Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Co vy na malé diesely
Je to zajímavé, především dvoutaktní diesel. To je cesta, která má podle mne perspektivu. Pokud se vyřeší emise, bude to nekdokonalejší motor co byl kdy vymyslenej. Všichni na tom potají dělají, ale nikomu se nedaří to naladit na dobré parametry v tak malém objemu (do cca 3,0l). Jinak pokud jde o klasické nafťáky se vstřikovacím čerpadlem, tam bych se rozhodně přiklonil k názoru, že objem ničím nenahradíš. S tím jde ruku v ruce otázka otáček, které nemůžou z principu spalování nafty přelézt přez cca 5000/min. Optimální je tak do cca 3200/min. A to zas aby vypadl slušný výkon, musí mít objem. Je to kruh, ze kterého je cesta ven jen přez dvoutaktní diesel. PTD -
« Re: Co vy na malé diesely
Minuly tyden jsme meli slezinu majitelu a priznivcu dieselu v osobnich autech. Jeden kluk ma starsi japonskou Daihatsu Charade 0,9 l. turbodiesel, komurkovy trivalec, se dvema ozubenymi remeny na opacnych stranach motoru. Jeden pohani vacku, druhy vstrikovaci cerpadlo, ktere je velmi podobne na system Bosch V.., mozna licencni, vyrobene v Japonsku. Je tam paradni jednoducha podtlakova regulace plniciho tlaku turbiny, ovladajici klasicky obtokovy ventil, zadna elektronika. Charade je male auto, vazi okolo 900 kg, ale relativne prostorne, ve ctyrech se da jet i dost dlouho. Ten motor ma najeto asi 250 tisic, startuje a jede bez problemu, akorat dost kouri pri zatizeni a spotreba 6,5 l po meste taky neni nejnizsi, ale me Felicie zere zrovna tolik, v zime i vic. Je ale, pravda, vic nez o metrak tezsi. Ten turbo-trivalec je zajimava masina.
Mam nejake materialy o jiz zminenem dvoutaktu Daihatsu, urcenem pro model Sirion. To je ale supermoderni motor, zhruba litrovy trivalec, vyuzivajici primoproudeho ventiloveho vyplachovani (jako napr. velke masiny na lokomotivach, turbina podava vzduch okny ve stene valce a v hlave jsou 4 ventily s promennym casovanim podle otacek a zateze, vsechny jsou vyfukove, tryska sedi v ose valce), turbina s promennou geometrii lopatek, vyvazovaci hridele, common-rail, dela to dojem velke drahoty. Spotrebu by to melo mit take jen lehce pres 3 litry. Zdravi Mirek -
« Re: Co vy na malé diesely
Myslím, že objem ničím nenahradíš, což je i samostatná rubrika. U dieslů si myslím, že to platí víc jak u benzíňáků. Pokud malý motor, tak jen do skutečně malých nákupních tašek. Pro Punto a těžkou Fábii to moc reálně nevidím. Ten chystaný motor od Fordu 1,4/66kW bude asi dost utopie vzhledem k současným dieslům od Forda. -
« Co vy na malé diesely
Nějak to tady usíná, tak zkusím nahodit něco do diskuze. Na trhu se začínají objevovat malé moderní přímovstřikové turbodiesely. Začalo to jak jinak VW/Audi, kde před cca rokem a půl uvedli na trh téměř zároveň dva zajímavý motory - 1.2TDI/45kW a 1.4TDI/55kW. Oba jsou to tříválce se sdruženými vstřikovači (proč taky v dnešní době vyvíjet nový vstřikovací čerpadlo pro tak nestandardní počet válců když sdružený vstřikovače nebo "common-rail" to zvládnou bez větších problémů). Menší z těchto dvou motorů se objevil v prvním "třílitrovém" autě na světě (Lupo 3L) a má mj. vyvažovací hřídel (to by u tříválců mohla být cenná devíza). "Větší" motor je derivát z 1.9TDI a tudíž by mohl být cennově dostupnější a mít lacinější servis.
Ostatní výrobci mají zpoždění, ale už se objevují první vlaštovky. Mercedes vyvinul pro Smart supermalý CDI motor 0.8CDI/30kW, který by se měl prodávat od letošního roku. Daihatsu slibuje malý vznětový dvoutakt 2CD/45kW (???). Fiat před časem představil čtyřválel "multijet" 1.2JTD/45kW respektive 50kW, ale je to zatím jen prototyp a do výroby přijde snad až v roce 2002. Ford připravuje pro Fiestu III tříválec 1.4TDI/66kW, která by měla být na trhu taktéž až v r.2002. O rok dřív se snad objeví v Peugeotu 307 čtyřválec 1.4HDI/55kW.
