Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: BIONAFTA
S tankováním BIO nafty mám blbý zkušenosti. Stalo se mi že se BIO nafta srazila na sulc a silnici jsem čistil filt. Ujel jsem pár metrů a zas to samé. Takhle jsem přijel domů a čistil celí palivový systém. Proto pozor jsou vní hrozné rozdíly v kvalitě. Samozřejmě si teď už bio nekupuju. -
« Re: Nafta
Na trhu existuje přípravek do nafty ADITYV ZIMNÍ (přídavná aditiva) je na cirka 600 l dávkuje se přímo do nádrže před tankováním. Sám ho používám když musím natankovat naftu u horší čerpačky. Snižuje kouřivost a maže čerpadlo a vstřiky. Nafta pak taky tolik nepění a hlavně nezmrzne. -
« TD motor
ahoj, jsem michal, mam peugeot 306 dturbo (`95), coz je neco jako 306xsi, ale v nafte. je to turbodiesel 1.9 (66kW/4000ot./min). nafta je skvela vec a v kombinaci s turbem si nemuzu stezovat na "lenost" pri rozjezdu. zere mi to asi 8 a kousek. jezdim totiz kazdej den po praze a cukam po pul metrech. motor bych hodnotil jako velice spolehlivy. videl jsem motor (p205) po 300 000 km bez vetsiho zasahu a jezdil uplne supr. to je vse. -
« Spotřeba TD
Pánové a dámy, nevím jak vy, ale já jsem s TD 66 kW udělal následující zkušenost: Průměrná spotřeba (město i mimo tak půl na půl) je kolem 6 litrů. To ještě samo o sobě moc zajímavé není, ale překvapilo mě, že rozdíl ve spotřebě při "pohodové" jízdě a při živějším způsobu je naprosto nepatrný - cca 0,5 litru! Zdraví Dan -
« Nafta
Kupujem naftu za 15 Sk. Predajca my povedal, že by do nej trebalo pridať nejáký prostreidok pretože je to vraj letná nafta, a že keby som ho nepridal tak by sa my mohlo zapchať nejaké palivové potrubie. Viete my niekto poradiť aký prostriedok je najlepší a či to vôbec pomôže. -
« Re: Vzduchový filtr a žhavicí svíčky
Žhavicí svíčky vydrží tolik kolik vydrží. Měly
by být stejné. Dobré jsou Japonské NGK, Bosch a i české jsou dobré(vydrží). Italské jsou škoda peněz. Jsou levné, ale nic nevydrží. Když odejde jedna, není to prakticky poznat. Když odejdou dvě, motor po nastartování nechodí rovnoměrně.
Palivový filtr se obvykle mění před "zimou" a před letní "dovolenou". Není žádné zvláštní pravidlo (mimo doporučení výrobce - obvykle 20.000km) po kolika km ho měnit. Když budeš kupovat naftu v garáži z barelu a nebo u Aralu je v tom zřejmý rozdíl. Vzduchový filtr se mění obecně po 20.000km. Ale zase je rozdíl jestli jezdíš v létě po městě nebo v zimě po horách. Zdraví Pavel PTD -
« Vzduchový filtr a žhavicí svíčky
Musím se připojit k názoru, že TD motor je dobrá volba. Dříve jsem jezdil s benzíňákem, teď mám TD-éčko a nemohu si ho vynachválit. Super jízda! Protože ještě nejsem v TD tak zběhlý, ptám se: jak často měnit vzduchový filtr, palivový filtr a opravdu žhavicí svíčky vydrží 60 000 km? Díky. Dan Ševčík -
« Re: kompresni tlaky
Slysel jsem ze Bosch vyrabi takovou masinku ktera meri neprimo. V podstate jde o mereni proudu tekouciho do starteru pomoci klestoveho ampermetru integrovaneho s pocitacem ktery to vyhodnocuje. Zajimave. Pry to funguje bezvadne a hlavne se u toho clovek neuspini ;-) -
« Re: Olej do TDI
Ted jsem narazil na nejakou stranku, kde popisuji typickou vadu u jednoho vykonneho TDi motoru. Konkretne jde o nadmerne opotrebeni salu na klice. Tato zavada byla sledovana temer u vsech motoru, ktere meli pres 200 tisic, u nekterych i driv. Nicmene ani u jednoho motoru s plnou syntetikou se tato konstrukcni vada neprojevila. Jak uz tu nekdo rekl, zadny olej neni dost dobry. Takze zase zalezi jen na financnich moznostech majitele. Ja leju do sveho turbo-benzinu jen plnou syntetiku - na druhou stranu je fakt, ze olej nedolivam, jen menim. -
« Re: normální diesely-Toyota history
Bohužel historii Dieselu od Toyoty neznám. Co se týče měření tlaků, u naf´táků to není tak jednoduché. Je lepší to svěřit někomu kdo na to má přístrojek. Jinak se čídlo tlakoměru strká do díry po žhavící svíčce. Ostatní svíčky jsou vymontovány, aby se válce nemusely tlakovat a nezatěžovali tím baterku.
