Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« US osobaky v dieselu
Co vím na beton, tak se Diesely vyráběné v US montují jen do PickUpů, Vanů (dodávek, např Ford Econoline, Dodge RAM Van), terénních aut jako je Hummer, Chevrolet Suburban či Tahoe. Dřív se do některých osobáků montovaly TD BMW, ale to byly jen omezené série. Jinak ve státech jezdí osobáky s Dieselama, ale vše to je Evropská produkce jako Mercedes 300TD, VW TDI, Volvo TDI a pod. zdraví PTD -
« Spotřeba u amerických Dieselů
Se spotřebou je to různé. Cummins si bere od 7 do 33litrů na sto km (po hrubém přepočtu z galonů a mil) musíš si ale uvědomit, že to není motor do feldy ale do pickupu, který váží více než dvě tuny a proto záleží jestli je naložený nebo prázdný. V americe jezdí stejně prázdné, takže do deseti litrů bez problému a při dodržování rychlostního limitu 68mil na dálnici nemáš šanci uhnat závratnou spotřebu. Všeobecně to nejsou motory, které jezdí za 3,5l na sto jako TDi Audi, jsou to motory brané jako "Heavy duty", t.j. jako komerční motory na práci. Systém je pumpa tryska s čerpadlem BOSCH VP44, systém Common-Rail se v americe nechytl a navíc to je téma na desetistránkovou studii proč... Momentálně se u Cumminsu dokončuje nový systém sdružených vstřikovačů, což je cesta, která má podle mně největší perspektivu. V evropě ji první montuje VW do Pasatu (1,9 TDi s červeným D a I). Odhlučnění je dokonalé a přináší opravdový "obývákový" efekt v kabině. Co se mi líbí nejvíce je důraz kladený na trvanlivost a spolehlivost, což vyúsťuje v pětiletou/160.000km záruku na motor. Technickou lahůdkou je skutečnost, že motor splňuje nejpřísnější ekologické limity CARB bez použití oxidačního katalyzátoru nebo recyrkulace výfukových plynů. Přepočítal jsem kroutící moment, takže u Cumminse je 623 N.m při 1600ot. To mluví samo za sebe. Zdraví a na oponenční názory se těší Pavel PTD -
« Pro Residence:
Jel jsem v Dodge RAM 2500 s krátkou kabinou a krátkým rozvorem s motorem TDi 5,9l Cummins s manuálem pětikvaltem a nemohl jsem se s nim rozloučit. Ať jsou američani blázni jací jsou, a oni opravdu jsou, toto auto se jim povedlo a nemá chybu. Vzhledem k ceně není absolutně nedostupné, u nás by vyšlo asi na 790 000,- bez DPH. Za to koupíš u nás ušmudlanou malou Toyotu, Nissana, nebo Mitsubischi, vše uvažováno v provedení PickUp a ve výbavě. Jede to 120 mil/hod ale nesmějí tě u toho v americe chytit. Váží to dohromady s plným zatížením přez 3500 kg, takže bys na to u nás potřeboval papíry na náklaďák. U nás v Brně už jeden jezdí (nevím s jakým motorem)a doufám že brzo bude jezdit i druhý :-) Zdraví PTD
P.S. Sháním pro kolegu jakékoliv informace o Mercedesu "Žralok" v dieselu, r.v. od 1969-1974. Ďík předem -
« Re: Americké diesely
Loni v lete jsem docela casto jezdil s Fordem
F 350 v uprave skolni autobus. Motor byl skvelej, kdyz nas jelo vic tak jsme si super zazavodili. V pohode jsem z te kravy vytahl 80 mil/h a jelo by to i vic ale uz jsem si netroufal pokouset osud a mistni policajty, protoze v americe plati, ze kdo jede moc rychle je podezrelej ze neco udelal ( treba vykrad banku ). Dost mne tam vadila automatika, myslim ze manual by se k tomu hodil lip ( musi se ale vzit v uvahu kdo s tim v americe jezdi- hodne starejch bab ktery by to asi nezvladaly).
