Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Turbodiesel a kopce
Presne ako si napisal - tocivy moment je prenasany so stratami cez prevodovku na kola. Ale vyrobca vzdy udava tocivy moment motora. Nakoniec som si dal tu pracu a spocital som to pomocou CarTest V4.5. Pre porovnanie som zadal udaje pre Oktaviu TDI66 a 1.6/74kW. A cuduj sa svete, vyslo to ako som predpokladal. Sila prenasana na kolesa je pri TDI vyssia pri 1,2,3 a 4 stupni do rychlosti cca. 130km/h. Potom jasne vedie benzinak.
Sila prenasana na kolesa pri TDI 66kW: 30-40km/h,2st => 4.5kN; 45-60km/h,3st => 2.8kN; 60-90km/h,4st => 2kN; 100+km/h,5st => cca1.2kN
Sila prenasana na kolesa 1.6/74kW: 40-75km/h,2st => 3+kN; 60-100km/h,3st => 2.3kN; 100-130km/h,4st => 1.7kN; 130+,5st => 1.5kN
Vsimni si, ze pri tej istej rychlosti je mozne mat na benzinaku zaradeny nizzsi prevodovy stupen a teda vysledna sila je nakoniec vyssia a tym padom aj zrychlenie a spotreba :-) Je mi luto OCTAVIEho, lebo ked sa vam toto snazil vysvetlit, vsetci ste ho poslali do ... Teraz ma ale napadlo, ze to tu tvrdil o Octavii 55kW, takze tam je to asi jednoznacne pre TDI. Nechcem tu nikoho teraz presvedcovat, ze benzinak je lepsi od TDI. TDI je majstrovsky kus motora a velmi ho obdivujem. Len som sa pokusil otvorit vam oci ako je to s tym krutakom. Ak sa niekde mylim, opravte ma. Auta su len moj konicek, nie som studovany strojar. -
« Re: Turbodiesel a kopce
to luf> tohle je nesmysl. Tocivy moment (mj. to mas uvedeno na jakemkoliv protokolu z motorove brzdy) je prenasen na kola s urcitymi ztratami (vyjadrenymi v %), ale nema s odstupnovanim prevodovky vubec nic spolecneho. Prevodovka pouze zajisti, aby auto preneslo tocivy moment a vykon na kola v co nejlepsim pomeru, kdy mas pri max. vykonu na petku max. rychlost - aby se motor tak rikajic nepretacel nebo nepodtacel. Ostatni rychlosti jsou pak odtsupnovany tak, aby se po prerazeni dostal motor z otacek max. vykonu do otacek max. krouticiho momentu (nebo alespon tam, kde je ho vice nez 90%, coz plati pro vetsinu dieselovych motoru) .... takze otazka - byl jsi nekdy s dieselem na motorove brzde ? -
« Re: Turbodiesel a kopce
Hosani dieselaci - trosku si potrenujte fyziku a matiku. Krutak motora nema vela spolocneho s krutakom na kolach. Od toho je v aute prevodovka. A kedze benzinak ma vyssie otacky ako diesel, je inak sprevodovany. A potom je krutak na kolach dost podobny u benzinu aj u diesela. Spocitajte si to. Inak uznavam, ze na dieseli netreba podradovat, lebo vo vyssich otackach aj tak netaha lepsie. Chce sa vam to niekomu spocitat? Ja som na to lenivy... -
« 1,4td
to Pavel_KR5 :mas asi pravdu posledni moznost bude to cerpadlo.Budou se na to muset podivat kluci co je delaji, ale obavam se ze znamy nebude mit cas nechat to dele odstavany, protoze bez auto neudela ani krok.
to prof :nebude se ti to asi libit podle tvych drivejsich prispevku, ale proste do toho sedne a jede se studenym motorem . Odpada u neho zahrivani na volnobeh, stejne by si jej nemohl dovolit bydli na sidlisti a jezdi do prace pred sestou. -
« Re: Turbodiesel a kopce
:-)... legrace ne?... Jinak si buď jistý, že jsi na tom se zrychlováním lépe, než kdejaký benzín. Také je jasné (gravitační zákon a kdovícoještě), že když jedeš po rovině, konstantní rychlostí a přijde kopec, pro udržení rychlosti musíš dodat víc energie v podobě paliva. -
« Turbodiesel a kopce
Zase jeden blbej dotaz na zkušenosti s TD. Měl jsem představu, že krouťák 220Nm znamená, že auto jede kopec, nekopec. Není to ale pravda, když držím stejnou polohu plynu, dost se to do kopce zpomalí. Takže pro udržení konstantní rychlosti musím do kopce přidávat a z kopce ubírat, řekl bych, že daleko víc než třeba u Felicie benzín. Je to normální? -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
No, problem je ten, ze ty dvere byly tak zboreny, ze to vyklepat nejde (rupla i vnitrni vyztuha (jak se to pise, se z nebo se s ?)). Takze se musely objednavat uplne novy dvere a nez prisly, tak to nejakou dobu trvalo a tak. Je fakt ze to je mozna trochu pomalejsi, ale co, zacal jsem jezdit metrem a docela se mi to libi :-) (nastesti do prace jezdim tak kolem 9-10, a z prace zas az vecer, takze je to docela prazdny :-). -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
To PTD - dobře, kecám, tak teda skoro manželky - snoubenky (v mym případě). Už se těším, až budu mít taky něco lepšího, mým Bavorákem hrozně opovrhuje a odmítá s ním jezdit jako řidička. Asi by si měla zkusit hromadnou dopravu... Za měsíc začínám stavět barák a začínám mít strach, že jí budu muset Mercedesa stejně prodat, až dojde na lámání chleba. -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
No, to sice maznelky vyfasujou stary hajtry, ale ja nic nefasuju, ja si na tom musim narozdil od manzelky vydelat :-). Ale ne, ta fiesta je docela v pohode (proti favoritu je to docela auto a kdyz si vzpomenu, ze bracha ma starou 120ku z roku 1977 - to je teprve sila :-)).
