Pneumatiky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 26.07.05 22:11
« Boule na pneu
Zdravim, mam dotaz:
je obvykle, ze pneu ma "malou bouli" ci spise nerovnost na boku? Nejedna se o nejakou velikou nerovnost, clovek si toho zrakem ani na prvni pohled nevsimne, az teprve kdyz se prejede rukou po boku pneu, ale je tam.
Nebo uz je to vada pneumatiky?
Diky za info T. -
« Re:
OK, to my teda napiš, ale zkusím si i tipnout - Unionpneu?
Jinak v Savách nehledej německou technologii - ty patří pod Good Year což není německá značka, ale to je buřt. Já zas preferuju japonské pneu - alespoň co se letních týče.
Savy nejsou špatné, obvzlášť v zimních - sám je mám, ale Intensy mi přijdou na AMG opravdu dost málo. -
« Re: Re: Pneu
akorát vyrypuje, aby se o tom tady začalo diskutovat. AMG nemá a i kdyby měl, tak mu v žádném servisu nedoporučí na tak výkonné a rychlé auto Savy... >:D
jo a jinak Intensy jsem měl před toyama a nedá se to srovnávat, hlavně na vodě. Akorát na nich člověk najede o 15tis km víc, což pro mne není to nejpodstatnější... -
« Hergot - nemůžu se rozhodnout...
Nemůžu se rozhodnout jestli Toyo Proxes T1-R nebo Bridgestone RE720 Potenza! Jaký je Váš názor?
Beru to tak - Bridge-současná nej značka, dobré výsledky v testech; :arrow: Toyo-dobrá zkušenost (mám T1-S), novější než RE720, tedy snad vývojově dál.
A pořád ne a ne to rozlousknout... :D -
« Ten muj omyl
No, abych to vysvetlil:uznavam, napsal jsem totalni blbost, ale verte, neni to zpusobeno mou debilitou ( ikdyz to tak vypada) ale zrejme tim, ze jsem delal veci az moc rychle a delal jsem jich vice soucasne :-( jasne, verit mi to nemusite a muzete si o me myslet svoje, ale takova je pravda...
Jinak to Mitsi:Bylo to dostatecne jasne vysvetleno, jenze...viz vyse -
« Re: Re:
Marcelino: len k tym ziletkam, rally neporovnavaj s beznymi autami, tam pouzivaju hroty, keby nie, urcite by tej sirky trosku pribudlo. Ale tiez suhlasim s tym, ze na zimu treba uzsie. Taktiez velmi zalezi, na akom snehu prevazne jazdis a podl toho vyberat pneumatiku -
Marcelino 05.07.05 22:16
« Re:
2 fera2: ajajaj, no zdasa, ze "Fyzika" nebol tvoj oblubeny predmet :roll: on to Mitsi napisal velmi presne a jasne - strucnejsie a vystiznejsie to asi ani nejde :-! no ale zrovna ty si si to vysvetlil presne naopak >:D :roll:
mimochodom uz si videl nejake preteky "rally" asfalt vs. sneh (napr. Francuzko vs. Svedsko a pod.) ? a videl si ten rozdiel v pneumatikach - na snehu jazdia doslova "na ziletkach" - uplne uzucke pneumatiky 8) -
« Re:
Ja mam letni 205/55 R15 a zimni podle vyrobce auta 175/70 R14 a to proto, abych tam mohl dat retezy. Jinak muzu 195, ale pak nesmim retezy. Zvolil jsem 175, potoze casto jezdim do extremnich podminek, kde musim pocitat s retezy. Ale mam vlastni zkusenost, ze uzke pneu se lip prohrabou na pevnejsi podklad a daleko lip se s nima ridi auto. -
« Bez nadpisu
JJ, presne tak jsem si to myslel, jenom jsem potreboval, aby mi to nekdo potvrdil, dik..Ptal jsem se proto, ze hodne casto slychavam opacny nazor a to sice, ze na zimu prezouvaji na mensi kola s mensi sirkou a to mi prislo jako blbost..Hodne lidi tak ale bohuzel jeti :( -
"-- skrytý --" 03.07.05 17:06
« Re: Re: Re: Re: Re: PIRELLI P6
Zimní 165/70 - v tomto rozměru mě velmi příjemně potěšily Continental TS780. Asi první pneumatiky, které svými vlastnostmi předčily moje očekávání. Jen to chce počkat si an nějakou cenovou akci - já na ně natrefil při ceně cca 1300 Kč/kus (165/70R13). -
Marcelino 27.06.05 23:19
« Re: Re: Re: Re: PIRELLI P6
hmm, skus dat nejaky tip ;-) na dobre letne pneu 15" 185/60 a zimne 14" 165/70 ;-)
apropo, uz sa to tu urcite preberalo, len to neviem najst - ako je to s presnostou rychlomera a pocitadla km, ak prezujem napr. spomenute 14"165/70 za 15" 185/60 :?: :*)
ozaj, a co tak poradit aj disky - na Swifte su "4-dierove"... :D -
Marcelino 26.06.05 15:49
« Re: Re: PIRELLI P6
hmm, aky mate nazor na pneu AVON - kedze som si nedavno kupil novy Swift -ale tu lacnejsiu verziu v 14" kolami a chcel by som predsa len podstatne lepsie vyzerajuce auto s 15", tak uvazujem o kupe 15" diskov na leto (pneu 185/60) a tie 14" by som nechal na zimu :-!
