Dieselové motory - tipy a triky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
« Re: Turbodiesel a kopce
V momente najvyssieho krutaku je motor najucinnejsi, teda relativne najuspornejsi. Tiez teoria hovori, ze najucinnejsi je motor pri maximalnej zatazi. To je vsak v rozpore so zivotnostou, motor ma vtedy tendenciu klepat. Teoria je sice dobra, ale jazdit sa podla nej bohuzial neda. Uvital by som, keby som mohol do auta na cas namontovat pocitac, aby som si zistil, kedy je to ako so spotrebou, potom ho vyhodil a jazdil ako chcem. A obcas by som si potom uvedomil, ze to, co robim, mozem robit aj uspornejsie :-) Ale mat ho tam stale, asi by som plakal nad okamzitymi spotrebami pri rozjazdoch, a tie ja milujem. -
« Re: Turbodiesel a kopce
no treba kdyz vyjizdim tu Slezskou Hartu (ten kilometr s 12%-14% stoupanim), tak je nejuspornejsi jet na petku asi 80 km/h
Kdyz to klesne pod 75km/h, je treba netrapit petku, ale dat tam ctyrku, ale aby se udrzela stejne spotreba, musi se zpomalit na cca 55km/h ... Takze odpoved na otazku, jak dosahout co nejnizsi spotreby, je jezdit na co nejvyssi prevodovy stupen pri co nejnizsich pouzitelnych otackach motoru ... ale treba teorie hovori o tom, ze nejuspornejsi je jezdit v rozmezi otacek nejvyssiho toc. momentu a moje prakticke zkusenosti rikaji, ze to neni pravda :-))) Ale to uz zase zabihame k teorii a praxi, tak si prosim uvedomte, ze jsem jenom *, co nicemu nerozumi :-))))) -
« Re: Turbodiesel a kopce
fija> Neurazaj sa. Ivovi asi praskli nervy, lebo si stale obhajoval nieco, comu si evidentne nerozumel. Ale nechajme to tak. Mna stale zaujima, ako je mozne, ze mas taku nizku spotrebu.
A vytiahnem este jeden dotaz, ktory uz mam davnejsie, ale zatial mi nikto neodpovedal. Ako je uspornejsie jazdit do kopca? Na vyssom stupni, ked motor este vladze, alebo na nizsom, ked ide celkom lahko? Neviem, ci to bude rozdielne na benzinaku a dieseli, ale mozno to bude zaujimat aj inych. Fija, ty mas PP, skus sa niekedy pozriet. -
« Re: Turbodiesel a kopce
to fija: odvolavam to, ze jsem te neprimo oznacil za magora, protoze z tveho posledniho prispevku (1030) je patrne, ze jsi zacal respektovat "sedou teorii". To odvolani minim naprosto vazne. Stale se sice nevyjadrujes presne, protoze neplati, ze "kroutak je umerny okamzitym otackam motoru", to plati o vykonu. Kroutak se pouze meni v zavislosti na otackach, ale rozhodne ne umerne. Ale to uz povazuji spise za formalni nedostatky. Jsi na spravne ceste cely problem objektivizovat... -
« Re: Turbodiesel a kopce
uznam leccos, ale urcite ne obecny zaver "kroutak na kole je na petku u 1.6/74kW vyssi nez u TDI/66kW" Ten kroutak neni konstantni, je umerny okamzitym otackam motoru, a ty jsou dany prevodem a rychlosti. Takze treba pri 80km/h na petku bude mit 1.6/74kW vyrazne nizsi kroutak na kole nez TDI/66kW. Je to dano tim, ze TDI ma pri 80km/h vpodstate otacky maxima kroutaku (kolem 1900 ot. je to 210Nm), kdezto 1.6/74kW se sice lehcim prevodem (pomer mezi vyslednym prevodem na petku u techto aut je zhruba 1.40 - tezsi prevod madiesel), ale otackami pri teto rychlosti dejme tomu 2300 ma okamzity kroutak 130Nm, coz je pomer 1.61 pro diesel, takze ten bude mit pri techto podminkach proste navrch. Navic, hybnost tezsiho dieselu pod kopcem je vyssi nez u lehciho benzinu, to nemuzes zanedbavat ... ale nechme disputaci, anebo si pisme mailem, myslim, ze tohle opravdu vetsinu lidi nezajima.... OK ? -
« Re: Turbodiesel a kopce
fija: Ty proste svoju chybu neuznas, ze nie? Precitaj si pozorne prispevok, kde uvazdam sily na jednostlivych prevodovych stupnoch. Tocivy moment je sila na rameno - rameno je v tomto pripade polomer kolesa, ktory je pre obe auta rovnaky. Z toho vyplyva, ze krutak na kolesach je u benzinaku 1.6/74 na 5 prevodovom stupni vyssi ako u TDI66.
