Dieselové motory - tipy a triky

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse

  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  16:06

    « to pavelkr5

    "ad ATX: Na Tvoje invektivy se pokusim nereagovat ve Tvem stylu. V p....i je clovek ne kdyz ho tam posle nejaky jesitny polobuh motor-cafe, ktery se nahodou v necem nevyzna nejvic ze zucastnenych, ale skutecne v p....i je clovek, kdyz ma v nadrzi naftu do -15 C a venku uhodi poradny mrazy (pod -20 C). Neco dokaze vyresit elektricky nebo recirkulacni predehrev palivoveho filtru, ale ne kazdy clovek ma auto s takovymi vymozenostmi"...........................… GREAT!!! Teď jsi se teda vybarvil diplomate, a alespoň vím, co si o mně myslíš, a budu si to pamatovat. Jen pro informaci, to nebyla vůbec žádná invektiva, jen jsem chtěl říci, že si jako zákazník nedovolím vyžadovat účetní doklady cizí firmy, jakožto drtivá většina lidí, a ani myslím na to nemám právo, a tak stejně jsem se imaginárně vžil do role majitele čerpací stanice a ještě navrhl řešení s vyvěšením nějakého certifikátu. A za to jsem byl označen "jesitny polobuh motor-cafe, ktery se nahodou v necem nevyzna nejvic ze zucastnenych". Nevyznám se v tobě...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  15:32

    « Re: Dodací list

    ad Agip: fakt, ze Agip na vypadovce z Prahy na Mladou Boleslav je jedna z mala pump, ktera ma v zime 2 druhy nafty - normalni zimni (E,F nebo 0) a arktickou "1" (filtrovatelnost do -26 C). Ta arkticka je o neco drazsi. Asi to tam drzi kvuli velkem poctu prazaku vyrazejicich do Krkonos a Jizerak, kteri jsou ochotni si priplatit. Totez mivali po "mrazove kalamite" na prelomu roku 1996/1997 i vybrane pumpy Benziny, ale vydrzelo jim to jen 1 zimu. Urcite by nebylo od veci, kdyby tuhle praxi zavedla vetsina znackovych pump v horskych a podhorskych oblastech.


    ad normy CSN> Uz nafta tridy "E" (filtrovatelnost do -15 C) je nafta pro zimni obdobi a obavam se ze pumpari nemaji ze zakona povinost kupovat naftu "F", ktera je drazsi. Spis tak delaji az po prichodu velkych mrazu. To je ovsem pro cloveka, ktery nejezdi extremne moc, uz pozde, protoze ma v nadrzi naftu do -15 C a je v problemech.


    ad obsluha a dodak: Obvykle se obsluhy nejdriv optam, jakou maji naftu (predtim nez nacerpam). Obcas to nevi vubec (tj. vi jen ze maji zimni naftu). Obcas reknou nejaky cislo, ale kdyz se jich clovek opta, co to znamena (filtrovatelnost nebo tuhnuti?), tak nevi nebo placnou nejakou blbost. Tak je proste pozadam at se podivaji do dodaku a ujistim se jaky je CFPP (nejcasteji udavany teplotni parametr na dodacich). Pripadne kdyz jsou ochotni, tak se podivam sam. Obdas to neni potreba, protoze obsluha vi, o co jde, ale to je v dnesni dobe pomerne vzacna situace - obavam se, ze vetsina prodavacu/cek u pump se vyznaji vic v sortimentu prodavanych sendvicu nez v prodavanych palivech. Fakt, ze kdyz hodne potrebuji mit jistotu kvalitni nafty (napr. jsou mrazy a navic jedu na hory) a obsluha mi neni schopna schopna rict co maji a ani ukazat dodak , tak proste jedu k vedlejsi pumpe (totez plati pokud proste maji nevhodnou naftu).


    ad ATX: Na Tvoje invektivy se pokusim nereagovat ve Tvem stylu. V p....i je clovek ne kdyz ho tam posle nejaky jesitny polobuh motor-cafe, ktery se nahodou v necem nevyzna nejvic ze zucastnenych, ale skutecne v p....i je clovek, kdyz ma v nadrzi naftu do -15 C a venku uhodi poradny mrazy (pod -20 C). Neco dokaze vyresit elektricky nebo recirkulacni predehrev palivoveho filtru, ale ne kazdy clovek ma auto s takovymi vymozenostmi.


    ad arkticka nafta: Mohl by vzniknou dojem, ze v zime plati - cim "chladnejsi" nafta, tim lip. Ale tak to uplne neni. Arkticke nafty maji nizsi cetanove cislo a hlavne mene mazou. Takze pokud clovek nejede do extremnich podminek, tak by vicemene vzdy mela stacit zimni nafta "F".

