Pneumatiky
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 26.09.05 20:36
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
to Mitsi:No me vomeje :-) Ja prave naopak koukal na vysledky testu a prave jsem se rozmyslel mezi P7 a Bridgestone Potenza RE 720 :!: A jak tu ctu tak asi nejsou nic moc, tak fakt uz nevim dle. ceho se ridit.Ted mam na aute Continental sport contact2 a zda se mi ze moc nevydrzeli.Mam na nich nejeto cca.35000km a jsem tak 1,5mm nad kontrolnimi ploskami proto uvazuji o zmene a "slibuju" si od techto dvou typu vetsi kilometrovou trvanlivost. -
"-- skrytý --" 26.09.05 18:47
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
"... kdy jsem kupoval několik sad pneumatik na mnou provozovaná vozidla podle výsledků testů, např. Pirelli P7, Bridgestone RE720, Goodyear Ultra Grip 6, Michelin Primacy, Continental Premium Contact, ... "
No já jako součást výběru zimních pneu koukám i na tvar dezénu a pokud se mi zdá některý rys podezřelý či nelogický, tak se radší podívam po pneu, která mi dává větší smysl. Ne že bych byl nějaký odborník přes pneumatiky, nebo že bych si myslel, že si v hlavě odsimuluji chování pneumatiky na sněhu. Jenomže když se mi zdá, že se pneumatika s daným vzorkem nemá do boku o co opřít, tak ji prostě nevyberu, A tohle je případ UG6. Věřím, že v přímém směru měla famózní záběr, ale do stran to klouzat prostě muselo.
Smutné je, že z testů to mnohdy vyčíst nejde, protože testovací jezdci jsou schopni jet tak, jak já nikdy nepojedu - dokážou obejít slabiny a využít předností dané gumy. Na rozdíl od nich já potřebuji pneumatiku, která bude celkově dobře vyvážená, protože řízený smyk a podobné vylomeniny nejsou nic, co by mě lákalo. -
"-- skrytý --" 26.09.05 17:59
« Re: pneu-novinky RUN FLAT zima 2005
e-pneu: Nemáte náhodou k dispozici informaci o kolik jsou runflat pneu těžší než standardní provedení? Zajímá mě to jen pro zajímavost, takže by mě potěšilo uvedení informace k libovolnému běžnému rozměru, třeba 195/65R15. -
Marcelino 26.09.05 00:23
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Hmm, mas pravdu, niet nad osobnu skusenost...
ale zaujal ma vyvoj vysledkov testov a tvar dezenu: napr. Goodyear Ultra grip 6 vs. 7 a Continental TS 780 vs. 800:
zatial co v testoch v 2004 kraloval TS 780 a aj uzivatelia tieto continentalky len chvalia tak novinka TS800 vzbudzuje u mna rozpaky - v teste 2005 "prepadol" a dezen ma dost podobny neuspesnemu Goodyear UG6, ktory v testoch 2004 "prepadol" a tiez uzivatelia na dost nadavaju...
... a naopak novinka Goodyear UG7 v teste 2005 slavila uspech, ale dezen pripomina skor kombinaciu, alebo prerobenu neuspesnu UG6 smerom k obrazu uspesnej TS780-ke :idea:
ale vzhladom na to , ze to boli testy v 2004 na rozmer 14"165/70 a teraz to boli v 2005 na rozmer 14"175/65, tak to asi celkom nejde porovnavat 8-s
...ale pravdepodobne vsadim na istotu a kupim minulorocny model Continentalu TS780 rozmeru 14"165/70 :idea: -
"-- skrytý --" 25.09.05 22:14
« Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Moje zkušenost je taková, že v podstatě jsem se vždy při volbě pneu podle testů seknul. V podstatě nejvíce jsem byl překvapen, když jsem střelil naslepo podle úplně zcestných kritérií typu "zimní gumy zadarmo k novému autu" nebo "nové gumy jen na jednu zimu". Proto bych jako první kritérium při rozhodování vyřadil cenu: především ta podle mého názoru v dnešní době nemá žádný vztah k reálným vlastnostem pneumatiky.
