Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Turbodiesel a kopce
Presne ako si napisal - tocivy moment je prenasany so stratami cez prevodovku na kola. Ale vyrobca vzdy udava tocivy moment motora. Nakoniec som si dal tu pracu a spocital som to pomocou CarTest V4.5. Pre porovnanie som zadal udaje pre Oktaviu TDI66 a 1.6/74kW. A cuduj sa svete, vyslo to ako som predpokladal. Sila prenasana na kolesa je pri TDI vyssia pri 1,2,3 a 4 stupni do rychlosti cca. 130km/h. Potom jasne vedie benzinak.
Sila prenasana na kolesa pri TDI 66kW: 30-40km/h,2st => 4.5kN; 45-60km/h,3st => 2.8kN; 60-90km/h,4st => 2kN; 100+km/h,5st => cca1.2kN
Sila prenasana na kolesa 1.6/74kW: 40-75km/h,2st => 3+kN; 60-100km/h,3st => 2.3kN; 100-130km/h,4st => 1.7kN; 130+,5st => 1.5kN
Vsimni si, ze pri tej istej rychlosti je mozne mat na benzinaku zaradeny nizzsi prevodovy stupen a teda vysledna sila je nakoniec vyssia a tym padom aj zrychlenie a spotreba :-) Je mi luto OCTAVIEho, lebo ked sa vam toto snazil vysvetlit, vsetci ste ho poslali do ... Teraz ma ale napadlo, ze to tu tvrdil o Octavii 55kW, takze tam je to asi jednoznacne pre TDI. Nechcem tu nikoho teraz presvedcovat, ze benzinak je lepsi od TDI. TDI je majstrovsky kus motora a velmi ho obdivujem. Len som sa pokusil otvorit vam oci ako je to s tym krutakom. Ak sa niekde mylim, opravte ma. Auta su len moj konicek, nie som studovany strojar. -
« Re: Turbodiesel a kopce
to luf> tohle je nesmysl. Tocivy moment (mj. to mas uvedeno na jakemkoliv protokolu z motorove brzdy) je prenasen na kola s urcitymi ztratami (vyjadrenymi v %), ale nema s odstupnovanim prevodovky vubec nic spolecneho. Prevodovka pouze zajisti, aby auto preneslo tocivy moment a vykon na kola v co nejlepsim pomeru, kdy mas pri max. vykonu na petku max. rychlost - aby se motor tak rikajic nepretacel nebo nepodtacel. Ostatni rychlosti jsou pak odtsupnovany tak, aby se po prerazeni dostal motor z otacek max. vykonu do otacek max. krouticiho momentu (nebo alespon tam, kde je ho vice nez 90%, coz plati pro vetsinu dieselovych motoru) .... takze otazka - byl jsi nekdy s dieselem na motorove brzde ? -
« Re: Turbodiesel a kopce
Hosani dieselaci - trosku si potrenujte fyziku a matiku. Krutak motora nema vela spolocneho s krutakom na kolach. Od toho je v aute prevodovka. A kedze benzinak ma vyssie otacky ako diesel, je inak sprevodovany. A potom je krutak na kolach dost podobny u benzinu aj u diesela. Spocitajte si to. Inak uznavam, ze na dieseli netreba podradovat, lebo vo vyssich otackach aj tak netaha lepsie. Chce sa vam to niekomu spocitat? Ja som na to lenivy... -
« 1,4td
to Pavel_KR5 :mas asi pravdu posledni moznost bude to cerpadlo.Budou se na to muset podivat kluci co je delaji, ale obavam se ze znamy nebude mit cas nechat to dele odstavany, protoze bez auto neudela ani krok.
