Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Omluva AutokomplexuCz za nespravny nazev s "C"
Diky za vycerpavajici informaci!
Pro Zadek524: ve Feliciich je jen jeden naftak, komurkovy atmosfericky 1,9 typu AEF, ja s nim jezdim uz paty rok. Mimochodem vstrikovaci cerpadlo Lucas LS4000, trysky Bosch, oboji vyrobeno ve Francii, zhavici svicky Beru Germany, zatim jsem menil jednu, najeto mam 94 000. Nejprve to slo na 3 valce par obratek po startu, tak jsem svicky promeril ommetrem a hned bylo videt, ktera je prerusena, bylo to na 3. valci. Co s tim autem bylo: spatny posaz remenice na kuzeli vackoveho hridele, protaceni a sedani ventilu na pisty, musim ale rici, ze to byl VELMI NETYPICKY PRIPAD!!! Vyresen vymenou remenice. Dale tekouci vstrikovaci cerpadlo, praskly stredni dil vyfuku, usmernovac alternatoru, puvodni termostat oteviral prilis pozde, vymena za originalni, chodi normalne, tj. z expanzky se ani v lete nic nevyliva, jako tomu bylo u noveho auta.
Vsechny tyhle problemy byly do prvnich 15 tisic, od te doby prakticky pohoda.
Zdravi vsechny Mirek -
« Re: Jeste dotaz na Autocomplex
Jakej je rozdíl mezi těma typama motorů ve Feliciích - kdy se to do jakejch montovalo? Jinak s těma žhavkama bych neřekl, že je to nutný měnit před každou zimou. Servisuju několik dieselů a pokud jsou kvalitní žhavky (preferuju pouze BOSCH), tak na ně není potřeba sáhnout, pokud funguje všechno jak má. V praxi u mýho BMW524, u tátovýho Peugeota 205D, bráchovýho Mercedesa, přítelkyninýho Mercedesa a jiné.... Přísahám, že minimálně 3 zimy jsem ani u jednoho auta neměnil jedinou žhavku a všechny jsou OK. Kámoš měnil minulou zimu všechny žhavky, dal tam ňáký levný - značku nevim a za dva měsíce už dával nový BOSCHE a pohoda. -
« Re: Jeste dotaz na Autocomplex
1. AEF vydrží tak 300-500 tis. km při slušném zacházení. Rozvodák po 80 tis. km a vždy s kladkou. Nejpozději ve 200tis. km vyměnit hydraulická zdvihátka. Pozor na přehřívání motoru vlivem špatného termostatu-praskají hlavy. Olej po 10tis. km, polosyntetika stačí. Vstřiky po 100 tis. km. Žhaviče před každou zimou.
2. AHF a AGR, rozvoďák a a zdvihátka jako AEF. Olej sytetický po 15tis. km. AGR je nesmrtelný 400-600 tkm, AHF 300-500 tis. -
« Re: Jeste dotaz na Autocomplex
Jasne, ja jsem pro strucnost napsal jen spodni mezni hodnoty. Zajimalo by mne, kolik komurkove motory na Felde (AEF) a primovstrikove (AGR, AHF)v praxi mohou vydrzet (v ujetych km) a jak casto na nich v praxi menite rozvodaky?
Diky!!!
