Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
matuS 09.02.00 20:21
« Re: intercooler
2cokes> dik za link, zbezne som to precital a okrem znizenia NOx som tam pre auto ziadne velke pozitiva nenasiel. skor ta spominana korozia, a potom tam su opisane vyhody skor pre letecke motory, ktore idu na ine palivo...ale ak som tomu zle porozumel, tak ma oprav, niesom moc zbehly v angl... -
« Re: intercooler
Taky si myslím, že u starších TD jako je to moje 1.9TD/66kW od Fiatu by při selhání (nebo snížení) funkce "intercooleru" došlo ke snížení výkonu a nárůstu kouřivosti. Vstřikovací čerpadlo "ví" jen o tlaku v sání a podle toho přes korektor tlaku upravuje vstřikovanou dávku. Neví ale jak teplý ten vzduch je - tj. zda má při fungujícím inercooleru např. 25 C nabo při nefungujícím např. 80 C. Jenže vzduchu teplého 80 C se do válce dostane menší hmotnost a tak část nafty špatně shoří a dochází k zesílené kouřivosti a snížení výkonu. Otázka je zda vstřikovací soustavy moderních motorů (TDI,...) nemají i korekci na teplotu vzduchu v sacím traktu - skoro bych se vsadil, že mají. U nich by pak při selhání "intecooleru" došlo jen k poklesu výkonu, ale ne už k takovému nárůstu kouřivosti. Kdo ví? -
« Re: intercooler
Přesně na to se mne ptali u statnic, co by se stalo, kdyby prestal fungovat mezichladic. Odpovedel jsem, ľe by klesl výkon a stoupla kouřivost. Nikdo mi nerekl ani ano, ani ne.... vąichni v komisi jen moudře pokyvovali hlavama, jako ľe jo...Tak vlastně do dneąka pořádně nevím. Prakticky vzato, při běľných plnících tlacích do jedné atmosféry asi nic moc. Potíľ nastává kdyľ chceą z 2,0i benzinoveho turbo motoru dostat 800koní (jsou i tací...) pak to ale větąinou rupne někde jinde...MountPeak. PTD -
« Re: intercooler
Naprosto souhlasím a podotýkám, že od určité hranice plnícího tlaku nelze jinak, než použít mezichladič, popřípadě dva, tři, čtyři :-)))..., protože nastává nebezpečí samovznícení paliva (mluvím o benzínu) ještě před vstupem do spalovacího prostoru.
Bohužel si momentálně nedovedu představit, co by se dělo v případě vznětového motoru. Zřejmě velice tvrdé detonační spalování spojené s vysokým ohřevem. Třeba by věděl PTD, když to studoval.
S tím smrTTelným Audi mne taky napadla jedna věc. Všimli jste si taky, že když má příslušné auto vysokotlaké přeplňování (chiptuning motoru VW 1.8 turbo, třeba) jako auta typu WRC, střílí občas do výfuku? -
« Re: intercooler
Doplnil bych trochu teorie k chladičům stlačeného vzduchu za turbodmychadly vznětových nebo zážehových motorů. Taky si myslím, že u žádného motoru neslouží "intercooler" k odstraňování vlhkosti z nasávaného vzduchu. Další "perlu" k této problematice jsem slyšel před pár lety - a to, že vzduch za turbem je třeba chladit, protože se ohřívá od výfukových plynů v turbínové části (vedením tepla přes stěny a hřídel). To samozřejmě není "jádro pudla" a kdyby bylo, tak by nebylo problém zlepšit tepelnou izolaci mezi turbínkou a dmychadlem a nekomplikovat si život instalací "intercooleru". Jádro pudla je ten fakt, že nasávaný vzduch se stejně jako každý jiný plyn při sltačování ohřívá (a opačně při rozpínání ochlazuje - viz. například sifonové bombičky, orosené lahve při svařování plamenem atd.). Ve dmychadle se jedná o víceméně adiabatickou kompresi. Osvěžil jsem si příslušný vzorec z termomechaniky a pro ilustraci spočetl, že pokud se vzduch o teplotě 20 C stlačí o 1 atmosféru, tak se ohřeje na 84 C. Takže vzduch je za turbem ohřátý a tím pádem má menší hustotu (kg/m3) a do válce by "se ho vešlo míň" (hmotnostně). Tak se za turbo dá chladič a ten vzduch ochladí zpátky do blízkosti teploty okolí. To umožní nasát do válce větší hmotnost vzuchu a potažmo pak do něj vstříknou víc paliva . Takže se vykoná víc práce a motor má při daných otáčkách větší výkon . Což je cílem při používání "intercooleru" (viz např. zvyšování výkonu u Audi TT 1.8T s pomocí přidání druhého "intercooleru"). -
« Re: intercooler
Mezichladič tam není kvůli kondenzaci par, ale proto, že zchlazený vzduch se dá daleko více stlačit a tudíž dosáhnout daleko většího výkonu. To vstřikování vody není blbost. Údajně to měli americké Jeepy již za války. Jediná nevýhoda byla, že jim rezavěly motory. -
« Re: intercooler
S tou kondenzovanou vodou to je zajímavý. Teoreticky při poklesu teploty vzduchu pod 100Cels by mohlo dojít ke kondenzaci. Rozhodně to ale není důvod proč se dělají mezichladiče. Problém bude v tom, ľe proud vzduchu v mezichladiči je tak silný, ľe by s sebou strhnul i celé kapičky vody. PTD -
matuS 06.02.00 16:56
« Re: intercooler
2cokes> Mno a uvažoval jsi o tom, kam se jako ta zkondenzovaná pára v tom mezichladiči poděje? vyleje sa von, presne tak isto ako sa vylieva voda z kondezatora v klimatizacii.
