Dieselové motory - tipy a triky

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse

  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.07.02  10:17

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    To ladao: je ta vývěva brzd řešena stejně i u ostatních současných aut?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.07.02  08:49

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    Taky popíšu svůj zážitek s hulením u dýzla. Někdy v roce 87 sehnal švára MB 220D žralok a po měsíci mi volal ať se hned přijedu na to podívat, že mu to hrozně kouří bílý dým. Jako znalec dýzlů ale těch nákladních jem na první pohled do telefonu usoudil, že to asi bude v * tečoucí-zapečená tryska. Přijel jsem ke švárovi a jal jsem se zjišťovat, která by to byla, jenže jsem nic nezjistil, navíc motor nemlátil, což je typické pro trysku v *, tak jsem usoudil, že ho švára zapekl, jelikož ho honil jako benzíňák. On s tou diagnozou nesouhlasil a navštívil místní džízídí aby mu poradili. První reakce mechaniků byla "zapečená tryska" nebyla, tak zapečené válce, taky nebyly-změřili tlaky a poslali ho pryč, že si s tím neví rady. Tak se nechal radši odtáhnout Avií na doporučení mne i mechaniků do opravny a tam jednoduše a lakonicky přijímací technik prohlásil "je prasklá membrána vývěvy posilovače brzd" vyměnili ji a byl klid. Švára po té co se vrátil z opravny jako mistr světa mi nadával, co jsem to za mechanika, když to nevím, jenže kdo to v té době věděl ? Mechanici od MB, v té době to byly snad jediné dýzly s posilovačem brzd u nás v republice.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 17.07.02  08:16

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    Zadek: třeba Peugeot - ten starší 1,8D s vývěvou na řemenici. Tam ale samozřejmě nehrozí, že by vývěva tahala olej, když je úplně mimo motor...
  • 00 Reagovat !

    foto

    17.07.02  08:04

    « to. Zadek 524 a labyrint

    Labyrint je drážka ve formě jakoby takového šnekového závitu na hřídeli a otáčením hřídele se olej nachzející v těchto místech vrací zpět. Doufám, že jsem to posal jednoduše a pochopitelně. Tento systém se používal u všech starších motorů pro utěsnění řemenice a ložiska u setrváku do té doby než se vyrobil simering se silikonem, který vydrží vysoké otáčky. Tento systém používal ještě motor Š 100 MB. Turbo samozřejmě nejde vzhledem k vysokým otáčkám a teplotám utěsnit jinak než asi labyrintem.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    17.07.02  08:03

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    Nevybavuju si zrovna žádnej dieselovej motor, kde by vývěva byla odvzdušněná do sání. U čeho to tak třeba je?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 16.07.02  19:08

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    kdo: jo, ale když odněkud odčerpáváš vzduch - tvoříš podtlak - musíš jej na druhé straně taky někam odvést, a většinou je to do sání
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.07.02  15:13

    « Re: Velká legrace i bez turba!!!

    Nevim jak to je u Fiatu 1.3D, ale na mem Fiatu 1.9TD je vyveva posilovace brzd na vackove hridely a "vysavany" vzduch cpe do hlavy motoru, odkud se pak odvetranim skrine motoru dostava do sani (mezi filtr sani a turbo). Na odvetrani motoru je obvykle nejaky maly separator (oleje ze vzduchu), nicmene samozrejme neni 100%ni a tudiz neco malo kapicek oleje se tudy z motoru do sani dostava. Proud vzduchu (a unasenych kapicek oleje) z motoru do sani je samozrejme silnejsi pokud jsou pisty/valce vybehane nebo napr. diky vyveve posilovace brzd. Vyveva ale neni podminkou pro tento problem - proste kazdy motor je odvetravan a obvykle je to do sani. Odvetravani lze zavest pod motor (a la ATX tuning) - je to pravda trochu neekologicke, ale jako nouzovka by to mohlo poslouzit.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.07.02  14:18

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    to oddie: já myslel, že vývěva je prostě jen nějaká membrána poháněná od vačky a jde z ní jen jedna trubka s podtlakem do posilovače
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 16.07.02  14:12

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    Když už tu zmiňujete UNO, u 1,7 D jsem si z pilnosti v autorizovaném servisu nechal vyměnit O kroužek za 10 Kč u vývěvy, kde prolínal olej. Další den se milá vývěva zakousla a co následovalo je jasné : vačka, ventily, hlava a další suma sumárum 17.000,-. A to ani nebyla "žádná *" s vytočením motoru. Prostě to je udělalo krach ...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 16.07.02  14:06

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    Vývěva většinou ústí jedním koncem do sání.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.07.02  13:36

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    Kam jsem to šáhnul? Samozřejmě "vývěvy" :-))
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.07.02  13:34

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    Prosím o upřesnění. Jak se olej z výměvy posilovače, který je někde u vačky dostal do sání?
  • « 00 Reagovat !

    foto oleowr1

    oleowr1 16.07.02  12:42

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    Motor přetočil a praskla mu hlava, ono ten Fiat už měl za sebou hodně přes 200tis. takže se to dalo čekat.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    16.07.02  11:59

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    to oleowr1: Doslo u brachova Una taky k vytoceni a zniceni motoru nebo to bylo neco mensiho?
  • « 00 Reagovat !

    foto oleowr1

    oleowr1 15.07.02  14:15

    « Re: Velká legrace ď bez turba!!!