-
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
Cau, ... s tim servisem se radeji ani neptejte. To se fakt muze stat jenom me. Auto jsem hodil minuly pondeli do servisu s tim, aby se podivali na vsechno - na silentbloky, geometrii, atd ... Nakonec to vypadalo na jeden silentblok (vsechno ostatni bylo vporadku - no jeste by mozna stalo za to zkontrolovat tlumice.
Co se ale stalo mnohem katastrofalnejsiho ... jak to auto bylo odstaveny, tak do nej nejakej trotl (bylo mu snad 80sat ...) naboural a jsou odepsany pravy dvere, takze se museji vymenit, nastrikat, namontovat... proste prace na desnou dobu .... Zitra budu vedet vic .... Proste takova smula takze chodim pesky a jezdim MHD :-( ....
Jinak jsem se ale rozhodl, ze tuhle fiestu asi dam na jare manzelce, a sam bych si koupil neco jetyho, tak 3-4 staryho, nizsi stredni, neco kolem 170kKc, takze se s timhle presunuji do rubriky ojetina do 150 (nechce se mi zakladat kvuli par tisicum novou rubriku.). -
« Re: 1,4 td
Pokud to chvíli běží a pak zlobí, tak by mohl být problém v přísunu paliva. Filtr říkáš je OK, tak by to mohlo být podávací čerpadlo. To je u tvýho motoru pravděpodobně součástí vstřikovacího čerpadla (aspoň tak to je u mýho motoru Fiat 1.9TD) a je obvykle lamelového typu. Zkus přívodní nebo alespoň vratné potrubí nafty dát do větší sklenice a podle toho kolik teče nafty z vratného potrubí lze posoudit činnost podávacího čerpadla. -
« 1,4td
Kolega si koupil Fiat Uno 1,4 td r.v.88,motor jede v pohode startuje take, problem je v tom, ze po nastartovani asi tak po 10 sec. zacne vynechavat a strasne kourit az prestane jit.Po nastartovani se vse opakuje.Toto dela jen pokud je studeny, kdyz je zahraty je vse v poradku.Prisavat vzduch uz snad nema odkud (vsechny hadicky jsme vymenily a zapaskovali), vstriky jsou taky dobre.Pokud mate nejakou zkusenost prosim napiste.Zatim dik -
« Re: to davidz
1. BOSCHe umí všechny.
2. To víš, že se motor po chiptuningu testuje na brzdě, nicméně Tvá Mazda není v nabídce a testovat bychom ji mohli na brzdě až my v ČR.
3. Jde o to, že systém je principiálně stejný a když někdo dělá programy 10 let, tak už ví co a jak. -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
Mal som podobny problem, vibracie pri rychlosti 120 az 130. Vsetky kolesa dole, prevazit, ale vibracie zostali a jazdit sa nedalo. Tak som to dal do servisu, ze nech sa mrknu na riadenie atd. Nastastie sa sikovny mechanik najprv pozrel na gumy a nasiel miesto, kde bol prasknuty kord na zadnej gume, skoro neviditelne, ale predsa. Po vymene bolo vsetko OK. Takato guma sa sice dala vyvazit, ale jazdit sa s nou nedalo. -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
Ahoj ve spolek. Tak jsem nakonec rezignoval, a auto jsem strcil do servisu jednomu znamymu, aby se podival na vsechno - na vyvazeni, na geometrii, na tlumice, na silentbloky, a proste zkusil prijit na to, co by to mohlo zpusobovat.
Jinak s tema gumama, od jara jsou vepredu novy Micheliny (letni) a maj najeto maximalne 30000. Ale vzadu je pravda, za tam jsou uz totalni slupky (taky Micheliny, prehazoval jsem je na jare z prednich kol), ale vyska vzorku asi tak 1.5 mm a maj najeto dobrejch 70000.