aky ma zmysel liat vodu do valca? to potom ked mas chybne tesnenia a preteka ti, tak mas vyssi vykon? urcite nie...ale mozno vies viac ako ja, tak to skus viac rozpisat, inak sa mi to moc nezda -
« Re: intercooler
Mno a uvažoval jsi o tom, kam se jako ta zkondenzovaná pára v tom mezichladiči poděje? IMHO pokud vím, vlhkost vzduchu má docela vliv na účinnost motoru, dokonce se experimentálně realizuje i vstřikování vody do spalovacího prostoru...
luckyluk: jasně, já to jen chtěl doplnit :-)... -
matuS 05.02.00 17:48
« intercooler
chlapi, prispejem aj ja svojou troskou do teorie. imho sa intercooler pouziva na to, aby sa zo vzduchu odstranovala voda. pretoze ked sa turbom nazenie vela vzduchu do valca, je v nom aj pomerne vela vodnej pary, ktora ochladza zmes a teda dochadza k nedokonalejsiemu spaleniu.
medzichladic vzduch ochladi, a cast pary skondezuje -
« Re: mezichladič
fija: TO si piš, že u 66 kW Peugeot HDI a 60 kW Opel DTI není mezichladič.
Vím naprosto přesně, že 66 kW 2.0 HDI od Peugeotu nemá mezichladič, 80 kW 2.0 HDI je s mezichladičem a má zpětné vedení spalin.
60 kW Opel DTI se označuje pouze zkratkou DI, má zpětné vedení spalin a oxidační katalyzátor, 74 kW DTI má to samé plus mezichladič.
1.9 JTD od Fiatu má oxidační katalyzátor ve verzi 59 kW, ve verzi 77 kW to samé plus mezichladič.
Jediné, v čem se tady kdo zmýlil byl VW TDI... -
« Re: Biely dym
Driv jsem mel Audi 100 2.0D (doutník). Měl jsem nefunkční předsuvník a kouřilo to jak blázen i v létě při startu ve 20 stupních. Po výměně mechanismu předsouvání - termostatický typ (ovládal přímo táhlo vedoucí do čerpadla), jako za mlada, prostě radost startovat. Pak mi odešlo po čase čerpadlo a dával jsem jiné. Navenek čerpadla všechno fungovalo, ale bylo to předsouvání uvnitř ňáký přidřený a zlobilo to úplně stejně, dokud se to nerozebralo a nerozhejbalo. -
« Re: Biely dym
Na klar "Spritzversteller" se u nas popisuje jako automaticky presuvnik predstihu, cesky receno automaticky sytic. Ale ted mi nekdo vysvetlete, proc auto bile kouri i po studenem startu v lete. Pritom: hlava po GO, nove vstriky, zhavky, cerpadlo po GO. Po ujeti cca 500m je vse OK. Pomuze samozrejme zvetseni predvstriku, ale to se s tim neda jet. Spritzversteller neni (Fiat). -
« Re: mezichladič
OK,ted jsem se koukal,obe verze maji intercooler,ten narust vykonu je menitelnou geometrii lopatek turba u 81kw.Pri tom tvrzeni jsem vychazel z td u escorta kde byl zvysen vykon prave pouzitim mezichladice.Takze sorry.
