Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: intercooler
S tou kondenzovanou vodou to je zajímavý. Teoreticky při poklesu teploty vzduchu pod 100Cels by mohlo dojít ke kondenzaci. Rozhodně to ale není důvod proč se dělají mezichladiče. Problém bude v tom, ľe proud vzduchu v mezichladiči je tak silný, ľe by s sebou strhnul i celé kapičky vody. PTD -
matuS 06.02.00 16:56
« Re: intercooler
2cokes> Mno a uvažoval jsi o tom, kam se jako ta zkondenzovaná pára v tom mezichladiči poděje? vyleje sa von, presne tak isto ako sa vylieva voda z kondezatora v klimatizacii.
aky ma zmysel liat vodu do valca? to potom ked mas chybne tesnenia a preteka ti, tak mas vyssi vykon? urcite nie...ale mozno vies viac ako ja, tak to skus viac rozpisat, inak sa mi to moc nezda -
« Re: intercooler
Mno a uvažoval jsi o tom, kam se jako ta zkondenzovaná pára v tom mezichladiči poděje? IMHO pokud vím, vlhkost vzduchu má docela vliv na účinnost motoru, dokonce se experimentálně realizuje i vstřikování vody do spalovacího prostoru...
luckyluk: jasně, já to jen chtěl doplnit :-)... -
matuS 05.02.00 17:48
« intercooler
chlapi, prispejem aj ja svojou troskou do teorie. imho sa intercooler pouziva na to, aby sa zo vzduchu odstranovala voda. pretoze ked sa turbom nazenie vela vzduchu do valca, je v nom aj pomerne vela vodnej pary, ktora ochladza zmes a teda dochadza k nedokonalejsiemu spaleniu.
medzichladic vzduch ochladi, a cast pary skondezuje -
« Re: mezichladič
fija: TO si piš, že u 66 kW Peugeot HDI a 60 kW Opel DTI není mezichladič.
Vím naprosto přesně, že 66 kW 2.0 HDI od Peugeotu nemá mezichladič, 80 kW 2.0 HDI je s mezichladičem a má zpětné vedení spalin.
60 kW Opel DTI se označuje pouze zkratkou DI, má zpětné vedení spalin a oxidační katalyzátor, 74 kW DTI má to samé plus mezichladič.
1.9 JTD od Fiatu má oxidační katalyzátor ve verzi 59 kW, ve verzi 77 kW to samé plus mezichladič.
Jediné, v čem se tady kdo zmýlil byl VW TDI... -
« Re: Biely dym
Driv jsem mel Audi 100 2.0D (doutník). Měl jsem nefunkční předsuvník a kouřilo to jak blázen i v létě při startu ve 20 stupních. Po výměně mechanismu předsouvání - termostatický typ (ovládal přímo táhlo vedoucí do čerpadla), jako za mlada, prostě radost startovat. Pak mi odešlo po čase čerpadlo a dával jsem jiné. Navenek čerpadla všechno fungovalo, ale bylo to předsouvání uvnitř ňáký přidřený a zlobilo to úplně stejně, dokud se to nerozebralo a nerozhejbalo. -
« Re: Biely dym
Na klar "Spritzversteller" se u nas popisuje jako automaticky presuvnik predstihu, cesky receno automaticky sytic. Ale ted mi nekdo vysvetlete, proc auto bile kouri i po studenem startu v lete. Pritom: hlava po GO, nove vstriky, zhavky, cerpadlo po GO. Po ujeti cca 500m je vse OK. Pomuze samozrejme zvetseni predvstriku, ale to se s tim neda jet. Spritzversteller neni (Fiat). -
« Re: mezichladič
OK,ted jsem se koukal,obe verze maji intercooler,ten narust vykonu je menitelnou geometrii lopatek turba u 81kw.Pri tom tvrzeni jsem vychazel z td u escorta kde byl zvysen vykon prave pouzitim mezichladice.Takze sorry.
Jinak souhlasim s PTD,protoze cim mensi teplota tim vic se vejde vzduchu potazmo kysliku do valce. -
« Re: mezichladič
K tomu mezichladiči jen poznámku. Vzhledem k tomu, ľe jsem na toto téma psal diplomku, dovolím si uvést dvě zajímavá faktická čísla. Teplota vzduchu za dmychadlem 168Cels, za navrľeným merichladičem 95Cels. Jde samozřejmě o to, zvýąit hustotu vzduchu obecně, nebo» není to jen kyslík který hraje roli v celkových výsledcích, předevąím se to týká emisních hodnot. Dnez lze vyrobit turbo motor s mezichladičem, který bude mít stejný MAXimální výkon jako obyčejný diesel. Rozdíl není v IBM jak by leckdo mohl očekávat :-) ale v obsahu ąkodlivin ve výfukových plynech. Ten by byl v případě zhruba stejného výkonu propastný. A to jeątě není řeč o oxidačních katalyzátorech, které právě pracují optimálně s vyąąím přebytkem vzduchu ve výkuvých plynem. Takľe je to dohromady sloľitý komplex souvstaľností....PTD -
« Re: mezichladič
Toz panove, ja mam pocit, ze chladic je tam sice ke zvyseni vykonu, ale ne ke zvyseni obsahu kysliku :-)
Jde o to, jak velky je "ztratovy vykon" - cim je chlednejsi smes ve valci pred okamzikem zapaleni, tim je vetsi tzv. energeticka vyteznost. Takze cim chladnejsi je vstup do valce, tim ma motor vyssi vykon (paklize vsechny ostatni parametry zustanou nezmeneny). Cim vyssi je energeticky rozdil, tim vice tepelne energie lze prevest na energii kinetickou.