Jo, a jeste ted me napadlo, ze predni gumy mam docela nafouknuty - na 2.4 misto 2.2, jak pisou v manualu k autu. Kdyz je to totiz na 2.2, tak mi pripadaj desne podhusteny. To by taky mohlo mit svuj vliv ...
Kazdopadne diky moc za vsechny napady, a az budu vedet co to je (nebo radsi bylo), budu informovat (pripadne popisovat prubeh patrani :-). Snehulak -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
Ja jsem pozoroval vibrace pri rychlosti kolem 70 km/h po te, co jsem prezul na zimni pneumatiky. Bylo to tema gumama, protoze pozdeji jsem si vsimnul, ze jedna ma trosku prodreny bok. Tim se stala nevyvazenou a po par tydnech na tom prodrenem miste zacala i uchazet. Takze jsem uprostred zimy prezul zpet na svoje vyvazene zanovni letni gumy. tj. Gumy muzou za hodne
Pokud jsou ty vibrace jemnejsi, muzou to byt gumy, intenzita vibraci by se pak zvysila, kdyz ty gumy vic nafouknes a trosku by to melo zmizet, kdyz je nechas mekci. Jeste si vsak vzpominam, ze tesne po koupi jsem mel problemy s vibracema, ktery neprestavaly vubec - byly jenom vic ci min intenzivni a pri rychlosti kolem 120 km/h a vice presly na temne vrneni. Problem byl v krivem disku, ale POZOR -> ZADNIM!!!. Na vibrace maji totiz vliv vsechna ctyri kola, takze vyvazeni bych doporucoval jedine soucasne pro vsechna kola. Jinak je taky dobre mit prehled o stavu kotoucu a desticek na vsech kolech. Preji ti, abys to brzo odstranil.
Taky jsem si vsiml, ze pises, zes pozoroval problemy na urcitem useku silnice - to je zakerne, protoze jsou napr. v Praze cestou z Motola na Vypich takove hrboly, ze tam vibruje i novy autobus... :-))) -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
Sněhuláku, Hufnágl ti radil, aby sis omrknul silentbloky agregátu. Už jsi to udělal? Nic na tom není. Dej tam zpátečku, nebo jedničku, otevři kapotu a hejbej s autem dopředu a dozadu jak nejvíc to jde. Vezmi si k tomu i nějakýho kámoše, abyste s tim pořádně zahrkali. Sleduj motor, jestli sebou podezřele hodně necuká. Měl by sebu pohnout, ale ne moc a neměly by se ozývat podezřelý zvuky. Zkus taky za jízdy třeba na 3 nebo 2 jet, spíš pomaleji a několikrát přidej a uber plyn. Taky by to nemělo nijak zvlášť škubat a popřípadě někde pod autem mlátit. Zrovna nedávno stačilo na jednom Escortu jenom dotáhnout matky, který ty silentbloky držej a byl klid. A hlavně si hlídej rozvodovej řemen. U těchhle motorů je to bolest.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!
na kolo se prenasi urcity tocivy moment (nezajima mne sila, k cemu taky ???). Ten je dan tocivym momentem motoru v konkretnich otackach a je snizen o ztraty pri prenosu (prevodovka, rozvodovka, diferencial, hridele a pod.). Typicke ztraty byvaji do 20%. Pro vysledny tocivy moment na kole ma prevodovy stupen jedine ten vyznam, ze urcuje konkretni otacky motoru pri dane rychlosti. Takze treba ma-li TDI/90k pri 130km/h cca 2600 otacek a 1.6/74kW cca 3200 otacek (oboji odhaduju, ale to TDI zhruba sedi), budou mit na motoru v dany okamzik tocivy moment 195 Nm x 135 Nm. Takze pri podobnych ztratach v prevodovce a rozvodovce bude na kolech toc. moment ve prospech TDI zhruba podobnym zpusobem. Kdyz ale vezmu treba 4200 otacek TDI (coz odpovida asi max. rychlosti 180km/h, a ta benzinova 1.6/74kW muze v tu chvili tocit cca 6000ot), tak tocivy moment vypada zhruba takto: 140Nm x 110 Nm. Ale to varim z vody, ono u benzinoveho motoru je vyssi vykon a lze to tocit dal. Ale pro schopnost udrzet rychlost napr. do kopce je dulezitejsi tocivy moment a ten je v rozsahu pouzitelnych otacek vyssi u TDI. Cili 1.6/74kW bue rychlejsi, ale do delsiho stoupani na tom pri stejne pocatecni rychlosti bude lip TDI. Stejne jsou to akademicke debaty a kazdy necht si vybere, co jest jeho srdci blizsi. Treba ja nedam na diesel (kor na precipovany) dopustit :-)))