Pokud bys mel nejaky specificky dotaz tak sem s nim. -
« Re: Americké diesely
Zajímalo by mě kdo s nějakou podobnou amerikou uľ jel. Jinak osobně je mi dost americký styl proti srsti. Vzhledem k tomu, ľe mají vąeho plnou *, tak je nic nevede k úsporám a technickému pokroku ve stavbě aut. Rozhodně jsou mi sympatičtějąí motory TDi od VW, zvláątě provedení 2,5 s 6-kvaltem. Jinak v jiných oblastech (např. High End a Hifi) mají moje sympatie. -
« Americké diesely
Jak dobře známo, američani nafťáky naprosto nepreferují. Je to dáno tím, že benzín je tam v průměru za 11,- Kč za litr a při jejich platech tím pádem za pusu. Tak proč jezdit na naftu, která je tam dražší než benzín, k sehnání jen u některých pump, a to ještě stylem " zde máme k dostání naftu do Vašich motorových člunů a zemědělské techniky ". Přesto každý americký výrobce má v programu auto s naftovým motorem, pro početnou skupinu příznivců naftových motorů. Berou to však v americkém stylu, objem ničím nenahradíš, což je pravda pravd, u nafťáků dvojnásob. Proto můžeme ve státech a pomalu i u nás vidět krasavce jako Ford F350 s motorem TurboDiesel V8 7,3l 235koní/2700ot. nebo Dodge RAM 2500 s TD šestiválcem specialisty na diesely v USA - fy CUMMINS o objemu 5,9l, I6, 24V s výkonem taktéž 235koní/2700ot nebo GMC Sierra s V8 6,5l a 195koňmi/3400ot a našly by se i další. Kroutící momenty schválně neuvádím, protože jsem se ještě nedostal k nastudování přepočtu "libra na stopu" vs náš Nm. Mají to promyšlené a především TD Cummins vyniká technickou úrovní v ničem nezaostávající za TDI od VW. Tím myslím sdružené vstřikovače, podobné čerpadlo BOSCH, navíc čtyři ventily na válec, přímý vstřik, ukrutný krouťák a pod. Obhajují koncepci řadového šestiválce oproti americké klasice V8 nižším počtem dílů (až o 40%) a tím vyšší spolehlivostí. Takže pro dnešek jsem se zase dost "vykecal" a proto rád přenechám štafetu na dalším. S pozdravem PTD -
« Re: Vyhřívání dieselů (nádrž atd...)- pro OV
Pryžovou trubku na zateplení vedení nafty pod vozem koupit automechanik a nevim přesně kde. Nicméně je to měkká a lehká guma (vnitřní průměr asi 2 cm, vnější asi 2.5-3 cm), která by mohla jít koupit v obchodech typu BauMax apod.
Jinak samotná "istalace" pryžové trubky na trubičky nafty je náročná snad jen v tom, že člověk musí odpojit obě trubičky (např. u filtru a u čerpadla) a provléci je pryžovou izolační trubkou - přičemž mu na lavu může vytéct zbytek nafty z nádrže (můj automechanik nadával jak špaček když to dělal). Je proto dobré k této práci přistoupit při téměř prázdné nádrži a připravit si něco do čeho se vypustí zbytek nafty.
S pozdravem Pavel K. -
« Re: Vyhřívání dieselů (nádrž atd...)
Mam Fiat Tempra 1.9TD (s predehrivanym filtrem) a koncem roku 1997 (mrazy az -25 C) mi auto sotva jelo. Bylo to zrejme z vetsi casti vinou tehdy prodavané nafty (s teplotou filtrovatelnosti CFPP -15 C). Nicmene vím, ze nekolik znamych, který vlastní auta s TDI motory problemy nemelo. Na druhe strane vim, ze nekteré diesláky nejezdily vubec.
V mem pripade zrejme vaznul prisun nafty od nadrze k motoru, protoze motor sice sel nastartovat a bezel, ale nesel vytocit. To znamenalo napriklad, ze jsme na 5. rychlostni stupen dosahoval maximalni rychlosti 80 km/h.