  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  14:27

    « Re: Dodací list

    No mně to připadne víceméně stupidní. Čerpací stanice má certifikáty od dodavatele, na stojenech vyvěšený odkaz na ČSN a jejich kontrolu řeší ČOI. Já kdybych měl pumpu a někdo vyžadoval dodací listy, tak ho pošlu do p.....e. To bych radši vyvěsil na viditelném místě nějaké dobrovzdání s atestem od dodavatele, ale dodací listy bych civilům určitě neukazoval.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  13:58

    « Re: Dodací list

    to jsi na tom presne jako ja. Teda odvahu zeptat se jsem mel, ale papiry mi nikdy zadne neukazali ...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  13:52

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    nahodou pribuzna prodava v Tescu ... neurazej kvalifikaci prodavacu z Tesca !!!! :-)))))
  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  12:41

    « Re: Dodací list

    Hmm, co jsem slyšel od Otce (má pumpu od Agipu) tak se vozí nafta do -20C, když je dlouhodobě blbě, tak se začne vozit jiná, ale ta je zase dražší. Nicméně říkal, že je zatím v pohodě a nemrzne a jemu osobně v autě taky nějak nezamrzla.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  12:38

    « Dodací list

    To mě v životě nenapadlo, tohleto vyžadovat. Mám na to vůbec právo? Já jsem se kolikrát koukal po stojanech, kde jsem našel akorát nějakou jednou nalepenou nálepku že palivo splňuje požadavky normy ČSN...., s dodatkem "mírné klima". Nikdy jsem neviděl nějakou aktualizaci nálepky, či nápis "arktické klima".
  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  12:36

    « Re: to Viados

    To s tou teplotou tuhnuti nafty -48 C je docela mozny.


    Pokud se dobre pamatuje (tchan delaval u Benziny a tak jsem u nej prostudoval par lejster), tak v soucasnosti se nafty dle platnych norem deli bud v stupnici pro mirne pasmo (tridy "A" at "F") nebo ve stupnici pro arkticke pasmo (tridy "0" az "2"). Ceska republika patri do mirneho pasma, ale jsou zde k dispozici i nafty arktickych trid. Mimochodem "nejchladnejsi" nafta pro mirne pasmo ("F") ma velice podobne vlastnosti "nejteplejsi" nafte pro arkticke pasmo ("0"): teplotu filtrovatelnosti CFPP -22 C a teplotu tuhnuti okolo -30 C.


    Abych se vratil k jadru veci - tusim ze arkticka "2" mela teplotu filtrovatelnosti -35 C a tomu by klidne mohla odpovidat teplota tuhnuti -48 C.

  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  12:27

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    k tomu "dodaku": Protoze obsluha nasich cerpacich stanic je zoufale nekvalifikovana (tak asi na urovni prodavacu v Tescu), tak pokum mi na tom zalezi (jedu na hory apod.), tak si musim obvykle vyzadat dodaci list. Vetsinou mi ho ukazali - tak v 90% pripadu. Dost mozna, ze je to jejich povinost.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 17.01.02  09:27

    « Re: to Viados

    to Huf> No prave proto se ptam, tech -48 se mi moc nezdalo. Nicmene slusna nafta to asi je.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.01.02  07:42

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    nemyslela ta baba, ze "ta jeji tuhne pri 48 stupnich" ? :-))))
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  21:24

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Zítra vyrážím na hory a ačkoliv jsem dosud nikdy žádný aditivum nepotřeboval (starty při -20 naprosto O.K.), tak jsem si koupil nějakej rakouskej hnus za dvě stovky (je taky pěkně zelenej, ble ;o))) a nalil ho tam skoro dvě deci a natankoval padesát litrů nafty... až se vrátím (pokud se mi to ovšem povede;o), napíšu sem své zkušenosti... tak zatím, mějte se všichni jak nejlépe to jde!
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  20:37

