Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Diesel a rakovina
Schází tady něco fundovaného o vztahu zplodin benzinových motorů a lidského zdraví (rakoviny atd.). Pak by šlo porovnat zda jsou z hlediska ekologie a lidského zdraví lepší moderní benzíňáky nebo moderní diesly. Určitě jsem už v minulosti koutkem oka zahlédl nějaký článek o karcinogenosti některých přísad do benzinů "natural". Takže nevím který druh pohonu je na tom hůř. Jinak je jasné, že diesláky produkují méně CO2 a to je v dnešní době ekologický problém jako hrom. Taky bych řekl, že hlavně moderní diesly obnovily soutěžení mezi výrobci osobních aut ve směru vývoje co nejúspornějších motorů (ropná krize už dávno odezněla a tak nebýt TDI nic moc by se v tomto směru zřejmě nedělo). A myslím tím soutěžení i při vývoji benzinových motorů - viz. GDI apod. Takže pokud se v tomto nepletu, tak mají moderní diesly jedno ekologické plus navíc. Ahoj Pavel. -
« Re: Diesel a rakovina
O tom, ze Stern je nemeckou * pro vsechno neni pochyb. Ten clanek sem tu uvadel jen proto, ze byl ve Svetu motoru a kazdej si ho moh precist. Neni totiz dulezita forma, ale obsah. O skodlivosti dieslu existuje samozrejme spousta jine a serioznejsi literatury. Nemyslim si, ze by slo o nejaky straseni lidi. Jde proste o to -informovat lidi o skutecnem stavu veci. - Pri pohledu na ceny u benzinek by totiz mohl leckdo nabyt dojmu, ze nafta musi bejt nejaky ekologicky palivo, kdyz sou z ni nizsi spotrebni dane. A spousta lidi si to opravdu mysli - zrejme i nasi zakodarci (teda ty * v perlamentu) - nebo jsou ty dane nizsi kvuli nasim vsemocnym zemedelcum??? - ja nevim a nechapu to :-))) -
"-- skrytý --" 20.12.99 08:14
« Re: Diesel a rakovina
"Stern" je takovou nemeckou * pro vsechno....Ovsem na urovni.Hodnota clanku je vedecky nicotna.Svycari a Nemec,nevladni instituce,kteri bojuji proti mikrocasticim sazi,co chcete vic?Dukazy-nula,domnenky-snad.
Ne ze by zplodiny z vyfuku byly neskodne,rozhodne budou pusobit velmi dlouho,nez se efekt projevi.Navic nikdo nevi jak.Na mysich se to nepozna.Cigarety take mohou zabijet,zivotni prostredi je devastovane i na horach,pijeme podezrelou vodu,e.t.c.K vystraseni uz tak stresovanych lidi to ovsem staci.Ze bezne dochazi k ropnym havariim,tankery se cisti primo do more a letadla vypousteji palivo pred pristanim do vzduchu,to uz jsme si zvykli.Jime s celofanovymi obaly umele maso-ma cenu pokracovat.
Incidence nadorovych chorob celosvetove roste,karcinom plic maji sice vetsinou byvali kuraci,ale roste pocet tech,co maji proste genetickou smulu.Vstupujeme do tretiho tisicileti a vstupujeme tam s obrovskym dluhem. -
« Re: Diesel a rakovina
Možná je na tom něco pravdy, že moderní turbodiesly (s vyšším vstřikovacím tlakem -> lepším rozptýlením nafty ve válcích -> menšími sazemi při nedokonalém spalování v některých režimech práce motoru) jsou pro lidské plíce nebezpečnější než staré diesláky. Nicméně francouzské automobilky (PSA) vyvinuly a v nejbližší době zavedou do seriové produkce systém na zachycování pevných částic pro HDI motory - tuším, že to nazývají "PPS". Nabízejí tento systém i ostatním automobilkám produkujícím naftové motory s "common-rail" vstřikováním. Články o tomto systému (PPS) proběhly motoristickými časopisy před cca půl rokem ("diesláckej tip" pro Maxipsa). Ahoj Pavel. -
« Re: ®ivotnost TDI to PTD
Co se týče ľivotnosti starých naf»áků vzhledem k dneąním, to je jasné. Dříve jsme porovnávali ąkodovky 120L a trabanty s MB ľraloky a pianama. Tam to bylo jasné 80.000,- do GO u ©120L a 400000km u piana. Dnes to stoji trochu jinak. Dnes se výkony Dieselů přibliľují výkonům Benzíňáků, rostou otáčky motorů ve vąech směrech a rozdíly se stírají. Spotřeba, výkon, max. otáčky, km do GO a pod se přibliľují hodnotami. Asi se nikdy nepotkají , ale jsou výrazně bliľąí neľ byly před 20ti lety. Proto mne osobně stále více lákají auta typu Dodge RAM s TurboDieselem o objemu 5,9l, výkon 225PS a max otáčkama 3200 ot.min. Spotřeba cca 12l/100km. při max. hmotnosti soupravy 8000kg. PTD -
