Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Výkonové specifikace
Nevím ve kterém roce byly výkonové specifikace mezinárodně uznávané výrobci olejů přijaty, ale v roce nebo před rokem 1984 to určitě nebylo. Takže kolega s renaultem se nemá čeho chytit. Osobně bych do toho auta lil Paramo Super Turbo za 660kč/10l u benzínek Paramo. API má CF4 myslím, takže je dobrý až moc. Osobně liju do Sierry momentálně Madit Uniol API CC (550kč/10l)a je to. Příště ale koupím za 660kč/10l Paramo super turbo. Je to nejlepší minerální olej co dělá Paramo a je to nejlepší poměr cena/kvalita a je fakt dobrej. Pavel PTD -
« Re: Olej do starouąe
Nevím jestli máą Renaulta v benzínu nebo v dieslu, ale drľel bych se doporučení výrobce spíąe pokud se týká výkonové specifikace neľ viskozity. To jest pokud máą doporučeno např. SE (benzín) nebo CC (diesel). Modernějąí oleje (např. SH, CF) mají dokonalejąí detergenční vlastnosnosti vyplývající z pouľívání lepąích aditiv. Na trhu jsou jiľ i oleje lepąí vizkozitní třídy , které jsou určené i pro starąí auta. Např. Madit Super 10W40 SD/CB za 55,- Madit 2000 10W40 SJ/CF za 135,- Trysk M7ADS V-FE 10W40 SF/CE za 80,- viz. [odkaz] Osobně pouľívám oleje VAT (prodává ELIT), coľ je vlastně Valvoline, pro výborný poměr cena/výkon. 10W40 polosyntetika stojí cca 170 Kč. -
« Re: Olej do starouše
Podle mého osobního názoru nemá extrémní význam používat řidší oleje do starších motorů. (t.j. "ta nižší první číslice"). Neboť v době konstrukce a vývoje těchto motorů nebyly tyto oleje k dispozici a motor je konstrukčně "naladěn" právě na ten předepsaný olej. Jinak řidší oleje jsou dobré na "oroštování" ještě chladného motoru, kdy dříve nastupují optimální mazací a viskozní podmínky a to především v zimním období. Jinak do Renaultu z roku 1984 lij co předepsáno nebo český ekvivalent a budeš v pohodě. Ze zkušeností vím, že podstatně důležitější u starých aut (než výrazně vyšší kvalita oleje než předepsaná) je mít olej v motoru vůbec, měnit v intervalech a vždy s filtrem. Pavel PTD -
« Olej do starouše
Dovolím si vaše odborné debaty proložit také jedním laickým a praktickým dotazem. V archivu jsem viděl debaty ohledně mot. olejů, ale chybí mě rada co nalít do staršího motoru. Konktétně - mám Renault 11 GTD, 1.6 ccm, r.v.1984. Po svém předchůdci používám minerální olej Castrol GTX 15W40 a měním po 10000 km. Rád bych zlepšil jeho chod za studena tj. podle informací které mám = zvolit obecně olej s nišší první číslicí. Mohl by mi někdo poradit co "stojí za to" zvolit, aniž bych utrácel za neúměrně kvalitní olej do starého auta. Prosím pokud možno konkrétní typ a výrobce. Díky. Bohumil -
« Re: VW TDI 1.9 66KW vs 81KW
Tovární 1.9TDI/81kW je skutečně poněkud jiný než 1.9TDI/66kW přeladěný na vyšší výkon (ladí se na 81 až 88 kW). Jak je zmíněno v předešlém příspěvku hlavní rozdíl je to, že u novějšího TDI je použito turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek v turbínové části VTG turbodmychalda. Tato změna zlepšuje činnosti turbodmychadla především při nižším zatížení a nižších otáčkách motoru, protože rozváděcí lopatky turbíny se nastaví tak, aby turbodmychadlo mělo dostaečné otáčky a dávalo tak dostatečný tlak vzduchu do sacího traktu. Zlepšila se tak pružnost motoru