Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Diesel na zemní plyn
Neco jsem o tom cetl. Podle me jde o vlastne o upravu naftoveho motoru na benzinak. Tj. hlavne uprava hlavy, svicky atd. Napr. firma VK (nevim presne nazev) upravuje na plyn AVIE. Nedelaji zemni plyn, ale LPG. Jejich uprava je prave takova. S upravou udelaji autu komlet generalku motoru a stoji to cca 100 tis. V pripade plynu to musi jit asi pres benzinak. -
« Diesel na zemní plyn
Diskse na téma alternativní paliva v jiné rubrice mne přivedla na myąlenku pouľití zemního plynu jako paliva pro vznětové motory. V Brně jezdí upravené autobusy na zemní plyn. Nevím ale, jaké jsou potřebné úpravy na motoru. Podle jedné reportáľe v Automotorevue prý značné. Nevíte někdo v čem spočívá princip? Budu po tom pátrat. Je to celkem aktuální otázka v době kdy nafta stojí 23,-Kč a Bionaftu nám chtějí zruąit jak ľádost o třípokojový byt... PTD -
"-- skrytý --" 26.11.99 20:07
« Re: 12V na starteru
Je to pro beznou praxi plne postacujici,svorkovym napetim si clovek nema komplikovat zivotPri startovnich otackach 600-800/min. pri teplote 20 st.C jeste nenahodi alternator.Pri otackach v zime tim tuplem.Jinak je pravda,ze baterie je tvrdy zdroj,tudiz stavena na proudovou zatez.Kdysi velmi velmi davno jsme davali do Trabose 12 V Baterii,Dynamo a rele 12 V,starter puvodni.Odstartovali jsme v zime casto jako jedini.Ale to uz by bylo do nove rubriky o samotryzneni. -
« 12V na starteru
Starter sice můľe být konstruován na niľąí napětí neľ 12V, ale na mém startéru je prostě vyraľeno 12V a to z toho důvodu ľe se dělá i verze na 24V. Tak je to. Jinak baterie má napětí 12V, ale na svorkách by mělo být při běľícím motoru 14,00V, coľ je napětí U1 na výstupu ze stabilizátoru alternátoru. :-) Uf PTD -
"-- skrytý --" 26.11.99 06:12
« Re: Úvahy o batérii
Ja jsem tu uvahu nakousl,s tim,ze volba baterie u dieseloveho motoru je komplikovanejsi.Pokud vyrobce montuje baterie jmenovite kapacity od 70 Ah,90 Ah az po 120 Ah,neni nemozne zvolit si podle uvahy sam.Jmenovitou kapacitou porovnavame akumulatory(je to srovnavaci udaj),zatimco k mereni slouzi udaj skutecne kapacity(soucin vybij.proudu a doby vybijeni pri 18-27 st.C).Baterie je opravdu vybirana podle starteru,pri jehoz vykonu 1,8kW je snadne vypocitat dodavany proud.Ale pozor,snizeni teploty vede jen k rustu vnitrniho odporu R=U-u(i)i(i),ne k poklesu kapacity.Teprve dvojnasobna velikost vnitr.odporu vede ke konci AKU,to muze byt pri pretezovani i za 3 mesice.
Rezervni kapacita je u vetsiny baterii 120 minut pri odberu 25 A na pokles svork.napeti 9V.
A posledni-Proud odebirany spoustecem musi byt baterii dodan s tolerancnim presahem kolem 25 procent.On se totiz posuzuje odber proudu pri zabrzdenem rotoru(nakratko).Tady byvaji bezne hodnoty 300 A u dieslu.I bezny spoustec 0,6 kW bere 120A(benziny).Proto me varovani,nehonit se za kapacitou baterie,ale alespon si na baterce precist maximalni hodnotu proudu,kterou je baterie schopna dodat.Ono to tam napsano je.Uhorely plus kabel(to v tom lepsim pripade)je nedobrym vysvedcenim pro majitele.
