Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Jak startujete při -20st.?
No tak ja si take pridam. 14 let stara... Jeje, ona uz je stara 15 let HAPPY BIRTHDAY, TO YOU :-)... Croma 2.0i, 180kKm bez GO, na okne (4.patro) -15 C a chytla po 10s :-).
Tak at nam to startuje (hlavne ty vase naftaky), nezamrza a neklouze. -
oleowr1 04.01.02 10:10
« Jak startujete při -20st.?
Zlatá Sierra 1,8TD!!! Ráno při pohledu na teploměr jsem ani nečekal, že vyjedu do práce -18,6st. na baráku, na parkovišti určitě o 1-2st. méně. Po 20s (10s svítila kontrolka) žhavení jsem zkusil startovat, startér lenivě otočil motorem a chytlo to, sice zůstal viset termostat, ale už je všechno O.K. Asi to s těmi starými fordovými 1,8TD nebude tak špatné. Služební Felicie 1,3, nemá ani rok a najeto jen 20tis. mi nechytla ani po 10minutovém točení přes startovací kabely.... -
« to: prof
Děkuji. Přidám jednu otřesnou zkušenost s pražským renomovanáým servisem. Při cestě do Brna mi přestal táhnout motor - okt. 1,9 81 kW. Vůbec to nejelo, i když šel motor do otáček,jako by v nádrži byly staré hadry. Strašně to cukalo a netáhlo. Okamžitá spotřeba dle počítače byla 40 litrů. Sjel jsem z dálnice a ihned jsem zajel do značřkkového servisu, kde jsem auto kupoval před 18 měsíci.Tam už jsem nedojel po svých ale odtahem z kbelského kopce, ve kterém motor zhasl a nešel natočit.Servisní technik s úsměvem sdělil, že je to jasné, vyměnil nějaké relé u vstřiků a pohoda. Závada se přesto za týden naproisto stejně opakovala.Musel jsem opět sject z dálnice a 70 dojížděl opatrně do servisu, potom už velmi opatrně, neboť auto vůbec nejelo a do kopvce jsem musel na jedničku. Po absolvování kbelského kopce to opět zdechlo, zase odtah. Ironií je, že po příjezdu odstahovky jsem to nastartoval. V servisdu vyndali nádrž, filtry i čerpadlo a na nic nepřišli, motor šel skvěle. POčítačem nic nezjistili, neboť staré relé před týdnem vyměnili a na novém nebyla žádná data.Auto jsem odmítl převzít a nechal jsem jej servisnímu technikovi k dispozici přes víkendy. Pak se mu to taky stalo. Jedinné na co však přišel bylo to, že se to stává až po zahřátí motoru, kdy motor zhasne, ale po půl hodině jde zase natočit. V sertvisu začali strašit s čerpadlem a geometrií VTG lopatek. Zase na nic nepřišli. Nakonec to identifikovali a opravili jako závadu u plováku čerpadela, kde snad bylo prasklé nějaké nýtování a nefungoval dobře sací koš, který se přicucával ke dnu nádrže. No a potom za chvíli podtlak povolil a zase to bralo častečně naftu. Ironie je , že stejnou závadu ihned následně identifikoval traktorista na chalupě, který měl to samé u zetora, kde se lámala nějaká hadičkA V nádržia traktor jel jenom když měl plnou nádrž, jakmile část nádrže vyjel, hadička se zalomila a netáhlwá naftu. V servisu mne to ale stálo asi 8,500 Kč. -
« Re: Voda v naftě
mirek: Velfobin je věc, která účinkuje tak, že zabraňuje zamrzání vody v palivovém systému, pokud tam nějaká je, ale nedokáže ji odtamtud dostat ven. Doporučuji odvodňovač palivového systému - dry fuel flush - od firmy WYNN'S, který toto dokáže bez jakéhokoliv nebezpečí. -
« Voda v naftě
Zdravím všechny. Mám jeden dotaz do pléna odborníků:
- lze odstranit případnou přítomnost vody v nádrži s naftou přidáním Velfobinu (Spolana Neratovice)?
