Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Turbodiesel a kopce
prisahal jsem si, ze uz nebudu reagovat. Ale nedalo mi to. Vis co, ivosku ? Jdi do vyzkumaku a odstrihni si internet. Protoze plky o magorech a "tech, co neabsolvovali 8. tridu", ty vazne vetsina lidi nemusi. Asi jsi "jiny", asi jsi "ten, co ma vzdycky a za kazdou cenu pravdu", takovy "trosicku komunista", ze ? Doporucuju ti, aby ses chytil za nos, peclive zvazil, co komu pises (a pripustil, ze jsi treba v necem teoreticky vzdelanejsi, i kdyz neni nad praktickou ukazku) a pokud se nejsi schopen ovladat, radsi nepis. Anebo, pokud mas potrebu dale psat, posli to ne sem (aby to nemuseli cist vsichni), ale na muj email fijafija@email.cz, slibuju, ze ti odepisu. OK ? -
« Re: Turbodiesel a kopce
To fija: podivej se na muj prispevek 1005 a uvidis, ze je to totez, co pred chvili napsal davidz. Radsi se vracim do sveho vyzkumaku, protoze komunikovat s magory o "zelenem stromu zivota" je o hypertenzi.
To Verstappen: doporucuji nahlednout do ucebnic 8 tridy zakladni skoly. Vykon = Moment * uhlova rychlost. Je vsak mozne, ze jsi 8. tridu neabsolvoval. To by te omlouvalo. -
« Re: Turbodiesel a kopce
*, chlapi, kdo to má číst. Fija, použij mozek. Výkon = krouťák x otáčky. Když pomineme ztráty, je výkon na klice roven výkonu na kolech. Tudíž výkon je konstanta a čím těžší převod, tím víc otáček a menší krouťák na kolech, prostě pitomá nepřímá úměrnost. -
« Re: Turbodiesel a kopce
once again ivosku:
Otazka 1: jake jsou otacky TDI 66kW a 1.6/74KW benzinu pri 150km/h ?
Odpoved: otazka nema smysl, kdyz nereknes na jaky prevod.
Ale pokud nejsi zcela pomatey, jiste si podminky najdes o par prispevku niz - samozrejme jsem psal NA PETKU.
Otazka 2: pri jakych otackach ma benzin vyssi kroutak na kole v "rozumnem rozmezi otacek TDI" (tim myslim do cca 4400, kde je stejne omezovac) ?
Odpoved: otazka opet nema logiku, protoze neuvadis na jaky prevod, navic si vybiras spektrum otacek vyhodny pro tvuj TDI a uz mene vyhodny pro benzin. Presto ti odpovim: benzin ma na kole na jednicku v "rozumnem rozmezi otacek TDI" nekolikanasobne vyssi kroutak nez TDI na petku. Ani ty jejich prevody nemusim znat.
OK. na STEJNY prevodovy stupen ? BTW uz jsi zazil mereni na brzde, kdy by se merilo jakkoliv jinak nez na 1. stupen ? Byl jsi vubec nekdy na brzde ?
Otazka 3: videl jsi nekdy ty grafy Z BRZDY ? Jestli jo, jak vypadaly a popisovaly nejakou teorii, nebo skutecnost ?
Odpoved: TY GRAFY Z BRZDY jsem nevidel, ale ubezpecuji te, ze TA SKUTECNOST vychazi z fyzikalnich principu, ktere jsem tady uz zminoval. Je vsak mozne, ze VW prolomil nektere zname fyzikalni principy a s TDI se hodla uchazet o Nobelovu cenu ;-)
Nehodla se uchazet, ty jsi jak beran a stale dokola to "vyjasnujes" ... uz mne to nebavi, jsi pouhy teoretik, vylez nekdy z vyzkumaku na svetlo bozi a podivej se po tom "zelenem strome zivota" ... a vsimni si, ze uz mi dosly i smajliky ...
Otazka 4: neni otazka, ale vyzva to "testnout", kterou jsem s diky odmitnul. OK. to jsem akceptoval. neni sice nad prakticke porovnani, ale tve teorie jsou platne obecna a zaver si jiste kazdy vybere takovy, jaky se mu bude hodit.
A pokud nebudes chtit, odpovidat uz nemusis ...
-
« Re: Turbodiesel a kopce
to fija: dovol, abych ti sdelil, proc nelze na tve otazky rozumne odpovedet:
Otazka 1: jake jsou otacky TDI 66kW a 1.6/74KW benzinu pri 150km/h ?
Odpoved: otazka nema smysl, kdyz nereknes na jaky prevod.
