Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Velká legrace ď bez turba!!!
Taky popíšu svůj zážitek s hulením u dýzla. Někdy v roce 87 sehnal švára MB 220D žralok a po měsíci mi volal ať se hned přijedu na to podívat, že mu to hrozně kouří bílý dým. Jako znalec dýzlů ale těch nákladních jem na první pohled do telefonu usoudil, že to asi bude v * tečoucí-zapečená tryska. Přijel jsem ke švárovi a jal jsem se zjišťovat, která by to byla, jenže jsem nic nezjistil, navíc motor nemlátil, což je typické pro trysku v *, tak jsem usoudil, že ho švára zapekl, jelikož ho honil jako benzíňák. On s tou diagnozou nesouhlasil a navštívil místní džízídí aby mu poradili. První reakce mechaniků byla "zapečená tryska" nebyla, tak zapečené válce, taky nebyly-změřili tlaky a poslali ho pryč, že si s tím neví rady. Tak se nechal radši odtáhnout Avií na doporučení mne i mechaniků do opravny a tam jednoduše a lakonicky přijímací technik prohlásil "je prasklá membrána vývěvy posilovače brzd" vyměnili ji a byl klid. Švára po té co se vrátil z opravny jako mistr světa mi nadával, co jsem to za mechanika, když to nevím, jenže kdo to v té době věděl ? Mechanici od MB, v té době to byly snad jediné dýzly s posilovačem brzd u nás v republice. -
« to. Zadek 524 a labyrint
Labyrint je drážka ve formě jakoby takového šnekového závitu na hřídeli a otáčením hřídele se olej nachzející v těchto místech vrací zpět. Doufám, že jsem to posal jednoduše a pochopitelně. Tento systém se používal u všech starších motorů pro utěsnění řemenice a ložiska u setrváku do té doby než se vyrobil simering se silikonem, který vydrží vysoké otáčky. Tento systém používal ještě motor Š 100 MB. Turbo samozřejmě nejde vzhledem k vysokým otáčkám a teplotám utěsnit jinak než asi labyrintem. -
« Re: Velká legrace i bez turba!!!
Nevim jak to je u Fiatu 1.3D, ale na mem Fiatu 1.9TD je vyveva posilovace brzd na vackove hridely a "vysavany" vzduch cpe do hlavy motoru, odkud se pak odvetranim skrine motoru dostava do sani (mezi filtr sani a turbo). Na odvetrani motoru je obvykle nejaky maly separator (oleje ze vzduchu), nicmene samozrejme neni 100%ni a tudiz neco malo kapicek oleje se tudy z motoru do sani dostava. Proud vzduchu (a unasenych kapicek oleje) z motoru do sani je samozrejme silnejsi pokud jsou pisty/valce vybehane nebo napr. diky vyveve posilovace brzd. Vyveva ale neni podminkou pro tento problem - proste kazdy motor je odvetravan a obvykle je to do sani. Odvetravani lze zavest pod motor (a la ATX tuning) - je to pravda trochu neekologicke, ale jako nouzovka by to mohlo poslouzit. -
"-- skrytý --" 16.07.02 14:12
« Re: Velká legrace ď bez turba!!!
Když už tu zmiňujete UNO, u 1,7 D jsem si z pilnosti v autorizovaném servisu nechal vyměnit O kroužek za 10 Kč u vývěvy, kde prolínal olej. Další den se milá vývěva zakousla a co následovalo je jasné : vačka, ventily, hlava a další suma sumárum 17.000,-. A to ani nebyla "žádná *" s vytočením motoru. Prostě to je udělalo krach ... -
-
« Re: Velká legrace
Vzhledem, k tomu, že mě už potkání 2x potkalo, tak na to hned tak nezapomenu. Prostě auto víceméně jezdilo a toho dne bylo líné jak hrom a na přidání plynu to vůbec nereagovalo, jakoby byl ucpaný výfuk. Prostě mohlo se šlapat na plyn sebevíc a jelo to jak bez turba.Přitom turbem to nemohlo být. 1. potkání se v 124000 km, oprava turba v 151000 km a 2. potkání se v 165740 km. -
« Re: Velká legrace
My tady kolem toho kecáme co všechno, ale když na to pak dojde, je člověk tak zmatenej a vykulenej, že stejně nic nestihne podniknout, jedině to udusit přes převodovku nebo možná zacpat to sání. Už se vidím, jak někde řežu na vytočeným motoru nožem nějaký hadice. Za prvý bych určitě neměl hned tak při ruce nůž a za druhý bych si asi při tom nerváku uříznul prst...:-)))
Oprava Pavlovy indikace: Když to blafne na olej, nekouří to černě, ale je to bílošedá dýmovnice. To je fakt čoud, že to utvoří neproniknutelnou mlhu. -