Zdraví Pavel PTD -
« Re: Startování TD
Se startováním v zimě jsou potíže... Hlavně když je venku přez noc více jak - 25stupňů C. Obecně co mám osobně vyzkoušené je dát plný plyn a točít startérem a hlavně točení nepřerušovat. Motor se ze začátku točí pomalu, pak rychleji, posléze začne chytat jeden válec (stále točí startér) pak druhý a pak už to jde :-). Chce to ale mít vysokokapacitní (předepsanou) autobaterí ve slušném stavu, každý rok (nebo 30000km) měněné vstřikovače a funkční žhavící svíčky od jednoho výrobce (české jsou modré a taky "dobré"). Není k zahození mít funkční sytič. Po nastartování je potřeba držet plyn tak aby motor běžel bez vynechávání. Při velmi nízkých teplotách (pod -20) hraje roli i olej. Běžné české oleje (např PARAMO Super) mají tak vysoký obsah vody že při tak nízké teplotě zmrznou na kost a baterka v tom téměř ledo nemá sílu protočit klikovou hřídel. Plná syntetika tento problém nezná, ale dolívej ji do motoru, který baští litr/1000 km. (Ford Sierra 2,3D, r.v. 1987, najeto 402.000km)
s pozdravem Pavel PTD -
« Re: normální diesely
To jsem se nasmal, kdyz jsem cetl tu historii :-))) Kdyz vidim, ze do toho vidis, nevis nahodou jakou historii maji naftove motory od Toyoty? Docela by mne to zajimalo. Mimochodem jak zmerim kompresni tlaky? Staci laicky test odsroubovani vicka z hlavy a test fouka/nefouka? -
« Re: normální diesely
Tady je každá rada drahá. U nafťáku nejvíce záleží na jaký kus kápneš. Všeobecně nafťák vydrží hodně a je jedno jestli je to Francouz nebo Ital či Němec. Ve finále je to stejně všechno stejný. Vem si Sieru 2,3D. Originál je to motor z traktoru Furgison z roku 1952, od kterýho koupil licenci Perkinson oddělal z něho dva válce (zbyli čtyři) a montoval to do nějakých jiných traktorů. Od něho koupil licenci Peugeot asi v roce 1978 a montoval to do řady 409 (plus mínus, nevím to označení přesně) no a v roce 1981 koupil licenci od Peugeotu Ford, provedl drobné úpravy a montoval to do roku 1989 prvně do Granad a pak do Sier. Když si půjdeš koupit do tohoto motoru nový píst, bude stejný jak když si ho půjdeš koupit do traktoru Furdison z roku 1952 :-). Ceny jsou různé, ale při koupi se vyplatí si alespoň změřit tlaky va válcích, nechat si auto nastartovat studené v -20 stupních (proto je lepší si ho kupovat v zimě) a poznáš to hned zač je toho loket. Kdybys chtěl vědět víc, napiš na konopik@pcnet.cz
ahoj Pavel PTD -
« Re: Olej do TDI
Syntetikou se nic nepokazí, pokud však je nyní v motoru polosyntetika nebo minerál, není radno ho vypustit a nalít nový (syntetický). Je lepší ho dolívat, nebo po asi litru upouštět a dolívat pokud TDI olej nežere :-). Je to sice makačka ale motor si na to postupně zvykne a není to tak drastický jako když se změní naráz. Jinak všeobecně platí, že olej není nikdy dost dobrej.
s pozdravem Pavel PTD -
« Re: Olej
Ja mam Toledo TDi, od zacatku mam v motoru plne synteticky olej a v servisu ani jiny nedoporucili.
Puvodne byl Agip, nyni pouzivam cesky Mogul forte plus (nebo tak nejak) - je to plne sysnteticky olej z Parama a je fakt super, vcetne ceny. Jako byvaly zamestnanec Benziny vim, ze Paramo vyrabi oleje podle Nemcu, takze jsou OK a jsou levnejsi.
