Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: studenej start
Nevím, jestli je to otázka turba, každopádně těch 10 sekund běhu na volnoběh je v manuálu k Mazdě uvedeno. Teď ale koukám, že to píšou i u benzínu, takže ví Bůh proč to tam je. Naopak pouze u benzínu je tady napsáno, že pokud je teplota pod minus 18 případně auto několik dní stálo, má se motor chvíli zahřívat bez plynu. Jinak ten manuál je děsná psina, vychází nejspíš z americké verze, takže minimálně polovina textu jsou varování. Například v kapitole o výměně žárovek je napsáno, že halogenové žárovky nemáte dávat dětem na hraní. Škoda, myslel jsem, že kluk bude mít hezkou hračku. -
« Re: to prof
Hmm, tak to je mi zase nějaká novinka. To jsem o tom karbonu vůbec netušil. A nevíš proč to tak je? Zajímalo by mě ještě, v kterým místě ventilovýho sedla se takovej karbon na volnoběh usazuje.Já jsem to u Landcruisera řešil tak, že jsem po příjezdu domů s teplým autem nastavil ručním plynem takovej optimální mírně zvýšenej volnoběh, ventilátor topení na 2. stupeň, foukání na okna a tak jsem to nechal. Ráno jsem vyběhl ven, cvrnk, a šup zase domů. Potom už jen stěrače setřely a jelo se jak po másle. A dvojka tam jde u každýho studenýho krámu vždycky blbě :-) -
« to gogo99
To ani dělat nemusíš, turbo je napojeno na separátní olejový kanál přímo z olejového čerpadla a tudíž dostane olej hned, nehledě na to, že při podmínkách studeného startu se do činnosti zapojí až za delší dobu. To spíš po rychlé jízdě ho nech chvilkou staní na volnoběh ochladit. -
« studenej start
Nekdo mi vysvetloval, ze po natoceni studenyho turbomotoru je potreba ho nechat alespon 10 sec bezet na volnobeh, aby olej namazal turbo ??? Nevim jestli to neni hovadina, ale delam to :-)- 10 vterin mi nic neudela.. Pak jedu a snazim se to nezatezovat, topim si jak chci. Je ale pravda, ze se to ohriva dlouho (vyjizdim temer vzdy v mestskem provozu a stojim na krizovatkach). Docela vam nezavidim problemy pri staru se starsima dieslama, mel jsem kdysi Peugeota 205 1,8 diesel, 250 kkm a kdyz mel v poradku zhavici svicky, tak startoval bez problemu, ale vetsinou alespon jedna moc nezhavila....nejak na to trpel. Ted mam TDI (38kkm) a to startuje jako benzin, ani otacky tomu nezakolisj, vytaci se to trichu pomaleji ale vytaci...je pravda, ze -15 je asi houby mraz, vi Mirku z Ruska :-)) -
« to prof
1. Nezmiňoval jsem nutnost opatrné jízdy po startu, protože ji považuji za samozřejmost.
2. Nesouhlasím s metodou zahříání motoru na volnoběh. Jednak proto, že na volnoběh nebude např. studené TDI telpé ani za hodinu, kdežto jízdou se motor prohřeje mnohem dříve a zadruhé při ohřívání motoru na volnoběh se zanášejí pístní kroužky a sedla ventilů karbonem. -
« Re: Studené starty
Ještě jeden nebo dva tipy k "zahřívání na volnoběh". Pokud je auto vybavené klapkou vnitřní cirkulace a nikdo v něm nesedí, tak je vhodné vnitřní cirkulaci zapnout - vzduch uvnitř vozu se rychleji prohřívá a urychlí se tím odmlžování oken. Po nasednutí je ale třeba klapku hned vypnout, aby vlhkost Vašeho dechu nezpůsobovala zamlžování oken.
