Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« to pavelkr5
"ad ATX: Na Tvoje invektivy se pokusim nereagovat ve Tvem stylu. V p....i je clovek ne kdyz ho tam posle nejaky jesitny polobuh motor-cafe, ktery se nahodou v necem nevyzna nejvic ze zucastnenych, ale skutecne v p....i je clovek, kdyz ma v nadrzi naftu do -15 C a venku uhodi poradny mrazy (pod -20 C). Neco dokaze vyresit elektricky nebo recirkulacni predehrev palivoveho filtru, ale ne kazdy clovek ma auto s takovymi vymozenostmi"...........................… GREAT!!! Teď jsi se teda vybarvil diplomate, a alespoň vím, co si o mně myslíš, a budu si to pamatovat. Jen pro informaci, to nebyla vůbec žádná invektiva, jen jsem chtěl říci, že si jako zákazník nedovolím vyžadovat účetní doklady cizí firmy, jakožto drtivá většina lidí, a ani myslím na to nemám právo, a tak stejně jsem se imaginárně vžil do role majitele čerpací stanice a ještě navrhl řešení s vyvěšením nějakého certifikátu. A za to jsem byl označen "jesitny polobuh motor-cafe, ktery se nahodou v necem nevyzna nejvic ze zucastnenych". Nevyznám se v tobě... -
« Re: Dodací list
ad Agip: fakt, ze Agip na vypadovce z Prahy na Mladou Boleslav je jedna z mala pump, ktera ma v zime 2 druhy nafty - normalni zimni (E,F nebo 0) a arktickou "1" (filtrovatelnost do -26 C). Ta arkticka je o neco drazsi. Asi to tam drzi kvuli velkem poctu prazaku vyrazejicich do Krkonos a Jizerak, kteri jsou ochotni si priplatit. Totez mivali po "mrazove kalamite" na prelomu roku 1996/1997 i vybrane pumpy Benziny, ale vydrzelo jim to jen 1 zimu. Urcite by nebylo od veci, kdyby tuhle praxi zavedla vetsina znackovych pump v horskych a podhorskych oblastech.
ad normy CSN> Uz nafta tridy "E" (filtrovatelnost do -15 C) je nafta pro zimni obdobi a obavam se ze pumpari nemaji ze zakona povinost kupovat naftu "F", ktera je drazsi. Spis tak delaji az po prichodu velkych mrazu. To je ovsem pro cloveka, ktery nejezdi extremne moc, uz pozde, protoze ma v nadrzi naftu do -15 C a je v problemech.
ad obsluha a dodak: Obvykle se obsluhy nejdriv optam, jakou maji naftu (predtim nez nacerpam). Obcas to nevi vubec (tj. vi jen ze maji zimni naftu). Obcas reknou nejaky cislo, ale kdyz se jich clovek opta, co to znamena (filtrovatelnost nebo tuhnuti?), tak nevi nebo placnou nejakou blbost. Tak je proste pozadam at se podivaji do dodaku a ujistim se jaky je CFPP (nejcasteji udavany teplotni parametr na dodacich). Pripadne kdyz jsou ochotni, tak se podivam sam. Obdas to neni potreba, protoze obsluha vi, o co jde, ale to je v dnesni dobe pomerne vzacna situace - obavam se, ze vetsina prodavacu/cek u pump se vyznaji vic v sortimentu prodavanych sendvicu nez v prodavanych palivech. Fakt, ze kdyz hodne potrebuji mit jistotu kvalitni nafty (napr. jsou mrazy a navic jedu na hory) a obsluha mi neni schopna schopna rict co maji a ani ukazat dodak , tak proste jedu k vedlejsi pumpe (totez plati pokud proste maji nevhodnou naftu).
ad ATX: Na Tvoje invektivy se pokusim nereagovat ve Tvem stylu. V p....i je clovek ne kdyz ho tam posle nejaky jesitny polobuh motor-cafe, ktery se nahodou v necem nevyzna nejvic ze zucastnenych, ale skutecne v p....i je clovek, kdyz ma v nadrzi naftu do -15 C a venku uhodi poradny mrazy (pod -20 C). Neco dokaze vyresit elektricky nebo recirkulacni predehrev palivoveho filtru, ale ne kazdy clovek ma auto s takovymi vymozenostmi.
