zamrzlý benzín), její baterka už nebyla schopna ani rozsítit kontrolky. Nakonec to chytlo z výfuku se vyvalil černý dým, za autem vypadal sníh jako bych startoval Liazku. Myslím si, že tenhle start taky katalyzátoru neprospěl i když byl přes startovací kabely, ale jinou možnost jsem neměl, v podstatě by to tehdy vyřešila teplá garáž... -
"-- skrytý --" 01.12.02 18:21
« Re: Rozdahování :o)
Řadu aut, zejména japonských benzíňáků, můžete roztahovat, jak chcete. Nechytnou a nechytnou...! Protože řídící elektronika bez použití vlastního startéru nezapne ani zapalování, natož pak vstřikování - prostě ochrana před zničením motoru přeskočením rozvodového řemene a rovněž katalyzátoru před vnitřní destrukcí "pšouknutím" nahromaděného neshořeného paliva v momentě, kdy tam konečně dojdou horké výfukové plyny. Jestliže tu někdo tvrdí, že ve studeném katu se palivo prostě odpaří, nemá pravdu. Nebo jste snad nikdy neslyšeli "střelit roztahové auto do výfuku"? Ten výstřel je někdy tak razantní, že zničí i ještě poměrně zachovalý výfukový systém (přetlak si prostě někudy udělá cestu ven), natož poměrně choulostivý katalyzátor. Tak si vyberte, zda péče o akumulátor, nebo značné vícenáklady na případnou opravu motoru či výfukového systému, vč. katu (nebo rovnou obého současně). -
« Rozdahování :o)
Klidně si roztahujte, co chcete, maximálně domrvíte maličko katalyzátor (u benzínu). Ale nesnažte se při tažení zařadit rychlost, jako muj kamarád, kterého jsem táhnul v noci 150km daleko a on chtěl, aby mu nedošla baterka a mohl stále svítit a blikat, tak vymyslel to, že nechá bublat pětku a baterka se tak bude dobíjet. Baterka se sice dobíjela, ale studenej olej nemaže, tak se ten motor za asi 50km totálně zadřel. Byl to favorit. -
« Re: souhrn
Když je nouze, tak i dieselová auta běžně roztahuju, ale jenom opatrně a jenom takový, o kterejch vím, že maj vůbec někdy dělaný rozvody. Nemám ale rád vůbec co to auto dela, kdyz to zacne chytat, protoze vetsinou se to roztahuje nekde v nouzi, kdyz je vybita baterie, ze pak neni ani nazhaveno a ten motor dela pak po nastartovani hrozny veci... Cuka, skube sebou a toho se bojim jeste vic, nez toho vlastniho roztazeni. -
« Re: souhrn
oddie: Ale no tak. Stejne tak jako starter,
tak i spojka jdou "od nuly" -- proste se motor neotaci
a pak se postupne zacne otacet. Myslim si, ze
v pripade rozumne rychleho pusteni spojky a zarazeni vyssiho
rychlostniho stupne je silove namahani stejne --
proste se nejak (prez spojku/starter) roztoci
klika a rozvodovemu remenu je jedno, kdo za to muze...
Mozna je problemem nespalene palivo, ktere se muze
dostat do vyfuku/katu a tam neco udelat, ale na
druhou stranu... Kdyz se kat pomalu ohriva, predpokladam,
ze se palivo (alespon benzin) pomalu odpari. No
a v dobe, kdy by melo bouchnout (a poskodit tak kat),
tam jiz davno neni, protoze se odparilo a vyfouklo ven... -
« Re: souhrn
spravne, souhlasim s oddiem. Kdysi davno, kdyz jsem mel sveho prvniho diesela, Golfa I 1,5D, tak mi v nem prvni zimu zamrzla nafta (byl jsem mlady, blby a nezkuseny :-) Nechal jsem to roztahovat, ale uz tehda jsem nebyl TAK blby, abych tam pri roztahovani nedal nejdriv ctyrku, nenechal to roztocit, pak trojku a na tu to po kilometru chytlo ... a pak jsem honem dojel do vyhrivane garaze a tam tu letni naftu vychle vypustil ;-) -
« Re: souhrn
Pavel_KR5: Hele, a jaky je rozdil mezi roztahovanim
a startovanim (z hlediska namahani rozodu)?
