Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Stary dieslaky
Pred barakem, kde jsem vyrostl, na okraji C. Budejovic, zije uz asi 30 let jeden Bulhar, ktery tu ma zahradnictvi, predtim mel pozemek jinde, ale vim kde a byl to on. Ma Zetora 25A, ktery bez jakekoliv udrzby snad celych tech 30 let jezdi tak dvakrat tydne do pole orat, vlacet, neco vozit, atd. Startuje ho u kulny trifazovym elektromotorem pres plochy (kozeny) remen z prehistoricke mlaticky. To je Vam fantasticky, jak ta masina furt slape. Neni to teda uplny ideal, pokuruje nepravidelne modravym kourem i tepla, ale praci dela porad pryc. Kloubouk dolu! Z druhy strany, videl jsem na mnohem novejsich traktorech a Ikarusech, dokonce i tady v Rusku, vydreny pracovni pary (pistky) vstrikovacich cerpadel a jehel trysek uz po nekolika dnech provozu bez filtru, takze urcite to vlakno z hadru, ktery by se dostalo do cerpadla, je dost zavazny. Tim spis u vysokoobratkovych naftaku v osobacich, nehlede na neskutecne vysoke ceny nahradnich dilu z teto oblasti. Uplne se vsemi v tomto souhlasim. Jeste dotaz: nevite nekdo, jaky je podil provozovanych dieslovych osobaku na celkovem poctu prihlasenych autaku v Cesku-Slovensku, aspon velmi priblizne?
Mejte se hezky! Zdravi Mirek
-
« Re: Zalejvani filtru - cast dotazova
Pavel a Mirek: Ok, beru, jenom jsem měl takovou obavu a mám radost, že zbytečnou. Je pravda, že traktoristický kousky jsou někdy opravdu neuvěřitelný:-) Viděl jsem taky palivovej filtr, kterej, ze kterýho byla otrhaná ta papírová vložka, takže z něj zbyla jen ta "cívka". V jednom případě mě jeden známej přesvědčoval, že nejlepší je dát si to někam do textilní fabriky nechat namotat viskózovým vláknem (ta vložka pak vážila asi 2 kila) a druhá cívka byla obalená filcovým hadrem, kterej na ní byl zajištěnej omotaným vázacím drátem. Dlužno říct, že obě auta jezdila docela dlouho a bez problémů. Ovšem v dnešní době to opravdu nedoporučuju. -
« Zalejvani filtru - cast dotazova
To Prof:
teoreticky mas samozrejme pravdu v tom, ze palivo by melo bejt maximalne cisty. Ale v praxi traktoristy to byva vselijak a prece ty masiny chodi po desetileti, kolikrat jsme z pole do vsi dojizdeli na "filtry", tj. s vyndanou a vyzdimanou vlozkou, jinym slovy uplne bez filtru, ale to je jiste extrem, nikomu nedoporucuju tohle u osobaku, ale presne, jak pise 524 - vono kdyz je ouzko, a to ma treba tady v Rusku zvlast prakticky vyznam vzhledem ke vzdalenostem, tak je dobry cokoliv, kdo to nekdy zazil, vi oc jde.
Ujistuji Te, ze pred litim nafty do filtru jsem si nasel v knizce, jak ten filtr vypada, a potom jsem jeste rozriznul pilkou na zelezo stary, abych se presvedcil o tom, ze kdyz ho zalejvam pres zpatecku, tak ta moje nafta jde ven k cerpadlu zase pres filtracni vlozku, tj. skrz papir. Mluvim o filtru na Felde 1,9D AEF.
Jinak bych napr. po vymene filtru vubec nenatocil, pokud by filtr nebyl plny nafty, ponevadz by zarucene klekla baterka. To mam nejednou vyzkouseny.
Rucni pumpy na filtrech pumpuji naftu z nadrze, tj. spinavou, do toho samyho prostoru, kam ja ji leju seshora.