Mirek -
« to mirekzruska
nemáš až tak úplně pravdu. 1. VW TD motory s kompresním poměrem 22,5:1 mají udávaný provozní tlak 2,6-3,2 MPa s maximálním rozdílem 0,5 MPa. Jako minimální provozní tlak se uvádí 2,0 MPa. V praxi mají tyto motory s 200tis. km tlaky okolo 2,7 MPa. Rozdíl 0,5 MPa je moc, už při rozdílu 0,3 MPa se motor hodně třese. 2. VW TDI motory s kompresním poměrem 19,5:1 mají udávaný provozní tlak 2,5-3,1 MPa s maximálním rozdílem 0,5 MPa. 1,9 MPa je uveden jako minimální možný provozní tlak. -
« Re: Aktuálna otázka
Ty tlaky jsou v barech (atmosferach), neni to kompresni pomer. U Felicie 1,9D, coz je komurkovy naftak, maji byt aspon 2,6 MPa (26 atm.), u primovstrikovych, jako je napr. TDI na Octavii, potom nejmene 1,9 MPa (protoze tam to tolik stlacit neni potreba). Zdravi Mirek -
« Re: Aktuálna otázka
Na svym starym Mercedesu 115/200D jsem měl na všech válcích tlaky kolem 16 a startoval do -10 perfektně, skoro jak v létě, při -13 jsem ho musel hodně přemlouvat a při nižší teplotě startoval jen na laně nebo z kopce. A Audi 100 2.0D jsem měl o trochu málo víc a startoval taky dobře. Podle mých zkušeností u dieselů starší konstrukce, když je tam kolem 20, tak jsou motory vpohodě. Samozřejmě, že to není ideál, ale jde to. Ideál je tak 25 a výš. Nevím co to je přesně za jednotky, vždycky jsem odečítal jen číslo z ciferníku - asi atmosféry?? Pozor, mluvím o starejch dieselech, u těch moderních už to musí být víc, ale ty jsem nikdy nevlastnil, tak nevím. -
« Mazda Ditd
Mám tu možnost jazdit na 626 s motorom Ditd.Motor je trochu hlučný avšak na 100koní živý a velmi úsporný.Má ešte klasické turbo bez nastavenia lopatiek.Zátah začína od 1500 a od 1800 do 3000 kedy je max. toč.moment je to super.Po 3000 už pozvolna klesá tah až do 4000 potom sa prakticky už nič nedeje.Rok výroby je 98.Motor má takmer 100000km a jazdí bez chybičky.Dokonca lepšie ako na začiatku,pretože je už zabehnutý.Ani na začiatku nežral olej ako to u dieselov býva zvykom.Momentálne príde na trh 110konová verzia.Búduca generácia 626 bude osadená dieselom údajne od koncernu PSA.Čo nebude dobré.Nie,že by som francúzom neveril,ale nevedia robit auta ako japonci alebo nemci. -
« Re: passat 1,9 tdi 85-110kw
Jezdím ve služební Oktavce TDi 66 kw - k autu mám určité výhrady, ale motor je supr. Doma mám Sieeru
2.0 oproti TDíčku je to lenoch. TDi 81 kw musí bejt bomba. Chtěl jsem kupovat Audi 80 1.6 TD, ale narazil jsem na Mazdu 626 2.0 D kompresor za dobrou cenu. Mazda nejede tak dobře jako TDi, ale má zátah už od volnoběhu s Audinou nesrovnatelné.
Nejspíš bude i o dost vyšší spotřeba. -
« passat 1,9 tdi 85-110kw
jeli jste někdy někdo v autě s tímdle motorem? To jste teda přišli o hodně.Muj názor je takový,že v kategorii 1,9 jsou to nejlepší motory všech dob.85kw s výkony 0-100 asi 11s a s maximální rychlostí 194km/h je to super stroj.No a o110kw ani nemluvě.JAKé JSOU VAšE NáZORY??? -
« Re: AUDI 80 1.6 TD
Odpovím jak už bylo psáno níže: objem ničím nenahradíš. Tento motor je OK v Golfu, Polu, ale Audi 80 je o dost těžší auto a proto bych raději šel do 1,9 TD nebo rovnou 1,9 TDi. Vzhledem k ročníku toho bude mít dost za sebou a vzhledem k objemu málo před sebou. -
« Dvoudoby diesel
Kluci, ten dvoutaktni naftak ma uplne uzavrenou mazaci soustavu, jako ctyrtakt! Tam v klikovce, a vubec pod pistem, jako u klasickeho dvoutaktu benzinoveho, bez ventilu, nic neprobiha. Jedina vec, ze olejovy film ze sten valcu se plnicim vzduchem asi trosicku strhava do spalovaciho prostoru, ale to se resi dobre pracujicimi pistnimi krouzky.
Takovehle masiny, jenomze ve velkem, makaji uz desitky let na lodich a lokomotivach, spotreba oleje je zhruba stejna jako u ctyrtaktu stejneho vykonu. To mam na mysli dvoutakty velkeho objemu a s malymi otackami, kdy je jejich ucinnost stejna jako u ctyrtaktu a maji vyplachovani bud ventilove (pouze vyfukove ventily), jako to Daihatsu, nebo 2 klikovky, horni a spodni, a protibezne dva pisty v jednom valci (cela serie motoru na ruskych lokomotivach).
