Recenze

10 Majitel

Rolls Royce Silver Spirit

9.88 Uživatelé

Hodnoceno: 16× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Rolls Royce Silver Spirit, foto 5 Rolls Royce Silver Spirit, foto 7 Rolls Royce Silver Spirit, foto 8 Rolls Royce Silver Spirit, foto 9 Rolls Royce Silver Spirit, foto 10 Rolls Royce Silver Spirit, foto 11 Rolls Royce Silver Spirit, foto 12 Rolls Royce Silver Spirit, foto 13
Rolls Royce Silver Spirit, foto 15 Rolls Royce Silver Spirit, foto 16 Rolls Royce Silver Spirit, foto 16 Rolls Royce Silver Spirit, foto 17 Rolls Royce Silver Spirit, foto 17 Rolls Royce Silver Spirit, foto 18 Rolls Royce Silver Spirit, foto 19 Rolls Royce Silver Spirit, foto 20 Rolls Royce Silver Spirit, foto 22 Rolls Royce Silver Spirit, foto 23
 

Technické info

Přezdívka auta Stříbrný duch Rok výroby 1985 Koupeno ojeté najeto [km]:93708 palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 6750 výkon [kW]: 178 kroutící moment [Nm]: 450 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.5 maximální rychlost [km/h]: 210 počet rychlostí: 3 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 550 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 18