« Re: Velká legrace
U Sierry 1,8 TD je to taková rychlost, že není šance nic dusit přes kvalty. Prostě vyletí to do otáček a rupne rozvoďák. Po zkušenostech už vím, že ten okamžik kdy k tomu dojde jde vypozorovat. Auto * jede a na přidání plynu skoro vůbec nereaguje. Může jet na půl plynu stejně jak na plný. V obou případech jsem se snažil tomu šlápnout na krk. Pak to otáčky prudce zvýšilo a bylo to... -
« Re: Velká legrace
to 2444: Jedno doplnění: v případě nouze by možná bylo lepší instruovat manželku, že je lepší zařadit 4ku nebo 5ku. Ta rychlost tam půjde líp zařadit a auto v případě málo dobržděných kol nebude mít takovou (ne akceleraci - to je asi přemrštěné) sílu. A se spojkou pomalu. -
« Re: Velká legrace
Takze ja bych si to dovolil panove (a damy ?) shrnout:
A. Indikace problemu (beh motoru na olej z turba):
- motor se sam roztoci na vysoke otacky a soucasne
- nejde vypnout klickem a soucasne
- cerny kour z vyfuku
B. Postupy pro zachranu motoru pri jeho havarijnim roztoceni:
(je treba konat co nejrychleji - je na to jen par desitek sekund, maximalne par minut, potom je motor na odpis; pokud by clovek mel po ruce kanystr s mot. olejem a melo to smysl, tak by to mohl o par minut prodlouzit nalitim oleje do motoru)
1) zaradit jednicku nebo jiny kvalt a udusit motor pres brzdu (je mozne jen u aut s manualnim razenim)
nepujde-li to, pak:
2a) ucpat sani - tj. bud otvor krabice s filtrem (je-li pristupny) nebo u spotrovniho kitu prikryt konicky filtr igelitkou
neni-li sani dostupne, pak:
2b) rozpojit hadici sani mezi krabici filtru a turbem a ucpat ji
neni-li to mozne, pak:
3) přeříznout přívodní hadici s olejem do turba
4) rozpojit hadice sani mezi turbem a hlavou motoru
(pozor: je v nich pod tlakem smes horkeho vzduchu a kapicek oleje !!!)
4a) strhnout silou nejaky kolinko distancne s pomoci napr. tazneho lana
(otazka je zda predtim povolovat prislusnou sponu - pokud je zaklapavaci, tak by to slo rychle, ale mohlo by to bouchnout pod rukama)
4b) rozpojit nejaky kolinko nebo hadici rucne po povoleni spony (podminkou jsou dobry rukavice pripadne nejakej velkej hadr, ale i tak je vice nez riskantni - vhodne pro ty co maji auto radsi nez sebe ;-)))
4c) preriznou nejaky kolinko nebo hadici nozem (je to rychlejsi nez rozpojovani a la "3b", ale opet je vhodne mit rukavice nebo hadr a taky je to dost nebezpecne)
C. Postupy pro nouzove dojeti (tady je casu dost):
- prerusit trasy oleje k turbu
- doplnit olej do motoru
- eventualne udelat i vzduchovej bypass turba, tj. napopojit filtr vzduchu primo na hlavu motoru
- na velmi kratkou vzdalenost by slo jet i na nefiltrovany vzduch (tj. rozpojit hadice sani na hlave motoru)a bez odpojeni oleje od turba (bude ale dochazet k uniku motoroveho oleje pres netesne turbo ven)
Pokud jsem se v necem spletl, tak prosim lidi s vetsi praxi nebo lepsimi napady, aby to opravili nebo doplnili. Ja jsem tenhle problem zatim nezazil, nicmene vzhledem k tomu, ze turbo na moji Tempre 1.9TD ma uz 11 let, tak jsem radsi vcera vecer manzelku instruoval, co by kdyby (samozrejme jsem se omezil jen na "zarazeni kvaltu a zabrdeni").
-
"-- skrytý --" 12.07.02 08:17
« Re: Velká legrace
fija: nechápu? To jako že je v takovém stavu, že nevystaví? Tak s takovou bych tedy moc dlouho nejezdil. A synchrony? No, nedovedu si představit převodovku, která má VŠECHNY sychrony KO. Taková by šla ihned do sběru. Na mém krámu má převodovka přes 300tis km, a někdy škrtne dvojka. Na to udušení bych tam dal 4 nebo 5. -
« Re: To FIJA.
v roce 1999 na podzim, kdy jsem auto kupoval, byl rozdil TDI GLX a SDI LX zhruba 60 tisic (53 tisic v MR 99, 60 v MR 2000, ja uz chtel MR 2000 a novou palubkou, stara se mi nelibi).
Mezi TDI GLX a SDI GLX zhruba 20.
Ted stoji TDI Classic o 10 min nez v roce 1999, ma to mozna novou palubku (mozna ne?), ma to vsechno, co mam i ja, jen tomu chybi myslim elektricke otvirani nadrze. Takze cena - bomba!