« Re: ®ivotnost TDI to PTD
Možná bych o té životnosti tdi pohyboval. Mám ten dojem, že současné motory, nejen diesly se již nedělají zdaleka tak předimenzovaně jak dřív (např. držáky MB piano). To podstatné zvýšení měrného výkonu a turbo prostě musí být znát. Dřívější tvrzení, že diesel vydří x víc jak benziňák myslím již neplatí. -
« Re: ®ivotnost TDI
Při sluąném zacházení nezná mezí. Kolega má novou Oktávku (3roky) TDI 90PS s čipem na 115PS, Jezdí na Bionaftu, najeto 75000 ročně, tudíř cca 225 000km a bez jediné závady. Navíc ty motory jsou dělané v Maďarsku. Chce to jen lít předepsaný olej a měnit v předepsaných intervalech a vydrľí i 600000km. Vsadil bych boty ľe i 1000000km. Prostě motor při sluąném zacházení tě přeľije. PTD -
« Re: zima-startování
Z vojny si na ty etherové ampule pamatuju.Protože jich bylo málo, startovali jsme v zimě V3S pomocí hořících novin.Sundal se vzduchový filtr a k sacímu potrubí přiložil pomocník srolované zapálené noviny.Stačilo otočit starterem,motor si nasál horký vzduch a hned chytil. -
« Re: zima
Sprey jsem nikdy nezkousel, ale tata donesl odnekud asi 15 plechovych vetsich ampuli ktery jsou plny eteru. Ten jsme potom vstrikovali strikackou do saciho potrubi aby jsme tu nasi mrchu natocili (motor byl tesne pred generalkou). Jinak si myslim ze vstrikovat do saciho potrubi lih, nebo neco jineho nema cenu, protoze nic neni tak horlavy (vybusny) jak ten eter. -
« Re: zima
Ten spray je na více použití a je v něm podle mě něco jako ether, což se projevuje velikou odpařivostí a motor po protočení jen blafne. Každopádně je to hořlavina nejvyšší třídy a neradil bych ji moc vystavovat velkým teplotám v interiéru, jinak by to mohlo udělat pěknou paseku. -
"-- skrytý --" 30.11.99 14:00
« Re: zima
Spray na startování je na jedno nebo na víc startování?
Nedala by se do sání vstřikovat jiná látka (líh, benzín a pod.) Vím že vojenské V3S měly v kabině dokonce pumpičku na vstřikování nějakých ampulí (nevím co to bylo za látku - prý éter. Jenže co je to vlastně eter?
AIKI -
"-- skrytý --" 30.11.99 06:48
« Životnost TDI
Pánové omluvám se za dotaz, který tu určitě už někde padl. Pod vlivem raketového vzestupu cen u pump, stále více zvažuji koupě TDI (VW 66kw). Můžete mi prosím prozradit kolik peněz se vrazí do údržby TDI na cca 150 kkm. Jaká je životnost turba a kolik stojí výměna. Prostě ekonomické argumenty jsou stále pádnější (i když přesedlat z benzínu bude chtít hodně duševní energie). děkuji LN -
« Re: Diesel na zemní plyn
Neco jsem o tom cetl. Podle me jde o vlastne o upravu naftoveho motoru na benzinak. Tj. hlavne uprava hlavy, svicky atd. Napr. firma VK (nevim presne nazev) upravuje na plyn AVIE. Nedelaji zemni plyn, ale LPG. Jejich uprava je prave takova. S upravou udelaji autu komlet generalku motoru a stoji to cca 100 tis. V pripade plynu to musi jit asi pres benzinak. -
« Diesel na zemní plyn
Diskse na téma alternativní paliva v jiné rubrice mne přivedla na myąlenku pouľití zemního plynu jako paliva pro vznětové motory. V Brně jezdí upravené autobusy na zemní plyn. Nevím ale, jaké jsou potřebné úpravy na motoru. Podle jedné reportáľe v Automotorevue prý značné. Nevíte někdo v čem spočívá princip? Budu po tom pátrat. Je to celkem aktuální otázka v době kdy nafta stojí 23,-Kč a Bionaftu nám chtějí zruąit jak ľádost o třípokojový byt... PTD -
"-- skrytý --" 26.11.99 20:07
« Re: 12V na starteru