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Na OMV u nas teraz zacali predavat AustroDiesel, ma to byt kvalitnejsia aditivovana nafta s bezproblemovou prevadzkou do -30°C, nizsiu spotreby, lepsi chod motora (precistenie...). Je ale o 2.60Sk na liter drahsia. Pokusne som natankoval, ale pride mi rovnaka ako bezna OMV, do ktorej lejem Castrol Dieselzusatz. Tiez nemam problem startovat v mraze (zatial najviac asi -25).
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  20:25

    « to Viados

    Nafta tuhnoucí při -48 stupních? Zajímavé. To jako že při -24 natuhne (zparafínovatí) a pak ještě stále tuhne a tuhne až při -48 vytuhne na šutr?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 16.01.02  19:39

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    A ma Aral opravdu lepsi naftu, jak se traduje? Mne zenska u pumpy rikala, ze ta jejich tuhne pri -48 stupnich. A je fakt, ze jsem nemel zadny problem ani pri -23 st., ani pri startovani (chytlo to okamzite, jako v lete, jen to o dost vic rachtalo) ani pri jizde 150 kmh na dalnici. Mam teda novy auto (35 tkm).
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  18:00

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    teda jeste nikdy mi neukazali aktualni dodak nafty ... neni na nem uvedena cena ??? To by mohl bejt ten duvod ...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  17:41

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Prosím o doporučení - nemám diesel dlouho - jestli v mrazech je lepší startovat s plně sešlápnutým plynem, jak se to dělává u náklaďáků, či se plynu ani netknout (obdoba u benzínů). Mám Citr. BX 17 TD. Díky za odpověď.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  16:43

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    No naftou by to byt mohlo - kdyz mne podobne potize potkaly cca pred 4 roky, tak auto slo nastartovat, ale neslo poradne do otacek a obcas motor zhast uplne (cesta ze severni Moravy do jiznich Cech byla docela napinava). Jednoduse vazl prisun nafty z nadrze ke vstrikovacimu cerpadlu. Mimochodem, kdyz mi to tehdy na ceste uplne chciplo, tak po kratsim cekani (1-2 min) to slo opet nahodit a zase kus jet. Nevim, jestli se protom od motoru prohral palivovy filtr nebo cim to bylo, ale tak se to chovalo. Pro upresneni: teploty byly -20 az -25 C a ja pred prichodem mrazu nacerpal u JET naftu s filtrovatelnosti do -15 C.


    to drr: Overit zda u tveho P206 je to naftou nebo ne je snad jednoduchy, ne? Proste vypust obsah nadrze do kanystru (nebo lepe: nech uplne odkalit nadrz), vymen palivovy filtr a nalej tam normalni kvalitni zimni naftu s filtrovatelnosti do -22 C. Pro jistotu si u pumpy zkontroluj na dodacim listu parametry nafty. Nejcasteji je tam udavana teplota CFPP (cold filtr parafine precipitation), coz je volne prelozeno teplota filtrovatelnosti na nevyhrivanem filtru. Mimochodem nemus u sveho P206 filtr vyhrivanej?


    Pro informaci k teplotnim parametrum nafty, ktery clovek muze potkat: Existuji 3 zakladni: teplota vylucovani parafinu (ta je pro soucasnou zimni naftu tridy "F" rovna -15 C), vyse zminena teplota filtrovatelnosti (u teze nafty je -22 C) a teplota tuhnuti (u teze nafty -30 C).

  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 16.01.02  15:24

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    A co děláš potom, když to zhasne? Odtáhneš to do servisu nebo to nakonec po dlouhé době naskočí? A jak vypadá naftový filtr, nepřicpává se? Jinak podobně se mi projevovala netěsnost v hadicích - přisávalo si to vzduch. Taky to krátce po startu zdechlo.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  15:20

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Moze to byt naftou, ale nie tou, co tankujes teraz ale nejakym bordelom, co si nacapoval kedysi davno. Nevime, mam benzinak, takze take problemy nemam. Ale v rodine je aj P309 s dieselom a ten startuje aj pri -25.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  15:13