inac tie 14" maju obute pneu Continental 165/70 (presny typ si nepamatam a utekat koli tomu do garaze sa mi nechce :*) )- ma s nimi niekto skusenosti? -
"-- skrytý --" 17.06.05 07:20
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A True Story...
centsm: Ano, používání dusíku v kamionové přepravě je už hodně rozšířené. Jenže kolik ta guma musí vydržet (?!): napřed po mnoha desítkách tisíc km první prořezání, pak třeba i druhé, následně min. jedno, ale spíše více protektorování, a jsme na několika stech tisíc km životnostnosti jedné kostry! Tohle se přece s pneumatikou na běžném osobním voze nedá srovnávat!
Ace2: Já tedy nevím, ale za posledních cca 20 let, co používám bezdušové pneumatiky, tak musím s příchodem zimy přifukovat (jak klesá vnější teplota) a na jaře zase upouštět (jak stoupá teplota). Třebaže foukám pouhým vzduchem, nic mi neubývá. A když už náhodou ubývá, tak mám prostě defekt a nebo špatný ventilek (obvykle dojde k jeho poškození při přezouvání), takže je to stejně nutné nutné řešit opravou, nikoli foukáním dusíkem. Kromě toho jsem nucen přizpůsobovat huštění podmínkám (je rozdíl, jestli pojedu příštích několik set km sám, nebo v 7 lidech a navíc se zavazadly) a předpokládáným rychlostem jízdy (to, co je dobré na cestu do Francie, příliš nevyhovuje pro ježdění po Praze). Kam bych přišel, kdybych měl hustit dusíkem, když žádný efekt stejně necítím!
Pravda, toho menšího zahřívání (a tím i menšího nárůstu tlaku v) pneu při dynamické jízdě pod velkým zatížením jsem si rovněž všiml (viz příspěvek centsm), ale přičítal jsem ho menší tepelné roztažnosti dusíku. Takže jsou v zásadě dvě možnosti: buď to opravdu není "jen dusík" (jak píše ace2), nebo (vycházím-li z poučení Marcelina) je to "něco mezi nebem a zemí"... -
"-- skrytý --" 16.06.05 21:51
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A True Story...
Mitsi: žádné reklamní řeči! Nechtěl jsem se zapojovat, protože jsem tady nad věcí, ale někoho nemohu nechat v nevědomosti! Plnění dusíkem má význam pouze u větších rozměrů pneu. U osobáků má význam, jen je-li dusík zdarma, protože jeho nepatrný účinek nevyrovná cenu. Stejně jako "V Power racing" ve Škodě Tudor. Ale čím větší rozměr pneu (větší množství plynu, horší podmínky těsnění a zatížení, vyšší cena a proběh km), tím také větší účinek dusíku díky nulové oxidaci gumy a větším molekulám. Velké pneu se mnohem častěji protektorují a proto nemohou být zteřelé (tady by nepomohl vysušený vzduch). Nevím proč, ale pneu plněné dusíkem mají za provozu nižší teplotu.
Praktický příklad, který jsem tu možná v minulosti uváděl: Máme na stroji namontováno 18 ks pneu 10x24, které jsou zatíženy asi na 110% (nelze technicky řešit jinak). Jsou bez dezénu, pomaluběžné a pracují v běžné teplotě. Při plnění vzduchem jsme jich ročně dělali asi 12-15. Docházelo k separaci vložek od kompaktu, neustále unikal vzduch, praskaly patky. Celý problém se řešil několik let ve vývoji v Matadoru, ale bezúspěšně. Náhrada Matadoru Michelinkami nepomohla, byla jen 4x dražší. Po foukání dusíkem děláme tak 3 do roka a to většinou proto, že si nikdo nevšimne, že je guma poloprázdná a už nevydrží zatížení.