Otazka 2: pri jakych otackach ma benzin vyssi kroutak na kole v "rozumnem rozmezi otacek TDI" (tim myslim do cca 4400, kde je stejne omezovac) ?
Odpoved: otazka opet nema logiku, protoze neuvadis na jaky prevod, navic si vybiras spektrum otacek vyhodny pro tvuj TDI a uz mene vyhodny pro benzin. Presto ti odpovim: benzin ma na kole na jednicku v "rozumnem rozmezi otacek TDI" nekolikanasobne vyssi kroutak nez TDI na petku. Ani ty jejich prevody nemusim znat.
Otazka 3: videl jsi nekdy ty grafy Z BRZDY ? Jestli jo, jak vypadaly a popisovaly nejakou teorii, nebo skutecnost ?
Odpoved: TY GRAFY Z BRZDY jsem nevidel, ale ubezpecuji te, ze TA SKUTECNOST vychazi z fyzikalnich principu, ktere jsem tady uz zminoval. Je vsak mozne, ze VW prolomil nektere zname fyzikalni principy a s TDI se hodla uchazet o Nobelovu cenu ;-)
Otazka 4: neni otazka, ale vyzva to "testnout", kterou jsem s diky odmitnul.
-
« Re: Turbodiesel a kopce
Myslim si, ze by TDi 66kW dalo 1,6/74 kW benzinu pekne na frak. Nehodlam to nejak propocitavat, soudim jen podle pocitu pri jizde s obema motory. Mel jsem to stesti, ze jsem jel obema. TDi by urcite v prvnich desitkach metru hodne poodjelo benzinu. Takove zrychleni jako ma TDi pri 2000 otackach/min. nema ani 2.0 l/85 kW. Pokud by jste benzin 74 kW chteli srovnavat s TDi 81 kW, pak uz neni vubec co resit. -
« Re: Turbodiesel a kopce
to davidz: nevim co se ivosek snazi rict, ale na konkretni otazky nevim proc neodpovida a porad si mele svou. To je pak tezky se o cemkoliv dohadovat, to neni dialog, ale 2 monology, coz je sakra rozdil
to ivo: hele ivosku, ja z ni nedelam perpetum mobile. Jen tvrdim, ze ma nizsi spotrebu, a proti KONKRETNIMU autu bude pri KONKRETNICH PODMINKACH na vrzku kopce drive (anebo jinymi slovy, bude mit vyssi rychlost). Nechci zavodit (co si predstavujes pod pojmem zavodeni?) a muzes mi prozradit, proc by namereny graf mel byt pustou teorii ??? Asi jsem opravdu hloupy, ale tohle nechapu - muzes to vysvetlit ? Pokud ne, nemame se opravdu proc bavit, protoze ja se necham predvedcit, ale pouze fakty. A ty zatim hovori proti tomu, co tvrdis. A pro mne protokol z brzdy (a asi nejen pro mne) neni carem papiru .... -
« Re: Turbodiesel a kopce
to davidz: diky davide Z, ale asi to stejne nepomuze... On ten fija se porad jenom smeje a mava mi pred nosem grafy, ktere stejne vychazeji zase a jenom z te teorie.
to fija: Jeste chvili a udelas nam z te tvoji TDI perpetuum mobile. Zavodit nebudem, protoze Oct neholduji, ani te ani one. Ja mam na hrideli motoru 108kW a na kolech totez snizeno o nejake ty ztraty ;-). -
« Re: Turbodiesel a kopce
ivosu, asi jsi to nepochopil TY! jeste jednou, pomalu, pro "yntelygenti":
1. jake jsou otacky TDI 66kW a 1.6/74KW benzinu pri 150km/h ?
2. pri jakych otackach ma benzin vyssi kroutak na kole v "rozumnem rozmezi otacek TDI" (tim myslim do cca 4400, kde je stejne omezovac) ?
3. videl jsi nekdy ty grafy Z BRZDY ? Jestli jo, jak vypadaly a popisovaly nejakou teorii, nebo skutecnost ?
