Recenze
Rolls Royce Silver Spirit
Technické info
Přezdívka auta Stříbrný duch Rok výroby 1985 Koupeno ojeté najeto [km]:99135 palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 6750 výkon [kW]: 178 kroutící moment [Nm]: 450 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.5 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 3 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 550 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 18
Popis vozu
Každý člověk by si měl plnit své sny. A tohle auto bylo na seznamu mých dream cars už hodně dlouho. A hodně vysoko.
Proto když se naskytla koupě levostranné verze (pravostranné importy z Anglie za pár kaček mě opravdu nelákaj, sedět na druhé straně stále nehodlám akceptovat) neváhal sem ani minutu.
Rolls Royce Silver Spirit, spolu se svým bratrem, prodlouženou verzí Silver Spur vyjel do prodeje v roce 1980, jako nástupce nejprodávanější řady Silver Shadow (1965-1980), což byl veleúspěšný,moderní, masově vyráběný model, který držel až do rozjezdu BMW generace modelů RR titul neprodávanějšího modelu značky.
Silver Spirit na Shadow navazuje, má stejný motor jako druhá řada Silver Shadow II - 1977-1980 a to 6,75 V8 OHV, má víceméně stejný podvozek,stejnou převodovku GM THM 400, ale zcela novou karoserii, přepracovanou zadní nápravu se systémem udržující výšku vozidla Girling a s modernějším interiérem.
Karoserie byla navržena pro celosvětové prodeje, aby byla moderní a vyhověla trendům Evropy, USA i Arábie či Japonska.
Ruční výroba probíhala v Crewe, Cheshire (kde se dodnes vyrábí Bentley) spolu se sesterskými modely Bentley Eight, Mulsanne a Turbo R od roku 1980 až do roku 1997, celých 17 let byla karoserie stejná u všech generací Silver Spirit (MK 1 až MK IV), rozdíly byly pouze v kolech, náraznících a zrcátkách.
Můj Spirit je první generace vyráběná v letech 1980-1988.
Rozměry vozu 5268x1935x1485, objem zavazadlového prostoru 550 L, pohotovostní hmotnost 2205 kg. Objem nádrže 108 L.
Vozu dominuje typický grille RR se slavnou soškou Spirit of Ectasy, grille symbolizuje řecké chrámy, je to ručně vyráběný a leštěný kus z leštěné oceli, veškeré pájení, leštění probíhala ručně a výroba jednoho grille trvala kolem 10!!! hodin. Grille doplnují světla Lucas, v podobném stylu jako měly soudobé mercedesy, tj hlavní potkávací světla a dálková světla vedle, vše v jednom bloku světlometu, v rozích pak blinkry kombinované s parkovačkami. Pod nárazníkem jsou umístěny mlhovky Bosch. Elegantní boční linie vozu podtrhuje ručně malovaná linka, kterou na každý vůz maloval jeden pracovník RR výhradně ručně, eleganci podtrhují chromované kryty zrcátek, chromované kliky a sloupky a rámy oken, za zadními dvěrmi je pak na každé straně kovové logo RR.
Zadní část je poněkud střídmější, dominují jí velkoplošné světlomety typické pro 80. léta, v rozích karoserie jsou blinkry a koncová světla, na výklopném víku kufru pak couvačky, mlhovky a brzdová světla, mezi nimi klasický rámeček na RZ evropského typu. Uprostřed víka pod výklopným krytem zámek kufru, geniální řešení RR je, že výklopný znak drží zaklapnutý jen pomocí magnetu. Pod nárazníkem dvojice chromovaných koncovek duálního výfukového systému. Spirit má klasické, čisté linie limuzíny 80 let, Rolls Royce a jeho klienti vyžadovali vždy spíše konzervativnější pojetí designu a Spirit jako top class kategorie nijak nevybočuje z řady. Jednoduchost, elegance, čisté linie aristokrata.
Vůz je obut do 15" pneu Avon Turbosteel 235/70 R15 s nádhernými kovovými poklicemi s logy RR.
Je poháněn karburátorovou verzí L410 6,75 V8, legendárního motoru, který v různých obměnách a modernizacích vydržel ve výrobě od roku 1959 do roku 2020 (Bentley).
Motor má výkon 240 HP, má dva karburátory SU (Skinner-Union), rozvod OHV, vrtání 104,1 mm, zdvih 99,1 mm, komprese 9,0, dva ventily/válec, točivý moment 450 Nm při 2000 ot/min. Tento legendární motor je spražen se zmíněnou 3 stupnovou automatikou GM Hydramatic THM 400, známou z klasických amerik i dalších evropských vozů (ferrari, jaguar).
Nejvyšší rychlost vozu je 210 Km/h, zrychlení 0-100 Km je 10,5 s.