Popis vozu

Každý člověk by si měl plnit své sny. A tohle auto bylo na seznamu mých dream cars už hodně dlouho. A hodně vysoko.
Proto když se naskytla koupě levostranné verze (pravostranné importy z Anglie za pár kaček mě opravdu nelákaj, sedět na druhé straně stále nehodlám akceptovat) neváhal sem ani minutu.
Rolls Royce Silver Spirit, spolu se svým bratrem, prodlouženou verzí Silver Spur vyjel do prodeje v roce 1980, jako nástupce nejprodávanější řady Silver Shadow (1965-1980), což byl veleúspěšný,moderní, masově vyráběný model, který držel až do rozjezdu BMW generace modelů RR titul neprodávanějšího modelu značky.
Silver Spirit na Shadow navazuje, má stejný motor jako druhá řada Silver Shadow II - 1977-1980 a to 6,75 V8 OHV, má víceméně stejný podvozek,stejnou převodovku GM THM 400, ale zcela novou karoserii, přepracovanou zadní nápravu se systémem udržující výšku vozidla Girling a s modernějším interiérem.
Karoserie byla navržena pro celosvětové prodeje, aby byla moderní a vyhověla trendům Evropy, USA i Arábie či Japonska.
Ruční výroba probíhala v Crewe, Cheshire (kde se dodnes vyrábí Bentley) spolu se sesterskými modely Bentley Eight, Mulsanne a Turbo R od roku 1980 až do roku 1997, celých 17 let byla karoserie stejná u všech generací Silver Spirit (MK 1 až MK IV), rozdíly byly pouze v kolech, náraznících a zrcátkách.
Můj Spirit je první generace vyráběná v letech 1980-1988.
Rozměry vozu 5268x1935x1485, objem zavazadlového prostoru 550 L, pohotovostní hmotnost 2205 kg. Objem nádrže 108 L.
Vozu dominuje typický grille RR se slavnou soškou Spirit of Ectasy, grille symbolizuje řecké chrámy, je to ručně vyráběný a leštěný kus z leštěné oceli, veškeré pájení, leštění probíhala ručně a výroba jednoho grille trvala kolem 10!!! hodin. Grille doplnují světla Lucas, v podobném stylu jako měly soudobé mercedesy, tj hlavní potkávací světla a dálková světla vedle, vše v jednom bloku světlometu, v rozích pak blinkry kombinované s parkovačkami. Pod nárazníkem jsou umístěny mlhovky Bosch. Elegantní boční linie vozu podtrhuje ručně malovaná linka, kterou na každý vůz maloval jeden pracovník RR výhradně ručně, eleganci podtrhují chromované kryty zrcátek, chromované kliky a sloupky a rámy oken, za zadními dvěrmi je pak na každé straně kovové logo RR.
Zadní část je poněkud střídmější, dominují jí velkoplošné světlomety typické pro 80. léta, v rozích karoserie jsou blinkry a koncová světla, na výklopném víku kufru pak couvačky, mlhovky a brzdová světla, mezi nimi klasický rámeček na RZ evropského typu. Uprostřed víka pod výklopným krytem zámek kufru, geniální řešení RR je, že výklopný znak drží zaklapnutý jen pomocí magnetu. Pod nárazníkem dvojice chromovaných koncovek duálního výfukového systému. Spirit má klasické, čisté linie limuzíny 80 let, Rolls Royce a jeho klienti vyžadovali vždy spíše konzervativnější pojetí designu a Spirit jako top class kategorie nijak nevybočuje z řady. Jednoduchost, elegance, čisté linie aristokrata.
Vůz je obut do 15" pneu Avon Turbosteel 235/70 R15 s nádhernými kovovými poklicemi s logy RR.
Je poháněn karburátorovou verzí L410 6,75 V8, legendárního motoru, který v různých obměnách a modernizacích vydržel ve výrobě od roku 1959 do roku 2020 (Bentley).
Motor má výkon 240 HP, má dva karburátory SU (Skinner-Union), rozvod OHV, vrtání 104,1 mm, zdvih 99,1 mm, komprese 9,0, dva ventily/válec, točivý moment 450 Nm při 2000 ot/min. Tento legendární motor je spražen se zmíněnou 3 stupnovou automatikou GM Hydramatic THM 400, známou z klasických amerik i dalších evropských vozů (ferrari, jaguar).
Nejvyšší rychlost vozu je 210 Km/h, zrychlení 0-100 Km je 10,5 s.
Pro zajímavost, alternátor je Motorola.
Greta a ekoaktivisté vůz milují, nebo není vybaven žádným katalyzátorem, EGR atd. Prostě motor bez zbytečných eko volovin tak jak má být.
Interiér je čisté porno pro milovníky klasického designu, kvalitních materiálů, pro milovníky zámků, historického nábytku. Proč to zminuji? Protože v RR to voní jako v komnatě na zámku, plastů je tu naprosté minimum a tak za přípravky na ošetření interiérovbých plastů ušetříte, zato zkrachujete na přípravcích na ošetření a impregnacikůže. Kůže je všude, palubní deska, strop, sedačky, plato pod zadním oknem atd. Kde není kůže je dřevo (palubní deska, vrchní část výplně dveří, piknikové stolky výklopné ze zadní části předních sedaček) a kde není dřevo ani kůže je kov. Jediný velký kus plastu byl v podstatě volant, ten sem ovšem vyměnil za italský dřevěný Luisi, takže opět dřevo a kov.
Klasické pojetí přístrojové desky s velkým budíkem rychloměru Jaeger uprostřed, vedle něj sdružený panel kontrolek (parkovací brzda, stav dvou brzdových okruhů, výstraha málo LHM kapaliny, málo chladící kapaliny, málo kapaliny do ostřikovačů, námraza na silnici, rezerva paliva), úplně vlevo je sdružený kruhový ovladač světel, jeho součástí je spínací skřínka + kontrolky dobíjení a mazání. Napravo od rychloměru je sdružený budík teploty chladící kapaliny, voltmetru, tlaku oleje a stavu paliva v nádrži, tento spodní ukazatel je opět sdružený a zároven ukazuje množství oleje v motoru!! Stačí zmáčknout tlačítko na spodní hraně palubní desky a místo stavu paliva to ukáže stav oleje. To všechno měl RR už v roce 1980. Následují výdechy klimatizace a topení (pravý kov), mezi nimiž je digitální panel (bohužel poplatný době, analogové kruhové budíky by byly hezčí, ale tehdá frčel digitál) ukazující venkovní teplotu, hodiny a počítadlo ujetého času (elapse time indicator). Pod ním je rádio, výdechy ventilace a pod nimi kontrolka varovných blinkrů, zapnutých pásů , zásuvka cigaretového zapalovače a přepínač dvoutonového klaksonu. V pravé spolujezdcově části je odkládací schránka přistrojové desky, která je osvětlená a je v ní valet mode (zámek kufru), úplně vpravo je ještě tlačítko ovládání interiérových světel (map light).
Ve spodní liště pod budíky jsou zmíněné ovladače hladiny oleje, dále spínače předních a zadních mlhovek, tlačítko otvírání víčka palivové nádrže (taktéž už od roku 1980, prostě pecka) , dimmer switch, ovladač stěračů, ovládání klimatizace a topení.
Kožené přední sedačky jsou elektricky ovládané v 6 směrech (systém GM).
Volič automatu je pod volantem, jde o elektricky ovládaný volič, takže změna rychlostí jde provádět prstem . V okénku je vidět aktuálně zařazená rychlost (P,R,N,D,I,L). Okna všech 4 dvěří sou el. ovládaná, stejně tak jsou el. ovládaná zrcátka, tyto ovladače jsou umístěné na středovém tunelu mezi sedadly, za popelníkem. Za nimi je ještě odkládací zamykací schránka. Nad tunelem jsou sklopené loketní opěrky upevněné z boků předních sedadel.
Sedadla jsou velmi pohodlná, jak přední, tak i zadní, určená zejména pro majitele, nebot ve své době si většina majitelů svůj RR neřídila osobně. Nepovažovalo se to ani za společensky vhodné, kdo si chtěl řídit sám, pro toho bylo určené sesterské Bentley.