Tak jsem premyslel jak se zlepsit palivovou soustavu a vubec chovani motoru v zime. Jedna z veci, kterou jsem nechal udelat bylo zatepleni vedeni nafty pod vozem.
V pripade meho auta, jsou pod vozem 2 plastove trubicky - jedna privod z nádrze a druhá vratné potrubí od vstrikovacího cerpadla. Trubicky jsou zhruba kazdeno 1/2 metru uchyceny v "hnizdech" do spodku vozu.
Obe trubicky jsme dali do izolacni pryzové trubky (tloustka steny asi 4 mm) a tu jsme silou zacvakli do uchytnych hnizd (tzn. pryzova trubka se v techto mistech lokálne prorizla).
Tim jsme dosáhli dvou efektu. Jednak je privadená nafta za jízdy méne podchlazována od proudícího vzduchu (pri jizde muze vlhkost a vítr proudicí z vnejsí strany privodni trubicky zpusobit podchlazování nafty na teploty nizsí nez je teplota vzduchu - film vody a necistot na vnejsi stene trubicky se odparuje a odebírá odparne teplo stene trubicky). Díky izolacni trubce je dopad tohoto jevu na naftu uvnitr trubicky minimalizován.
Za druhé se uvnitr izolacni trubky predává cast tepla z vratneho potrubí do potrubí prívodního (nafta proudici ve vratnem potrubi od cerpadla a od vtrikovacich trysek je z nekolika duvodu poněkud teplejsi).
-
« Re: Emise
Měření emisí je opravdu záľitek pro otrlé. Technik na emisích mě vąak uklidňoval, ľe to motor musí v pohodě vydrľet. Údajně v Praze, kam jezdí technici z STK na ąkolení mají motor z Tranzitu, který uľ měl dost nalítaného neľ ho tam instalovali a kaľdodenně ho tam turují technici z celé republiky a jediné co prý s ním dělají je, ľe občas mění olej. Naątěstí jdu brzy na emise ke známému, který mi můj motor zná, jiľ ho částečně generálkoval a bude k němu ąetrný. -
« Re: Emise
Tak si říkám, jestli neřešíte zbytečnosti. Jak emise probíhají, není tak důležitý, hlavně když jsou, ne ? A všichni víme moc dobře, že jsou vždycky. Když vidím jezdit ty hulící smradlavý plečky s emisní známkou, tak se musím smát. Emise
není problém, sešktí se bohatost směsi a emise projdou. Hned potom se na čerpadle bohatost přidá, protože jinak by to vůbec nejelo a vesele se kouří dál. A když ne,tak to spraví 500-1000 kč do technikovy kapsy. Nejsou potom ty emisní kontroly úplně zbytečný ? Já osobně mám Corsu 1.7 D, nalítaných 60.000 km a naštěstí mně zatím moc nekouří. Ahoj David -
« Re: Emise
Nejdriv musi sedet volnobezny otacky.
Pak se meri maximalni otacky - to jsem si poprve rikal, ze tomu motoru nedelaji vubec dobre. Preventivne jsem den pred tim snizil max. otacky. Ale ten technik si nedal rict furt to turoval, nedal pokoj az jsem je musel postelovat zpet, abych se vesel do tolerance.
Pak se meri emise. Na max. otacky(vzdy nekolik dlouhych vterin) se provadi mereni tak dlouho az nasledujicich 5 hodnot mereni se vejde do nejakyho predpisu. ( predpis se lisi dle motoru, koeficientu ).
Cely proces neni pro slabsi povahy, motor trpi - majitel taky, vejfuk zari jak vanocni stromecek. Do tohoto rezimu se motor v realnym provozu nedostane.
