Dieselové motory - tipy a triky

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse

  • « 00 Reagovat !

    foto

    19.02.01  13:21

    « Re: Turbodiesel a kopce

    no nechapu, kde jsi k tomu vypoctu prisel, ale situace je takova, ze:
    na kolo se prenasi urcity tocivy moment (nezajima mne sila, k cemu taky ???). Ten je dan tocivym momentem motoru v konkretnich otackach a je snizen o ztraty pri prenosu (prevodovka, rozvodovka, diferencial, hridele a pod.). Typicke ztraty byvaji do 20%. Pro vysledny tocivy moment na kole ma prevodovy stupen jedine ten vyznam, ze urcuje konkretni otacky motoru pri dane rychlosti. Takze treba ma-li TDI/90k pri 130km/h cca 2600 otacek a 1.6/74kW cca 3200 otacek (oboji odhaduju, ale to TDI zhruba sedi), budou mit na motoru v dany okamzik tocivy moment 195 Nm x 135 Nm. Takze pri podobnych ztratach v prevodovce a rozvodovce bude na kolech toc. moment ve prospech TDI zhruba podobnym zpusobem. Kdyz ale vezmu treba 4200 otacek TDI (coz odpovida asi max. rychlosti 180km/h, a ta benzinova 1.6/74kW muze v tu chvili tocit cca 6000ot), tak tocivy moment vypada zhruba takto: 140Nm x 110 Nm. Ale to varim z vody, ono u benzinoveho motoru je vyssi vykon a lze to tocit dal. Ale pro schopnost udrzet rychlost napr. do kopce je dulezitejsi tocivy moment a ten je v rozsahu pouzitelnych otacek vyssi u TDI. Cili 1.6/74kW bue rychlejsi, ale do delsiho stoupani na tom pri stejne pocatecni rychlosti bude lip TDI. Stejne jsou to akademicke debaty a kazdy necht si vybere, co jest jeho srdci blizsi. Treba ja nedam na diesel (kor na precipovany) dopustit :-)))
  • « 00 Reagovat !

    foto

    19.02.01  12:54

    « Re: Turbodiesel a kopce

    Presne ako si napisal - tocivy moment je prenasany so stratami cez prevodovku na kola. Ale vyrobca vzdy udava tocivy moment motora. Nakoniec som si dal tu pracu a spocital som to pomocou CarTest V4.5. Pre porovnanie som zadal udaje pre Oktaviu TDI66 a 1.6/74kW. A cuduj sa svete, vyslo to ako som predpokladal. Sila prenasana na kolesa je pri TDI vyssia pri 1,2,3 a 4 stupni do rychlosti cca. 130km/h. Potom jasne vedie benzinak.
    Sila prenasana na kolesa pri TDI 66kW: 30-40km/h,2st => 4.5kN; 45-60km/h,3st => 2.8kN; 60-90km/h,4st => 2kN; 100+km/h,5st => cca1.2kN
    Sila prenasana na kolesa 1.6/74kW: 40-75km/h,2st => 3+kN; 60-100km/h,3st => 2.3kN; 100-130km/h,4st => 1.7kN; 130+,5st => 1.5kN
    Vsimni si, ze pri tej istej rychlosti je mozne mat na benzinaku zaradeny nizzsi prevodovy stupen a teda vysledna sila je nakoniec vyssia a tym padom aj zrychlenie a spotreba :-) Je mi luto OCTAVIEho, lebo ked sa vam toto snazil vysvetlit, vsetci ste ho poslali do ... Teraz ma ale napadlo, ze to tu tvrdil o Octavii 55kW, takze tam je to asi jednoznacne pre TDI. Nechcem tu nikoho teraz presvedcovat, ze benzinak je lepsi od TDI. TDI je majstrovsky kus motora a velmi ho obdivujem. Len som sa pokusil otvorit vam oci ako je to s tym krutakom. Ak sa niekde mylim, opravte ma. Auta su len moj konicek, nie som studovany strojar.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    19.02.01  11:41