PS: Asi jsem divný, ale v průběhu posledních let, kdy jsem kupoval několik sad pneumatik na mnou provozovaná vozidla podle výsledků testů, např. Pirelli P7, Bridgestone RE720, Goodyear Ultra Grip 6, Michelin Primacy, Continental Premium Contact, jsem byl nejvíce nadšen zimními Avon CR75 a CR85 (snad jsem se nespletl v označení), třebaže nyní jezdím na Nokianech WR, a celoročními Tigar TG621 (vyrobeno v SČH - Vojvodině). Ano, málo vydrží, ale zato "podrží" a kus za méně než 40 Euro, no nekupte to... Zato soused na chatě má původní letní Micheliny na Fordu Mondeo přes 7 let. Je jimi nadšen, jelikož dospěl do stadia, kdy se už dále neopotřebovávají - prostě "zkameněly" (až bude potřebovat někde zabrzdit, tak nevím, nevím). Co je lepší...? -
"-- skrytý --" 25.09.05 21:55
« pneu-novinky RUN FLAT zima 2005
BRIDGESTONE Blizzak LM-22 RFT
CONTINENTAL WinterContact TS790 SSR
CONTINENTAL WinterContact TS810 Sport SSR
DUNLOP SP WinterSport M3 DSST
DUNLOP SP WinterSport M2 DSST
GOODYEAR Eagle Ultra Grip GW-3 EMT
MICHELIN Pilot Alpin 2 Zero Pressure
PIRELLI Winter 240/210 Snowsport Run Flat
PIRELLI Winter 240/210 Sottozero Run Flat -
Marcelino 25.09.05 21:26
« Re: Re: Re: Re: Re:
No tak tieto Continental si planujem kupit na zimu aj ja, akurat rozmer 14" 165/70 na moj Swift....
...no a potom budem mat celu zimu na premyslanie ci sa mi oplati predat moje letne Continental EcoCon3 14" 165/70 a zainvestovat do kupy 15" diskov a pneu 185/60, :roll: alebo to budu vyhodene peniaze a zostanem na tych uzkych 14"- kach (myslim, ze min. za dazda by mohli byt stavajuce 14"165/70-ky lepsie ako 15"185/60) -
"-- skrytý --" 25.09.05 19:50
« Re: Re: Re: Re:
Na Felicii jsem se zamiloval do Continentalu TS780 (165/70R13).
V rozměru 195/65R15 bych volil Dunlop 3D - zdá se, že oproti Dunlop M3 do dezénu přidali hrany,které zlepší směrové vedení, což byla jediná slabina, kterou na jsem na M3 našel.
V pneutestech se znažím voli testy tak, aby byla stejná či blízká šířka běhounu s mým rozměrem. Dávám přednost testům u kterých jsou výsledky měření (číslo + fyzikální jednotka) a nejen subjektivní hodnocení redaktorů. Pak si určím jaká kritéria jsou pro mě nejdůležitější, podle toho zvolím dvě nebo tři nejlepší pneu a z těch si vyberu podle ceny.
Např. pro mě není důležitý záběr na sněhu, ale aquaplaning, brzdná dráha na mokrém a směrové vedení vyjádřené příčným zrychlením a hluk. Některé pneu mají zcela jasně provedenou optimalizaci na záběr na sněhu, ale jejich boční vedení je propadák.
Když jsem vybíral naposledy, tak se do finále dostal Dunlop a Continental, dle ceny vyhrál Dunlop.
Jo a předem vyřazuji Pirelli, protože nevěřím v italskou výstupní kontrolu a technologickou kázeň. Jo já vím, že Pirelli, Alfa Romeo, Brembo, ... jsou skvělý značky. Jenomže aniž bych se na něco takového ptal, tak mi můj dodavatel pneu mezi řečí řekl: "Pirelli jsou skvělý, ale občas nejdou vyvážit". A přesně tohle naprosto odpovídá mým dosavadním zkušenostem s italskými výrobky. -
"-- skrytý --" 25.09.05 19:37
« Re: Re: Re: Re:
Pro jistou, ale stále velmi limitovanou extrapolaci výsledků testů platí toto pravidlo: pokud mne zajímá guma v netestovaném rozměru, tak se mohu orientovat výsledkem testu stejné gumy v nejbližším rozměru stejného profilového čísla (např. 185/65x14 je přirovnatelné je 195/65x15), případně ještě v kombinaci se stejnou rychlostní kategorií (tj. porovnávat "T" s "T", nikoli už ale s "H"). Vše ostatní je bohapustá spekulace!
