Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« US osobaky v dieselu
Co vím na beton, tak se Diesely vyráběné v US montují jen do PickUpů, Vanů (dodávek, např Ford Econoline, Dodge RAM Van), terénních aut jako je Hummer, Chevrolet Suburban či Tahoe. Dřív se do některých osobáků montovaly TD BMW, ale to byly jen omezené série. Jinak ve státech jezdí osobáky s Dieselama, ale vše to je Evropská produkce jako Mercedes 300TD, VW TDI, Volvo TDI a pod. zdraví PTD -
« Spotřeba u amerických Dieselů
Se spotřebou je to různé. Cummins si bere od 7 do 33litrů na sto km (po hrubém přepočtu z galonů a mil) musíš si ale uvědomit, že to není motor do feldy ale do pickupu, který váží více než dvě tuny a proto záleží jestli je naložený nebo prázdný. V americe jezdí stejně prázdné, takže do deseti litrů bez problému a při dodržování rychlostního limitu 68mil na dálnici nemáš šanci uhnat závratnou spotřebu. Všeobecně to nejsou motory, které jezdí za 3,5l na sto jako TDi Audi, jsou to motory brané jako "Heavy duty", t.j. jako komerční motory na práci. Systém je pumpa tryska s čerpadlem BOSCH VP44, systém Common-Rail se v americe nechytl a navíc to je téma na desetistránkovou studii proč... Momentálně se u Cumminsu dokončuje nový systém sdružených vstřikovačů, což je cesta, která má podle mně největší perspektivu. V evropě ji první montuje VW do Pasatu (1,9 TDi s červeným D a I). Odhlučnění je dokonalé a přináší opravdový "obývákový" efekt v kabině. Co se mi líbí nejvíce je důraz kladený na trvanlivost a spolehlivost, což vyúsťuje v pětiletou/160.000km záruku na motor. Technickou lahůdkou je skutečnost, že motor splňuje nejpřísnější ekologické limity CARB bez použití oxidačního katalyzátoru nebo recyrkulace výfukových plynů. Přepočítal jsem kroutící moment, takže u Cumminse je 623 N.m při 1600ot. To mluví samo za sebe. Zdraví a na oponenční názory se těší Pavel PTD -
« Pro Residence:
Jel jsem v Dodge RAM 2500 s krátkou kabinou a krátkým rozvorem s motorem TDi 5,9l Cummins s manuálem pětikvaltem a nemohl jsem se s nim rozloučit. Ať jsou američani blázni jací jsou, a oni opravdu jsou, toto auto se jim povedlo a nemá chybu. Vzhledem k ceně není absolutně nedostupné, u nás by vyšlo asi na 790 000,- bez DPH. Za to koupíš u nás ušmudlanou malou Toyotu, Nissana, nebo Mitsubischi, vše uvažováno v provedení PickUp a ve výbavě. Jede to 120 mil/hod ale nesmějí tě u toho v americe chytit. Váží to dohromady s plným zatížením přez 3500 kg, takže bys na to u nás potřeboval papíry na náklaďák. U nás v Brně už jeden jezdí (nevím s jakým motorem)a doufám že brzo bude jezdit i druhý :-) Zdraví PTD
P.S. Sháním pro kolegu jakékoliv informace o Mercedesu "Žralok" v dieselu, r.v. od 1969-1974. Ďík předem -
« Re: Americké diesely
Loni v lete jsem docela casto jezdil s Fordem
F 350 v uprave skolni autobus. Motor byl skvelej, kdyz nas jelo vic tak jsme si super zazavodili. V pohode jsem z te kravy vytahl 80 mil/h a jelo by to i vic ale uz jsem si netroufal pokouset osud a mistni policajty, protoze v americe plati, ze kdo jede moc rychle je podezrelej ze neco udelal ( treba vykrad banku ). Dost mne tam vadila automatika, myslim ze manual by se k tomu hodil lip ( musi se ale vzit v uvahu kdo s tim v americe jezdi- hodne starejch bab ktery by to asi nezvladaly).