4. znovu opakuju, ze se nebavim o "ochote zrychlovat pri toceni", ale o (pri stejnych pocatecnich podminkach) vysledne rychlosti toho auta na vrsku delsiho stoupani, s tim, ze pocatecni rychlost bude 150km/h a obe auta muzou radit jak chteji. A jestli mas ten benzin, muzem to nekdy do kopce na dalnici testnout (treba z Olomouce na Brno nabo naopak u toho sloupu Eurotelu, co vloni postavili)... abychom ziskali prakticke udaje, a ne jen suche teoreticke rovnice ... Jo a pak taky muzem zkontrolovat spotrebu, jak na tom budeme :-)))))))))))))))) -
« Re: Turbodiesel a kopce
neco tu nestymuje. Na kolech je u TDI vyssi tocivy moment, ale mensi sila ?! Tomu nerozumim ... je blbost, ze je na kolech pri zarazene 5. rychlosti stejna sila pri jakychkoliv otackach motoru, to je proste (rika muj selsky rozum) nesmysl .... takze znovu, ta brzda, z niz vyjede graf tociveho momentu na kole, si vymysli ?
Jake jsou tedy ty otacky pri 150km/h u toho benzina a u toho diesela ? -
« Re: Turbodiesel a kopce
Tie vysledky vyhodil program a mne sa ich nechcelo prepocitavat na tocivy moment. Aj tak je irelevantny, lebo kolesa su na oboch autach rovnake. Takze sa pokusim osvetlit priklad s jazdou do kopca.
TDI: Pri rychlosti 150km/h je sila ktoru je motor schopny dosiahnut rovna cca. 1100N. V tejto rychlosti je aerodynamicky odpor auta 900N (ak pocitam cx=0.32), zostava teda 200N na zrychlenie auta. Hmotnost TDI je 1285kg, zrychlenie je teda 0.15ms-2.
74kW: Sila na kolach 1400N, aerodynamicky odpor 900N, hmotnost 1210kg => zrychlenie 0.41ms-2. Ktore auto ma teda vacsie sance byt na kopci prve? Zajtra to vypocitam presne... -
« Re: Turbodiesel a kopce
no mozna o elementarnich pojmech poneti mam, jen do toho :-))) Polozim ti zaludnou otazku - opravdu jsi mel v ruce graf z motorove brzdy, kde se meri 1. vykon a toc. moment motoru a 2. vykon a toc. moment na hnanem kole ? Jestli jo, a to z obou aut, muzes mi vymezit rozsah otacek, kde ma ten benzin vyssi tocivy moment na kole nez to TDI ? Tak prosim odpovez :-))))))) -
« Re: Turbodiesel a kopce
to je o cem mluvim. porovnej vysledek toc. momentu na kole pro odpovidajici otacky toho benzinu a toho TDI (z brzdy), pro rozsah dejme tomu 100-150 km/h je a nemuze vyjit jiny vysledek, ze na petku je na kole vyssi toc. moment pro TDI nez spickovy toc. moment u toho benzinu (takze mu asi podrazovani nepomuze). Ale to je ta praxe, z teorie tvych vzorcu (jak rikas, elementarni fyziky) muze vyjit cokoliv ...
Nebo se budeme prit ? :-)))) -
« Re: Turbodiesel a kopce
Odpoved je velmi jednoducha. Nahore bude mit vetsi rychlost ten, ktery ma NA KOLECH vetsi kroutici moment. K tomu potrebujes nejen ten kroutici moment motoru, ale take prevod a hmotnost obou aut, ktere hraji naprosto stejnou roli jako ten moment (kola snad dela Skodovka pro vsechny Oct stejne). Odhadem, tam bude drive ten benzin, byt mozna bude muset preradit, ale ma k dobru 8kw vykonu a 70-80kg vahy. Ale zkus dosadit do vzorecku, snad to jako praktik zvladnes ;-). Mimochodem to neni rec cisel, ale rec elementarni fyziky. -
« Re: Turbodiesel a kopce
tak fajn, zetemnil jsem to a ty jsi to projasnil :-))) Faktem je, ze tocivy moment na kole (pri stejnem obvodu kola u obou aut) bude pri stejnych otackach vyssi u TDI. Jediny rozdil muze byt tedy dan zprevodovanim, kdy pri stejne rychlosti jeden motor "toci" vic a jiny min. Nebo ne ? A druha vec - chces rict, ze kdyz pod kopcem bude mit 1.6/74kW 150km/h a TDI/66kW taky, tak ze nahore na kopci bude mit TDI nizsi rychlost nez ten benzin ? Tot konkretni otazka, a ocekavam konkretni odpoved :-))) Rec cisel je zajimava, ale jak se rika, sediva je teorie a zeleny strom zivota - tak uved neco ze zivota :-))) A neber to tak vazne, kdyz nejde o zivot, jde o * .... -