    Ono všichni píšete o tom jak za
    ne pálit motor olej pYes turbo, ale ani "neoturbované", tedy atmosférické motory nemají vyhráno. Bráchovi na 1,3D Fiatu Uno takhle motor cucal olej pYes vývvu posilova
    e brzd a efekt je v podstat stejný....
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 15.07.02  13:10

    « Re: Velká legrace

    No ja jsem si to taky myslel, ze by spis prdly svody, nejaka trubka, nebo spis spoj ... ale jistej jsem si nebyl.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.07.02  12:20

    « Re: Velká legrace

    to Viados> Obavam se, ze ucpat vyfuk nepujde. U cca dvoulitrovyho turbodieselu je to skoro nemozne uz pri volnobehu. U vytocenyho motoru to tipuju na 0% sanci. U me ojetinky by spis ulitl nejakej kus vyfuku, ale motor by se urcite nezastavil.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.07.02  12:09

    « Re: Velká legrace

    Vzhledem, k tomu, že mě už potkání 2x potkalo, tak na to hned tak nezapomenu. Prostě auto víceméně jezdilo a toho dne bylo líné jak hrom a na přidání plynu to vůbec nereagovalo, jakoby byl ucpaný výfuk. Prostě mohlo se šlapat na plyn sebevíc a jelo to jak bez turba.Přitom turbem to nemohlo být. 1. potkání se v 124000 km, oprava turba v 151000 km a 2. potkání se v 165740 km.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    15.07.02  08:13

    « Re: Velká legrace

    My tady kolem toho kecáme co všechno, ale když na to pak dojde, je člověk tak zmatenej a vykulenej, že stejně nic nestihne podniknout, jedině to udusit přes převodovku nebo možná zacpat to sání. Už se vidím, jak někde řežu na vytočeným motoru nožem nějaký hadice. Za prvý bych určitě neměl hned tak při ruce nůž a za druhý bych si asi při tom nerváku uříznul prst...:-)))
    Oprava Pavlovy indikace: Když to blafne na olej, nekouří to černě, ale je to bílošedá dýmovnice. To je fakt čoud, že to utvoří neproniknutelnou mlhu.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 14.07.02  23:30

    « Re: Velká legrace

    Jeste kamose napadlo, kdyz jsme se o tomto bavili - co v teto situaci ucpat vejfuk? Jde to? Treba hadrem na nejakem klacku?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.07.02  17:20

    « Re: Velká legrace

    hele spojka je veci tri tisic, prevodovka mozna sesti-sedmi, ale TD motor ti za desitku asi nikdo neproda ani do staryho Golfa II ...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.07.02  16:14

    « Re: Velká legrace

    to residents: Cim myslis, ze to je, ze kratce predtim: "auto * jede a na přidání plynu skoro vůbec nereaguje"?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.07.02  14:21

    « Re: Velká legrace

    U Sierry 1,8 TD je to taková rychlost, že není šance nic dusit přes kvalty. Prostě vyletí to do otáček a rupne rozvoďák. Po zkušenostech už vím, že ten okamžik kdy k tomu dojde jde vypozorovat. Auto * jede a na přidání plynu skoro vůbec nereaguje. Může jet na půl plynu stejně jak na plný. V obou případech jsem se snažil tomu šlápnout na krk. Pak to otáčky prudce zvýšilo a bylo to...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.07.02  13:54

    « Re: Velká legrace

    to 2444: Jedno doplnění: v případě nouze by možná bylo lepší instruovat manželku, že je lepší zařadit 4ku nebo 5ku. Ta rychlost tam půjde líp zařadit a auto v případě málo dobržděných kol nebude mít takovou (ne akceleraci - to je asi přemrštěné) sílu. A se spojkou pomalu.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.02  13:16

    « Re: Velká legrace

    Luf: a to by ses divil, že to má smysl, zachraňovat aspoň motor. Když se to nerozsype, dá se ten zbytek ještě prodat, třeba taková hlava na diesela je docela cenná...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.07.02  12:51

    « Re: Velká legrace

    Takze ja bych si to dovolil panove (a damy ?) shrnout:


    A. Indikace problemu (beh motoru na olej z turba):

    - motor se sam roztoci na vysoke otacky a soucasne

    - nejde vypnout klickem a soucasne

    - cerny kour z vyfuku


    B. Postupy pro zachranu motoru pri jeho havarijnim roztoceni:

    (je treba konat co nejrychleji - je na to jen par desitek sekund, maximalne par minut, potom je motor na odpis; pokud by clovek mel po ruce kanystr s mot. olejem a melo to smysl, tak by to mohl o par minut prodlouzit nalitim oleje do motoru)

    1) zaradit jednicku nebo jiny kvalt a udusit motor pres brzdu (je mozne jen u aut s manualnim razenim)

    nepujde-li to, pak:

    2a) ucpat sani - tj. bud otvor krabice s filtrem (je-li pristupny) nebo u spotrovniho kitu prikryt konicky filtr igelitkou

    neni-li sani dostupne, pak:

    2b) rozpojit hadici sani mezi krabici filtru a turbem a ucpat ji

    neni-li to mozne, pak:

    3) přeříznout přívodní hadici s olejem do turba

    4) rozpojit hadice sani mezi turbem a hlavou motoru

    (pozor: je v nich pod tlakem smes horkeho vzduchu a kapicek oleje !!!)

    4a) strhnout silou nejaky kolinko distancne s pomoci napr. tazneho lana

    (otazka je zda predtim povolovat prislusnou sponu - pokud je zaklapavaci, tak by to slo rychle, ale mohlo by to bouchnout pod rukama)

    4b) rozpojit nejaky kolinko nebo hadici rucne po povoleni spony (podminkou jsou dobry rukavice pripadne nejakej velkej hadr, ale i tak je vice nez riskantni - vhodne pro ty co maji auto radsi nez sebe ;-)))

    4c) preriznou nejaky kolinko nebo hadici nozem (je to rychlejsi nez rozpojovani a la "3b", ale opet je vhodne mit rukavice nebo hadr a taky je to dost nebezpecne)


    C. Postupy pro nouzove dojeti (tady je casu dost):

    - prerusit trasy oleje k turbu

    - doplnit olej do motoru

    - eventualne udelat i vzduchovej bypass turba, tj. napopojit filtr vzduchu primo na hlavu motoru

    - na velmi kratkou vzdalenost by slo jet i na nefiltrovany vzduch (tj. rozpojit hadice sani na hlave motoru)a bez odpojeni oleje od turba (bude ale dochazet k uniku motoroveho oleje pres netesne turbo ven)


    Pokud jsem se v necem spletl, tak prosim lidi s vetsi praxi nebo lepsimi napady, aby to opravili nebo doplnili. Ja jsem tenhle problem zatim nezazil, nicmene vzhledem k tomu, ze turbo na moji Tempre 1.9TD ma uz 11 let, tak jsem radsi vcera vecer manzelku instruoval, co by kdyby (samozrejme jsem se omezil jen na "zarazeni kvaltu a zabrdeni").

  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.07.02  10:56

    « Re: Velká legrace

    Zachranovat motor auta, kde je spojka, prevodovka a turbo K.O. asi nema moc zmysel :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.02  08:17

    « Re: Velká legrace

    fija: nechápu? To jako že je v takovém stavu, že nevystaví? Tak s takovou bych tedy moc dlouho nejezdil. A synchrony? No, nedovedu si představit převodovku, která má VŠECHNY sychrony KO. Taková by šla ihned do sběru. Na mém krámu má převodovka přes 300tis km, a někdy škrtne dvojka. Na to udušení bych tam dal 4 nebo 5.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.07.02  08:08

    « Re: Velká legrace

    oddie> no ale ruku na srdce, bude ta spojka u stareho jeteho auta v idealnim stavu, abys ty synchrony nepotreboval ?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.07.02  08:04

    « Re: To FIJA.

    v roce 1999 na podzim, kdy jsem auto kupoval, byl rozdil TDI GLX a SDI LX zhruba 60 tisic (53 tisic v MR 99, 60 v MR 2000, ja uz chtel MR 2000 a novou palubkou, stara se mi nelibi).
    Mezi TDI GLX a SDI GLX zhruba 20.
    Ted stoji TDI Classic o 10 min nez v roce 1999, ma to mozna novou palubku (mozna ne?), ma to vsechno, co mam i ja, jen tomu chybi myslim elektricke otvirani nadrze. Takze cena - bomba!
    Ke skludleni - diky PP jsem se naucil vyuzivat okolnosti k minimalizaci spotreby, overena spotreba pri tankovani do plneho a mereni ujetych km - minimum 3.67, PP ukazuje zhruba o 0,3-0,5l/100km min. Rozdily ve spotrebe pri dietni jizde 80-90km/h a jizde na max (kolem 200+ tacho) jsou velke - i 4 litry ...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    12.07.02  07:59