    « Re: Turbodiesel a kopce

    to luf> tohle je nesmysl. Tocivy moment (mj. to mas uvedeno na jakemkoliv protokolu z motorove brzdy) je prenasen na kola s urcitymi ztratami (vyjadrenymi v %), ale nema s odstupnovanim prevodovky vubec nic spolecneho. Prevodovka pouze zajisti, aby auto preneslo tocivy moment a vykon na kola v co nejlepsim pomeru, kdy mas pri max. vykonu na petku max. rychlost - aby se motor tak rikajic nepretacel nebo nepodtacel. Ostatni rychlosti jsou pak odtsupnovany tak, aby se po prerazeni dostal motor z otacek max. vykonu do otacek max. krouticiho momentu (nebo alespon tam, kde je ho vice nez 90%, coz plati pro vetsinu dieselovych motoru) .... takze otazka - byl jsi nekdy s dieselem na motorove brzde ?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    19.02.01  11:33

    « Re: Turbodiesel a kopce

    Hosani dieselaci - trosku si potrenujte fyziku a matiku. Krutak motora nema vela spolocneho s krutakom na kolach. Od toho je v aute prevodovka. A kedze benzinak ma vyssie otacky ako diesel, je inak sprevodovany. A potom je krutak na kolach dost podobny u benzinu aj u diesela. Spocitajte si to. Inak uznavam, ze na dieseli netreba podradovat, lebo vo vyssich otackach aj tak netaha lepsie. Chce sa vam to niekomu spocitat? Ja som na to lenivy...
  • 00 Reagovat !

    foto

    19.02.01  08:06

    « 1,4td

    to Pavel_KR5 :mas asi pravdu posledni moznost bude to cerpadlo.Budou se na to muset podivat kluci co je delaji, ale obavam se ze znamy nebude mit cas nechat to dele odstavany, protoze bez auto neudela ani krok.
    to prof :nebude se ti to asi libit podle tvych drivejsich prispevku, ale proste do toho sedne a jede se studenym motorem . Odpada u neho zahrivani na volnobeh, stejne by si jej nemohl dovolit bydli na sidlisti a jezdi do prace pred sestou.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.02.01  19:27

    « Re: Turbodiesel a kopce

    :-)... legrace ne?... Jinak si buď jistý, že jsi na tom se zrychlováním lépe, než kdejaký benzín. Také je jasné (gravitační zákon a kdovícoještě), že když jedeš po rovině, konstantní rychlostí a přijde kopec, pro udržení rychlosti musíš dodat víc energie v podobě paliva.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.02.01  17:54

    « Re: Turbodiesel a kopce

    to prof: co znamená ten smajlík?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.02.01  08:58

    « Re: Turbodiesel a kopce

    to davidz: Je to úplně normální :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  19:17

    « Re: Turbodiesel a kopce

    Fija: uklidnil jsi mě Cokes: jako informace bezcenné, ale souhlasím
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  19:09

    « Re: Turbodiesel a kopce

    Je to normalni. Rozdil je predevsim v tom, ze kdyz pridas, auto zrychluje, kdezto u Formana i pres pridani bylo zrychleni v radu metry za minuty ....
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  19:01

    « Re: Turbodiesel a kopce

    Možná kdybys' tam měl o 100 Nm víc, bylo by to lepčí...:-)
  • 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  17:50

    « Turbodiesel a kopce

    Zase jeden blbej dotaz na zkušenosti s TD. Měl jsem představu, že krouťák 220Nm znamená, že auto jede kopec, nekopec. Není to ale pravda, když držím stejnou polohu plynu, dost se to do kopce zpomalí. Takže pro udržení konstantní rychlosti musím do kopce přidávat a z kopce ubírat, řekl bych, že daleko víc než třeba u Felicie benzín. Je to normální?
  • « 00 Reagovat !

    foto matuS

    matuS 15.02.01  14:52

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    to mas blbe.
    na MHD je pozitivne iba to, ze clovek stretne kopec peknych kočiek. inac nic :)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  14:26