Pro zajímavost, alternátor je Motorola.
Greta a ekoaktivisté vůz milují, nebo není vybaven žádným katalyzátorem, EGR atd. Prostě motor bez zbytečných eko volovin tak jak má být.
Interiér je čisté porno pro milovníky klasického designu, kvalitních materiálů, pro milovníky zámků, historického nábytku. Proč to zminuji? Protože v RR to voní jako v komnatě na zámku, plastů je tu naprosté minimum a tak za přípravky na ošetření interiérovbých plastů ušetříte, zato zkrachujete na přípravcích na ošetření a impregnacikůže. Kůže je všude, jedná se o velmi kvalitní kůži značky Conolly, palubní deska, strop, sedačky, plato pod zadním oknem atd. Kde není kůže je dřevo (palubní deska, vrchní část výplně dveří, piknikové stolky výklopné ze zadní části předních sedaček) a kde není dřevo ani kůže je kov. Jediný velký kus plastu byl v podstatě volant, ten sem ovšem vyměnil za italský dřevěný Luisi, takže opět dřevo a kov.
Klasické pojetí přístrojové desky s velkým budíkem rychloměru Jaeger uprostřed, vedle něj sdružený panel kontrolek (parkovací brzda, stav dvou brzdových okruhů, výstraha málo LHM kapaliny, málo chladící kapaliny, málo kapaliny do ostřikovačů, námraza na silnici, rezerva paliva), úplně vlevo je sdružený kruhový ovladač světel, jeho součástí je spínací skřínka + kontrolky dobíjení a mazání. Napravo od rychloměru je sdružený budík teploty chladící kapaliny, voltmetru, tlaku oleje a stavu paliva v nádrži, tento spodní ukazatel je opět sdružený a zároven ukazuje množství oleje v motoru!! Stačí zmáčknout tlačítko na spodní hraně palubní desky a místo stavu paliva to ukáže stav oleje. To všechno měl RR už v roce 1980. Následují výdechy klimatizace a topení (pravý kov), mezi nimiž je digitální panel (bohužel poplatný době, analogové kruhové budíky by byly hezčí, ale tehdá frčel digitál) ukazující venkovní teplotu, hodiny a počítadlo ujetého času (elapse time indicator). Pod ním je rádio, výdechy ventilace a pod nimi kontrolka varovných blinkrů, zapnutých pásů , zásuvka cigaretového zapalovače a přepínač dvoutonového klaksonu. V pravé spolujezdcově části je odkládací schránka přistrojové desky, která je osvětlená a je v ní valet mode (zámek kufru), úplně vpravo je ještě tlačítko ovládání interiérových světel (map light).
Ve spodní liště pod budíky jsou zmíněné ovladače hladiny oleje, dále spínače předních a zadních mlhovek, tlačítko otvírání víčka palivové nádrže (taktéž už od roku 1980, prostě pecka) , dimmer switch, ovladač stěračů, ovládání klimatizace a topení.
Kožené přední sedačky jsou elektricky ovládané v 6 směrech (systém GM).
Volič automatu je pod volantem, jde o elektricky ovládaný volič, takže změna rychlostí jde provádět prstem . V okénku je vidět aktuálně zařazená rychlost (P,R,N,D,I,L). Okna všech 4 dvěří sou el. ovládaná, stejně tak jsou el. ovládaná zrcátka, tyto ovladače jsou umístěné na středovém tunelu mezi sedadly, za popelníkem. Za nimi je ještě odkládací zamykací schránka. Nad tunelem jsou sklopené loketní opěrky upevněné z boků předních sedadel.
Sedadla jsou velmi pohodlná, jak přední, tak i zadní, určená zejména pro majitele, nebot ve své době si většina majitelů svůj RR neřídila osobně. Nepovažovalo se to ani za společensky vhodné, kdo si chtěl řídit sám, pro toho bylo určené sesterské Bentley.
Výbava:
na rok 1985 něco neskutečného, vzpomeňte si, co jste měli ve vašem voze z 80. let.
Kotoučové brzdy vpředu i vzadu, hydraulický systém zadní nápravy ala Citroen se self-levelingem, udržování světlé výšky Girling, posilovač řízení, automatická převodovka, tempomat. el, okna, el. zrcátka, duální klimatizace, el.výsuvná anténa rádia v předním blatníku, el. ovládané přední sedačky, el. ovládané víčko nádrže, dvoutonový klakson, přední a zadní mlhovky, stěrače světlometů s ostřikovači, centrální zamykání klíčem vč kufru, kontrola hladiny oleje. kůže, dřevo, zrcátka s osvětlením v zadních sloupcích, bohaté interiérové osvětlení (dveře, světla nad každými dveřmi, vzdadu dvoužárovkové). V mém případě předchozím majitelem instalováno moderní rádio s Android 10, MP3, USB, navigací, bluetooth a WIFI. Mnou instalován dřevený volant Luisi, parkovací kamera.