Bye -
Diamant 25.11.99 23:02
« Úvahy o batérii
Batéria má za každých podmienok 12V, lebo je zložená zo šiestich článkov a každý má po 2,0V (plne nabitý až 2,1V). Toto napätie je dané konštrukciou a nie je ho možné meniť. Výrobca navrhuje kapacitu batérie tak aby vyhovovala vyhláške, ktorá hovorí, že spľahlivé spustenie musí nastať pri telote -15°C (vozidlo pri tejo teplote musí stáť minimálne 14 hodín aj s batériou) a akumulátor je pred státím nabitá na 60% plnej kapacity. To by teda malo za celého života auta stačiť. Treba ešte podotknúť, že životnosť oloveného akumulátora je 3-4 roky. Po prvých troch cykloch získa 95% svojej menovitej kapacity a potom počas života môže získať až 130% svojej menovitej kapacity. Tá postupne počas života pozvoľna klesá a keď dosiahne 70% menovitej kapacity, batéria sa považuje za opotrebenú a je nutné ju nahradiť. Preto sa vám zdá, že keď si kúpite batériu novú, mala by myť väčšiu menovotú kapacitu, lebo ju vyradíte dávno po teoretickom konci života. Inak štartéry sú navrhnuté na nižšie napätie, než 12V. Na štartéri nemôže byť v žiadnom prípade 14,6V (je to okolo 8-10V), lebo to je napätie pri spustenom motore. Keď neveríte, tak si to zmerajte. -
« Re: Lubovolná batéria
Jistě, byla ale řeč o kapacitách předepsaných, t.j. řádově 68-72Ah, nikoliv kolem 200Ah. Je tu vąak daląí aspekt. Při nízkých teplotách kolem -20st.C dochází ke ztrátě kapacity baterie aľ o 50%. Dále při nízkých teplotách rostou třecí a viskozní síly, čímľ samo o sobě dochází k vyąąím nárokům na startér, potaľmo na akumulátor. Jinak startrér je konstruován na 12V, ale dobíjecí napětí v akumulátoru je 14V. Teoreticky by mohla nastat situace, ľe baterie bude i v zátěľi mít 14V, ale této situace by bylo moľno dosáhnout jen v případě nekonečně kapacitní baterie. Prakticky je to tak, ľe v létě motor naskočí hned a startér si jed odfoukne. V zimě Dochází k velkému proudovému odběru a i kdyby jsme startovali z akumulátoru 200Ah, tak dojde k poklesu napětí. Závěrem: Při shodách teoretických okolností bychom mohli nekonečně kapacitním akumulátorem startér poąkodit, prakticky to v ľádném případě nehrozí. PTD -
Diamant 23.11.99 23:45
« Ľubovolná batéria
Neplatí, že čím väčšia kapacita, tým lepšie. Pri vysokej kapacite sa batéria správa oveľa "tvrdšie" než originálna a výrobca volí kapacitu batérie (a aj alternátor) presne podľa štartéra. Pokiaľ teda kapacitu batérie neúmerne zvýšite, štartér je napájaný počas štartu vyšším napätím. Podotýkam, že štartér nie je navrhovaný na 12V ale na nižšie napätie. Pokiaľ by ste teda mali úplne tvrdý zdroj 12V aj pri takých 250-300 A, tak štartér zaručene spálite a to ihneď. -
"-- skrytý --" 14.11.99 20:42
« Re: Zimní starty
Jeste bych si pridal u baterky.Starter potrebuje 1,2-1,8 kW,to se da vypocitat z kapacity,kolik potrebujeme.Mene se uz vi,ze max.odber proudu muze byt u podobnych typu akumulatoru rozdilny.Existuje napr. 12V/70Ah v nekolika provedenich,zatizitelnost 300 A,i 580 A.Vetsinou staci 300 A,ridil bych se max.odberem pri zhaveni,zmerit se to da.Slabsi AKU sice vydrzi,ale separace desek je za rok v haji a baterka jde do vysluzby. -
"-- skrytý --" 14.11.99 20:35
« Re: předehřev nafty
