TOYOTA - CLUB
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Toyota
-
"-- skrytý --" 19.01.02 13:45
« Re: to našrot
Já potřebuju jednu prodat, tak kdybys měl zájem. Krátký popis: sedan, vínová metalíza, 1.6 GLi + klimatizace, uvedena do provozu 3/97, servisní knížka + můj soukromý seznam problémů atp. včetně rok sledované spotřeby, najeto 170tis. km, veškeré anglické problémové díly byly v záruce vyměněné za japonské - auto jezdí už cca 110tis. km bez poruchy. Bude potřebovat během příštích tak 20-30tis. km novou spojku. Má z pražských parkovišť lehce ťuklé oba zadní blatníky (tak lehce, že když je špinavá, tak to není vidět). Technickou má do června (asi) 2003. Pak ještě má ztvrdlé tlumící gumičky u uchycení stabilizátorů, což je akorát slyšet na kostkách. Kdyžtak můžu udělat pár fotek či krátké AVI a poslat. Pokud máš zájem, tak pošli e-mail na nasrot@post.cz -
"-- skrytý --" 17.01.02 16:21
« Re: to našrot
Ale to nejde o polohu těžiště, ale o jinak působící setrvačné síly, jak jsem psal níž - jejich působení samozřejmě jinou tuhostí podvozku změníš. A pozn.: nepůsobí do těžiště, ale z těžiště (nebo kdekoliv jinde na své nositelce, ale počítat a kreslit to z těžiště je úzus) a těžiště není rozložené, ale je to bod. A dále - pro jízdu není vůbec podstatný koeficient tření (pokud mě náhodou nezjímá spotřeba), ale součinitel adheze a ty se velmi liší - takže síla na vozovku se nepřenáší třením (to bys daleko nedojel), ale adhezními silami. Třením se přenáší akorát při smyku. -
« to našrot
Tvůj výpočet neakceptuje realitu, ale statickou polohu na parkovišti. Pro podstatné vlastnosti podvozku je důležitá vzdálenost těžiště od roviny, jež tvoří čtyři body styku pneu s vozovkou, ale ne v klidovém stavu, ale právě v tom zatížení daném vektorovým součtem sil při průjezdu zatáčkou, který působí právě do těžiště. Ve finále tuto výslednou sílu musí umět dokázat přenést plocha průmětu součtu bodů styku jednotlivých pneu s vozovkou pomocí tření právě na vozovku, která je dána právě rozložením těžište a konstrukcí náprav. Zjednodušeně řečeno, podstatná je hmotnost vozu, rychlost vozu, poloměr zatáčky, poloha těžiště, rozvor, rozchod, konstrukce náprav, šířka pneu, koeficient tření mezi pneu a vozovkou, síla nutná ke stlačení jednotlivých kol do podběhů daná součtem tlumič+pružina+stabilizátor. -
« Re: to našrot
panvoe,tady uza si nebudu prispivat,pripadam si jak na prednasce:-)
ale jenom se vyjadrim k tomu podvozku.
treba impreza MY01.Je o ni vseobecne znamo,ze je nedotaciva.a da se to vyresit pouze montazi zadniho stabilisatoru a hned se stava neutralni.a kdyz se koupi jine tlumice tak neni problem udelat z nedotacivy silne pretacivou.a ja to muzu potvdit,jestli sem se seriovkou i s "poladenou" verzi a fakt to tak je.. -
"-- skrytý --" 16.01.02 19:34
« Re: to našrot
Ano, výška se změní i citelně. Ale posun vpřed a vzad vůči zemi je zanedbatelný - např. pro třeba ideální těžiště uprostřed auta, snížení zadku oproti předku o 20 mm, rozvoru 2400 mm (příklad, nic konkrétního) dosáhneš snížení těžiště sice o 10 mm, ale dozadu se ti posune jen o 0,042 mm, což není pro dané rozměry ani tolerance (ta už bude minimálně ve velkých desetinách mm), takže o tom se vůbec nedá mluvit jako o posunutí těžiště. -
"-- skrytý --" 16.01.02 17:34
« Re: to našrot
1. člověče, těžištěm by to bylo pochopitelné, ale změnou výšky (nebo tedy náklonu auta) těžiště ve směru jízdy neposuneš, ani kdybys ho tlačil :o) - změní se akorát výsledné působení setrvačných sil. Takže vlastně určitý účinek by to mít mohlo, ale rozhodně to není posunutím těžiště.