A u HDI peugeot, TDI SKODA(VW) a DTI Opel neni rozdil vykonu v tom, ze by tam byl/nebyl mezichladic. Ono dneska se uz auta bez mezichladice v bezne vyrobe nevyskytuji.... Ty hrde napisy jsou z 80tych let, kdy to jeste nemeli vsichni vyrobci. -
« Re: mezichladič
To Cokes: Princíp zvýšenia výkonu medzichladičom stlačeného vzduchu je v tom ,že čím je vzduch chladnejší tým sa viac obsahuje kyslíku t.j. čím je vzuch chladnejší tým sa lepšie na neho viaže kyslík (samozrejme v určitých medziach,isto neplatí ,že vzduch pri teplote absolútnej nuly obsahuje 100% kyslíku). Nie je to vtom ,ako píšeš ,že sa ho viac zmestí do valca.Proste množstvo paliva sa dákvuje stále rovnaké len studený vzduch má vyšší obsah kyslíku tým palivo dokonalejšie prehorí a vie vyvynúť vyšší tlak vo valci t.j. vyšší výkon motora -
« Re: mezichladič
Mezichlazení bývá obvykle typu nebo Voda-Voda či Vzduch-Vzduch. Typ voda-voda se pouľívá často u traktorů, kde vzduch proudí kolem ľeber chladiče, kde protéká voda. Ta se ochlazuje v chladiči který je umístěn před chladičem kapaliny z motorového okruhu. Cirkulaci zajią»uje obvykle nezávislé elektrické čerpadlo. Podobný systém se pouľívá i u větąiny nákladních a osobních aut. Zajímavý systém je vzduch-vzduch, kde vzduch z kompresoru je ochlazován silným proudem okolního vzduchu, který je generován různým způsobem. Vyuľívá se ochlazovacího účinku proudícího vzduchu. Prekérní situace pak vzniká např při havárii (osobní zkuąenost) na předek, kdy se nic moc nestane, jen to odnesou vąechny chladiče: chladič chladící kapaliny, chladič od klimatizace, chladič mezichladiče, chladią oleje...... :-) PTD -
« Re: mezichladič
Samozřejmě. Většinou jsou pak slabší - nespalují tolik směsi, kolik vozy s mezichladičem (chladného stlačeného vzduchu se do válce vejde víc, tudíž je možno vstříknout více nafty). V praxi je to jedna z cest (ve spojení s vyšším plnícím tlakem) k zvyšování výkonu.
Z moderních motorů namátkou Peugeot 2.0 HDI (66 proti 80 kW)a Opel 2.0 DTI 16V (60 proti 74 kW). -
« Re: Biely dym
Je také dost možné, že nefunguje automatický sytič. Takové zařízení je i u dieselů. Když je motor studený, dochází k posunutí předvstřiku a jak se motor ohřeje, zase se vrátí do normální polohy. U Tdi je to ovládáno čidlem, které by mohlo být nefunkční. -
"-- skrytý --" 01.02.00 04:01
« Re: Biely dym
Tento problem jsem poznal jeste na atm.dieslu 1.9D,kdy byla vadna zhavici pojistka 50 A(ono to nebylo moc poznat,protoze jsou proti svetlu praskliny ve vodici).Motor na oko zhavil a start tezky,dlouhy,predzhaveni a dozhaveni samozrejme zadne.Vsechno vyresila nova pojistka.Ten bily dym byl dost husty.