Na osobáku mám samozřejmě dusík, abych nemusel tak často kontrolovat tlak (stačí tak 4x do roka), jiný význam to podle mě nemá. Subjektivně se dusík zdá být měkčí, ale netroufám si tvrdit, zda by se to vůbec dalo metrologicky změřit.
Pro ty, co chtějí kritizovat můj názor: nemám teoretické vzdělání v gumárenském průmyslu, vycházím z praxe v průmyslu a kamionové dopravě, a uznávám, že v jiných podmínkách může být praxe jiná. Pro někoho jen pocit, že je to jiné, může mít neocenitelný význam. -
"-- skrytý --" 15.06.05 13:01
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A True Story...
Pravda, na tu hořlavost jsem zapomněl. S odlučovači vlhkosti ("suchý vzduch") je to rovněž pravda, ovšem jen v podmínkách průmyslových provozů, tj. v daném případě v hangáru (a to ještě dobře vybaveném): na letištní ploše "z baňky" už bude opravdu jednodušší použít spíše bombu s dusíkem... Pokud jde o tepelnou roztažnost, tak tam si opravdu nejsem jistý, že je stejná, jak tvrdíš Ty. Ovšem extra to studovat nehodlám (na to nemám čas a dostatečně pádné důvody), to Ti spíš budu rovnou věřit (třabaže nerad...).
V zásadě se však shodneme: použití dusíku pro plnění autopneu je zbytečný luxus s výrazným placebo efektem a firma Linde vydělá něco navíc! -
Marcelino 15.06.05 12:44
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: A True Story...
to Miro: o takom teste neviem
to Mitsi: ta vlkost sa da odstranit pouzitim "sucheho" vzduchu (bezne pouzivany v priemyselnej technike), nie je nutny dusik. No a teplotna roztaznost dusika a kyslika je rovnaka! Nastuduj si fyziku. A u lietadiel je problem skorej horlavost kyslika pri zahriatej pneumatike, preto sa pneumatiky lietadiel plnia dusikom :!: -
"-- skrytý --" 15.06.05 10:33
« Re: Re: Re: Re: A True Story...
V "atmosférickém" vzduchu je 78% dusíku. Dusík, jako inertní plyn, má mj. tu vlastnost, že jeho tepelná roztažnost je mnohem nižší, než u "zbytkových" složek "atmosféry". Kromě toho guma naplněná dusíkem neobsahuje atmosférickou vlhkost. A právě toto jsou dva klíčové faktory, kvůli kterým se gumy letadel musejí foukat dusíkem: "nahoře" je běžně mínus 60 st. C, "dole" po přistání se guma ohřeje na hodně přes 100 st. C, kondenzace a mrznutí vlhkosti uvnitř gumy poškozuje především vnitřní stranu ráfku z hliníkové slitiny, která pak oxiduje a tím ztrácí pevnost. Ale tohle nás u běžného osobního automobilu asi příliš nezajímá, nebo snad ano? -
Marcelino 15.06.05 10:15
« Re: Re: Re: A True Story...
hmm, tak vlastnosti stlaceneho vzduchu a stlaceneho dusika (tepelne a ine) su takmer identicke - vzduch obsahuje takmer 80%dusika. Takze jedine co moze byt zmysluplna vyhoda plnenia dusikom, je ze vzduch osahuje aj kyslik, ktory sposobuje oxidaciu gumy pneumatiky :idea: , ale kedze za 3 roky pneu aj tak vymenis, pretoze su ojazdene, tak taketo zvysovanie trvanlivosti nema zmysel :roll: , a teda predpokladam, ze sa jedna ciste o reklamny tah pneuservisov a spol. - neverim, ze niekto pozna rozdiel medzi "vzduchom" nahustenymi pneu a "dusikom" nahustenymi - ak si niekto mysli, ze ano, tak sa skorej jedna o "placebo" efekt... 8) -
"-- skrytý --" 14.06.05 09:45
« Re: Re: A True Story...
Jestli jsem tomu dobře porozuměl, tak pojistný šroub na kole má být co nejblíže ventilku - je to tak?
- Rozhodně to není nutné, jde spíše o úzus: pečlivý mechanik to tak prostě udělá. Je to asi stejné, jako když mechanik před spuštěním vozu z heveru nestaví všechna kola ventilkem nahoru, aby při nasazování poklic (kola se utahují, až když auto "stojí na svých") neměl potíže s jejich správným a přesným nastavením vůči ventilkům "na střed díry".
