Recenze
Renault R19 1,7 TSE
Technické info
Přezdívka auta Devatenáctka Rok výroby 1992 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1721 výkon [kW]: 54 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
V pořadí 2. "Devatenáctku" jsem si pořídil poté, co mi mojí první opečovávanou leštěnku (taktéž tu mám na ni recenzi) zboural jeden týpek s měsíc mokrými papíry. Auto bylo zaparkované v ulici a když jsem se k němu vrátil, byl celý bok zničený. Ze začátku to vypadalo, že to půjde snadno opravit, ale po zapojení rozumu jsem dospěl k názoru, že se to moc nevyplatí opravovat. Cpát do 20 let starého auta prachy za rovnání zkroucené kastle, tahat B sloupek, spravovat pomačkaný bok a ještě to lakovat, by se prostě nevyplatilo. Nastal tedy kolotoč jednání s pojišťovnou ohledně náhrady škody. To se táhlo přes 2 měsíce a celou dobu na mě úplně kašlali a mysleli si, že mě snad chuť po finanční likvidaci škody přejde, což mi i jedna slečna na férovku řekla. Po každodenním telefonickém atakování mi nakonec nehodu vyhodnotily jako totálku. V mém pojistném případě se dokonce vystřídali 3 lidé, protože 2 mezitím dali výpověď. Z toho si lze udělat představu, jak to asi chodí v pojišťovně lákající na nejlevnější povinné ručení.
Potom jsem trávil hodiny na netu hledáním 19, která by nahradila tu původní. Původně jsem hledal verze s motorem 1,4 a řetězem, protože pro mě je to ideální motorizace navíc nenáročná na údržbu. Když ale člověk vlastní vůz, o který se řádně stará a který byl opečovávaný i předchozím majitelem, tak se náhrada hledá těžko. Pár pěkných kousků se dalo najít na německých inzercích, jenže tam je nevýhoda, že člověk projede spoustu peněz a navíc nemá jistotu, že se s autem vrátí domů. Nehledě pak na martýrium při přihlašování.
Nakonec jsem našel jeden inzerát v Čechách poměrně blízko bydliště, tak jsem se vypravil 19 omrknout. Samozřejmě v inzerátu vychválená s oblíbenou frází TOP STAV!!!, na kterou jsem dost alergický. Při prvotním omrknutí vypadala skutečně moc pěkně, na karoserii nebyl nikde rez s vyjímkou spoje prahu a zadního lemu, což mají dnes prakticky všechny 19. Motor naskočil napoprvé, expanzka čistá, olejové víčko neukazovalo na vadné těsnění pod hlavou a po zahřátí motor krásně držel volnoběh kolem 800 otáček. Na autě jsem nikde nenašel žádné stopy nasvědčující havárii. Podvozek byl ve vynikající kondici, nikde se neozývaly žádné pazvuky, rány, mlácení, hučení, vrzání apod.. Na tachometru byla cifra ukazující 78 000 km, čemuž jsem i chvíli věřil, ale po podrobnější prohlídce bylo jasné, že skutečné km jsou někde jinde. Zejména při zběžné prohlídce podvozku a interiéru to bylo jasné. Předtím jsem měl vůz se skutečnými 78 000 km a to interiér vypadal jako nový. Nicméně vůz byl v dobrém stavu. Jelikož STK bylo již jen na pár dnů, uhádal jsem dost velkou slevu a s vozem nakonec odjel.
Při prohlídce doma na zvedáku jsem zjistil prasklou pravou přední manžetu, takže jsem ji musel vyměnit a spolu s tím jsem vyměnil brzdové destičky a hadice za nové. Rovněž proběhla výměna brzdové kapaliny a všech náplní a oleje. Rozvody jsem shledal v pořádku, ale preventivně jsem vyměnil rozvodový řemen, nenajezdím mnoho kilometrů a vůz budu mít na dojetí. Spolu s tím proběhla ještě výměna drážkovaného řemene a filtrů. Ze staré 19 jsem ještě přehodil prostřední díl výfuku s katalyzátorem, tam byl v perfektním stavu. Výfuk z 1,4 nemá na rozdíl od 1,7 středový tlumič a tak auto získalo mírně sportovní zvuk.