« Re: Turbodiesel a kopce
to fija: tvuj zmateny prispevek zatemnuje meritum veci. Vykon motoru je dan soucinem momentu a uhlove rychlosti ("otacek") hnaciho hridele motoru(Pm=Mm*wm), pricemz plati, ze vykon na kolech je roven vykonu motoru minus ztraty (Pk = Pm-Pztrat). Pro jednoduchost Pztrat=0, aby se nam dale lepe pocitalo. Tutiz plati Pk = Pm. Kroutici moment na kolech (to je ten, ktery zene Tve auto dopredu) je pak dan pomerem Vykon na kolech/uhlova rychlost ("otacky") kol (Mk = Pk/wk). Sila ktera urcuje zrychleni tveho auta je pak umerna tomuto krouticimu monetu a neprimo umerna polomeru kola (F = Mk/rk). Zrychleni je primo umerne teto sile a neprimo umerne hmotnosti auta (a = F/m). Kdyz to vsechno porovnas, tak dostavas vztah a = Mk/(rk*m). Protoze plati rovnost vykonu z pocatku tohoto odstavce, plati ze Mm*wm = Mk*wk a odtud Mk = Mm*wm/wk. Pomer wm/wk neni nic jineho nez prevod, ktery se lisi podle prevodoveho stupne, tedy pro i-ty stupen to bude pi. Dostavame vysledny vztah pro zrychleni je a = Mm*pi/(rk*m). To je to co luf pocital a ma pravdu, ikdyz se omezil jenom na stanoveni sily. Dosad si hodnoty a spocitej si tato zrychleni pro cely prubeh momentu Mm v celem spektru otacek a pro jednotlive prevody a zjistis, jak ti to jede. -
« Re: Turbodiesel a kopce
no nechapu, kde jsi k tomu vypoctu prisel, ale situace je takova, ze:
na kolo se prenasi urcity tocivy moment (nezajima mne sila, k cemu taky ???). Ten je dan tocivym momentem motoru v konkretnich otackach a je snizen o ztraty pri prenosu (prevodovka, rozvodovka, diferencial, hridele a pod.). Typicke ztraty byvaji do 20%. Pro vysledny tocivy moment na kole ma prevodovy stupen jedine ten vyznam, ze urcuje konkretni otacky motoru pri dane rychlosti. Takze treba ma-li TDI/90k pri 130km/h cca 2600 otacek a 1.6/74kW cca 3200 otacek (oboji odhaduju, ale to TDI zhruba sedi), budou mit na motoru v dany okamzik tocivy moment 195 Nm x 135 Nm. Takze pri podobnych ztratach v prevodovce a rozvodovce bude na kolech toc. moment ve prospech TDI zhruba podobnym zpusobem. Kdyz ale vezmu treba 4200 otacek TDI (coz odpovida asi max. rychlosti 180km/h, a ta benzinova 1.6/74kW muze v tu chvili tocit cca 6000ot), tak tocivy moment vypada zhruba takto: 140Nm x 110 Nm. Ale to varim z vody, ono u benzinoveho motoru je vyssi vykon a lze to tocit dal. Ale pro schopnost udrzet rychlost napr. do kopce je dulezitejsi tocivy moment a ten je v rozsahu pouzitelnych otacek vyssi u TDI. Cili 1.6/74kW bue rychlejsi, ale do delsiho stoupani na tom pri stejne pocatecni rychlosti bude lip TDI. Stejne jsou to akademicke debaty a kazdy necht si vybere, co jest jeho srdci blizsi. Treba ja nedam na diesel (kor na precipovany) dopustit :-))) -
« Re: Turbodiesel a kopce
Presne ako si napisal - tocivy moment je prenasany so stratami cez prevodovku na kola. Ale vyrobca vzdy udava tocivy moment motora. Nakoniec som si dal tu pracu a spocital som to pomocou CarTest V4.5. Pre porovnanie som zadal udaje pre Oktaviu TDI66 a 1.6/74kW. A cuduj sa svete, vyslo to ako som predpokladal. Sila prenasana na kolesa je pri TDI vyssia pri 1,2,3 a 4 stupni do rychlosti cca. 130km/h. Potom jasne vedie benzinak.