Pokud Tě zajímají moje zkušenosti, nalistuj si mé starší příspěvky v této rubrice. -
pilotpilot 25.09.05 18:39
« Re: Re: Re:
Dost nepotěšitelné, v testech se stejná značka v různých rozměrech umístí jinak....podle čeho potom vybrat!?
Pár let jezdím služebně Fabii, a i předtím pneu maximálně 185/.. R14 ať u služeb nebo soukrom aut. Teď ale potřebuji zimní 195/60 R15, kterýžto rozměr js dosud nejezdil.
Na čem jezdíš ty, Mitsi, a vy ostatní? -
"-- skrytý --" 25.09.05 14:04
« Re: Re:
Michelin Alpin? Ani náhodou! Ale prý snad existují nějaké povedené rozměry (záleží, kde a z jaké směsi byly vyrobeny), jenže zjistit, které to jsou, je téměř nemožné. Proto také tak diametrálně odlišné výsledky v testech. Nebo snad kvůli ceně za inzerci v tom kterém časopise...?! -
"-- skrytý --" 16.09.05 16:18
« Bez nadpisu
Dunlop M3 v tomto rozměru jsem zvolil na ježdění po dálnicích a velkých silnicích - výborný odvod vody a břečky, celkově dobré vlastnosti za vyšších rychlostí na suchém i mokrém podkladu. V horách na husté břečce a sněhovém podkladu mě trochu překvapilo slabší boční vedení. Do hor bych volil asi Continental, na dálnice a větší obvykle udržované silnice bych opět volil Dunlop M3.
O Goodyearu nic nevím.
Tam kde jezdím já platí, že zima = převážně sucho či mokro, občas břečka, málokdy uježděný sníh. Podle toho jsem volil a zvolil Dunlop M3. Nezapomeň dodržet předepsaný rychlostní index, obzvlášť pokud občas rád jezdíš rychle a máš-li rychlejší vůz. -
« Dunlop x Goodyear
Zdravím,
zima se blíží a tak se poohlížím po zimních pneumatikách. Uvažiji o letošních novinkách a to o Dunlop Wintersport 3D a Goodyear Ultra Grip 7 v rozměru 195/65/15, ale nevím pro které pneu se rozhodnou. Cena Dunlopu je 1860,-Kč a Goodyearu je 1900,-Kč (www.pneunet.cz).
Cena hovoří pro Dunlop, ale mi se spíše jedná o jízdní vlastnosti než o cenu.
Mate-li nějáke zkušenosti (i se staršími typy) tak prosím pište. -
"-- skrytý --" 12.08.05 09:26
« Zkušenosti se změnou rozměrů pneu.
Prosím přispěvovatele o osobní a praktické zkušenosti se změnou rozměrů osazení vozidla (osobní) v rozměrech pneu - samozřejmě schváleného rozměru.
Ideální postřeh by byl pneu stejného výrobce např. Pirelli či Barum.
Příklad:
stávající osazení 165/65x14 na 185/55x15 případně 195/45x16.
Děkuji za věcné postřehy. -
matuS 10.08.05 14:24
« Re: Re: Sjíždění pneu
lenze tie premacy su v dazdi naozaj biedne.
teraz mam CPC2 (215/55/16) stoja tolko co premacy a neda sa to s nimi porovnat (premacy som mal predtym) - sedi to ako pribite
zatial mam na nich iba 4000km, takze nemozem sluzit co sa tyka zivotnosti, ale zevraj su OK -
"-- skrytý --" 10.08.05 13:27
« Re: Sjíždění pneu
Nejvíc se nesjíždějí při hrabání, protože to se protáčejí. Nejvíc trpí, je-li tvůj vůz vybaven protiprokluzem a ty se rozjíždíš s jeho využitím, tedy stylem plyn na podlahu a TRC ať se stará.