Ke skludleni - diky PP jsem se naucil vyuzivat okolnosti k minimalizaci spotreby, overena spotreba pri tankovani do plneho a mereni ujetych km - minimum 3.67, PP ukazuje zhruba o 0,3-0,5l/100km min. Rozdily ve spotrebe pri dietni jizde 80-90km/h a jizde na max (kolem 200+ tacho) jsou velke - i 4 litry ... -
« Re: Velká legrace
Tak to teda nevím jak to zkontrolovat, tam totiž žádný normální těsnění není. Je tam jakýsi labyrint, kterej drží olej na uzdě, aby netek do sání a vejfuku. Netuším jak to vlastě funguje - to je pro mě velká neznámá, asi budu muset nějaký zdechnlý turbo prozkoumat...
Konkrétně u mejch Baworů je hadice z turba do sání pěkně mastná - u všech, co jsem kdy měl, ale nikdy v žádným autě olej nemizel. -
« Re: Velká legrace
Je to tak, to odpojení tlakový hadice z turba do motoru je východiskem jen pro ten momentální okamžik, kdy je potřeba ještě kousek popojet, aby se tam dalo v klidu přemýšlet, co dál. Ne všichni s sebou vozí tašku vercajku, kterým by odpojili holendr hadice mazacího oleje k turbu, pokud by se k němu na silnici vůbec dostali. Turba se dávají běžně repasovat. Jestli je repase takový totálky, ještě k tomu natvrdo zadřený, stejná jako repase turba s vyfouklým olejovým těsněním, pak je to opravdu jedno. -
"-- skrytý --" 11.07.02 13:21
« Re: Velká legrace
Ale tam přeci vůbec nejde o vzduch. Ten by se dal do sání natáhnout jinudy. Jde o to, že turbo zůstane na vejfuku (pohání jej přeci výfukové plyny, ne vzduch), a ten vejfuk odpojíš asi dost těžko - zůstala by tam díra.
Jinak souhlas se Zadkem - je-li turbo v pr..., hlavu bych si s tím vůbec nelámal. -
« Re: Velká legrace
A je také turbo, ktoré si nasáva olej ešte vôbec opraviteľné, aby malo zmysel ho šetriť?. Ak nie, tak aspoň sa dopravíš z tej dovolenky domov a potom ho aj tak vymeníš. A ak áno, tak by ho bolo lešie vymontovať a jazdiť na nefiltrovaný vzduch. Neviem, čo by bolo prijateľnejšie pre peňaženku po príchode domov. -
« Re: Velká legrace
zadek: Odpojení mazáníje sice řešení, ale turbo se točí dál a prakticky na sucho. Leda ještě zajistit obtokový ventil v poloze otevřeno, aby se točilo co nejméně, ovšem točit se bude stejně. Počítat s tím, že je v * už tak jako tak a že teda nevadí, když se ložisko zadře na tvrdo, se mi moc nelíbí :-). -
oleowr1 11.07.02 09:12
« Re: Velká legrace to Zadek524
Řešení s odpojením mazání k turbu mám v záloze vždycky při cestě na dovolenou, ale dosud jsem naštěstí nemusel aplikovat v praxi. Jsi první, kdo mi potvrdil účinnost. Lepší by bylo jet 1000km z dovolené bez turba než třeba vlakem, u staršího auta by se odtahovka nebo oprava v zahraničí ani moc nevyplatila. -
« Re: Velká legrace
No jo, fakt je to velká sranda! To udušení je asi nejelegantnější, ale co kdyby to prostě nějak nešlo...? Prostě je lepší mít v záloze vícero řešení. Kamarádovi odešlo na autě turbo, ale ne tím způsobem, že by došlo až k tomu co se stalo na křižovatce s tím Peugeotem. Provedli jsme jednoduše to, že se odpojily přívodní hadice do turba, tím se turbo odpojilo z mazacího okruhu a do doby než se sehnalo nový turbo, jezdil nouzově bez turba. Pozor, ty hadice do turba jsou ale dvě, přívodní a odtoková - ty se musej samozřejmě napojit, aby byl uzavřenej okruh! -
« Re: Velká legrace
to Ajvn: U kazdeho turbodieselu (TD, TDI, JTD, CDI, TDI-PD, ...), protoze tento problem vubec nesouvisi s provedenim vstrikovani paliva, ale s prusakem motoroveho oleje na turbodmychadle, ktery pote pronika sanim do valcu coby sice nekvalitni, ale bohuzel vznititelne palivo (a co je nejhorsi: neregulovanym prutokem).
Bylo by zajimave vedet, jestli ma na horeni oleje nejaky vliv jeho typ (napr. obyc. mineral oproti syntetika se spoustou napr. antioxidacnich prisad).