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    to neni naftou. Kdyby zamrzla, nenaskoci to ani na chvilicku, i kdybys to roztahoval kamionem ... leda by se z toho valil bily dym ... jak to jednou naskoci, nafta je OK. Ze to za chvilku zhasne ? To uz muze byt necim jinym ...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  14:48

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Parkuju venku. Už třikrát za poslední měsíc jsem ráno neodjel. Motor naskočí jen na chvíli a pak zhasne. V servisu samozřejmě tvrdí, že čerpám špatnou naftu, ale nemusí to být tím. Ostatní diesly ve firmě čepují tamtéž a problémy nemají.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  12:27

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    to ddr: To je trochu divny, ze by zimni nafta mela delat problemy pri -10 C. Jak se to tvoje "mam vymalovano" konkretne projevuje (pri startovani, pri jizde, ...)?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 16.01.02  11:28

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Nedaval jsem do ni nic. Vzdy pri prijezdu do CR beru u Aralu na D5. Vydrzela veskere letosni mrazy bez dalsich aditiv. (Uz je jich v ni dost od vyrobce.)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  11:09

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Dobré skušenosti má Otec s přípravkem od Agipu (na každé pumpě) Prý se mu zdá, že auto jede lépe. Nicméně těžko zaručit (Peugeot 405 1.9TD) Nicméně faktem je, že nafta je OK.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.01.02  10:49

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Co přidáváte do nafty proti zamrzání. Mám P 206 1,9 D(15tis. najeto) a jak klesne teplota pod -10st. je vymalováno.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    14.01.02  14:31

    « Re: autobaterie OPTIMA (?)

    Doporučuju Bosch Silver (jsou černé) - startovací proudy 600-700A, bezúdržbové, cena 70 Ah cca 2500,-. Jsou i obyčejné (bílé), ale mají nižší max. proud. Tom B.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    14.01.02  13:17

    « Re: autobaterie OPTIMA (?)

    baterie Global k dostání v síti Meteor: 74Ah - 2.200,- vč. DPH, 2 roky záruka. Používám a jsem spokojen ( Sirka a Mondeo TD )
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 14.01.02  13:07

    « Re: autobaterie OPTIMA (?)

    Za 5.200,- baterku 46Ah? Za tu cenu dostaneš 100Ah a ještě ti něco zbyde... Ty máš, co si tak pamatuju, Tempru 1,9TD? Doma jsme měli Tipo TD a 70Ah mu bohatě stačilo, v P205 1,8D mám Akumu 70Ah a vydrží i hodně dlouhé točení startérem (ten pežotík už má taky dost za sebou). Jestli ti nestačí ta 70Ah, dal bych tam 88Ah (jestli se vejde) a na nějaké reklamy se vyprd. A i když bude třeba i od Banneru nebo Varty atd, stejně bude za míň než 5.200...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    14.01.02  12:40

    « autobaterie OPTIMA (?)

    Asi mne ceka vymena AB a tak zvazuji doprat svemu starnoucimu dieselu neco silnejsiho, aby se zlepsila "startovatelnost" v mrazech (se stavajici Akumou 70Ah startoval tak do -10 C). Napadlo mne prejit na americke AB Optima, ktere byly pred casem v reklame vychvalovane pro velke startovaci proudy a vubec mimoradne vykony v mrazech. Jenze po 1 telefonatu do prodejny VDA jsem zjistil, ze vicemene jediny prodavany typ ma sice velky startovaci proud (900 A), ale malou kapacitu (46 Ah). Prodavac jeste rikal, ze vzhledem k male kapacite to neni vhodne do aut s vetsim mnozstvim elektroniky. Jo a jeste cena - ta je zhruba 5.200 Kc. A neni to primo Optima, ale jeji evropska mutace "Maxima 900".


    Tak nevim jestli je tenhle typ AB vhodny do meho auta (1.9TD). Nemate nekdo zkusenosti v pouziti AB Optima v autech s dieselovym motorem? Dik, Pavel.

  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.01.02  06:01

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Klíčkem. Diesel, nové žhavící svíčky, olej syntetika Mobil1 5W40.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    10.01.02  16:31

    « Re: Jak startujete při -20st.?