CSC2 jsou optimalizované na vysokou přilnavost, nikoliv na dlouhou výdrž. Chceš-li výdrž, kup si třeba Michelin Pilot Primacy - ale oproti CSC2 budou ve všem kromě výdrže horší, zejména na mokru. Ale vydrží ti 40 000 až 70 000 km, podle stylu jízdy -
« Re: Sjíždění pneu
CSC2 205/50R17 89V mi zatial vydrzali 42t km. Ale uz nemam ani milimeter a budem na znackach opotrebenia. Predne/zadne su zjazdene skoro rovnako. BTW tiez sa zo zaciatku minali velmi rychlo, ale cim menej mali dezenu, tym menej z nich ubudalo. Tu zvysnu tretinu budes likvidovat tak isto dlho, ako tie prve dve. -
« Sjíždění pneu
Můžete prosím napsat vaše zkušenosti, jak se vám sjíždějí pneumatiky? Po kolika km přední a po kolika zadní.
Moje přední Continental CSC 2 225/45 17´´ po 10tkm ze dvou třetin sjeté - normální jízda, žádné hrabání. Dle mého názoru je to čím dál větší bída, ať máte jakoukoli pneu. -
Marcelino 29.07.05 09:17
« Re:
2 AgnusDei:
teda sorry, bez urazky, ale teraz jazdit na zimnych gumach ?!? uff... clovece a "neplava" ti to auto, da sa s tym vobec bezpecne zabrzdit ? - teda ja by som ta na nemecku dialnicu urcite nepustil >:-[]
a naviac tie zimne gumy v letnych horucavach velmi rychlo odrovnas... :? -
"-- skrytý --" 27.07.05 08:21
« Re: Re: Boule na pneu
Je to úplně normální: Jedná se o místo vazby/přeplátování. Někdy je výraznější, někdy téměř neznatelné. Ale u radiálek je tam vždy. Důležité je, aby se tato boule/prohlubeň nezvětšovala. Ostatně i kdyby k tomu došlo, měl by to zkušený řidič poznat při řízení: dojde totiž ke změně ovality a valivého odporu postižené pneu. -
"-- skrytý --" 26.07.05 22:11
« Boule na pneu
Zdravim, mam dotaz:
je obvykle, ze pneu ma "malou bouli" ci spise nerovnost na boku? Nejedna se o nejakou velikou nerovnost, clovek si toho zrakem ani na prvni pohled nevsimne, az teprve kdyz se prejede rukou po boku pneu, ale je tam.
Nebo uz je to vada pneumatiky?
Diky za info T. -
« Re:
OK, to my teda napiš, ale zkusím si i tipnout - Unionpneu?
Jinak v Savách nehledej německou technologii - ty patří pod Good Year což není německá značka, ale to je buřt. Já zas preferuju japonské pneu - alespoň co se letních týče.
Savy nejsou špatné, obvzlášť v zimních - sám je mám, ale Intensy mi přijdou na AMG opravdu dost málo. -
« Re: Re: Pneu
akorát vyrypuje, aby se o tom tady začalo diskutovat. AMG nemá a i kdyby měl, tak mu v žádném servisu nedoporučí na tak výkonné a rychlé auto Savy... >:D
jo a jinak Intensy jsem měl před toyama a nedá se to srovnávat, hlavně na vodě. Akorát na nich člověk najede o 15tis km víc, což pro mne není to nejpodstatnější... -
« Hergot - nemůžu se rozhodnout...
Nemůžu se rozhodnout jestli Toyo Proxes T1-R nebo Bridgestone RE720 Potenza! Jaký je Váš názor?
Beru to tak - Bridge-současná nej značka, dobré výsledky v testech; :arrow: Toyo-dobrá zkušenost (mám T1-S), novější než RE720, tedy snad vývojově dál.
A pořád ne a ne to rozlousknout... :D -
« Ten muj omyl
No, abych to vysvetlil:uznavam, napsal jsem totalni blbost, ale verte, neni to zpusobeno mou debilitou ( ikdyz to tak vypada) ale zrejme tim, ze jsem delal veci az moc rychle a delal jsem jich vice soucasne :-( jasne, verit mi to nemusite a muzete si o me myslet svoje, ale takova je pravda...