to prof :nebude se ti to asi libit podle tvych drivejsich prispevku, ale proste do toho sedne a jede se studenym motorem . Odpada u neho zahrivani na volnobeh, stejne by si jej nemohl dovolit bydli na sidlisti a jezdi do prace pred sestou. -
« Re: Turbodiesel a kopce
:-)... legrace ne?... Jinak si buď jistý, že jsi na tom se zrychlováním lépe, než kdejaký benzín. Také je jasné (gravitační zákon a kdovícoještě), že když jedeš po rovině, konstantní rychlostí a přijde kopec, pro udržení rychlosti musíš dodat víc energie v podobě paliva. -
« Turbodiesel a kopce
Zase jeden blbej dotaz na zkušenosti s TD. Měl jsem představu, že krouťák 220Nm znamená, že auto jede kopec, nekopec. Není to ale pravda, když držím stejnou polohu plynu, dost se to do kopce zpomalí. Takže pro udržení konstantní rychlosti musím do kopce přidávat a z kopce ubírat, řekl bych, že daleko víc než třeba u Felicie benzín. Je to normální? -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
No, problem je ten, ze ty dvere byly tak zboreny, ze to vyklepat nejde (rupla i vnitrni vyztuha (jak se to pise, se z nebo se s ?)). Takze se musely objednavat uplne novy dvere a nez prisly, tak to nejakou dobu trvalo a tak. Je fakt ze to je mozna trochu pomalejsi, ale co, zacal jsem jezdit metrem a docela se mi to libi :-) (nastesti do prace jezdim tak kolem 9-10, a z prace zas az vecer, takze je to docela prazdny :-). -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
To PTD - dobře, kecám, tak teda skoro manželky - snoubenky (v mym případě). Už se těším, až budu mít taky něco lepšího, mým Bavorákem hrozně opovrhuje a odmítá s ním jezdit jako řidička. Asi by si měla zkusit hromadnou dopravu... Za měsíc začínám stavět barák a začínám mít strach, že jí budu muset Mercedesa stejně prodat, až dojde na lámání chleba. -
« Re: Vibrace pri rychlosti kolem 100
No, to sice maznelky vyfasujou stary hajtry, ale ja nic nefasuju, ja si na tom musim narozdil od manzelky vydelat :-). Ale ne, ta fiesta je docela v pohode (proti favoritu je to docela auto a kdyz si vzpomenu, ze bracha ma starou 120ku z roku 1977 - to je teprve sila :-)).
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!
na kolo se prenasi urcity tocivy moment (nezajima mne sila, k cemu taky ???). Ten je dan tocivym momentem motoru v konkretnich otackach a je snizen o ztraty pri prenosu (prevodovka, rozvodovka, diferencial, hridele a pod.). Typicke ztraty byvaji do 20%. Pro vysledny tocivy moment na kole ma prevodovy stupen jedine ten vyznam, ze urcuje konkretni otacky motoru pri dane rychlosti. Takze treba ma-li TDI/90k pri 130km/h cca 2600 otacek a 1.6/74kW cca 3200 otacek (oboji odhaduju, ale to TDI zhruba sedi), budou mit na motoru v dany okamzik tocivy moment 195 Nm x 135 Nm. Takze pri podobnych ztratach v prevodovce a rozvodovce bude na kolech toc. moment ve prospech TDI zhruba podobnym zpusobem. Kdyz ale vezmu treba 4200 otacek TDI (coz odpovida asi max. rychlosti 180km/h, a ta benzinova 1.6/74kW muze v tu chvili tocit cca 6000ot), tak tocivy moment vypada zhruba takto: 140Nm x 110 Nm. Ale to varim z vody, ono u benzinoveho motoru je vyssi vykon a lze to tocit dal. Ale pro schopnost udrzet rychlost napr. do kopce je dulezitejsi tocivy moment a ten je v rozsahu pouzitelnych otacek vyssi u TDI. Cili 1.6/74kW bue rychlejsi, ale do delsiho stoupani na tom pri stejne pocatecni rychlosti bude lip TDI. Stejne jsou to akademicke debaty a kazdy necht si vybere, co jest jeho srdci blizsi. Treba ja nedam na diesel (kor na precipovany) dopustit :-)))