Otazka s kopcami: Vo fyzike plati zakon zachovania energie. Pri jazde do kopca sa vykon motora (t.j. energia, ktoru je schopny dodat za cas) premeni na potencialnu energiu a kineticku energiu. 1, Benzinak je lahsi => menej vykonu sa premiena na potencialnu energiu. 2, Benzinak ma v tomto momente vyssi vykon => viacej energie sa premeni na kineticku. 3, Kineticka energia tiez zalezi od hmotnosti => u benzinaku za zvysenie kinetickej energie o rovnake mnozstvo ako u diesela prejavi vacsou zmenou rychlosti.
To je fyzika a nejake grafy z brzdy ju neokaslu nijako. Pre zjednodusenie som neuvadzal straty v prevodovom ustrojenstve a odpor vzduchu. Tocak na brzde sa meria na !kolesach! a prepocitava sa prevodovymi pomermi, aby vysiel tocak na motore. Ine to je s motorovou brzdou, ale vysledny tocak na kolach je ovplyvneny prevodovym pomerom.
cokes: Skus pridat car specific parameters a tam zmen bod zopnutia turba a ine drobnosti a grafy ti budu sediet. Kazdopadne ten program urobil za mna kus prace a ja si myslim, ze je dobry. Aspon dodrziava zakladne zakony fyziky. -
« Re: Turbodiesel a kopce
prisahal jsem si, ze uz nebudu reagovat. Ale nedalo mi to. Vis co, ivosku ? Jdi do vyzkumaku a odstrihni si internet. Protoze plky o magorech a "tech, co neabsolvovali 8. tridu", ty vazne vetsina lidi nemusi. Asi jsi "jiny", asi jsi "ten, co ma vzdycky a za kazdou cenu pravdu", takovy "trosicku komunista", ze ? Doporucuju ti, aby ses chytil za nos, peclive zvazil, co komu pises (a pripustil, ze jsi treba v necem teoreticky vzdelanejsi, i kdyz neni nad praktickou ukazku) a pokud se nejsi schopen ovladat, radsi nepis. Anebo, pokud mas potrebu dale psat, posli to ne sem (aby to nemuseli cist vsichni), ale na muj email fijafija@email.cz, slibuju, ze ti odepisu. OK ? -
« Re: Turbodiesel a kopce
To fija: podivej se na muj prispevek 1005 a uvidis, ze je to totez, co pred chvili napsal davidz. Radsi se vracim do sveho vyzkumaku, protoze komunikovat s magory o "zelenem stromu zivota" je o hypertenzi.
To Verstappen: doporucuji nahlednout do ucebnic 8 tridy zakladni skoly. Vykon = Moment * uhlova rychlost. Je vsak mozne, ze jsi 8. tridu neabsolvoval. To by te omlouvalo.
Přihlásit se • Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!
Navíc pokud při těch praktických pokusech tam nemáš "cihlu" (plně sešlápnutý plyn), tak se musí opatrně zacházet k běžně dostupnýma charakteristikama, který jsou pokud se nemýlím měřený s plným "plynem" a neříkají už tolik o výkonu a krouťáku motoru při částečně sešlápnutým pedálu plynu.
Jinak PP bych taky bral, ale počítám, že bych na něj čučel tak často, že by to zavánělo havárií :-))