Smysl mereni emisi touto metodou mi unika, zatizeny motor se chova jinak. -
« Re: Ke způsobu měření emisí
Moje zkušenosti s měřením emisi u D:
i u relativně nového motoru vlivem městkého provozu dojde k zanesení výfukového traktu - motor na měření emisí nevyhoví -dle doporučení technika stačilo motor pořadně "protáhnout", aby se nečistoty vypálily (nevím jestli každý technik emisí toto doporučí)a ejhle - emise byly OK. Kolega u starého vozu - na čerpadle nastavit poměr nafty - motor prošel, sice nemohl vyjet kopec ani na jedničku, doma pak obvykle zablombovaný šroub na čerpadle vrátit zpět. Motor má sice nevyhovující emise, ale dá se s ním alespoň jezdit. -
« Ke způsobu měření emisí
Na začátek k prasklé hadičce od turba snad jen že to má vliv jen na výkon motoru, protože do spalovacího prostoru se dostane méně vzduchu, potažmo kyslíku.
K měření emisí (absolvoval jsem dvakrát) není co dodat. Je to na pendrek ze všech pohledů.
1. Mám staré auto: No tak naberu bionaftu a projde to, protože se měří kouřivost, t.j. množství pevného uhlíku ve vyfukovaném vzduchu.
2. Mám nové auto: Tak to není také problém, protože tyto auta mají katalyzátor oxidační a tak
prochází.
3. Mám zbastlenej motor. Tak to většinou nevydrží a klekne při měření. (Dřív nebo později by stejně klekl)
Pokud se jede na emise s autem co má za sebou víc jak "nevím set" tisíc kolometrů, doporučuji překontrolovat a dle potřeby vyměnit vstřikovače, dát nový vzduchový filtr a lehce přitáhnout na čerpadle dávku nafty. To zvládne udělat každý venkovský opravář. Pokud se neudělají ani tato základní opatření, riskujeme opakované prohlídky a další tůrování (na mých prvních emisích jsem to absolvoval napotřetí).
s pozdravem emisím smrt zdraví PTD -
« Re: mohlo se neco stat?
Také se mi stalo, ľe mi praskla hadice od turba a to jeątě na dovolené v Chorvatsku. Naątěstí se s autem nic nestalo, ale bylo to peklo, protoľe motor neąel do otáček (max. do 1.500), vyjet kopec bez pomoci spojky bylo skoro nemoľné a navíc oblaka kouře a sazí. Jinak také mě udivuje metodika měření na emisí. Nevím, který idiot stanovil to týrání (5x) na plné otáčky. Kdyľ jsem ten motor slyąel, raději jsem odeąel. -
« Re: mohlo se neco stat?
Nic by se stat nemelo. Kdyz se jezdi na emise, tak se to bezne dela, bud se zacpe, nebo spatne nasadi tato hadicka. ( cerpadlo pak nepridava, kdyz zabere turbo)
Jinak ten kdo vymyslel metodiku mereni emisi osob. naftaku, ten musel mit v hlave nasrano, nakopal bych ho do zadku zepredu, *. Zucastnil jsem se jenom jednou, ted uz vzdycky radeji jdu nekam pryc. -
Diamant 03.02.99 23:16
« Hotova ceremonia
Okrem Felice 1,3 a Golfu IV TDi obcas chodim aj na Avii. Tam je startovanie hotova ceremonia. Den pred tym na plno nabit akumulatory (su nove - Varta). No a potom asi minutove zeravenie. Lenze ked ma clovek len jednu zeraviacu sviecku v sacom potrubi, tak to inak ani nejde. Nasleduje dlhe startovanie so sucasnym zeravenim. A ono to aj obcas (asi na takych 5 sekund) naskakuje a potom zase nic a potom znova... A ked sa to uz rozbehne viac menej samo, tak celu ulicu zamorim obrovskym oblakom siveho dymu a modlim sa aby sa to aspon trochu zohrialo a nezdochlo. Takze za nejakych 5-7 minut sa mozem pomaliky zacat posuvat vpred.
Inac aj ja mam v bloku ohrievac na kavu, ale ohrieval vodu, nie olej - ale uz nefunguje.
P.S. Golf startuje nadherne, len je spociatku trochu lenivy a DOST hlucny. (Avia je hlucna furt :-) -
« Vyhřívání dieselů (nádrž atd...)