- nedojde k poškození motoru nebo čerpadla, popř. katalyzátorové jednotky (Octavie 1,9 81 kW)?
Děkuji za Vaše názory. Krásný nový rok 2002.
Mirek -
« to prof
1. 4.2 motor se dělal tuším že do 1990, R6, OHV 12V, karburátor, 95,25x99, 8,2:1, 112PS/3200 a 210Nm/2000. Modifikace 8,5:1, 150PS/3800 a 240Nm/2400. Existují k němu kity vstřikování (cena 1300-1800 USD), 185PS a -30% spotřeba.
2. 4.0 motor, R6, OHV 12V, MPI, 98,5x86,7, 8,8:1. Výkonová provedení: 184PS/4750 a 290Nm/2950, 177PS/4600 a 296Nm/3600, 190PS/4780 a 305Nm/4000, 169PS/4550 a 286Nm/2300, 179PS/4600 a 294Nm/2350, 190PS/5000 a 295Nm/3050, 177PS/4400 a 301Nm/3000, 188PS/4600 a 298Nm/2400. -
« Re: to prof
Autokomplex: Neměl bys nějaký informace o motoru Jeep (Cherokee, Wrangler) 4.0 a 4.2 ? Původně jsem se domníval, že to jsou shodný motory a ten rozdíl dělá jen vrtání nebo zdvih a pak jsem četl, že se lišej obojím. Starší 4,2 má cca 122 k a ten 4 litr už 177, je pravda, že "už" se vstřikováním, ale tak velkej nárust výkonu pouze vstřikem při zachovaný, nebo naopak zlepšený spotřebě (o emisích ani nemluvím) není přeci myslitelnej. Nemám dost kvalitní materiály, kde bych jednotlivý rozdíly zjistil. -
« to DP
1. 2.2dCi od prvopočátku existuje v jedinné modifikaci, asice 4 válec, přímý vstřik, 17,9:1, 16V DOHC, 87x92, 95kW při 4000 1/min, 290Nm při 1750 1/min. Osobně si myslím, že je to velmi dobrý předimenzovaný motor (chiptuning very friendly), možná nejlepší D, který Renault v současné době má, který by v pohodě snesl 170PS a 400Nm. A to, že má olej. náplň na 7,5l je jenom dobře, ač se to sice prodraží, nicméně na druhou stranu to pro "těžkého" Espace bude záruka zásoby kvalitního maziva, předurčující ho k velmy rychlé jízdě na dlouhé vzdálenosti. Tento motor vznikl z předchozí verze 2.2 dT, 4 válec, nepřímý vstřik, 22,0:1, 12V OHC, 87x92, 83kW při 4300 1/min, 250Nm při 2000 1/min.
2. Motor 2.2 dT vznikl kombinací starých 2.5dT a 2.1dT, přičemž používá kliky z 2.5dT a vrtání o 1mm větší než 2.1dT. -
« to prof
1. Jasně, u starých komůrkových TD turbo chodilo na 0,5-0,7barů a nových přímovstřiků chodí na tlaku 0,9-1,2barů. Je to docela praktické, motor má mnohem měkší chod, při částečném zatížení se mnohem méně namáhá a zregulovat tlak turba na míru není problém.
2. Tak stejně jako další vychytávky typu VTG turbo, spirálové sací kanály, několikastupňový vstřik, regulace dávky paliva a předvstřiku mezi jednotlivými válci, atd...