Cau Lada -
« Re: Felicia 1.9D
Ja myslim, ze by to asi slo, ale aby to fungovalo, tak by se musela koupit nova hlava, pisty, vstriky, kabelaz, elektronika, turbo, potrubi, chladic vzduchu, hnaci hridele, prevodovka. A neni vubec jisty jak dlouho by to vydrzelo fungovat a hlavne jestli by se do Felicie vubec veslo. A ta cena no nevim...
Asi jednodussi by bylo z toho udelat TD. Sehnat turbo se sacim potrubim a vzduchove potruby... nejlepe z nejakeho starsiho Golfa.
-
« Felicia 1.9D
Čaute ľudia mám Feliciu Diesel. V istom nemenovanom časopise som sa dozvedel že by sa dal tento diesel prerobiť z 47kW na 66kW TDI. Ak ste niekto o tom niečo počuli odpíšte my na tejto stranke, pretože všetko čo som ja zatiaľ zistil vyzerá tak, že tento upgrade sa uskutočniť nedá.
-
"-- skrytý --" 24.10.98 16:27
« normální diesely
Čau všichni, kdož jste našli zalíbení v ropě. Napiště někdo taky nějakou tu zkušenost s dieslem či turbodieslem z v ojetinách cenově dostupné provenience. Rozhovory o vytoužených TDI a CDI se čtou hezky avšak ..... Kdo z nás obyč. tu možnost má. Chci znát názory na diesley od renaulta (19) a opla (astra). Pište všichni.... -
« BIONAFTA
Jsem rád ,že se dieselová diskuzní se slibně rozvíjí. Když jsem poprvé přijel s TDi-čkem ke známému PANU mechanikovi na diesely první a hlavní mi bušil do kupuj naftu radši za 20,- ber účty od nafty protože TDi je nejchoulostivější diesel na kvalitu nafty a jestli zastavíš nech se odtáhnout na čerpačku kdes tankoval a 60.000,- za nové čerpadlo si nech vyplatit z jejich pojistky. Má někdo už podobnout zkušenost ?? Jinak si myslým i při mých 10-12 tisících km za měsíc bych musel dlouho čekat , aby se mi vrátily ivestice do nového čerpadla z rozdílu tankování BIO a Normální nafty ??? -
« Bionafta - co s ní?
Cose týká bionafty mohu z vlastních zkušeností říci toto: Složení bionafty není zatím v ČR upraveno ČSN, takže nikdo (výrobce) není zodpovědný za je její složení. Čistou Bionaftou se rozumí metylester řepky olejné (v USA sojových bobů nebo "Buráků"). Taková čistá Bionafta je sice použitelná, ale jak uvedl v jednom z předchozích článků kolega zanechává neodstranitelné usazeniny v čerpadle a tryskách. Mimo to má také nižší výhřevnost a tudíž i motor má nižší výkon asi o 20%. Trik jak tyto neduhy odstranit je ten, že se vezme normální minerální motorová nafta a přmísí se do ní maximálně 30% objemu metylester - Bionafta. To je také zákonná podmínka (minimálně 30% metylesteru v palivu) pro zařazení thoto výsledného produktu do kategorie výrobků s 5% DPH a tudíž výsledkem je její nižší cena. Ví někdo jak je to v tomto případě se spotřební daní z uhlovodíkových paliv???. Pokud je tento poměr dodržen, je to dobrý. Auto jede bez rozdílu výkonu, s asi o 5% vyšší spotřebou (to je jen moje osobní zkušenost...) a nesmrdí, jen za ním zůstává "vůně" smažených hranolků na rostlinném oleji :-). Potíž je v tom, že dokud ČSN neupraví složení BioNafty, nikdy nevíš co vlastně natankuješ. Pokud máš pech a natankuješ čistý metylester tak bůh s tvým čerpadlem a tryskama. Já osobně jsem na ni jezdil asi 10.000km a nic se mi s motorem (který už má 400.000 za sebou) nic nestalo, ale vzhledem k tomu že u nás v Brně stojí Bionafta 14,60kč a nafta 16,50 kupuji minerální naftu.