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    No, problem je ten, ze ty dvere byly tak zboreny, ze to vyklepat nejde (rupla i vnitrni vyztuha (jak se to pise, se z nebo se s ?)). Takze se musely objednavat uplne novy dvere a nez prisly, tak to nejakou dobu trvalo a tak. Je fakt ze to je mozna trochu pomalejsi, ale co, zacal jsem jezdit metrem a docela se mi to libi :-) (nastesti do prace jezdim tak kolem 9-10, a z prace zas az vecer, takze je to docela prazdny :-).
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  12:24

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    To PTD - dobře, kecám, tak teda skoro manželky - snoubenky (v mym případě). Už se těším, až budu mít taky něco lepšího, mým Bavorákem hrozně opovrhuje a odmítá s ním jezdit jako řidička. Asi by si měla zkusit hromadnou dopravu... Za měsíc začínám stavět barák a začínám mít strach, že jí budu muset Mercedesa stejně prodat, až dojde na lámání chleba.
  • « 00 Reagovat !

    foto matuS

    matuS 15.02.01  12:07

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    snehulak, co im na tom bude tak dlho trvat? ved za ten to musi vyklepat, na druhy den nastriekat a schne to 3-4dni, a potom namontovat. za 5 dni by to malo byt spravene.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  11:30

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    Jo, servis to zaplati, ale z celkem bezproblemovy prohlidky se stala akce na 14 dni :-((.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  11:28

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    No, to sice maznelky vyfasujou stary hajtry, ale ja nic nefasuju, ja si na tom musim narozdil od manzelky vydelat :-). Ale ne, ta fiesta je docela v pohode (proti favoritu je to docela auto a kdyz si vzpomenu, ze bracha ma starou 120ku z roku 1977 - to je teprve sila :-)).
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  09:31

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    To Zadek .....Od kdy jsi ženatej :-) PTD
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  08:18

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    doufam, ze to zaplati servis, je na takove pripady pojisteny.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.02.01  07:36

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    Chudinky manželky, ty skoro vždycky vyfasujou starý hajtry.... Musím říct, že u mě je to vzácně naopak.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    14.02.01  21:06

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    Cau, ... s tim servisem se radeji ani neptejte. To se fakt muze stat jenom me. Auto jsem hodil minuly pondeli do servisu s tim, aby se podivali na vsechno - na silentbloky, geometrii, atd ... Nakonec to vypadalo na jeden silentblok (vsechno ostatni bylo vporadku - no jeste by mozna stalo za to zkontrolovat tlumice.

    Co se ale stalo mnohem katastrofalnejsiho ... jak to auto bylo odstaveny, tak do nej nejakej trotl (bylo mu snad 80sat ...) naboural a jsou odepsany pravy dvere, takze se museji vymenit, nastrikat, namontovat... proste prace na desnou dobu .... Zitra budu vedet vic .... Proste takova smula takze chodim pesky a jezdim MHD :-( ....


    Jinak jsem se ale rozhodl, ze tuhle fiestu asi dam na jare manzelce, a sam bych si koupil neco jetyho, tak 3-4 staryho, nizsi stredni, neco kolem 170kKc, takze se s timhle presunuji do rubriky ojetina do 150 (nechce se mi zakladat kvuli par tisicum novou rubriku.).
  • « 00 Reagovat !

    foto

    14.02.01  10:16

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    Jak to dopadlo? Co servis?
  • 00 Reagovat !

    foto

    09.02.01  22:02

    « TDI, HDI

    Mohl by jste mi nekdo poradit? hledam nejake stranky ktere by podrobne popisovaly motory TDI a HDI.co mozna nejpodrobneji jak po strance principu funkce, nejake hodnoty pripadne i se strohou vykresovou dokumentací.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    07.02.01  13:33

    « Re: 1,4 td

    to kalaba: Jak ten motor teda zahřeje, když mu pořád chcípe? Znamená to, že teplý to nedělá a studený jo?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    07.02.01  12:19