3. Jasně, každý více válec má pěkný zvuk a působí dojmem, že točí víc než skutečně točí. Viz. např. MB S 400CDI V8. Na druhou stranu, dnešní TD motory s litrovým výkonem cca 60-70PS a 140-160Nm, na obvyklou váhu, průměrného osobního auta bohatě postačují ve 4-válcové modifikaci, která je mimochodem příznivější na spotřebu a tak stejně bohatě pokryje životnost těchto aut a cenou je také někde jinde než R5, R6, V6, V8... -
« Re: to prof
Autokomplex: Takže u těch nových přímovstřiků ten menší kompresní poměr pak dožene turbo. Při startu, kdy se turbo ještě netočí, tak to bez žhavení chytá, jako vyběhanej přímej vstřik s komp. poměrem 22:1. Ale jo, ty motory jsou vesměs už náramný technický lahůdky. Pokud se jedná o diesel či TD, tak preferuju víceválce (rozuměj více, než 4). Tam je to radost poslouchat. -
« to prof
Ten spal. prostor bych v tom až tak neviděl. Všehny přímovstřiky ho mají v pístu, a tvarem jsou si velmi podobné. Základní problém bude s relativně nižší kompresí nových TD motorů s přímým vstřikem a elektronikou řízeným vstřikováním (18-19:1), která je volena záměrně kvůli kultuře volnoběhu a snížení rázů při startovaní a také tvarem a počtěm otvorů ve vstřiku. Dalším parametrem bude provoz na velmi chudou směs již zmíněných motorů. Čili sečteno a podtrženo, všechny žhaví, sice krátce díky rychložhavení a díky elektronikou vyhodnocené době žhavení, ale přece. Prakticky vzato bez žhavení také chytnou a relativně dobře oproti komůrkovým, ale přece jenom jdou jako "bolavá noha", kdežto se žhavením kromě trochu jiného zvuku jdou naprosto pravidelně bez mlácení, cukání a kouřové clony . Skutečně jediný motor, který skoro nikdy nežhaví je ten Tranzit, na druhou stranu má relativně vysoký kompr. poměr, mech. čerpadlo a velmi zvláštní vstřiky a na třetí stranu, ten rachot po studeném startu je také exkluzivní... -
« to prof
Ale i přímovstřiky žhaví! Možná vycházíš z toho, že např. Transit skoro nepotřebuje žhavit, nebo li žhaví až při hodně nízké teplotě, ale to je dáno především konstrukcí trysek a kompr. poměrem. Všechny turbo D s nízkým kompr. poměrem musí žhavit, přímovstřiky nevyjímaje. -
« Re: Žhavení
Kterej dCi myslíš, ten původní dvánácti-ventilovej, nebo ten s novou hlavou, co už má šestnáct ventilů? Nevím, myslel jsem, že nemiluješ Renaulty, he he ;o))) BTW Ten 2.2dCi není zrovna dobrej motor, má olejovou vanu na 7,5 litru a spotřeba je kolem osmi litrů na sto km, ale to jistě víš ty konstruktére, he he he ;o))) -
« Re: Žhavení
Renault má poslední dobou divné marketingové tahy. Má super motor 2,2dCi, který po čipu s Tvou Vectrou bude minimálně vyrovnaný konkurent, ale nemontujou ho tam :o( Ty jsi zvyklý na 175PS a teď jich budeš mít jen 120. Proč to děláš? Ten do laguny montovaný 3.0 V6 je drsně vymakaný a oproti 2,5V6 v OPLU vůbec tak 8x lepší, 5x tišší a vůbec. Udělal bys krok v před. Takhle to budou 2 kroky vzad (co se výkonu týče). A ohledně žhavení, byl jsi svědkem zázraku :o)))) -
« Žhavení