2.,3. Je fakt, že jsem viděl i pár upravených aut, které vypadaly na to, že si s tím dal někdo práci (myslím tím i po mechanické stránce), ale u nás to bohužel nebylo... Holt tu nemají lidi peníze, ale to už je zase jiná povídačka :o) Jenže když slyším či někde čtu takové plácání, jako "leštěné ojnice", "ostrá vačka", vidím trubky navíc na sání, nebo sací filtry přímo u vstupu do motoru, 205tky kola na nejméně 10" disku atp., tak nevim nevim... -
« to našrot
1. Posunutím těžiště víc dozadu. Čili zadek se sníží víc než předek. Ideální k tomuto jsou tlimiče s pružinami se seřizovací výškou. To je jedno co bereš za hranici. Já osobně beru za hranici moment, kdy cítím, že se pneumatika přestává odvalovat a začíná se smýkat.
2. To "něco vybereš" by chtěli hlavně Češi.
Přesně tak, balík nebo paket nebo set je ideální. Žádná improvizace, všechno sedí, krásná montáž a pokud je dodavatel solidní sedí i parametry. Na takovéto pakety se dává záruka.
3. Ono je to tím, že vývojových firem je 5% a zbytek jsou překupníci a spekulanti. Ideální je mít přístup přímo ke zroji vývoje. To by ses divil, jakou techniku a zázemí tyto firmy mají! V drtivé většině případů jsou majitelé bývalí zaměstnanci konstrukčních oddělení a mají vše potřebné, včetně aktuálních informací. Taky nezapoměň, že ty jejich produkty mají TUV, splňují emisní normy atd. -
"-- skrytý --" 16.01.02 15:52
« Re: to našrot
1. jak uděláš z přetáčivého podvozku jen mírně přetáčivý? A za hranici bezpečného projetí zatáčkou bereš smyk?
2. to je právě ten fór, na který se to pěkně nabalí, protože to tak vypadá, ale bohužel je to úplně něco jiného - stačí si nakreslit silové působení od kola na silnici a je to.
3. škoda, tak třeba časem toho bude víc
4. To je mi vcelku jasné - ta vývojová firma ti to "dodá jako balík", co všechno musíš udělat a ne že si z toho něco vybereš, jo? Mě spíš zajímá, kde ta vývojová firma vezme výkresy a výpočty k danému motoru? Ne všechno se dá udělat "šuplérovým vývojem". -
« to našrot
1. ad podvozek - proč? Pro mě je ukazatelem možná rychlost průjezdu zatáčkou, reakce na příčné vlny a charakteristika typu přetáčivost a nedotáčivost.
Čili pokud značně pretáčivý podvozek udělám průměrně přetáčivým a jistou zatáčku místo 80km/h lze projet 100km/h, hodnotím to jako změnu parametrů podvozku k lepšímu pro člověka, který tyto parametry preferuje.
2. Ad MB Carving - princip motocyklů.
3. Ad grafy - mám málo údajů. K dispozici je malý % ní poměr trhu, tak aby údaje byly seriózní.
4. Teď nevím jestli tomu tuningu dobře rozumíš. To není o tom, že někam přijede zcela neznámé auto a někdo se na něj vrhne bez toho aby věděl co a jak a ždíme z něj jiné parametry. Seriózní tuning spočívá v tom, že vývojová firma navrhne na základě znalostí motoru, či podvozku, atd. určitou změnu. Propočítá ji na namáhání, fyzikální veličiny, atd., udělá prototyp, proměří parametry, provede testy, upraví a opraví detaily a takovouto verzi prezentuje jako hotovou a nadále potom prodává a poskytuje záruku. Tohle je seriózní tuning, který ovšem stojí peníze, a ne nějaké plácání ve stodole, stylem, já si myslím že to půjde, tak do toho, a co to udělá s ostatním a zda li to vůbec něco vydrží, tak to se uvidí v praxi. To ne!!! A my ostatní, jako třeba AUTOKOMPLEX, takovéto produkty defakto akorát překoupíme, namontujeme a servisujeme.