    « Re: 1,4 td

    Pokud to chvíli běží a pak zlobí, tak by mohl být problém v přísunu paliva. Filtr říkáš je OK, tak by to mohlo být podávací čerpadlo. To je u tvýho motoru pravděpodobně součástí vstřikovacího čerpadla (aspoň tak to je u mýho motoru Fiat 1.9TD) a je obvykle lamelového typu. Zkus přívodní nebo alespoň vratné potrubí nafty dát do větší sklenice a podle toho kolik teče nafty z vratného potrubí lze posoudit činnost podávacího čerpadla.
  • 00 Reagovat !

    foto

    07.02.01  09:39

    « 1,4 td

    Naftovy filtr je novy.Tankuje normalni naftu, bio do toho nedava.V servisu rikali, ze by to mohli delat neserizene ventili,ty byly opravdu trochu horsi,tak sme tam dali druhy podlozky.Jenze motor to dela stale dal.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    07.02.01  08:32

    « Re: 1,4td

    mozna jsem to splet, ale vim, ze jsi prave neco o nejakem nizkoobjemovem dieselu vedel .....
  • « 00 Reagovat !

    foto

    06.02.01  19:52

    « Re: 1,4td

    no ja ty Fiatacky motory moc neznam, leda 1,9TD z Tipa a 1.3D z Una .... :-)))
  • « 00 Reagovat !

    foto

    06.02.01  18:48

    « Re: 1,4td

    A co filtr? Teče tam skrz něj vůbec něco? Něco jako nafta?

    fija: Jinak je to 1.4, 1.3 je jinej motor a atmosféra... :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    06.02.01  13:53

    « Re: 1,4td

    ja to nebyl, ale Uno myslim melo diesel a TD v objemu 1.3 !!! a praskaly tomu hodne hlavy ...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    06.02.01  13:41

    « Re: 1,4td

    a jejej, myslim ze prave tyto D jsou na tom dost bidne, rikal to myslim a prasknu to, fija nebo magic ( ten o tom bude vedet neco urcite ). Teda myslim to o tech motorech, ne o aktualnim problemu tveho kolegy.
  • 00 Reagovat !

    foto

    06.02.01  12:21

    « 1,4td

    Kolega si koupil Fiat Uno 1,4 td r.v.88,motor jede v pohode startuje take, problem je v tom, ze po nastartovani asi tak po 10 sec. zacne vynechavat a strasne kourit az prestane jit.Po nastartovani se vse opakuje.Toto dela jen pokud je studeny, kdyz je zahraty je vse v poradku.Prisavat vzduch uz snad nema odkud (vsechny hadicky jsme vymenily a zapaskovali), vstriky jsou taky dobre.Pokud mate nejakou zkusenost prosim napiste.Zatim dik
  • « 00 Reagovat !

    foto

    05.02.01  14:35

    « Re: to davidz

    1. BOSCHe umí všechny.
    2. To víš, že se motor po chiptuningu testuje na brzdě, nicméně Tvá Mazda není v nabídce a testovat bychom ji mohli na brzdě až my v ČR.
    3. Jde o to, že systém je principiálně stejný a když někdo dělá programy 10 let, tak už ví co a jak.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    05.02.01  12:34

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    Mal som podobny problem, vibracie pri rychlosti 120 az 130. Vsetky kolesa dole, prevazit, ale vibracie zostali a jazdit sa nedalo. Tak som to dal do servisu, ze nech sa mrknu na riadenie atd. Nastastie sa sikovny mechanik najprv pozrel na gumy a nasiel miesto, kde bol prasknuty kord na zadnej gume, skoro neviditelne, ale predsa. Po vymene bolo vsetko OK. Takato guma sa sice dala vyvazit, ale jazdit sa s nou nedalo.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    05.02.01  12:22

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    Ahoj ve spolek. Tak jsem nakonec rezignoval, a auto jsem strcil do servisu jednomu znamymu, aby se podival na vsechno - na vyvazeni, na geometrii, na tlumice, na silentbloky, a proste zkusil prijit na to, co by to mohlo zpusobovat.