ad arkticka nafta: Mohl by vzniknou dojem, ze v zime plati - cim "chladnejsi" nafta, tim lip. Ale tak to uplne neni. Arkticke nafty maji nizsi cetanove cislo a hlavne mene mazou. Takze pokud clovek nejede do extremnich podminek, tak by vicemene vzdy mela stacit zimni nafta "F". -
« Re: Dodací list
No mně to připadne víceméně stupidní. Čerpací stanice má certifikáty od dodavatele, na stojenech vyvěšený odkaz na ČSN a jejich kontrolu řeší ČOI. Já kdybych měl pumpu a někdo vyžadoval dodací listy, tak ho pošlu do p.....e. To bych radši vyvěsil na viditelném místě nějaké dobrovzdání s atestem od dodavatele, ale dodací listy bych civilům určitě neukazoval. -
« Dodací list
To mě v životě nenapadlo, tohleto vyžadovat. Mám na to vůbec právo? Já jsem se kolikrát koukal po stojanech, kde jsem našel akorát nějakou jednou nalepenou nálepku že palivo splňuje požadavky normy ČSN...., s dodatkem "mírné klima". Nikdy jsem neviděl nějakou aktualizaci nálepky, či nápis "arktické klima". -
« Re: to Viados
To s tou teplotou tuhnuti nafty -48 C je docela mozny.
Pokud se dobre pamatuje (tchan delaval u Benziny a tak jsem u nej prostudoval par lejster), tak v soucasnosti se nafty dle platnych norem deli bud v stupnici pro mirne pasmo (tridy "A" at "F") nebo ve stupnici pro arkticke pasmo (tridy "0" az "2"). Ceska republika patri do mirneho pasma, ale jsou zde k dispozici i nafty arktickych trid. Mimochodem "nejchladnejsi" nafta pro mirne pasmo ("F") ma velice podobne vlastnosti "nejteplejsi" nafte pro arkticke pasmo ("0"): teplotu filtrovatelnosti CFPP -22 C a teplotu tuhnuti okolo -30 C.
Abych se vratil k jadru veci - tusim ze arkticka "2" mela teplotu filtrovatelnosti -35 C a tomu by klidne mohla odpovidat teplota tuhnuti -48 C. -
« Re: Jak startujete při -20st.?
k tomu "dodaku": Protoze obsluha nasich cerpacich stanic je zoufale nekvalifikovana (tak asi na urovni prodavacu v Tescu), tak pokum mi na tom zalezi (jedu na hory apod.), tak si musim obvykle vyzadat dodaci list. Vetsinou mi ho ukazali - tak v 90% pripadu. Dost mozna, ze je to jejich povinost. -
« Re: Jak startujete při -20st.?
Zítra vyrážím na hory a ačkoliv jsem dosud nikdy žádný aditivum nepotřeboval (starty při -20 naprosto O.K.), tak jsem si koupil nějakej rakouskej hnus za dvě stovky (je taky pěkně zelenej, ble ;o))) a nalil ho tam skoro dvě deci a natankoval padesát litrů nafty... až se vrátím (pokud se mi to ovšem povede;o), napíšu sem své zkušenosti... tak zatím, mějte se všichni jak nejlépe to jde! -
« Re: Jak startujete při -20st.?
Na OMV u nas teraz zacali predavat AustroDiesel, ma to byt kvalitnejsia aditivovana nafta s bezproblemovou prevadzkou do -30°C, nizsiu spotreby, lepsi chod motora (precistenie...). Je ale o 2.60Sk na liter drahsia. Pokusne som natankoval, ale pride mi rovnaka ako bezna OMV, do ktorej lejem Castrol Dieselzusatz. Tiez nemam problem startovat v mraze (zatial najviac asi -25). -
"-- skrytý --" 16.01.02 19:39
« Re: Jak startujete při -20st.?