Zdravi Mirek
-
« Re: Odvzdušňování paliv. soustavy
U toho zalévání filtru asi záleží jakou dírou se to tam leje. V mém případě (Fiat 1.9TD/66kW) se nabízí díra odvzdušňovacího šroubku nahoře na filtru. Tady není žádný problém s čistotou nafty pro vstřik.čerpadlo, protože nafta se leje do "špinavé" časti filtru - tzn. před trasportem k čerpadlu musí projít přes filtrační vložku.
(Jiná věc je, že odborníci na Fiaty tento postup moc nedoporučují, protože může lehce dojít ke stržení závitu hliníkové hlavě filtru a pak se musí měnit celá hlaval; anebo to člověk špatně utáhne případně se tam dostane nečistota a pak se tudy pal.soustava zavzdušňuje.)
Nevím, jak je to u mirkazruska a jeho Felicie - zda to přes termoventil leje na "špinavou" stranu filtru nebo na "čistou" (?).
To zadek524: co že to máš za odolný diesel - že by starší BMW? Jinak tvoje zkušenosti se můžou hodit - kdyby "šlo o život" tak to asi taky risknu a propojím nádrž a čerpadlo. Tenhle postup by asi byl problematický u motorů, které mají zpětné vedení paliva přes termoventil do filtru (jako právě Felicie 1.9D nebo TDI motory).
-
« Re: Escort 1.8 D
CO se dobíjení u Escorta týká, problém bývá i v regleru dobíjení - někdy jenom v kostře. Pokud se relé odporoučelo, můžeš zvolit dvě cesty: buďto originál ( pěkně mastný ) nebo nahnat trochu šikovnějšího autoelektrikáře k vyvedení kablíků z altíku ven do externího univerzálního regleru ( třebas z Fáčka ).Každopádně začat klíňákem ( nejlépe novým a vyšponovaným ) je cesta nejmenšího odporu. -
« Re: Odvzdušňování paliv. soustavy
Na Sirce mi kdysi taky odešlo čerpadlo na filtru. Podle mě nejprofesionálnější způsob, jak to spravit, je odpreparovat zbytky balónku na pumpování, vzniklý otvor ( ale s ventilky na tělese ) zavařit vhodně přesoustruženým AL víčkem, do kterého je zašrubované pístové ruční čerpadlo z traktoru ZETOR. Zdá se to trošičku komplikované, ale garantuju životnost vyšší, než celého auta. Výhodou tohoto řešení je především cena ( viz Richard )a taky to, že zrušením gumových částí podávací pumpy nedochází k zavzdušňování. Pro případné zájemce o bližší info jsem k dispozici. -
« Re: Docela mi běhá mráz po zádech, když čtu, jak Mirek zlejv
Nechci se s nikým hádat, ale zdá se mi, že to Prófa trochu přehání. Když mám auto bez pumpičky taky filtr zalejvám a dělá to tak spoustu mejch známejch. A teď ještě další historka a Profe, teď prosimtě nezmrzni! V zimě, když se mi zalepil naftovej filtr parafínem, zůstal jsem prostě stát na dálnici v noci v mraze > prostě uplně v *, propojil jsem naftový hadičky napřímo bez filtru a jak jsem byl veselej a rád, že jsem dojel! Ještě jsem to tak praktikoval párkrát při extrémních mrazech a žádnej problém nenastal. A to jsem tenkrát nepoužíval žádnou extra čistou naftu, ale z kanystu od kamióňáků a trošinku sajrajtu v ní taky bylo. A dovětek, nejsem sám, kdo to tak v mraze udělal, takovejch případů znám víc a problém nenastal. Teď už mám naštěstí nafťák vyhřejvanej, tak se mě to netýká.