Ted mam taky TDI 81 kW Oktavku,ale tam by to mela jednotka uhlidat.Pokud tam je porucha,napojenim na servisni zastrcku jsou schopni nejen precist predesle vady,ale hlavne zjistit zhaveni,a spravnou konfiguraci el.soustavy.Uz tech 20 s zhaveni je na Oktavii moc,nazhavuje mi maximalne 10 s(Alpy,vloni -22 stupnu).Doporucuji vrele premerit v servisu. -
« Biely dym
Keď tak sa tu bavíte o tom dymení D-motorov mám aj ja na Vás jednu otázku. Mám 1,9TDI//81kW OCT. prevádzka zatiaľ bez problémov ,čo sa týka motora.Ale presto som si všimol jednu možno kto sa tomu rozumie jasnú vec. Auto stálo celú noc a deň (cca.24hod.) vonku ,priemerná teplota -10 až -15C.Teda asi dokonale premrznuté. Žhavenie trvalo cca 15-20sek. Motor naskočil po asi 2 až 3 dosť hlasných výbuchoch (že by nebol dobre odpálil 1. a 2. válec?????) a potom šiel z motora biely dym na voľnobeh cca 10min. potom keď sa zahrial OK! Inak ten biely dym som si všimol viackrát ,že ide z výfuku pri asi ozaj dobre studenom motore. Je to možné??????Inak mám dojem že mi klesol výkon motora a že mi nežhaví niektorí žhavič,ale motor chztá na prvý šup len sem tam tie prvé 2 až 3 dosť hlasné výbuchy.Ako preskúšať žhavice a výkon motora ???Neexistuje na preskúšanie tých žhavičov nejaký počítačom test???Asi nie,že. -
« Re: Dotaz
Motor v dobrém stavu při volnoběhu nekouří. Černě kouří motory při plném plynu, protoľe mnoľství vstříknuté nafty nemá dostatek vzduchu a času aby prohořelo dokonale. Černý dým není nic jiného něľ čisté uhlíkové saze. Modře kouří některé auta, protoře dochází ke spalování oleje. Ten se dostává do spalovacího prostoru ve formě nesetřeného olejového filtru, kolem vymačkaných uloľení těsnícího krouľku, kolem vyąoupaných dřiků ventilů atd. Pokud motor kouří lehce černě při plném plynu, je to OK. Pokud kouří hustě, chce to trochu poladit. Pokud uľ kouří modře, jde do tuhého...PTD -
« Dotaz
Odborníci,vysvětlete mi,proč některé diesely na volnoběh kouří.Tyto motory přece ve volnoběhu pracují s velkým přebytkem vzduchu (kromě těch co mají EGR),má to snad souvislost s opotřebovanými vstřiky? nebo to je ošoupanými stěracími kroužky?
A proč v tahu některé motory kouří modře a jiné černě? -
« Mondeo TD
Tak jsem zase mel moznost otestovat zimni start naseho sluzebniho TD s 170 tis km. na konte. Moc bych chtel podekovat za rady, ktere jsem od vas dostal, vsechny jsem uz parkrat pouzil, abych motor natocil. Dneska jsem byl vsak pomalu v koncich. Muj otec ma traktor PORSCHE 1.6D, krasny cerveny dvouvalec, ktery se startuje stejne jako to proklate Mondeo - tocis, tocis, tocis, modlis se, tocis, .. nastartujes. Vidite, ze je to docela sranda, ale presto se vas znovu ptam, je mozno ty starty nejak vylepsit, treba serizenim motoru? -
« Re: re:me
Na vzduchovej filtr bych v tomto případě nesázel, ale pokud máš starší, tak výměnu neodkládej. Ale spíše bych pomýšlel na naftový filtr. Při prudké akceleraci - hlavně na 1 a 2 jsem se starým filtrem cítil, že se motoru vyloženě nechce do vysokých otáček, s novým filtrem se z auta stala dieslová raketa. -
« Re: Zimní provoz - startovací spray
Díky za radu se sprayem pro starty, až ho budu mít, tak se budu těšit až se fakt pořádně ochladí, abych nenastartoval normálně a mohl vyzkoušet jak to jde s etherem. Takže až budu vyrážet do obchodu, tak nesmím mít rýmu, abych spraye mohl dobře očuchat. -
« Re: re:me
Co se týká tvých dotazů ohledně Mazdy 1,7D se mi zdá, že závady 1 a 2 spolu nesouvisí. K té první bych řekl, že je nějaká chyba v čerpadle - je to uvnitř velmi složitá záležitost (odstředivý regulátor, spoustu pružinek a jinejch....???). Něco se tam asi občas trochu přidře a pak to nefunguje jak má. Když ti to ale pak mnoho kilometrů funguje, tak bych to neřešil a necpal do toho peníze. Závada 2: na osičce je o-kroužek (gumová součástka), který je vyběhaný. Ten je nutno vyměnit, ale pokud to není ve stadiu, kdy se pod autem dělaj fleky od vyteklé nafty to taky nemá cenu řešit. Jinak se dají sady těsnění do naftových čerpadel zakoupit za celkem rozumný penít v Praze na Palmovce ve firmě Pragopal. Ceny se pohybují dle mých zkušeností kolem 200 Kč za sadu (Escort a Audi 100). -
« Re: Zimní provoz
Už pár dní se snažím vzpomenout si a přinýst si z auta ten startovací spray, abych mohl napsat značku. Snad se mi to do léta povede. Ale stejně jako Residents tenhle prostředek můžu jenom pochválit. Samozřejmě jako poslední nouzovku, protože jak už tady kdosi psal, zapálením směsi se očadí hlavičky žhavicích svíček a po pár použitích už bez spraye nenastartujete vůbec. Stříkat až za filtr, ale u některých aut je to skoro neproveditelné, protože než to zase všechno zadeklujete, tak spray vyvětrá a navíc jste špinaví jak prase. Loni, když jsem byl nucen tyhle operace provádět denně asi týden, jsem učinil radikální řez. Do krytu filtru jsem vyvrtal dírku, nainstaloval do ní šroubení ze starého ventilku a zašpuntoval kloboučkem. V nouzi stačí sundat klobouček, stříknout, zandat a startovat. Naštěstí jsem to tuhle zimu ještě nepotřeboval.