Jízdní vlastnosti
Silver Spirit se řídí lehce a snadno jako moderní vůz. Naladění podvozku je ale zaměřené na komfort, podvozek skvěle žehlí nerovnosti a obecně mizernou kvalitu českých cest, přes hrboly a nerovnosti přejíždí plavně a dovnitř vozu nepřenáší skoro žádný hluk. Řízení jde velmi snadno. Daní za to je ale samozřejmě naklánění v zatáčkách a při náhlém směru jízdy určité rozhoupaní. Motor je velmi tichý, 240 koní i na tak těžký vůz nabízí velmi solidní dynamiku, plně dostačující majestátu vozu. Ostatně svého času RR výkon neudával a do materiálů uváděl právě slogan "výkon dostatečný". A výrobce rozhodně nelhal.
Co říci závěrem?
Britský aristokrat , který má i po těch 35 letech svůj styl, charisma a neskutečné kouzlo. Auto které na silnici mimo srazy nepotkáte, auto za kterým se otočí i majitel nejnovějšho mercedesu v plné výbavě, splnění snu, auto do kterého si klidně sednete jen abyste přemýšleli, kochali se nebo si přečetli článek, protože tady se sedí lépe jak doma na gauči.
Nic pro ekology, skrblíky a introverty.
Ekologické to opravdu není , levné na provoz taky ne, jen spotřeba se pohybuje mezi 15-25 litry, a okolí vás opravdu ignorovat nebude, maximálně závistí.
Silné stránky
Noblesa, styl, charakter, tradice. Ruční výroba, skvělé zpracování, neskutečná výbava, radost z jízdy, nádherná vůně interiéru.
Slabé stránky
Auto bylo třeba doladit, 35 let je prostě 35 let a zub času je už místy znát, pro ty co neumí vzít do ruky ráčnu a šroubovák to opravdu není, pokud nechete platit astronomické částky za servis, naštěstí tady se dělají opravy opravdu snadno a velmi mě to baví. Opravdu zázračné je to, že žádné šrouby nejsou zarezlé.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Výměna ATF a filtru v automatu (Mobil ATF 220 Dexron II), výměna antifreeze orig Bentley Coolant Green, výměna oleje (10W40), výměna klínových řemenů (orig. Bentley) ; výměna svíček Champion Double Platinum, instalace dřevěného volantu Luisi vč. náby, oprava zamykání kufru a centrálu, výměna žárovek, oprava posuvu sedaček, nové sterače včetně mechanismu (ze Spiritu 97), fungl nová ramena stěračů i ramínka, impregnace kůže,ošetření dřeva. Renovace kůže (sedačky, lokety, madla dveří)., renovace kompletního dřeva v interiéru
V plánu nový lak karoserie.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Profesionální přístup.
Novinky v recenzi
Výročí - 4 roky od koupě
v sobotu to byly 4 roky od koupě
Potřetí v Dubči na srazu Rolls Royce, Bentley
tentokrát padl český rekord v počrtu vozů Rolls Royce a Bentley na jednom místě v ČR
Poprvé na Veterání Brandýs
skvělé počasí, fajn lidi, obrovská účast, nádherná auta, sposuta amerik, ale i britské káry jako MG, Austin, Jaguar, Rolls, Caterham, Daimler atd
Jarní servis
nové víčko rozdělovače
Překonání Camara IV
Dneska sem s RR překonal to, co sem najel se čtyřkovým Camarem. Takže aktuální pořadí podle mnou najetých km od toho co sem najel nejvíc je: Charger, Camaro V,Sebring, Stratus, CTS, Alero, Smart ForTwo, 300C, XF, XJ Super V8, RR Silver Spirit, Camaro IV, Mini Cooper, BMW 650 a Caliber.
Výročí! Dneska 3 roky co sem koupil RR
Dneska přesně 3 roky, co jsem koupil Rollsika
Překonání Mini Cooperu
Dneska sem s RR překonal to, co sem najel s Mini. Takže aktuální pořadí podle mnou najetých km od toho co sem najel nejvíc je: Charger, Camaro V,Sebring, Stratus, CTS, Alero, Smart ForTwo, 300C, XF, XJ Super V8, Camaro IV, RR Silver Spirit,Mini Cooper, Jaguar XJ8, BMW 650 a Caliber.