Jinak způsobů jak by se správně mělo.... je hodně, ale praxe jiná a zas tak často k průserům nejspíš nedochází. Samozřejmě bych si tohleto, co popisuju netroufnul u motorů tdi. -
« Docela mi běhá mráz po zádech, když čtu, jak Mirek zlejvá fi
Ahoj, na nějakej čas jsem se odmlčel.Pavel_KR5: Takhle se nejen odvzdušňuje soustava, která nemá dopravní čerpadlo, ale taky se tak vypouštějí nádrže, když si do nich lidi natočí místo nafty benzín. Hadička se však odpojuje na přívodu do filtru a fouká se zase až do přepadu. Smůla je, že to jde opravdu jen v dílně, jak píše vlami. Ty litinový hlavy a bloky, jsou daleko lepší a spolehlivější, než ty hliníkový, ale, bohužel jsou těžký. Trvalo to pěknejch pár let, než se přišlo na to, jak se s tím vypořádat. Někde (v tomto případě u Forda) neradi riskujou, a tak zůstávají u klasiky. Můj názor je, že to je chvályhodné.Mirek: Pokud chceš ještě nějakou dobu jezdit, přestaň ten filtr zalejvat. Věř mi, je to jen náhoda, že ještě jezdíš. Pokud je ta nafta, co s sebou vozíš, přefiltrovaná a injekční stříkačku máš absolutně čistou, je pravděpodobnost problému podstatně vyšší, ale i tak hrozí vniknutí nepatrný nečistoty do palivovýho systému. Čerpadlo si s tím při troše štěstí poradí, i když mu to nijak neprospěje a není radno to na něj zkoušet. Trysky však už tak odolný nejsou a mohlo by se stát, že se začnou ozývat. Stačí mikroskopický vlákno z hadru a je po klidným chodu motoru. Může to sice časem samo přestat, ale je to spíš loterie, než jistota. Jak velkej důraz na čistotu paliva je třeba dávat si představíš nejlépe tak, když si uvědomíš, že jehla vstřikovací trysky se nemá vytahovat jinak, než pod hladinou přefiltrované nafty, jelikož je nebezpečí, že by na ní mohla ulpět nečistota z okolního vzduchu (a to se trysky obvykle nerozdělávají na poušti během písečný bouře).iweb: Pokud je ta netěsnost ve vodní pumpě, tak určitě výměna. Z mých zkušeností ti kontrolka nabíjení svítí proto, že není dostatečně napnutý řemen. Může to ale být i něco jinýho. Pokud však u Escorta nebyl jak struna, nikdy to nebylo OK. -
« Escort 1.8 D
Zdravim, koupil jsem Escorta 1.8D r.v.89, motor ma 160tis. najeto. Problemy jsou, ze po zastaveni a zhasnuti motoru vykapava voda z motoru asi z vodni pumpy a pri volnobehu lehce sviti kontrolka dobijeni. Je to na vymenu vodni pumpy a alternatoru? Nemate nekdo podobnou zkusenost? Nechce se mi s tim do odborneho servisu. Diky za rady. -
« XM
...tak som tu zas-zaujímavý problém, pár dní bolo teplo (do 30°C),čím logicky žhaviče žhavia kratší čas a štartovanie je vlastne rovnaké ako za hcladnejších dní...Všimol som si, že keď zhasne kontrolka žhavenia, čo býva v teple iba nejakých 6-7 sec.,okamžite odpadáva i relé napájania žhavičov.Mám za to, že by i po zhasnutí kontrolky by mali byť žhaviče v prevádzke 5-10sec,aby sa štartovalo "na horúce" Je to vada alebo to tak má byť? Žaviť 2x na takom aute mi pripadá kravina...Dík. -
« Re: To bylo na nekolika autech znamych, presne ty zeleny (+)
hadice, nekdy hned na novych autech. U sve 120 jsem si ji po takove zkusenosti pochopitelne uriznul, aby vedla co nejrovnejc a tahla benzin i pri skoro prazdne nadrzi.
Jinak pro zalevani palivoveho filtru na naftove Felicii pouzivam obycejnou injekcni strikacku, kterou vozim, stejne jako litr nafty, porad s sebou.