Co se týče vlastností auta, nebudu tu vše rozepisovat, ale budu porovnávat s verzí 1,4 GTR, na kterou tu mám recenzi delší dobu.
Design
Lakované nárazníky se žlutými mlhovkami, lakovaná zrcátka a 5 dveří udělá se vzhledem docela dost. V porovnání se základní verzí vypadá verze TSE o mnoho lépe. Dokonce byly k vozu i pěkné poklice, které také dost přidají na vzhledu.
Interiér a prostornost
V mém provedení verze TSE je interiér laděn do světle šedé barvy, potahy sedadel jsou z jakéhosi mikroplyše, sedačka všestranně stavitelná. Opět nechybí nastavitelná bederní opěrka. Ke komfortu přispívá elektricky ovládaný šíbr, přední okna a dálkové centrální zamykání, které kupodivu hladce funguje (častá závada). Ke komfortu řízení přispívá hydraulický posilovač řízení. Rovněž nechybí soustava lampiček, dokonce pro každé zadní sedadlo zvláštní lampička. Na přístrojovce je navíc kontrolka opotřebených brzdových destiček. Ke komfortu dále přispívá snadnější nastupování díky pětidveřové karoserii.
Jízda
Co se týče kvality jízdy je naprosto srovnatelná se základní verzí, hlavní zaměření je na komfort, podvozek je měkký, ale oproti GTR má vepředu stabilizátor, takže se tolik nenaklání. Ve srovnání s 1,4 se však člověk může kochat ubíhající krajinou a zároveň se nebát občas předjet, je-li potřeba.
Motor
Ve srovnání s motorem 1,4 je to jako nebe a dudy. Motor 1,7 je krásně živý, táhne hezky odspodu a dlouho nepřestává táhnout. Není problém se během chvilky dostat na 150 km/h. Při jízdě v rámci rychlostních limitů si můžete užít krásně plynulé a dynamické jízdy. K bezpečnosti rovněž přispívá to, že s vozem se dá velmi snadno předjíždět. Motor je krásně tichý a kultivovaný a spotřeba se přes pohyb převážně po městě dle propočtů vejde do 7,5 litru.
Převodovka
Převodovka je podle mě stejná jakou motoru 1,4, možná jsou zde krapet delší převody. Každopádně řazení jde hladce, nejsou zde žádné nadměrné vůle ani žádné zadrhávání. Občas se ale stane, že jednička mi tam napoprvé nejde, přisuzuji to opotřebovaným synchronům, příp. spojce, auto má podle mě najeto tak 2x tolik, než je na tachu
Silné stránky
komfortní podvozek
živý a úsporný motor
uživatelská přívětivost vozu
perfektní přední sedadla
design
snadná údržba a opravitelnost
Slabé stránky
větší náchylost ke korozi, hlavně lemy a prahy
menší účinnost brzd
některé díly se již hůře shánějí
nekvalitní a hlučný náhon tachometru
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- výměna pravé přední manžety
- výměna brzdových hadic, destiček, kapaliny
- výměna rozvodového a drážkovaného řemene
- výměna oleje, filtrů a všech náplní
- nástřik dutin a oprava nátěru podvozku
- seřízení geometrie
- výměna náhonu tachometru
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Klasičtí bazarový kovbojové, ale dohodnout se s nimi dalo
Další vozy Renault R19
-
Renault R19 (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.6.2010 278 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Renault R19 (1991) Majitel: DrFrank
Přidáno: 12.4.2010 3710 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Renault R19 (1995) Majitel: mihau
Přidáno: 20.5.2007 288 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Renault R19 (1992) Majitel: Fráňa09
Přidáno: 8.12.2009 1410 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Renault R19 (1994) Majitel: angelo2800
Přidáno: 8.4.2008 2710 Majitel 9.73 Uživatelé