    Jinak s tema gumama, od jara jsou vepredu novy Micheliny (letni) a maj najeto maximalne 30000. Ale vzadu je pravda, za tam jsou uz totalni slupky (taky Micheliny, prehazoval jsem je na jare z prednich kol), ale vyska vzorku asi tak 1.5 mm a maj najeto dobrejch 70000.


    Jo, a jeste ted me napadlo, ze predni gumy mam docela nafouknuty - na 2.4 misto 2.2, jak pisou v manualu k autu. Kdyz je to totiz na 2.2, tak mi pripadaj desne podhusteny. To by taky mohlo mit svuj vliv ...


    Kazdopadne diky moc za vsechny napady, a az budu vedet co to je (nebo radsi bylo), budu informovat (pripadne popisovat prubeh patrani :-). Snehulak

  • « 00 Reagovat !

    foto

    04.02.01  22:37

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    Ja jsem pozoroval vibrace pri rychlosti kolem 70 km/h po te, co jsem prezul na zimni pneumatiky. Bylo to tema gumama, protoze pozdeji jsem si vsimnul, ze jedna ma trosku prodreny bok. Tim se stala nevyvazenou a po par tydnech na tom prodrenem miste zacala i uchazet. Takze jsem uprostred zimy prezul zpet na svoje vyvazene zanovni letni gumy. tj. Gumy muzou za hodne


    Pokud jsou ty vibrace jemnejsi, muzou to byt gumy, intenzita vibraci by se pak zvysila, kdyz ty gumy vic nafouknes a trosku by to melo zmizet, kdyz je nechas mekci. Jeste si vsak vzpominam, ze tesne po koupi jsem mel problemy s vibracema, ktery neprestavaly vubec - byly jenom vic ci min intenzivni a pri rychlosti kolem 120 km/h a vice presly na temne vrneni. Problem byl v krivem disku, ale POZOR -> ZADNIM!!!. Na vibrace maji totiz vliv vsechna ctyri kola, takze vyvazeni bych doporucoval jedine soucasne pro vsechna kola. Jinak je taky dobre mit prehled o stavu kotoucu a desticek na vsech kolech. Preji ti, abys to brzo odstranil.


    Taky jsem si vsiml, ze pises, zes pozoroval problemy na urcitem useku silnice - to je zakerne, protoze jsou napr. v Praze cestou z Motola na Vypich takove hrboly, ze tam vibruje i novy autobus... :-)))

  • « 00 Reagovat !

    foto

    04.02.01  19:06

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    Sněhuláku, Hufnágl ti radil, aby sis omrknul silentbloky agregátu. Už jsi to udělal? Nic na tom není. Dej tam zpátečku, nebo jedničku, otevři kapotu a hejbej s autem dopředu a dozadu jak nejvíc to jde. Vezmi si k tomu i nějakýho kámoše, abyste s tim pořádně zahrkali. Sleduj motor, jestli sebou podezřele hodně necuká. Měl by sebu pohnout, ale ne moc a neměly by se ozývat podezřelý zvuky. Zkus taky za jízdy třeba na 3 nebo 2 jet, spíš pomaleji a několikrát přidej a uber plyn. Taky by to nemělo nijak zvlášť škubat a popřípadě někde pod autem mlátit. Zrovna nedávno stačilo na jednom Escortu jenom dotáhnout matky, který ty silentbloky držej a byl klid. A hlavně si hlídej rozvodovej řemen. U těchhle motorů je to bolest.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.02.01  13:50

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    Ne, koutouce jsem nechal menit tedkon v prosinci - to jsem mel technickou, takze predpokladam ze novy by mely neco vydrzet.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    02.02.01  13:01

    « Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100

    A zvlněné kotouče to nejsou? Zkus, jestli to nědělá víc když lehounce přibrzdíš.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…