Predpokladam, ze pri tom roztahovani tam nedam
1 a nepoustim rychle spojku...
Pri startovani roztoci starter venec a kliku.
Prez kliku jsou pohaneny rozvody. Pri roztlacovani
je prez spojku roztacena klika a prez ni rozvody.
V pripade, ze budu startovat na 2-3 a pomalu poustet
spojku, odhaduji, ze priapadny raz na rozvodovy
remen bude pri roztahovani a postupnem spousteni spojky MENSI nez pri
startovani, kdy se starter najednou utrhne a celym tim cukne... -
« souhrn #2
no to je presne ono, kazdy sem tam hodi prispevek, co se ma a co nema, ale nikde neni kompletni prehled techto rad - proto bych navrhoval formulaci, kt.by pripadne kazdy doplnoval, aby se pak vytvoril seznam toho nejdulezitejsiho:
1) nezatezovat motor, pokud je studeny
2) po vyuzivani max.vykonu nechat bezet chvili naprazdno motor, aby se zchladilo turbo
3) neprovadet nouzovy start (pouze start.kabely propojit jinou baterku)
4)
5)
6)
7)
atd.
jak je to napr.se zhavenim apod.-urcite se najde par dalsich dobrych tipu, ne? -
« Re: souhrn
Temi "vetsimi silami u dieselu" bylo mineno, ze u dieselu vic hrozi preskoceni par zubu na rozvodovem remeni. Rozvodak temer vzdy krome rozvodu atd. pohani vstrikovaci zarizeni (at uz vysokotlake vstrikovaci cerpadlo nebo sdruzene vstrikovace nebo cerpadlo "common-railu"), ktere u dieselu musi produkovat extremni tlaky vstriku. -
« Re: souhrn
Pavel_KR5> U benzíňáku se ti nepotkají písty s ventily nikoliv kvůli menším silám, ale kvůli menšímu kompresnímu poměru u běžného benzíňáku. Prostě ten píst se ani v horní úvrati "nesrazí" s otevřeným ventilem. U dieselu ano, takže u dieselu jsou při prasknutí nebo přeskočení ozubeného řemene následky docela tragické. -
"-- skrytý --" 26.11.02 13:08
« Re: Rozežral se...
Cleaner je akorát prudič, si ho nevšímej. Vůbec se divím, že to sem píšeš, vždyť tu stejně nikdo nemá víc zkušeností než ty... Jinak, když jsem měl bídný vstřiky, nijak moc víc to nehulilo, akorát to hůř jelo, a byl hlučnější a neklidný volnoběh. -
« Re: Rozežral se... to Cleaner
Tak se schválně někdy podívej na Mercedesy řady 190 nebo 124 (pokud je teda poznáš) a koukni se jestli ty diesely hulej. To teda jsou extrémní případy, který maj najeto vysoko přes půl milionu a spíš ještě víc, aby hulily. Oni většinou ani takhle ojetý motory nečouděj, ty se v MB fakt povedly! Cleaner má asi před očima pohled na vychlastaný piáno... -
« Re: Rozežral se...
Bavím se tady vážně a nečekám dementní odpovědi od Cleanera. Je možný, že mám špatnej vstřik a auto vůbec nečoudí? Specielně za studena se ozývá, pak jak se ohřeje ztichne a za chvilku zas klap klap... Už to tak dělá asi dva roky. Já na to budu muset vlítnout a zkusím toho klapouna vyměnit a uvidí se. Když já ale vůbec nemám čas na vlastní kobylu!!! -
« Re: souhrn
No, ted mne napada dalsi vec (ono toho asi bude povic, ale clovek nema cas nad tim dumat) - u dieselu se vubec nema provadet nouzovy start pomoci roztahovani. Vetsina z nich pouziva pro rozvody ozubeny remen a je zde velke nebezpeci, ze preskoci par zubu, potkaji se pisty a ventiky, .... a amen (resp. oprava za 50.000 a vic). Zrejme je toto nebezpeci u dieselu vetsi nez u benzinaku, kde se obecne pracuje s mensimi silami.