Ještě mi to vysvětlete s tím huštěním dusíkem, pokud se dusíkem nahustí na "studenou hodnotu" tlak se za jízdy sníží???
- To rozhodně ne. Jen se prostě "jízdou nezvýší dostatečně". Dostatečně na to, s jakou hodnotou počítal výrobce vozu při určování hodnot "studeného huštění" (jiné se nepoužívají) za podmínky využití komprimovaného vzduchu. Pokud se už dnes tak hojně používá dusík, měl by výrobce také uvádět dvojí hodnoty: pro huštění vzduchem (standard) a pro huštění dusíkem (preminum). Ale kdo to tak dělá? Osobně jsem se ješně nikdy s "dvojím předpisem" nesetkal.
PS: Ostatně to by pak lidé třeba zjistili, že mezi huštěním vzduchem a dusíkem není z hlediska uživatele osobního vozu žádný rozdíl a nebyli ochotni za to zbytečně platit. Ono totiž auto není letadlo: tam je huštění dusíkem z řady dobrých důvodů už dávno povinné a nahuštění jedné pneu vyjde na cca 30 USD! -
« Re: A True Story...
Jestli jsem tomu dobře porozuměl, tak pojistný šroub na kole má být co nejblíže ventilku - je to tak?
Ještě mi to vysvětlete s tím huštěním dusíkem, pokud se dusíkem nahustí na "studenou hodnotu" tlak se za jízdy sníží???
S tím huštěním je to naprostá pravda, jen jedenkrát se mi stalo, že mi sami od sebe pneu v pneuservisu nahustili na plnou zátěž dle tabulky ve víčku nádrže a rozměru pneu :))
Servisy zásadně utahují vzduchem "na fest" nebo "halabala". Na fest - nebýt mého otce s metrovou trubkou nikdy bych nepřehodil kola zimní-letní, matky naprosto zarvané, tři týdny jsem se děsil defektu, neb jsem byl po operaci a výměnu kola bych nezvládl. Halabala - švagrovi v pneuservise měnili zimní za letní, po vyjetí na dálnici pocítil vibrace - naprosto volné matky na předních kolech (dvě z pěti šly lehce sundat rukou).opět vyjímka - jednou jsem pozoroval mechanika(ten o mě nevěděl), nasadil kolo, našrouboval rukou matky, dotáhl vzduchem, konečné dotažení kol provedl ručně klíčem........kdyby použil monentový, byl bych max. spokojený, ale i tak se mi to líbilo.
Jo ještě si vzpomínám, známému do feldy naprali šrouby přes závit, v zahraničí měl defekt a pronášel ta nejhorší slova v lidské i zvířecí oblasti na adresu servisu na která si jen vzpoměl,.........alespoň to tvrdil :))))) -
« Dunlop SP Sport 01
Dunlop SP Sport 01 ma jednej strane behuna take sikme V. Po bokoch gumy je vyznacena vnutorna a vonkajsia strana, a cakal by som, ze bude oznaceny aj smer otacania, no nie je. Takze ked si tu gumu date na jednu stranu auta, tie V-cka budu dopadat na cestu svojim uzsim koncom, na druhej strane auta zase tym sirsim. Je to normalne ?undefined -
« Bez nadpisu
Pneu BFGoodrich patří k legendární americké značce v rámci koncernu Michelin. Profiler2 je novinka tohoto koncernu.Touring G je výběhový typ. Proto doporučuji Profiler2. Rozdilny je taktez dezen...vychazi z vysokorychlostnich pneumatik s pridanim lamel. Jedna se spíše o sportovnější pneu. Mrkni na www.osobnipneu.cz. -
« Re: Re: A True story...
Pridam jednu skusensost z pneuservisu - obuvali mi zimne gumy na hlinikace a davali ich na auto. Je to maly rodinny podnik, s majitelom sa poznam a je to pan, ktory sa do obuvania a vyvazovania vyzna. Velmi ma prekvapilo, ked mi obuval kolesa na auto a vobec sa netrapil tym, na kolko nafukat gumy. Ked som sa ho na to spytal, tak odpoved bola: Vam dam trosku viacej, tak 2.1 atmosfery, mate tazke auto. Samozrejme na poziadanie ich dofukol, len mi trosku behal mraz po chrbte ked som si pomyslel, ze by isla do servisu neznala manzelka. A trosku ma mrazi, ked viem, ze po okoli jazdi vacsina aut prezutych prave v tomto pneuservise.