    « Re: Velká legrace

    Tak to teda nevím jak to zkontrolovat, tam totiž žádný normální těsnění není. Je tam jakýsi labyrint, kterej drží olej na uzdě, aby netek do sání a vejfuku. Netuším jak to vlastě funguje - to je pro mě velká neznámá, asi budu muset nějaký zdechnlý turbo prozkoumat...
    Konkrétně u mejch Baworů je hadice z turba do sání pěkně mastná - u všech, co jsem kdy měl, ale nikdy v žádným autě olej nemizel.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.07.02  16:12

    « Re: Velká legrace

    A co nějaká kontrola toho olejovýho těsnění? Je možná? Nebyla by to dobrá prevence?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.07.02  14:04

    « Re: Velká legrace

    Je to tak, to odpojení tlakový hadice z turba do motoru je východiskem jen pro ten momentální okamžik, kdy je potřeba ještě kousek popojet, aby se tam dalo v klidu přemýšlet, co dál. Ne všichni s sebou vozí tašku vercajku, kterým by odpojili holendr hadice mazacího oleje k turbu, pokud by se k němu na silnici vůbec dostali. Turba se dávají běžně repasovat. Jestli je repase takový totálky, ještě k tomu natvrdo zadřený, stejná jako repase turba s vyfouklým olejovým těsněním, pak je to opravdu jedno.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 11.07.02  13:21

    « Re: Velká legrace

    Ale tam přeci vůbec nejde o vzduch. Ten by se dal do sání natáhnout jinudy. Jde o to, že turbo zůstane na vejfuku (pohání jej přeci výfukové plyny, ne vzduch), a ten vejfuk odpojíš asi dost těžko - zůstala by tam díra.
    Jinak souhlas se Zadkem - je-li turbo v pr..., hlavu bych si s tím vůbec nelámal.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.07.02  13:02

    « Re: Velká legrace

    A je také turbo, ktoré si nasáva olej ešte vôbec opraviteľné, aby malo zmysel ho šetriť?. Ak nie, tak aspoň sa dopravíš z tej dovolenky domov a potom ho aj tak vymeníš. A ak áno, tak by ho bolo lešie vymontovať a jazdiť na nefiltrovaný vzduch. Neviem, čo by bolo prijateľnejšie pre peňaženku po príchode domov.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.07.02  12:36

    « Re: Velká legrace to Prof

    Pokud máš v úmyslu to turbo stejně měnit, tak o co jde...? Ať se ložisko třeba zblázní!:-)))
  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.07.02  11:42

    « Re: Velká legrace

    zadek: Odpojení mazáníje sice řešení, ale turbo se točí dál a prakticky na sucho. Leda ještě zajistit obtokový ventil v poloze otevřeno, aby se točilo co nejméně, ovšem točit se bude stejně. Počítat s tím, že je v * už tak jako tak a že teda nevadí, když se ložisko zadře na tvrdo, se mi moc nelíbí :-).
  • « 00 Reagovat !

    foto oleowr1

    oleowr1 11.07.02  09:12

    « Re: Velká legrace to Zadek524

    Řešení s odpojením mazání k turbu mám v záloze vždycky při cestě na dovolenou, ale dosud jsem naštěstí nemusel aplikovat v praxi. Jsi první, kdo mi potvrdil účinnost. Lepší by bylo jet 1000km z dovolené bez turba než třeba vlakem, u staršího auta by se odtahovka nebo oprava v zahraničí ani moc nevyplatila.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    11.07.02  07:47

    « Re: Velká legrace

    No jo, fakt je to velká sranda! To udušení je asi nejelegantnější, ale co kdyby to prostě nějak nešlo...? Prostě je lepší mít v záloze vícero řešení. Kamarádovi odešlo na autě turbo, ale ne tím způsobem, že by došlo až k tomu co se stalo na křižovatce s tím Peugeotem. Provedli jsme jednoduše to, že se odpojily přívodní hadice do turba, tím se turbo odpojilo z mazacího okruhu a do doby než se sehnalo nový turbo, jezdil nouzově bez turba. Pozor, ty hadice do turba jsou ale dvě, přívodní a odtoková - ty se musej samozřejmě napojit, aby byl uzavřenej okruh!
  • « 00 Reagovat !

    foto

    10.07.02  19:07

    « Re: Velká legrace

    to Ajvn: U kazdeho turbodieselu (TD, TDI, JTD, CDI, TDI-PD, ...), protoze tento problem vubec nesouvisi s provedenim vstrikovani paliva, ale s prusakem motoroveho oleje na turbodmychadle, ktery pote pronika sanim do valcu coby sice nekvalitni, ale bohuzel vznititelne palivo (a co je nejhorsi: neregulovanym prutokem).


    Bylo by zajimave vedet, jestli ma na horeni oleje nejaky vliv jeho typ (napr. obyc. mineral oproti syntetika se spoustou napr. antioxidacnich prisad).

Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…