Pokud bys mel nejaky specificky dotaz tak sem s nim. -
« Re: Americké diesely
Zajímalo by mě kdo s nějakou podobnou amerikou uľ jel. Jinak osobně je mi dost americký styl proti srsti. Vzhledem k tomu, ľe mají vąeho plnou *, tak je nic nevede k úsporám a technickému pokroku ve stavbě aut. Rozhodně jsou mi sympatičtějąí motory TDi od VW, zvláątě provedení 2,5 s 6-kvaltem. Jinak v jiných oblastech (např. High End a Hifi) mají moje sympatie. -
« Americké diesely
Jak dobře známo, američani nafťáky naprosto nepreferují. Je to dáno tím, že benzín je tam v průměru za 11,- Kč za litr a při jejich platech tím pádem za pusu. Tak proč jezdit na naftu, která je tam dražší než benzín, k sehnání jen u některých pump, a to ještě stylem " zde máme k dostání naftu do Vašich motorových člunů a zemědělské techniky ". Přesto každý americký výrobce má v programu auto s naftovým motorem, pro početnou skupinu příznivců naftových motorů. Berou to však v americkém stylu, objem ničím nenahradíš, což je pravda pravd, u nafťáků dvojnásob. Proto můžeme ve státech a pomalu i u nás vidět krasavce jako Ford F350 s motorem TurboDiesel V8 7,3l 235koní/2700ot. nebo Dodge RAM 2500 s TD šestiválcem specialisty na diesely v USA - fy CUMMINS o objemu 5,9l, I6, 24V s výkonem taktéž 235koní/2700ot nebo GMC Sierra s V8 6,5l a 195koňmi/3400ot a našly by se i další. Kroutící momenty schválně neuvádím, protože jsem se ještě nedostal k nastudování přepočtu "libra na stopu" vs náš Nm. Mají to promyšlené a především TD Cummins vyniká technickou úrovní v ničem nezaostávající za TDI od VW. Tím myslím sdružené vstřikovače, podobné čerpadlo BOSCH, navíc čtyři ventily na válec, přímý vstřik, ukrutný krouťák a pod. Obhajují koncepci řadového šestiválce oproti americké klasice V8 nižším počtem dílů (až o 40%) a tím vyšší spolehlivostí. Takže pro dnešek jsem se zase dost "vykecal" a proto rád přenechám štafetu na dalším. S pozdravem PTD -
« Re: Vyhřívání dieselů (nádrž atd...)- pro OV
Pryžovou trubku na zateplení vedení nafty pod vozem koupit automechanik a nevim přesně kde. Nicméně je to měkká a lehká guma (vnitřní průměr asi 2 cm, vnější asi 2.5-3 cm), která by mohla jít koupit v obchodech typu BauMax apod.
Jinak samotná "istalace" pryžové trubky na trubičky nafty je náročná snad jen v tom, že člověk musí odpojit obě trubičky (např. u filtru a u čerpadla) a provléci je pryžovou izolační trubkou - přičemž mu na lavu může vytéct zbytek nafty z nádrže (můj automechanik nadával jak špaček když to dělal). Je proto dobré k této práci přistoupit při téměř prázdné nádrži a připravit si něco do čeho se vypustí zbytek nafty.
S pozdravem Pavel K. -
« Re: Vyhřívání dieselů (nádrž atd...)
Mam Fiat Tempra 1.9TD (s predehrivanym filtrem) a koncem roku 1997 (mrazy az -25 C) mi auto sotva jelo. Bylo to zrejme z vetsi casti vinou tehdy prodavané nafty (s teplotou filtrovatelnosti CFPP -15 C). Nicmene vím, ze nekolik znamych, který vlastní auta s TDI motory problemy nemelo. Na druhe strane vim, ze nekteré diesláky nejezdily vubec.
V mem pripade zrejme vaznul prisun nafty od nadrze k motoru, protoze motor sice sel nastartovat a bezel, ale nesel vytocit. To znamenalo napriklad, ze jsme na 5. rychlostni stupen dosahoval maximalni rychlosti 80 km/h.
Tak jsem premyslel jak se zlepsit palivovou soustavu a vubec chovani motoru v zime. Jedna z veci, kterou jsem nechal udelat bylo zatepleni vedeni nafty pod vozem.
V pripade meho auta, jsou pod vozem 2 plastove trubicky - jedna privod z nádrze a druhá vratné potrubí od vstrikovacího cerpadla. Trubicky jsou zhruba kazdeno 1/2 metru uchyceny v "hnizdech" do spodku vozu.
Obe trubicky jsme dali do izolacni pryzové trubky (tloustka steny asi 4 mm) a tu jsme silou zacvakli do uchytnych hnizd (tzn. pryzova trubka se v techto mistech lokálne prorizla).
Tim jsme dosáhli dvou efektu. Jednak je privadená nafta za jízdy méne podchlazována od proudícího vzduchu (pri jizde muze vlhkost a vítr proudicí z vnejsí strany privodni trubicky zpusobit podchlazování nafty na teploty nizsí nez je teplota vzduchu - film vody a necistot na vnejsi stene trubicky se odparuje a odebírá odparne teplo stene trubicky). Díky izolacni trubce je dopad tohoto jevu na naftu uvnitr trubicky minimalizován.
Za druhé se uvnitr izolacni trubky predává cast tepla z vratneho potrubí do potrubí prívodního (nafta proudici ve vratnem potrubi od cerpadla a od vtrikovacich trysek je z nekolika duvodu poněkud teplejsi).
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!