Jinak to Mitsi:Bylo to dostatecne jasne vysvetleno, jenze...viz vyse -
« Re: Re:
Marcelino: len k tym ziletkam, rally neporovnavaj s beznymi autami, tam pouzivaju hroty, keby nie, urcite by tej sirky trosku pribudlo. Ale tiez suhlasim s tym, ze na zimu treba uzsie. Taktiez velmi zalezi, na akom snehu prevazne jazdis a podl toho vyberat pneumatiku -
Marcelino 05.07.05 22:16
« Re:
2 fera2: ajajaj, no zdasa, ze "Fyzika" nebol tvoj oblubeny predmet :roll: on to Mitsi napisal velmi presne a jasne - strucnejsie a vystiznejsie to asi ani nejde :-! no ale zrovna ty si si to vysvetlil presne naopak >:D :roll:
mimochodom uz si videl nejake preteky "rally" asfalt vs. sneh (napr. Francuzko vs. Svedsko a pod.) ? a videl si ten rozdiel v pneumatikach - na snehu jazdia doslova "na ziletkach" - uplne uzucke pneumatiky 8) -
« Re:
Ja mam letni 205/55 R15 a zimni podle vyrobce auta 175/70 R14 a to proto, abych tam mohl dat retezy. Jinak muzu 195, ale pak nesmim retezy. Zvolil jsem 175, potoze casto jezdim do extremnich podminek, kde musim pocitat s retezy. Ale mam vlastni zkusenost, ze uzke pneu se lip prohrabou na pevnejsi podklad a daleko lip se s nima ridi auto. -
« Bez nadpisu
JJ, presne tak jsem si to myslel, jenom jsem potreboval, aby mi to nekdo potvrdil, dik..Ptal jsem se proto, ze hodne casto slychavam opacny nazor a to sice, ze na zimu prezouvaji na mensi kola s mensi sirkou a to mi prislo jako blbost..Hodne lidi tak ale bohuzel jeti :( -
"-- skrytý --" 03.07.05 17:06
« Re: Re: Re: Re: Re: PIRELLI P6
Zimní 165/70 - v tomto rozměru mě velmi příjemně potěšily Continental TS780. Asi první pneumatiky, které svými vlastnostmi předčily moje očekávání. Jen to chce počkat si an nějakou cenovou akci - já na ně natrefil při ceně cca 1300 Kč/kus (165/70R13). -
Marcelino 27.06.05 23:19
« Re: Re: Re: Re: PIRELLI P6
hmm, skus dat nejaky tip ;-) na dobre letne pneu 15" 185/60 a zimne 14" 165/70 ;-)
apropo, uz sa to tu urcite preberalo, len to neviem najst - ako je to s presnostou rychlomera a pocitadla km, ak prezujem napr. spomenute 14"165/70 za 15" 185/60 :?: :*)
ozaj, a co tak poradit aj disky - na Swifte su "4-dierove"... :D -
Marcelino 26.06.05 15:49
« Re: Re: PIRELLI P6
hmm, aky mate nazor na pneu AVON - kedze som si nedavno kupil novy Swift -ale tu lacnejsiu verziu v 14" kolami a chcel by som predsa len podstatne lepsie vyzerajuce auto s 15", tak uvazujem o kupe 15" diskov na leto (pneu 185/60) a tie 14" by som nechal na zimu :-!
inac tie 14" maju obute pneu Continental 165/70 (presny typ si nepamatam a utekat koli tomu do garaze sa mi nechce :*) )- ma s nimi niekto skusenosti? -
"-- skrytý --" 17.06.05 07:20
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A True Story...
centsm: Ano, používání dusíku v kamionové přepravě je už hodně rozšířené. Jenže kolik ta guma musí vydržet (?!): napřed po mnoha desítkách tisíc km první prořezání, pak třeba i druhé, následně min. jedno, ale spíše více protektorování, a jsme na několika stech tisíc km životnostnosti jedné kostry! Tohle se přece s pneumatikou na běžném osobním voze nedá srovnávat!