Zdravi vsechny Mirek
-
« Re: Co vy na malé diesely
Je to zajímavé, především dvoutaktní diesel. To je cesta, která má podle mne perspektivu. Pokud se vyřeší emise, bude to nekdokonalejší motor co byl kdy vymyslenej. Všichni na tom potají dělají, ale nikomu se nedaří to naladit na dobré parametry v tak malém objemu (do cca 3,0l). Jinak pokud jde o klasické nafťáky se vstřikovacím čerpadlem, tam bych se rozhodně přiklonil k názoru, že objem ničím nenahradíš. S tím jde ruku v ruce otázka otáček, které nemůžou z principu spalování nafty přelézt přez cca 5000/min. Optimální je tak do cca 3200/min. A to zas aby vypadl slušný výkon, musí mít objem. Je to kruh, ze kterého je cesta ven jen přez dvoutaktní diesel. PTD -
« Re: Co vy na malé diesely
Minuly tyden jsme meli slezinu majitelu a priznivcu dieselu v osobnich autech. Jeden kluk ma starsi japonskou Daihatsu Charade 0,9 l. turbodiesel, komurkovy trivalec, se dvema ozubenymi remeny na opacnych stranach motoru. Jeden pohani vacku, druhy vstrikovaci cerpadlo, ktere je velmi podobne na system Bosch V.., mozna licencni, vyrobene v Japonsku. Je tam paradni jednoducha podtlakova regulace plniciho tlaku turbiny, ovladajici klasicky obtokovy ventil, zadna elektronika. Charade je male auto, vazi okolo 900 kg, ale relativne prostorne, ve ctyrech se da jet i dost dlouho. Ten motor ma najeto asi 250 tisic, startuje a jede bez problemu, akorat dost kouri pri zatizeni a spotreba 6,5 l po meste taky neni nejnizsi, ale me Felicie zere zrovna tolik, v zime i vic. Je ale, pravda, vic nez o metrak tezsi. Ten turbo-trivalec je zajimava masina.
Mam nejake materialy o jiz zminenem dvoutaktu Daihatsu, urcenem pro model Sirion. To je ale supermoderni motor, zhruba litrovy trivalec, vyuzivajici primoproudeho ventiloveho vyplachovani (jako napr. velke masiny na lokomotivach, turbina podava vzduch okny ve stene valce a v hlave jsou 4 ventily s promennym casovanim podle otacek a zateze, vsechny jsou vyfukove, tryska sedi v ose valce), turbina s promennou geometrii lopatek, vyvazovaci hridele, common-rail, dela to dojem velke drahoty. Spotrebu by to melo mit take jen lehce pres 3 litry. Zdravi Mirek -
« Re: Co vy na malé diesely
Myslím, že objem ničím nenahradíš, což je i samostatná rubrika. U dieslů si myslím, že to platí víc jak u benzíňáků. Pokud malý motor, tak jen do skutečně malých nákupních tašek. Pro Punto a těžkou Fábii to moc reálně nevidím. Ten chystaný motor od Fordu 1,4/66kW bude asi dost utopie vzhledem k současným dieslům od Forda. -
« Co vy na malé diesely
Nějak to tady usíná, tak zkusím nahodit něco do diskuze. Na trhu se začínají objevovat malé moderní přímovstřikové turbodiesely. Začalo to jak jinak VW/Audi, kde před cca rokem a půl uvedli na trh téměř zároveň dva zajímavý motory - 1.2TDI/45kW a 1.4TDI/55kW. Oba jsou to tříválce se sdruženými vstřikovači (proč taky v dnešní době vyvíjet nový vstřikovací čerpadlo pro tak nestandardní počet válců když sdružený vstřikovače nebo "common-rail" to zvládnou bez větších problémů). Menší z těchto dvou motorů se objevil v prvním "třílitrovém" autě na světě (Lupo 3L) a má mj. vyvažovací hřídel (to by u tříválců mohla být cenná devíza). "Větší" motor je derivát z 1.9TDI a tudíž by mohl být cennově dostupnější a mít lacinější servis.
Ostatní výrobci mají zpoždění, ale už se objevují první vlaštovky. Mercedes vyvinul pro Smart supermalý CDI motor 0.8CDI/30kW, který by se měl prodávat od letošního roku. Daihatsu slibuje malý vznětový dvoutakt 2CD/45kW (???). Fiat před časem představil čtyřválel "multijet" 1.2JTD/45kW respektive 50kW, ale je to zatím jen prototyp a do výroby přijde snad až v roce 2002. Ford připravuje pro Fiestu III tříválec 1.4TDI/66kW, která by měla být na trhu taktéž až v r.2002. O rok dřív se snad objeví v Peugeotu 307 čtyřválec 1.4HDI/55kW.
Takže bude z čeho vybírat. Co vy na to? Koupili byste si tak malý diesel? Pokud se nepletu, tak na starší malý diesely (nepřímovstřikový) se dost nadávalo. Snad tahle nová generace bude lepší. Já bych do takový Fabie bral 1.4TDI/55kW skoro jako optimální motor. Podobně by se mi do Punta líbil určitě víc 1.2JTD/50kW než těžký 1.9JTD/59kW.