Predehrivani nafty je u souc.motoru koncernu VW norma(klasika zpetneho ventilu na filtru paliva),ostatni jsou na tom podobne,Francouzi montuji i elektriku(odpor.vinuti ve filtru).Zakladem je ale vzdy palivo,na letni naftu proste motor nenajede.Videl jsem i opakovane zamrzani nafty(parafinovani)u Golfa,do doby,nez se priznal,ze zasobuje nadrz z letnich zasob.Jakmile motor nakopneme,velmi rychle se vracejici nafta ohriva od vstrik.cerpadla(skuste si sahnout),je to dost. -
« Re: Zimní starty
S tim roztahovanim bych to zrovna u diesla neradil. Dvakrat jsem to zkusil, ale to jsem tehdy jeste nevedel, ze tak jde velmi snadno roztrhnout rozvodovy remen (diesel ma totiz podstatne vetsi tlaky nez benzinak) a co se pak stane je asi kazdemu jasne (ventily se potkaji a je vydelano). Daleko setrnejsi je pouzit startovaci kably. V nouzi je take mozne pouzit startovaci spray, ktery se vstrikne do sani vzduchu a pak to chytne i na tri valce (jak jsem to sam vyzkousel) i v nejvetsim mrazu. Nevyhodou tohoto spreje je, ze opaluje zhavice. Zakladem je vsak dobra baterka s velkou kapacitou. Doporucuji tam narvat tu nejvetsi co jde rozmerove. Napr. misto puvodni 66 Ah pasuje do Sierry 72 Ah. -
« Zimní starty
1) ®havící svíčky lze změřit tak, ľe se odąroubuje sběrný drát + od vąech ľhavičů, vetmeą nabíječku, -pol připojíą na kostru a +polem nabiječky objedeą vąechny ľhaviče. Pokud je odběr proudu ok, pokud ne, není to ok. Pokud máą ampérmetr na nabíječce, uvidíą zhruba i jak to ľhaví (jaký má proudový odběr). Jinak podle ucha to poznáą tak, ľe musíą vískrát otočit startérem a po naskočení motoru to jede déle nepravidelně. (neľ se prohřeje iválec který neľhavil)
2) mít dobrou baterii. To jest kapacitu kolem 72Ah, dolitá voda, nabitá baterie, správná hustota el lytu, prostě baterka musí točit motorem v tahu i 30vteřin, naľ se motor prostě roztočí do takových otáček, ľe to chytne. Musí se počítat s tím, ľe při teplotě -20C má baterie poloviční kapacitu a ztuhlý olej má neskutečný odpor (zaľil jsem -25C a startér ani neprotočil klikovkou). Takľe asi tak. Pokud to nejde nahodit ani po 30sec. točení motorem, pak se musí roztáhnout nebo spustit z kopce. To zabere. Jinak je problém v motoru, přívodu paliva, nepropustném palivovém filtru atd... PTD -
"-- skrytý --" 10.11.99 13:36
« Zimní start
Blíží se mrazy. Může mi někdo ze zkušených diesláků odpovědět na dvě otázky?
A) jak se pozná jestli je žhavící svíčka v pořádku
(lze měřit odpor nebo podle vzhledu?)
B) jak v mrazu nastartovat starý diesel který má již nízké tlaky ve válcích.
Dík. Aiki -
"-- skrytý --" 31.10.99 06:39
« Re: Seat cordoba 1,9 D
Seata mam v tomto provedeni taky,jen Ibizu.Startuje jako drak,najeto 60.000 km,vse puvodni,novy remen,filtr atd.Jednou jsem ho nakopl az snad po startu,kdy uz baterka byla do ruda.Jel jsem do servisu,vsechno O.K.,az na pojistku zhaveni-takova velka-nad rele zhaveni,ma 30A a byla na prvni pohled v poradku,oni uz to znali,vymenili a startuje dodnes napoprve.Tu pojistku jsem si prohledl,jen proti svetlu jsou patrne trhliny a pri pruchodu proudu dojde k zahrati,dilataci a nefunguje.Nahodny kontakt dovoluje obcasny start pri chladu bez problemu.
Mozna,ze to pomuze. -
« Re: Sierra 1,8TD, nebo 2,3D ?