Ace2: Já tedy nevím, ale za posledních cca 20 let, co používám bezdušové pneumatiky, tak musím s příchodem zimy přifukovat (jak klesá vnější teplota) a na jaře zase upouštět (jak stoupá teplota). Třebaže foukám pouhým vzduchem, nic mi neubývá. A když už náhodou ubývá, tak mám prostě defekt a nebo špatný ventilek (obvykle dojde k jeho poškození při přezouvání), takže je to stejně nutné nutné řešit opravou, nikoli foukáním dusíkem. Kromě toho jsem nucen přizpůsobovat huštění podmínkám (je rozdíl, jestli pojedu příštích několik set km sám, nebo v 7 lidech a navíc se zavazadly) a předpokládáným rychlostem jízdy (to, co je dobré na cestu do Francie, příliš nevyhovuje pro ježdění po Praze). Kam bych přišel, kdybych měl hustit dusíkem, když žádný efekt stejně necítím!
Pravda, toho menšího zahřívání (a tím i menšího nárůstu tlaku v) pneu při dynamické jízdě pod velkým zatížením jsem si rovněž všiml (viz příspěvek centsm), ale přičítal jsem ho menší tepelné roztažnosti dusíku. Takže jsou v zásadě dvě možnosti: buď to opravdu není "jen dusík" (jak píše ace2), nebo (vycházím-li z poučení Marcelina) je to "něco mezi nebem a zemí"... -
"-- skrytý --" 16.06.05 21:51
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A True Story...
Mitsi: žádné reklamní řeči! Nechtěl jsem se zapojovat, protože jsem tady nad věcí, ale někoho nemohu nechat v nevědomosti! Plnění dusíkem má význam pouze u větších rozměrů pneu. U osobáků má význam, jen je-li dusík zdarma, protože jeho nepatrný účinek nevyrovná cenu. Stejně jako "V Power racing" ve Škodě Tudor. Ale čím větší rozměr pneu (větší množství plynu, horší podmínky těsnění a zatížení, vyšší cena a proběh km), tím také větší účinek dusíku díky nulové oxidaci gumy a větším molekulám. Velké pneu se mnohem častěji protektorují a proto nemohou být zteřelé (tady by nepomohl vysušený vzduch). Nevím proč, ale pneu plněné dusíkem mají za provozu nižší teplotu.
Praktický příklad, který jsem tu možná v minulosti uváděl: Máme na stroji namontováno 18 ks pneu 10x24, které jsou zatíženy asi na 110% (nelze technicky řešit jinak). Jsou bez dezénu, pomaluběžné a pracují v běžné teplotě. Při plnění vzduchem jsme jich ročně dělali asi 12-15. Docházelo k separaci vložek od kompaktu, neustále unikal vzduch, praskaly patky. Celý problém se řešil několik let ve vývoji v Matadoru, ale bezúspěšně. Náhrada Matadoru Michelinkami nepomohla, byla jen 4x dražší. Po foukání dusíkem děláme tak 3 do roka a to většinou proto, že si nikdo nevšimne, že je guma poloprázdná a už nevydrží zatížení.
Na osobáku mám samozřejmě dusík, abych nemusel tak často kontrolovat tlak (stačí tak 4x do roka), jiný význam to podle mě nemá. Subjektivně se dusík zdá být měkčí, ale netroufám si tvrdit, zda by se to vůbec dalo metrologicky změřit.
Pro ty, co chtějí kritizovat můj názor: nemám teoretické vzdělání v gumárenském průmyslu, vycházím z praxe v průmyslu a kamionové dopravě, a uznávám, že v jiných podmínkách může být praxe jiná. Pro někoho jen pocit, že je to jiné, může mít neocenitelný význam. -
"-- skrytý --" 15.06.05 13:01
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A True Story...
Pravda, na tu hořlavost jsem zapomněl. S odlučovači vlhkosti ("suchý vzduch") je to rovněž pravda, ovšem jen v podmínkách průmyslových provozů, tj. v daném případě v hangáru (a to ještě dobře vybaveném): na letištní ploše "z baňky" už bude opravdu jednodušší použít spíše bombu s dusíkem... Pokud jde o tepelnou roztažnost, tak tam si opravdu nejsem jistý, že je stejná, jak tvrdíš Ty. Ovšem extra to studovat nehodlám (na to nemám čas a dostatečně pádné důvody), to Ti spíš budu rovnou věřit (třabaže nerad...).