v nižších otáčkách - např. zatímco starší 1.9TDI/66kW má max. kroutící moment 210 Nm při 1900 ot/min, noější TDI/81kW má i při 1500 ot/min 220 Nm (jinak maximum má 235 Nm při 1900 ot/min). Kromě turbodmychadla byla pochopitelně předělána řídící jednotka, hlavně co se týče řízení vstřiku. Dále je u novějšího TDI větší olejová vana a výkonější chladič oleje - zřejmě kvůli životnosti při vyšším výkonu motoru. To je vše, co vím. Osobně bych tudíž řekl, že tuningem 1.9TDI/66kW nedostaneš tak kvalitní motor jako je tovární 1.9TDI/81kW. Pokud na koupi Octavie nespěcháš, tak se určitě zanedlouho dočkáš prodeje 1.9TDI/81kW i ve výbavě GLX (mimochodem koncern VW má už asi rok novější 1.9TDI o výkonu 85 kW a "krouťáku" 280 Nm - pokud vím, tak se montuje do Passatů). Pavel. -
« VW TDI 1.9 66KW vs 81KW
Mam jeden laicky dotaz, jelikoz se tady vsichni bavite na dost vysoke urovni... :-) S modelovou radou 2000 Skodovka prichazi s nekterymi zmenami. Ve vybave GLX bude ta nova palubni deska + dalsi prvky standartni vybavy. Chtel bych jit do dieslu, jenze v tehle kategorii je nabizen jen 1.9 66KW. Osobne bych preferoval 81KW, jenze ten je nabizen ve verzi SLX, kterou bych moc rad, jenze na ni bohuzel nemam :(. Ma otazka je takovato: Slysel jsem, ze motory 66KW a 81KW jsou konstrukcne identicke, az na software v chipu ridici jednotky. Mnoho tuningovych firem nabizi jednoduchou upravu chipu kterou jse dosahuje vlastne stejnych vlastnosti jako u motoru 81KW. Za predpokladu ze jsou konstrukcne stejne, by nemelo po chiptuningu dochazet k zrychlenemu opotrebeni ci negativni zmene ve spotrebe paliva. Otazka je, je to pravda, ze upraveny motor TDI 1.9 66KW je ten samy motor se stejnymi vlastnostmi jako 1.9 81KW? Sam mejsem priznivcem uprav motoru, jenze ono SLX je moc drahy, navic cenovy rozdil mezi temi motory pri porovnani vybavy SLX je obrovsky. Tim chptuningem, se daj zabit dve mouchy jednou ranou - dosahnout pozadovaneho vykonu bez nutne koupe SLXka a priplaceni za motor 1.9 81KW. Muzete mi poradit? Dik, Lukas -
« Re: Programování čipů pro turbodiesly apod.
Myslím si, ľe něco podobného je jiľ v praxi u benziňáků, tj. více reľimů - časováním ventilů (Honda - VTi a VTEC, BMW - Vanos, Toyota - VVTi) nebo přímý vstřík u Mischubischi, který má také dva řeľimy. Myslím si, ľe časem se něco podobného prosadí i u dieslů. -
« Programování čipů pro turbodiesly apod.
Když tak občas čtu jaké jsou možnosti v ladění přeplňovaných motorů (např. různé firmy dělají tuning motoru 1.9TDI/66kW na výsledných 82 až 88 kW jen pomocí přeprogramování čipu tj. hlavně zvětšením vstřikované dávky a zvýšením tlaku za turbem), tak si říkám jestli někdo nedělá vícerežimové řídící jednotky. Že by člověk mohl přepínat mezi normálním režimem (např. s max. výkonem 66 kW) a sportovním režimem (s max. výkonem 88 kW). Přepínání by mohlo být jak manuální tak automatické - něco jako "fuzzy" logika, která by vyhodnotila styl jízdy a např. při prudkém sešlápnutí plynového pedálu by změnila režim práce řídící jednotky na sportovní. Normální režim by byl optimalizován na co nejnižší spotřebu a nejdelší životnost motoru, sportovní režim pak na maximální výkon a dynamiku. Neslyšel jste někdo, že by tohle dělala nějaká firma? Co si o tom myslíte?