Je to pro beznou praxi plne postacujici,svorkovym napetim si clovek nema komplikovat zivotPri startovnich otackach 600-800/min. pri teplote 20 st.C jeste nenahodi alternator.Pri otackach v zime tim tuplem.Jinak je pravda,ze baterie je tvrdy zdroj,tudiz stavena na proudovou zatez.Kdysi velmi velmi davno jsme davali do Trabose 12 V Baterii,Dynamo a rele 12 V,starter puvodni.Odstartovali jsme v zime casto jako jedini.Ale to uz by bylo do nove rubriky o samotryzneni. -
« 12V na starteru
Starter sice můľe být konstruován na niľąí napětí neľ 12V, ale na mém startéru je prostě vyraľeno 12V a to z toho důvodu ľe se dělá i verze na 24V. Tak je to. Jinak baterie má napětí 12V, ale na svorkách by mělo být při běľícím motoru 14,00V, coľ je napětí U1 na výstupu ze stabilizátoru alternátoru. :-) Uf PTD -
"-- skrytý --" 26.11.99 06:12
« Re: Úvahy o batérii
Ja jsem tu uvahu nakousl,s tim,ze volba baterie u dieseloveho motoru je komplikovanejsi.Pokud vyrobce montuje baterie jmenovite kapacity od 70 Ah,90 Ah az po 120 Ah,neni nemozne zvolit si podle uvahy sam.Jmenovitou kapacitou porovnavame akumulatory(je to srovnavaci udaj),zatimco k mereni slouzi udaj skutecne kapacity(soucin vybij.proudu a doby vybijeni pri 18-27 st.C).Baterie je opravdu vybirana podle starteru,pri jehoz vykonu 1,8kW je snadne vypocitat dodavany proud.Ale pozor,snizeni teploty vede jen k rustu vnitrniho odporu R=U-u(i)i(i),ne k poklesu kapacity.Teprve dvojnasobna velikost vnitr.odporu vede ke konci AKU,to muze byt pri pretezovani i za 3 mesice.
Rezervni kapacita je u vetsiny baterii 120 minut pri odberu 25 A na pokles svork.napeti 9V.
A posledni-Proud odebirany spoustecem musi byt baterii dodan s tolerancnim presahem kolem 25 procent.On se totiz posuzuje odber proudu pri zabrzdenem rotoru(nakratko).Tady byvaji bezne hodnoty 300 A u dieslu.I bezny spoustec 0,6 kW bere 120A(benziny).Proto me varovani,nehonit se za kapacitou baterie,ale alespon si na baterce precist maximalni hodnotu proudu,kterou je baterie schopna dodat.Ono to tam napsano je.Uhorely plus kabel(to v tom lepsim pripade)je nedobrym vysvedcenim pro majitele.
Bye -
Diamant 25.11.99 23:02
« Úvahy o batérii
Batéria má za každých podmienok 12V, lebo je zložená zo šiestich článkov a každý má po 2,0V (plne nabitý až 2,1V). Toto napätie je dané konštrukciou a nie je ho možné meniť. Výrobca navrhuje kapacitu batérie tak aby vyhovovala vyhláške, ktorá hovorí, že spľahlivé spustenie musí nastať pri telote -15°C (vozidlo pri tejo teplote musí stáť minimálne 14 hodín aj s batériou) a akumulátor je pred státím nabitá na 60% plnej kapacity. To by teda malo za celého života auta stačiť. Treba ešte podotknúť, že životnosť oloveného akumulátora je 3-4 roky. Po prvých troch cykloch získa 95% svojej menovitej kapacity a potom počas života môže získať až 130% svojej menovitej kapacity. Tá postupne počas života pozvoľna klesá a keď dosiahne 70% menovitej kapacity, batéria sa považuje za opotrebenú a je nutné ju nahradiť. Preto sa vám zdá, že keď si kúpite batériu novú, mala by myť väčšiu menovotú kapacitu, lebo ju vyradíte dávno po teoretickom konci života. Inak štartéry sú navrhnuté na nižšie napätie, než 12V. Na štartéri nemôže byť v žiadnom prípade 14,6V (je to okolo 8-10V), lebo to je napätie pri spustenom motore. Keď neveríte, tak si to zmerajte. -
« Re: Lubovolná batéria
Jistě, byla ale řeč o kapacitách předepsaných, t.j. řádově 68-72Ah, nikoliv kolem 200Ah. Je tu vąak daląí aspekt. Při nízkých teplotách kolem -20st.C dochází ke ztrátě kapacity baterie aľ o 50%. Dále při nízkých teplotách rostou třecí a viskozní síly, čímľ samo o sobě dochází k vyąąím nárokům na startér, potaľmo na akumulátor. Jinak startrér je konstruován na 12V, ale dobíjecí napětí v akumulátoru je 14V. Teoreticky by mohla nastat situace, ľe baterie bude i v zátěľi mít 14V, ale této situace by bylo moľno dosáhnout jen v případě nekonečně kapacitní baterie. Prakticky je to tak, ľe v létě motor naskočí hned a startér si jed odfoukne. V zimě Dochází k velkému proudovému odběru a i kdyby jsme startovali z akumulátoru 200Ah, tak dojde k poklesu napětí. Závěrem: Při shodách teoretických okolností bychom mohli nekonečně kapacitním akumulátorem startér poąkodit, prakticky to v ľádném případě nehrozí. PTD -