BTW velmi malo ludi ma cit pre auto. Casto vidim na cestach auta, ktore maju viditelne nerovnako nafukane gumy vpravo/vlavo. A potom vam budu tvrdit ake skvele jazdne vlastnosti ma ich auto. Robit pre beznych uzivatelov auta, ktore maju namakany podvozok a presne riadenie je zbytocne. Hlavne aby malo ich auto vela tocaku v nizkych otackach :'-( -
"-- skrytý --" 30.05.05 10:07
« Re: A True story...
Loop: Ti, kdož foukají dusíkem, si obvykle velmi pochvalují, jak pohodlným se jejich autíčko stalo. Jak by také ne, oni totiž jezdí na podhuštěných pneumatikách!!!
Jde v zásadě o to, že výrobci aut velmi dlouho testují, aby našli optimální huštění. Jenže předpis o huštění se vztahuje na "studené gumy" (za takové jsou považovány jen do momentu ujetí cca 600 metrů) a nikde se nic nepíše o tom, kolik má potom taková guma např. při rychlé jízdě po dálnici. A přesně tady ja "zakopán pes": výrobce vozu moc dobře ví, na jakou úroveň stoupne za daných podmínek tlak v pneu a počítá s tím, resp. tomu přizpůsobuje předpis pro "studené" huštění. Jenže ten, kdo fouká dusíkem, fouká rovněž na předepsanou "studenou" hodnotu, ovšem tlak při jízdě pak může mít mnohem nižší, než je ten potřebný... -
« A True story...
No,zajimavy poctenicko.Bohuzel,takhle funguje velmi mnoho pneuservisu.Pokud tomu clovek nerozumi,tak je fakt v haji.Bohuzel se muze stat,ze i v urnovem.(nikomu nepreju - tfuj,tfuj,tfuj)Z e-shopu doporucuju www.pneushop.cz - parkrat uz jsem osobne vyzkousel a maximalni spokojenost!!!Vcetne rychle odpovedi v ceskem jazyce na mailovy dotaz,trebaze se jedna o firmu z Hannoveru.Mimo jinne,zaujalo me,jak Mitsi pise o zvysenem tlaku v pneumatikach pro provoz nad 160km/h.Dotaz A:Mas k tomu nejaky konkretnejsi klic???Nad tuto hranici se pohybuji dost casto,ale pneu mam na tlak podle vyrobce na hodnotu pro dalnicni provoz/plne zatizeni.Dostacujici???Dotaz B: Nafoukani pneu plynem.Na jakou hodnotu?Vyhodou by melo byt,ze se tolik nemeni (nezvysuje) tlak v pneumatice v zavislosti na jizde (teplote).Ale,neni s tim zvysenim tlaku uz pocitano?Priklad (zcela hypoteticky!):mam v pneu tlak 2 atm. a pri jizde po zahrati 2,6 atm. S plynem bude hodnota asi mensi....... -
"-- skrytý --" 27.05.05 11:22
« Re: Re: A True Story...
R.Bar.:
- Železnou tyč s sebou nevozím, třebaže rovněž mám hliníkáče. Kola si totiž přehazuji sám a utahuji s vlastním "kvalifikovaným odhadem", třebaže momentový klíč vlastním.
- To auto nestálo půl mega, ale nejmíň mega. Na měřák i kompresor samozřejmě má, jenže u něj by vlastnictví těchto předmětů bylo stejně zcela zbytečné...
Albatros:
- Spei na Proseku. -
« Re: Re: A True Story...
to já si poctivě nastavuju na zimní pneumatiky omezovač, dobrá a jednochudá funkce to auta. Jinak pneuservis by měl lepit do auta nálepky uporoznující na nižší rychlostní limit. Když mám půjčené náhradní auto ze servisu, tak mají všechna auta na palubce výstražnou nálepku "MAX 210 km/h" -
"-- skrytý --" 26.05.05 18:01
« Re: A True Story...
Jako můj šéf: "uděláme to spolu" = uděláš to ty, já se budu motat kolem, a zdržovat, takže ti to bude trvat 2x tak dlouho.
Zásadní problém vidím v tom, že pneuservis ochotně namontuje a nasadí gumy s libovolným rychlostním indexem na libovolné auto, aniž by zákazníka prokazatelně upozornili, že mu jde o krk.
Zákazník nemusí být odborník, zákazník je prostě uživatel. V tomto případě má morální zodpovědnost ten pneuservis.
Když mi lékař naordinuje nějaký zásadnější lék, tak se taky zajímá o alergie nebo stav jater - stará se aby mě jeho odborný zásah nezabil. A totéž by mělo být v (pneu)servisu.