Výbava:
na rok 1985 něco neskutečného, vzpomeňte si, co jste měli ve vašem voze z 80. let.
Kotoučové brzdy vpředu i vzadu, hydraulický systém zadní nápravy ala Citroen se self-levelingem, udržování světlé výšky Girling, posilovač řízení, automatická převodovka, tempomat. el, okna, el. zrcátka, duální klimatizace, el.výsuvná anténa rádia v předním blatníku, el. ovládané přední sedačky, el. ovládané víčko nádrže, dvoutonový klakson, přední a zadní mlhovky, stěrače světlometů s ostřikovači, centrální zamykání klíčem vč kufru, kontrola hladiny oleje. kůže, dřevo, zrcátka s osvětlením v zadních sloupcích, bohaté interiérové osvětlení (dveře, světla nad každými dveřmi, vzdadu dvoužárovkové). V mém případě předchozím majitelem instalováno moderní rádio s Android 10, MP3, USB, navigací, bluetooth a WIFI. Mnou instalován dřevený volant Luisi, parkovací kamera.

Jízdní vlastnosti
Silver Spirit se řídí lehce a snadno jako moderní vůz. Naladění podvozku je ale zaměřené na komfort, podvozek skvěle žehlí nerovnosti a obecně mizernou kvalitu českých cest, přes hrboly a nerovnosti přejíždí plavně a dovnitř vozu nepřenáší skoro žádný hluk. Řízení jde velmi snadno. Daní za to je ale samozřejmě naklánění v zatáčkách a při náhlém směru jízdy určité rozhoupaní. Motor je velmi tichý, 240 koní i na tak těžký vůz nabízí velmi solidní dynamiku, plně dostačující majestátu vozu. Ostatně svého času RR výkon neudával a do materiálů uváděl právě slogan "výkon dostatečný". A výrobce rozhodně nelhal.

Co říci závěrem?
Britský aristokrat , který má i po těch 35 letech svůj styl, charisma a neskutečné kouzlo. Auto které na silnici mimo srazy nepotkáte, auto za kterým se otočí i majitel nejnovějšho mercedesu v plné výbavě, splnění snu, auto do kterého si klidně sednete jen abyste přemýšleli, kochali se nebo si přečetli článek, protože tady se sedí lépe jak doma na gauči.
Nic pro ekology, skrblíky a introverty.
Ekologické to opravdu není , levné na provoz taky ne, jen spotřeba se pohybuje mezi 15-25 litry, a okolí vás opravdu ignorovat nebude, maximálně závistí.

Silné stránky

Noblesa, styl, charakter, tradice. Ruční výroba, skvělé zpracování, neskutečná výbava, radost z jízdy, nádherná vůně interiéru.

Slabé stránky

Auto bylo třeba doladit, 35 let je prostě 35 let a zub času je už místy znát, pro ty co neumí vzít do ruky ráčnu a šroubovák to opravdu není, pokud nechete platit astronomické částky za servis, naštěstí tady se dělají opravy opravdu snadno a velmi mě to baví. Opravdu zázračné je to, že žádné šrouby nejsou zarezlé.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Výměna ATF a filtru v automatu (Mobil ATF 220 Dexron II), výměna antifreeze orig Bentley Coolant Green, výměna oleje (10W40), instalace dřevěného volantu Luisi vč. náby, oprava zamykání kufru a centrálu, výměna žárovek, oprava posuvu sedaček, nové sterače včetně mechanismu (ze Spiritu 97), fungl nová ramena stěračů i ramínka, impregnace kůže,ošetření dřeva. Renovace kůže (sedačky).
Probíhá renovace dřeva a v plánu nový lak karoserie.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Profesionální přístup.