Diamant 23.11.99 23:45
« Ľubovolná batéria
Neplatí, že čím väčšia kapacita, tým lepšie. Pri vysokej kapacite sa batéria správa oveľa "tvrdšie" než originálna a výrobca volí kapacitu batérie (a aj alternátor) presne podľa štartéra. Pokiaľ teda kapacitu batérie neúmerne zvýšite, štartér je napájaný počas štartu vyšším napätím. Podotýkam, že štartér nie je navrhovaný na 12V ale na nižšie napätie. Pokiaľ by ste teda mali úplne tvrdý zdroj 12V aj pri takých 250-300 A, tak štartér zaručene spálite a to ihneď. -
"-- skrytý --" 14.11.99 20:42
« Re: Zimní starty
Jeste bych si pridal u baterky.Starter potrebuje 1,2-1,8 kW,to se da vypocitat z kapacity,kolik potrebujeme.Mene se uz vi,ze max.odber proudu muze byt u podobnych typu akumulatoru rozdilny.Existuje napr. 12V/70Ah v nekolika provedenich,zatizitelnost 300 A,i 580 A.Vetsinou staci 300 A,ridil bych se max.odberem pri zhaveni,zmerit se to da.Slabsi AKU sice vydrzi,ale separace desek je za rok v haji a baterka jde do vysluzby. -
"-- skrytý --" 14.11.99 20:35
« Re: předehřev nafty
Predehrivani nafty je u souc.motoru koncernu VW norma(klasika zpetneho ventilu na filtru paliva),ostatni jsou na tom podobne,Francouzi montuji i elektriku(odpor.vinuti ve filtru).Zakladem je ale vzdy palivo,na letni naftu proste motor nenajede.Videl jsem i opakovane zamrzani nafty(parafinovani)u Golfa,do doby,nez se priznal,ze zasobuje nadrz z letnich zasob.Jakmile motor nakopneme,velmi rychle se vracejici nafta ohriva od vstrik.cerpadla(skuste si sahnout),je to dost. -
« Re: Zimní starty
S tim roztahovanim bych to zrovna u diesla neradil. Dvakrat jsem to zkusil, ale to jsem tehdy jeste nevedel, ze tak jde velmi snadno roztrhnout rozvodovy remen (diesel ma totiz podstatne vetsi tlaky nez benzinak) a co se pak stane je asi kazdemu jasne (ventily se potkaji a je vydelano). Daleko setrnejsi je pouzit startovaci kably. V nouzi je take mozne pouzit startovaci spray, ktery se vstrikne do sani vzduchu a pak to chytne i na tri valce (jak jsem to sam vyzkousel) i v nejvetsim mrazu. Nevyhodou tohoto spreje je, ze opaluje zhavice. Zakladem je vsak dobra baterka s velkou kapacitou. Doporucuji tam narvat tu nejvetsi co jde rozmerove. Napr. misto puvodni 66 Ah pasuje do Sierry 72 Ah. -
« Zimní starty
1) ®havící svíčky lze změřit tak, ľe se odąroubuje sběrný drát + od vąech ľhavičů, vetmeą nabíječku, -pol připojíą na kostru a +polem nabiječky objedeą vąechny ľhaviče. Pokud je odběr proudu ok, pokud ne, není to ok. Pokud máą ampérmetr na nabíječce, uvidíą zhruba i jak to ľhaví (jaký má proudový odběr). Jinak podle ucha to poznáą tak, ľe musíą vískrát otočit startérem a po naskočení motoru to jede déle nepravidelně. (neľ se prohřeje iválec který neľhavil)
2) mít dobrou baterii. To jest kapacitu kolem 72Ah, dolitá voda, nabitá baterie, správná hustota el lytu, prostě baterka musí točit motorem v tahu i 30vteřin, naľ se motor prostě roztočí do takových otáček, ľe to chytne. Musí se počítat s tím, ľe při teplotě -20C má baterie poloviční kapacitu a ztuhlý olej má neskutečný odpor (zaľil jsem -25C a startér ani neprotočil klikovkou). Takľe asi tak. Pokud to nejde nahodit ani po 30sec. točení motorem, pak se musí roztáhnout nebo spustit z kopce. To zabere. Jinak je problém v motoru, přívodu paliva, nepropustném palivovém filtru atd... PTD