Mirek
-
« Re: Jeste k odvzdusneni ...
To Mirek: Cos tam prosimtě v tý Š120 měl za hadici, že se ti zalamovala? Stačilo ji teda zkrátit ne? Jinak hodně častá vada u Š120 byla, že tahleta benzínová hadička od nádrže do b. pumby byla zpuchřelá a pak to mělo falešný sání a táhlo to vzduch místo benzínu, auto pak pochopitelně nenastartovalo. Nejhorší byly takový ty zelený opletený hadičky. Řešil jsem to na starejch Škodovkách několikrát. -
« Jeste k odvzdusneni ...
Palivovy filtr, alespon na osobacich, byva vetsinou v palivovem systemu nejvys, alespon na Felde to tak je. Mel jsem nekolikrat vzduch v cerpadle, hadicich, filtru. Lil jsem naftu do filtru do plna (rucni podavaci cerpadlo tu neni, zaleva se otvorem po sejmuti termoventilu zpetneho vedeni z filtru), potom jsem kratce zastartoval, doplnil filtr zase do plna a tak asi trikrat.
Nekolikrat se musi proto, ze hadice od nadrze k filtru je taky prazdna, proto nema smysl tocit dlouho, aby se filtr nevysusil a zase si to neloklo. Musi se drzet porad plny.
Potom to uz vetsinou chytlo, chvilku mohou kolisat otacky a chod muze byt nepravidelny, protoze nekde tam jeste muze byt vzduch (v trubkach , tryskach), ale ten uz se vyzene sam, kdyz se to uz samo toci. Hlavne nezapomenout potom dobre posadit zpatecku na filtr, s dobrym tesnenim.
K cerpadlu na S100: mozna nechapu, o jake se presne jedna, nazev "AC PUMPA" mi bohuzel nic nerika, ale pokud jde o membranove palivove, to se skutecne nemusi tak snadno chytit, kdyz jsou hadice plne vzduchu. Na 120 kolikrat byla zohybana hadice od nadrze k cerpadlu, a bylo hotovo, v karburatoru sucho. Stacilo s ni jen rukou zamlit, aby si lehla jinak a nebyl tam vzhuru obraceny oblouk se vzduchem, a jelo se.
Zdravi Mirek
-
"-- skrytý --" 02.05.01 16:42
« Re: Odvzdušňování paliv. soustavy
Mnohem prijemnejsi mi pripada mit s sebou male dopravni palivove cerpadelko ze Skody100 ("AC PUMPA") a pripevnit ji mezi palivovy filtr a vstrik. cerpadlo a do sklenicky cerpat naftu. Nepotrebujete kompresor, ktery v polich tezko sezenete a nemusite honit ani vicko od nadrze..... -
« Mitsubishi Carisma DI-D
v pondeli jsem se svezl s vyse uvedenym autem, dle prodejce s motorem 115k/265Nm. Melo najeto 950km a subjektivne melo kdovijestli 100k/200Nm ... proti moji Octavii dost hruza. Uznal to i prodejce (kdyz jsem ho pustil na oplatku za svuj volant na stejnem okruhu). Otazkou je, zda to nebyla skutecne slabsi varianta 75kW/215Nm, ovsem pak by prodejce stal za .... Pokud to byla silnejsi varianta, tak to auto (mmch cena 680tKc) je srovnatelne s Octavii Elegance TDI/66kW (i vybavou) za bratru 530tKc .... -
« Litinová hlava u TD motorů - není to přežitek?