-
« Re: Jak se daří (nové TD od BMW) - Pavel KR5
Jo, ten dvoulitrovej TD už byl použitej v závodech vytrvalostního charakteru a BMW tam i přes pokusy uspělo a dokázalo porazit benzíňáky. Ale ve sprintech to nepotvrdilo. Asi je to tím že ten TD je o dost těžší než benzíňáky proti kterejm jezdil. -
« Re: Jak se daří (nové TD od BMW)
Je to určitě zajímavej motor stejně jako připravovanej 8-válcovej čtyřlitr o výkonu okolo 170 kW a krouťáku přes 500 Nm. Mě ale ještě víc zaujal před časem první z této řady - BMW 2.0TD/100kW (bez "common-rail"). Tím se BMW dostalo na špičku, co se týče výkonu z dvoulitrového turbodieslu (před TDI od VW) a hlavně připravilo i závodní verzi BMW 320d, která dává 160 kW a 400 Nm a největší otáčky jsou 5700 ot/min (je to ještě diesel???). Myslím, že s tímhle vozem vyhrály i nějaký okruhový závody (Nurburgring nebo Spa-Francorchamps). Ahoj Pavel. -
« Re: To: Pavel HOLLER (VW 1.9D)to Tlučhoř
Sám mám taky diesla (Sierra 1,8 TD) a rozhodně si nemyslím, ľe pouľití plné syntetiky je nějaký přepych. Poznáą to hlavně na dobrých zimních startech a niľąí spotřebě oleje i nafty. O vyąąí ľivotnosti motoru ani nemluvě. Neplatí to ovąem pokud máą starý vrak, který ľere tak 1 litr oleje na 1000 km a víc. To pak opravdu nemá smysl. To je lepąí udělat generálku, nebo alespoń překrouľkovat a přetěsnit (gufera atd.). Pokud říkáą, ľe výměna oleje stojí 3,000 Kč tak to tam musí dávat nejdraľąí oleje OW-40 (50) od Mobilu, ÖMV, Aral atd. a jeątě si hodně přirazit (inu ty originální náhradní díly ©koda, kdy filtr např. Fram, UFI, Clean atd stojí max. 150 a oni za tzv. originál chtějí tak 300 - za filtr vyrobený ve Slovinsku, ale se ©koda krabicí). Praxe v servisech je vąak taková, ľe tam dávají maximálně polosyntetiku, ale větąinou obyčejný * 15W-40 (Shell, Castrol, Penzoil - nechci urazit tyto značky), který mají navíc dost předraľený, a to ho mají v sudu! Osobně doporučuji syntetiku Valvoline nebo VAT (Valvoline v jiném balení, prodává ELIT), které nabízejí výborný poměr cena/parametry. Např. VAT SynGold 5W-40 stojí 208 Kč. Takľe raději neľ si tam dát Castrol 15W-40 za 200/litr, tak raději VAT. -
« Re: To: Pavel HOLLER (VW 1.9D).
To zavisi od toho, kolko vymen si uz spravil. Najvacsi problem je v tom, ze ak kazdy olej obsahuje ine aditiva a tie rozpustaju ine zlozky. Ak pouzijes iny olej, ktory rozpusti zlozky, ktore nevedel rozpustit predosly olej, tak sa mozu upchat uzke olejove kanaliky. Ale pri takej druhej, tretej vymene by to namalo vadit, ale po dlhsom case si motor "sadne" na urcity olej a neodporuca sa ho menit. I ked v navode od vyrobcu nic take nie je, takze mozes pouzivat olej, aky je doporuceny. Ja zvyknem pouzivat olej, ktoreho vykonnostna specifikacia je o jednu az dve triedy vyssia ako je doporucovane(namiesto SF/CD SG alebo SH, mam benzin). Inac pre 1.9D by olej nemal mat dolnu hranicu vizkozity pod 5W. A myslim si, ze tento motor naozaj nepotrebuje nejaky extra vykonny olej, ak by si ho mal vymienat po 7500 km. -
« Re: To: Pavel HOLLER (VW 1.9D).
Dík Walker. Jestli můžeš, potřebuju poradit ještě s touto věcí. Asi je zbytečný dávat do feldy 1,9 D drahej plnos. olej a platit za- výměnu v servisu cca.3000 Kč, když se dá přejít na levnější olej polos. a cena za výměnu bude o 1500 Kč levnější. Tady je ale jeden háček, prý není problém přejít z polos. oleje na plnos.,ale je problém (prý to nejde) přejít z plnos. na polos.
olej. Je to pravda ?? Když se to plánuje, musí se motor vypláchnout nějakým čistícím olejem ?
Díky předem všem kdo mi odpoví. Čau.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!