Hypotetický příklad:
Přivezu do servisu ojetinu, která už má něco najeto a byla v tom polosyntetika. Když řeknu, že bych chtěl plnou syntetiku, protože ta je podle reklamy v TV nejlepší, tak očekávám, že si někdo najde těch 5 minut a vysvětlí mi, že to není dobrý nápad. A na závěr se zeptá, jestli na té syntetice stále trvám ....
----
... víc jak 190 stejně nikdy nejel ...
Jednou půjčí auto synovi/bráchovi/švagrovi, a ten se mu v tom zabije. Ušetřených 500 Kč se mu fakt vyplatí ...
---
Když si táta kupoval zimní gumy, tak mu zkusili podstrčit T namísto H a pak nabízeli slevu, aby to nemuseli měnit. Poslal jsem je do háje. Táta se tak trochu tvářil, že dělám zbytečné problémy. O půl roku později jsem se doslechl, že si táta, jen tak ze zvědavosti, zkoušel jak to jede v rychlostech kolem 200 km/h. Člověk by řekl: starší rozumnej pán, znám ho, normálně jezdí do 160 km/h, pneu H jsou pro nej zbytečný. A přitom je to velkej kluk jako my všichni ostatní. Přistoupit tehdy na ty T, tak jsem dnes možná bez otce ... (Auto má v techničáku požadavek na index V a rychlost 200 km/h nejspíš není problém)
-----------
Slinice jsou plné šílenců, kteří autům rozumí víc, než výrobci:
"...Ja som jazdil Dunlop Wintersport M3 s limitom 190 km/h a jazdil som 200 aj 210 km/h a nič sa nestalo..." - viz. [odkaz]
Zaplať pánbůh za to, že tachometry přeměřují ... -
"-- skrytý --" 26.05.05 17:09
« A True Story...
Skutečně se stalo v období posledních 7 dnů:
Kamarád mne požádal o asistenci při výměně kola po defektu. Ovšem ukázalo se, že „asistence“ spočívá v tom, že to prostě udělám já. On totiž defekt nikdy neměl a kolo si sám vyměnit neumí. Třebaže to auto je staré 4 roky, hever nebyl nikdy použit (na přehazování zimních/letních kol jezdí pravidelně do pneuservisu) a rezerva „samozřejmě“ nikdy nedofoukaná. Práce žádná slast, jelikož takhle debilní hever jsem dlouho neviděl a nedělat to na rovné betonové ploše garáže, tak nevím nevím... Naštěstí šlo o zadní kolo, takže zvedání lehkého zadku bylo ještě zvládnutelné, přední kolo bych u krajnice na cestě s využitím této techniky rozhodně měnit nechtěl: i u zadku jsem myslel, že tu subtilní kličku heveru spíše ukroutím, než se mi to podaří vyheverovat do potřebné výšky.
Matice kol dotaženy „samozřejmě“ pneumaticky, takže jsem se dost naskákal na klíči – a to on byl na přehození gum ze zimních na letní (obě sady na discích) těsně před posledním víkendem. Na hliníkáčích má pojistné matice s ozdobnými krytkami („falešný“ šestihran). Jenže v autě vozí pouze to, co k němu dostal při koupi nového (v zahraničí), takže ty krytky není čím sejmout – ve výbavě je totiž pouze a jen ten hever a klíč na kola, nikoli však už byť jen obyčejný šroubovák.