Sila prenasana na kolesa pri TDI 66kW: 30-40km/h,2st => 4.5kN; 45-60km/h,3st => 2.8kN; 60-90km/h,4st => 2kN; 100+km/h,5st => cca1.2kN
Sila prenasana na kolesa 1.6/74kW: 40-75km/h,2st => 3+kN; 60-100km/h,3st => 2.3kN; 100-130km/h,4st => 1.7kN; 130+,5st => 1.5kN
Vsimni si, ze pri tej istej rychlosti je mozne mat na benzinaku zaradeny nizzsi prevodovy stupen a teda vysledna sila je nakoniec vyssia a tym padom aj zrychlenie a spotreba :-) Je mi luto OCTAVIEho, lebo ked sa vam toto snazil vysvetlit, vsetci ste ho poslali do ... Teraz ma ale napadlo, ze to tu tvrdil o Octavii 55kW, takze tam je to asi jednoznacne pre TDI. Nechcem tu nikoho teraz presvedcovat, ze benzinak je lepsi od TDI. TDI je majstrovsky kus motora a velmi ho obdivujem. Len som sa pokusil otvorit vam oci ako je to s tym krutakom. Ak sa niekde mylim, opravte ma. Auta su len moj konicek, nie som studovany strojar. -
« Re: Turbodiesel a kopce
to luf> tohle je nesmysl. Tocivy moment (mj. to mas uvedeno na jakemkoliv protokolu z motorove brzdy) je prenasen na kola s urcitymi ztratami (vyjadrenymi v %), ale nema s odstupnovanim prevodovky vubec nic spolecneho. Prevodovka pouze zajisti, aby auto preneslo tocivy moment a vykon na kola v co nejlepsim pomeru, kdy mas pri max. vykonu na petku max. rychlost - aby se motor tak rikajic nepretacel nebo nepodtacel. Ostatni rychlosti jsou pak odtsupnovany tak, aby se po prerazeni dostal motor z otacek max. vykonu do otacek max. krouticiho momentu (nebo alespon tam, kde je ho vice nez 90%, coz plati pro vetsinu dieselovych motoru) .... takze otazka - byl jsi nekdy s dieselem na motorove brzde ? -
« Re: Turbodiesel a kopce
Hosani dieselaci - trosku si potrenujte fyziku a matiku. Krutak motora nema vela spolocneho s krutakom na kolach. Od toho je v aute prevodovka. A kedze benzinak ma vyssie otacky ako diesel, je inak sprevodovany. A potom je krutak na kolach dost podobny u benzinu aj u diesela. Spocitajte si to. Inak uznavam, ze na dieseli netreba podradovat, lebo vo vyssich otackach aj tak netaha lepsie. Chce sa vam to niekomu spocitat? Ja som na to lenivy... -
« 1,4td
to Pavel_KR5 :mas asi pravdu posledni moznost bude to cerpadlo.Budou se na to muset podivat kluci co je delaji, ale obavam se ze znamy nebude mit cas nechat to dele odstavany, protoze bez auto neudela ani krok.
to prof :nebude se ti to asi libit podle tvych drivejsich prispevku, ale proste do toho sedne a jede se studenym motorem . Odpada u neho zahrivani na volnobeh, stejne by si jej nemohl dovolit bydli na sidlisti a jezdi do prace pred sestou. -
« Re: Turbodiesel a kopce
:-)... legrace ne?... Jinak si buď jistý, že jsi na tom se zrychlováním lépe, než kdejaký benzín. Také je jasné (gravitační zákon a kdovícoještě), že když jedeš po rovině, konstantní rychlostí a přijde kopec, pro udržení rychlosti musíš dodat víc energie v podobě paliva. -
« Turbodiesel a kopce
Zase jeden blbej dotaz na zkušenosti s TD. Měl jsem představu, že krouťák 220Nm znamená, že auto jede kopec, nekopec. Není to ale pravda, když držím stejnou polohu plynu, dost se to do kopce zpomalí. Takže pro udržení konstantní rychlosti musím do kopce přidávat a z kopce ubírat, řekl bych, že daleko víc než třeba u Felicie benzín. Je to normální? -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
No, problem je ten, ze ty dvere byly tak zboreny, ze to vyklepat nejde (rupla i vnitrni vyztuha (jak se to pise, se z nebo se s ?)). Takze se musely objednavat uplne novy dvere a nez prisly, tak to nejakou dobu trvalo a tak. Je fakt ze to je mozna trochu pomalejsi, ale co, zacal jsem jezdit metrem a docela se mi to libi :-) (nastesti do prace jezdim tak kolem 9-10, a z prace zas az vecer, takze je to docela prazdny :-). -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
To PTD - dobře, kecám, tak teda skoro manželky - snoubenky (v mym případě). Už se těším, až budu mít taky něco lepšího, mým Bavorákem hrozně opovrhuje a odmítá s ním jezdit jako řidička. Asi by si měla zkusit hromadnou dopravu... Za měsíc začínám stavět barák a začínám mít strach, že jí budu muset Mercedesa stejně prodat, až dojde na lámání chleba.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!