A ma Aral opravdu lepsi naftu, jak se traduje? Mne zenska u pumpy rikala, ze ta jejich tuhne pri -48 stupnich. A je fakt, ze jsem nemel zadny problem ani pri -23 st., ani pri startovani (chytlo to okamzite, jako v lete, jen to o dost vic rachtalo) ani pri jizde 150 kmh na dalnici. Mam teda novy auto (35 tkm). -
« Re: Jak startujete při -20st.?
No naftou by to byt mohlo - kdyz mne podobne potize potkaly cca pred 4 roky, tak auto slo nastartovat, ale neslo poradne do otacek a obcas motor zhast uplne (cesta ze severni Moravy do jiznich Cech byla docela napinava). Jednoduse vazl prisun nafty z nadrze ke vstrikovacimu cerpadlu. Mimochodem, kdyz mi to tehdy na ceste uplne chciplo, tak po kratsim cekani (1-2 min) to slo opet nahodit a zase kus jet. Nevim, jestli se protom od motoru prohral palivovy filtr nebo cim to bylo, ale tak se to chovalo. Pro upresneni: teploty byly -20 az -25 C a ja pred prichodem mrazu nacerpal u JET naftu s filtrovatelnosti do -15 C.
to drr: Overit zda u tveho P206 je to naftou nebo ne je snad jednoduchy, ne? Proste vypust obsah nadrze do kanystru (nebo lepe: nech uplne odkalit nadrz), vymen palivovy filtr a nalej tam normalni kvalitni zimni naftu s filtrovatelnosti do -22 C. Pro jistotu si u pumpy zkontroluj na dodacim listu parametry nafty. Nejcasteji je tam udavana teplota CFPP (cold filtr parafine precipitation), coz je volne prelozeno teplota filtrovatelnosti na nevyhrivanem filtru. Mimochodem nemus u sveho P206 filtr vyhrivanej?
Pro informaci k teplotnim parametrum nafty, ktery clovek muze potkat: Existuji 3 zakladni: teplota vylucovani parafinu (ta je pro soucasnou zimni naftu tridy "F" rovna -15 C), vyse zminena teplota filtrovatelnosti (u teze nafty je -22 C) a teplota tuhnuti (u teze nafty -30 C). -
"-- skrytý --" 16.01.02 15:24
« Re: Jak startujete při -20st.?
A co děláš potom, když to zhasne? Odtáhneš to do servisu nebo to nakonec po dlouhé době naskočí? A jak vypadá naftový filtr, nepřicpává se? Jinak podobně se mi projevovala netěsnost v hadicích - přisávalo si to vzduch. Taky to krátce po startu zdechlo. -
« Re: Jak startujete při -20st.?
Parkuju venku. Už třikrát za poslední měsíc jsem ráno neodjel. Motor naskočí jen na chvíli a pak zhasne. V servisu samozřejmě tvrdí, že čerpám špatnou naftu, ale nemusí to být tím. Ostatní diesly ve firmě čepují tamtéž a problémy nemají. -
"-- skrytý --" 14.01.02 13:07
« Re: autobaterie OPTIMA (?)
Za 5.200,- baterku 46Ah? Za tu cenu dostaneš 100Ah a ještě ti něco zbyde... Ty máš, co si tak pamatuju, Tempru 1,9TD? Doma jsme měli Tipo TD a 70Ah mu bohatě stačilo, v P205 1,8D mám Akumu 70Ah a vydrží i hodně dlouhé točení startérem (ten pežotík už má taky dost za sebou). Jestli ti nestačí ta 70Ah, dal bych tam 88Ah (jestli se vejde) a na nějaké reklamy se vyprd. A i když bude třeba i od Banneru nebo Varty atd, stejně bude za míň než 5.200... -
« autobaterie OPTIMA (?)
Asi mne ceka vymena AB a tak zvazuji doprat svemu starnoucimu dieselu neco silnejsiho, aby se zlepsila "startovatelnost" v mrazech (se stavajici Akumou 70Ah startoval tak do -10 C). Napadlo mne prejit na americke AB Optima, ktere byly pred casem v reklame vychvalovane pro velke startovaci proudy a vubec mimoradne vykony v mrazech. Jenze po 1 telefonatu do prodejny VDA jsem zjistil, ze vicemene jediny prodavany typ ma sice velky startovaci proud (900 A), ale malou kapacitu (46 Ah). Prodavac jeste rikal, ze vzhledem k male kapacite to neni vhodne do aut s vetsim mnozstvim elektroniky. Jo a jeste cena - ta je zhruba 5.200 Kc. A neni to primo Optima, ale jeji evropska mutace "Maxima 900".