O vyhřívané nádrži jsem neslyšel ani neviděl a nevěřím tomu , že by někdo vyráběl nádrž obalenou odporovýma drátama, které by ohřívaly nádrž a naftu v ní osaženou. Nicméně zcela určitě existuje ja píše von Smolhausen vyhřívaný palivový filtr. Kolega ho má např na Opelu Fronteře. Problém byl, když mu odešlo relátko předehřívače a palivový filtr nepředehříval, tak neodjel :-). Zajímavá konstrukce. Ne že by za to mohl Opel. Naftové verze Fronter jsou osazovány Italskými motory z motorárny "VM", což není na dnešní technickou úroveň žádná "Olympiáda". Jinak američani na to jdou od lesa. Do bloku jejich Dieselových motorů (minimální objem 5,8l a šest, lépe osm válců)montují za příplatek klasický ponorný ohřívaček na kafe. Američan vstane, dálkovým ovládáním zapne ohříváček (zapojený do zásuvky na jejich 110V) a než se dá po ránu do kupy, nasedá do auta s motorem ohřátým na 60 stupňu Celsia a jede do práce. Abych ale ty američany nepřechválil, stejně to okoukali od traktorů Zetor, do kterých se to montovalo od první poválečné série téměř ve "standardu".
zdraví a jen úspěšné starty přeje PTD. -
« Re:
Předehřívaná nádrž - to jsem taky videl v nejaky prirucce k VW, ale nadrz nijak ve skutecnosti predehrivana neni. Asi tim mysli to, ze zpetna nafta od striku se vede zpet do nadrze. Kdyz jsem mel prazdny cerpadlo, tak jsem se snazil nalejt naftu prave touhle zpateckou. Kdyz mi to chytlo mel jsem co delat, aby mi to nepreteklo. Prutok je prekvapive velky. Jinak vetsinou maji diesly vyhrivanej filtr. To docela staci. -
« "Předehřívaná nádrž"
Uklep jsem se, sorry. Tak ještě jednou:
Nevím přesně, jak to funguje ani co je vlastně nahřívané - jestli jen nádrž nebo celá palivová cesta. Ale představuji si, že podle informace nějakého teplotního čidla se proudem z akumulátoru nahřívá právě palivová cesta. Blíže to v příručce k Escortu bohužel není vysvětleno. Třeba nám to tady vysvětlí někdo, kdo tomu rozumí líp než my.
Zdraví Dan -
« Re: Zimní starty
Měl už jsem několik D a jelikož bydlím v mrazové kotlině - po ránu i -27 stupňů a auto mi stojí venku, vždy se hrozím, zda nastartuji. Ač jsem vždy před zimou udělal opatření - kontrola žhavení, vstřiky, odvodnění, u některých aut byl už samotný problém, aby při této tepltě se motor na starter vůbec točil - zdá se mi, že mnohé akumulátory (ač relativně v dobrém stavu) a startéry nejsou na tento velký odpor stavěny. Když se motor protočil a soustava žhavení vstřiky a hlavně komprese!!! byly OK, starty byly i za této teploty bez problémů.Nevím, jestli jsem měl štěstí, ale nafta mi nikdy nezamrzla. Nové motory jsou asi konstrukčně dále, mají rychloběžné startéry, teď mám TDI a pod -20 točí stejně jako v létě a chytá na první otočení. Takže jsem maximálně spokojený a problém zimních startů je snad minulostí!!!!???. Jen to teplotní hospodářství u TDI je bída, moc se neohřeju, ale to jsem ostatně věděl už při koupi vozu. -
« Re: Zimní starty
Moje Jetta startuje dobre, dvakrat jsem vymenil jednu zhavici svicku( zrovnu tu za cerpadlem ). Prvni pokus se nezdaril, nova svicka odesla za tyten. Bosch je Bosch, podruhy jsem zezavahal. Na Hondu jsem taky koupil svicky o te skvele firmy AUTOLITE, taky vydrzely asi tyden. Vyreklamovat se mi nepovedlo ani jednu.