K defektu došlo během víkendové dlouhé cesty (1000 km), kdy podle svých slov udělal rychlostní rekord trati, kterou jezdí pravidelně: místy jel „až“ 190 (jinak jemu je vlastní spíše styl tzv. „při zdi“). Pro pořádek podotýkám, že jeho auto jezdí v pohodě 220, jenže on s ním takto nikdy nejel, mj. proto, že se jedná o typického představitele sorty lidí, kteří se „děsně bojí o kejhák“ (to mi ale vůbec nebrání v tom mít ho rád, jelikož je to jinak opravdu distingovaný člověk a vynikající kamarád). Po sejmutí kola jsem na pneumatice nenašel žádné poškození, tedy kromě nevratně vyhřátých středů bočnic v důsledku dlouhodobé jízdy na podhuštěné pneumatice. Ptal jsem se ho, zda tomu jeho jinak neobvykle vysokému tempu přizpůsobil huštění: zíral na mne velmi nechápavě, tak jsem mu ukázal samolepku na kořeni sloupku B u dveří řidiče s tabulkou huštění a zřetelným upozorněním na potřebu podstatného zvýšení tlaku při rychlostech nad 160 km/h. Jenže on sám NIKDY tlak v pneu nekontroloval: neumí to, nemá čím (měřák nevlastní) a domnívá se, že je to starost především pneuservisu, kam chodí 2x ročně a kde byl před několika dny na přehození zimních kol za letní!!! Osobně se proto domnívám, že k úniku tlaku z pneu (a následnému nenávratné poškození bočnic) došlo právě v důsledku její podhuštěnosti v kombinaci s vysokou rychlostí: dynamická deformace vede totiž až k odchýlení patky pneu od rantlu ráfku a tudy pak k úniku tlaku. Pikantní na tom je pak zj. jeho tvrzení, že při jízdě nic nepozoroval, auto se chovalo normálně a sedělo jako vždy. Jenže na té poloprázdné gumě musel ujet nejméně několik desítek km, což se „samozřejmě“ nemohlo neprojevit na jízdních vlastnostech…
Kamarád potřeboval problém rychle vyřešit, jelikož tento víkend pojede opět tutéž štreku a bez rezervy to nechce riskovat. Jako nejjednodušší se mně osobně jevilo koupit jednu novou stejnou gumu (stále se prodává), a tu pak zkombinovat na jedné nápravě s nejetou, byť starší rezervou. Pneuservis mu nabídl Barumky a Matadorky skladem, jakékoli jiné gumy dle vlastního výběru do druhého dne, ovšem za podstatně více peněz (avizována cena nad 5 tis. Kč/kus, přičemž „čs. gumy“ by byly za polovic). „Čs. gumy“ jsem mu vymluvil a v počítačové sjetině cca 25 gum patřičného rozměru a rychlostní kategorie jednoho nejmenovaného e-shopu označil 4, které já osobně považuji „za vhodné“ speciálně na jeho vůz sportovního střihu, plus onu stále ještě dodávanou gumu původního obutí (podotýkám, velmi zachovalého – zbytkový vzorek okolo 4-5 mm, gumy z 15. týdne r. 2000). On sám služeb e-shopu nemohl a nechtěl využít kvůli dodací lhůtě 5 dnů. Mnou navržené gumy z e-shopu se pohybovaly v cenovém rozpětí 2500-2900 Kč.
Jenže tento přehled příliš nepotěšil pneuservis: z „jakékoli gumy dle vlastního výběru do druhého dne“ se nakonec vyklubala pouze jedna z pěti mnou označených (přestože každá byla jiné značky, tedy pravděpodobně i od jiného velkoobchodního dodavatele) a ty prodejní internetové ceny jim poněkud vyrazily dech. Ukázali se však býti skutečnými profíky: jedinou kontrolní otázkou ohledně osoby, která „učinila výběr“, se jednoduše dopátrali toho, že kamarád věci vlastně vůbec nerozumí a je dirigován někým jiným (tedy mnou) a „už byl jejich“! Pak to šlo ráz naráz: příslib, že se pokusí „něco udělat“ se svou cenou, aby se přiblížili té z e-shopu; dotaz na max. rychlost, kterou kamarád jezdí (při 190 mu přece musí stačit guma v H, tedy do 210, s čímž on souhlasil – pozn.: na jeho auto jsou v techničáku předepsány gumy ve V, což má plné opodstatnění; navíc cenové srovnávání gum v H a V je přinejmenším silně nefér); montáž trvající déle, než bylo původně slíbeno; neschopnost namontovat rezervu zpět do dna zavazadlového prostoru tak, aby se do ní vešla i vložka s heverem a klíčem na kola; nafoukání (možná „jen“ jeho naúčtování) kol dusíkem přes výslovné přání použít normální komprimovaný vzduch (z důvodů, které můžu, ale pro nedostatek prostoru nechci rozvádět) a faktura s textovým doplňkem jakoby zbavujícím pneuservis veškeré odpovědnosti v případě absence kontroly utažení kol po ujetí 50 km.
O tom kamarád rovněž nikdy neslyšel (!), takže následovala jeho opětovná prosba o asistenci z mé strany. Když jsem k jeho auto přišel, úplně jsem se zhrozil: on si nakonec nechal vyměnit všechny 4 gumy! Odvětil, že jemu jde přece především o bezpečnost…(nikoli o peníze)!!! Kromě dvou protilehlých nedotažených matic na levém předním kole byly všechny ostatní zatažené „nafest“ pneumaticky (na hliníkáčích, byť s ocelovými vložkami!), pojistné matice nebyly na obvyklém místě u ventilku, ale na každém kole tak, „jak jim to přišlo pod ruku“, a tlak na všech kolech „tak něco mezi tím, co je předepsáno pro předek a co pro zadek“. Když jsem se ho zeptal, co udělal s těmi třemi ještě dobrými gumami, odpověděl, že u každé zaplatil po 30 Kč za „ekologickou likvidaci“. Vzhledem k jejich stavu předpokládám, že pod „ekologickou likvidací“ nutno v daném případě chápat odprodej za min. 1000Kč/kus dalším zákazníkům onoho pneuservisu.