3. -
"-- skrytý --" 16.01.02 14:55
« Re: to našrot
To ses pěkně rozepsal :o) A kupodivu i velmi rozumně :o)) takže nemám co vytknout. Snad až na ten podvozek - jak zjišťuješ jestli je lepší nebo ne? Pokud si to nepřepočítáš, tak je to jen subjektivní dojem, který prezentují novináři.
trochu mimo: Teď jsem si nedávno - jen pro svou vlastní představu - "dělal názor" na ten nakláněcí podvozek u MB Carving. Došel jsem k závěru, že to má jedďnou vychytávku - nakloněním kola se sníží plocha, kterou se kolo dotýká silnice, čímž zvýší tlak na vozovku a je tedy pak zapotřebí větší tečná síla pro odtržení (tedy pro "vlítnutí do smyku"). A aby ta síla musela být výrazně větší, tak se jí pomůže tou speciální pneumatikou, která je jediným kouzlem na tom autě :o)) Ale když se to dobře nafotí a pěkně se o tom popovídá, tak je z toho zázrak. :o)
ad 5) je to zatraceně naivní, neskutečně uhozené a vesmírně složité, ale přesto se o to pokusím :o)
ad 6) ano, tak je to se vším - vítězí drzejší či mocnější. Když někomu neupravíš auto ty, protože řekneš, že tak už to nepůjde, tak půjde za jiným, který mu řekne, že kecáš a že on to udělá. A ti bohužel tím trhem hýbou.
ad 8) zajímavé. Možná by stálo za to to zpracovat do nějakých barevných grafů :o) a někde prezentovat. Mám totiž katalogy všech aut, co se prodávaly v USA v roce asi 94 a tam vždycky na závěr je shrnutí, jak se ty auta kradou, jak jsou bezpečná atp. a taky jací řidiči se která kupují. Pak by možná stálo za to to trochu porovnat.
Ještě závěrem k tomu tuningu: podle mě se dají udělat třeba nějaké rozumné (i možná na první pohled nerozumné) úpravy na autě i bez toho snížení životnosti při výměně jen nějakých součástí - jenže bez původních výpočtů a výkresů je to pořád metoda pokus-omyl a ta se mi, jak jistě chápeš, nelíbí a mrchy automobilky si všechno střeží jako oko v hlavě. -
« to našrot
1.Jasně, tak nějak to s těmi auty je. Všechna jsou si víceméně neustále podobnější a to jak designem, konstrukcí, tak parametry. Ale vezmu li v potaz klasickou sériovou produkci, žádné z nich není dotažené do konce k maximálním parametrům dané konstrukce, a tak stejně díky unifikaci spousta modelů stejné značky požívá stejné komponenty, za předpokladu že model A má parametry takové a model B zase makové. A zde je právě prostor pro úpravy. Ovšem všechno má své meze, peměr ceny a jakési užitné hodnoty a hlavně svoje plus a mínus. Mám li být konkrétnější, jedením extrémním břehem bude např. Fábie se záměrně ořezaným motorem shodné konstrukce, kde za pár korun lze zvýšit výkon na úroveň verze neořezané, teoreticky bez snížení životnosti a druhým extrémním břehem závodní auto, kde jsou prioritou maximální možné parametry za relativně přemrštěnou cenu s minimální životností. Všechno ostatní je někde mezi. Pokud se dá uvažovat ve smyslu relativně podstatného, znatelného zlepšení parametrů za realativně příznivou cenu s relativně nezměněnou, nebo velice nepodstatně sníženou, životností samotné součásti, agregátu či přímo souvisejících konstr. skupin, domnívám se, že taková modifikace má smysl. Obecně vzato, v některých případech tento prostor je, v některých méně a v některých vůbec, anebo vynaložené prostředky nekorespondují s poskytnoutou možností, nebo prostředky