-
« Re: Tipo 1.9 TDs
Mám tenhle motor v Tempře (1.9TD/66kW, r.v.1991, bez kat.) a zatím nebyl problém. Najeto je přede mnou odhad 150-200 tisíc km, já po GO (na turbo se nešahalo) cca 50 tisíc km. Mažu to polosyntetikou SUNOCO po 8-10 tisících km.
Co jsem slyšel poučného o turbomotorech obecně, je to, že člověk by ho neměl před zastavením moc honit (např. jet po dálnici 150 km/h "kopec nekopec") a pak bezprostředně zastavit u pumpy. Když je motor hodně zahřátej a především turbo rozpálené od velkého výkonu a pak se zastaví a vypne motor (tj. zastaví se i cirkulace oleje), tak karbonizuje olej v turbu. Tyhle ohledy člověk na normální atmosfericky plněnej diesel nebo benzíňák nemusí brát, ale u turbomotoru by měl. Takže s citem nejen při rozjezdu (kvůli studenému motoru), ale i při "dojezdu". Čau, Pavel. -
« Re: Instalace Intercooleru
To poznám příští rok, ale vzhledem k dostatku vzduchu (tlak a velký intercooler) to ani moc nekouří (resp. nepozoruji značný nárůst kouřivosti - je to stejné jako před úpravou).
Jediné, co mi vadí, je nárůst vnějšího hluku (je tam K&N filtr a docela to hučí). -
« Re: Instalace Intercooleru
OK, na to musím zareagovat. Zřejmě jsme si hned na záčatku neřekli, proč tam chceme ten mezichladič dát. Pokud pro zvýšení výkonu, pak o kolik? Víme, že o moc to nebude (Nebudu se přít jestli 5PS je moc či ne. To je relativní. Na babetě by to píchlo)Pokud se to dělá kvůli tomu, že už nemám co dělat a tak bych si ho tam namontoval (protože mi jeden někde zbyl)tak ano. Jsem všemi deseti za laborace s motorem všeho druhu (na autě, které nemám k denní potřebě) - včetně montáže mezichladiče. Ale nesmíš pak být zklamaný, když zvýšíš tlak v turbu na 1,0 baru, přidáš nafty k poměru k vyššímu množství vzduchu, dáš mezichladič a _ _ _ _ _ _ono nic. Ne, nebude to fakt trhat asfalt, ale proč ne. V žádném případě bych nešel na maximální tlak větší než 1,1 - 1,2 baru. Pak by ti asi česem klekla hadice, od IC do sání, nebo by jsi ji musel udělat z duralu, jak to mají sporťáky. Dejte vědě, jak dopadnete. Mnoho zdaru. PTD -
« Re: Instalace Intercooleru
PTD, no moment, je rozdíl mezi nastavením maximálního plnícího tlaku z předpokládaných 0.6 baru na nějakých 0.8-1.0, a úplným odpojením přetlakového ventilu (to turbo počítám fouká max tak 1.5-1.8 baru).
Nechápu, proč by hned musel kupovat jiné auto, když chce jen u toho dosavadního přidat intercooler. Intercooler z TDI může být jen o málo větší, než originál z Golfa 1.6 GTD (motor s intercoolerem a s 59kW), což není na závadu (samozřejmě, kdyby tam dal IC z Liazky, to by si asi počkal dost dlouho, než by mu to turbo natlakovalo).
Nechápu, proč tak hanlivé slovo dobastlit, vždyt rozvod a montáž lze provést kvalitně (nic na tom, není).
A pokud si myslíš, že si v nějakým 85 roce hráli konstruktéři na pracovní charakteristiky turbíny (a kór ještě u mechanického vstřiku), tak to mám pocit, že jsi trošku vedle. Vím zcela přesně, že 51 kW VW 1.6 TD (JR) má stejné turbo (466534-5) jako 59 kW VW 1.6 TD (RA/SB).
Jeniné, co se na tom motoru musí seřídit, je množství nafty a přidat ji tak, aby to vyhovělo emisím. Jak už jsem říkal, Michal Naď z Autokomplexu by to mohl popsal přesněji, jelikož se tím živí.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!
2. dole na klice to taky není bůhvíco, klínek je moc malý a někdy se přefrézovává drážka na klice a používá se klínek a řemenice z TDI. Pozor na vibrující velkou řemenici pro plochý řemen. Je našroubovaná na malou řemenici pro rozvoďák a její vibrace mohou uvolnit onu malou řemenici.
3. Bosch žhaviče jsou super, ale jsou nejdražší a málokdo si je nechá namontovat.