    Asi zaleži na tom jaké má kdo auto. Naše Škoda Felicia 1,9D startujwe hrozně.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    10.01.02  08:13

    « Re: Jak startujete při -20st.? to smudla

    jojojo, díky mooc.Tak to jsem se ujistil, jenom stačí přehodit vanu nebo i sací koš pumpy?Moje vize je šupnout to tam vč. turba a chladiče, moje turbo už zpívá píseň míru, na čerpadlo jsem zapomněl...no, zahraju si na Pata a Mata a podám zprávu....
  • « 00 Reagovat !

    foto

    09.01.02  21:08

    « Re: Jak startujete při -20st.? to smudla

    Starty u BMW mám možná taky tak dobrý, protože používám olej Mobil 0W40.
  • « 00 Reagovat !

    foto oleowr1

    oleowr1 08.01.02  10:53

    « Re: Jak startujete při -20st.? to smudla

    Motor z Mondea má jinou vanu, musí se tam dát ta ze Sierry (kvůli přední nápravě). Je potřeba přizpůsobit hadice chlazení (Mondeo má pumpu v bloku), trošku poupravit kryt rozvodového řemene. Já osobně jsem to nedělal, mám výborného mechanika. Mondeácké čerpadlo se nepodařilo nastavit tak, aby motor šel bez problémů (blbě startoval studený - neměl jsem elektroniku k čerpadlu), takže tam mám čerpadlo ze Sierry, vstřiky nastavené podle tabulek pro Sierru, turbo a sání zůstalo původní, t.j. bez chladiče stlačeného vzduchu. Někdy cca. před rokem jsem mi napsal AutoComplex, že motor z mondea má trochu jinak časovanou vačku a turbína ze Sierry dodává vyšší tlak, takže sečteno má můj motor o nějaký kW navíc, přesně změřeno to nemám. U studeného motoru je třeba samozřejmě začít startovat vždy těsně před tím než relé cvakne, jinak je dožhaveno a je lepší začít znovu.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    08.01.02  07:49

    « Re: Jak startujete při -20st.? to zadek524

    Richarde, to mně zajímá: dostal jsem se k totálně zrušenému Mondeu ze zadu s OK motorem a tak jsem si říkal, že bych to šupl do tátovy Sirky, kde motor už lehce dožívá.Když už, tak bych to tam dal celý, jak to leží a běží.....je tam něco, na co si dát bacha?Jinak to s tím zhasínáním kontrolky žhavení, to je fakt.....ale počítání nepomůže - po cca 10 sekundách to v relé žhavení lupne a je tak jako tak dožhaveno.Jo, a máš tam i chladič stlačeného vzduchu?
  • « 00 Reagovat !

    foto oleowr1

    oleowr1 07.01.02  15:23

    « Re: Jak startujete při -20st.? to zadek524

    Je pravdou, že blok a hlavu mám z Mondea, ale trysky, čerpadlo, žhaviče a turbo jsou původní. Nepoužívám aditiva, olej polosyntetika 10W40, ale měním každých 7,500km. U Fordů zhasíná kontrolka žhavení moc brzy, v zimě napočítám ještě do pěti a startuju bez problémů. Jinak je fakt, že ten motor má teprve okolo 100.000km.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    07.01.02  15:07

    « Re: to Huf - dodatek k Vmax

    Já jsem dával po 30.000 nové kotouče. Už se mi nelíbíly. Všichni říkali, že jsou dobré, ale po opakovaném brždění z 200 už trochu hučely... Jinak to auto brzdí sqvěle. 100-0 za 2,4s a 140-0 za 3,6s. Pro porovnání Clio II 1.4 16V brzdí ze 100 tak dlouho jako právě já ze 140. Rovnice :o)))
  • « 00 Reagovat !

    foto

    07.01.02  14:42

    « Re: to Huf - dodatek k Vmax

    Jo, ale taky máš v techničáku uvedenej trošku jinej výkon motoru...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    07.01.02  14:41

    « Re: to Huf

    BTW2 - souhlas, nejenom auto zvenku, jak je to vidět na první pohled, ale hlavně jízdní vlastnosti.

    Jo, zapomněl jsem předtím na jednu důležitou wjec - Opel má poddimenzované brzdy !

    V té 50 kW verzi jsou kotouče o průměru 236 mm, 60 kW verze má 256 mm kotouče. Asi aby se jim to vešlo do 13" disků :-(((
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…