korespondují ale ztráta životnosti nikoliv, jinak řečeno, nemá to za tu cenu smysl, pokud se nebudeme bavit např. o WRC nebo F1, kde je jediná priorita daný parametr a to zakaždou cenu. Hele, nejsem demagog, který bude tvdit že tuning je to nejlepší čehokoliv, vždy a všude a za každou cenu. Není! Já osobně budu mít svoje vnitřní měřítko tohoto poměru na nějaké imaginární hodnotě, pan X na jiné a pan Y také na jiné. Tak stejně každý člověk má jiné priority všech parametrů. Někdo vyžaduje "rychlý" podvozek, někdo naopak velice pohodlný. Někdo považuje za otimální životnost motoru 50tkm a druhý zase 500tkm. A tak dále ve všem. Budu li se dívat na auto jako celek, který má být vyrobitelný za přijatelnou cenu a vyhovující tak nějak všem potenciálním řidičům, potom musím konstatovat, že sériové verze jsou tím nejlepším kompromisem z hlediska továrny počínaje výrobními náklady, přes specifikace trhů a konče náročností servisu.
2. Teď konkrétně, myslím si, že má cenu přidat nějaké koně např. motoru TDI a dostat se na parametry silnějšího koncernového modelu za neporovnatelně nižší cenu, když víme, že všechny verze mají v rámci unifikace konstrukčně shodné motorové komponenty, jen některé využijí potenciálu materiálů více a druhé méně.
To stejné se dá říci i naopř. o motoru 1.8T který postavený ze stejných dílů opouští továrny s parametry 150PS-220PS. Na druhou stranu je nesmysl cokoli vymýšlet např. s motorem z Hondy ST 2000, který je konstrukčně dokonalý a dotažený k maximálním možnostem materiálů a techniky, anebo jinak řečeno něco by s ním udělat šlo, ale za cenu všeho úplně jiného, nového, kde by výsledkem bylo 20% ní zlepšení původních parametrů za cenu dalšího takového vozu a to je nesmysl, anebo ještě jinak, to stejné by udělat šlo i na původních komponentech, ale za cenu 80%- ního snížení životnosti a to je pochopitelně opět nesmysl. Ledaže by přišel pan W. a řekl ano to chci, mně je to jedno, prferuji jenom parametry a se všemi ostatními mínusy počítám. V tom případě se distancuji od svého názoru, jeho přání je mi rozkazem, ale na druhou stranu mu klidně řeknu do očí že je blázen.
3. K té Octávii. Sériový podvozek je jeden velký kompromis v rámci možností dané konstrukce náprav. Ale na druhou stranu nemáš pravdu, že bez změny celých náprav není možno dosáhnout lepších výsledků. Je. Kvalitní tlumiče s pružinami, řádově za 30-40tkč, poskytnou cca 40%-ní zlepšení jízdních vlastností za cenu určité ztráty komfortu a životnosti silentbloků a čepů. Pro někoho jsou ony jízdní vlastnosti prioritou, jistou ztrátu komfortu toleruje a fakt, že pár čepů a silentbloků za řádově 4000,- vydrží polovinu bere jako nutnou a směšnou daň. Na druhou stranu valstnosti podvozku jako takového lze velice jednoduše sprasit a znebezpečnit pouhou samotnou montáží levných pružin.
4. Neboj, nezůstaneš naivní, život tě naučí za cenu větších či menších ztrát. To jsme byly na začátku všichni, rozkoukali jsme se, zjistili jak to chodí, čím se to řídí a čemu podřizuje, jaké jsou možnosti, a tomu jsme se přizpůsobily.
5. Osobně si myslím, že dnes se stavět v tomto oboru na vlastní nohy je sice hezká písnička, ale na základě nasycenosti trhu, úrovně konkurence, vládě velkých peněz, je naivní nesmysl. No uvidíš sám...