V zásadě se však shodneme: použití dusíku pro plnění autopneu je zbytečný luxus s výrazným placebo efektem a firma Linde vydělá něco navíc! -
Marcelino 15.06.05 12:44
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: A True Story...
to Miro: o takom teste neviem
to Mitsi: ta vlkost sa da odstranit pouzitim "sucheho" vzduchu (bezne pouzivany v priemyselnej technike), nie je nutny dusik. No a teplotna roztaznost dusika a kyslika je rovnaka! Nastuduj si fyziku. A u lietadiel je problem skorej horlavost kyslika pri zahriatej pneumatike, preto sa pneumatiky lietadiel plnia dusikom :!: -
"-- skrytý --" 15.06.05 10:33
« Re: Re: Re: Re: A True Story...
V "atmosférickém" vzduchu je 78% dusíku. Dusík, jako inertní plyn, má mj. tu vlastnost, že jeho tepelná roztažnost je mnohem nižší, než u "zbytkových" složek "atmosféry". Kromě toho guma naplněná dusíkem neobsahuje atmosférickou vlhkost. A právě toto jsou dva klíčové faktory, kvůli kterým se gumy letadel musejí foukat dusíkem: "nahoře" je běžně mínus 60 st. C, "dole" po přistání se guma ohřeje na hodně přes 100 st. C, kondenzace a mrznutí vlhkosti uvnitř gumy poškozuje především vnitřní stranu ráfku z hliníkové slitiny, která pak oxiduje a tím ztrácí pevnost. Ale tohle nás u běžného osobního automobilu asi příliš nezajímá, nebo snad ano? -
Marcelino 15.06.05 10:15
« Re: Re: Re: A True Story...
hmm, tak vlastnosti stlaceneho vzduchu a stlaceneho dusika (tepelne a ine) su takmer identicke - vzduch obsahuje takmer 80%dusika. Takze jedine co moze byt zmysluplna vyhoda plnenia dusikom, je ze vzduch osahuje aj kyslik, ktory sposobuje oxidaciu gumy pneumatiky :idea: , ale kedze za 3 roky pneu aj tak vymenis, pretoze su ojazdene, tak taketo zvysovanie trvanlivosti nema zmysel :roll: , a teda predpokladam, ze sa jedna ciste o reklamny tah pneuservisov a spol. - neverim, ze niekto pozna rozdiel medzi "vzduchom" nahustenymi pneu a "dusikom" nahustenymi - ak si niekto mysli, ze ano, tak sa skorej jedna o "placebo" efekt... 8) -
"-- skrytý --" 14.06.05 09:45
« Re: Re: A True Story...
Jestli jsem tomu dobře porozuměl, tak pojistný šroub na kole má být co nejblíže ventilku - je to tak?
- Rozhodně to není nutné, jde spíše o úzus: pečlivý mechanik to tak prostě udělá. Je to asi stejné, jako když mechanik před spuštěním vozu z heveru nestaví všechna kola ventilkem nahoru, aby při nasazování poklic (kola se utahují, až když auto "stojí na svých") neměl potíže s jejich správným a přesným nastavením vůči ventilkům "na střed díry".
Ještě mi to vysvětlete s tím huštěním dusíkem, pokud se dusíkem nahustí na "studenou hodnotu" tlak se za jízdy sníží???
- To rozhodně ne. Jen se prostě "jízdou nezvýší dostatečně". Dostatečně na to, s jakou hodnotou počítal výrobce vozu při určování hodnot "studeného huštění" (jiné se nepoužívají) za podmínky využití komprimovaného vzduchu. Pokud se už dnes tak hojně používá dusík, měl by výrobce také uvádět dvojí hodnoty: pro huštění vzduchem (standard) a pro huštění dusíkem (preminum). Ale kdo to tak dělá? Osobně jsem se ješně nikdy s "dvojím předpisem" nesetkal.
PS: Ostatně to by pak lidé třeba zjistili, že mezi huštěním vzduchem a dusíkem není z hlediska uživatele osobního vozu žádný rozdíl a nebyli ochotni za to zbytečně platit. Ono totiž auto není letadlo: tam je huštění dusíkem z řady dobrých důvodů už dávno povinné a nahuštění jedné pneu vyjde na cca 30 USD!