Před časem jsem se s potěšením dočetl o novém dieselu pro Ford Focus 1.8TDci/85kW. V podledním AMr o něm zase psali a mj. uváděli i víc podrobností k motoru (např. křivky výkonu a krouťáku). Taky tam bylo, že blok i hlava budou litinové a to mě dost překvapilo - domníval jsem se, že litinovým hlavám už odzvonilo a že se u současných výkoných turbodieselů nebudou objevovat. Pokud se nemýlím tak zrovna tady v tomto tématu se občas problémy s litinovýma hlavama (praskání atd.) diskutovaly. Co Vy na to? Jaké jsou Vaše zkušenosti v tomto směru? -
oleowr1 30.04.01 12:40
« Re: Odvzdušňování paliv. soustavy
Skvělý nápad! U Sierry 1,8TD se mi rozpadlo ruční čerpadlo, tak jsem si udělal držák na filtr z Escorta a čerpadlo jsem vyhodil, bylo mi líto 4.000,- za nové. Odvzdušnění filtru předpokládá tím pádem nalít do filtru naftu, povolit trubku na první trysce a testovat baterku. S kompresorem to půjde o poznání lépe. -
« Odvzdušňování paliv. soustavy
Co si myslíte o následující metodě odvzdušňování vedení nafty: Sundá se vratná hadička u čerpadla a nasadí se na ni hadice s tlakovým vzduchem. Pak se podle výkonu použitého kompresoru trvale nebo přerušovaně "žene" vzduch do nádrže. Tím pádem se nafta tlačí k motoru. Povolí se některý šroubek nahoře na palivovém filtru (odvzdušňovací nebo výstup čisté nafty) a až teče čistá nafta, tak se utáhne. Pak se čeká až začne naftu vytékat z výstupu vstřikovacího čerpadla (výstup na vratné potrubí). Až i tam teče čistá nafta, tak se nasadí zpátky vratná hadice a je to hotovo.
Tak mi to bylo porazeno před víkendem (předtím se mi při skoro úplně vyjeté nádrži začalo zavzdušňovat palivové vedení), o víkendu jsem to kontrole pal.filtru zkoušel (kdo má špatné víčko nádrže jako já, tak bacha: poletí jak u Verdunu). Jinak to dopadlo docela dobře - auto poté chytlo bez problémů. Ale druhý den ráno zase cca 10 s škytalo - asi tam mám pořád nějakou malou netěsnost a když to delší dobu stojí, tak se paliv. filtr částečně zavzdušní a pak to musí chvíli odvzdušňovat palivové čerpadlo při startování (?). -
« Re: XM
...problém so samotným štartom tam nie je, ono to naskočí vždy (aj v zime) tak na 3-4 pretočenia - zhrnul by som to asi tak: Čím väčšia zima vonku, tým viac dymu pri štarte - od cca +10°C sa to neprejavuje, možno je aj vybehaný motor, alebo to čerpadlo-kašlem na to už je teplo radšej to snad predám... -
« Re: Opel Corsa 1.7 D
Opel a spotreba oleje, to je horor. V dokumentaci od benzinovych verzi se doctes, ze norma spotreby oleje je 1 litr na 1000 km. Nektere to spolehlive plni... Mel jsem 1.4 benzin v Corse B a ta mezi vymenama oleje zrala pouze 2 litry a v servisu me uklidnovali, ze jsem dopadl jeste dobre, ze to mohlo byt vic ..... -
« Re: XM
Baterka dává napětí? Ať ti někdo sedne do auta, zapne žhavení, počká 2 vteřiny a zkusí startovat. Napětí na baterce ani po 20vteřinách točení nesmí jít pod 10,8 Voltu. To zkus změřit. Pak je možné, že tam nejde nafta. To chce před startováním povolit odvzdušňovák za palivovým filtrem a zkusit ruční pumpu napumpovat naftu. Musí táct hned při prvním pumpnutí. Pokud ne, je problém v ruční pumpě, která je vychozená a přez membránu nepustí naftu. PTD -