Zkušenosti s 2,3D. Mám. Na dvanáct let starým autě mám najeto asi 120.000km a to když jsem ho kupoval měl asi 300.000 - 400.000 km už najeto. Motor No Problem. Nejde sice už seřídit ventilová vůle, tak ji mám asi 1-2mm podle toho jak je vymačkané vahadlo, oleje se ztratí asi 1litr na 2000km, spotřeba 7-8l po městě / dálnice 140-150km/hod. Teče to kolem kliky. Prostě to nešetřím. Auto už si na sebe vydělělo, tak víceméně zkouším, co to proboha ještě všechno vydrží. Jezdím s ním každý den 30km do práce a zpět. To mluví za vše ohledně spolehlivosti. Jinak převodovka je po opravě uložení jehlového ložiska a výfuk má najeto 100.000km tak ho asi jednou za měsíc musím převařit (celkem najedu za měsíc asi 4.000km). Jinak nic. Jede, jede a jede....:-) PTD -
« Sierra 1,8TD, nebo 2,3D ?
Teď se tady rozjela diskuse ohledně Sierry 1,8 TD, stím nepovedeným motorem plně souhlasím, když jsem sháněl pohodlnýho diesela, tak jsem několik 1,8TD vyzkoušel a buď kouřily jak prase, nebo netáhly, nebo obojí. Nakonec jsem koupil kufrovou 2,3D a nato, že má najetých alespoň milión jezdí úplně super, startuje v zimě bez problémů, 6 litrů/100km, atd...Máte někdo nějaký zkušenosti s tímto motorem ? -
« Re: Motory Fiat 1,9TD
Něco se k téhle řadě motorů dá najít v publikaci "Fiat Tipo - jak na to" (překlad z němčiny za cca 500 Kč). Tam jsem se například dozvěděl o 3 provedeních motoru 1.9TD u Fiatu - "1.9TD Kat/59kW" vs. "1.9TD/66kw" vs. "1.9TD Kat/66kW". Já mám v Tempře tu prostřední verzi a zatím s motorem problémy moc nebyly. Koupil jsem ho dost oježděnej a tak jsem nechal před 2 roky udělat GO (při GO se oproti očekávání musela dát nová vačka a vodní čerpadlo). Letos na jaře mi odešlo těsnění pod hlavou (na tom se u tohoto motoru určitě nevyplatí šetřit, obzvláště u generálkovanýho motoru s velkými tlaky). Jinak po první zimě, která byla dost krutá, jsem udělat úpravy na vedení nafty, aby mě auto nezlobilo při velkých mrazech (úpravy jsem popisoval v týhle diskuzní rubrice) - schopnost provozu v zimě ale určitě závisí i na provedení toho kterého typu Fiatu. Jezdím v průměru za 6.5 až 7.0 l/100km, při delších jízdách byly nejlepší hodnoty okolo 5.5, naopak v Praze to občas manželka dotlačí až k 8 l/100. Auto je poměrně dynamický (zrychlení 80-120 km/h na "IV" cca 11 s, na "V" zhruba 17 s), ale motor má dost značný turboefekt. Cenově jsou ojetiny s timhle motorem určitě hodně výhodnej - u jiných značek než u Fiatu by auto s 1.9TD/66kW nešlo koupit tak lacino.
-
« Seat cordoba 1,9 D
Mam Cordobu r.v. 95 posledni dobou mam spatne studene starty, auto po ranu naskoci ses syticem az tak napoctvrte.Mam vymenene svicky, palivovy filtr i baterii.Pri tom startovani jde z vyfuku velmi slusny dym.Jakmile to naskoci je to ok.Potom muzu motor klidne vypnout a motor vpohode naskoci hned na prvni skrtnuti. -
« Motory Fiat 1,9TD
Lehce uvaľuju o koupi Fiata Ritmo 1,9TD a proto vznáąím v odborných kruzích ľádost o poskytnutí bliľąích informací o tomto motoru, jeho versích a pod. Pokud vím, byl zkonstruován v roce 1985, poprvé nasazen v roce 1986 do Lancia Delta, a práve Fiat Ritmo. Následně do Lancia Prisma, Fiat Tipo, Fiat Tempra. Snad se i okrajově montoval do Fiat Croma (neověřeno). Neľ bych do tohoto motoru ąel, rád bych posháněl informace o technických parametrech, konstrukci, problémech, na co je citlivý atd. Postačí odkazy na stránky a pod. Ďíky, PTD -
« Re: Pumpe-Düse TDI
Residens se ptá: "Odkud mas informaci, ze pumpa-tryska bude nahrazena common railem. Podle mě se to týká jen nových velkoobjemových dieslů, které mají soupeřit s BMW 740 D a MB 320 D aj."