6. Hele, tuning jako takový za nic nemůže. To jenom nekontrolované a neproseté velepočty spekulantů a různých umělců bez zdravého rozumu a určité morálky předvádí to co předvádí. Je to asi jako všeobecný názor na Romy. Co naplat, že pár z nich jsou slušní, když valná většina jednoznačně udržuje krédo. Bohužel, to je život. Když se na trh tuningu jako takový podívám všeobecně, zahrnu do statisktiky všechno, pak také musím konstatovat, to co ti profesoři na katedře. Chtělo by to zákony, pravidla, atestace, specializace a potom by všeobecný názor uhnul k pozitivnějšímu smýšlení.
7. Také nemám rád nálepky:)
8. Dělám si statistiky. Nemáš až tak úplně pravdu. Když pomineme malou skupinu mladých nažhavených teoretiků s neadekvátními požadavky a tvrdé tuningové závisláky, zůstane ona "normální" zlatá střední cesta, která tvoří cca 80% zákazníků. Těchto 80% jsou docela normální, vzdělaní a rozumně uvažující lidé s řekněme o třídu a víše nadstandardními příjmi než je průměr, kteří chtějí od auta více. A to více nechtějí proto, že by neuměli využít stávajícího potenciálu na 100%, že by měli v úmyslu jezdit s autem po modifikaci na hranici možností, že by byly více či méně flustrovaní, ale spíše proto, že chtějí mít rezervu v požadovaném směru, protože se nechtějí pohybovat na tenkém ledě a hazardovat, jestli mi rozumíš. -
« Re: tedy tak všeobecně
s chipem motor vydrzi o 100 000 min?neni to moc?
jenom detail k souteznim autum.u nas jezdi corrola 1,6 VVt-i.Jelikoz je to VVt-i,tak vymena vacek a vseho co k tomu patri nebyla jaksi mozna,takze se vymenil pouze filtr,vejfuk,chip.a par drobnosti,uprava chlazeni apod.ale do motoru se nesahalo
dostali se na vykon hodne pres 200 koni.auto jezdi jak prokopnuty.zadny problemy nejsou,i kdyz maj najeto uz pres 60 tis km.pouze tam lejou plnou syntetiku Mobil 1
tim sem chtel rict,ze soutezni auta maj se silnicnima hodne spolecnyho,pokud se nejedna o skupinu WRC,nebo A... -
« Re: tedy tak všeobecně
k tomu landcruiseru.uz sem to myslim psal,motor byl cca po 200 000 km rozebran,a technik rekl,ze je ve velmi dobrem stavu.
k octavce,dyt RSo ma byt prece "zavodni" uprava,nebo este lip WRC edition :-))))
a k rallye-kdyz se podivas treba na kit-cary,coz bych rekl,ze maj nejvychytanejse podvozek aut s prednim nahonem,a co se nedeje v kazdy zatacce?auto jede po trech.podivej se treba na Corsickou rallye.
to ze se autu zveda kolo este nutne nemusi znamenat,ze ma spatnej podvozek.nebo se nekdy podivej na nejaky okruhy,tam jezdej po trech porad.takze to asi nebude chyba podvozku,ne?
jeden muj nazor.kdyz nekdo jezdi jako prase,vytaci motor kdyz je studenej atd,tak se mu s nejvetsi pravdepodobnosti nevydri moc dlouho,at uz tam ma chip,nebo cokoliv jinyho.kdyz se k autu nekdo chova slusne,tak mu vydrzi mnohem vic,to je pravda,ne?Ale ten nekdo nema prachy aby si koupil silnejsi auto,tak si chce poladit to stavajici.A kdyz to udela rozumne,kvalitne tak neverim tomu ze se ten motor znici.
a hlavne,nejlepsi je se na tyhle upravy podivat do statu,kde maj na tohle snad nejvetsi trh,a co sem tak zjistoval,tak vam treba do supry daj turbo+ECU+filtr+vejfuk=cca 500 koni-a k tomu zaruku na 150 000 mil.a vacky ani nic podobnyho nemenej