« Re: XM
Ďakujem za odpoveď-už iba komentár:1.žhaviče vymenené, funkčné,2.vstreky vymenené nastavené,3.automatický sytič nefunkčný, ale po manuálnom pritiahnutí lanka závada zhruba rovnaká,4.tlaky vo válcoch sú:24,25,26,25 -takže vyberám si pravdepodobnú závadu čerpadlo,možno vybehané segmenty - neoplatilo by sa skúsiť posun k motoru alebo od motora? -
« Re: XM
Klasická závada, možné chyby jsou tyto:
1. špatná některá žhavka
2. špatný vstřiky, doporučuju nechat zkontrolovat
3. nefunguje automatický "sytič" pro studený start
(není to sytič, ale předsuvník - mění předvstřik)
4. některej válec má horší kompresi, tak chvilku trvá než se trošinku ohřeje a začne v něm nafta chytat
5. jiná chyba v čerpadle... -
« XM
...zaujala ma Vaša nedávna téma o odvetraní Siery z veka ventilov kdesi pod auto - vie niekto, či je táto možnosť i u motora 2.1TD XM,P605? Bol som to tam teraz pozrieť ale z veka ventilov ide iba jedna hadica späť do hrdla nalievania oleja -to je umiestenené mimo.Hlavne ešte prosím o radu-dá sa amatersky pomôcť mechanickému čerpadlu LUCAS-za studena viac dymí do šeda a na nízkych stupnoch (1,2)cuká kým sa rozbehne-ako by nedostávalo naftu alebo skor nebolo schopné dodať ju do vstrekov.Nafta "nepadá",filter nový.Po malom zahriatí motora je všetko O.K.Ďakujem! -
« Re: Opel Corsa 1.7 D
K těm šestiválcům TD od BMW, nevím jak je to možný, ale nejednou jsem už o tom slyšel - že ty Omegy žerou hodně oleje. Co mám tyhle Bavoráky, tak jeden, kterej má najeto 700tis ale má měněnou hlavu za mladší má minimální spotřebu oleje - na 10.000km nedolejvám ani kapku. Co mám druhýho, se kterým jezdí máma, ten má najeto 270 tis a žere cca necelej litr na 3 tisíce. Tenhle týden jsem toho sedmistovkovýho vystřídal přestavbou za jinýho, kterej má 150tis., tak jsem zvědavej... -
oleowr1 24.04.01 07:36
« Re: Opel Corsa 1.7 D
Opely na můj vkus jsou co se týká spotřeby oleje trošku žravější. Jel jsem nedávno na služebku s Omegou 2,5TD se řidičem, ten mi o něm vyprávěl doslova horory. Od cca.40.000 začalo auto žrát olej, na garančce s tím jedno dopoledne něco "udělali". Pak se to asi na 20.000km usadilo a teď je to zpátky. Po ujetí necelých 100.000 chlastal řadový 6V od BMW 1,5l Mobilu1 na 1000km. Nejspíš to tahal přes turbo. Naštěstí už auto v podniku není... Podobné zážitky měl jeden známý s benzínovými Astrami (vystřídal dvě) a pak si pořídil oktávku. -
« Re: Opel Corsa 1.7 D
Nehulilo to. Motor se choval jako nový . Měl najeto cca 22.000 km. Nekouřil, nežral naftu, jel jak z praku, i 190km/hod z kopce, akceleroval přiměřeně svým cca 52kW (soft turbo) jen chlastal strašně oleje. nevím jak to auto skončilo. Kolega ho otočil ještě přez střechu a tak dávali novou vrchní půlku karoserie. Pak už nic nevím. Ani jestli přišli na to, proč to tak žralo olej. -
« Re: Opel Corsa 1.7 D
Jezdil jsem s ní s kolegou a buď jsme chytli černej kus, nebo jsme se k ní chovali jak k cizí. Ano, testovali jsme co vydrží. Projev byl ten, že začala žrát 3litry oleje na 1000km. V servisu řekli, že tomu motoru nic není. Jel jak hodinky. Nic z něho neteklo. Jen to žralo litr oleje na 300km. Kdybych to neviděl, nikomu to neuvěřím. PTD