Takže bude z čeho vybírat. Co vy na to? Koupili byste si tak malý diesel? Pokud se nepletu, tak na starší malý diesely (nepřímovstřikový) se dost nadávalo. Snad tahle nová generace bude lepší. Já bych do takový Fabie bral 1.4TDI/55kW skoro jako optimální motor. Podobně by se mi do Punta líbil určitě víc 1.2JTD/50kW než těžký 1.9JTD/59kW.
-
« Re: Tipo 1.9 TDs
Mám tenhle motor v Tempře (1.9TD/66kW, r.v.1991, bez kat.) a zatím nebyl problém. Najeto je přede mnou odhad 150-200 tisíc km, já po GO (na turbo se nešahalo) cca 50 tisíc km. Mažu to polosyntetikou SUNOCO po 8-10 tisících km.
Co jsem slyšel poučného o turbomotorech obecně, je to, že člověk by ho neměl před zastavením moc honit (např. jet po dálnici 150 km/h "kopec nekopec") a pak bezprostředně zastavit u pumpy. Když je motor hodně zahřátej a především turbo rozpálené od velkého výkonu a pak se zastaví a vypne motor (tj. zastaví se i cirkulace oleje), tak karbonizuje olej v turbu. Tyhle ohledy člověk na normální atmosfericky plněnej diesel nebo benzíňák nemusí brát, ale u turbomotoru by měl. Takže s citem nejen při rozjezdu (kvůli studenému motoru), ale i při "dojezdu". Čau, Pavel. -
« Re: Instalace Intercooleru
To poznám příští rok, ale vzhledem k dostatku vzduchu (tlak a velký intercooler) to ani moc nekouří (resp. nepozoruji značný nárůst kouřivosti - je to stejné jako před úpravou).
Jediné, co mi vadí, je nárůst vnějšího hluku (je tam K&N filtr a docela to hučí). -
« Re: Instalace Intercooleru
OK, na to musím zareagovat. Zřejmě jsme si hned na záčatku neřekli, proč tam chceme ten mezichladič dát. Pokud pro zvýšení výkonu, pak o kolik? Víme, že o moc to nebude (Nebudu se přít jestli 5PS je moc či ne. To je relativní. Na babetě by to píchlo)Pokud se to dělá kvůli tomu, že už nemám co dělat a tak bych si ho tam namontoval (protože mi jeden někde zbyl)tak ano. Jsem všemi deseti za laborace s motorem všeho druhu (na autě, které nemám k denní potřebě) - včetně montáže mezichladiče. Ale nesmíš pak být zklamaný, když zvýšíš tlak v turbu na 1,0 baru, přidáš nafty k poměru k vyššímu množství vzduchu, dáš mezichladič a _ _ _ _ _ _ono nic. Ne, nebude to fakt trhat asfalt, ale proč ne. V žádném případě bych nešel na maximální tlak větší než 1,1 - 1,2 baru. Pak by ti asi česem klekla hadice, od IC do sání, nebo by jsi ji musel udělat z duralu, jak to mají sporťáky. Dejte vědě, jak dopadnete. Mnoho zdaru. PTD -
« Re: Instalace Intercooleru
PTD, no moment, je rozdíl mezi nastavením maximálního plnícího tlaku z předpokládaných 0.6 baru na nějakých 0.8-1.0, a úplným odpojením přetlakového ventilu (to turbo počítám fouká max tak 1.5-1.8 baru).
Nechápu, proč by hned musel kupovat jiné auto, když chce jen u toho dosavadního přidat intercooler. Intercooler z TDI může být jen o málo větší, než originál z Golfa 1.6 GTD (motor s intercoolerem a s 59kW), což není na závadu (samozřejmě, kdyby tam dal IC z Liazky, to by si asi počkal dost dlouho, než by mu to turbo natlakovalo).
Nechápu, proč tak hanlivé slovo dobastlit, vždyt rozvod a montáž lze provést kvalitně (nic na tom, není).
A pokud si myslíš, že si v nějakým 85 roce hráli konstruktéři na pracovní charakteristiky turbíny (a kór ještě u mechanického vstřiku), tak to mám pocit, že jsi trošku vedle. Vím zcela přesně, že 51 kW VW 1.6 TD (JR) má stejné turbo (466534-5) jako 59 kW VW 1.6 TD (RA/SB).
Jeniné, co se na tom motoru musí seřídit, je množství nafty a přidat ji tak, aby to vyhovělo emisím. Jak už jsem říkal, Michal Naď z Autokomplexu by to mohl popsal přesněji, jelikož se tím živí.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!