s pozdravem Pavel PTD -
« Re: Bionafta
Osobne bych bionaftu doporucil jen tem co pouzivaj auto celej den. Jakmile se totiz motor zastavi na vic jak 4 hodiny tak se zacne v cerpadla a triskach usazovat takova zajimava usazenina ne nepodoban kamenu. A bohuzel to nejde odstranit zadnim redidlem ani jinym rozpoustedlem. To vim ze skusenosti z motorpalu kde vam potom s takto znicenym cerpadlem uz nic nesvedou. Proto me prekvapuje ze SKODA povoluje bionaftu do TDI motoru. Navic tyto motory maj pomerne komplikovany a presny cerpadla (pilotni vstriky). Sam mam zkusenosti s TDI motorem a rozhodne bych nikomu nepral u toho ladit vstriky nebo dokonce cerpadlo. K zamrzani nafty. Doporucuju pred zimou vymenit naftovy filtr. Voda se totiz usazuje ve filtru a pak staci zastavit a zamrzne vam filtr a ne na nafta v nadrzi. A to je velkej rozdil. Osobne jezdim s naftou do SVEDSKA a neni problem se zamrzanim, staci menit naftovej filtr.
Tesim se na vase ohlasy -
« Re: Rozdejchání titulku
A jak na bionaftu ? Oficiální prodejce Škodovky ji nevylučuje pro motory Td (Tdi), ale přitom oficiální prodejce VW ji vyslověně zakazuje (jedná se o shodné motory jako u Škody).
Vyplatí se případná úspora oproti klasické naftě při jízdě ? Není nižší pořizovací cena bionafty následně negována náklady na nové filtry ?
Mirek. -
« Mrznoucí nafta
K mrznutí nafty v zimě. Nafta je ve své podstatě směs plynového oleje, petroleje a bohyžel i vody. Vodu obsahuje nafta vždy. Jde jen o to, aby ji obsahovala maximálně ČSN povolené množství. Předpokládám, že u pump u kterých jsi tankovala měli v zimě naftu zimní (t.j. se zvýšeným obsahem petroleje na úkor plynového oleje) a ne lehký topný olej, což je ve své podstatě také nafta, jenže dle ČSN s přibližně desetinásobným přípustným obsahem vody. Voda v zimně samozřejmě zamrzá a to se nevyhne ani vodě která je rozmísena v motorové naftě. (tudíž jak se zachová LTO je jasné...) Další problém je v krystalizaci parafínů, které znemožňují filtrovatelnost nafty (standardně přez papírový filtr) a tudíž její přístup do palivového čerpadla. Jako obrana proti zamrzání nafty je nutno v zimě tankovat u pump, které jsou schopny předložit potvrzení dodavatele nafty, že zaručují "filtrovatelnost nafty do např - 20 stupňů ". Toto by měla být podmínka nutná, možná ne však postačující. Dále doporučuji doplnit zimní aditiva, které se prodávají v zimně u pump a dolít je v doporučeném poměru do nádrže po tankování.
Tyto aditiva naftu jednak naředí, ale také jsou částečně schopny navázat na sebe vodu. Pokud tyto aditiva nemáme k dispozici, lze je nahradit benzínem až do 30% objemu. Čím bude mít benzín nižší oktanové číslo, tím lépe. V našich podmínkách je nejlepší obyčejný speciál.
K poškození motoru, potažmo palivového čerpadla nedojde, neboť 70% nafty v palivu postačuje na mazání palivového čerpadla. Obsah benzínu v palivu způsobí její naředění (složky plynového oleje) a posune bod krystalizace parafínu k nižším hodnotám.
Pokud přesto všechno dojde k zamrznutí nafty, dojde vlastně k ucpání palivového filtru vykrystalizovaným parafínem. Pak nezbyde než vyměnit palivový filtr a snížit rychlost jízdy tak, aby nedocházelo k zesilovacímu učínku ochlazování filtru vlivem rychlého proudění ledového vzduchu kolem filtru v motorovém prostoru.
s pozdravem Pavel PTD
-
« Začínám novou rubriku
Vlastním automobil, který svou historickou úlohu již splnil, Ford Sierra 2,3D. Vzhledem k rozšířenosti nafťáků (už slyším odpůrce "Brrrrr Diesel...") věřím že v této rubrice budou ti kteří znají radosti i strasti majitelů nafťáků uveřejňovat své zkušenosti s nimi. Vzhledem k tomu že znám svůj motor už jak své boty, mohu poradit jak na stařičkého Perkinsona (emise, čerpadlo, tlaky, spotřeba oleje apod.)
zatím zdraví a na další příspěvky v rubrice se těší Pavel PTD