Jinak kdo má klimu, tak při jejím zapnutí se rovněž urychlí odmlžování (pokud se při větších mrazech klima vůbec spustí? záleží na typu). Navíc běžící klima zvyšuje zátěž motoru a tím může urychlit jeho zahřívání. -
« Re: Studené starty
Souhlasím s názorem, že motor je lépe zahřívat rozumnou jízdou než volnoběhem. Jednak kvůli roznoměrnějšímu prohřívání celého agregátu a hlavně proto, že při volnoběhu trvá zahřívání příliš dlouho. Při volnoběhu se vstřikuje "nejmenší možná" dávka paliva - jen na překonání odporu motoru, kdežto při rozumné jízdě (byť při podobně nízkých otáčkách) je vstřikovaná dávka větší. Tím pádem se produkuje víc tepla a motor se dřív prohřeje. Tolik z hlediska motoru. Pro okamžitý výjezd po startu hovoří i neobtěžování sousedů hlukem a smradem.
Z hlediska bezpečnosti je ale lepší nechat motor běžet na volnoběh (např. po dobu čištění skel od sněhu apod.). Když vidím občas zoufalce, kteří vyjíždějí z parkoviště a z auta skoro vůbec nevidí, tak si říkám, že jsou to pěkní hazardéři. Navíc pokud mají úplně studený diesel, tak nejsou schopni slušně akcelerovat, což je občas při vjíždění na hlavní se silnějším provozem zapotřebí. Zahřátí motoru volnoběhem je rovněž lepší z hlediska komfortu a zdraví (pokud člověk nemá vyhřívaná sedadla).
Takže je to tak půl na půl. Těžko si vybrat. Já praktikuji "zahřívání na volnoběh", ale jen pokud vyrážím v rozumnou hodinu - tj. ne v 5 hod ráno, kdy většina lidí na sídlišti spí. -
« Re: Re: to prof
No vidíš, jsem uživatel - ne otrok auta, ale můj bavorák už má nakrouceno cca 700 tisíc. Motor má dost, ale to už si říkám skoro 2 roky, ale pořád to jezdí. Od tý doby už to nalítalo dalších skoro 100.000km a to v těch nejtěžších podmínkách. Sice auto nijak nehejčkám, ale dostává vše co opravdu potřebuje a doporučuju všem: pravidelná výměna oleje a všech filtrů (i vzduchovej tak maximálně po 30.000km, na ten hodně lidí kašle, ale je to hrubá chyba!!!), olej používám zásadně plnou syntetiku - momentálně 5W50, že je zima, přes léto 10W50. -
« Studené starty
Koukám, že jsem tady rozpoutal pěknou disputaci. Profe, nejsem žádný prase, který dá studenýmu motoru nakládačku, ani nečekám, že bude od startu podávat maximální výkon. Auto mám dva měsíce, stálo mě 600 tisíc, takže ho opravdu nehodlám zničit. Jenom mě překvapilo, že studený diesel opravdu nejede, je to daleko markantnější než u benzínu. Nejsem sice závodník, ale když je cesta do kopce, musím i na studený motor víc šlápnout, abych tam vůbec vyjel. Dost mě třeba překvapilo, že jsem musel zařadit za jedna, protože dvojka to prostě neutáhla. Jinak bych se dovolil připojit k záporným názorům na zahřívání volnoběhem, minimálně v manuálu k Felicii to výrobce nedoporučuje. Jestli se nepletu, největší opotřebení motoru je právě nastudeno, při jízdě v provozní teplotě se motor opotřebovává minimálně. Proto je třeba, aby se motor dostal na provozní teplotu rychle. Pochopitelně nikoliv plným plynem, všeho s mírou, ale volnoběh je opačný extrém. -
« Re: Re:
To fija: Děkuju alespoň za pochvalu mýho slohu :-) S tou plnou syntetikou to děláš dobře, ona má výhodu v tom, že je hned řídká, lépe řečeno řidší, nez studený minerál. Kabely jsou jistě kulturnější způsob, ale ne vždy dostatečně účinný.O tom volnoběhu je to sporné. Pokud máš auto s tlakoměrem oleje, tak si všimni, že to po natočení studenýho motoru maže na volnoběh i víc, než u zahřátýho auta při normální jízdě. Já to nechám radši na volnoběh rozblafat, víš, viděl jsem už roztrženej olejovej čistič, když to jeden člověk hned z kraje podržel o trochu víc. A nebyla to žádná neznámá značka čističe (Made in W. Germany).to mfilip: jet hned z kraje je samozřejmě pro celkový prohřátí všech částí lepší, ale to by se mi muselo chtít lézt do promrzlýho auta:-) Navíc ty ostatní části netrpí tolik, jako právě motor. Ono když dno pístu má minus 10 st. a po natočení je tam najednou jak ve výhni, tak tam to bude malinko choulostivější místo, než třeba v takovým diferáku.to zadek524: Nejsi barbar, pouze chceš od auta to, na co veskutečnosti vlastně je. Tobě bych dával dlouhodobě testovat auťáky, aby se opravdu ukázalo, kterej je ten nejlepší. Sebeštudovanější novinář nedokáže odhalit slabiny auta líp, než ty. A ten můj "sloh" byl určenej pro trochu jinou vrstvu šoférů :-). -
« Re:
Asi jsem uplnej barbar. Ráno nastartuju, pak v klidu oškrábu okna a vyrážím se zapnutým topením, je mi zima - na motor prdim (topim, co to dá), nevidim z opocenejch oken - na motor opět prdim (topim, co to dá). Auto užívám, nejsem jeho sluha. Když to nechytne, vezmu auto na lano a jedu, chce to jen mít průběžně měněnej rozvoďák. Kdepak sraní s kabelama, když je víc jak minus 15 nepomůže ani 10 kabelů, chce to jen lano nebo pořádnej krpál. -
« Re: to davidz
Ja topeni zapinam, az kdyz sepne termostat. Jedu sice 10 minut v chladu, ale mam motor zahraty jak jen to nejrychleji jde, treba o 3-4 km drive nez pri zapnutem topeni. Parkuju v garazi a oroseni oken zvlada i studeny vzduch.Vyjizdim taky okamzite po nastarovani, vsechny soucasti se mi zahrivaji soucasne ( prevodovka, rozvodovka, prevodovka rizeni ), coz pri zahrivani na miste nehrozi, protoze se zahreje jen motor a ostatni casti pak musi snaset mnohem vetsi namahani, kdyz pak ridic jede po zahrati na miste jako se zahratym motorem. Jinak na vse kyvu hlavou. Akorat si nejsem jisty s tim probuzenim baterky, 10 s svicenim obr. svetel. -
« to prof
nemuzu s tebou tak docela souhlasit, ale nejsem vyuceny automechanik, jen "amatersky opravar" a fanda s jakymsi (7 roky VS) vzdelanim. Takze nevylycuju, ze mas pravdu (v konkretnim pripade, obecne bych o tom s dovolenim zapochyboval). Jinak jsi ale napsal hezke slohove cviceni :-)))
Polemizuji ve trech bodech:
1. mazani "studeneho" motoru - pouzivam CASTROL TXT Softec plus, ne maslo. Promazani studeneho motoru je s plnou sysntetikou rychlejsi, zhruba se uvadeji 4s - u mineralniho oleje je to az 30s. Po tuto dobu neni olejovy film a krouzky se o steny valce trou "kov na kov", nevylucuji ani tebou uvadenou "brusnou pastu" z krystalku. Ale olejovy film chybi.
2. roztahovani - nedelat, mam-li motor rad. Jiste, to co uvadis minimalizuje "ublizeni" motoru, ale neni srovnatelne s normalnim startem. Proto kdyz uz nenastartuju, tak misto pouzivani tahace doporucuji pouzit jeho nebo svoje startovaci kabely a motor natocit klasicky - to je nejbezpecnejsi.
no a za 3. motor by se nemel "prohrivat" na volnobeh - za tim si stojim. Na volnobeh je nejnizsi tlak oleje, pokud je tento distribuovan v motoru klasickym zubovym cerpadlem, a proto trva zaolejovani motoru na volnobeh dele, a skodi vice nez "zahrivani motoru" pri bezne jizde. Navic se beznou jizdou "zahriva" soucasne i prevodovka a klouby a dalsi casti podvozku, a neni IMHO vhodne, aby byl zahraty motor a zbytek studeny - to by svadelo k drivejsimu pozadavku na vykon a tim k rychlejsimu "odpisu" auta.
Ale nehadam se, tohle si proste myslim. Treba jsou dukazy svedcici pro tebe ...
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!