 

Novinky v recenzi

27.3.2021 11:40

Jarní servis

Výměna klínáků (originál Bentley), výměna oleje v diferáku (Mobil), výměna oleje v motoru (Shell), vyčištění a naplnění klimatizace

30.1.2021 18:11

Renovace loketnnch opěrek, madel dveří + pakovací kamera

Proběhla renovace madel dvěří, loketních opěrek sedček a instalace parkovací kamera. Další na řadě dřevo

18.1.2021 11:22

Provedena renovace sedaček

Provedena renovace všech sedaček, bude se pokračovat madly dveří a loketními opěrkami.


Přidat názorDiskuse: Rolls Royce Silver Spirit



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

Siliver Spirit je v podstatě youngtimer, asi nelze posuzovat optikou moderních aut, ale uvidíme časem

praktičnost
10

Naprosto perfektní, spousta místa v interiéru, pohodlí, velký kufr. Na limuzínu té nejvyšší třídy naprosto dostatečné.

prostornost
10

Naprosto perfektní, spousta místa v interiéru, pohodlí, velký kufr. Na limuzínu té nejvyšší třídy naprosto dostatečné.

jízdní vlastnosti
9

Perfektně žehlí nerovnosti, plavná jízda s důrazem na maximální komfort posádky a hýčkání jejího pohodlí. Naklánění do zatáček, ale kdo by jezdil Rollsem drifty....

jízdní komfort
10

Naprosto perfektní jak se na nejluxusnější značku světa sluší

provozní náklady
3

Vysoká spotřeba, větší servisní náklady. Nic pro skrblíky a pro lidi co maj levý ruce a neumí hledat díly, návody a rady.

náhradní díly
9

Výborně dostupné, britské obchody Flying Spares, Introcar nebo holandský BraboCar mají téměř vše, co nemají, jde sehnat na Ebay jako použité díly, spousta věcí pasuje i z modernějších verzí MK II až MK IV popřípadě z dobových amerik od GM.

výkon motoru
9

Dostačující

spotřeba
3

jen at baští když mu chutná

hlučnost motoru
10

Šepot květin

kvalita sedadel
10

Perfektní, lepší než u vás doma v obýváku

brzdy
10

Kotoučové na obou nápravách, vpředu s dvěma třmeny. Kdo to měl v roce 1985

zavazadlový prostor
10

Naprosto dostatečný pro velký piknikový koš i láhev sektu. Připraven pro každou party :)






Blesk.cz

Po smrti se proměníte v zdeformovaného mutanta! Dojmy z Bety Resident Evil Re:Verse

Po smrti se proměníte v zdeformovaného mutanta!…

Legendární videoherní série Resident Evil boduje zejména řadovými díly, které nabízejí důraz na přežití a…

Zakázali mu létat, tak začal pít: Po hádce Gagarin málem napadl Brežněva

Zakázali mu létat, tak začal pít: Po hádce Gagarin…

Je to nejslavnějších 108 minut v historii kosmonautiky. Přesně před 61 lety, 12.dubna 1961, odstartoval na lodi…

 

iSport.cz

Dočkal káral ofenzivu: Při absencích a sestavě Slavie měl být výsledek lepší

Dočkal káral ofenzivu: Při absencích a sestavě…

On sám vyslal na branku Ondřeje Koláře jedovatou střelu zpoza vápna. Jenže ani Bořek Dočkal, ani další ofenzivní…

Šťastný střelec Holeš: Plním si sny. Bráchův křik dnes snad nevadil

Šťastný střelec Holeš: Plním si sny. Bráchův křik…

Když dal gól Arsenalu, jeho brácha slavil ve čtvrtek v jedenáct hodin večer tak hlasitě, až druhý den přilepil…

 

Reflex.cz

Gagarinovi zakázali létat, aby se nezabil: Po pádu jeho stíhačky ho museli identifikovat podle zubů

Gagarinovi zakázali létat, aby se nezabil: Po pádu…

Je 12. dubna 1961 a na kosmodromu Bajkonur, prakticky uprostřed ničeho, startuje vesmírná raketa, která má do…

Jachtou do Karibiku: Čtyři týdny na deseti rajských ostrovech nezkažených masovou turistikou

Jachtou do Karibiku: Čtyři týdny na deseti rajských…

Divoká příroda ostrovů Malých Antil a místy chatrná infrastruktura je předurčují poznat dobrodružnějším…