Potřetí na Veteránech na pláži
tentokrát slabší účas a špatné počasí, ale i tak to nebylo špatné
Výměna oleje + ošetření výfuků zinkem
nový olej Shell Helix HX3, filtr Mann, práce osobně. + ošetření výfuků a svodů zinkem
Podruhé v Dubči
na srazu Rolls Royce a Bentley clubu, tentokrát výborné počasí, široká účas jak vystavovatelů tak večřejnosti co přišla pešky nebo přijela jinými vozy. Super akce, krásný auta, poctivá technika
STK hotovo
absolutně bez problému, zas na 2 roky klid :)
Dneska výročí - 2 roky
Přesně dnes , ale před dvěma lety jsem koupil Rollse.
Pokračování
vyčištění víčka rozdělovače, očistění kontaktů , očištění palce
Výměna svíček
svíčky Champion Double Platinum Power 7322; práce osobně....
Dneska na akci Veteráni na pláži
už podruhé Rollsem, letos sme ta byli s RR dva dokonce :)
V Sobotu poprvé na srazu RR, Bentley a Lotus v Dubči
moc pěkný sraz v hezkém prostřední a krásné kousky Bentley, Rollsů ale i dalších značek.
Překonání BMW 650
Dneska sem s RR překonal to, co sem najel s BMW. Takže aktuální pořadí podle mnou najetých km od toho co sem najel nejvíc je: Charger, Camaro V,Sebring, Stratus, CTS, Alero, Smart ForTwo, 300C, XF, XJ Super V8, Camaro IV, RR Silver Spirit, BMW 650, Mini Cooper a Caliber.
Výročí - dneska přesně 1 rok od koupě
dneska slavíme přesně rok :)
Renovace dřeva dokončena
dokončena renovace dřevených částí interiéru (palubka + piknikové stolky), po namontování nahraju nové fotky.
Jarní servis
Výměna klínáků (originál Bentley), výměna oleje v diferáku (Mobil), výměna oleje v motoru (Shell), vyčištění a naplnění klimatizace
Renovace loketnnch opěrek, madel dveří + pakovací kamera
Proběhla renovace madel dvěří, loketních opěrek sedček a instalace parkovací kamera. Další na řadě dřevo
Provedena renovace sedaček
Provedena renovace všech sedaček, bude se pokračovat madly dveří a loketními opěrkami.
Přidat názorDiskuse: Rolls Royce Silver Spirit
- Re: Parametre motora 12.10.2023 15:24 Barrichello
- Parametre motora 12.10.2023 09:13 okoloidúci
- Re: FAKE 05.09.2021 10:29 Barrichello
- Re: FAKE 31.08.2021 08:30 idam.i
- FAKE 31.08.2021 01:44 Rubens-Rubinho-Goncalves-Barrich
- Re: krásné kov dřevo 08.01.2021 00:11 Barrichello
- krásné kov dřevo 07.01.2021 21:58 SKAY
- Re: Re: Re: Re: Re: Vůz pro opravdové gentlemany 02.01.2021 23:49 Barrichello
- Re: Re: Re: Re: Vůz pro opravdové gentlemany 02.01.2021 14:57 Papír1
- Re: LHM teda hydra 30.12.2020 18:16 Barrichello
- LHM teda hydra 28.12.2020 09:59 p1234
- Re: Re: Re: Bude na LPG? 17.12.2020 00:33 Barrichello
- Re: Re: Re: Vůz pro opravdové gentlemany 17.12.2020 00:32 Barrichello
- Re: Re: Vůz pro opravdové gentlemany 16.12.2020 07:43 okoloidúci
- Re: Re: Bude na LPG? 16.12.2020 07:33 okoloidúci
- Re: Re: Bude na LPG? 15.12.2020 18:59 Barrichello
- Re: Bude na LPG? 15.12.2020 14:13 zlysoused
- Re: Re: Re: Bude na LPG? 15.12.2020 11:47 Barrichello
- Re: Re: Bude na LPG? 15.12.2020 06:40 Ozzman
- Re: Re: Re: Re: Re: Bude na LPG? 14.12.2020 23:38 Barrichello
- Re: Re: Re: Re: Bude na LPG? 14.12.2020 22:35 Dzakobo
- Re: Re: Re: Bude na LPG? 14.12.2020 21:16 Barrichello
- Re: Re: Re: Re: Re: Bude na LPG? 14.12.2020 21:12 Barrichello
- Re: Re: Re: Re: Bude na LPG? 14.12.2020 21:03 idam.i
- Re: Re: Re: Bude na LPG? 14.12.2020 18:46 Verny_2013
- Re: Re: Bude na LPG? 14.12.2020 18:13 idam.i
- Re: Bude na LPG? 14.12.2020 17:31 Barrichello
- Bude na LPG? 14.12.2020 14:38 Ozzman
- Re: Vůz pro opravdové gentlemany 14.12.2020 14:19 Barrichello
- Vůz pro opravdové gentlemany 14.12.2020 10:53 HandyMan