Tak ta informace je přímo od Audi Ingolstadt, bylo to prodejcum oznámeno asi před týdnem na velké poradě, kde šlo o budoucnost Audi v příštím roce. Takže v 3. kvartálu 2000 bude zaveden pro A4 a A3 Common rail s 85kW, zároveň provedeno vylepšení modelu A3 (tzv. "Produktaufwertung", což už se děje i teď s A4kou.
To mě taky vedlo k přechodu na Golfa, i když se mi karosářsky a formou líbí víc Audina nebo Oktávka.
-- CU - Vitus -
« re: cerpadlo-tryska TDI
kup si toho golfa a nebudeš litovat. byl jsem zaprisahly odpurce dieselu. rikal jsem si, ze mi diesel nesmi pres prah. nakonec jsem mel mazdu 626 2,5 litru 167 koniku. jelo to bezvadne. za 4. kvartal 98 jsem jen v benzinu mel bez dph 20 tis. od kvetna mam passata 1,9 tdi a jsem spokojeny clovek. rocne delam asi 50tis. km. -
« Pumpe-Düse TDI
Ahoj, lidi,
tak jsem se nahodou dostal do teto kavarny, a protoze se prave rozhoduji o koupi dieselu, chtel jsem trochu vymenit nazory a popripade se i trochu pozeptat.
Driv jsem mel Japonce (Nissan Sunny 2.0 dT) s 75ks, 126 Nm, jel slusne, papkal asi 6,5 l, holt sice tehdy novy vuz se starsim dieselovym pohonem. Najel jsem v nem bez problemu ca. >120.000 km, nez mi ho v zime jakysi mladik s letnimi pneumatikami zrusil. Od te doby jezdim jase jen s benzinem (momentalne A3 1,6, 101ks, 145 Nm) asi da 8,4l/100 km a jsem vcelku spokojen. Jenze po 2 1/2 letech mam najeto pres 110.000 km a to pri cenach benzinu zacina byt neprijemne. Takze prislo rozhodovani: TDI, ale jaky??? Zkusil jsem 66kw verzi --> hlucne, nic moc, 81 kw --> podstatne tissi, ale i tak trochu line. Pak jsem zkusil v Passatu a v Bore 85 kw --> az jsem mel strach, ze mi to preroste pres hlavu. S tim 6tistupnovym razenim je to parada (na sestku 140 km/h pri 2500 otackach/min!). Nesmirne tichy motor, slyset je skoro jen gumy a vitr kolem auta. A protoze jsem chtel Oktavku s TDI, ptal jsem se, kdy se ten PD-motor zavede i tam. Skoda-auto.cz mi odpovedela, ze asi nikdy, muj "prodejce", ze mozna na jare 2000, Audi ho nedostane nikdy, protoze ve 3. kvartalu 2000 prejdou na 85 kw v Common-railu a vubec nebudou mit ony PD-motory od Volkswagenu k dispozici.
Takze jsem se pomalu rozhodl, i kdyz se mi moc nelibi, uz dal necekat a radsi koupit Golfa so onim 85kw Tdi-motorem.
Rozhodl jsem se dobre? Nebo jsem hlupak? Kdo mi na to odpovi???
CU
Vitus -
« Re: BioNAFTA
Bionaftu lejeme uz dva (mozna vic) roky do nasi Audi 100 CD, a musim rict ze to jezdi bez problemu. Pokles vykonu jsme neregistrovali, mozna krapitek stoupla spotreba a motor ma na volnobehu o neco klapavejsi zvuk. S ucpanim fitru nejake vetsi problemy nebyly, akorat se nam 2x ucpal v zime kdyz bylo asi -15. Jinak nic. Strejc to leje rok do Fiesty 1.7D a jeste jsem od nej nejakou stiznost neslysel. Takze ja to muzu jen doporucit.