Ale kamarád je přesto velmi spokojen. Sice po oněch prvních 50 km nepoznal žádný rozdíl oproti původnímu obutí (pro pořádek dodávám, že jeho původní a současné gumy mají, resp. by měly mít dost odlišné vlastnosti…), ale hřeje ho dobrý pocit, že udělal maximum pro bezpečnost svou a své rodiny. Radost mu nezkalilo ani mé nehlubší rozhořčení nad nepoctivým a neprofesionálním postupem pneuservisu, který ho nejenže podvedl, ale současně vystavil postihu v případě silniční kontroly či dokonce havárie, jelikož má teď na autě nepředpisové gumy: nuž co, na STK prý půjde v zimě na zimním obutí a víc jak 190 stejně nikdy nejel…!!!
Takže vážení přítomní, vězte, že kolem nás se po silnicích prohánějí doslova neřízené střely v podobě „pětihvězdičkových“ (NCAP) aut s vysokou mírou aktivní bezpečnosti a s takovými řidiči za volantem, kteří nikdy a za žádnou cenu nebudou při řízení úmyslně riskovat, ale zato kliďánko jezdí na podhuštěných gumách! Co k tomu dodat? Takhle totiž v praxi končí jakékoli úsilí kohokoli (ať už výrobců aut, legislativních orgánů, zájmových sdružení…) zvýšit úroveň bezpečnosti aut a silničního provozu… -
"-- skrytý --" 24.05.05 10:30
« Re: Unik vzduchu
Vadný ventilek ? V pneuservisech doporučují při každém nasazení na disk (přehození zimní/letní) dávat nové ventilky. Protože jim ale zákazníci nadávají, když vidí naúčtované nové ventilky, tak to mnohdy nedělají.
Mi během dvou měsíců od nasazení pneumatik ušly postupně 3 ze 4 pneumatik - ventilky byly asi 5 let staré ... -
"-- skrytý --" 24.05.05 09:04
« Unik vzduchu
Unika mi vzduch z jednej pneu.(pz). Za 14 dni pokles z 2.75 na 2.45. Ostatne pneu su ok. V pneuservise to pozerali vo vode, ale nic neojavili.
Co to moze byt?
Ten unik je asi tak mali, ze su bubliny velmi male, ale nechce sa mi kazdy tyzden dofukovat :'-( .
Co by ste poradili? -
« Nalehava prosba, jake obuti na Feldu
Zdravim vsechny a zaroven prosim o pomoc, jake letni gumy jsou nejlepsi pro Felicii s 60kw, HP podvozkem:Mam 2 favority Continental EcoContact 3 a Bridgestone B 330 Evo..Tak ktery je lepsi, ci snad jeste nejaka jina volba?Diky moc, odpovedi muzete posilat i na mail, ale neni to podminkou..DIky -
"-- skrytý --" 26.04.05 09:45
« Re: Tiché gumy
Problém je v tom, že po prezutí zo zimných Matador MP 58 na letné 4- ročné Michelin Energy došlo k zásadnému zvýšeniu hlučnosti na suchom povrchu. Je to ale na Golfe II, kde utlmenie podvozka nie je na súčasnej úrovni a preto je tento rozdiel výraznejší. Toto isté sa ale vyskytlo aj na služobnej Fábii, kde som prezul zimné Matador MP 58 za Kléber Viaxer s hlučnosť išla tiež nepríjemné hore. -
« Re: Re: Re: Re: Tiché gumy
matuS: spíš si myslím že jsem se k těm limitům nedostal. Jak jsem psal mám najeto jen 1000 km a rozhodně nic nezkouším za každou cenu, z pomalé jízdy by mě asi moc lidí taky nenařklo :). Až se dostanu k limitům dám vědět jaké byly pocity, zatím vše bylo jak po kolejích. Pokud víš o nějakých slabinách, rád se o nich dovím víc, já jsem zatím nic podstatného nezjistil :).
PS: souhlasím, že pokud člověk na sněhu pneumatiku neutrhne, tak to nejsou žádné "psíkusy", asi bych takovou pneumatiku ani nechtěl - přijít o tu zábavu by byla škoda. Nicméně na zimní Alpiny jsem slyšel jen chválu.