Jinak souhlasim s PTD,protoze cim mensi teplota tim vic se vejde vzduchu potazmo kysliku do valce. -
« Re: mezichladič
K tomu mezichladiči jen poznámku. Vzhledem k tomu, ľe jsem na toto téma psal diplomku, dovolím si uvést dvě zajímavá faktická čísla. Teplota vzduchu za dmychadlem 168Cels, za navrľeným merichladičem 95Cels. Jde samozřejmě o to, zvýąit hustotu vzduchu obecně, nebo» není to jen kyslík který hraje roli v celkových výsledcích, předevąím se to týká emisních hodnot. Dnez lze vyrobit turbo motor s mezichladičem, který bude mít stejný MAXimální výkon jako obyčejný diesel. Rozdíl není v IBM jak by leckdo mohl očekávat :-) ale v obsahu ąkodlivin ve výfukových plynech. Ten by byl v případě zhruba stejného výkonu propastný. A to jeątě není řeč o oxidačních katalyzátorech, které právě pracují optimálně s vyąąím přebytkem vzduchu ve výkuvých plynem. Takľe je to dohromady sloľitý komplex souvstaľností....PTD -
« Re: mezichladič
Toz panove, ja mam pocit, ze chladic je tam sice ke zvyseni vykonu, ale ne ke zvyseni obsahu kysliku :-)
Jde o to, jak velky je "ztratovy vykon" - cim je chlednejsi smes ve valci pred okamzikem zapaleni, tim je vetsi tzv. energeticka vyteznost. Takze cim chladnejsi je vstup do valce, tim ma motor vyssi vykon (paklize vsechny ostatni parametry zustanou nezmeneny). Cim vyssi je energeticky rozdil, tim vice tepelne energie lze prevest na energii kinetickou.
A u HDI peugeot, TDI SKODA(VW) a DTI Opel neni rozdil vykonu v tom, ze by tam byl/nebyl mezichladic. Ono dneska se uz auta bez mezichladice v bezne vyrobe nevyskytuji.... Ty hrde napisy jsou z 80tych let, kdy to jeste nemeli vsichni vyrobci. -
« Re: mezichladič
To Cokes: Princíp zvýšenia výkonu medzichladičom stlačeného vzduchu je v tom ,že čím je vzduch chladnejší tým sa viac obsahuje kyslíku t.j. čím je vzuch chladnejší tým sa lepšie na neho viaže kyslík (samozrejme v určitých medziach,isto neplatí ,že vzduch pri teplote absolútnej nuly obsahuje 100% kyslíku). Nie je to vtom ,ako píšeš ,že sa ho viac zmestí do valca.Proste množstvo paliva sa dákvuje stále rovnaké len studený vzduch má vyšší obsah kyslíku tým palivo dokonalejšie prehorí a vie vyvynúť vyšší tlak vo valci t.j. vyšší výkon motora -
« Re: mezichladič
Mezichlazení bývá obvykle typu nebo Voda-Voda či Vzduch-Vzduch. Typ voda-voda se pouľívá často u traktorů, kde vzduch proudí kolem ľeber chladiče, kde protéká voda. Ta se ochlazuje v chladiči který je umístěn před chladičem kapaliny z motorového okruhu. Cirkulaci zajią»uje obvykle nezávislé elektrické čerpadlo. Podobný systém se pouľívá i u větąiny nákladních a osobních aut. Zajímavý systém je vzduch-vzduch, kde vzduch z kompresoru je ochlazován silným proudem okolního vzduchu, který je generován různým způsobem. Vyuľívá se ochlazovacího účinku proudícího vzduchu. Prekérní situace pak vzniká např při havárii (osobní zkuąenost) na předek, kdy se nic moc nestane, jen to odnesou vąechny chladiče: chladič chladící kapaliny, chladič od klimatizace, chladič mezichladiče, chladią oleje...... :-) PTD -
« Re: mezichladič
Samozřejmě. Většinou jsou pak slabší - nespalují tolik směsi, kolik vozy s mezichladičem (chladného stlačeného vzduchu se do válce vejde víc, tudíž je možno vstříknout více nafty). V praxi je to jedna z cest (ve spojení s vyšším plnícím tlakem) k zvyšování výkonu.
Z moderních motorů namátkou Peugeot 2.0 HDI (66 proti 80 kW)a Opel 2.0 DTI 16V (60 proti 74 kW).
IMHO by neměl být problém zmíněnou součást koupit na vrakáči (nebo novou), trubky totéž.
Problém je však se správným nastavením čerpadla (u mechanicky řízeného vstřiku), případně s novým softwarem v elektronické řídící jednotce (zde by mohl pomoci např. software pro chiptuning).
Další úskalí je pravděpodobně v nastavení max. tlaku turbodmychadla (nevím jak na to mechanicky), ale elektronicky to lze.