Tak nevim jestli je tenhle typ AB vhodny do meho auta (1.9TD). Nemate nekdo zkusenosti v pouziti AB Optima v autech s dieselovym motorem? Dik, Pavel. -
« Re: Jak startujete při -20st.? to smudla
jojojo, díky mooc.Tak to jsem se ujistil, jenom stačí přehodit vanu nebo i sací koš pumpy?Moje vize je šupnout to tam vč. turba a chladiče, moje turbo už zpívá píseň míru, na čerpadlo jsem zapomněl...no, zahraju si na Pata a Mata a podám zprávu.... -
oleowr1 08.01.02 10:53
« Re: Jak startujete při -20st.? to smudla
Motor z Mondea má jinou vanu, musí se tam dát ta ze Sierry (kvůli přední nápravě). Je potřeba přizpůsobit hadice chlazení (Mondeo má pumpu v bloku), trošku poupravit kryt rozvodového řemene. Já osobně jsem to nedělal, mám výborného mechanika. Mondeácké čerpadlo se nepodařilo nastavit tak, aby motor šel bez problémů (blbě startoval studený - neměl jsem elektroniku k čerpadlu), takže tam mám čerpadlo ze Sierry, vstřiky nastavené podle tabulek pro Sierru, turbo a sání zůstalo původní, t.j. bez chladiče stlačeného vzduchu. Někdy cca. před rokem jsem mi napsal AutoComplex, že motor z mondea má trochu jinak časovanou vačku a turbína ze Sierry dodává vyšší tlak, takže sečteno má můj motor o nějaký kW navíc, přesně změřeno to nemám. U studeného motoru je třeba samozřejmě začít startovat vždy těsně před tím než relé cvakne, jinak je dožhaveno a je lepší začít znovu. -
« Re: Jak startujete při -20st.? to zadek524
Richarde, to mně zajímá: dostal jsem se k totálně zrušenému Mondeu ze zadu s OK motorem a tak jsem si říkal, že bych to šupl do tátovy Sirky, kde motor už lehce dožívá.Když už, tak bych to tam dal celý, jak to leží a běží.....je tam něco, na co si dát bacha?Jinak to s tím zhasínáním kontrolky žhavení, to je fakt.....ale počítání nepomůže - po cca 10 sekundách to v relé žhavení lupne a je tak jako tak dožhaveno.Jo, a máš tam i chladič stlačeného vzduchu? -
oleowr1 07.01.02 15:23
« Re: Jak startujete při -20st.? to zadek524
Je pravdou, že blok a hlavu mám z Mondea, ale trysky, čerpadlo, žhaviče a turbo jsou původní. Nepoužívám aditiva, olej polosyntetika 10W40, ale měním každých 7,500km. U Fordů zhasíná kontrolka žhavení moc brzy, v zimě napočítám ještě do pěti a startuju bez problémů. Jinak je fakt, že ten motor má teprve okolo 100.000km. -
« Re: to Huf - dodatek k Vmax
Já jsem dával po 30.000 nové kotouče. Už se mi nelíbíly. Všichni říkali, že jsou dobré, ale po opakovaném brždění z 200 už trochu hučely... Jinak to auto brzdí sqvěle. 100-0 za 2,4s a 140-0 za 3,6s. Pro porovnání Clio II 1.4 16V brzdí ze 100 tak dlouho jako právě já ze 140. Rovnice :o))) -
« Re: to Huf
BTW2 - souhlas, nejenom auto zvenku, jak je to vidět na první pohled, ale hlavně jízdní vlastnosti.
Jo, zapomněl jsem předtím na jednu důležitou wjec - Opel má poddimenzované brzdy !
V té 50 kW verzi jsou kotouče o průměru 236 mm, 60 kW verze má 256 mm kotouče. Asi aby se jim to vešlo do 13" disků :-(((