To prof: Perfektní příspěvek, klepl jsi na hlavičku, on ten přebytečný článek v té Laguně II (člověk) je tam fakt trochu na obtíž. Jinak to zas nejelo tak špatně. Jen jsem tam jel skoro zbytečně. Ne že bych s tím nejezdil, to ano, jenomže bylo 14 stupňů ve stínu a ještě k tomu pod nulou, všude sám led a teď prubujte zátah turbodízlu... Samozřejmě mi při každém přidání plynu zběsile blikala lampa kontroly prokluzu. Ale co musím hodně pochválit je ten pokrok na posledních pár let. Na mé obstarožní (bude mít už 6 let) Vectře 2,5 l (175 koníků) to ATC dost tluče - i ABS je dnes daleko jemnější, žádné rázy do nohy. Jinak z venku to bylo jasně poznat, že nepřede můj šestiválec, ale vevnitř při jízdě to už bylo skutečně těžko poznat, ticho a pohoda na jakou jsem zvyklý. Samozřejmě nemíním polemizovat s odborníky, ale startování Laguny II probíhalo asi tak, že jsme nejdřív museli odsekat 20 cm ledu a sněhu ať se dostanem dovnitř (stálo to celý den venku na mrazu), no a po zasunutí kreditky jsem zapnul počítač. Vlastně auto. Čas od stisku tlačítka k poskočení otáčkoměru asi půl vteřiny. Pokud se to žhavilo, tak jsem si toho nestačil všimnout. Jinak se včera vůbec nedalo jezdit, všichni se šourali krokem. Šestku jsem si tam mohl hodit tak akorát na sucho. Takže nevím skoro nic... -
« Žhavení
Tak jsem tady měl pro vás tak pěknej příspěvek a díky nový posraný verzi exploreru to můžu psát celý znova :-( O co šlo: Koukám, jak tady meditujete o žhavení a jeho délce, i takový AUTOKOMPLEX žhaví 1,5 sekundy :-). Podle mejch zkušeností však opravdovej přímovstřik žádný žhavení ani nemá. Takový to dnešní žhavení je tam, řekl bych, spíš jen kvůli emisím při startu, než kvůli tomu, aby to vůbec chytalo. Když, tak mě AUTOKOMPLEX oprav. Komůrkáče, prosím, ty se bez důkladnýho ohřevu komůrky asi nepodaří přimět k životu, ale ty moderní přímovstřiky přeci musí chytat na otočku. To, co popisuje meda v p.č. 1750, to je opravdu síla a jenom z čistý opatrnosti bych varoval každýho před takovou mašinerií. Za chvíli tam bude člověk za blbce a ten auťák se na něj vykašle jen kvůli tomu, že moc křápnul s dveřma, nebo se zapoměl vysmrkat? Už jenom způsob, jakým jsem nucen psát tenhle příspěvek, ve mě burcuje zdravou ostražitost před zbytečně překomplikovanýma postupama, který se obvykle odehrávají stiskem tlačítka, nebo otočením klíčku. Nechtěl bych se ocitnout v roli takovýho otroka, kterej uprostřed křižovatky strká kamsi jakousi kartu a pak už jen tupě čeká, až se šrák uráčí sám nastartovat. Jestli jsem to dobře pochopil, jednalo se o francouzskej produkt. Tak to už jsme doma, ale co je moc, to je moc. Měl by se jim ten chlast trochu omezit, leze jim na mozek čím dál tím víc. :-)) -
« Re: dCi 120k
To méďa: Díky za povzbuzení, chci vzít lepší výbavu, tak tam možná budou i ta sluchátka... Šoda, že nepíšeš jak to jelo, no já jdu na to asi za dvě hodiny, tak jsem zvědavý. Jinak auta buzeranta jsem si dost užil v USA, pořád to po mě ječelo kvůli každé maličkosti (jako pásy, světla, ruční brzda, dveře, rychlost atd.) a za celé 2 měsíce nepřišel jsem na to, jak tu buzeraci vypnout. -
« to meda
Každý diesel musí žhavit! A věř, že v -14 bude i Laguna II 5sec. žhavit, když žhaví i MB S400 CDI! Většina aut to má dnes tak, že za 1. mají rychložhavení, za 2. začnou žhavit již při při prvním otevření řidičových dveří. Nažhaví na startovací teplotu, nastartuješ motor a žhavení ještě dále dožhavuje, aniž by kontrolka svítila. -
« Re: dCi 120k
Huf> V Lagune II fakt nezhavis, ona si zhavi sama kdyz potrebuje :-). Jel jsem s timhle motorem (na podzim) a startuje se to tak, ze zastrcis kartu, zmacknes tlacitko Start a pak uz se jenom koukas, jak se rozsvici ruzna svetylka a popiskuji na tebe vselijake signaly, na displejich se vypisuji ruzne napisy ... Proste parada, chybi jenom sluchatka na usi a : "Hjustne, Hjustne, jak me slysite?" Je to nadhera, ale z ty elektroniky jde strach.